Stad en Land
Vervoer over de Schetdearmen
ruim verdubbeld
Vlissi
Beter laat dan nooit
Waar bleef -
Dick Malvery
Deining rond den dienst Terneuzen-Hoedekenskerke
WIE DENKT heden ten dage nog aan dein tijd nauwelijks
anderhalf jaar geleden dat de eenige verbinding tussehen
de eilanden en Zeeuwseh-Vlaanderen werd getormd door een vis
schersboct? De oorlog was immers niet voorbijgegaan zonder de
eens zoo trotsehe provinciale vloot tof een hoop wrakken te slaan:
hei grootste deel lag op den bodem der Scheldc_ een ander deel
was uitermate zwaar beschadigd of weggevoerd. Zoo vond men de
ferry-boet „Koningin Wühelmina" in ontredderden staa.;, in een
Duitsche haven terug.
roep op het, provinciaal bestuur
gecil an om zelf den dienst te gaan
verzorgen, zoociat ook op ö:ze ver
binding gratis vervoer zou worden
verkregen. Langen tijd h:'.":en
Geo. Staten geaarzeld. Niet alleen
omdat er geen boot besehikbaer
was, maar ook en vooral omdat
staat der steigers van dien aard
is. dat het aanleggen van booten
met eenigen omvang niet ver an t
woord werd geacht Toen de wensch
steeds klemmender werd herhaald,
heeft het college eindelijk gemeend
te moeten zwichten, ook omdat ce
Prinses Irene inmiddels beschik
baar was gekomen. Hoewel de
vervoerscapaciteit daardoor niet
werd vergroot, verkreeg men toch
vrij vervoer en kon althans dit
verlangen der bevolking bevredigd
worden.
Men bedenke, dat - ofschoon
Ged. Staten en die directie der
Stoombcctöiensten reeds veel be
reikt hebben zy niettemin geen
ijzer met handen kunnen breken.
Wat zi) tot nog toe presteerden
geeft ons nochtans de overtuiging
dat ook deze uiterst belangrijke
verbinding, belangrijk niet slechts
voor Terneuzen en omgeving, maar
voor de geheele provincie, hunne
volie aandacht heeft en dat niets
zal worden nagelaten om zoo spoe
dig mogelijk 'n comfortabele boot
met een bevredigende capaciteit
op die lijn in te zetten.
S' inbsd'.en is er heel wat veran
derd. Diezelfde „Koningin Wil
hehmna" markt dagelijks niet
minder dan 17 vaarten van Krui-
ningen naar Perkpoldsr en terug,
waardoor zoo noodig op één diag
byna. 1000 auto's en enkele tien
duizenden passagiers op cfen
dienst kunnen worden overge
bracht. Op de lijn Vlissingen
Breskens worden dagelijks 18 re-
tourva:rten gemaakt, zy het °°k
met schepen die nog te wenschen
overlaten. Wat dit laatste betreft
is echter verbetering in zicht door
die ingebruikneming van de „Prins
Willem I" en het in dienst stellen
de volgende maand v«m da
„Oosterschelde" waarvan de be
langrijke voordeelen echter eerst in
November duideiyk zullen blijken.
De „Prins Willem I" vaart intus-
sehen ter vervanging van öe ..Ko
ningin Emmu' die gereviseerd moet
worden, vijf maal daags heen en
weer 'tussehen Katsche Veer en
Zierikzee en vervoert op eiken
tocht 1000 passagiers en 18 aiuto's.
Tensotte worden tussehen Kortgene
en Wo.'phaartsdyk en van Veere
naar Kamperland dagelijks 16
respectievelijk 6 vaarten gemaakt.
En zeker- met het geringste
feit, üa.t vermelding verdient
ging een reeds lang vóór dien
oorlog gekoesterde wensch einde-
iük in vervulling: vrij vervoer op
die Westerscheldeveren!
"VT cg duidelyker taal spreken öe
vervoerscyfers. Ter vergelyking
geven wij hier naast elkaar voor
die verschillende diensten het aan
tal vervoerde personen in de eer
ste 8 maanden van 1939 en in die
overeenkomstige periode van dit
jaar.
1939 1946
Vlissdngen-Breskcns 277.655 482,838
KruininenPerkp. 68,615 358,772
Zierikzee-Katsche V 34.984 74.902
Wolphaiartsd.-Kortg. 98,112 138.159
VeereKamperland 17.319 37,886
Met andere woorden: de Pro
vinciale Stoombootdiensten ver
voerden in de eerste acht maanden
van dit jaar ruim twee maal zoo
veel passagiers als in die periode
van het vooroorlogsche jaar 1939
(1939: 496,685: 1946: 1,092,557). En
dat met een vloot die nog lang
niet het vooroorlogsche peil heeft
bereikt.
Wanneer men dia prestaties
aldus beziet, dan is een woord van,
oprechte waardeering jegens het
provinciaal bestuur en de directie
dier Stoombootdiensten zeer zeker
op zyn plaats. Nog is die toestand
niet ideaal, maar dat een vervoers-
appanaat met een dergelijke capa
citeit in zoo korten tyd als het
ware uit het niet kon worden
opgebouwd dwingt respect af.
Ter neuzenHoedekenskerke.
T>Ü het bovenstaande is de
dienst TerneuzenRoedekens
kerke met opzet buiten beschou
wing gelaten, omdat zjj nog slechts
sedert enkele weken door de pro
vlncic wordt verzorgd. De wijze
waarop dat geschiedt, heeft even
wel eenige deining veroorzaakt.
Men verwijt het provinciaal be
stuur, dat met de Prinses Irene
die den dienst bevaort, geen motor
rijtuigen en geen goederen kunnen
worden overgebracht en dat dit
schip niet dan bij goed weer kan
varen. Met uitzondering van de
laatste opmerking (de Prinses Irene
heelt eenige maanden het veel lan
gere en moeüyke traject Zierikzee
—Katsche Veer gevaren) is dat
juist.
Hoe was de toestan c. echter voor
diien? Daar de provincie geen boot
beschikbar had voer een binnen
schip van een particulieren onder
nemer tussehen 'Hoedekenskerke
en Terneuzen. In het ruim waren
eenige banken aangebracht, een
buffetje ingericht en de ondeme
mer liet ce reiziger voor den niet
zeer comfortabelen overtocht een
gulden betalen. Goederen in zeer
beperkte hoeveelheid en geen mo
torrij tuigen konden worden 1 ver
voerd. Toen in November 1945 de
vrijdom eer veeren op die Wester
Schelde werd verkregen, gold dat
niet voor d'en particulieren onder
nemer. Met steeds grooter aan
drang werd dientengevolge een be
jyf EER dan een jaar is verloo-
pen sinds Japan zich onvoor
waardelijk overgaf. Tot nu toe
was dat echter voor de Jappen in-
Brazilië, georganiseerd in de ter
roristische organisatie „de Zwarte
Draak", geen aanleiding Japans
nederlaag te erkennen. Landgenoo
ten in Brazilië die het geloof in
de oppermacht van den mikado
niet meer wilden aannemen, wer
den eenvoudig vermoord. Zoo wer
den er 19 Jappen door hun ver
blinde leiders afgemaakt. Boven
dien veroorzaakten zij staking en
onrust onder de Japansche landar
beiders.
Eindelijk is het echter tot hen
doorgedrongen, dat hun standpunt
niet meer houdbaar is. Zu hebben
daarom een verklaring- geteekend,
waarin zy de nederlaag van Japan
erkennen en beloven de overgave
van Japan aan de vereenigde naties
bekend te zullen maken aan de
300.000 landgenooten in Brazilië.
Beter laat dan nooit.
In cle buurt van Soerabaja hebben mariniers een zuiveringsactie moe
ten doorvoeren. Na den strijd verbinden ziekenverplegers van de ma
riniers achtergebleven gewonde pemoeda's.
BETAAL NIET
TE VEEL HUUR
TIET PRIJZENBU/-EAU voor
Onroerende Zaken werkt on
der dit devies en waarlijk niet
zonder reden, want het gebeurt
maar al te vaak, dat de huurders
meer moeten betalen dan geoor
loofd is.
Vooral degenen die er niet in sla
gen om een eigen huisje te verove
ren zijn dikwyls genoodzaakt om
voor eenige kamers pryzen, te be
talen, <3ie ver boven de toegestane
liggen. Voor de bescherming van
deze menschen kan het Prijzenbu-
reau dikwyls wat doen, door de
juiste huur voor het bewoonde ge
deelte vast te stellen.
Steeds meer menschen vinden
den weg naar deze bureaux, het
geen wel blijkt uit het aantal be
handelde zaken. Zoo behandelde
het Pryzcnbureau te Middelburg
in 1945, 569 gevallen voor huis
huren, terwijl in het eerste half
jaar van 1946 reeds 309 aanvra
gen verwerkt moesten worden.
Het bureau te Terneuzen behan
delde in 1945, 230 zaken. Doch niet
alleen het vaststellen van huren be
hoort tot de taak van de Prijzen-
bureaux, ook op den verkoop van
onroerende goederen wordt toezicht
gehouden, door na te gaan ol bij
verkoop geen te hooge prijzen be
dongen worden. In 1945 werden bij
het Pryzenbureau te Terneuzen 121
vervreemdingen aanhangig gemaakt
by het Prijzenbureau te Middelburg
bedroeg dit aantal in 1945 214 en
in- het eerste halfjaar van 1946. 576
Dikwijls is de grondoorzaak van
overvraging van huren, de hooge
kosten die betaald zijn voor repa
raties etc. tegen zwarte prijzen. Ook
daarop moet controle uitgeoefend
worden. Hoe noodzakelijk een der
gelijke controle is bleek uit een on
derzoek, dat door de Pryzencontro-
le bij 32 aannemers werd ingesteld,
die werkzaam waren bij den We
deropbouw in Zeeuwseh-Vlaande
ren. Niet minder dan 13 aannemers
werden geverbaliseerd, daar zij te
hooge prijzen berekenden.
De millioenen uit de Duit"
sche krijgskas.
De besteding daarvan.
Op de bijeenkomst der Ver. voor
Gemeentebelangen, in Holland ge
houden. heeft jhr. de Casembroot,
burgemeester van Westkapelle en
voormalig gewestelyk leider van
den O.D. in Zeeland een lezing ge
houden over den wederopbouw van
Walcheren en W.Z.V1.
Hij vertelde o.m. iets over de
Duitsche krijgskas, welke men, bij
de capitulatie van Middelburg in
Nov. 1944 van den Duitschen be
taalmeester heeft weten los te krij
gen en die niet minder dan 4.5 mil-
lioen gulden bevatte. De geheele
„schat" is later toevertrouwd aan
het provinciaal bestuur, dat daar
uit thans rentelooze voorschotten
verstrekt voor den wederopbouw.
Het voornemen bestaat om het res-
teerend bedrag als vergoeding voor
geleden oorlogsschade onder de
Zeeuwsche gemeenten te verdeelen
EEN LEZING OVER DEN WEDER
-OPBOUW
In de te Amsterdam gehouden
vergadering van de Vereeniging
voor Gemeentebelangen sprak de
burgemeester van Westkapelle over
den wederopbouw van Walcheren en
Zeeuwsch Vlaanderen, en vertelde
onder meer dat de Duitsche krijgs
kas 14.5 millioen gld.) aan het pro
vinciaal bestuur van Zeeland werd
overgedragen. Deze verstrekt daar
uit voorshands rentelooze voorschot
ten. Het voornemen bestaat het
bedrag als vergoeding voor geleden
oorlogsschade onder de gemeenten
te verdeden.
Voor een huisje bedragen de kos
ten nu 10.000 gid., dat is het vijf
voudige van vroeger. De bewoners
krijgen f 2000. de rest blijft schuld:
doch de plattelander weigert schuld
te maken, weigert dus ook die
schuld te aanvaarden.
door
J. S. FLETCHER
<xxxxxxxxxxioooooooooo<xxx>o<xx>ooo<xxxx>ooo<x*>cooooo<xx>o OOOOOOOOOOOOOOO
Chester die kaarten hebben gekocht.
Ik zal direct met het onderzoek be
ginnen. Kunt u me het adres van
een of anderen advocaat noemen,
als ik soms plotseling een juridisch
advies noodig zou hebben?"
„Mijn neef, mr. Byce Malvery, is
advocaat in Brychester", ant
woordde Rachel. „Zyn huis staat
dicht bij de kathedraal."
„Boyce Malvery", herhaalde
Blake. „Hy is me ook wel eens ge
noemd. Goed zoo, maar ik zal me
ook met de politie in verbinding
stellen. Mag ik nog eens komen
aanloopen om te vertellen hoe de
zaken er bij staan?"
„Natuurlyk". zei ze. „Kom maar
wanneer u verkiest. Kijkplot
seling brak ze haar zin af en
wenkte hem haar te volgen, ging de
kamer uit en bracht hem voor de
open deur van een andere kamer,
terwijl ze naar binnen wees. „Daar",
fluisterde zij, „is vader. U ziet, hoe
het met hem gestold is."
Blake keek voorzichtig in de ka
mer en hij zag een ouden man die,
gewikkeld in sjaais en lakens, naast
een houtvuur zat. Zijn grijze hoofd
schokte zwakjes; zijn dunne vin
gers speelden wezenloos met de
doeken. Hij keerde zich om en
wierp het meisje een blik vol sym
pathie toe.
„Ik zie het, ik zie het", zei hij.
„Ik zal doen wat ik kan en ik zal
morgen terugkomen."
Rachel Malvery leidde hem naai
de buitendeur en keek hem na toen
hy wegreed. Aan het eind van de
laan keerde Blake zich om en keek
hij den weg af. Hij had in zyn
korte leven vele verlaten plaatsen
gezien, maar hij was er zich van
bewust., dat Malvery Hold waarlijk
een levend graf was.
(Wordt vervolge).
„O, ik weet wel, dat de grond
hem hier wel wat warm onder de
voeten werd!" gaf Blake toe. „Hy
heeft me dat meermalen verteld.
Nogal erg heet ook. Schulden, hè?
Maar hy bracht geld mee naar huis
dat hij zelf had verdiend om er de
schulden mee af te lossen. Dat Is
een feit! Eerlyk verdiend geld. En
nu vraag ik me af
„Jaja?" riep Rachel met
eenige gretigheid uit. „U vraagt
zich af
„Of er hier geen vuil zaakje ach
ter zit", zei Blake. „Het is niet on-
wgarschijnlyk, dat hy geld bij zich
had, toen hij mij verliet, twee
duizend Pond op zak, Miss Mal
very."
De groeiende nieuwsgierigheid
van het meisje weerspiegelde zich
op haar bleek gezicht. Maar haar
stem was vast, toen ze weer het
woord nam.
„Ik ben bly, dat hij van plan was,
de menschen te betalen," zei ze.
„Zeze hebben zoo veel, zoo on
barmhartig over hem gekletst. En
vader kon er zoo goed cis niets te
gen doen. „U zieten ze keek
om zich heen met een veelbeteeke-
nende bliku ziet hoe de za
ken er hier bij staan. Armoede!
Echte armoede. Ja. Ik ben blij dat
ik goed nieuws van u hoorde. Was
het op uw advies, dat hij naar huis
terugkeerde?"
,,Ja", antwoordde Blake on
verschillig. „Ziet u, we waren deel-
genooten gedurende twee jaren. Hij'
had gespaard en ik zei hem, dat hij
naar huis moest gaan om er de
plooien wat glad te strijken. Bo
vendien legde ik hem nog eens uit,
dat de erfgenaam van een Engelsch
baronetschap maar niet in de wil
dernis kon blijven leven. Maar wat
is er nu met hem gebeurd, Miss
Malvery? Hij was in Brychester,
Februari van dit jaar. Waar is hij
nu gebleven? Eén ding staat als 'n
paal boven water: ik ben van plan
hem te vinden. Levendof dood."
„Niet dood", zei het meisje. „Dat
toch zeker niet?"
„Ik weet het niet" antwoordde
Blake. ..Maar we zullen zien. Ik ben
nu ook naar huis gekomen. Ik erf
de een flink fortuin en ben nog niet
zoo lang geleden overgestoken. Eerst
ben ik naar de advocaten in Londen
gegaan, maai- daarna kwam ik hier
naar toe om me zoo gauw mogelijk
met Dick in verbinding te stellen.
Er moeten toch sporen van hem in
Brychester te vinden zijn. Hy was
daar toch!"
Wat gaat ,u nu doen", vroeg zij.
„Natuurlijk moeten wij ook iets
doen. Dat wil zeggen: ik. Want
vader kan niets doen, hij is totaal
invalide."
„Laat 't voorloopig maar aan my
over", zei Blake. „Ze hebben me nu
in Londen toch niet r.oodig en ik
ga me netjes in het hotel in Bry
chester installeeren om er het on
derzoek te beginnen. In ieder geval
weten we, dat Dick zich aan het
postkantoor vervoegde en hij moe
in een ol anderen winkel in Bry-
„V1TRITE WORKS" JUBILEERT
De N.V. The Vitritc Works te
Middelburg, de eenige fabriek die
hulzen voor gloeilampen fabriceert
in Nederland en de grootste in
haar soort op het continent, zal
Maandag a.s. haar 50-jarig bestaan
waarvan de viering in 1943 moest
worden uitgesteld, herdenken. Deze
fabriek, die door den oorlog, vooral
in 1940 en 1944 groote schade heeft
geleden heeft haar „ups and downs"
gekend. De fabricage is thans op
gevoerd tot 2.3 millioen hulzen per
week en men hoopt in Januari van
het volgend jaar de drie millioen
te bereiken. De voornaamste afne
mer is Philips en daarnaast wordt
geleverd aan Zweden. Zwitserland,
België en Zuid-Amerika.
Boschkapelle
Fancy fair. Ten bate van het
Wit Gele Kruis werd Zondag een
fancy fair gehouden in het parochie
huis. Alle kraampjes hadden het
heel druk. Bij de verloting was Ed.
de Nijs de gelukkigste, daar hij 'n
varken won. De vraag is nu maar;
Mag hij het varkentje wel houden?
De opbrengst van den dag was
bevredigend, alhoewel niet zooveel
by elkaar gebracht weTd als het vo.
rige jaar.
Goes
PAS OP VOOR DE OPLICHTERS
De keuringsdienst van Waren te
Goes waarschuwt tegen eemse
oplichters, diie zoogenaamd spe
cerijen aanbiecen, daar hun pro
ducten te rubriceeren zijn, als
„waardelooze rommel".
ZWARTE FIETSEN.
De fietsennood werkt de clan
destiene handel in deze begeer-
ïyke karretjes stevig in die banc.
Heel wat rijwielen worden over
de Nederlandsch-Belgische grens
gesrr k?ld en daarna voor grof
geld in ons land van de hand ge
daan.
Op vermoeden dat er zwarte
zaken mee waren gedaan of gedaan
zouden wordien heeft de CCD.
alhier twee nieuwe Belgische het
sen in beslag genomen by een
rywielhan delaar te Kloetinge en
op het Goesche politici.ureau ge
deponeerd.
Middelburg
HINDERWET.
Burgemeester en Wethouders van
Middelburg maken bekend, dal het
verzoek van L. J. van 't Westende
c.q. C. Papegaay om in perceel Nieu
we Burg 12, kadastraal bekend in
sectie L. nr. 14S vijf eleeti o-motoren
te mogen plaatsen door hen is inge
willigd.
Middelburg, 13 Sept. 1946.
Vlissingen
Afscheid. De heer J. Degener
nam in de machinefabriek der K M.
De Schelde afscheid. Ruim 26 jaar
is hy bij deze mij. in dienst ge
weest en gaat nu met pensioen. Met
eenige toepasselijke woorden over
handigde de heer Le Clercq den
scheidende eenige fraaie cadeaux.
Sleepboot krijgt pech. Zater
dagavond is de Engelsche sleepboot
Empire Raymond, welke met een
LCT 7099 op weg was van South
ampton naar Vlissingen, In de Wie-
lingen onklaar geraakt door ma-
chineschade. De Empire Raymond
werd met zyn sleep Zondagmiddag
te Vlissingen binnengebracht. Door
een sleepboot van dezelfde mij.
het schip ter reparatie naar Enge
land worden teruggebracht.
Koning Simeon van Bulgarije is
referendum weggestemd. Men z
hem hierboven met zijn moeder,
ningin Joanna (Prinses Giovanna t
Italië) en zyn zusje Marie Louise.
ten harit
ontvangt
HULL, Sept
TVE TREIN
langzaam
staan 70 Vli;
nooten die r.a
te zwaaien. 1
verdringen zie
men, om op c
van het vertre
gaan ze Zitte
os: ze 3e klas
groenlederen 1
rond tafeltjes
Een grof.
lui vert
oogenbiik in
der van de
sche sportui
heeft vlissir
teerd. Hoe
bevalt kunt
van onzen
gever.
een gemakkei
waar we om
men. Het is o
om de Engels
over de trein
Wij rijden
Huil door.
stadsdeeien
gen denken,
or. zen weg n:
winkels, met
de rest hout
te bereiken,
in Engeland
de boot d<
te komen. Hi
de de reis en
zich even pre
In Hull w
door vertegei
borough en
twee dubbele
twee verdiepi
brachten We
een kop thee
verdween en:
van Londen
kwart van o
5 dagen in
Van het be
C., dat vyf
gen bezocht,
rant gekregei
Het opschrift
ontvangen a
en uit het
hoe onze Enj
ten hebben
Nederland.
Mr. J. Bill,
ley F. C„ die
zei ons, dat
st.eld was om
ley zoo aang
ken. Reeds
King's Cros;
bleek, dat h
zegd. Onze f
op te wacht
schikking ov
personen-aut
ley te brengt
door het har
middernacht
heden ware
ging rechtst
huis van zij
Den lsten
7 uur 's avi
heeren hadd
de beschikki
ter een uits
teekende of
Folkestone,
bezwaar.
Bromley,
den met 60.
durende den
door vliegen
is aanzienlij!
VIER GEb
Op bovenstaa
haar dochter
kleindochter
Arens vierdt