voor W est-Zeeuwsch-Vlaanderen Hoe het Oost-Z.Vl. in verging Belangstelling groeiende Het gewest heeft met tal van problemen te kampen voeren over de Schelde De capaciteit was in 1946 echter te gering EDURENDE het af geloopen jaar heeft Oostelijk Z. VI. zijn partijtje met eere geblazen Wij behotven in dit vsroand slechts te denken aan de cen trumstad van ons gewest. Hulst, de kleine stad mej haar groote moeilijkheden op ge bied van de huisvesting en waar de restauratie van de kerk rimpels graaft in de voor hoofden van de verantwoorde lijken. Opgewekt is daar even wel gedurende vier dagen, van 23-27 Februari, het zilveren ju- bilé gevierd, van de kath. HBS en MHS, waar Hulst terecht zoo trotsch op is. Een sdmuians ten goede voor Hulst was het eerherstel van burgemeester Truffino, die bijna 4 jaar zijn gemeente in den steek moest laten. Dat men niet van brood al leen leeft, weet men te Huist, evenals elders. De oprichting in Maart van de Kunstkring „Van de vos Reynaerde" ge tuigt er van. Zooals het te Hulst verliep, ging het ook elders. Te Koe wacht werd de roterij hervat, waardoor de industrie in deze gemeente tot nieuwen bloei kwam. Te Sas van Gent gooide de glasfabriek haar poorten weder open, wat niet alleen Sas van Gent ten goede kwam, maar eveneens ons geheele land gezien de enorme behoefte aan dit product. Een belangrijke datum voor Sas van Gent was verder 21 October Jl. toen de nieuwe brug over den derden kanaal-arm opengesteld werd. Dat alles nog niet van een leien dakje loopt kan de klom pen-industrie te Clinge getui gen. De hout-toewijzingen ko men slechts moeizaam te voor schijn, wat te meer prikkelt omdat de behoefte aan voetbe- kleecling zoo nijpend is. Wat het katholiek leven be ts ;ft: de dood in den pot was het lang niet. Zooals te Hulst de kath. H.B.S. jubileerde, zoo werd te Stoppeldijk het 25-jarig bestaan der St Bernardusschool ge vierd en op 18 November viel hetzelfde te Stoppeldijk voor met de Maria-school. Te Sas van Gent ontplooide de Kath. Arb. Bew. een prij zenswaardige activiteit door een kloeke meeting te organi- seeren, waarin zoowel beginsel als belang onder de loupe werd genomen Te Terneuzen kwam de KA. B in de bloemetjes te zitten op 19 October, ter gelegenheid van haar zilveren bestaansfeêst. Neomisten-feesten hadden plaats te Hulst en te Lams- waarde, terwijl de Deken van Hontenisse en de pastoor van Lamswaarde in het zilver ju bileerden Vermelden wtj In dit verband tenslotte nog de Vormreis van mgr. Baeten naar Philippine. Een evenement van de eerste orde was de hulde, die het stadsbstuur van Gent, dat ver gezeld was van den gouverneur van Oost-Vlaanderen. aan Ter- neuzen kwamen brengen, uit erkentelijkheid voor de onder vonden hulp tijdens de be zetting. Burgemeester Teilegen ont ving uit handen van zijn Vlaamschen confrater de gou den eere-medaille en in een fraaie oorkonde, mede over handigd. werd de dank aan de Terneuzensche burgers blijvend uitgedrukt Een officieel bezoek aan ons gewest bracht H. M. de Konin gin niet, wel gebruikte zij, terugkeerend uit W. Z VI. te Terneuzen aan boord van een vaartuig het noenmaal en liet zij zich op weg naar Perkpolder te Kloosterzande door den bur gemeester begroeten. Van de andere bezoeken noe men wij dat van onze bevrij ders, de Poolsche soldaten. Op 18 September lieten ze zich be fuiven, te Axel, waar zij in '44 zoo zwaar om moesten vechten en- 21 December werden zij te Hulst niet minder warm ont vangen. Van meer plechtstatigen aard was de komst van een aantal on :lerw ijs-autoritei ten, die op uidrukkelijken wensch van mi nister Gielen naar Z. VI. kwa men om een onderzoek in te stellen naar de - onderwijs toestanden. Blijven nog te memoreeren enkle dingen van algemeenen aard. Te Hulst werd het eerste Zesuwsche internaat tot oplei ding van kraamverzorgsters op gericht en te Terneuzen, Oost burg en Hulst werden kleuter- bureaux gesticht. De te Axel ge opende openbare Ulo-school was een aanwjnst voor die streek van beteekenis. Voor het geheele gewest van belang was het in de vaart komen van de mooie Ferry-boot „Wilhelmina", in den dienst Perkpolder-Kruiningen. aan onhoudbare toestanden op ver keersgebied kwam daardoor een einde Blijven nog de personalia. De heer G. v Waes werd 5 Juli als burgemeester van Westkapelle geinstalleerd en 17 Augustus geschiedde den heer v. Hoek te Philippine dezelfde eer. Tenslotte schiet ons nog bin nen hoe de Zeeuwse he dok toren, ontstemd over hét uit blijven van vergunningen voor aankoop van auto's, een admi nistratieve staking voorstelden. Deze bui dreef gelukkig af. Den vollen inzet van onze ge- neesheeren kunnen wij niet mis sen, want zonder gezond volk zou ons gewest zeker in 1947 niet zoo gezond blijven als het dit in 1946 was. ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo West- Waar blijven de noodboerderijen? T-VE belangstelling voor Zeeuwsch Vlaanderen is groeien de. Dat is het verheugende feit voor deze streek in 1346. Iïet weer spiegelt zich niet alleen in de be zoeken van hooggeplaats personen, maar ook in directe, daadwerkelijke hulp. waarbil we o.a. denken aan de „Ruitentroef-actie" van pater dc Greeve, door wier bemiddeling dit gebied vrijwel glasdicht Is gekomen. jVTen mag bovendien aannemen, dat de hooge bezoeken, welke immers ten doel hadden zich per soonlijk op de hoogte te stellen van de nooden en de wenschen der be volking, niet zonder invloed zullen blijven. We denken in dit verband aan het bezoek van de ministers Ringers, Gielen, Beel en Lieftinck. Eén gevolg daarvan is althans de bijzondere textielvoorziening. Het zakelijke bezoek van H M. de Ko ningin die om een conferentie te Breskens met verschillende autori teiten hield en -dch uitvoerig om trent den toestand van de deside rata in de streek liet voorlichten, Is een triomftocht door het Z.- Vlaamsche land geworden. Overal werd de Koningin enthousiast toe gejuicht en vooral de ontvangst in Eede was grandioos. Vele problemen TVe problemen, waarmee West-Z. Vlaanderen te kampen had en heeft, zijn inderdaad vele en de hooge belangstelling inderdaad ten voEe waard. Daar is op de eerste plaats het wederopbouwprobleem Weliswaar zijn vele noodwoningen geplaatst, waardoor het talrijke ge zinnen mogelijk werd gemaakt om zich weer in hun oude gemeente te vestigen. Weliswaar is ook het de finitief herstel een eindweegs ge vorderd. Maar dat alles neemt niet weg. dat het tempo te langzaam is naar den zin dezer stoere en nij vere bevolking. Het Is zelfs voorge komen, dat aannemers hun personeel moesten ontslaan omdat er geen werk, althans geen „goedgekeurd" werk was, een gevolg van de lang durige procedure. Daarin is wel eenige verbetering gekomen, terwijl ook door het loslaten van het regie-systeem het tempo kon wor den opgevoerd. Aanvankelijk was ook een veel-geuitr klacht, dat de aannemers te lang op hun geld moesten wachten. Het bezoek van min. Ringers heeft daar wel eenige verandering ten goede in gebracht. Langzaam maar gestadig ls er niettemin verbetering in de huis vesting gekomen. De herbouwplan nen der verschillende gemeenten zijn goedgekeurd; de stichting ..Aardenburg herbouwt" kwam tot stand en men kan den herbouw van die gemeente hoopvol tegemoet zien In Breskens heeft men de eerste 71 definitieve woningen in aan bouw, enz. \7oor de boeren was het jaar 1946 nog niet verblijdend. Met hoe veel inspanning hebben zij hun vel den na de bevrijding niet weer in cultuur gebracht? Waar blijven de noodboerderijen, waarom zijn land- bouwhangars niet toegestaan; waarom komen er geen dorschma- chines? Deze vragen zijn herhaal delijk gesteld. Men kreeg den oogst niet droog van het land. en. was hij eenmaal binnen, dan wist men niet hoe hem te bergen. De exportmoei lijkheden van stroo en pootaardap- pelen berokkenen den boer in het land van Cadzand heel wat moei lijkheden De regeering zegt welis waar wanneer hü mag exporteeren, maar de verantwoordelijkheid voor de schade, wanneer de producten te lang bewaard moeten blijven, neemt zij niet op zich. Ondanks al die moeilijkheden ploegt de West- Zeeuwsch-Vlaamsche boer voort en tracht er het beste van te maken. Na regen zonneschijn XJet vertrek van de fa. van Melle uit Breskens heeft heel wat deining veroorzaakt en terecht. Laat de streek behouden, wat be houden kan blijven, scheen een lo gisch uitgangspunt, doch tnstede daarvan gaf de regeering aan deze industrie ontheffing van den her- bouwplicht Gelukkig heeft men de gemaakte fout ln Den Haag Inge zien en de toezegging gedaan tot medewerking aan de vestiging van andere industrieën in die gemeente, zelfs tot den aanleg van een nieuwe binnenhaven, welke voor de ont wikkeling der geheele streek van zeer groot belang is. De vlasindustrie in Eede, volko men vernietigd, richt zich langzaam weer op Dank zij den steun van Nederland's Volksherstel gaat zij naar we hopen, een goede toekomst tegemoet. "|V[ll het jaar 1946 zijn einde na- dert cn overzichten van de gebeurtenissen in dat jaar wor den gegeven, mag daarbij het wel en wee der Provinciale Stoom- bootdienslcn niet vergeten wor den. Deze diensten toch vormen de schakel tusschen de verschil lende zoozeer uiteengelegen en verscheiden deelen onzer provin cie, en zonder deze belangrijke instantie zou de verbinding tus schen die deelen practisch niet bestaan. Niemand zal ontkennen, dat in die verbinding gedurende het afge- loopen Jaar groote verbeteringen te constateeren zijn geweest. De dienst VlissingenBreskens werd aanvankelijk met slechts één schip bevaren. Op 16 Maart kwamen hier twee schepen in de vaart met een derde als reserveschip maar geen van drie was eigenlijk voor dit traject geschikt. Bovendien ont brak een behoorlijke passagiers- accomodatie en de vervoerscapaci teit was ten eenenmale onvoldoende. Hoezeer het ook reeds een verbete ring was, dat op genoemde datum het aantal vaarten van acht tot 15 kon worden opgevoerd, het nam niet weg dat het sterk toegenomen verkeer niet op bevredigende wijze kon worden verwerkt. In het najaar echter kwamen, respectievelijk op 23 September en 24 October de mo torschepen Prins Willem I cn X»0<>C)<K>00<>00<>0<>00<>0<><><> Met de verbetering der zw^ar be schadigde wegen is een begin ge maakt. De materialenvoorziening veroorzaakt af en toe ernstige stag natie, maar ook hier is vooruit gang. Dank zij de activiteit van het Vrije van Sluis kan men de Zuid- Westerstormen met een gerust hart tegemoet zien: de door de Duit- schers ondergraven en door bom men zwaar beschadigde zeewering is thans in voldoende mate her steld. Qns overzicht zou niet volledig zijn zonder vermelding van het dia manten jubileum van het St. Anto- niusgesticht te Oostburg, het prach tige modern-geoutilleerde zieken, huis voor West Zeeuwsch Vlaande ren met een afdeeling voor ouden van dagen. Veel leed heeft deze in stelling verzacht, maar hetgeen na het bombardement van Breskens tot na de bevrijding hier werd ver richt, stelt al het vroeger gedane nog in de schaduw. Een andere katholieke gebeurte nis mag evenmin onvermeld blij ven: de R K Landdag te Oostburg op 14 Juli. 2500 West Zeeuwsch- Vlamingen met belangstellenden uit het Oostelijk deel en van de eilan den kwamen tezamen om zich te bezinnen op den geestelijken her bouw van West Zeeuwsch Vlaande ren, daartoe in gloedvolle toespra ken voorgelicht door pater Bonifa- cius OMC en de heeren Alb. Locke- feer en drs. van Eijk. Nog zijn de moeilijkheden in het geteisterde West Zeeuwsch Vlaan deren niet overwonnen. Nóg meer belangstelling voor dit geïsoleerde grensgebied, een andere regeling voor de vergoeding der oorlogs schade. meer begrip voor dc po sitie der boeren, die voor bun ex port van oudsher op België zijn aangewezen, zijn de onmisbare factoren voor een olledig herstel. Moge 1947 dat brengen! Oosterschelde, die na door bombar dementen ernstig te zijn beschaa-gd en zes meter verlengd, in de vaart. Met deze twee schepen kan de dienst op behoorlijke wijze (18 vaar. ten dagelijks) worden uitgevoerc 'n Bezwaar is nochtans, dat men niet een gelijkwaardig schip tn reserve heelt. In tegenstelling met vroeger immers, toen ieder schip na zes we ken varen drie weken in revisie ging, moeten de schepen onder de huidige omstandigheden onafgebro ken dienst doen. zoodat gevreesd moet worden dat zich op een zeaer moment ernstige mankementen zul. len voordoen, waarvan het herstel geruimen ttjd zal vergen. Kruiningen-Perkpolder rve dienst Kruiningen-Perkpolder, welke aanvankelijk door het toenmaals beste schip der vloot werd bevaren (de Koningin Emma) ontwikkelde zich tot het drukst be varen traject toen de Koningin Wilhelmina, de eenige ferryboot, hier in dienst werd gesteld. Het ver voer van auto's nam hier zoodanig toe, dat ondanks de 17 vaarten per dag gevreesd moet worden, dat de vervoerscapaciteit in het komende seizoen te gering zal blijken te zijn. Nadat aanvankelijk een particu lier het veer TerneuzenHoede- kenskerke had verzorgd omdat de provincie geen schip voorhanden had, heeft de provincie hier op 26 Augustus de Prinses Irene Ingezet. Deze motorboot ls klein, zij biedt geen gelegenheid tot vrachtvervoer en het verschepen van auto's. Maar passagiers behoefden nimmer op den wal te blijven staan en het ontbreken van een grooter schip, gevoegd bij den slechten toestand der steigers te Hoedekenskerke. ma ken het voorshands onmogelijk om de gegronde aanspraken der passa giers op een betere verbinding tege moet te komen. Qok de dienst tusschen Zierikzee en Katsche Veer onderging ver betering. De oude „Koningin Wil helmina", die herhaaldelijk repara tie behoefde en dan door een mos selschuit moest worden vervangen, werd op 28 Mei uit de vaart geno men De Koningin Emma kwam van Perkpolder en maakt vijfmaal per dag den overtocht. On de kortere trajecten Veere Kamperland en Kortgene—Wol- phaartsdijk kwam de verbetering niet zoozeer door betere schepen als wel door het opvoeren van de fre quentie dier diensten. Ferrybooten worden gelicht Noodboerderijen verrezen Mfanneer men bedenkt, dat de Provinciale Stoombootdiensten meer dan tweemaal zooveel passa giers hebben overgebracht als in t vooroorlogsche jaar 1939 met een vloot, die verre in de schaduw staat van de toenmalige, dan ls waardeering voor het provinciaal bestuur en de directie der stoom bootdienster. die ln korten tijd een apparaat met een dergelijke capa citeit uit den grond wisten te stam pen, op haar plaats Dit neemt niet weg. dat de toe komst er allerminst rooskleurig uit ziet De capaciteit der Wester- Scheideveren moet vergroot worden m verband met het nog steeds toe nemende autoverkeer Alle schepen, van de eigen vloot zijn voor. zoover hersteld, in de vaart, terwijl slechts twee schepen (en niet bepaald voor den dienst op de Zeeuwsche wate- ~en geschikt) ln reserve worden gehouden Dit is te erger daar, zooals we hierboven reeds schreven, de dienstdoende schepen uitgeva ren geraken daar de tijd voor een regelmatige revisie ontbreekt Vandaar dat men doende is om maatregelen te treffen voor een zoo spoedig mogelijk lichten der beide ferrybooten -Prins Hendrik" en „Prinses Juliana" die den in gang van de Vlssingsche haven ver sperren. Men verwacht evenwel de indienststeüing van het eerste dier schepen, de „Prins Hendrik", niet eerder dan in October 1947. Hieruit blijkt, dat de moeilijkhe den nog niet alle overwonnen znn en dat er ln het komende jaar r.og heel wat opgelost zullen moe. en worden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1946 | | pagina 11