Oostenrijks aandeel VERPLAATSTE PERSONEN Kustvaarders in den strijd tegen de nazi's PAINITSERYUBST als WASCHST AMPER hebben het moeilijk De economische eenheid VAN DUITSCHLAND Sigarettenmisère naar Amerika IN T KORT Desondanks echter blijven zij optimistisch en koesteren verstrekkende toekomstplannen NEDERLAND heeft door de eeuwen heen zijn naam en vlag hoog gehouden op öe wereldzeeën en zal dit in de toekomst blijven doen. Want al heeft Mars een zware tol geëischt van onze scheep vaart, er is geen reden om angst te koesteren dat wij onzen naam zul len verliezen op het water, of het kleurige rood- wit-blauw wat min der hoog in den mast zullen moeten hjjschen. Onze passagiers- en koopvaardijvloten zijn hun plaats op de Oceanen weer aan het heroveren en ook de andere takken van wat we het groote waterverkeer kunnen noemen, blijven niet achter. Er zijn moeilijkheden en ze zijn soms groot, maar ondanks dat is een zeker optimisme niet misplaatst. Hoe staat het er bv. met onze kustvaart bij yóór 1940 bestreek deze kustvaart een gebied, dat zich uitstrekte van Bergen in Noorwegen tot Lis sabon, waarop zijdelings de vaalt op de Britsche eilanden en op de Oostzee aansloten. Naar gelang van de grootte van het schip wordt een certificaat ver strekt, dat aangeeft hoe ver het schip zich mag verwijderen van de thuishaven. Men kent zeven cer tificaatklassen, die men in 3 groe pen kan onderverdeelen: De eerste groep bevoer den Rijn en de Duit sche kust tot het Kieler Kanaal, de tweede bestreek bovendien Noord en Oostzee, terwijl de derde ook Ierland en Portugal voor haar reke ning nam. yan de 470 schepen, die voor den oorlog in de kustvaart voeren, was 20 pet. eigendom van een reederijbedrijf, de rest behoorde toe aan de eigen kapiteins. De oorlog beroofde de vloot van een derde deel van haar schepen. Op 't oogenblik zijn er dus ongeveer 300 schepen voorhanden, waarvan 50 in reparatie. Behalve verliezen aan de vloot, berokkende de oorlog aanzienlijke schade aan de vaartmogelijkheden vooral van de schepen uit de eer ste groep, die hun opkomst juist te danken hebben aan de vaart op de Duitsche binnen, en zeehavens. In afwachting van een regeling der va. luta- en bezettingsvraagstukken kunnen deze trajecten niet door de Nederlandsche kustvaarders beva ren worden en nemen Duitsche schepen hun plaats in. Voor de ar.dere klassen is, in ieder geval voorloopig, de vaart op de ha vens ten Oosten van Stettin zeer moeilijk geworden. Met de gebie den, die door Rusland bezet zijn of onder Russische controle staan, zijn nog geen overeenkomsten afgeslo ten en er kans dus nog niet op de betrokken havens gevaren worden. Het zeer belangrijke Ruhrgebied is momenteel nog voor alle buiten- landsche schepen gesloten en het toekomstige goederenverkeer is ook daar, evenals in het Oostzeegebied, afhankelijk van de beslissingen der geallieerden. Indien de industrie zich in het Ruhrgebied herstelt, zal er direct werk voor de Nederlanders zijn bij het verschepen van de goederen voer herstelbetalingen. Naast Duitschland bezit alleen Nederland schepen, die geschikt zijn om deze artikelen naar alle Europeesche havens te vervoeren, maar slechts ons land bezit ook de gezagvoer ders die volkomen tegen deze taak zijn opgewassen. De derde groep is minder gedu peerd dan de beide andere door vrije keuze van de havens. Alleen Engeland legt het buitenland moei lijkheden in den weg, daar het de eigen kustvaart wil stimuleeren. /Andanks alle verliezen en tegen- slagen past het kustvaartbe- drijf zich op soepele wijze aan de gewijzigde omstandigheden aan. De belangrijke vaart op Portugal wordt thans meer en meer uitgebreid en op kleine schaal is ook de Middel- landsche Zee in de vaart betrokken, zoodat in Marseille reeds een ree- derij-kantoor kon worden geopend. De regeering steurt de ontwikkeling van het bedrijf en bekostigde een studiereis naar Zuid-Afrika. waar bij ook Egypte werd bezocht ten- Fransch voorstel verworpen T\E BRITSCHE en Amerikaansche vertegenwoordigers hebben gis teren tijdens de bijeenkomst van de coördinatie-commissie van den bestuursraad te Berlijn de Fran- sche tegenvoorstellen betreffende het door de Ergelsche gesteunde Amerikaansche plan voor de econo mische eenheid van Duitschland ver worpen. De Sovjet-afgevaardigde le verde geen commentaar. De Franschen hadden voorgesteld de tot standkoming van de eco nomische eenheid onder geallieerde leiding te doen plaats vinden, dit in afwijking van het Amerikaansche voorstel den Duitschers de leiding te geven. einde daar de mogelijkheden te onderzoeken. De besprekingen, die thans wor den gevoerd, wettigen de verwach ting, dat binnenkort de Neder landsche „Coaster" regelmatig inde Zuid-Afrikaansche havens zal wor den gezien. Voor de toekomst over weegt men zelfs de vaart over den Atlantischen Oceaan naar de lan den om de Caraibische Zee en naar Zuid-Amerika. Men heeft bij de uitvoering van deze grootsche plannen echter te kampen met een tekort aan sche pen en het wachten is op den nieuwbouw, die nog slechts mogelijk is voor oorlogsgedupeerden. Het materiaal is wel duur aan deviezen, maar de coasters brengen deze dubbel en dwars terug. In kringen van scheepsbouwers en reeders heerscht den indruk, dat de regee ring de voorkeur geeft aan buiten- landsche orders. De bouw van schepen voor andere landen levert evenwel slechts eenmaal deviezen op en Nederland schept hiermee concurrentieobjecten voor de ei^en ^scheepvaart. TJet dreigende personeelstekort, dat vooral bij koks en motor drijvers urgent was, baart minder zorg nu de loonen zoo ingrijpend zijn verbeterd. Het is evenwel de vraag of het bedrijf al deze lasten in den zwa- ren concurrentiestrijd zal kunnen dragen. Dit is weer afhankelijk van andere factoren: zal het bedrijf zich kunnen aanpassen aan de moderne techniek en zal de regeering het voldoende steunen? In Denemar ken ging de kustvaart door conser vatisme in schepen zoowel als in opleiding der bemanningen ten gronde, maar op dit terrein be staat er in Nederland geen reden tot ongerustheid. Nederland staat nog steeds met de beste schepen en bemanningen vooraan en men mag dus met ver trouwen verwachten, dat de Ne derlandsche kustvaarders ook in de toekomst met eere de driekleur raar alle bereikbare havens zullen dragen. Wat is tie werke lijke oorzaak yE hebben ze wel, maar ze ver- koopen ze niet, tenzij alleen aan hun vriendjes Dat is de algemeene klacht die men van het sigaretter.-rookend publiek te aanhooren krijgt. Er zijn den laatsten tijd al di verse op- en aanmerkingen, over de tabakspositie in de pers versche nen. We kregen meer, we kregen minder; lederen dag een andere toon. In het officieele orgaan voor de bestuursleden van de vakgroep de tailhandel in tabak en tabaksfabri katen „Contact" lazen we nu het volgende In den laatsten tijd verschenen in de pers regelmatig berichten als zou de tabakspositie dusdanig zijn, dat rookartikelen in ruime mate beschikbaar komen, ja zelfs vrij van distributie. Deze berichten zijn volkomen nit de lucht gegrepen. De waarheid is dat hetgeen mo menteel aan tabaksartikelen wordt verstrekt, in groote mate bestaat uit sigaren in de goedkoopere prijs klasse. duurdere sigaren en slechts betrekkelijk weinig sigaretten. Dat er zoo weinig sigaretten be schikbaar zijn, vindt zijn oorzaak in de vacantie van de tabaksar beiders en in een tekort aan ver pakkingsmateriaal, waardoor som mige fabrieken de sigaretten niet kunnen verzenden. Waar men zich den eersten tijd nog met weinig of in het geheel geen sigaretten zal moeten tevreden stel. len, verwijte men dit niet aan de winkeliers. Tot zoover Contact. We meenen hier aan toe te kun nen voegen, dat we er maar het beste aan zullen doen rustig af te wachten, wat de toekomst zal bren gen. Met al de gelanceerde voor spellingen zijn we al heel weinig op geschoten en we zullen het toch moeten nemen zooals het uitvalt. Het verzet groeide ondanks zware verliezen TANMIDDELLIJK na den overval op Oostenrijk op 11 Maart 1938 werden alleen al in Weenen binnen 48 uur door de Duitschers niet minder dan 76.000 personen ge arresteerd. Met deze inhechtenis nemingen, die de élite van Oosten- rijksche intellectueelen, en politici omvatten, werd de lange rij van den onafzienbaren stoet van mil- lioenen gearresteerden uit alle la- ter-bezettende landen van Europa, op weg naar de Duitsche concen tratiekampen, geopend. Na deze arrestaties werd het geheele Oos- tenrijksche ambtenaren, en politie corps gezuiverd en door Duitschers of Oostenrijksche nazi's vervangen Dit beteekende het begin van een meedoogenlooze onderdrukking der Oostenrijkers door de Duitschers, zoo vertelde een der vooraanstaan de figuren uit de Oostenrijksche verzetsbeweging, de heer M. von Grimm, die reeds vele jaren voor den oorlog in Nederland woonach tig was. Na de arrestaties was de vor ming van nationaal verzet 'n schier onuitvoerbare taak, in tegenstelling met landen als Nederland en Frank rijk. waar mede door lagere ambte naren of politiemannen voortreffe lijk werk werd verricht bij opbouw en organisatie van illegaal werk. Men denke slechts aan de vervaar diging van identiteitspapieren, of aan de verstrekking van levens middelenkaarten aan illegale wer kers en onderduikers. Ondanks de bestaande moeilijkhe den werd reeds op 24 April 1938 door dr. Kastelic later door de Duitschers doodgeschoten de grondslag gelegd tot de vorming van georganiseerde verzetegroepen. Truman overweegt mogelijk heid in verband met moei lijkheden in Palestina. PRESIDENT TRUMAN heeft een, verklaring afgelegd over Pales tina, waarin hij de hoop uitsprak op een eerlijke oplossing en op het vinden van de mogelijkheid om de toestand van de verplaatste Joden in Europa te verbeteren. Hij overwoog een speciale wet bij het congres in te dienen voor het Brabantsche julfr. wist van den prins geen kwaad PR is in ons land nog aan vele gebruiksvoorwerpen een nij pend tekort. Zoo zal het ook wel zijn met de ingrediënten voor den wekelijkschen waschdag der huis vrouwen. Maar om zooals een Brabantsche juffrouw dan als waschstamper een „Panzerfaust". een van de gevaarlijkste Duitsche wapenen, te gebruiken, is toch wel hoogst onvoorzichtig. En, naar luitenant A. Maurits, commandant van het 2e Platoon van den Opruimings- en Bergings- dienst, aan het blad Trouw vertel de, komen er tientallen van deze merkwaardige toestanden in ons land voor. Wat te zeggen van de prachtige volbloedmerrie die op een tentoonstelling stond opgetuigd met mooie witte koorden, die bij nadere beschouwing zoogenaamde „slag koorden" bleken te zijn, voor het tot ontploffing brengen van explo sieve ladingen „Wij vragen ons wel eens af", al dus luitenant Maurits, „wat er moet gebeuren, voordat de Nederlandsche jeugd maar ook de ouderen, eenig begrip krijgen voor de gevaren waar aan zij zich blootstellen bij 't vin den van explosief oorlogstuig. En er bevinden zich helaas nog te veel van deze gevaarlijke instrumenten in ons land! De Duitschers lieten groote hoeveelheden explosieven op verschillende plaatsen verspreid achter. Weten wij deze plaatsen, dan wordt er zoo spoedig mogelijk opgetreden. Ofschoon wij dag en nacht werken, is er echter zooveel werk, dat wij het niet meer kunnen bijhouden. Daarbij komt, dat wij vaak tegengewerkt worden door de burgerij. Een boer, die op zijn erf een bom had liggen, vroegen wij even te helpen met het op den wa gen tillen van het stuk oorlogstuig. Een scheldpartij en „jullie militai ren voeren toch niks uit" was het antwoord Dat wij niets zouden uitvoeren, wordt al tegengesproken door het feit, dat reeds 20 van onze men- schen bij hun gevaarlijk beroep het leven hebben verloren, afgezien nog van het groote aantal gewonden, menschen, die zonder arm of been verder door het leven moeten. Niet temin is de geest onder de man schappen buitengewoon goed te noemen, terwijl wij ook over de ac tiviteit niets te klagen hebben. Een detachement ruimde onlangs in korten tijd een hoeveelheid van niet minder dan 5000 ton munitie op, zonder dat een enkel woord van on tevredenheid viel en zonder dat er ongelukken gebeurdenGelukkig wordt de dienst deze week met 300 man uitgebreid-" Ten slotte richtte luitenant Mau rits nog een vriendelijk verzoek tot automobilisten. Ontmoeten zij een legerauto met roode spatborden, of willen zij in de buurt hiervan par keeren, dan is uitkijken de bood schap wanthet is een wagen van den Opruimings- en Bergings- dienst. binnenlaten in de V. S. van een vastgesteld aantal verplaatste per sonen uit Europa, onder wie Joden. In de verklaring wordt verder ge zegd, dat de Amerikaansche regee ring „geen enkel eigen plan heeft voorgesteld, voor de oplossing van het probleem", hoewel de president met den Britschen eerste minister, Attlee, een onderhoud over deze kwestie heeft gehad. Truman verklaarde speciale aan dacht aan het probleem van de ver plaatste personen, in het algemeen te besteden. Hij hoopte, dat het mogelijk werd dat verscheidene lan den, waaronder de V. S„ vele van deze personen als permanente be woners zouden toelaten. In Palestina zelf zijn intusschen meer dan 1400 illegale Joodsche immigranten, die zich op schepen ter hoogte van Haifa bevinden, een hongerstaking begonnen. Ondanks de scherpe controle is een aantal illegale immigranten er in geslaagd om in Palestina aan land te komen. Waarschijnlijk zijn zij van hun klein zeilschip naar het land gezwommen. Door een Britsch militair gerechts hof te Haifa zijn achttien jonge Jo den ter dood veroordeeld wegens terroristische aanvallen op de spoor wegwerkplaatsen aldaar op 17 Juni van dit jaar. Een catastrophe rpoen de oorlog in September 1939 in het Westen uitbrak, zocht en vond de Oostenrijksche verzetsbe weging contact met de geallieer den. De voornaamste taak werd niet alleen gezien in het reducee- ren van. het Duitsche oorlogspo tentieel, maar voornamelijk in het ondermijnen van het Duitsche mo reel ten aanzien van het winnen van den oorlog. Een catastrophe voor de Oosten rijksche verzetsbeweging beteekende het vinden van lijsten en geheime documenten met alle ggevens, na de capitulatie van Frankrijk, in een door de Duitschers, buit ge- u maakten trein bij Soissons. Vrijwel ju alle kopstukken van de Oosten- i rüksche illegaliteit werden hierdoor aan de Duitschers bekend. Zij wer den terstond gearresteerd, waarbij vrijwel allen het leven verloren. Deze ernstige tegenslag had slechts een tijdelijke onderbreking van het illegale werk in Oostenrijk tot gevolg. Reeds in den zomer van 1941 was het contact met de ge allieerden weer gevormd. In Mei 1941 werd te Weeneri toen Je Duitsche militaire suctessen een hoogtepunt hadden bereikt het „operatiebureau van den Oosten- j rijkschen gevechtsbond" opgericht. H Spoedig waren in alle belangrijke e* Oostenrijksche steden onderafdee I lingen van dezen bond gevestigd. Door het meedoogenloos verwijde- ren van alle goede Oostenrijkers uit het openbare leven stimuleerden de Duitschers onbewust het groeiende J Oostenrijksche verzet. Deze men- a schen werden alle illegale werkers en 3 trokken als handelsreizigers en ver. I zekeringsagenten door heel Oos- li tenrijk, propaganda voerende tn 1 plaatselijk het verzet organiseeren- de. Het paard van Troje. TAE NIEUWE autonome regeering van Slowakije bestaat uit acht democraten en vier communisten. RUSLAND heeft ontkend, dat troe penconcentraties plaats vinden aan den Noordgrens van Perzië. yERTEGENWOORDIGERS van het dep. van Buitenl. Zaken ment van. Buitenlandsche Zaken der Ver. Staten, zullen dezer da gen in diverse hoofdsteden, o.m. 's-Gravenhage, informeele bespre kingen houden over het Amerikaan sche voorstel voor de oprichting van een internationale handelsorgani satie. TN VERBAND met fraudes ijl den vleeschhandel te Nijmegen, sa menhangend met clandestiene slach tingen., zijn een zestal slagersbe- drijven gesloten. A Is gevolg van de toenemende ver- liezen aan de oorlogsfronten gingen de Duitschers over tot het oproepen van Oostenrijksche offi- eieren in het leger, en het inscha kelen van wetenschappelijk ge- 1 vormden in de Duitsche oorlog - industrie. Een nieuwe phase van de mogelijkheid tot verzwakking ve..i het Duitsche oorlogspotentieel werd hiermee ingeluid. Weinigen bv. zal het bekend zijn, dat als gevolg van de sabotage van Oostenrijksche ingenieurs en pro- fessoren een belangrijke vertraging van vele maanden in de productie fl van V-wapenen kon worden be reikt. Zoo slaagde de materiaal- kooper van de V-wapenfabriek te Pilsen, een Oostenrijksch ingenieur er in tal van maanden belangrijke grondstoffen, benoodigd voor de productie, eenvoudig „niet te vin den". Toen zij eindelijk gevonden waren, wist men met succes afle- j vering en transport der V-wapenen dusdanig te vertragen, dat, toen eindelijk met het afschieten op En geland een begin werd gemaakt, de invasie in Frankrijk al een voldon gen feit was geworden. Na de bevrijding van Frankrijk kregen de geallieerden, door de ver korting van den afstand, de moge- Hjkheid, om door middel van het af- werpen van parachutisten, wapenen en radiozenders het Oostenrijksche verzet beter en doeltreffender te maken. Hiermee brak ook voor de Oostenrijksche voorvechters voor de vrijheid, evenals in andere West- Europeesche landen, het uur aan van daadwerkelijk actief optreden op groote schaal tegen de Duit schers. TAE voormalige opperbevelhebber der Duitsche strijdkrachten ge- neraal-veldmaarschalk Kesselring en een aantal andere voormalige Duitsche legeraanvoerders zullen dezen herfst in Italië berecht wor den. TAE PERZISCHE regeering heeft een nota aan de vredesconfe rentie gezonden om alsnog te wor den toegelaten, waarbij aan Perzië volledige rechten van deelneming zouden moeten worden toegekend. yOLGENS Giome TAE MINISTER van Justitie, mr. J, v. Maarseveen, zal Donderdag 22 Aug. om 21 uur over de beide Nederlandsche zenders een radiorede houden over het probleem van de vrij lating der politieke delinquen ten. RNGELAND heeft geprotesteerd tegen toelating tot het lidmaat schap der V. N. van Albanië aan gezien de Engelsche regeering be twijfelt, of Albanië zijn internatio nale plichten, wel normaal opvat. een te Bangkok, Siams hoofdstad, afgelegde Verklaring, wordt de grens tusschen Siam en Indo-Chir.a onvoorwaar delijk gesloten. Dit is de jongste phase in de ontwikkeling van het grensgeschil dat de Siameesche re geering voor den Veiligheidsraad der V.N. gebracht wil zien. 1AE bijzondere KLM-vlucht naar Z. Afrika is uitgesteld tot 6 1 October. TAE Ned. Amateur Tooneel Unie gaat contact opnemen met het buitenland, ter uitwisseling van ideeën en van repertoires en ter bestudeering van werkmethoden. Mogelijk zal dit leiden tot vorming van een internationale federatie. TAE Amerikaansche militaire at taché Colonel Johnson heeft gisteren te Den Haag Amerikaan sche onderscheidingen uitgereikt aan een aantal Nederlandsche of ficieren en onderofficieren, w.o. ge- neraal-majoor J. B. Ridder de van der Schueren, commissaris der Ko ningin in de provincie Overijssel.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1946 | | pagina 2