mm ARHHEH IN DUITSCHLAND Italianen <freizen Koning Publiek ATEN Hoe Huis (en Bosch behouden bleef zijn individualisten ANDERHALVE EEUW op. tingen. BIST De brief- baar van ons ►lossing. Nocli g kunnen wij ïcht in te al- Het eeni- is, dat jon as tandigheden en en krijgen, uk voor stuk als zou .ka ïn rol spelen. om er met ptornen. Zoo- is, is het be- aar het zwij- gens spreekt er ongerech- het stuk van Jvers daarvan [lelijkheid op inzender een nschen, dan. Camerlid voor en. ELAND. Schelaemoii- n den lande aniseerd ten e Zeeuwsohe een bedrag aakt aan de leelanc. 1945, bestemming- overleg met van Nedcr- Den burge- is verzocht an die Stich- vljl ook het worden ge en verlan- te maken. OESCHE L luwer te Rü- in teriieer ing, f T000,en te Goes. 1 interneering mogen, vooa* ■ven en ont- beurdverkla- n ontzetting tKS- ateurs 9 October is ileveringsdog bladeren, om kt tot shag- Etbak door de lelie te Rot- verzamelaar NDER B 91, IE, 227—o IOR iCHKUIPEN 235-o SBEltGHE— ■NS' I.INHANDEL INGSTR. 4 >T elend, GRAAUW «o 595 TWEEDE BLAD DONDERDAG 17 OCTOBER 1946 ertentiën atslng ooruitbetaling Goddel. Hart i H. Anton ius t. 402 teur en een ibur. M. v. d. Jansteen. 498 en z.g.a.n. vul vloerplaat. Te de Vlieghere, art. 403 indersteen De Duitsche volkswagen een Engelscke nachtmerrie DUITSCHLAND is voor het overgroot* deel van onze bevolking verboden terrein. Daarom is het niet onbelangrijk eens te luisteren naar de bevindingen van een Nederlandsche militaire missie die van een Overste, Majoor en Kapitein, die, voor den duur van ongeveer een week, een bezoek brachten aan het enorme trainings centre" te Paderborn, ter verzameling van studie-materiaaL I Vat Centre, een twintigtal com- J piexen kazernes, is een terrein aan den zoom van het Teuto- burgerwoud ongeveer ter grootte als de h; .lve provincie Utrecht. Niet ver vandaar ligt Lippe, waar Hitler een enorm Kurhaus deed bouwen waarin hij Mussolini oni ving, voor wien toen een groote parade werd gehouden. Het trai nings-centre, indertijd door de Duitschers ingericht, wordt thans door ce Engelschen geexploiteerd als oefenterrein voor allen die militaire opleiding genieten. Er is o,m. een school voor infanterie, artillerie, een z,g. „inielligenoe- j service", waarin officieren voor 1 den politieken informatiedienst worden opgeleid de „war-cogs" worden er gedresseerd, er zijn enorme werkplaatsen voor eiken B technischen dienst, kortom voor 2 alles, wat tot een all-round oplel I ding behoort. Om U een klein idee te geven van de inrichting: er is daar een namaak-Norniandië, waarin een tweede „inval" geheel in scène kan warden gezet, een namaak-.drnhem, om den slag om een dergelijk strategisch be tangrijk terrein te herhalen er is alles. T\e tocht ging per auto door het industrie gebied van Essen, Bielefeld. Dortmund, ongeveer 1000 KM. langs puinhoopen en nog eens puinhoopen, waar hier en daar de bevolking „huist" in c.oor haar zelf van afval getimmerde varkens- en kippenhokken men- schen die u passeeren, in, op het oog behoorlijke kleedii (men ziet er ook op behoorlijke fietsen), maar de schamelheid, om niet te spreken van volslagen armoe c.e en honger demonstreert zich dui delijk, wanneer men een tocht te voet maakt bij voorbeeld door Reclinghausen dat zich betrekke lijk-spoedig overgaf en dus ge spaard bleef voor een beschie. tinghoewel ex geen enkele ruit meer heel bleef. Kier, in die doorkijken, ziet men de versleten, gerafelde plunje de hongergezich ten en het uiterst-karige voedsel. Maar men merkt ook de welig- tierende zwarte handel op. De koffie is daar haar gewicht aan zilver waard en de zeer aeld zame textjelgoederen worden tegen fabelachtige prijzen verkocht. De tocht gmg langs d? bijna twaalf km. lange Kruppfabrieken: de betonvloeren der vele verdiepingen liggen plat op stapels gestort als kartonnen platen. Maar het viel op, dat nergens brandsporen te bespeuren waren. Alles scheen door luchtdruk vernield en inge stort. zoodat, o,a. de resten der opgeblazen viaducten die de groote autobanen kruisten, langs c.en weg liggen als stapels plaatijzer en beton kamers-hoog en honder den meters lang. Qnze officieren zagen hier en daar den oogst binnen halen, op hand- en kruiwagens, 1 door de boeren zelf ineen getim merd en het geschiedde door vrou wen en kin-deren (kinderen die onmiddellijk beginnen te bedelen zoodra de auto maar even stil i staat) in armoedige kleedij. De mannen gaan er zoo goed «Is allen gekleed in afgedankte, vermaakte soldaten-uniformen en overal op de muren en de stra- ten gekalkt, ontwaaTt men er de ®015?™nlstische propaganda, door de K,P,D. ijverig verspreid Winkels -i zijn er absoluut niet te zien, Wat er werkt, werkt in Engelschen euenst. Paderborn, het eens zoo bloeiende vreemdelingen-centrum kgt geheel plat. Onze officieren varen de gasten van de En-gel- I - eiï een der groote kazernes, vaarta een officiers-mess een £t zaal ®n een bar is ingericht. I kinZ ïlen dadelUk door de be- I In de Ssth€ gulheid omringd. bedien w s"mess geschiedt de meisjes door Duitsche de Engelschen in,de Puntjes door zoocat alle* 5gedresseerd, er, om zoo 4 ^ander dat bü hoeft «SeTSE oppassers zijn Pooisclre soldaten In dienst. Als een Engelsch officier een jaar in Duitsche bezettings- dienst heeft doorgebracht, mag hij zijn vrouw voor een. jaar laten overkomen. Deze teekent dan een contract, waarin zij zich verbindt een jaar te blijven en dan krijgt het echtpaar een woning die ge vorderd wordt (zoo mogelijk) of anders gebouwd en voorzien wordt van comip.leet meubilair van stof feering en servies, bovendien heeft dan zoo'n officier het recht zich een „volkswagen" aan te schaffen tegen den prijs va% 120 pond. Het >s de zoo zeer besproken en door Hitier aan eiken Duitscher beloofden „volkswagen", een soort jeep in luxe uitvoering. Geen enkele Duitscher bezit echter zoo'n wagen, waarvoor hjj zoo ijverig heeft gespaard. De Engelschen doen uien in Hannover aan den loopenden band maken en de gebruikers zijn er vol lof over. Ze zijn zeer handig en economisch. Het gevolg is, dat het Moederlamc.-Engeland zich zeer ongerust maakt over deze concur rentie en er is in de Engelsche bladen een breede campagne ge. voerd, om dit type wagen ais min- derwaardig te verklaren. Het viel dezen officieren op, dat de houding der bevoking op z'n zachtst gezegd, schuchter was te noemen. Wanneer men hen aan spreekt, iets wat de Engelschen om zoo te zeggen nooit doen zijn ze in de wolken. Een der heeren vroeg aan een der bedienende Duijjsche meisjes: „Je bent zeker wel blij, dat de Krieg is afge- loopen?" Ze zuchte diep en zou, om de eer van toegesproken te worden, haast op de knieën ge vallen zijn. Achter dat strakke gordijn langs de grens moet tita- nenwerk verricht worden, voor aleer het er gaat lijken op een dragelijke menschelijke samen leving. (Van een speciale* verslaggever). J Een kunstschrijn in oude pracht hersteld r 1A/JIDDEN IN de Haagsche steppe dicht bij een grasomzoomde poel ligt het Huis ten Bosch Het is vele jaren geleden, dat ik er eens als echte vacantiescholier heen- toog. Na het pootjebaden in Sche ven ingen, het griezelen in de Ge vangenpoort en het bewonderend staren naar dien net-echten Stier van Potter was dat een opvoedkun dige afwisseling, vonden mijn men toren, en lk herinner me van dien tocht nu nog een aardig intiem kasteel met een bronzen Frederik Hendrik ervoor midden tusschen hoog en lommerrijk geboomte. Maar de Westwall-razerny werkte ook in deze omgeving met de monster- tondeuse. Het feeërieke bosch en de sprookjesvijver werden steppe en poel. Het oude Paleis der Oranjes, door Pieter Post gewrocht ontsnap te er nauwelijks aan. Het stond eerst een Kriegsnotwendige tank gracht in den weg. Maar men heeft dit brok onoverwinnelijkheid dan toch maar wat ander gemodelleerd. Wel moesten de oude wachthuizen eveneens van Pieter Post, verdwij nen. Ook suisden er bommen vlak in de nabijheid neer en V 2's be gonnen er niet ver vandaan hun riskante reis. Van de ruiten bleef dan ook geen scherf heel en de pla fonds vertoonden sporen van hevige bibbering. Alles wat er aan kunst schatten in werd bewaard, was ech. ter tijdig verwijderd. A is ik dat zoo even neerschrijf, doe ik onrecht aan een werk van uiterste zorg en bekwaamheid. Ook als u een zeer handig huisman bent, zoudt u vermoedelijk geen raad weten met een schilderij van 7 bij 7.50 Meter, dat den zegevie renden Frederik Hendrik in de groo. te Oranjezaal in Rubensiaansche weelderigheid en dynamiek vertoont Maar de heeren van de Inspectie Kunstbescherming wisten het wel. Ze hebben 't op een grooten hou ten cylinder gerold, daarna in de kelders opgeborgen, toen vervoerd naar een schuilplaats in de duinen en tenslotte ook bijgezet in den St. Pietersberg. Dat was dén en een zeer formidabel stuk. Maar er viel nog veel meer te vrijwaren voor de verschrikkingen van den modernen Mars. Het Huis zelf kon men na tuurlijk niet opbergen. Men heeft echtei de kern, het architectonisch belangrijkste gedeelte, voorzien van automatische watersproeiing en bracdschermen. Men heeft er een permanente wacht bijgezet, die bij zware bominslagen op nog geen 50 Meter afstand rustig op haar post bleef. En men kon na het beëindi- G,en van den krijg dan ook aan stonds aan het werk tijgen, om dit kleinood weer te herstellen. J)eze week mocht ik het zien. De particulier secretaris van H.M., dfv-nStamtn' de inten- dant Jhr. Sickinge en de heer J. W. Jansen van de Inspectie Kunst- bescherming hebben het den pers ridders met veel voldoening en in teressante verhalen vertoond. De flamboyante Oranjezaal, waar Jor- daens en andere leerlingen van Rubens in opdracht van Amalia v Solms den verrukten beschouwer bestormen met hun uitbundigen lof op den Stedendwinger, is letterlijk Loos. en figuurlijk het middelpunt van dezen bouw. En dan komt men in de broze en brekelijke sfeer van een Chineesch kabinet, waar de Vene- tiaansche spiegels het ook goed doen, in de verfijnde grilligheid van een Japansche zaal. dan weer in 'n vergroote uitgave van het kabinet, de Chineesche zaal en tenslotte in een achttiend'eeuwsche witte eet zaal met een beroemd en rijk be werkt plafond. Er was in 1795 nog een Keizer van China, die WiHem V de aankleeding der Chineesche vertrekken schonk. Wet doet een menschenhart, klop- pend ln een eeuw van veel la waai en raketten en atoombommen toch wel eens goed weer even te vertoeven in de feestelijke pracht en de verdroomde sfeer, welke kun stenaars van dichtbij en ver in vroeger eeuwen wrochten. Hulde aan de mannen, die dit met ver nuft en angstige zorg wisten te ont. rukken aan de algemeene razernij. Maar buiten staat de bronzen Fre derik Hendrik er nog niet. Die blijft voorloopig in het Leidsche Leger museum. En een bonk beton van 10 Meter hoog in de steppe, die eens bosch was, houdt de herinnering levendig aan den tijd van vuur en staal, welke de twintigst'eeuwsche menschheid over zichzelf afriep. Bij 40 graden hitte zonder water (Van onzen Romeinse hen correspondent) ■pERMESSO" zegt een dikke dame voor me, en ze werkt zich in ft den trein. „Permesso" zeggen twee zusters en haar breede rok ken verdwijnen in het portier als een paar bloemkoolen in een bood. schappentasch. „Permesso zeg ik nu op mijn beurt, want plotseling dringt het tot me door, dat ik me met dit tooveryoord, dat de Ita- laan gebruikt als hij zich naar voren dringt, een plaats in den trein zal moeten veroveren, als ik niet na twee dagen en een nacht wil blijven staan voor de komende vijftien uren van hier naar Rome. Cfoodoende kwam ik met mijn „Per J messo" nog juist op tijd om de laatste plaats in te nemen in de coupé tusschen de dikke dame en de beide zusters met de breede rok ken. Ja, het reizen in Italië is nog steeds geen pretje. Daarbij verge leken is het bij >ns heel goed, is het m Zwitserland een ongekende luxe. Hier loopen er op de m-este lijnen nog meer goederen, dan passagierswagens en de menschen, die binnen geen plaats meer vinden staan op de treeplanken en op de buffers en maken zoo heele elzen. Op de groote treinen Milaan-Rome wordt dit evenwel niet toegelaten, daar zijn de wagons alleen aan den binnenkant zoo vol als het kan. Toch werken de Italtaansche spoor wegen hard aan 't herstel van hun deerlijk gehavende net en het tra ject Milaan-Rome is sinds enkele weken met niet minder dan vijf uren bekort en ls weer voorzien van electrlsche tractie. Tnteressant is het ook de menschen waar te nemen als men door ver. schillende landen reist. Over het algemeen maken wij Nederlanders den indruk van een zenuwachtig volk te zijn) de oorlogsjaren zijn hier wel niet vreemd aan. Sterk valt de tegenstelling op met Zwitserland waar de menschen rustig zijn en voor komend en iets gemoedelijks heb ben. dat wij niet meer kennen. In Italië daarentegen zijn ze rumoerig en druk en 't zijn de grootste in dividualisten, die men zich kan voor stellen, bovendien wordt het .elzen zeer veronaangenaamd door 't voort durende gevoel van onveiligheid. Een typisch staaltje maakte ik mee in Milaan. De trein naar Rome reed circa twee uur voor vertrektijd het station van Milaan binnen. De treinbegeleiders hadden de portie ren op slot gedaan maar vergeten de ramen te sluiten; met het ge volg, dat terwijl de trein langs- zaam 't perron kwam opgereden heel veel reizigers door de ramen naar binnen kropen. Een dame gaf haar koffertjes aan door het raam aan iemand, die „zoo vriendelijk" was en toen ze eindelijk zelf door het portier den trein kon binnenko men zocht ze vergeefs naar haar bagage. Bij een Nederlander, een persfotograaf, die voor reportage naar Rome kwam, stalen ze zijn ooooooc-ooo in dienst van V. Gond on Loos gaat foest- vloron ooooooooooooooooooooooooooooooooo A NNO 1796 werd de grondslag gelegd voor de firma van Gend en Loos. 18 October a.s. wordt het 150-jarig bestaan herdacht. Anderhalve eeuw in dienst van Koning Publiek, het is een jubileum, waard gevierd te wor den, temeer omdat Koning Publiek zeer met haar dienaar is ingenomen. Van Gend en Loos immers is populair en heeft een plaatsje in het hart van het Nederlandsche publiek veroverd. De firma is een deel van de samenleving, iedereen komt er mee ln aanraking en zii is volkomen ingeburgerd. TAe geschiedenis van dit interna- tionale en steeds up to date ge houden bedrijf is uiteraard rijk aan belangrijke feiten en data. 18 October 1796 traden te Antwerpen Maria Francisca Loos, uit het gezin van den Antwerpschen vervoerder Loos en Jan van Oend, een beroeps koetsier in het huwelijk en daar mee was de „eerste steen" gelegd. Een jaar later begon men met dili gence diensten op Holland. Snel ging de uitbreiding in de daarop volgen de decennia in haar werk. Routes kwamen tot stand o.a. naar Luik, Parijs en Amsterdam. Let wel, dit waren diligencediensten naar aan leiding waarvan Hildebrand in zijn Camera Obscura eens schreef: Hier brengik de eer, die U toekomt, edele Van Gend en Loos, warme menschenvriend! In die tijden was Wernhoutsburg een pleisterplaats, op de route van Antwerpen naar Amsterdam, waar voor de eerste steen, thans nog te bewonderen, gelegd werd door eene 1865 ging het bedrijf zich vooral toeleggen op expeditiën van alle goederen, het in ontvangst nemen van wissels ter incasseering, gelden en geldswaarde ter verzending. H. Collignon verplaatste in een perio de van moeilijkheden het bedrijf naar Amsterdam en onder zijn lei ding kwamen contracten met bin nen. en buitenlandsche spoorweg maatschappijen tot stand en werden in bijna alle gemeenten van Ne derland factorijen opgericht. 1027 's 'n zeer beIansrÜ'k jaartal voor 't bedrijf. Toen werd de N.V. Algem. Transportonderneming A.T.O. opgericht, die als dochter onderneming der N. S. zoowel het goederenvervoer als het personen vervoer langs den weg ging exploi- teeren. Een jaar later werd Van Gend en Loos in de ATO opgeno men. Dat jaar was van belang voor West-Brabant. Vele kleinere plaat sen werden toen ingeschakeld in 't van huis tot huls verkeer en er werd een begin gemaakt met het toestel onder zijn hoofd uit, terwijl hij 's nachts wat was ingeslapen. „Quel paese!" Wat een land! Men rijds hier op 't moment door 'n verdord land. Gedurende de zo mermaanden ls er uiterst weinig re gen gevallen sinds einde Juni regende het vier keer en er was in Juli en Augustus een geweldige hitte; de thermometer noteerde zonder blikken en blozen tempera turen van 40 graden. Er is op het oogenblik overal gebrek aan water, hetgeen Rome een deel van zijn bekoorlijkheid ontneemt, daar de tal rijke sprankelende fonteinen, die zooveel kleur en koelte geven ln deze stad, nu levenloos en droog staan. Maar een enkele geeft een spaar zaam straaltje en zelfs de fontei nen op het St. Pietersplein, die door een eigen waterleiding worden ge voed, hebben niet meer het krach tige élan. dat ze vroeger hadden. Verschillend land! Hier ziet men verlangend uit, dat er eindelijk eens wat regen zal komen. Be aankomst ln Rome brengt den Nederlander ineens in de Ro- melnsche sfeer. Men kan zich er over ergeren of men kan het wat luchtiger opnemen en dan wordt 't ontzaggelijk grappig. Als men langs de witkielen (hier zou men eigen lijk blauwkielen moeten zeggen, de Italiaan noemt ze facchino), die den trein barricadeeren bij aan komst, is bijeengekomen, staat er buiten het station een tweede de onofficieele groep, de amateurs t klaar, die uw koffer uit uw handen halen, als ge niet oppast, en daarna belandt ge regelrecht ln den han del van sigaretten, broodjes met vleesch, zuidvruchten en textiel- waren, die ge hier in overvloed op de straat kunt koopen. Het leven in Rome heeft iets ven het zuidelijke temperament, het is druk en uitbundig en rommelig al3 een Oostersche bazar. Ge voelt het, hier nadert ge de grens van het Oosten en zegt ge in zekeren zin, het Westen vaarwel. Maar geen nood, het biedt veler lei bekoorlijkheden, als ge het weet te begrijpen en niet af te nuch ter er tegenaan kijkt. O. L. Heer heeft nu eenmaal verschillende soor ten van kostgangers en daarvan zijn de Italianen een apart slag en in veel opzichten zijn ze bijzonder be voordeeld. Want ze zijn onbezorgd als hun zonnige land en als ge ze beter kent (en een beetje voor hen op uw hoede bent) gaat ge hen waardeeren om hun zonnig humeur en eenvoudige goedheid. vervangen van paardentractle door auto's Geheel zijn de paarden nooit verdwenen en in de achter ons lig gende oorlogsjaren werd hun aan tal weer grooter. Zoo konden in Breda de Duit schers op hun terugtocht een tien tal paarden meenemen, waaronder de ,.V 1", een paard als een olifant, dat geen onbekende verschijning in het stadsleven was. De V 1 is nooit teruggekeerd en het personeel van het kanton Breda treurt daar nog steeds om. "yeel belangrijks zou er nog te melden zijn. Zeeuwsch-Vlaan- deren werd uit zijn isolement ver lost en In- en uitklaring van goe- déren, door v. Gend en Loos ook verricht, vormde een belangrijk deel van het werk en zal dit ook in de toekomst wel weer gaan doen. v. Gend en Loos heeft veel en goed werk verricht. De cijfers van 1939 spreken de duidelijkste taal. 1146 besteldien sten en 217 autodiensten alleen in het goederenvervoer. 5-5 millioen kilometer werd door de ATO en haar contractanten afgelegd. Na den oorlog rijden de wagens ook naar het buitenland, Ween en en Praag. Boedapest staat in de plannen, v. Gend en Loos heeft het agentschap van de Americain Over seas Air Lines en verleent in die hoedanigheid bemidddeling bij haar vervoer en import van Amerikaan- sche goederen, v. Gend en Loos lééft en Koning Publiek ls tevreden

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1946 | | pagina 5