Pe kS&ine JÜfêtti 8ede!aars'iekens £3 O HnJ rl is,sss s X VIJF EN TWINTIG GULDEN BELOONING Wat een Wonderlijke Wereld Wie loste het fatale schot Hoe komt EEN FOTO in de krant? Onze wedstrijd V A DAT DICK MALVERY DEED VERDWIJNEN NU hebben we met elkaar eens ge zien, hoe een krant in elkaar wordt gezet en ik verwachtte Intussen al wat er gebeuren zou: een van juli e ging de vraag stellen: hoe komt nu eigenlijk een foto in de krant? Dat is niet zo gemakkelijk uit te leggen, maar ik zal 't proberen. Gelukkig zijn er onder jullie velen, denk ik zo. die wat van fotografie afweten en enkelen, die wel eens met scheikunde te ma ken hebben. Voor hen is, wat ik ga vertellen, het gemakkelijkst te be grijpen. ja, hoe gaat het nou met zo'n foto? Eenvoud g: net zoals met een ge wone letter; men maakt er een me talen stempel van. Hola roepen m'n vrienden en vrien dinnen in koor. hoe kan dat nou, van een foto een stempel maken? Een foto is toch niet wit-zwart, maar heeft ook grijze, lichte en donkere tinten. Daar kun je toch geen stem pel van maken? Jazeker! Maar laat ik eerst vertellen, hoe Je een tekening In de krant zet, dan begrijp Je straks vlugger, hoe 't met een foto ook kan. We wandelen de clichéfabriek bin nen en z en daar een geweldig foto toestel staan. Manshoog. Zo'n ouder wets toestel met een matglas er in. (Z e afb. 1). Ete te fotograferen tekening staat in ae vertes scherp belicht door schijn werpers (meestal koolspitslampen) en de fotograaf maakt netjes een opna me op een gevoelige plaat. Tot nog- toe voor de fotografen onder jullie oud nieuws. Maar nu komt het! De gevoelige plaat wordt ontwikkeld en we krijgen een keurig negatief. In plaats van dat we nu dat nega tief op „gevoelig papier" gaan af drukken, doen we 't op een „gevoe lig" stuk zink. Dat Wil zeggen: het stuk zink is be streken met een stof, die gevoelig is voor lichtinwerking. Waar dus het licht die gevoel ge laag kan bereiken, wordt deze door het licht aangetast. Als ie fotografeert, gooi je het stuk gevoelig papier, nadat het negatief er op afgedrukt is, in een „bad". d.w.z. in een zodanig samengestelde vloeistof dat deze kan inwerken op de licht gevoelige laag van het papier. Dat gedeelte, waat 't licht het sterkst op kon doordringen, wordt donker, dat deel waar het licht door de donkere delen van het negatief werd bedekt gehouden, blijft licht Zo is het nu ook met het stuk zink. Wat donker moet zijn (dus de lijnen van de teke ning) blijven afgedekt door een be schermend laagje en dat wat wit moet worden, bevat geen beschermende laag meer. Het stuk zink wordt nu gelegd in een etstrommel, d.w.z. een bak, waarin een bijtende vloeistof te gen het zink wordt geworpen. Wan>- neer dit maar dikwijls genoeg ge beurt, wordt het zink weggevreten, waar het geen beschermd laagje heeft; daar ontstaan dus diepten. Daar waar het wèl een beschermend laagje heeft, kan de bijtende vloeistof niets uitrichten. Zo komt het, dat de lijnen van de tekening niet worden weg gevreten, doch het wit ertussen wèl. En zo kr ijg je dus een metalen, stem pel, die de voorstelling van een teke ning draagt. En nu de foto. Als je een vergroot glas hebt. moet je daarmee een go^d een plaatje in de krant bekijken. Dan zie je dat een krantenfoto uit een groot aantal kiene puntjes bestaat. Wat donker ls op de foto, is een ver zameling dikke punten, wat licht is, dunne puntjes. Hoe krijgen we die puntjes? Door bij het fotograferen van de afbeel ding op de gevoelige plaat tussen de lens en de gevoelige plaat een „raster" te zetten, d.w.z. twee op el kaar geplakte glasplaatjes die beide diagonaal zijn gestreept, maar in te- Fig. 2: een „raster". Rechtsonder: de strepen op een der glasplaten, na tuurlijk sterk vergroot. Soms staan ze zo dicht op elkaar, dat er 60 naast elkaar op één centimeter gaan1 IJnks boven de ruitjes die ontstaan als twee van die gestreepte glasplaten op el kaar zijn geplakt. Fig. 3: een verzameling puntjes ontstaat, als j« een foto neemt door een „raster". Dat is hier gebeurd met een stadsgezicht onder een brugboog gengestelde richting, zodat, wanneer ze op elkaar zitten, ruitjes ontstaan. (Zie afdeeling 2). Dóór die ruitjes wordt gefotogra feerd, zodat de afbeelding alleen maar tot de gevoelige plaat kan doordrin gen door de witte stipjes tusschen de .strepen. En daardoor komt het, dat 'de foto eigenlijk niets anders werd dan een verzameling stipjes. Verder wordt de plaat net zo behandeld als die van de tekening en ontstaat er dus weer een metalen stempel. Sterk Fig. 1. een foto-toestel waarmede de clichémaker de afbeelding op een ge voelige plaat opneemt. Rer'^ de afbeelding, bestraald door schijnwerpers (koolspitslampen). vergroot heb ik hier zo'n puntjesver zameling die met elkaar een voorstel ling te zien geven (een kijkje onder de boogbruk te Utrecht). Als je je ogen halfdicht knijpt, kun je 't best zien. wat het plaatje moet voorstellen. Als de dagbladpagina In elkaar wordt gezet, laat men ruimte open voor 't plaatje. Op een blok lood legt men netjes het plaatje zink (dat „cliché" heet) en, wanneer het raam onder de „pröge-pers" gaat, worden de cli ché-puntjes even scherp als de let ters in het ..viltpapier" afgedrukt. En zoo komt nu een foto in de krant. De hierbij afgedrukte afbeeldingen zijn uit een boekje „Chemigrafie" van G. J. Jong, bestemd voor nieuwe lingen in het vak van de clichéfa- bricage. Oorlog en vrede- /ANDER de arbeiders van a toomfabrieken in Oakridge (Tenessee, U.S.A.) werd een col lecte gehouden ten bate van de bevolking van de door een atoombom getroffen Japansche stad Nagasaki. Een bedrag van 1000 gulden, dat aan Kerstpresentjes besteed zal worden, werd inge zameld. O tempora TT ET gemeentebestuur in- New-York heeft een order uitgevaardigd dat, binnen de stads-, grenzen optredende Sin terklazen minstens 16 jaar oud moeten zijn. Ter assistentie TN TEVERLOAN (Ca- nada) vloog een Roo- de Kruis-auto, die op weg was naar de plaats van een café-brand in volle vaart op een brandweer-auto die even eens ter assistentie toog en de stoplichten ne geerde. Het café bTand- de uit en de gewonden werden met een luxen wagen naar het zieken huis gebracht. De in zittenden van de ge ramde auto's kwamen met den schrik vrij. Kolen overbodig TN CHATTANOOGA (U. A S.A.) zijn ingenieurs van electriciteitswerken bezig met proefnemin gen, die het aanwenden van de warmte der aar de voor practische doel einden beoogen. Jammer dat ze er in 1935 of daar omtrent niet reeds mee begonnen zijn. Slippertje van Margaret. TVVARGARET Truman, des presidents doch ter, van wie we onlangs meldden, dat ze haar zang-debuut nog even had uitgesteld. heeft opnieuw Washington op stelten gezet, door een avondje uit te gaan, zonder op de gebruike lijke wijze door haar vier privé-detectives ge chaperonneerd tc wor den. Wie zal het haar kwalijk nemen. Symboliek rond Opoe Herfst. TAE 105 jaar oude Opoe Herfst uit Rotterdam kreeg op haar verjaar dag bezoek van den nog niet zoo ouden burge. meester Oud. Opoe toon de haar belangstelling voor litteratuur en po litiek, door een tamelijk oud ged cht „De slag bij Waterloo", voor te dragen, en ze deed het niet eens zoo gek. Het perfide Albion- OROFESSOR Oliphant atoombom-expert uit Birmingham, verklaar de dat er in Engeland meer technisch vernuft in het gemiddelde in- woner-hoofd zit, dan waar ook ter wereld. Als 't niet door een En- gelschman met een Ne- derlar.dsche naam ge zegd werd, zouden we 't niet gelooven. OOOOGOOOOOG0OGOGGOOOOGGOGGOO0GOOO0GOO0OOGOQOC „Las je wel eens „Twintigduizend Mijlen onder Zee?" „Ja". „En vond je dat niet verschrikkelijk diep?" Goed zo! Er komt een heel stroom pje opstellen binnen en we lezen ze met genoegen. Veel „griezelige i ogen blikken" en veel leuke kampen! En dan die ontdekkingen en die interes sante tochten! 't Zal een hele toer zijn, er de 15 beste uit te vissen! Vol gende week de uitslag ende ver dere plannen. Morgen moeten de op stellen binnen zijn. In mijn vorige woonplaats, ergens benoorden de grote rivieren, werd ik eens verrast door een drukke aanloop van bedelaars nadat een hunner eens succes aan m'n deur had gehad. Even later vond ik de oplossing: onder m'n bel was met potlood een tekentje ge maakt dat mij niets zei, maar dat blijkbaar veelzeggend was voor be roepsbedelaars. Later ben ik er ach ter gekomen, dat die mensen er een internationaal „woordenboek" op na houden. dat door de meeste beroeps bedelaars in Europa en Amerika wordt gekend. Ze gebruiken dat om elkaar te helpen om onnodige tijd en moeite te sparen en misschien moeilijkheden- te voorkomen. Let maar eens op, als jullie een tocht maken, of je ergens van die vreemde krijt- of potloodkrabbels te genkomt! VLlJCj' VOLK HIERKRI* OnoèRJttK Jf ETetl VboR oeri WACHT HIER WOOI1T 'n panne ACiEnr i*icR wonen 1RIE vRouwaï Lachpillot/os Verkenner Kees (aan 't ontbijt): „Ziezo, ik m'n goede daad al gedaan". Vader: „Wat? Nou al?" Kees: „Ja, mijnheer en mevrouw van hiernaast gingen de deur uit en zeiden tegen elkaar: als we nou den trein van 8.15 nog maar halen. Toen liet ik Bello los en ze hebben de trein gehaald." Pietje: „Zou een levensgrote afdruk van dit foto'tje duur zijn Fotograaf: „Nee, dat derk ik niet. Wat voor 'n negatiefje is het?" Pietje: „Dit. In de Rotterdamse Diergaarde fotografeerde ik 'n olifant" V. program DONDERDAG 12 DECEMBER. HILVERSUM I. 7.00 Nieuws. 7.30 Gram, 8.00 Nieuws 8.15 Gram 8.45 Liszt. 9.15 Morgenwijding 9.30 Gew. muziek. 9.45 Arb. vitaminen 10.35 Piano 10.50 Kleuters 11.00 So listen 11.45 Fam. ber. Indïë 12.00 Gram. 12.35 Skymasters 13.00 Nieuws 13.15 Romancers 14.00 V. d. vrouw. 14.20 Kwintet 15.00 Voor zieken en gezonden 15.20 Reprises 17.00 Kaleidoscoop 17.20 Dr. Por- tielje 17.30 Metr.-ork. 18.00 Nieuws 18.15 Viool en piano 18.30 Ned. Strijdkr. 19.05 Sport 19.20 Volks- muz. 19.45 RVD 20.08 Echo 20.15 Kamerork. 21.15 Hoorspel 22.15 Pop. progr. 22.45 Lezing 23.00 Nieuws 23.15 Gram. 23.30 Hoogste tjjd 23.45 Paul Robeson. HILVERSUM II. 7.00 Nieuws 7.30 Morgengebed 7.45 Gram. 8.00 Nieuws 8.15 Gram. 9.50 Viool 10.00 Ork 1045 Morgendienst 10.45 Piano 11.00 Zonnebloem 11.45 Kleuters. 12.03 Trio 12.33 Ensemble 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 13.45 V. d. vrouw 14.00 Cinderello 15.00 Koor. 15.20 Ork. 16.00 Bijbel 16.45 Trio 17.30 Lichte muz. 17.50 Rijk Overzee 18.00 Orgel 18.30 Toespr. 18.45 Pla no-duo. 19.40 Lezing 20.05 Kerst concert 20.45 Causerie 21 05 Kerst concert 22.00 Nieuws 22.15 Act. 22.30 Viool 22.45 Overdenking 23.00 Schu bert. oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooc ooooooooooooooooooooooooooooooooo<x>ooooooo oooooooooooooooooo cLocft „Kijk eens!'' zei Blake. „De oude man bedoelt iets. Er ligt iemand in de gracht." Rachel werd bleek en ging op de steenen vensterbank zitten. De ge dachte, de vrees die in haar geest was opgekomen, kwam ook op in dien van Blake. Hij knikte, toen hl) haar plotselingen. vragenden blik ontmoette. „Ja", zei hij. „Natuurlijk dacht ik daar ook direct aan. Dien och tend toen ik de boot noodig had, scheen de oude man mi) ongewoon beangst, dat ik er op de gracht op uit zou gaan. Er ligt iemand in! En ik ben van plan er naai- te zoeken. Blijft u hier, alstublieft!" Ze bleef hem een poos stil zitten aankijken en hjj zag hoe een plot selinge vrees voor wat mogelijk zou kunnen gebeuren, haar vervulde. Toen wendde zij zich af en keek naar de gracht en de met wier be dekte oppervlakte ervan. „Ik zalop allesvoorbe reid zijn," zei ze tenslotte. ,Ja gaat u. Maar als u op den poel wilt gaan en op sommige breede deelen van de gracht, dan zult u de boot noodig hebben." Blake schudde zijn hoofd en lachte grimmig. „De boot", zei hij, „ligt in de Stille Kolk. Het is mijn schuld. Ik voer vannacht uit, of liever van morgen en ik kwam er een beetje te dicht bij. En.... Gillian Clent redde mij het leven." Rachel keek verschrikt op en de kleur steeg naar haar bleek gelaat, terwijl ze opstond en hem aan staarde „Zoo is het!" zei Blake laco niek. „Ze zou me aan mijn lot heb ben kunnen overlaten als ze gewild had. Ik zou den heelen nacht door aan een stuk hout hebben kunnen hangen, maar ik betwijfel het, want het was daar koud! Ja, ze redde mij Dat is één punt voor haar. Ik bleef daarna nog twee of drie uur bü haar. Ik at en dronk er. Ze is een vreemde vrouw! Geen woord kreeg ik meer uit haar dan toen Atherton en ik haar hadden be zocht." Een felle gloed lag plotseling op Rachels wangen. „Ik wenscli niets over Gillian Clent te hoorenl" zei ze. „Ik wensch te weten, watwat Ja cob bedoelt." „Zeker!" antwoordde Blake kalm. „Ik begrijp wat u gevoelt. Dat voel ik ook. En nu ga ik. En komt u niet in de buurt, dat onderzoek doe ik wel. Maar wees ook niet bang. Het kan wel niets zijn. Heelemaal niets." „Het is niet niets", zei ze over tuigd. „Er is iets. En in ieder ge val," barstte ze uit, terwijl ze weg ging, ,wat het ook is zelfs als het het allerergste is dan is het nog beter dan deze onzekerheid." Blake zocht zijn weg naar bene den en door het troostelooze, in verval zijnde gebouw, naar 't met keien geplaveide binnenplein. En daar bleef hij een oogenblik na denkend staan. Hij had nu eenmaal altijd behoefte, volgens een vast plan te werken en hij wilde nu de gracht methodisch gaan onderzoe ken Als het herhaald gewauwel van den ouden Jacob iets beteekende dan was het. dat iemand in de gracht verborgen moest zijn ofwel er moest een lichaam uit het zicht zijn weggezakt en de eerste vraag was: in welk deel van de gracht zou het 't meest waarschijnlijk te vinden zijn? Malvery Hold, het hoofdgebouw en de bijgebouwen tezamen, vorm den een groot complex. He was 'n typisch 16de eeuwsch riddergoed uit de Zuidelijke graafschappen, grootsch opgezet en nog vergroot door volgende geslachten. Het stond op een natuurlijke verheven heid aan den rand van het moeras sige land, welke verhevenheid af liep naar den inham; de vijver ontving het water uit de zee; bij vloed was hij vol, bij eb was hjj niet veel meer dan een sloot. (Wordt vervolgd) Op EEN somberen avond in Februari verdeen Diek Mal very...... Het feuilleton heeft de omstandigheden ver haald, onder welke de verdwijning geschiedde. Dank zij den speurzin van zijn "vrocgeren compagnon David Blake en zijn vrjend commissaris Atherton beschikken wij thans, op dit punt van het onderzoek, over voldoende gegevens om den schuldige aan deze verdwijning te kunnen noemen. voor den lezer of dc lezeres die het nauwkeurigst de volgende vragen zal beantwoorden le Wie loste het noodlottig schot, dat Dick Malvery deed verdwijnen? 2e Wie der ons bekende personen ontdekt hem het eerst, levend of dood 3e Waarom werd de moordaanslag gepleegd 4e Wat was de eigenlijke reden van Dick Malvery's ver dwijning 5e Was de handtekening van Boyce Malvery op dc cheque vervalscht of niet? De antwoorden op deze vragen dienen uiterlijk op den avond van 13 December op onze bureaux bezorgd te zijn. Voor lezers in Zeeuwsch Vlaanderen op ons bureau te Hulst. Voor lezers op de Zeeuwsche eilanden op ons bureau te Goes. Voor lezers in de provincie Brabant op ons burean te Breda. De uitslag wordt bekend gemaakt bij het afdrukken van het laatste deel van het feuilleton

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1946 | | pagina 6