I
MENSCHEN EN MUZEN
getroffen gebieden j
Land- en tuinbouw
■namen
ÏSLOTÉN
ig. a.s.
renhandel
ïleino vrachtwagens voor
antie van
n met 31
TEN zijn
t 17 Aug-,
ij wegens
'sloten.
ervice.
sivaren
ekoeld
okt)
rst
in blik)
s
egeerd
ibedrijf
steunen op het groote gezin
Duitsch verraad jegens ons land
WILDE"
BIOSCOOP
I*
RING
ur n.m, ir.' Leo
n voor verkie.
leden vaan de
eden ten kan
inzage voor de
ERE, Voorzitter
TEREN, Seer.
705—o
'oor het platteland, wordt naar het
bezit van motorcarriers geijverd.
JgR ZIJN TALRIJKE vervoers-
den genomen,
onze post om
togen ligt-
R EN COVER-
MAES-GIJSEL
on 127 en 14»
o. 538. TWEEDE BLAD.
ZATERDAG 10 AUGUSTUS 1946.
56 GOES
andersteen
instanties. Er bestaat een
hoofdgroep Verkeer, verschillende
bedrijfsgroepen en tientallen vak
groepen. Daarnaast bestaat nog
als een dwarsverband door In
dustrie-, Handel en Ambacht heen
de Eigen Vervoersorganisatie.
Na den oorlog is het vervoers-
raagstuk wel bijzonder actueel ge-
orden. Naar aanleiding van deze
dualiteit hebben wij ons bij de
erschillende bureaux op de hoogte
esteld van den huidige» stand van
In 1938 waren er vijftigduizend
xachtwagens op den weg. Dit jaar
ijn er door de Rijksverkeersinspec-
4e tot op heden 47.000 vergunnin-
:en voor vrachtwagens uitgereikt.
Het vrachtwagenpark in Neder-
and staat er naar verhouding nog
iet beste voor, want aan personen
auto's rijdt er maar 40 pet. van voor
len oorlog en motorfietsen bijna 70
irocent. Het allerslechtst staan er
ie bussen voor, waarvan er nog niet
iet vijfde deel van voorheen op den
veg is.
De autobussen hebben echter één
oordeel. Zij zijn allen spiinter-
ïieuw, terwijl de helft van de vracht
gens circa 10 jaar oud is en een
esde deel is zelfs nog ouder. Wat
Ht beteekent, is voor iederen auto-
jder duidelijk.
TjU' bestaat beroepsvervoer en eigen
vervoer. Vóór den oorlog ston-
3en beide soorten vervoer als grim
mige concurrenten tegenover elkaar
Men kan dit eenigszins begrijoen.
Tijdens den oorlog werd men ech-
ïer gedwongen aan dezelfde tafel
te gaap zitten èn men heeft er geen
Bpijt van gehad, want men heeft
ondervonden dat men talrijke voor-
deelige afspraken in beider belang
beeft kunnen maken. Men heeft
hier de eerste belangrijke stap naar
de gelelde economie gezet op het
jebied van het vervoerswezen
De vervoersorganisaties zijn In
bun huidig karakter tijdens de be
letting ontstaan, toen een plotse-
inge benzine-nood het burgerlijk
joederenvervoer voor problemen
stelde, die alleen door uiterste con
centratie van krachten eenigermate
kon worden opgevangen. Het be
roepsvervoer en het eigen vervoer
kwamen daartoe tot afzonderlijke
bedrijfsorganisaties. Na den oorlog
hebben deze organisaties zich ge
heel aan den. wederopbouw kunnen
Wijden.
JJet eigen vervoer onderscheidt
zich van het beroepsvervoer
door een grootere service-mogelijk
heid. Een fabriek of een handels
onderneming kan voordeeliger be
paalde artikelen- persoonlijk door
eigen personeel bij de klanten af
leveren, maar wanneer dit bij groo-
te kwantums en op langen afstand
moet geschieden beschikt het be
roepsvervoer over de aangewezen
middelen, die dit goedkooper doen.
De R.V.I. geeft dan ook twee soor
ten vergunningen uit, nl. A voor be.
roepsvervoer en B voor eigen ver-
Voer.
Voor de groep B is de bepaling
gemaakt dat deze dan ook uitslui
tend eigen goederen mag vervoeren
en geen vreemde retourvrachten
mag opnemen.
Het beroepsvervoer beschikt dan
ook gewoonlijk over grootere en
zwaardere wagens, terwijl het eigen
vervoer met lichtere wagens werkt.
Het eigen vervoer en de offlcieele
erkenning daarvan werkt zeer gun
stig op de prijzen. Indien het be
roepsvervoer een monopolie zou krij.
gen zouden ongetwijfeld de prijzen
stijgen en bovendien de artikelen
voor de consumenten daardoor duur
der worden.
rpijdens de bezetting heeft men de
z.g. A.B.D.-kantoren gesticht,
die echter thans, omdat zij te duur
bleken, weer geliquideerd zijn. De
beroepsvervoerdersorganisaties zul
len echter thans de organisaties
van hun retourvrachten op een an
dere wijze ter hand nemen.
De E(igen) Viervoersj Oirgaiii-
satie) deelde ons nog enkele bijzon
derheden mede over hun bemoeiin
gen. Door de directie van deze or
ganisatie wordt bij de regeering
aangedrongen tot den aankoop van
kleinere vrachtwagens speciaal van
iy. ton. Men heeft er daarvan min
stens 10.000 noodig om het zaken
leven de noodige gelegenheid te ge
ven zich geheel te ontplooien. Men
heeft het oogmerk deze wagens spe.
ciaal voor de getroffen gebieden fe
bestemmen, waaronder met name
Zeeuwsch -Vlaanderen genoemd
werd.
De voorbereidingen zijn thans zoo
ver, dat de eerste zendingen over
drie maanden tegemoet gezien kun
nen worden.
Eveneens worden bij de bevoegde
BULGARIJE'S WISSELVALLIG LOT.
DOMOEDSM
BULGAAR Sa
GRENS VOOR 1918
MB GRENS VOOR 1946
r-^3 1919 AAN Z SLAVIC
rmrai <918-41 Z SLAVISCH
154203 l»4i-48 BULGAARSCM
OUD 1919-40 ROEMEENSCH
l«r PËLT|4B7f
Burgartfe kan over
verandering niet kla
gen. ZUn grenzen wis
selden in den^Ioop
der laatste 25 jaar
herhaaldelijk. ook
thans staan weer wij
zigingen voor de
deur. Men (kan ze
van bovenstaand
kaartje aflezen.
Finland zal een veer moeten laten nu de Sov-
jet winnaar in den strijd is geworden. Het ge
ruite deel van het kaartje toont de gebieden aan
welke voor de Finnen verloren gaan.
er 5000 in gebruik, terwijl er thans
nog maar ruim 2000 over den weg
tuffen in zéér verwaarloosden en
verouderden staat. Vooral het plat
teland heeft een intense behoefte
aan dit bestelmiddel.
De auto- en carrierbandenproduc.
tie laat alles te wenschen over. Er
is nu wel genoeg rubber en een goe
de hoeveelheid canvas, maar nu
ontbreekt weer het benoodigde draad
fenslotte vroeg de E.V.O. ons
nog het volgende mede te dee-
len. De normale weg voor Eigen
Vervoerders om aan deviezen te ko
men is voor elke tocht apart een
aanvrage tot de Nederlandsche Bank
te richten. De E.V.O. heeft voor
haar leden thans bereikt, dat de
eigen vervoerders zich tot de E.V.
O. kunnen wenden. Deze is bevoegd
voor één maand, met meerdere rei
zen, een bedrag aan deviezen be
schikbaar te stellen. Hier is dus
inderdaad sprake van een groote ver
eenvoudiging. Men kan In Neder-
land het totaal bedrag opnemen
instanties stappen ondernomen omMen richte zich daarvoor tot de E.
'n aantal motorcarriers beschikbaar I V.O. en het nieuwe adres is: Ko-
te krijgen, Voor den oorlog waren ninginr.egracht 61, Den Haag.
Stichting voor den Landbouw ontwikkelt
bezwaren tegen belastingherziening
TAE STICHTING voor den Land-
bouw heeft naar aanleiding
van het ontwerp wet belastingher
ziening 1946 een request aan den
minister van Financiën gezonden.
Wat de nieuw voorgestelde tarie
ven betreft voor Inkomstenbelasting
loonbelasting en vermogensbelas
ting heeft de Stichting tot haar
leedwezen moeten constateeren, dat
krijgt een gevoel.-6
unt, ,,waar de rus
t" zoals dat heet.
Boerenbezit moet in han«
den van boerenfamilies
blijven
de belastingdruk voor de ongehuw-
den en gehuwden zonder kin
deren voor een goed deel wordt ver
minderd in het bijzonder ten koste
van de gezinnen met meerdere kin
deren.
Vooral in den Nederlandschen land
en tuinbouw, die veelal steunen op
het groote gezin, heeft zulks tot on
gerustheid aanleiding gegeven. Bij
de beschouwingen daaromtrent :n
de M. v. T. wordt uit het oog ver
loren, dat objectief bezien de tege
moetkoming, zooals deze in de be
lastingwetten aan het groote gezin
gegeven wordt, reeds in aanzienlij
ke mate tekort schiet om voldoen
den steun te bieden aan de lasten
van een groot gezin. Zulks wordt nog
geaccentueerd door de inmiddels
sterk gestegen kosten van levens
onderhoud, die belastingverhooglng
voov de betreffende bevolkingsgroe-
per. on verdragelij k maken
De voorgestelde tarlefverhooging
van het successie-recht voor de ca
tegorie „kinderen en echtgenooten"
wordt betreurd.
Steeds meer wordt een
rationeele bedrijfsvoe
ring in den landbouw
slechts mogelijk geacht,
indien een gemiddeld
groot bedrijf kan worden
gevoerd. De verhooging
van het tarief zal weder
om een versnippering van
bedrijven in de hand wer
ken, doordat de betaling
van successierechten zal
nopen tot gedeeltelijke li
quidatie van het geërfde
bedrijf.
Mede met het oog op
verwisseling van eigenaar
v.h. bezit zal 't noodig zijn
dat, mocht onverhoopt de
tariefsverhooging door.
gang vinden voorzienin
gen worden getroffen in
zake een soepele betaling
van verschuldigd succes
sierecht, die waarborgen,
dat het bedrijf in handen
blijft van de boerenfami
lies.
Het is opgevallen, dat onder de
noodzakelijke levensbehoeften, waar
voor vrijstelling van omzetbelasting
wordt verleend niet is begrepen het
vleesch. Aanvulling op dit punt van
de voorgestelde vrijstelling wordt
noodzakelijk geacht. Een omzetbe
lasting van 3 pet. op de waarde van
het eindproduct beteekent bij de
bepaling een veel hooger percenta
ge dan 3. De Stichting verzoekt der
halve het vleesch te rangschikken
onder de categorie der noodzake
lijke levensbehoeften, die van om
zetbelasting zijn vrijgesteld.
Leden van de Wehrmacht betraden
in Ned. uniform ons grondgebied
TVE BELGISCHE centrale van het
personeel der tramwegen, buurt
spoorwegen en autobusdiensten
heeft haar goedkeuring gehecht aan
het voornemen van het personeel
der Brusselsche tramwegen om op
11 Aug. het werk neer te leggen.
Deze staking heeft ten doel een ver
betering van arbeidsvoorwaarden
en loonsverhooging te verkrijgen.
Leidet van een stoottroep
gearresteerd
TvE POLITIEKE recherche te
Winterswijk heeft in nitvoe-
ge rapporten vastgelegd, dat de
Duitschers jegens ons land ver
raad pleegden door in Mei 1940
in Ned. uniformen ons grondge
bied te betreden, zoo meldt
„Trouw".
Onlangs is een Duitsclier gear
resteerd, die verklaard heeft als
leider van den specialen stoottroep
te zijn opgetreden, waarvan leden
Nederlandsche uniformen droegen.
Deze gemotoriseerde stoottroep
slaagde er in de Meidagen in, zon
der eenige belemmering bij Sittard
en zonder slag of stoot tot Maas
tricht op te rukken. De uniformen
weken slechts op een klein detail
van de origineele af. De bronskleu
rige knoopen van de Nederlandsche
uniformen dragen als versiersel een
afbeelding van den Nederlandschen
leeuw, de knoopen van de vervalsch
te uniformen toonden twee gekruis
te zwaarden, kleur en snit var, de
geïmiteerde uniformen waren vol
ledig gelijk aan de Nederlandscne
militaire kleeding. Ten einde de
vervalsching te perfectionneeren,
droegen de Duitschers helmen, die
als een druppel water op de Neder
landsche helmen leken, zij het dan
dat zij van bordpapier wa^en ver
vaardigd.
T\E gearresteerde leider van den
stoottroep verklaarde dat hij een
welomschreven bevel had ontvan
gen, bij geval het verraad zou wor
den ontdekt. De ontdekkers van het
verraad moesten terstond en ter
plaatse worden gedood, opdat hun
ontdekking het minderwaardige
Duitsche optreden niet zou schaden
De stoottroep had tot taak vitale
punten in de Limburgsche hoofd
stad te bezetten en te voorkomen
dat de Nederlanders bi hun terug
tocht de bruggen zouden opblazen
Eerst onder den rook van Maas
tricht ontdekten Nederlandsche mi.
litairen, dat zij met een vijandelij
ken troep te doen hadden. Zij open
den onverwijld het vuur op de pseu-
do-Nederlanders, die ijlings op de
vlucht sloegen, doch volger.s ver
klaringen van den arrestant elders
dezen vorm van verraad opnieuw
hebben toegepast.
Men is er toen helaas niet in ge
slaagd betrouwbare gegevens over
deze Duitsche actie in Zuid-Lim
burg, te verzamelen. Nu men den
leider van den stoottroep in han
den heeft dank zij de activiteit
van de Winterswijksche P.R.A.
is de mogelijkheid aanwezig, dat
ook andere leden van dezen stoot
troep kunnen worden opgespoord.
De Duitscher is ter beschikking ge
steld van het Bureau tot het op
sporen van oorlogsmisdrijven.
Door de vaststelling van dit ver
raad Is weer een nieuwe schand
daad aan de Duitsche oorlogvoering
toegevoegd. Zooals men zich herin-
dert, is onlangs van officieele zijde
verklaard, dat de Duitschers, die In
in de kleeding van den Nederland
schen militair hun doel trachtten
te bereiken, streng worden gestraft
en dat men er ernstig naar blijft
streven nog meer klaarheid te bren
gen in duistere praktijken, die Hit
ler's horden bij den overval op Ne
derland aan den dag hebben ge
legd.
Het gerucht is thans vervangen
door de harde werkelijkheid. In de
Meidagen van 1940 zijn Duitschers,
vermomd in uniformen van het Ne.
derlandsche leger ons land binnen
gedrongen. Dit had niets met krijgs
list of spitsvondige strategie te ma
ken: dit was verraad van de laag
ste soort.
TN Hilversum zal 16 Augustus
een „wilde" bioscoop worden
geopend, een bioscoop nl. die
zich buiten den bioscoopbond
stelt. Zij zal dus nieuwe Ameri-
kaansche films kunnen gaar.
draaien, die tengevolge van 't
conflict tusschen den Neder
landschen bioscoopbond en de
Amerikaansche filmmaatschap
pijen niet in de bij den bor.d
aangesloten theaters worden
vertoond.
oooo<x>o<>oo<xxx><xxxxxx>o<xxxxx><x«xxxxx>oooooooooo<xxx>oooooooooo<xxxxxx>o
De dichter
.Jantje zag
van
eens
pruimen hangen", Hierony-
mus van Alphen, werd Don
derdag precies 200 jaar ge
leden te Gouda geboren.
Reeds op zijn zeventiende
jaar bezocht hij de univer
siteit te Utrecht, waar hij
ook promoveerde tot mees
ter in de rechten. Hij ver
wierf vooral bekendheid
door zijn talrijke kinderge
dichten.
OM HET machtige
werk van Bach, de
Mattheus Passion, nog tot
breeder lagen van de bevol
king te doen spreken, heeft
de minister van O., K. en
W. aan den dichter Jan En
gelman opdracht gegeven
den tekst van dit werk in
het Nederlandsch te verta
len. Daar zich hierbij tal
van problemen voordoen Is
een commissie ingesteld, be
staande uit de heeren Adri-
aan van der Horst, prof. dr.
G. v. d. Leeuw en dr. K.
Heeroma, om het werk van
Engelman, dat naar schat
ting in November klaar zal
zal zijn, aan een onderzoek
te onderwerpen.
TJR. C. C. DE BRUIN
leeraar aan het Mar-
nixgymnasium te Rotterdam
heeft in de universiteitsbi
bliotheek te Amsterdam 'n
handschrift van P. C. Hooft
ontdekt, bevattende een
vertaling van Virgilius'
eerste bezoek aan Aeneas.
De uitgever A. A. M. Stols
te 's-Gravenhage zal zoo
wel de reproductie van het
origineel als een letterlijke
uitgave van den tekst in
eersten druk het licht doen
zien.
van de Nederiandsche en
Belgische kunst op aan, dat
de samenwerking niet mag
blijven bij een ruil van oude
meesters. De levende artis-
ten uit Nederland moeten
naar Antwerpen en Brussel
komen, zooals de Belgische
kunstenaars naar Amster
dam en Rotterdam moeten
gaan. Eerst dan, zoo zegt
H. van Alphen herdacht c De
Mattheus Passion wordt veitaald
Een Hendribde-Vnes"prijs Hw
we lijk in de kunstwereld
In memoriam Caruso
fjER
GELEGENHEID
van den vijftigsten
verjaardag van den dicli-
ter-schilder Hendrik de
Vries op 17 Augustus a.s.
is door het gemeentebestuur
van Groningen besloten een
Hendrik-de-Vries-prijs voor
literatuur in te stellen. De
ze zal f 500.— groot zijn en
iedere twee jaar worden toe
gekend door een jury, waar
in Hendrik de Vries zelf
zitting zal hebben.
Het a nt werp sch
blad ,,De Gazet*'
dringt er fn een overzicht
het blad, ontstaat cultureele
samenwerking in den waren
zin des woords.
e
FRANKRIJK Js
een Nederlandsch
kunsthuwelijk gesloten, ver
telt Marius Monnikendam
in de Maasbode. Matthijs
Vermeulen en Thea Diepen
broek zijn nl. te Louvecien-
nes bij Parijs getrouwd.
Matth. Vermeulen nam des
tijds na zijn befaamden
strijd in het Concertgebouw
te Amsterdam de wijk naar
Louveciennes, waar hij
sindsdien een „kluizenaars
leven" leidde. Hij verloor
tijdens den oorlog zijh
vrouw en bovendien zijn
zoon als vrijwilliger in het
Fransche leger. Zijn dochter
trad dezer dagen bij de
Clarissen in het klooster,
In het najaar zal hij z.ch
te Amsterdam vestigen met
Thea Diepenbrock, dochter
van den 'omponisfc, bekend
als declamatrice en pianiste.
HET WAS in het jaar
1899, dat in de Scala
te Milaan de eerste uitvoe
ring plaats vond van de
opera „Fedora" van den
Italiaanschen componist
Umberto Giordano. Onder
de spelers was een jonge
man van 26 Jaar, de de rol
van Loris vervulde. Het tal
rijke publiek was enthou
siast, niet zoozeer om de
opera als wel om de zang
kwaliteiten van dezen jon
geman, die dien avond de
buteerde. Van alle zijden
werden hem engagementen
aangeboden; spoedig ver
trok hij naar Londen en
Amerika. Deze jongeman
was Enrico Caruso, die 25
jaar geleden te Napels is
overleden. Na 1905 was zijn
roem in alle landen geves
tigd en nog steeds dwingt
de naam Caruso eerbied af.