In den Spaanschen doolhof Grooie sensatie op Kota Nica Zielzorgproblemen in I E L E N. ïrmeulen b<P 1SSLUIER JILT WONING d. Roest JR NGEBODEN. sltnakers toffeerder ihoudster nke jongen Democratie onvindbaar DE GEVOLGEN van de massa immigraties in Duitschland en van de Poolsche en Tsjechische ge bieden naar Duitschland, v u»r 't geen de godsdienstige structuur van de bevolking in sommige deelen van het vroegere Rijk be treft, blijken duidelijk uit de voorloopige statistieken, die zoo juist zijn verschenen. program BON, wij leve- irima Engelsch 1 op Uw BAN- N leveren wij aliteit lNDEL ST JANSTEEN oed als nieuw LWAGENTJE SCHEPPER, ;0 Koewacht SERS yroote voor- >nderneming TRAAL" sstraat 24. X E L racht maho- nnenkast, dn d er ledikant en ante k&mert/a fel ULLER, neuzen. 'isserstraat 38, HTIGE WITTE der no 34618o Stem Hulst «No. 552 TWEEDE BLAD WOENSDAG 28 AUGUSTUS 1946 De rijken zijn er te rijk en de armen te arm PEN wit ras hondje tegen beloning ;z. f ij VERWIL- mderpank Abs- Hulst 624—0 VAG voor woning of wie heeft e«en h. huis te huur ;tezin dat irn* Huls1 j werken? Adres: ►ergsestraat 38 HAAG of v. d. HEYDEN, acisweg 14 HULST zonder kinderen nde kamers en mer met gebruik lijke keuken, der no. 34643-0 m. Hulst. ond gevraagd LOODGIETERS IALFWAS 4MERS—BAERT ng; sanitair; lood en zinkwerk Rijwielen SAS VAN GENT evra'agd. ,N, Vlooswijkstr. 5 125-Q fE ran 30 tot 50 jaar a LAMMESTR- 2 )IJKE608—0 T GEVRAAGD :t rij wiel vak te geleid 641-0 ,ndel Michielsen it Terneuzen. Vandersteen HET Spaansche probleem toont vele facetten. Het geschreeuw van communisten en communis ten-vrienden over de onderdruk king van „vrijheid" en „demo cratie" logen we gerust ate hui chelachtig op de kaak steUen. De overtuiging, dat Rusland -«ok h er mee zijn machtspolitiek uedrijft en zich een invloedssfeer aan de Middellandsche Zee wil verzeke ren. staat buiten twijfel. De aflos sing van Franco door een regime als dat van vóór den burgerooilog zou weer zware rampen ontkete nen. Los van dit alles echter kan men de vraag beschouwen, of het huidige bewind ,n Spanje voldoet aan de eischen van een christelijk- sociale politiek, van handhaving en bescherming der menschelijke vrij heidsrechten. Een medewerker vertoefde een maand in Spanje en zal in een tweetal artikelen hier op een antwoord trachten te ge ven. H ar volgt het eerste artikel. TA it is Spanje, heetgeblakerd in de Augustuszon, de rivierbeddin gen droog en ijdel door de dorheid van het plateau, scherpe sehadu wen in de nauwe straten en dwars over de vuile huizen. Onder die zon leeft het Spanje van voorheen, voor zeven jaren al weer zoogenaamd in vrede. Doch een aanschijn van vi ede heeft 't land niet. Achter de schijnbare inactiviteit van het Spaansche volk ligt een ontevre denheid, waarin wij langen tijd niet hebben willen gelooven, een on tevredenheid, die even groot als gerechtvaardigd is. De eerste in druk, na het overschrijden van de Fransch-Spaansche grens, is de af wezigheid van de communistische propagandaplaten die alle Zuid- Fransche straten lawaaierig ma ken. Een tweede indruk is de aan wezigheid van Franco-propaganda- platen in Iran en San Sebastian. Eén derde indruk is dat deze pro paganda niet de wil van het volk tot uiting brengt. De Basken en de Catalanen zijn bijna en bloc anti- Franco, behalve dan de grondbe zitters en de beambten. De rest van Spanje is zéér "erdeeld. TToe kan het ook anders? Naast de grootste weelde van enke lingen staat de grootste armoede en ellende der arbeidende bevol king. Scherp als het contrast van zon en schaduw in een Spaansche zomerstraat is het contrast tus- schen rijken en armen. Er is hoe genaamd geen middenklasse; de rij ken zijn er te rijk en de armen te arm. De winkels liggen vol met schoenen en textiel; chocolade en gebak, fruit en groenten liggen rij kelijk uitgestald, maar de arbeider met een gezin heeft nauwelijks ge noeg om droog brood en wat visch te koopen Op de propagandabiljetten staat wel vermeld: „De rooden hebben onze schatkist geplunderd!" doch wat er ook van waar zij, het is moeilijk aanneembaar voor diege nen die in het Noorden van Spanje de Spaansche adei en rijken voor maanden aan een stuk in de duur ste badplaatsen zien zonder ook maar één hand uit te steken. Het is tijd, dat wij ons reken schap geven van de armoede van het Spaansche volk, van den nood van den Spaanschen boer, en van de weelde eener bepaalde klasse. Het is tijd om in te zien, dat een goede sociale wetgeving op papier eerst geprezen mag worden wanneer er resultaten te zien zijn. Ie de atmosfeer van het huidige Spanje groeit het communisme der ontevredenheid (méér dan het com munisme van beginsel), omdat het volk onder de huidige omstandighe den tot ontevredenheid en commu nisme gedreven wordt. Mijn eigen, ervaring in geprekken met Span jaarden is, dat er in Spanje meer communisme is dan in Frankrijk, maar een communisme dat niet zel den gecombineerd gaat met kerk bezoek en vroomheid. Me kan spreken over godsdien stige verklaringen van Spaansche l leiders,en wellicht is de opzet wel goed doch in de praktijk blijft de onderdrukkende heerschappij van 'n kleine overrijke minderheid, ge paard met een corruptie die ver moedelijk nooit grooter is geweest. In de dagbladen vindt men bij elke godsdienstige gelegenheid wel hoogdravende godsdienstige artike len, doch het gezicht der noodlij dende bevolking spreekt een taal, waartegenover alle christelijke slag. zinnen machteloos staan. Overal leest men ook op aanplak biljetten „Espana, una, grande, li- bre!" (Spanje, éér., groot en vrij!) doch het land is verre van eens gezind, het is niet groot in zijn so ciale prestaties, en men is er verre van vrij. De Guardia Civil is er ge haat als voorheen, en democratie is onvindbaar. VTerdedigers van het stelsel wijzen op het onrecht, dat werd aan gedaan door de republikeir.sche re geering. Dat onrecht is zeker ver schrikkelijk geweest, doch men dient te zeggen, dat er verschil is tusschen om-echt, dat ons wordt of werd aangedaan, en onrecht, dat wij aandoen. En er wordt onrecht aangedaan, aan het recht van het individu op een niet al te droge bo terham en aan het recht van vrije meeningsuiting. Met gerechtigheid vernietigt men .meer onchristelijke wereldbeschou wingen dan met geweld. LOUIS O LAV LEROI Het aantal katholieken Duitschland door de uitdrijvingen uit Polen en Tsjechië geweldig gestegen nPhüringen, dat vroeger slechts 50.000 katholieken telde, heeft er thans 730.000. In het „land" van Saksen (Dresden. Leipzig, enz), groeide het aantal katholieken aan van 250.000 tot over 500.000, in de Pruisische provincie Saksen (Halle Maagdenburg, enz.) var. 130.000 tot 500.000. Het bisdom Hildesheim, dat ongeveer 300.000 katholieken .rad, heeft er thans ruim één millioen. In de drie dekenaten van de Goer- litz-streek het eenige deel van het Aartsbisdom Breslau, dat niet door Polen geannexeerd werd klom het aantal van 50.000 op 140.000. Daar de inwijkelingen van 't Oos. ten niet evenredig over deze lan den verdeeld worden, maar gecon centreerd zijn in landbouwstreken en in die steden, welke niet door bommen getroffen werden, is de aanwas ontzettend. Beeldhouwer Douwes filosofeert verder. De Papoea's en hun zonderlinge gewoonten JK werk hier veel, omdat overal prachtig hout is te vinden, dat, vierkant gezaagd links en rechts neergegooid, of overgebleven van in elkaar ge zakte huizen, zoo onmiddellijk te bewerken is, zoo wordt in de beschouwing van beeldhouwer Douwes verder gefilosofeerd. Allerlei soorten ijzerhout van allerlei kleur. Mijn voorgalerij heb ik als atelier ingericht. Ook tracht ik te schilderen met krijt, dat ik hier ook gevonden heb in een mooien veldzak, dien ik steeds gebruik, als ik ergens heenga. Ach, ik weet, dat ik steeds wanhopig ben, als ik wat geteekend of geschilderd heb, maar 't is zoo mooi hier, dat ik toch weer telkens met nieuwen moed begin. Ik weet het: vroeger, als onze onvergetelijke Paultje Windhausen en Gerrit de Morrée mijn producten zagen, die jfc hen, vol innerlijke voldoening, voorlegde, begonnen ze te lachen en zeiden: ,,Mag ik je een goeden raad geven? Blijf dan beeldhouwer en wordt geen schilder." En toch kan ik het niet laten. GGOGGGOGGGOGG0OGGGGGG0OGOGGG0OOGGG0OGGGGOOGO© te hebben gevon- aak de lucht in te ^c^bliikbaariHoedimetddp,rfPaiUiers ',Zoon Hemels" noemen, meent den afwasch. Het huishoudelijk WMk et voor de priDsesjes niet langer taboe. De natuur is hier wonderschoon. Zoo gisterenavond, een pracht van een sterren-hemel, het zuider kruis, de groote beer en Venus wa ren zoo helder, dat alle sterren in den omtrek verbleekten. Vannacht omstreeks vier uur stond ik op en zag Orion, een pracht sterrenbeeld, zijn drie sterren, een flauw beeld, om den mensch te herinneren aan den Maker van dat ailes. En, tegen het intens-donkere van de heuvels siond daar een boom vol vuur vliegje®, die alle tegelijk licht ga ven en weer uitgingen. Wie regelt dat regelmatig uit-en-aangaan? Het leek een echte kerstboom. TA an nog even een groote sensatie hier op Kota Nica. Een week geleden woonden hier nog een 40 Sumatranen, vroeger arbeiders, sol daten (zg. Hijhoërs) van Nippon, toen wachtende op 'n boot, om hen naar Sumatra terug te brengen. Ik kon het goed met hen vinden. Ze hielpen mij, vooral in de eerste da gen met suiker, koffie, enz. en ik kwam dikwijls bij hen oploopen. En zoo werd ik een 14 dager, geleden zelfs uitgenoodigd, met enkelen mede te gaan, om een tochtje te maken over het meer naar verschil lende Papoea-dorpen op eilandjes in dat meer We zouden een heelen dag wegblijven. Mijn engelbewaar der oordeelde anders. Ik kon geluk kig niet mede, omdat ik een af spraak had in Kota Baroe. hier 15 km vandaan liggend, tusschen Hol- landia en Kota Nica. Goed, de ge- heele tocht ging toen niet door. Wat een geluk! Want. nu ongeveer een week geleden, werd Kota Nica, door een 70 man politie afgesloten en het soepie, de Sumatranen-, werden ge vangen genomen en in Kota Baroe in het gevang gezet. Dén volgenden dag kwam een Amborees, die hier ook woont een 10 minuten loopen) naar me toe en zei: „Toean, dan saja oentoeng betoel amper kapala Hang". Minheer (ikke) en ik heb ben werkelijk groot geluk gehad, want bijna korden we naar onze hoofden gaan zoeken." Dus je ziet, zoo bijzonder veilig is het ook niet. En dan te weten, dat die kerels zoo bizonder aardig en behulpzaam voor me waren! On begrijpelijk! Ik was juist bezig een prachtkerel te boetseeren. Nu is al les weer oké, maar sedert dien dag heb ik mijn geweer, Amerikaanech jungle-geweer maar in gereedheid gebracht. Je kunt nooit weten, en, me laten interneeren doe ik niet.... Oprekend over zijn ingezonden, helaas niet te clicheeren kleur- teekening zegt de Filosoof verder; De Papoea's wonen boven het wa ter, wat, gezien hun weergalooze luiheid, zeer praktisch is, want al het vuil laten ze maar vallen en het is verdwenen. De tocht er heen gaat over een grooten weg, daarna een klein voetpad, dat door een moeras loopt. Wegen kunnen hun weinig schelen, alles gaat bij hen per prauw. Wij, Europeanen, zou den er onmogelijk in kunnen zitten, of je lag zóó met prauw en al on derstboven. Maar zij doen dat tien maal liever dan loopen. Ze zitten bijna allen onder de schurft, en als ik daar zit te teeke nen, schuif ik telkens wat verder van hen af, want ze komen hoe langer hoe dichter bij je, omdat ze zoo nieuwsgierig zijn. In zoo'n hutje boven het water wonen verscheidene families bij elkaar, o.a. elf personen. Dat be gint zoo langzamerhand op onze in. terneering te lijken, waar we soms ieder een halven meter breedte ter beschikking hadden. Het zijn eerste klas pijl- en boogschutters, maar vooral sluipers, zich geheêl oplos send in het struikgewas, onhoor baar tot ze vlak bij je zijn. Menig staaltje heb ik daarvan gehoord o.a. hoe ze dood op hun eentje een Jap besluipen en dan een pijl door den buik schoten. Volgens hun zeg gen kregen ze voor eiken Jappe- kop een f 2.50-dollar. Later veran derde dit en mochten ze alleen een stel ooren meenemen JTier eindigt de Filosoof in de wil dernis. En wij zijn uitermate benieuwd naar de Papoea-conter- feitsels, waarmee hij ons eens hoopt te verrassen! The katholieke parochie in Alteu- berg-Schmolen in Thüringen, die de zorg had voor 2.200 katho lieken, inbegrepen die van buiten wijken, ziet zich nu belast met die voor 40.000 zielen. Gera, dat ook ongeveer 2.000 parochianen had, heeft er nu 30.000. In het district Weimar was de aanwas van 3.500 tot 25.000. Al deze gewesten liggen in de Russische bezettingszone. In sommige deelen van de Amerikaan- sche en Britsche zone, worden der gelijke gevolgen van de immigratie waargenomen, in sommige streken, zooals b.v. in Britsch-bezct Slees- wijk-Holstein, is de aanwas van de katholieke bevolking waarschij-.lijk zelfs nog grooter. Daar er nog millioenen andere Duitschers en „ras-Duitschers" (Voiksdeutsche) waarvan de meer derheid katholiek is, uit Polen en Tsjecho-Slowakije moeten gezet wor den, zal er steeds een verdere aan was zijn en de bovengenoemde stre ken, waar tot nog toe de bevolking bijna geheel protestant was, zullen nu groote katholieke minderheden tellen. The geestelijkheid en de plaatse- lijke katholieken staan niet al leen tegenover een probleem van zielzorg, maar de inwijkelingen moe ten ook opgenomen worden in de bevolking. Daar zij van alles be roofd zijn, uitgeput en vaak ver bitterd jegens idereen en alles, is dit geen gemakkelijke taak. Dat deze massa-verplaatsingen van volken ook scherpe problemen stellen in de politiek werd uiteen gezet op een onlangs gehouden bij eenkomst van de Christen-Sociale Unie van Beieren te Miinchen. Dr. Koenig, Voorzitter van het Vluchtelingen-Comité van deze po litieke partij verklaarde, dat bij de verkiezingen van 30 Juli, waarin de CSU 109 van de 208 zetels in de Constitueerende Vergadering ver kreeg, 80 pet. der inwijkelingen voor de Sociaal Democratische Prtij ge stemd had. Hij weet dit aan de onsympathie ke houding van vele Beiersche boe ren jegens de nieuwelingen zoowel als de bepaald vijandige gezindheid van kleinhandelaren, enz., die in hen potentieele concurrenten zien. Dr. Koenig pleitte krachtig voor opr. ame van deze inwijkelingen in de lokale bevolking. Bij deze gele genheid werden vergelijkingen ge maakt tusschen de huidige toestan. den in Duitschland en die in Grie kenland na de komst van de Grie ken, uit Klein-Azië verjaagd na den eersten Wereldoorlog. Deze Grie ken, zoo werd er opgemerkt, vorm den een woelig element in de be volking, omdat er te weinig pogin gen gedaan* werden ze geheel te assi- mileeren. (C.I.P.). Hieronder de nieuwe Nederland- sche postzegels met de beeltenis sen van onze drie Prinsesjes. De zegels worden uitgegeven in waar den van 1 1/2 tot 121/2 cent. De grootte is 24 x 31Ve ra.m. De ont werper is S. L. Ifartz. De «etto- cpbrengst van den toeslag komt ten bate van het hulpbehoevende kind en van de TBC-bestrüdlng. DONDERDAG 29 AUG. HILVERSUM I: 7 nieuws, 7.30 mor gengebed, 7.45 gram., 8 nieuws, 8.15 gram.. 8.20 gram., 9.45 kleuters, 19 sopraan, en orgel, 10.15 morgendienst, 10,45 Grieg, 11 Zonnebloem, 11.45 fam. ber. Lndië, 12.02 gram., 12.30 dansork., 13 nieuws, 13.15 Metr. orkest, 13.45 v. d. vrouw, 14 Cont. kwintet, 14.40 cau serie, 18 kamermuziek, 15.45 bariton en piano, 16 bijbel, 16.45 piano, 17 ma- rinekapele 18 orgel. 18.15 zang, 18.30 Ned. strijdki., 19 nieuws, 19.25 lezing, 19.45 RVD, 20.08 Vrij en blij, 21 lezing, 21.20 Philh. ork., 22 nieuws, 22.15 act., 22.30 Chopin, 22.45 meditatie, 23 Beet hoven, 23,20 Schubert. HILVERSUM II: 7 nieuws, 7,30 gr., 8 nieuws, 8.15 gram., 9.15 morgenwij ding. 9.50 arb. vitaminen, 10.35 Bizet, 11 lezing, 11,10 orgel, 12 viool, 12,35 gram., 13 nieuws, 13.15 Bohemians, 14 reisindrukken, 14.20 sextet, 15 zieken en gezonden, 15.20 operaconcert, 16.15 filmpr.. 17 kaleidoscoop, 17.30 gram. 17,50 lijk overzee, 18 nieuw6, 18.15 Mu sette, 18.45 sport. 19 viool en piano, 19,15 toespraak, 19.30 cabaret, 20.05 act. 20.15 philh. ork., 21.15 hoorspel, 21.45 pop. progr., 22.15 lezing, 22.30 dansork„ 23,15 dr. M. Euwe, 23.30 gram.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1946 | | pagina 5