Voiksweiweert
HET BIETENVERVOER"
Wereid
Tanker
on export
Het is niét mogelijk, onze
goederenvoorraad te ver-
grooten door een verhoogden
invoer Als gezegd bedraagt deze
thans 3 milliard, zonder welke
door ons slechts voor 2!4 mil
liard i.p.v. voor 5'/2 te ver
téren zou zijn. Deze 3 milliard
moeten echter door ons be
kostigd worden. En wel ófwel
door voor hetzelfde bedrag te
exporteeren ófwel door op
crediet in te voeren (maar
dan moet later toch ge
ëxporteerd worden). Onze ex
port nu bedraagt slechts 1 mil
liard. (Bij de berekening van
onze totale goederenhoeveel-
heid van 10 milliard is er dit j
al afgetrokken). Voor 2 milliard
voeren we dus op crediet ln.
Dit bedrag nu is voorloopig
niét te verhoogen.
2[oo blijkt een verdere ver
grooting van onze goederen
hoeveelheid niet door ver
hoogden import mogelijk.
Slechts eigen inspanning kan
hier helpen en het voor con
sumptie beschikbare deel voor
eenieder tot boven f 615 op-
voren. Bovendien gaan straks
de thans gemaakte kapitaalgoe
deren hun consumptiegoederen
afwerpen en wordt zoo de con
sumptiemogelijkheid grooter.
Anderzijds zullen we dan en
daarmee ook moeten expor
teeren. om den nu op crediet
verkregen Import te voldoen.
oen uitkomst voos*
de schippers
Maar waar moet het straks weer heen?
ïlijk bij den burger-
en stand worden ge-
d.
ntante betaling
J een bokstoui nooi
in Chicago kregen
ge veelbelovende
chten duizend gul
voor een gewon-
wedstrijd en dui-
d gulden extra wan
zij hun «tegenstan-
kr.ock-out sloegen,
de sport en de spor-
iteit der sporters te
nuleeren, weet u.
Defecte lift
New York besteeg
Bill Stalton moei-
m de trappen van 'n
kenkrabber en bc-
vanuit de bovenste
dieping de lift, die
naar beneden, wil-
komen toen hij haar
den beganen grond
rtoe over trachtte te
en. Zoodra de lift
ls gewicht te torsen
;eg, wou ze plotse-
wel en nu ligt Bill
iet ziekenhuis omdat
reis n-aar beneden
hard ging en het
de ervan zoo abrupt
toOOOOOOGOGOO
niet volledig
werden thans ge-
Een vroegere
den notaris ver-
:ijn patroon ge
in te bewegen lid
worden, dat de
uitsluitend be-
SB-ers en zwart-
dat de notaris
kken pro-Duitsch
;e verstrekte tn-
r het transportee
tsche vermogens
ris.
ede oud-bediende
ris kwam thans
zijn patroon Jood
gen transporteer
nneer zoo'n koop
trachtte een an
te vinden,
achtte het ge-
g een nader on-
n Instellen, waar
ïaal ook thans
anhleld tot Maan
ber.
Voor het candt-
rechten slaagde
diversiteit te Nij-
r M. Somers.
000000000000
is?" vroeg ze plot-
vrooltjk en uitda-
j hij uit. „Van wie?
aars?"
t zoozeer aan hen
n dan wel aan
:n", antwoordde ze.
s hebben, maar ik
mbehagelijk als ik
;n daarginds denk.'
1 de Clents", zei hij
a, ik geloof dat Ik
ik ze gezien heb.
nood aan den man
stevig aanpakken,
ns bekijken, hoe ik
kan optuigen, zoo-
Jje in kan hlvakkce.
heid van een man,
tijd van zijn leven
theden van wouden
n woest land heeft
ig Blake instinctief
ouden wachttoren
vatiepost kon ma-
r gemakkelijk ko-
lanting die zich van
langs een strook
zijde van den m"
A1 was het nu ook
en stonden er WJ
beplanting bestond
as met winterloof;
nakkebjk ongezien
men. De verduiste-
was een zaak v¥*
kheid; al spoe«\B
:steld dat al watiffl
hier een tijdelijk
was; een behooi-
ekens, een zekere
s die thans nutte-
nal's Hat hing, een
en een flesch
iet deze dingen
tij heel wat
,k en veilig In die
in. En hij behoefde
's nachts te zUB
j met meer profil1
0,1 (Wordt vervolgd'
Er is 615 gulden per persoon per jaar voor
consumptie beschikbaar
ÏN DE VORIGE BESCHOUWING („Exporteeren is broodnoo-
dig") zagen wij, waarom export voor ons land noodig is
om tot welvaart te komen. Gaan wij thans nader op de zaak in.
Wij hebben in den oorlog voor 18 milliard goederen verloren,
waarbij komt 7 milliard aan gederfde productie. Het totaal
aan goederen en diensten, dat wij momenteel voortbrengen, be
draagt 4/5 van .1938. Dit heeft verschillende oorzaken. Zoo
komt de arbeidsprestatie zeker niet boven 80 pet. van 1938.
Ook is het aantal menschen, dat een beroep uitoefent, 2 pet.
lager dan toen. Tenslotte is nog 11 pet. van die beroepsbe
volking werkloos (in 1938 15 pet.), d.w.z. 350.000 menschen. Hier
hij zijn echter 200.000 zwarte handelaren inbegrepen). Door
al deze factoren ligt de productie dan op 4/5 van 1938. In
geldswaarde uitgedrukt, beteekent dit, dat voor bijna 7 milliard
gulden wordt voortgebracht. Dit is dan' berekend legen het
huidige prijspeil, d.i. bijna 200 pet. van 1938.
jy|en bedenke echter, dat die
7 milliard niet alleen con
sumptie-goederen zijn Hier
onder bevinden zich n.l. ook
fabrieken, wegen en spoorwe
gen, machines, woningen en ge
bouwen, enz. Deze laatste soor
ten goederen zijn geen con
sumptiegoederen; geen eind-
goederen; doch dienen op hun
beurt ter verdere productie. De
economie noemt ze kapitaalgoe
deren. Ze zijn noodig; om
straks In grootere mate eind-
goederen te krijgen. Willen wij
dus aan onze toekomst denken,
dan is ook aanmaak van deze
soort goederen noodig.
Zoo gaat van dien voor
raad van 7 milliard - ook om
enkele andere redenen - nog
een en ander af. Tenslotte
blijft er voor 2 1/2 milliard aan
goederen over, die we kunnen
verdeelen en consumeeren. Veel
is dat geenszins
Gelukkig kunnen we echter
ook invoeren en wel voor een
waarde van 3 milliard aan goe
deren per jaar. Op deze wijze
stijgt dus ons totaal aan con
sumptiegoederen van 7 op 10
milliard; en het ter vertering
aanwezige deel van 2 Va op
5'a milliard. Voor 5Vi mil
liard per jaar is dus ln Neder
land aan consumptiegoederen
beschikbaar.
Verdeeld over 9 milliaen Ne
derlanders beteekent dit onge
veer f 615 per persoon en per
jaar. Voor een gezin met 5 per
sonen dus f 3075 per jaar aan
vertering. Méér kan ter con
sumptie niet worden aange
wend, want is niet beschikbaar!
Ons land is nu eenmaal min
der welvarend dan vóór den
oorlog. Zijn er dus onder ons,
die het weer even goed, wel
licht zelfs beter, hebben dan
toen, dan moót dat beteekenen,
dat er voor anderen nóg al min
der overschiet.
Heeft dus iemand méér dan
f 615 per jaar om te verteeren
(aan voedsel, kleeding, ont
spanning enz.), dan leeft hij
boven het gemiddelde. Wel kan
zoo Iemand, zonder het deel
van anderen te verminderen,
wat hij méér heeft dan f 615
gaan sparen. In dat geval
wordt zijn koopkracht n.l. niet
aangewend, om consumptlegoe
deren te koopen.
Dit bedrag van f 615 kan
slechts verhoogd worden
als onze productie wordt ver
groot. Alle hiertoe bevorder
lijke maatregelen moeten wor
den genomen, ik denk hier
aan;
1. Herscholing van arbeids
krachten; toepassing van psy
chotechniek en voorlichting bij
beroepskeuze;
2. Sterker doorvoeren van
normalisatie, d.w.z. het produ-
ceeren in minder variaties;
3. Belooning van extra' In
spanning (b.v. de pakjes tabak
in de mijnen!). Hoewel n.m.m.
onethisch, fn de huidige om
standigheden onvermijdelijk.
Behalve door annexatie wordt
onze goederenvoorraad ook
vergroot door herstelleveringen
cn recuperatie. Herstelleverin
gen zijn de vergoedingen die
Dultschland aan de geallieer
den moet betalen, en waarvan
wij een deel krijgen. Tot heden
was dat nog niet veel, nl. 20
zeeschepen en een fabrleks-
installatle. Onder recuperatie
verstaan we den terugvoer van
de door Duitschland gestolen
goederen. Deze maakt goeden
voortgang.
Men bedenke immers, dat al
deze credieten straks door ex
port moeten worden afgelost.
In het algemeen zijn onze ex
portartikelen (vrnl. landbouw-
artikelen) echter van dien
aard, dat een méér dan nor
male hoeveelheid door geen en
kel land wordt opgenomen. Het
buitenland kan b.v. wel 100000
bloemkolen opnemen, maar
met 1 millioen zou het letter
lijk erg „in zijn maag" zitten.
Voerden wij andere artikelen
uit. als b.v. auto's, dan zou de
vraag minder snel verzadigd
zijn. Bij onzen huidigen ex
port ligt de zaak echter zoo,
dat verzadiging snel optreedt.
Onze export heeft dus straks
een grens en daarmede onze
huidige credietopname.
Weliswaar voeren wij ook
andere dan landbouwartikelen
uit. Dit be'reft dan echter door
gaans artikelen van een meer
luxueus karakter, z.g. quali-
teitsproducten. En het ls dui
delijk, dat het eveneens ver
armde buitenland die eerst op
de laatste plaats aanschaft.
In dat opzicht ls het te betreu
ren, dat onze exportindustrie
voor den oorlog zich zoo op
luxe-artikelen had Ingesteld.
Thans ls dat een nadeel.
Door deze redenen komt
straks een grens aan onzen
export. Daarom zou het ge
vaarlijk zijn, thans te veel op
crediet in te voeren. Te bere
kenen valt, dat wij in totaal
voor 6 milliard aan crediet zul
len mogen opnemen, zonder ons
zelf te schaden. Hiervan is 2
milliard reeds opgenomen. Het
restant wordt gereserveerd
voor volgende jaren.
Voorloopig hebben we het dus
nog niet breed. Maar is het
voldoende breed Hier raken
we het probleem van de span
ning tusschen loonen en prij
zen Een slotartikel zal hieraan
zijn gewijd.
L. VAN EGERAAT.
VOOR de suikerfabrieken van Roosendaal en Stanipersgat vinden
tientallen schepen een ligplaats. De ruimen volgestort met bieten,
komen zij afgezakt van de Zeeuwsche en West-Brabantsche wateren
en vaak ook van grooter afstanden Tot zelfs uit den Haarlemmer
meer. Een goed stuk werk voor de schippers. Straks is echter de
campagne afgeloopen en begint weer het eindelooze wachten op
nieuwe vracht.
F. Schellckens (RBC) nam Zondag
een paar mooie doelpunten voor
zijn rekening in den wedstrijd
tegen Dosko.
Ylfant de binnenscheepvaart staat
er heusch niet zoo rooskleurig
voor. Wij hebben hier en daar eens
een praatje met de schippers ge
maakt. En terwijl zij behendig het
emmertje in het water plonsen cn
hun schuit ijverig zwabberen om ze
te ontdoen van de vette klei, valt
het eene woord na het andere.
Concurrentie
van de spoorwegen
Den schipper praat niet veel. Hij
stuurt zijn schuit door 1e boch
tige riviertjes en .rleine kanalen of
de soms woelige Zeeuwsche stroo
men. Hij staart /ver het water of
naar de hem zoo vertrouv,"' walle-
kanten en mijmert dan wat voor
zich zelf. Een schipper heeft tijd
om te denken. Hij is veel alleen. En
komt hij, zooals thans voor den wal,
dan moet hij zorgen dat zijn schip
leeg komt. Hoe eerder hoe beter.
Gelegenheid om te praten is er
weinig
Maar zoo tusschen het plonsen
en poetsen door, komt er wel een
woord los. Inderdaad is de tijd voor
de schippers niet al te best.
Ach, nu gaat hei wel mijnheer.
Maar als straks het bietenvaren
weer is afgeloopen, dan liggen we
misschien weer een week of vier,
vijf, voor den wal, voor we weer
een vrachtje krijgen. En wij hooren
hoe de concurrentie vooral van de
spoorwegen, het schlppersbestaan
bedreigt. Zij kunnen tegen de tarie
ven van auto en trei practisch
niet concurreeren. De Spoorwegen
weten het wel. Op de trajecten,
waai- ook vervoer per schip moge
lijk is. zijn de tarieven uiterst
laag. Waar geen vaarwater is,
houden de spoorwegen de ver
voerkosten hoog. Daa r hebben
ze immers geen concurrentie te
viezen. Vroeger gingen de kolen uit
de mijnsteek niet anders dan per
boot naar het Noorden. Thans heb
ben ook hier de .poorwegen 't heft
grootendeels in handen. De schip
pers kunnen er niet tegen aan.
En wat het ergste is mijnheer.
Als de Spoorwegen te kort komen,
kunnen wij het nog bijbetalen ook.
De belasting weet ons wel le vin
den.
Zou Lieftinck nog komen?
TTet ziet er voor de binnenscheep
vaart niet al te best uit. Be
sprekingen over een overeenkomst
tusschen de spoorwegen en binnen
schippers schijnen niet erg te vlot
ten. De positie is ook wel moeilijk.
„Als wij bij elkaar zijn", vertelt een
schipper ons, dan zijn we het wel
eens, maar we blijven per slot van
rekening ook concurrenten van
elkaar."
De schipper bemerkt, dat wij met
bewondering zijn mooie schuit be
kijken. Het is ook een ruim flink
schip. Goed in de verf, keurig on
derhouden en met een hoog ge
bouwde heldere „commandobrug".
xyxx><yo<xx>00000000<xx>000<>00<xx>00<><«xxó00<><xxx>00000000000«xx><ó0000<xxxy0
Wat denkt u er van mijnheer,
zou Lieftinck nog een keer komen?
Wij geven hem "en geruststellend
antwoord.
Wist ik het maar zeker, zegt
de schipper. Ik kan voor mün schip
nu nog een bom duiten krijgen,
maar ik ben bang dat ik dan straks
èn centen èn schip kwijt zal zijn.
Dit is een uit velen. Zij wiilen
hun schip wel kwijt, want z- zien
de toekomst weinig hoopvol tege
moet. De meesten hebben wel een
paar centen als zij hun schip ver-
kcopen
En dan een of ander agent-
schapje er bij. of misschien wel "n
baantje als krantenbezorger.
Het vrije zelfstandige schippers-
bcstaan moet reeds vele klappen
hebben gekregen, als dergelijke ge
dachten vrfi geuit worden l
Verslui., van Goes, nam in Ettcn
drie doelpunten voor zijn rekening.
op weg naar de
„Willem Barendsz,
r\E tanker „Na celia" is uit Am
sterdam vertrokken op weg
naar den walvischvaarder „Willem
Barendsz". die elk oogenblik te
Kaapstad wordt verwacht op zijn
reis naar de Antarctische gebieden.
De 12.000 ton metende tanker
die 6 kg post aan boord heeft voor
de leden van de expeditie zal via
Curasao omstreeks dt tweede helft
van januari de „Willem Barendsz"
kunnen bereiken, en zal circa vier
tot vijf weken in de IJszee ver
blijven, teneinde de expeditie van
nieuwen voorraad gas- en stookolie
te voorzien en tevens de Inmiddels
geproduceerde traan tot een hoe
veelheid van 10.000 ton over te ne
men.
Dé tanker zal daarna de terugreis
aanvaarden om de eerste produc
tie van de „Willem Barendsz" in
ons land af te leveren.
P. Deuling,
de rechtsbuiten
Dosko.
m
v -
ooooooooooooooooooooóo
ln den wedstrijd NAC-RKTW O
Tting het rumoerig toe. Een
aardig moment uit den strijd o
bieden wij onzen lezers hier- O
naast
róOOÓOOOOOOOOOOOOOOOOOO