Voiksweiweert HET BIETENVERVOER" Wereid Tanker on export Het is niét mogelijk, onze goederenvoorraad te ver- grooten door een verhoogden invoer Als gezegd bedraagt deze thans 3 milliard, zonder welke door ons slechts voor 2!4 mil liard i.p.v. voor 5'/2 te ver téren zou zijn. Deze 3 milliard moeten echter door ons be kostigd worden. En wel ófwel door voor hetzelfde bedrag te exporteeren ófwel door op crediet in te voeren (maar dan moet later toch ge ëxporteerd worden). Onze ex port nu bedraagt slechts 1 mil liard. (Bij de berekening van onze totale goederenhoeveel- heid van 10 milliard is er dit j al afgetrokken). Voor 2 milliard voeren we dus op crediet ln. Dit bedrag nu is voorloopig niét te verhoogen. 2[oo blijkt een verdere ver grooting van onze goederen hoeveelheid niet door ver hoogden import mogelijk. Slechts eigen inspanning kan hier helpen en het voor con sumptie beschikbare deel voor eenieder tot boven f 615 op- voren. Bovendien gaan straks de thans gemaakte kapitaalgoe deren hun consumptiegoederen afwerpen en wordt zoo de con sumptiemogelijkheid grooter. Anderzijds zullen we dan en daarmee ook moeten expor teeren. om den nu op crediet verkregen Import te voldoen. oen uitkomst voos* de schippers Maar waar moet het straks weer heen? ïlijk bij den burger- en stand worden ge- d. ntante betaling J een bokstoui nooi in Chicago kregen ge veelbelovende chten duizend gul voor een gewon- wedstrijd en dui- d gulden extra wan zij hun «tegenstan- kr.ock-out sloegen, de sport en de spor- iteit der sporters te nuleeren, weet u. Defecte lift New York besteeg Bill Stalton moei- m de trappen van 'n kenkrabber en bc- vanuit de bovenste dieping de lift, die naar beneden, wil- komen toen hij haar den beganen grond rtoe over trachtte te en. Zoodra de lift ls gewicht te torsen ;eg, wou ze plotse- wel en nu ligt Bill iet ziekenhuis omdat reis n-aar beneden hard ging en het de ervan zoo abrupt toOOOOOOGOGOO niet volledig werden thans ge- Een vroegere den notaris ver- :ijn patroon ge in te bewegen lid worden, dat de uitsluitend be- SB-ers en zwart- dat de notaris kken pro-Duitsch ;e verstrekte tn- r het transportee tsche vermogens ris. ede oud-bediende ris kwam thans zijn patroon Jood gen transporteer nneer zoo'n koop trachtte een an te vinden, achtte het ge- g een nader on- n Instellen, waar ïaal ook thans anhleld tot Maan ber. Voor het candt- rechten slaagde diversiteit te Nij- r M. Somers. 000000000000 is?" vroeg ze plot- vrooltjk en uitda- j hij uit. „Van wie? aars?" t zoozeer aan hen n dan wel aan :n", antwoordde ze. s hebben, maar ik mbehagelijk als ik ;n daarginds denk.' 1 de Clents", zei hij a, ik geloof dat Ik ik ze gezien heb. nood aan den man stevig aanpakken, ns bekijken, hoe ik kan optuigen, zoo- Jje in kan hlvakkce. heid van een man, tijd van zijn leven theden van wouden n woest land heeft ig Blake instinctief ouden wachttoren vatiepost kon ma- r gemakkelijk ko- lanting die zich van langs een strook zijde van den m" A1 was het nu ook en stonden er WJ beplanting bestond as met winterloof; nakkebjk ongezien men. De verduiste- was een zaak v¥* kheid; al spoe«\B :steld dat al watiffl hier een tijdelijk was; een behooi- ekens, een zekere s die thans nutte- nal's Hat hing, een en een flesch iet deze dingen tij heel wat ,k en veilig In die in. En hij behoefde 's nachts te zUB j met meer profil1 0,1 (Wordt vervolgd' Er is 615 gulden per persoon per jaar voor consumptie beschikbaar ÏN DE VORIGE BESCHOUWING („Exporteeren is broodnoo- dig") zagen wij, waarom export voor ons land noodig is om tot welvaart te komen. Gaan wij thans nader op de zaak in. Wij hebben in den oorlog voor 18 milliard goederen verloren, waarbij komt 7 milliard aan gederfde productie. Het totaal aan goederen en diensten, dat wij momenteel voortbrengen, be draagt 4/5 van .1938. Dit heeft verschillende oorzaken. Zoo komt de arbeidsprestatie zeker niet boven 80 pet. van 1938. Ook is het aantal menschen, dat een beroep uitoefent, 2 pet. lager dan toen. Tenslotte is nog 11 pet. van die beroepsbe volking werkloos (in 1938 15 pet.), d.w.z. 350.000 menschen. Hier hij zijn echter 200.000 zwarte handelaren inbegrepen). Door al deze factoren ligt de productie dan op 4/5 van 1938. In geldswaarde uitgedrukt, beteekent dit, dat voor bijna 7 milliard gulden wordt voortgebracht. Dit is dan' berekend legen het huidige prijspeil, d.i. bijna 200 pet. van 1938. jy|en bedenke echter, dat die 7 milliard niet alleen con sumptie-goederen zijn Hier onder bevinden zich n.l. ook fabrieken, wegen en spoorwe gen, machines, woningen en ge bouwen, enz. Deze laatste soor ten goederen zijn geen con sumptiegoederen; geen eind- goederen; doch dienen op hun beurt ter verdere productie. De economie noemt ze kapitaalgoe deren. Ze zijn noodig; om straks In grootere mate eind- goederen te krijgen. Willen wij dus aan onze toekomst denken, dan is ook aanmaak van deze soort goederen noodig. Zoo gaat van dien voor raad van 7 milliard - ook om enkele andere redenen - nog een en ander af. Tenslotte blijft er voor 2 1/2 milliard aan goederen over, die we kunnen verdeelen en consumeeren. Veel is dat geenszins Gelukkig kunnen we echter ook invoeren en wel voor een waarde van 3 milliard aan goe deren per jaar. Op deze wijze stijgt dus ons totaal aan con sumptiegoederen van 7 op 10 milliard; en het ter vertering aanwezige deel van 2 Va op 5'a milliard. Voor 5Vi mil liard per jaar is dus ln Neder land aan consumptiegoederen beschikbaar. Verdeeld over 9 milliaen Ne derlanders beteekent dit onge veer f 615 per persoon en per jaar. Voor een gezin met 5 per sonen dus f 3075 per jaar aan vertering. Méér kan ter con sumptie niet worden aange wend, want is niet beschikbaar! Ons land is nu eenmaal min der welvarend dan vóór den oorlog. Zijn er dus onder ons, die het weer even goed, wel licht zelfs beter, hebben dan toen, dan moót dat beteekenen, dat er voor anderen nóg al min der overschiet. Heeft dus iemand méér dan f 615 per jaar om te verteeren (aan voedsel, kleeding, ont spanning enz.), dan leeft hij boven het gemiddelde. Wel kan zoo Iemand, zonder het deel van anderen te verminderen, wat hij méér heeft dan f 615 gaan sparen. In dat geval wordt zijn koopkracht n.l. niet aangewend, om consumptlegoe deren te koopen. Dit bedrag van f 615 kan slechts verhoogd worden als onze productie wordt ver groot. Alle hiertoe bevorder lijke maatregelen moeten wor den genomen, ik denk hier aan; 1. Herscholing van arbeids krachten; toepassing van psy chotechniek en voorlichting bij beroepskeuze; 2. Sterker doorvoeren van normalisatie, d.w.z. het produ- ceeren in minder variaties; 3. Belooning van extra' In spanning (b.v. de pakjes tabak in de mijnen!). Hoewel n.m.m. onethisch, fn de huidige om standigheden onvermijdelijk. Behalve door annexatie wordt onze goederenvoorraad ook vergroot door herstelleveringen cn recuperatie. Herstelleverin gen zijn de vergoedingen die Dultschland aan de geallieer den moet betalen, en waarvan wij een deel krijgen. Tot heden was dat nog niet veel, nl. 20 zeeschepen en een fabrleks- installatle. Onder recuperatie verstaan we den terugvoer van de door Duitschland gestolen goederen. Deze maakt goeden voortgang. Men bedenke immers, dat al deze credieten straks door ex port moeten worden afgelost. In het algemeen zijn onze ex portartikelen (vrnl. landbouw- artikelen) echter van dien aard, dat een méér dan nor male hoeveelheid door geen en kel land wordt opgenomen. Het buitenland kan b.v. wel 100000 bloemkolen opnemen, maar met 1 millioen zou het letter lijk erg „in zijn maag" zitten. Voerden wij andere artikelen uit. als b.v. auto's, dan zou de vraag minder snel verzadigd zijn. Bij onzen huidigen ex port ligt de zaak echter zoo, dat verzadiging snel optreedt. Onze export heeft dus straks een grens en daarmede onze huidige credietopname. Weliswaar voeren wij ook andere dan landbouwartikelen uit. Dit be'reft dan echter door gaans artikelen van een meer luxueus karakter, z.g. quali- teitsproducten. En het ls dui delijk, dat het eveneens ver armde buitenland die eerst op de laatste plaats aanschaft. In dat opzicht ls het te betreu ren, dat onze exportindustrie voor den oorlog zich zoo op luxe-artikelen had Ingesteld. Thans ls dat een nadeel. Door deze redenen komt straks een grens aan onzen export. Daarom zou het ge vaarlijk zijn, thans te veel op crediet in te voeren. Te bere kenen valt, dat wij in totaal voor 6 milliard aan crediet zul len mogen opnemen, zonder ons zelf te schaden. Hiervan is 2 milliard reeds opgenomen. Het restant wordt gereserveerd voor volgende jaren. Voorloopig hebben we het dus nog niet breed. Maar is het voldoende breed Hier raken we het probleem van de span ning tusschen loonen en prij zen Een slotartikel zal hieraan zijn gewijd. L. VAN EGERAAT. VOOR de suikerfabrieken van Roosendaal en Stanipersgat vinden tientallen schepen een ligplaats. De ruimen volgestort met bieten, komen zij afgezakt van de Zeeuwsche en West-Brabantsche wateren en vaak ook van grooter afstanden Tot zelfs uit den Haarlemmer meer. Een goed stuk werk voor de schippers. Straks is echter de campagne afgeloopen en begint weer het eindelooze wachten op nieuwe vracht. F. Schellckens (RBC) nam Zondag een paar mooie doelpunten voor zijn rekening in den wedstrijd tegen Dosko. Ylfant de binnenscheepvaart staat er heusch niet zoo rooskleurig voor. Wij hebben hier en daar eens een praatje met de schippers ge maakt. En terwijl zij behendig het emmertje in het water plonsen cn hun schuit ijverig zwabberen om ze te ontdoen van de vette klei, valt het eene woord na het andere. Concurrentie van de spoorwegen Den schipper praat niet veel. Hij stuurt zijn schuit door 1e boch tige riviertjes en .rleine kanalen of de soms woelige Zeeuwsche stroo men. Hij staart /ver het water of naar de hem zoo vertrouv,"' walle- kanten en mijmert dan wat voor zich zelf. Een schipper heeft tijd om te denken. Hij is veel alleen. En komt hij, zooals thans voor den wal, dan moet hij zorgen dat zijn schip leeg komt. Hoe eerder hoe beter. Gelegenheid om te praten is er weinig Maar zoo tusschen het plonsen en poetsen door, komt er wel een woord los. Inderdaad is de tijd voor de schippers niet al te best. Ach, nu gaat hei wel mijnheer. Maar als straks het bietenvaren weer is afgeloopen, dan liggen we misschien weer een week of vier, vijf, voor den wal, voor we weer een vrachtje krijgen. En wij hooren hoe de concurrentie vooral van de spoorwegen, het schlppersbestaan bedreigt. Zij kunnen tegen de tarie ven van auto en trei practisch niet concurreeren. De Spoorwegen weten het wel. Op de trajecten, waai- ook vervoer per schip moge lijk is. zijn de tarieven uiterst laag. Waar geen vaarwater is, houden de spoorwegen de ver voerkosten hoog. Daa r hebben ze immers geen concurrentie te viezen. Vroeger gingen de kolen uit de mijnsteek niet anders dan per boot naar het Noorden. Thans heb ben ook hier de .poorwegen 't heft grootendeels in handen. De schip pers kunnen er niet tegen aan. En wat het ergste is mijnheer. Als de Spoorwegen te kort komen, kunnen wij het nog bijbetalen ook. De belasting weet ons wel le vin den. Zou Lieftinck nog komen? TTet ziet er voor de binnenscheep vaart niet al te best uit. Be sprekingen over een overeenkomst tusschen de spoorwegen en binnen schippers schijnen niet erg te vlot ten. De positie is ook wel moeilijk. „Als wij bij elkaar zijn", vertelt een schipper ons, dan zijn we het wel eens, maar we blijven per slot van rekening ook concurrenten van elkaar." De schipper bemerkt, dat wij met bewondering zijn mooie schuit be kijken. Het is ook een ruim flink schip. Goed in de verf, keurig on derhouden en met een hoog ge bouwde heldere „commandobrug". xyxx><yo<xx>00000000<xx>000<>00<xx>00<><«xxó00<><xxx>00000000000«xx><ó0000<xxxy0 Wat denkt u er van mijnheer, zou Lieftinck nog een keer komen? Wij geven hem "en geruststellend antwoord. Wist ik het maar zeker, zegt de schipper. Ik kan voor mün schip nu nog een bom duiten krijgen, maar ik ben bang dat ik dan straks èn centen èn schip kwijt zal zijn. Dit is een uit velen. Zij wiilen hun schip wel kwijt, want z- zien de toekomst weinig hoopvol tege moet. De meesten hebben wel een paar centen als zij hun schip ver- kcopen En dan een of ander agent- schapje er bij. of misschien wel "n baantje als krantenbezorger. Het vrije zelfstandige schippers- bcstaan moet reeds vele klappen hebben gekregen, als dergelijke ge dachten vrfi geuit worden l Verslui., van Goes, nam in Ettcn drie doelpunten voor zijn rekening. op weg naar de „Willem Barendsz, r\E tanker „Na celia" is uit Am sterdam vertrokken op weg naar den walvischvaarder „Willem Barendsz". die elk oogenblik te Kaapstad wordt verwacht op zijn reis naar de Antarctische gebieden. De 12.000 ton metende tanker die 6 kg post aan boord heeft voor de leden van de expeditie zal via Curasao omstreeks dt tweede helft van januari de „Willem Barendsz" kunnen bereiken, en zal circa vier tot vijf weken in de IJszee ver blijven, teneinde de expeditie van nieuwen voorraad gas- en stookolie te voorzien en tevens de Inmiddels geproduceerde traan tot een hoe veelheid van 10.000 ton over te ne men. Dé tanker zal daarna de terugreis aanvaarden om de eerste produc tie van de „Willem Barendsz" in ons land af te leveren. P. Deuling, de rechtsbuiten Dosko. m v - ooooooooooooooooooooóo ln den wedstrijd NAC-RKTW O Tting het rumoerig toe. Een aardig moment uit den strijd o bieden wij onzen lezers hier- O naast róOOÓOOOOOOOOOOOOOOOOOO

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1946 | | pagina 7