Doodenciiltus in Italië „L/c/ife gevallen Vormen een sociaal probleem Een feesi rond hei Lam Wat een Wonderlijke Wereld Hulst H Vooral de positie, waarin de kinderen verkeeren, is zorgelijk 1 \'o. 601 TWEEDE BLAD DONDERDAG 31 OCTOBER 1946 Kracht voor allen. J die strijden en lijden op aarde SLUIS fORGEN VIERT de Strijdende Kerk het feest van Alle Heiligen. Even rukt zij ons op uit de sleur van liet alledaagscbe leven en vertelt van h&t feest, dat m nooit onderbroken vreugde hierboven gevierd wordt. Het ■eest der 144000 getekenden uit al de Stammen van de kinderen Israëls en Ier ontelbare scharen uit alle naties stammen en volken en talen, die Sint Jan heeft mogen zien en heeft beschreven in het Boek der Openba ring, Zij staan rond de troon van het Lam en zingen een lied, dat eeuwen- bud is en toch altijd nieuw, omdat de liefde, die zich daarin uitzingt, Immer Jong mag blijven. Het klinkt haast ongelooflijk voor ons, die altijd naar beneden kijken en met alle nogelijke banden gebonden zitten aan het aardse leven; het lijkt zo onge- ivoon, wat Sint Jan daar vertelt; wij beloven het wel, doch zijn er niet voldoende van doordrongen, dat het doel van ons leven ook dèèr is ge legen. En wanneer het feest van .alle Heiligen voorbij is, grijpt de dag waarin wij leven ons aan met zijn zorgen, en maar al te gemakke lijk worden wij weer ten prooi aan onverschilligheid of moedeloosheid. Ij Het is onze roeping om eenmaal het feest rond het Lam te mogen ineemaken en daarom laat de Kerk in de eerste twee dagen der Novem- bermaand de Gemeenschap van allen, pflie Christus gevonden hebben, in laar eredienst naar voren komen, ij voert ons in den geest naar he- ptnel en vagevuur; laat ons zien welke banden wij daarmee gemeen hebben; wit ons doen beseffen dat de Ge meenschap in Christus een gemeen schap van Broeders en Zusters is, die wel naar het lichaam van elkaar '■gescheiden, doch naar geest en ge nade en liefde me* elkander verbon den zijn. jYn deze na-oorlogse tijden, van ver- li*- deeldheid en verwarring wij hebben geleden en gevochten om daar van verlost te worden en wij heb ben het nog niet gevonden ook |n deze jaren, waarin de mensen het zo moeilijk eens kunnen worden, Bèemt de Kerk ons moederlijk en 'jrustlg bij de hand en wil ons tonen, waar de eenheid tussen de mensen uitsluitend te vinden is: rond de troon van het Lam. Sinds het Kruis de spil der geschiedenis werd, is het Kruis- lam de band der verloste mensheid: boeiende vreugde der Zaligen, boe tende hoop van de Lijdende Zielen en bezieling voor de Strijdende Kerk op aarde in alle gevechten, waarbij daf Lam nog steeds de inzet fin het middelpunt vormt. Want het Lam, dat geslacht ls, be- Aeerst en trekt nog altoos de mensen lUie het, of zij willen of niet, moeten ■egenkomen in hun leven, en het Swingt hen een houding te bepalen: aanvaarden of verwerpen, beminnen O! haten. Die liefde en die haat, zij Acheppen gemeenschap. Evenals allen, 'ilie het Lam verwerpen elkander •inden in hun gezamelJjke haat, zo 'Vinden ook de vrienden, van het Lam li de aanvaarding van Zijn Liefde Een gemeenschapsband, die de aardse lijd en de hemelse eeuwigheid om- ■pant. Terwijl de strijd om het Lam Jiierben^den wordt Voortgezet, is men •ierboven reeds bezig de overwin ning te .vieren, die zeker, volkomen en eeuwig is. f7o vormt het Lam, dat de kroon en d« vreugde der Heiligen is, ook de kracht van allen, die er voor strijden en lijden in de christenge meenschap op aarde. Nog altijd is men ergens ter wereld bezig het Lam te slachten, om te trachten het voor goed onschadelijk te maken. Christus wordt nog steeds vervolgd en bloe dig vervolgd. Waar men ter wereld ook priesters verbant en gelovigen vermoordt, de kerken der katholie ken en andere christenen In brand steekt of in beslag neemt en aarts bisschoppen als rasechte politieke misdadigers veroordeelt, daar ga at het tegen Chisrtus het is de voortgezette slachting van het Lam. En de helden., die sterven, sterven voor de glorie van het Lam. In de heldendood bereikt hun levenslied zijn hoogste accoord, om over te gaan in het lied van de zaligen. Doch ook in ieder kleinste, edelmoe dige offer, dat vij allen brengen werken wij mee aan de lof van de hemelen., worden wij een met de za ligen, die niets anders doen dan 't Lam verheerlijken. Daarin is de Strij dende Kerk op aarde één met de Zegepralende: in alle goeds dat wij doen in Iedere aanbidding die vij verrichten, in alle hulde die wij brengen. In alle offers van ons christenleven wil het Lam Zijn ge slacht worden in ons doorzetten en ons tevens doen delen in Zijn over winning riteer actueel is in dit verband de zaligheid, die de Meester toezeg de. toen Hij in de Bergrede dit aan ons voorhield: „Zalig zijt gij, wan neer men u beschimpt en vervolgt en valselijk beschuldigt van allerlei kwaad om Mijnentwille; verheugt ®n verblijdt u, want overvloedig is uw loon in de hemel." Ja, waarlijk, niet zonder recht staat de Strijdende Kerk op Allerheiligen rond de troon van het Lam en mogen zij, die hier het genadeteken van hun Doopsel dragen in hun zielen, hun. hoogste lied van lof en liefde uitzingen samen met hen, die hierboven reeds het glorie teken van onzen. God bezitten, waar mee de Engel hen heeft getekend voor eeuwig. En wij, die enkele jaren geleden vol afschuw ons afwendden van een heidense schare, die Heil riep, zullen na Allerheiligen, ons alle dagen met des te meer vurigheid verenigen met het luide geroep van de Zaligen dat Sint Jan mocht ver nemen: „Heil aan onzen God, die op de troon is gezeten, en aan het Lam" Voor Gods grotere eer -n glorie zul len wij levén. En ons aardse streven zal niets anders zijn, dan het ideaal van de hemelen zo dicht mogelijk te benaderen: „Alle lof en heerlijkheid, en wijsheid en dank, eer en macht en sterkte zij onzen. God in de eeuwen der eeuwen." Openb. 7.12. KAPELAAN A. LAZEROMS. BERGEN VAN BLOEMEN OP HET CAMPO VERANO (Van onzen Romeinschen correspondent) TTALIE is ontegensprekelijkeen land van kunst. Kunst, die zich op velerlei wijzen uit. Niet alleen, dat ze schilders en beeldhouwers voortbracht, die tot de beste der wereld behooren ot dat ze kathe dralen en beroemde gebouwen oprichtte, waarnaar men steeds met bewondering zal opzien, neen, de kunst leeft nog voort en dagelijks kunt ge ze zien aan haar edelen arbeid. Hier is het een eenvoudig handwerksman, die geduldig en schoon een meubelstuk maakt, gir.ds Ls het een beeldhouwer, die zijn hamer in het harde marmer drijft. Nu is het merkwaardig, dat de kunst zich steeds bijzonder heeft toe gelegd op het waardig gedenken van de dooden door het maken van grafmonumenten. ■yeel van de beste beeldhouwwer ken van den St. Pieter sieren de grafmonumenten der Pausen, Ja, ls de St. Pieter zelf feitelijk niet een groot mausoleum voor den Prins der Apostelen. Men vindt deze grafmonumenten ln alle ker ken der Eeuwige Stad en het ls be grijpelijk dat ook de kerkhoven ln dit land van kunst en marmer op vele plaatsen a.h.w. een tentoon stelling zijn van monumenten. Voeg daarbij, dat in dit zuidelijke land het geheele Jaar door een. overvloed van bloemen aanwezig is, als wij ln onze koude landen niet kennen en ge begrijpt, dat de doo- dencultus veel intenser en. uitbun. diger is dan bij ons. Nabij het Campo Verano (het groote kerkhof van Rome) staan het geheele jaar door op z'n minst een dozijn bloemenkramen. De eer ste dagen van November wordt deze uitgebreide doodenakker Iet- De driejarige Ed ward Taske kijkt hoelang de punt muts van den Vlaamschen potten hakker ts op de Poppententoonstel- ling, welke te Lon den gehouden weTd en waar poppen van alle landen ver tegenwoordigs wa ren. terlijk bedolven onder de bloemen. Een kleine bijzondefheid: Midden op den breeden weg waarlangs men het kerkhof betreedt staat een Christusbeeld op een voetstuk van enkele meters hoog; ieder, die er langs komt, plukt een paar bloe men uit zijn boeket en werpt ze aan den voet van, het beeld. Op den avond van Allerzielen gaat daar door het geheele voetstuk schuil ln de bloemen 1 ^poch schuilt er ook in dezen uit- bundigen doodencultus een ge vaar, waarop reeds St.' Augustinus doelde, toen hij zeide, dat al die uiterlijkheden meer tot troost voor de overlevenden dan, tot voordeel voor de overledenen strekten. Christelijk is het daarom en waar lijk katholiek om voor alles den troost van het gebed en het offer, vooral van het Offer der H. Mis, te doen toekomen aan de overlede nen. Daartoe vooral noodigt de dag van Allerzielen ons uit. Maar toch, er gaat ook van de zen dag een geweldige vermaning uit, een weer in herinnering bren gen van de eerst.' beginselen van ors geloof, dat n.l. God ons eind doel is en dat het sterven zoo moet zijn, dat het gewin is en de poor ten openstoot der eeuwige hemel zalen; dat dit leven maar voorbij gaand is, feitelijk niet beduidend en toch alles beslissend. Weer roep ik in mijn herinnering op de taal der grafmonumenten; niet de taal der menschelijke smart, die vaak zoo meesterlijk be lichaamd werd in de bekoorlijke beelden, maar de taal der hoop, waarvan de oude teksten uit de ge wijde boeken getuigen. Zooals het groote beeld van den verrezen Christus het middelpunt vormt van het Campo Verano in Rome. zoo vormt de tekst, die er onder staat het middelpunt van onze hoop; „Ik ben de verrijzenis en het leven. Wie in Mij gelooft, sterft rooitDat gedenkend, kan de sterfelijke mensch juichend herha len: „Ik zal rijzen 1" Hieraan dacht de beeldhouwer, die op een monument deze woorden beitelde „De menschelijke zwakheid weende wel. maar de onsterfelijke hoop droeg een glimlach ln den dood". POLITIEKE DELINQUENTEN 1. (Van onzen specialen verslaggever» j De TERUGKEER van dichte gevallen" in de samenleving stuit op scherpen tegenzin bij velen in den lande. Alles wat N.S.B. heette of war wekt afkeer en niemand mag er zich over verbazen, als zich moeilijkheden voordoen, wanneer gedetineerden weer in hun vroegere omgeving verschijnen. De vrijlating geschiedt thans in een vrp snel tempo, ais is het directoraat-generaal op het door den mmister aai- gegeven schema omstreeks 15.00# gevallen achter. Bij honderden komen ze op het oogenblik vrij uit de kampen en moeten zij trachten een nieuw bestaan te vinden. TVTaar tegelijkertijd openbaart zich dan de afkeer tegen hun vrij lating. „N.S.B.-ers hebben voorrang bij het verkrijgen van een woning of een baantje", zegt het publiek. Beheerders van N.S.B.-zaken komen ln verzet, omdat de oorspronkelijke eigenaar weer in het bezit wordt gesteld van het bedrijf, dat ge durende zijn detir.eerlng in stand werd gehouden. Een sociaal probleem. TUT aar afkeer noch wraakgevoelens kunr.en het sociale probleem, dat de „lichte gevallen" in de Ne- derlandsche samenleving vormen een stap naderbrengen tot de on vermijdelijk wordende oplossing. In een groot aantal gevallen gaat het niet om een man of een vrouw, maar om een gezin. Vele gedetineer den, die reeds anderhalf tot twee jaar zijn opgeborgen, kwamen nog niet in aanmerking voor eenigen vorm van heropvoeding Geen cur sussen ln het kamp, geen dagblad en soms zelfs niet de „knipkrant", welke geestelijke verzorgers mogen samenstellen uit goedgekeurde be richten. Geestelijk leven deze menschen op de kampgeruchten. Zij zijn to taal vervreemd van de vrije maat schappij. En vooral de vrouwen tob ben over hetgeen cr van hun gezin moet terechtkomen. Ergens in een kamp zit een moe der van zes kinderen. Zij en haar man, waren lid van de N.S.B. De man ls vrij, maar kan niet voor de kinderen zorgen, die nog steeds over vijf adressen zijn verdeeld. De vrouw, een jicht geval", weet niet wanneer zjj vrij komt. Wei weet 4J dat de kinderen volkomen van haar vervreemden. Een jonge vrouw werd gearres teerd toen. haar baby twee maan den was. Dat is anderhalf jaar ge leden. Het kind kent haar niet. De beschuldiging tegen haar luidde: „lid van de N.S.B.". Het dorp, waar zü woonde, hoe fel ook tegen haar. bracht geen verdere aan klacht in. Vonnis van, een tribu naal: vier jaar. Dit vonnis ls niet goedgekeurd, zoodat zij opnieuw berecht zal worden. „Ik heb leeren inzien, dat wil door onze houding de anderen diep griefden. Maar dat is niet makke lijk gegaan. Want jarenlang heb ben wij ons door de houding van de anderen erg gekrenkt gevoeld. Daar gaat Je trots tegen in", zegt deze vrouw. Waarschijnlijk een van de weini gen, die ierts,begrijpt van wat er gebeurd is sinds 1940. „Zachte eitjes". I^én ding weet men in. de kampen precies. De aanklacht tegen een mede-gedetineerde en de straf,, die er op volgt. Ms ar begrijpen kan men die straf lang niet altijd. De een wordt vrijgelaten als „licht ge-' val", de ander krijgt een paar Jaar. Sommige tribunalen laten velen vrij. „Zachte eitjes" zijn dit zeggen de bewakers. Zij zijn niet erg ge steld op deze beslissingen. Want iret het opheffen van kampen ver dwijnen een aantal functies en dat ls niet prettig. De kampleiding streeft naar een goed kamp, waar de gedetineerden behoorlijk werk leveren en geld inbrengen. Gede tineerden werken in fabrieken en bij de boeren. Wie niet goed mee kan, of veel klaagt en dus last veroorzaakt, krijgt overplaatsing. Zijn er in sommige kampen r.iet wat veel mutaties Het sociale pro' leem van de .Jlchte gevallen" heeft vele kanten. De terugkeer in de vrije maatschap pi) is slechts één zijde. Het vinden var onderdak, inboedel en werk ls belangrijk voor de vrijgelatenen. Voor Nederland zelf zou van meer beteekenls zijn, als gezegd kon worden, dat de mentaliteit der vrij gelatenen het hun mogelijk zou maken spoedig weer een normale plaats ln te nemen. Maar zoover zijn we nog lang niet. Reclasseering van de lichte ge vallen wordt er niet gemakkelijker op, nadat er zooveel gebeurd is, waarover men liever zwijgt. X30GOOOGGTOGOGOGGGGGGGOOGOOGGOGGGOOGOGOGOGGGOC Ha, ha. TN DE nabijheid van A Durban (Australië) zag een Jager een zeke re heer Brown, een ko nijn. Hij legde aan en schoot. In plaats van-'t wild trof een gedeelte van de hagelkorrels het achterste gedeelte van Tarzan, den hond van Mr. Brown. Tarzan jankte, maakte zich kwaad en maakte zijn meester kenbaar wat hij van hem dacht door hem met zijn tanden te bewerken. Er moest een Roode- Kruiswagen aan te pas komen. Ooggetuigen zeiden dat zij het konijn zagen la chen, maar dat was na tuurlijk verbeelding. De zwarte kat TTEEL Stoke City ge- looft op 't oogen blik aan de magische kracht van zwarte kat ten. Het plaatselijke voetbalteam won name lijk zeven wedstrijden achter elkaar, zoodra 't een dergelijk dier had geadopteerd De kat smeerde hem en Stoke City verloor. Of het aan de kat lag of aan de Wolverhampton Wanderers die de tegen partij vormden is bui ten Stoke City een om streden vraag; in de stad zelf niet. De Wol ves?Poeh! Als de kat maar niet was weg ge loop en! De doodstraf voor. flUSTAVE COUPEZ uit Mlgnault (België), was in 1941 plotseling verdwenen en zijn fami lie had aan het ,Arbeits arabt" verklaard, dat hij dienst genomen had bil het Waalsche legioen. In werkelijkheid was de jongeman naar Engeland overgestoken»: In Groot- Brittannië nu, vernam hij een tijd later, dat hij bij verstek ter dood ver oordeeld was. Hij teekende verzet aan tegen het vonnis en thans is hij vrijgespro ken. Oh T^EN HEER mi» Ot meer aangeschoten en lichtelijk laveerende trad een café binnen in één van oncze Zuide lijke steden. Uit zijifc jaszak stak de voorste helft van een kreeft, 'a levende kreeft. „Jasses", zei de bar man, „waarom neem Je dat beest nrtet meer naar huis voor het diner?" Het fuifnummer keek verwonderd. „Het diner?" zei hij, „man klets niet, hij heeft zoo Juist al met mij gedineerd; we gaan nu samen naar de bios coop!"

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1946 | | pagina 5