Pe kS&ine JÜfêtti
8ede!aars'iekens
£3 O HnJ rl
is,sss s
X
VIJF EN TWINTIG GULDEN BELOONING
Wat een Wonderlijke Wereld
Wie loste het fatale schot
Hoe komt EEN FOTO in de krant?
Onze wedstrijd
V
A
DAT DICK MALVERY DEED VERDWIJNEN
NU hebben we met elkaar eens ge
zien, hoe een krant in elkaar wordt
gezet en ik verwachtte Intussen al
wat er gebeuren zou: een van juli e
ging de vraag stellen: hoe komt nu
eigenlijk een foto in de krant?
Dat is niet zo gemakkelijk uit te
leggen, maar ik zal 't proberen.
Gelukkig zijn er onder jullie
velen, denk ik zo. die wat
van fotografie afweten en enkelen,
die wel eens met scheikunde te ma
ken hebben. Voor hen is, wat ik ga
vertellen, het gemakkelijkst te be
grijpen.
ja, hoe gaat het nou met zo'n foto?
Eenvoud g: net zoals met een ge
wone letter; men maakt er een me
talen stempel van.
Hola roepen m'n vrienden en vrien
dinnen in koor. hoe kan dat nou,
van een foto een stempel maken?
Een foto is toch niet wit-zwart, maar
heeft ook grijze, lichte en donkere
tinten. Daar kun je toch geen stem
pel van maken? Jazeker! Maar laat
ik eerst vertellen, hoe Je een tekening
In de krant zet, dan begrijp Je straks
vlugger, hoe 't met een foto ook kan.
We wandelen de clichéfabriek bin
nen en z en daar een geweldig foto
toestel staan. Manshoog. Zo'n ouder
wets toestel met een matglas er in.
(Z e afb. 1).
Ete te fotograferen tekening staat
in ae vertes scherp belicht door schijn
werpers (meestal koolspitslampen) en
de fotograaf maakt netjes een opna
me op een gevoelige plaat. Tot nog-
toe voor de fotografen onder jullie
oud nieuws. Maar nu komt het! De
gevoelige plaat wordt ontwikkeld en
we krijgen een keurig negatief.
In plaats van dat we nu dat nega
tief op „gevoelig papier" gaan af
drukken, doen we 't op een „gevoe
lig" stuk zink.
Dat Wil zeggen: het stuk zink is be
streken met een stof, die gevoelig is
voor lichtinwerking. Waar dus het
licht die gevoel ge laag kan bereiken,
wordt deze door het licht aangetast.
Als ie fotografeert, gooi je het stuk
gevoelig papier, nadat het negatief er
op afgedrukt is, in een „bad". d.w.z.
in een zodanig samengestelde vloeistof
dat deze kan inwerken op de licht
gevoelige laag van het papier. Dat
gedeelte, waat 't licht het sterkst op
kon doordringen, wordt donker, dat
deel waar het licht door de donkere
delen van het negatief werd bedekt
gehouden, blijft licht Zo is het nu
ook met het stuk zink. Wat donker
moet zijn (dus de lijnen van de teke
ning) blijven afgedekt door een be
schermend laagje en dat wat wit moet
worden, bevat geen beschermende laag
meer. Het stuk zink wordt nu gelegd
in een etstrommel, d.w.z. een
bak, waarin een bijtende vloeistof te
gen het zink wordt geworpen. Wan>-
neer dit maar dikwijls genoeg ge
beurt, wordt het zink weggevreten,
waar het geen beschermd laagje heeft;
daar ontstaan dus diepten. Daar
waar het wèl een beschermend laagje
heeft, kan de bijtende vloeistof niets
uitrichten. Zo komt het, dat de lijnen
van de tekening niet worden weg
gevreten, doch het wit ertussen wèl.
En zo kr ijg je dus een metalen, stem
pel, die de voorstelling van een teke
ning draagt.
En nu de foto. Als je een vergroot
glas hebt. moet je daarmee een go^d
een plaatje in de krant bekijken. Dan
zie je dat een krantenfoto uit een
groot aantal kiene puntjes bestaat.
Wat donker ls op de foto, is een ver
zameling dikke punten, wat licht is,
dunne puntjes.
Hoe krijgen we die puntjes? Door
bij het fotograferen van de afbeel
ding op de gevoelige plaat tussen
de lens en de gevoelige plaat een
„raster" te zetten, d.w.z. twee op el
kaar geplakte glasplaatjes die beide
diagonaal zijn gestreept, maar in te-
Fig. 2: een „raster". Rechtsonder: de
strepen op een der glasplaten, na
tuurlijk sterk vergroot. Soms staan ze
zo dicht op elkaar, dat er 60 naast
elkaar op één centimeter gaan1 IJnks
boven de ruitjes die ontstaan als twee
van die gestreepte glasplaten op el
kaar zijn geplakt.
Fig. 3: een verzameling puntjes ontstaat, als j« een foto neemt door een
„raster". Dat is hier gebeurd met een stadsgezicht onder een brugboog
gengestelde richting, zodat, wanneer
ze op elkaar zitten, ruitjes ontstaan.
(Zie afdeeling 2).
Dóór die ruitjes wordt gefotogra
feerd, zodat de afbeelding alleen maar
tot de gevoelige plaat kan doordrin
gen door de witte stipjes tusschen de
.strepen. En daardoor komt het, dat
'de foto eigenlijk niets anders werd
dan een verzameling stipjes. Verder
wordt de plaat net zo behandeld als
die van de tekening en ontstaat er
dus weer een metalen stempel. Sterk
Fig. 1. een foto-toestel waarmede de clichémaker de afbeelding op een ge
voelige plaat opneemt. Rer'^ de afbeelding, bestraald door schijnwerpers
(koolspitslampen).
vergroot heb ik hier zo'n puntjesver
zameling die met elkaar een voorstel
ling te zien geven (een kijkje onder
de boogbruk te Utrecht). Als je je
ogen halfdicht knijpt, kun je 't best
zien. wat het plaatje moet voorstellen.
Als de dagbladpagina In elkaar wordt
gezet, laat men ruimte open voor 't
plaatje. Op een blok lood legt men
netjes het plaatje zink (dat „cliché"
heet) en, wanneer het raam onder
de „pröge-pers" gaat, worden de cli
ché-puntjes even scherp als de let
ters in het ..viltpapier" afgedrukt.
En zoo komt nu een foto in de krant.
De hierbij afgedrukte afbeeldingen
zijn uit een boekje „Chemigrafie"
van G. J. Jong, bestemd voor nieuwe
lingen in het vak van de clichéfa-
bricage.
Oorlog en vrede-
/ANDER de arbeiders
van a toomfabrieken
in Oakridge (Tenessee,
U.S.A.) werd een col
lecte gehouden ten bate
van de bevolking van
de door een atoombom
getroffen Japansche stad
Nagasaki. Een bedrag
van 1000 gulden, dat aan
Kerstpresentjes besteed
zal worden, werd inge
zameld.
O tempora
TT ET gemeentebestuur
in- New-York heeft
een order uitgevaardigd
dat, binnen de stads-,
grenzen optredende Sin
terklazen minstens 16
jaar oud moeten zijn.
Ter assistentie
TN TEVERLOAN (Ca-
nada) vloog een Roo-
de Kruis-auto, die op
weg was naar de plaats
van een café-brand in
volle vaart op een
brandweer-auto die even
eens ter assistentie toog
en de stoplichten ne
geerde. Het café bTand-
de uit en de gewonden
werden met een luxen
wagen naar het zieken
huis gebracht. De in
zittenden van de ge
ramde auto's kwamen
met den schrik vrij.
Kolen overbodig
TN CHATTANOOGA (U.
A S.A.) zijn ingenieurs
van electriciteitswerken
bezig met proefnemin
gen, die het aanwenden
van de warmte der aar
de voor practische doel
einden beoogen. Jammer
dat ze er in 1935 of daar
omtrent niet reeds mee
begonnen zijn.
Slippertje van
Margaret.
TVVARGARET Truman,
des presidents doch
ter, van wie we onlangs
meldden, dat ze haar
zang-debuut nog even
had uitgesteld. heeft
opnieuw Washington op
stelten gezet, door een
avondje uit te gaan,
zonder op de gebruike
lijke wijze door haar
vier privé-detectives ge
chaperonneerd tc wor
den. Wie zal het haar
kwalijk nemen.
Symboliek rond
Opoe Herfst.
TAE 105 jaar oude Opoe
Herfst uit Rotterdam
kreeg op haar verjaar
dag bezoek van den nog
niet zoo ouden burge.
meester Oud. Opoe toon
de haar belangstelling
voor litteratuur en po
litiek, door een tamelijk
oud ged cht „De slag
bij Waterloo", voor te
dragen, en ze deed het
niet eens zoo gek.
Het perfide Albion-
OROFESSOR Oliphant
atoombom-expert uit
Birmingham, verklaar
de dat er in Engeland
meer technisch vernuft
in het gemiddelde in-
woner-hoofd zit, dan
waar ook ter wereld.
Als 't niet door een En-
gelschman met een Ne-
derlar.dsche naam ge
zegd werd, zouden we
't niet gelooven.
OOOOGOOOOOG0OGOGGOOOOGGOGGOO0GOOO0GOO0OOGOQOC
„Las je wel eens „Twintigduizend
Mijlen onder Zee?"
„Ja".
„En vond je dat niet verschrikkelijk
diep?"
Goed zo! Er komt een heel stroom
pje opstellen binnen en we lezen ze
met genoegen. Veel „griezelige i ogen
blikken" en veel leuke kampen! En
dan die ontdekkingen en die interes
sante tochten! 't Zal een hele toer
zijn, er de 15 beste uit te vissen! Vol
gende week de uitslag ende ver
dere plannen. Morgen moeten de op
stellen binnen zijn.
In mijn vorige woonplaats, ergens
benoorden de grote rivieren, werd ik
eens verrast door een drukke aanloop
van bedelaars nadat een hunner eens
succes aan m'n deur had gehad. Even
later vond ik de oplossing: onder m'n
bel was met potlood een tekentje ge
maakt dat mij niets zei, maar dat
blijkbaar veelzeggend was voor be
roepsbedelaars. Later ben ik er ach
ter gekomen, dat die mensen er een
internationaal „woordenboek" op na
houden. dat door de meeste beroeps
bedelaars in Europa en Amerika wordt
gekend. Ze gebruiken dat om elkaar
te helpen om onnodige tijd en moeite
te sparen en misschien moeilijkheden-
te voorkomen.
Let maar eens op, als jullie een
tocht maken, of je ergens van die
vreemde krijt- of potloodkrabbels te
genkomt!
VLlJCj' VOLK
HIERKRI* OnoèRJttK
Jf ETetl VboR oeri
WACHT
HIER WOOI1T
'n panne
ACiEnr
i*icR wonen
1RIE vRouwaï
Lachpillot/os
Verkenner Kees (aan 't ontbijt):
„Ziezo, ik m'n goede daad al gedaan".
Vader: „Wat? Nou al?"
Kees: „Ja, mijnheer en mevrouw
van hiernaast gingen de deur uit en
zeiden tegen elkaar: als we nou den
trein van 8.15 nog maar halen. Toen
liet ik Bello los en ze hebben de trein
gehaald."
Pietje: „Zou een levensgrote afdruk
van dit foto'tje duur zijn
Fotograaf: „Nee, dat derk ik niet.
Wat voor 'n negatiefje is het?"
Pietje: „Dit. In de Rotterdamse
Diergaarde fotografeerde ik 'n olifant"
V.
program
DONDERDAG 12 DECEMBER.
HILVERSUM I. 7.00 Nieuws.
7.30 Gram, 8.00 Nieuws 8.15 Gram
8.45 Liszt. 9.15 Morgenwijding 9.30
Gew. muziek. 9.45 Arb. vitaminen
10.35 Piano 10.50 Kleuters 11.00 So
listen 11.45 Fam. ber. Indïë 12.00
Gram. 12.35 Skymasters 13.00
Nieuws 13.15 Romancers 14.00 V.
d. vrouw. 14.20 Kwintet 15.00 Voor
zieken en gezonden 15.20 Reprises
17.00 Kaleidoscoop 17.20 Dr. Por-
tielje 17.30 Metr.-ork. 18.00 Nieuws
18.15 Viool en piano 18.30 Ned.
Strijdkr. 19.05 Sport 19.20 Volks-
muz. 19.45 RVD 20.08 Echo 20.15
Kamerork. 21.15 Hoorspel 22.15 Pop.
progr. 22.45 Lezing 23.00 Nieuws
23.15 Gram. 23.30 Hoogste tjjd 23.45
Paul Robeson.
HILVERSUM II. 7.00 Nieuws
7.30 Morgengebed 7.45 Gram. 8.00
Nieuws 8.15 Gram. 9.50 Viool 10.00
Ork 1045 Morgendienst 10.45 Piano
11.00 Zonnebloem 11.45 Kleuters.
12.03 Trio 12.33 Ensemble 13.00
Nieuws. 13.15 Gram. 13.45 V. d.
vrouw 14.00 Cinderello 15.00 Koor.
15.20 Ork. 16.00 Bijbel 16.45 Trio
17.30 Lichte muz. 17.50 Rijk Overzee
18.00 Orgel 18.30 Toespr. 18.45 Pla
no-duo. 19.40 Lezing 20.05 Kerst
concert 20.45 Causerie 21 05 Kerst
concert 22.00 Nieuws 22.15 Act. 22.30
Viool 22.45 Overdenking 23.00 Schu
bert.
oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooc ooooooooooooooooooooooooooooooooo<x>ooooooo oooooooooooooooooo
cLocft
„Kijk eens!'' zei Blake. „De oude
man bedoelt iets. Er ligt iemand in
de gracht."
Rachel werd bleek en ging op de
steenen vensterbank zitten. De ge
dachte, de vrees die in haar geest
was opgekomen, kwam ook op in
dien van Blake. Hij knikte, toen hl)
haar plotselingen. vragenden blik
ontmoette.
„Ja", zei hij. „Natuurlijk dacht
ik daar ook direct aan. Dien och
tend toen ik de boot noodig had,
scheen de oude man mi) ongewoon
beangst, dat ik er op de gracht op
uit zou gaan. Er ligt iemand in! En
ik ben van plan er naai- te zoeken.
Blijft u hier, alstublieft!"
Ze bleef hem een poos stil zitten
aankijken en hjj zag hoe een plot
selinge vrees voor wat mogelijk zou
kunnen gebeuren, haar vervulde.
Toen wendde zij zich af en keek
naar de gracht en de met wier be
dekte oppervlakte ervan.
„Ik zalop allesvoorbe
reid zijn," zei ze tenslotte. ,Ja
gaat u. Maar als u op den poel wilt
gaan en op sommige breede deelen
van de gracht, dan zult u de boot
noodig hebben."
Blake schudde zijn hoofd en
lachte grimmig.
„De boot", zei hij, „ligt in de
Stille Kolk. Het is mijn schuld. Ik
voer vannacht uit, of liever van
morgen en ik kwam er een beetje
te dicht bij. En.... Gillian Clent
redde mij het leven."
Rachel keek verschrikt op en de
kleur steeg naar haar bleek gelaat,
terwijl ze opstond en hem aan
staarde
„Zoo is het!" zei Blake laco
niek. „Ze zou me aan mijn lot heb
ben kunnen overlaten als ze gewild
had. Ik zou den heelen nacht door
aan een stuk hout hebben kunnen
hangen, maar ik betwijfel het, want
het was daar koud! Ja, ze redde
mij Dat is één punt voor haar. Ik
bleef daarna nog twee of drie uur
bü haar. Ik at en dronk er. Ze is
een vreemde vrouw! Geen woord
kreeg ik meer uit haar dan toen
Atherton en ik haar hadden be
zocht."
Een felle gloed lag plotseling op
Rachels wangen.
„Ik wenscli niets over Gillian
Clent te hoorenl" zei ze. „Ik
wensch te weten, watwat Ja
cob bedoelt."
„Zeker!" antwoordde Blake kalm.
„Ik begrijp wat u gevoelt. Dat voel
ik ook. En nu ga ik. En komt u
niet in de buurt, dat onderzoek doe
ik wel. Maar wees ook niet bang.
Het kan wel niets zijn. Heelemaal
niets."
„Het is niet niets", zei ze over
tuigd. „Er is iets. En in ieder ge
val," barstte ze uit, terwijl ze weg
ging, ,wat het ook is zelfs als het
het allerergste is dan is het nog
beter dan deze onzekerheid."
Blake zocht zijn weg naar bene
den en door het troostelooze, in
verval zijnde gebouw, naar 't met
keien geplaveide binnenplein. En
daar bleef hij een oogenblik na
denkend staan. Hij had nu eenmaal
altijd behoefte, volgens een vast
plan te werken en hij wilde nu de
gracht methodisch gaan onderzoe
ken Als het herhaald gewauwel van
den ouden Jacob iets beteekende
dan was het. dat iemand in de
gracht verborgen moest zijn ofwel
er moest een lichaam uit het zicht
zijn weggezakt en de eerste vraag
was: in welk deel van de gracht
zou het 't meest waarschijnlijk te
vinden zijn?
Malvery Hold, het hoofdgebouw
en de bijgebouwen tezamen, vorm
den een groot complex. He was 'n
typisch 16de eeuwsch riddergoed uit
de Zuidelijke graafschappen,
grootsch opgezet en nog vergroot
door volgende geslachten. Het
stond op een natuurlijke verheven
heid aan den rand van het moeras
sige land, welke verhevenheid af
liep naar den inham; de vijver
ontving het water uit de zee; bij
vloed was hij vol, bij eb was hjj
niet veel meer dan een sloot.
(Wordt vervolgd)
Op EEN somberen avond in Februari verdeen Diek Mal
very...... Het feuilleton heeft de omstandigheden ver
haald, onder welke de verdwijning geschiedde. Dank zij den
speurzin van zijn "vrocgeren compagnon David Blake en
zijn vrjend commissaris Atherton beschikken wij thans, op
dit punt van het onderzoek, over voldoende gegevens om
den schuldige aan deze verdwijning te kunnen noemen.
voor den lezer of dc lezeres die het nauwkeurigst de volgende
vragen zal beantwoorden
le Wie loste het noodlottig schot, dat Dick Malvery
deed verdwijnen?
2e Wie der ons bekende personen ontdekt hem het
eerst, levend of dood
3e Waarom werd de moordaanslag gepleegd
4e Wat was de eigenlijke reden van Dick Malvery's ver
dwijning
5e Was de handtekening van Boyce Malvery op dc
cheque vervalscht of niet?
De antwoorden op deze vragen dienen uiterlijk op den avond
van 13 December op onze bureaux bezorgd te zijn.
Voor lezers in Zeeuwsch Vlaanderen op ons bureau te Hulst.
Voor lezers op de Zeeuwsche eilanden op ons bureau te Goes.
Voor lezers in de provincie Brabant op ons burean te Breda.
De uitslag wordt bekend gemaakt bij het afdrukken van het
laatste deel van het feuilleton