Stad en Land Vervoer over de Schetdearmen ruim verdubbeld Vlissi Beter laat dan nooit Waar bleef - Dick Malvery Deining rond den dienst Terneuzen-Hoedekenskerke WIE DENKT heden ten dage nog aan dein tijd nauwelijks anderhalf jaar geleden dat de eenige verbinding tussehen de eilanden en Zeeuwseh-Vlaanderen werd getormd door een vis schersboct? De oorlog was immers niet voorbijgegaan zonder de eens zoo trotsehe provinciale vloot tof een hoop wrakken te slaan: hei grootste deel lag op den bodem der Scheldc_ een ander deel was uitermate zwaar beschadigd of weggevoerd. Zoo vond men de ferry-boet „Koningin Wühelmina" in ontredderden staa.;, in een Duitsche haven terug. roep op het, provinciaal bestuur gecil an om zelf den dienst te gaan verzorgen, zoociat ook op ö:ze ver binding gratis vervoer zou worden verkregen. Langen tijd h:'.":en Geo. Staten geaarzeld. Niet alleen omdat er geen boot besehikbaer was, maar ook en vooral omdat staat der steigers van dien aard is. dat het aanleggen van booten met eenigen omvang niet ver an t woord werd geacht Toen de wensch steeds klemmender werd herhaald, heeft het college eindelijk gemeend te moeten zwichten, ook omdat ce Prinses Irene inmiddels beschik baar was gekomen. Hoewel de vervoerscapaciteit daardoor niet werd vergroot, verkreeg men toch vrij vervoer en kon althans dit verlangen der bevolking bevredigd worden. Men bedenke, dat - ofschoon Ged. Staten en die directie der Stoombcctöiensten reeds veel be reikt hebben zy niettemin geen ijzer met handen kunnen breken. Wat zi) tot nog toe presteerden geeft ons nochtans de overtuiging dat ook deze uiterst belangrijke verbinding, belangrijk niet slechts voor Terneuzen en omgeving, maar voor de geheele provincie, hunne volie aandacht heeft en dat niets zal worden nagelaten om zoo spoe dig mogelijk 'n comfortabele boot met een bevredigende capaciteit op die lijn in te zetten. S' inbsd'.en is er heel wat veran derd. Diezelfde „Koningin Wil hehmna" markt dagelijks niet minder dan 17 vaarten van Krui- ningen naar Perkpoldsr en terug, waardoor zoo noodig op één diag byna. 1000 auto's en enkele tien duizenden passagiers op cfen dienst kunnen worden overge bracht. Op de lijn Vlissingen Breskens worden dagelijks 18 re- tourva:rten gemaakt, zy het °°k met schepen die nog te wenschen overlaten. Wat dit laatste betreft is echter verbetering in zicht door die ingebruikneming van de „Prins Willem I" en het in dienst stellen de volgende maand v«m da „Oosterschelde" waarvan de be langrijke voordeelen echter eerst in November duideiyk zullen blijken. De „Prins Willem I" vaart intus- sehen ter vervanging van öe ..Ko ningin Emmu' die gereviseerd moet worden, vijf maal daags heen en weer 'tussehen Katsche Veer en Zierikzee en vervoert op eiken tocht 1000 passagiers en 18 aiuto's. Tensotte worden tussehen Kortgene en Wo.'phaartsdyk en van Veere naar Kamperland dagelijks 16 respectievelijk 6 vaarten gemaakt. En zeker- met het geringste feit, üa.t vermelding verdient ging een reeds lang vóór dien oorlog gekoesterde wensch einde- iük in vervulling: vrij vervoer op die Westerscheldeveren! "VT cg duidelyker taal spreken öe vervoerscyfers. Ter vergelyking geven wij hier naast elkaar voor die verschillende diensten het aan tal vervoerde personen in de eer ste 8 maanden van 1939 en in die overeenkomstige periode van dit jaar. 1939 1946 Vlissdngen-Breskcns 277.655 482,838 KruininenPerkp. 68,615 358,772 Zierikzee-Katsche V 34.984 74.902 Wolphaiartsd.-Kortg. 98,112 138.159 VeereKamperland 17.319 37,886 Met andere woorden: de Pro vinciale Stoombootdiensten ver voerden in de eerste acht maanden van dit jaar ruim twee maal zoo veel passagiers als in die periode van het vooroorlogsche jaar 1939 (1939: 496,685: 1946: 1,092,557). En dat met een vloot die nog lang niet het vooroorlogsche peil heeft bereikt. Wanneer men dia prestaties aldus beziet, dan is een woord van, oprechte waardeering jegens het provinciaal bestuur en de directie dier Stoombootdiensten zeer zeker op zyn plaats. Nog is die toestand niet ideaal, maar dat een vervoers- appanaat met een dergelijke capa citeit in zoo korten tyd als het ware uit het niet kon worden opgebouwd dwingt respect af. Ter neuzenHoedekenskerke. T>Ü het bovenstaande is de dienst TerneuzenRoedekens kerke met opzet buiten beschou wing gelaten, omdat zjj nog slechts sedert enkele weken door de pro vlncic wordt verzorgd. De wijze waarop dat geschiedt, heeft even wel eenige deining veroorzaakt. Men verwijt het provinciaal be stuur, dat met de Prinses Irene die den dienst bevaort, geen motor rijtuigen en geen goederen kunnen worden overgebracht en dat dit schip niet dan bij goed weer kan varen. Met uitzondering van de laatste opmerking (de Prinses Irene heelt eenige maanden het veel lan gere en moeüyke traject Zierikzee —Katsche Veer gevaren) is dat juist. Hoe was de toestan c. echter voor diien? Daar de provincie geen boot beschikbar had voer een binnen schip van een particulieren onder nemer tussehen 'Hoedekenskerke en Terneuzen. In het ruim waren eenige banken aangebracht, een buffetje ingericht en de ondeme mer liet ce reiziger voor den niet zeer comfortabelen overtocht een gulden betalen. Goederen in zeer beperkte hoeveelheid en geen mo torrij tuigen konden worden 1 ver voerd. Toen in November 1945 de vrijdom eer veeren op die Wester Schelde werd verkregen, gold dat niet voor d'en particulieren onder nemer. Met steeds grooter aan drang werd dientengevolge een be jyf EER dan een jaar is verloo- pen sinds Japan zich onvoor waardelijk overgaf. Tot nu toe was dat echter voor de Jappen in- Brazilië, georganiseerd in de ter roristische organisatie „de Zwarte Draak", geen aanleiding Japans nederlaag te erkennen. Landgenoo ten in Brazilië die het geloof in de oppermacht van den mikado niet meer wilden aannemen, wer den eenvoudig vermoord. Zoo wer den er 19 Jappen door hun ver blinde leiders afgemaakt. Boven dien veroorzaakten zij staking en onrust onder de Japansche landar beiders. Eindelijk is het echter tot hen doorgedrongen, dat hun standpunt niet meer houdbaar is. Zu hebben daarom een verklaring- geteekend, waarin zy de nederlaag van Japan erkennen en beloven de overgave van Japan aan de vereenigde naties bekend te zullen maken aan de 300.000 landgenooten in Brazilië. Beter laat dan nooit. In cle buurt van Soerabaja hebben mariniers een zuiveringsactie moe ten doorvoeren. Na den strijd verbinden ziekenverplegers van de ma riniers achtergebleven gewonde pemoeda's. BETAAL NIET TE VEEL HUUR TIET PRIJZENBU/-EAU voor Onroerende Zaken werkt on der dit devies en waarlijk niet zonder reden, want het gebeurt maar al te vaak, dat de huurders meer moeten betalen dan geoor loofd is. Vooral degenen die er niet in sla gen om een eigen huisje te verove ren zijn dikwyls genoodzaakt om voor eenige kamers pryzen, te be talen, <3ie ver boven de toegestane liggen. Voor de bescherming van deze menschen kan het Prijzenbu- reau dikwyls wat doen, door de juiste huur voor het bewoonde ge deelte vast te stellen. Steeds meer menschen vinden den weg naar deze bureaux, het geen wel blijkt uit het aantal be handelde zaken. Zoo behandelde het Pryzcnbureau te Middelburg in 1945, 569 gevallen voor huis huren, terwijl in het eerste half jaar van 1946 reeds 309 aanvra gen verwerkt moesten worden. Het bureau te Terneuzen behan delde in 1945, 230 zaken. Doch niet alleen het vaststellen van huren be hoort tot de taak van de Prijzen- bureaux, ook op den verkoop van onroerende goederen wordt toezicht gehouden, door na te gaan ol bij verkoop geen te hooge prijzen be dongen worden. In 1945 werden bij het Pryzenbureau te Terneuzen 121 vervreemdingen aanhangig gemaakt by het Prijzenbureau te Middelburg bedroeg dit aantal in 1945 214 en in- het eerste halfjaar van 1946. 576 Dikwijls is de grondoorzaak van overvraging van huren, de hooge kosten die betaald zijn voor repa raties etc. tegen zwarte prijzen. Ook daarop moet controle uitgeoefend worden. Hoe noodzakelijk een der gelijke controle is bleek uit een on derzoek, dat door de Pryzencontro- le bij 32 aannemers werd ingesteld, die werkzaam waren bij den We deropbouw in Zeeuwseh-Vlaande ren. Niet minder dan 13 aannemers werden geverbaliseerd, daar zij te hooge prijzen berekenden. De millioenen uit de Duit" sche krijgskas. De besteding daarvan. Op de bijeenkomst der Ver. voor Gemeentebelangen, in Holland ge houden. heeft jhr. de Casembroot, burgemeester van Westkapelle en voormalig gewestelyk leider van den O.D. in Zeeland een lezing ge houden over den wederopbouw van Walcheren en W.Z.V1. Hij vertelde o.m. iets over de Duitsche krijgskas, welke men, bij de capitulatie van Middelburg in Nov. 1944 van den Duitschen be taalmeester heeft weten los te krij gen en die niet minder dan 4.5 mil- lioen gulden bevatte. De geheele „schat" is later toevertrouwd aan het provinciaal bestuur, dat daar uit thans rentelooze voorschotten verstrekt voor den wederopbouw. Het voornemen bestaat om het res- teerend bedrag als vergoeding voor geleden oorlogsschade onder de Zeeuwsche gemeenten te verdeelen EEN LEZING OVER DEN WEDER -OPBOUW In de te Amsterdam gehouden vergadering van de Vereeniging voor Gemeentebelangen sprak de burgemeester van Westkapelle over den wederopbouw van Walcheren en Zeeuwsch Vlaanderen, en vertelde onder meer dat de Duitsche krijgs kas 14.5 millioen gld.) aan het pro vinciaal bestuur van Zeeland werd overgedragen. Deze verstrekt daar uit voorshands rentelooze voorschot ten. Het voornemen bestaat het bedrag als vergoeding voor geleden oorlogsschade onder de gemeenten te verdeden. Voor een huisje bedragen de kos ten nu 10.000 gid., dat is het vijf voudige van vroeger. De bewoners krijgen f 2000. de rest blijft schuld: doch de plattelander weigert schuld te maken, weigert dus ook die schuld te aanvaarden. door J. S. FLETCHER <xxxxxxxxxxioooooooooo<xxx>o<xx>ooo<xxxx>ooo<x*>cooooo<xx>o OOOOOOOOOOOOOOO Chester die kaarten hebben gekocht. Ik zal direct met het onderzoek be ginnen. Kunt u me het adres van een of anderen advocaat noemen, als ik soms plotseling een juridisch advies noodig zou hebben?" „Mijn neef, mr. Byce Malvery, is advocaat in Brychester", ant woordde Rachel. „Zyn huis staat dicht bij de kathedraal." „Boyce Malvery", herhaalde Blake. „Hy is me ook wel eens ge noemd. Goed zoo, maar ik zal me ook met de politie in verbinding stellen. Mag ik nog eens komen aanloopen om te vertellen hoe de zaken er bij staan?" „Natuurlyk". zei ze. „Kom maar wanneer u verkiest. Kijkplot seling brak ze haar zin af en wenkte hem haar te volgen, ging de kamer uit en bracht hem voor de open deur van een andere kamer, terwijl ze naar binnen wees. „Daar", fluisterde zij, „is vader. U ziet, hoe het met hem gestold is." Blake keek voorzichtig in de ka mer en hij zag een ouden man die, gewikkeld in sjaais en lakens, naast een houtvuur zat. Zijn grijze hoofd schokte zwakjes; zijn dunne vin gers speelden wezenloos met de doeken. Hij keerde zich om en wierp het meisje een blik vol sym pathie toe. „Ik zie het, ik zie het", zei hij. „Ik zal doen wat ik kan en ik zal morgen terugkomen." Rachel Malvery leidde hem naai de buitendeur en keek hem na toen hy wegreed. Aan het eind van de laan keerde Blake zich om en keek hij den weg af. Hij had in zyn korte leven vele verlaten plaatsen gezien, maar hij was er zich van bewust., dat Malvery Hold waarlijk een levend graf was. (Wordt vervolge). „O, ik weet wel, dat de grond hem hier wel wat warm onder de voeten werd!" gaf Blake toe. „Hy heeft me dat meermalen verteld. Nogal erg heet ook. Schulden, hè? Maar hy bracht geld mee naar huis dat hij zelf had verdiend om er de schulden mee af te lossen. Dat Is een feit! Eerlyk verdiend geld. En nu vraag ik me af „Jaja?" riep Rachel met eenige gretigheid uit. „U vraagt zich af „Of er hier geen vuil zaakje ach ter zit", zei Blake. „Het is niet on- wgarschijnlyk, dat hy geld bij zich had, toen hij mij verliet, twee duizend Pond op zak, Miss Mal very." De groeiende nieuwsgierigheid van het meisje weerspiegelde zich op haar bleek gezicht. Maar haar stem was vast, toen ze weer het woord nam. „Ik ben bly, dat hij van plan was, de menschen te betalen," zei ze. „Zeze hebben zoo veel, zoo on barmhartig over hem gekletst. En vader kon er zoo goed cis niets te gen doen. „U zieten ze keek om zich heen met een veelbeteeke- nende bliku ziet hoe de za ken er hier bij staan. Armoede! Echte armoede. Ja. Ik ben blij dat ik goed nieuws van u hoorde. Was het op uw advies, dat hij naar huis terugkeerde?" ,,Ja", antwoordde Blake on verschillig. „Ziet u, we waren deel- genooten gedurende twee jaren. Hij' had gespaard en ik zei hem, dat hij naar huis moest gaan om er de plooien wat glad te strijken. Bo vendien legde ik hem nog eens uit, dat de erfgenaam van een Engelsch baronetschap maar niet in de wil dernis kon blijven leven. Maar wat is er nu met hem gebeurd, Miss Malvery? Hij was in Brychester, Februari van dit jaar. Waar is hij nu gebleven? Eén ding staat als 'n paal boven water: ik ben van plan hem te vinden. Levendof dood." „Niet dood", zei het meisje. „Dat toch zeker niet?" „Ik weet het niet" antwoordde Blake. ..Maar we zullen zien. Ik ben nu ook naar huis gekomen. Ik erf de een flink fortuin en ben nog niet zoo lang geleden overgestoken. Eerst ben ik naar de advocaten in Londen gegaan, maai- daarna kwam ik hier naar toe om me zoo gauw mogelijk met Dick in verbinding te stellen. Er moeten toch sporen van hem in Brychester te vinden zijn. Hy was daar toch!" Wat gaat ,u nu doen", vroeg zij. „Natuurlijk moeten wij ook iets doen. Dat wil zeggen: ik. Want vader kan niets doen, hij is totaal invalide." „Laat 't voorloopig maar aan my over", zei Blake. „Ze hebben me nu in Londen toch niet r.oodig en ik ga me netjes in het hotel in Bry chester installeeren om er het on derzoek te beginnen. In ieder geval weten we, dat Dick zich aan het postkantoor vervoegde en hij moe in een ol anderen winkel in Bry- „V1TRITE WORKS" JUBILEERT De N.V. The Vitritc Works te Middelburg, de eenige fabriek die hulzen voor gloeilampen fabriceert in Nederland en de grootste in haar soort op het continent, zal Maandag a.s. haar 50-jarig bestaan waarvan de viering in 1943 moest worden uitgesteld, herdenken. Deze fabriek, die door den oorlog, vooral in 1940 en 1944 groote schade heeft geleden heeft haar „ups and downs" gekend. De fabricage is thans op gevoerd tot 2.3 millioen hulzen per week en men hoopt in Januari van het volgend jaar de drie millioen te bereiken. De voornaamste afne mer is Philips en daarnaast wordt geleverd aan Zweden. Zwitserland, België en Zuid-Amerika. Boschkapelle Fancy fair. Ten bate van het Wit Gele Kruis werd Zondag een fancy fair gehouden in het parochie huis. Alle kraampjes hadden het heel druk. Bij de verloting was Ed. de Nijs de gelukkigste, daar hij 'n varken won. De vraag is nu maar; Mag hij het varkentje wel houden? De opbrengst van den dag was bevredigend, alhoewel niet zooveel by elkaar gebracht weTd als het vo. rige jaar. Goes PAS OP VOOR DE OPLICHTERS De keuringsdienst van Waren te Goes waarschuwt tegen eemse oplichters, diie zoogenaamd spe cerijen aanbiecen, daar hun pro ducten te rubriceeren zijn, als „waardelooze rommel". ZWARTE FIETSEN. De fietsennood werkt de clan destiene handel in deze begeer- ïyke karretjes stevig in die banc. Heel wat rijwielen worden over de Nederlandsch-Belgische grens gesrr k?ld en daarna voor grof geld in ons land van de hand ge daan. Op vermoeden dat er zwarte zaken mee waren gedaan of gedaan zouden wordien heeft de CCD. alhier twee nieuwe Belgische het sen in beslag genomen by een rywielhan delaar te Kloetinge en op het Goesche politici.ureau ge deponeerd. Middelburg HINDERWET. Burgemeester en Wethouders van Middelburg maken bekend, dal het verzoek van L. J. van 't Westende c.q. C. Papegaay om in perceel Nieu we Burg 12, kadastraal bekend in sectie L. nr. 14S vijf eleeti o-motoren te mogen plaatsen door hen is inge willigd. Middelburg, 13 Sept. 1946. Vlissingen Afscheid. De heer J. Degener nam in de machinefabriek der K M. De Schelde afscheid. Ruim 26 jaar is hy bij deze mij. in dienst ge weest en gaat nu met pensioen. Met eenige toepasselijke woorden over handigde de heer Le Clercq den scheidende eenige fraaie cadeaux. Sleepboot krijgt pech. Zater dagavond is de Engelsche sleepboot Empire Raymond, welke met een LCT 7099 op weg was van South ampton naar Vlissingen, In de Wie- lingen onklaar geraakt door ma- chineschade. De Empire Raymond werd met zyn sleep Zondagmiddag te Vlissingen binnengebracht. Door een sleepboot van dezelfde mij. het schip ter reparatie naar Enge land worden teruggebracht. Koning Simeon van Bulgarije is referendum weggestemd. Men z hem hierboven met zijn moeder, ningin Joanna (Prinses Giovanna t Italië) en zyn zusje Marie Louise. ten harit ontvangt HULL, Sept TVE TREIN langzaam staan 70 Vli; nooten die r.a te zwaaien. 1 verdringen zie men, om op c van het vertre gaan ze Zitte os: ze 3e klas groenlederen 1 rond tafeltjes Een grof. lui vert oogenbiik in der van de sche sportui heeft vlissir teerd. Hoe bevalt kunt van onzen gever. een gemakkei waar we om men. Het is o om de Engels over de trein Wij rijden Huil door. stadsdeeien gen denken, or. zen weg n: winkels, met de rest hout te bereiken, in Engeland de boot d< te komen. Hi de de reis en zich even pre In Hull w door vertegei borough en twee dubbele twee verdiepi brachten We een kop thee verdween en: van Londen kwart van o 5 dagen in Van het be C., dat vyf gen bezocht, rant gekregei Het opschrift ontvangen a en uit het hoe onze Enj ten hebben Nederland. Mr. J. Bill, ley F. C„ die zei ons, dat st.eld was om ley zoo aang ken. Reeds King's Cros; bleek, dat h zegd. Onze f op te wacht schikking ov personen-aut ley te brengt door het har middernacht heden ware ging rechtst huis van zij Den lsten 7 uur 's avi heeren hadd de beschikki ter een uits teekende of Folkestone, bezwaar. Bromley, den met 60. durende den door vliegen is aanzienlij! VIER GEb Op bovenstaa haar dochter kleindochter Arens vierdt

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1946 | | pagina 6