I MENSCHEN EN MUZEN getroffen gebieden j Land- en tuinbouw ■namen ÏSLOTÉN ig. a.s. renhandel ïleino vrachtwagens voor antie van n met 31 TEN zijn t 17 Aug-, ij wegens 'sloten. ervice. sivaren ekoeld okt) rst in blik) s egeerd ibedrijf steunen op het groote gezin Duitsch verraad jegens ons land WILDE" BIOSCOOP I* RING ur n.m, ir.' Leo n voor verkie. leden vaan de eden ten kan inzage voor de ERE, Voorzitter TEREN, Seer. 705—o 'oor het platteland, wordt naar het bezit van motorcarriers geijverd. JgR ZIJN TALRIJKE vervoers- den genomen, onze post om togen ligt- R EN COVER- MAES-GIJSEL on 127 en 14» o. 538. TWEEDE BLAD. ZATERDAG 10 AUGUSTUS 1946. 56 GOES andersteen instanties. Er bestaat een hoofdgroep Verkeer, verschillende bedrijfsgroepen en tientallen vak groepen. Daarnaast bestaat nog als een dwarsverband door In dustrie-, Handel en Ambacht heen de Eigen Vervoersorganisatie. Na den oorlog is het vervoers- raagstuk wel bijzonder actueel ge- orden. Naar aanleiding van deze dualiteit hebben wij ons bij de erschillende bureaux op de hoogte esteld van den huidige» stand van In 1938 waren er vijftigduizend xachtwagens op den weg. Dit jaar ijn er door de Rijksverkeersinspec- 4e tot op heden 47.000 vergunnin- :en voor vrachtwagens uitgereikt. Het vrachtwagenpark in Neder- and staat er naar verhouding nog iet beste voor, want aan personen auto's rijdt er maar 40 pet. van voor len oorlog en motorfietsen bijna 70 irocent. Het allerslechtst staan er ie bussen voor, waarvan er nog niet iet vijfde deel van voorheen op den veg is. De autobussen hebben echter één oordeel. Zij zijn allen spiinter- ïieuw, terwijl de helft van de vracht gens circa 10 jaar oud is en een esde deel is zelfs nog ouder. Wat Ht beteekent, is voor iederen auto- jder duidelijk. TjU' bestaat beroepsvervoer en eigen vervoer. Vóór den oorlog ston- 3en beide soorten vervoer als grim mige concurrenten tegenover elkaar Men kan dit eenigszins begrijoen. Tijdens den oorlog werd men ech- ïer gedwongen aan dezelfde tafel te gaap zitten èn men heeft er geen Bpijt van gehad, want men heeft ondervonden dat men talrijke voor- deelige afspraken in beider belang beeft kunnen maken. Men heeft hier de eerste belangrijke stap naar de gelelde economie gezet op het jebied van het vervoerswezen De vervoersorganisaties zijn In bun huidig karakter tijdens de be letting ontstaan, toen een plotse- inge benzine-nood het burgerlijk joederenvervoer voor problemen stelde, die alleen door uiterste con centratie van krachten eenigermate kon worden opgevangen. Het be roepsvervoer en het eigen vervoer kwamen daartoe tot afzonderlijke bedrijfsorganisaties. Na den oorlog hebben deze organisaties zich ge heel aan den. wederopbouw kunnen Wijden. JJet eigen vervoer onderscheidt zich van het beroepsvervoer door een grootere service-mogelijk heid. Een fabriek of een handels onderneming kan voordeeliger be paalde artikelen- persoonlijk door eigen personeel bij de klanten af leveren, maar wanneer dit bij groo- te kwantums en op langen afstand moet geschieden beschikt het be roepsvervoer over de aangewezen middelen, die dit goedkooper doen. De R.V.I. geeft dan ook twee soor ten vergunningen uit, nl. A voor be. roepsvervoer en B voor eigen ver- Voer. Voor de groep B is de bepaling gemaakt dat deze dan ook uitslui tend eigen goederen mag vervoeren en geen vreemde retourvrachten mag opnemen. Het beroepsvervoer beschikt dan ook gewoonlijk over grootere en zwaardere wagens, terwijl het eigen vervoer met lichtere wagens werkt. Het eigen vervoer en de offlcieele erkenning daarvan werkt zeer gun stig op de prijzen. Indien het be roepsvervoer een monopolie zou krij. gen zouden ongetwijfeld de prijzen stijgen en bovendien de artikelen voor de consumenten daardoor duur der worden. rpijdens de bezetting heeft men de z.g. A.B.D.-kantoren gesticht, die echter thans, omdat zij te duur bleken, weer geliquideerd zijn. De beroepsvervoerdersorganisaties zul len echter thans de organisaties van hun retourvrachten op een an dere wijze ter hand nemen. De E(igen) Viervoersj Oirgaiii- satie) deelde ons nog enkele bijzon derheden mede over hun bemoeiin gen. Door de directie van deze or ganisatie wordt bij de regeering aangedrongen tot den aankoop van kleinere vrachtwagens speciaal van iy. ton. Men heeft er daarvan min stens 10.000 noodig om het zaken leven de noodige gelegenheid te ge ven zich geheel te ontplooien. Men heeft het oogmerk deze wagens spe. ciaal voor de getroffen gebieden fe bestemmen, waaronder met name Zeeuwsch -Vlaanderen genoemd werd. De voorbereidingen zijn thans zoo ver, dat de eerste zendingen over drie maanden tegemoet gezien kun nen worden. Eveneens worden bij de bevoegde BULGARIJE'S WISSELVALLIG LOT. DOMOEDSM BULGAAR Sa GRENS VOOR 1918 MB GRENS VOOR 1946 r-^3 1919 AAN Z SLAVIC rmrai <918-41 Z SLAVISCH 154203 l»4i-48 BULGAARSCM OUD 1919-40 ROEMEENSCH l«r PËLT|4B7f Burgartfe kan over verandering niet kla gen. ZUn grenzen wis selden in den^Ioop der laatste 25 jaar herhaaldelijk. ook thans staan weer wij zigingen voor de deur. Men (kan ze van bovenstaand kaartje aflezen. Finland zal een veer moeten laten nu de Sov- jet winnaar in den strijd is geworden. Het ge ruite deel van het kaartje toont de gebieden aan welke voor de Finnen verloren gaan. er 5000 in gebruik, terwijl er thans nog maar ruim 2000 over den weg tuffen in zéér verwaarloosden en verouderden staat. Vooral het plat teland heeft een intense behoefte aan dit bestelmiddel. De auto- en carrierbandenproduc. tie laat alles te wenschen over. Er is nu wel genoeg rubber en een goe de hoeveelheid canvas, maar nu ontbreekt weer het benoodigde draad fenslotte vroeg de E.V.O. ons nog het volgende mede te dee- len. De normale weg voor Eigen Vervoerders om aan deviezen te ko men is voor elke tocht apart een aanvrage tot de Nederlandsche Bank te richten. De E.V.O. heeft voor haar leden thans bereikt, dat de eigen vervoerders zich tot de E.V. O. kunnen wenden. Deze is bevoegd voor één maand, met meerdere rei zen, een bedrag aan deviezen be schikbaar te stellen. Hier is dus inderdaad sprake van een groote ver eenvoudiging. Men kan In Neder- land het totaal bedrag opnemen instanties stappen ondernomen omMen richte zich daarvoor tot de E. 'n aantal motorcarriers beschikbaar I V.O. en het nieuwe adres is: Ko- te krijgen, Voor den oorlog waren ninginr.egracht 61, Den Haag. Stichting voor den Landbouw ontwikkelt bezwaren tegen belastingherziening TAE STICHTING voor den Land- bouw heeft naar aanleiding van het ontwerp wet belastingher ziening 1946 een request aan den minister van Financiën gezonden. Wat de nieuw voorgestelde tarie ven betreft voor Inkomstenbelasting loonbelasting en vermogensbelas ting heeft de Stichting tot haar leedwezen moeten constateeren, dat krijgt een gevoel.-6 unt, ,,waar de rus t" zoals dat heet. Boerenbezit moet in han« den van boerenfamilies blijven de belastingdruk voor de ongehuw- den en gehuwden zonder kin deren voor een goed deel wordt ver minderd in het bijzonder ten koste van de gezinnen met meerdere kin deren. Vooral in den Nederlandschen land en tuinbouw, die veelal steunen op het groote gezin, heeft zulks tot on gerustheid aanleiding gegeven. Bij de beschouwingen daaromtrent :n de M. v. T. wordt uit het oog ver loren, dat objectief bezien de tege moetkoming, zooals deze in de be lastingwetten aan het groote gezin gegeven wordt, reeds in aanzienlij ke mate tekort schiet om voldoen den steun te bieden aan de lasten van een groot gezin. Zulks wordt nog geaccentueerd door de inmiddels sterk gestegen kosten van levens onderhoud, die belastingverhooglng voov de betreffende bevolkingsgroe- per. on verdragelij k maken De voorgestelde tarlefverhooging van het successie-recht voor de ca tegorie „kinderen en echtgenooten" wordt betreurd. Steeds meer wordt een rationeele bedrijfsvoe ring in den landbouw slechts mogelijk geacht, indien een gemiddeld groot bedrijf kan worden gevoerd. De verhooging van het tarief zal weder om een versnippering van bedrijven in de hand wer ken, doordat de betaling van successierechten zal nopen tot gedeeltelijke li quidatie van het geërfde bedrijf. Mede met het oog op verwisseling van eigenaar v.h. bezit zal 't noodig zijn dat, mocht onverhoopt de tariefsverhooging door. gang vinden voorzienin gen worden getroffen in zake een soepele betaling van verschuldigd succes sierecht, die waarborgen, dat het bedrijf in handen blijft van de boerenfami lies. Het is opgevallen, dat onder de noodzakelijke levensbehoeften, waar voor vrijstelling van omzetbelasting wordt verleend niet is begrepen het vleesch. Aanvulling op dit punt van de voorgestelde vrijstelling wordt noodzakelijk geacht. Een omzetbe lasting van 3 pet. op de waarde van het eindproduct beteekent bij de bepaling een veel hooger percenta ge dan 3. De Stichting verzoekt der halve het vleesch te rangschikken onder de categorie der noodzake lijke levensbehoeften, die van om zetbelasting zijn vrijgesteld. Leden van de Wehrmacht betraden in Ned. uniform ons grondgebied TVE BELGISCHE centrale van het personeel der tramwegen, buurt spoorwegen en autobusdiensten heeft haar goedkeuring gehecht aan het voornemen van het personeel der Brusselsche tramwegen om op 11 Aug. het werk neer te leggen. Deze staking heeft ten doel een ver betering van arbeidsvoorwaarden en loonsverhooging te verkrijgen. Leidet van een stoottroep gearresteerd TvE POLITIEKE recherche te Winterswijk heeft in nitvoe- ge rapporten vastgelegd, dat de Duitschers jegens ons land ver raad pleegden door in Mei 1940 in Ned. uniformen ons grondge bied te betreden, zoo meldt „Trouw". Onlangs is een Duitsclier gear resteerd, die verklaard heeft als leider van den specialen stoottroep te zijn opgetreden, waarvan leden Nederlandsche uniformen droegen. Deze gemotoriseerde stoottroep slaagde er in de Meidagen in, zon der eenige belemmering bij Sittard en zonder slag of stoot tot Maas tricht op te rukken. De uniformen weken slechts op een klein detail van de origineele af. De bronskleu rige knoopen van de Nederlandsche uniformen dragen als versiersel een afbeelding van den Nederlandschen leeuw, de knoopen van de vervalsch te uniformen toonden twee gekruis te zwaarden, kleur en snit var, de geïmiteerde uniformen waren vol ledig gelijk aan de Nederlandscne militaire kleeding. Ten einde de vervalsching te perfectionneeren, droegen de Duitschers helmen, die als een druppel water op de Neder landsche helmen leken, zij het dan dat zij van bordpapier wa^en ver vaardigd. T\E gearresteerde leider van den stoottroep verklaarde dat hij een welomschreven bevel had ontvan gen, bij geval het verraad zou wor den ontdekt. De ontdekkers van het verraad moesten terstond en ter plaatse worden gedood, opdat hun ontdekking het minderwaardige Duitsche optreden niet zou schaden De stoottroep had tot taak vitale punten in de Limburgsche hoofd stad te bezetten en te voorkomen dat de Nederlanders bi hun terug tocht de bruggen zouden opblazen Eerst onder den rook van Maas tricht ontdekten Nederlandsche mi. litairen, dat zij met een vijandelij ken troep te doen hadden. Zij open den onverwijld het vuur op de pseu- do-Nederlanders, die ijlings op de vlucht sloegen, doch volger.s ver klaringen van den arrestant elders dezen vorm van verraad opnieuw hebben toegepast. Men is er toen helaas niet in ge slaagd betrouwbare gegevens over deze Duitsche actie in Zuid-Lim burg, te verzamelen. Nu men den leider van den stoottroep in han den heeft dank zij de activiteit van de Winterswijksche P.R.A. is de mogelijkheid aanwezig, dat ook andere leden van dezen stoot troep kunnen worden opgespoord. De Duitscher is ter beschikking ge steld van het Bureau tot het op sporen van oorlogsmisdrijven. Door de vaststelling van dit ver raad Is weer een nieuwe schand daad aan de Duitsche oorlogvoering toegevoegd. Zooals men zich herin- dert, is onlangs van officieele zijde verklaard, dat de Duitschers, die In in de kleeding van den Nederland schen militair hun doel trachtten te bereiken, streng worden gestraft en dat men er ernstig naar blijft streven nog meer klaarheid te bren gen in duistere praktijken, die Hit ler's horden bij den overval op Ne derland aan den dag hebben ge legd. Het gerucht is thans vervangen door de harde werkelijkheid. In de Meidagen van 1940 zijn Duitschers, vermomd in uniformen van het Ne. derlandsche leger ons land binnen gedrongen. Dit had niets met krijgs list of spitsvondige strategie te ma ken: dit was verraad van de laag ste soort. TN Hilversum zal 16 Augustus een „wilde" bioscoop worden geopend, een bioscoop nl. die zich buiten den bioscoopbond stelt. Zij zal dus nieuwe Ameri- kaansche films kunnen gaar. draaien, die tengevolge van 't conflict tusschen den Neder landschen bioscoopbond en de Amerikaansche filmmaatschap pijen niet in de bij den bor.d aangesloten theaters worden vertoond. oooo<x>o<>oo<xxx><xxxxxx>o<xxxxx><x«xxxxx>oooooooooo<xxx>oooooooooo<xxxxxx>o De dichter .Jantje zag van eens pruimen hangen", Hierony- mus van Alphen, werd Don derdag precies 200 jaar ge leden te Gouda geboren. Reeds op zijn zeventiende jaar bezocht hij de univer siteit te Utrecht, waar hij ook promoveerde tot mees ter in de rechten. Hij ver wierf vooral bekendheid door zijn talrijke kinderge dichten. OM HET machtige werk van Bach, de Mattheus Passion, nog tot breeder lagen van de bevol king te doen spreken, heeft de minister van O., K. en W. aan den dichter Jan En gelman opdracht gegeven den tekst van dit werk in het Nederlandsch te verta len. Daar zich hierbij tal van problemen voordoen Is een commissie ingesteld, be staande uit de heeren Adri- aan van der Horst, prof. dr. G. v. d. Leeuw en dr. K. Heeroma, om het werk van Engelman, dat naar schat ting in November klaar zal zal zijn, aan een onderzoek te onderwerpen. TJR. C. C. DE BRUIN leeraar aan het Mar- nixgymnasium te Rotterdam heeft in de universiteitsbi bliotheek te Amsterdam 'n handschrift van P. C. Hooft ontdekt, bevattende een vertaling van Virgilius' eerste bezoek aan Aeneas. De uitgever A. A. M. Stols te 's-Gravenhage zal zoo wel de reproductie van het origineel als een letterlijke uitgave van den tekst in eersten druk het licht doen zien. van de Nederiandsche en Belgische kunst op aan, dat de samenwerking niet mag blijven bij een ruil van oude meesters. De levende artis- ten uit Nederland moeten naar Antwerpen en Brussel komen, zooals de Belgische kunstenaars naar Amster dam en Rotterdam moeten gaan. Eerst dan, zoo zegt H. van Alphen herdacht c De Mattheus Passion wordt veitaald Een Hendribde-Vnes"prijs Hw we lijk in de kunstwereld In memoriam Caruso fjER GELEGENHEID van den vijftigsten verjaardag van den dicli- ter-schilder Hendrik de Vries op 17 Augustus a.s. is door het gemeentebestuur van Groningen besloten een Hendrik-de-Vries-prijs voor literatuur in te stellen. De ze zal f 500.— groot zijn en iedere twee jaar worden toe gekend door een jury, waar in Hendrik de Vries zelf zitting zal hebben. Het a nt werp sch blad ,,De Gazet*' dringt er fn een overzicht het blad, ontstaat cultureele samenwerking in den waren zin des woords. e FRANKRIJK Js een Nederlandsch kunsthuwelijk gesloten, ver telt Marius Monnikendam in de Maasbode. Matthijs Vermeulen en Thea Diepen broek zijn nl. te Louvecien- nes bij Parijs getrouwd. Matth. Vermeulen nam des tijds na zijn befaamden strijd in het Concertgebouw te Amsterdam de wijk naar Louveciennes, waar hij sindsdien een „kluizenaars leven" leidde. Hij verloor tijdens den oorlog zijh vrouw en bovendien zijn zoon als vrijwilliger in het Fransche leger. Zijn dochter trad dezer dagen bij de Clarissen in het klooster, In het najaar zal hij z.ch te Amsterdam vestigen met Thea Diepenbrock, dochter van den 'omponisfc, bekend als declamatrice en pianiste. HET WAS in het jaar 1899, dat in de Scala te Milaan de eerste uitvoe ring plaats vond van de opera „Fedora" van den Italiaanschen componist Umberto Giordano. Onder de spelers was een jonge man van 26 Jaar, de de rol van Loris vervulde. Het tal rijke publiek was enthou siast, niet zoozeer om de opera als wel om de zang kwaliteiten van dezen jon geman, die dien avond de buteerde. Van alle zijden werden hem engagementen aangeboden; spoedig ver trok hij naar Londen en Amerika. Deze jongeman was Enrico Caruso, die 25 jaar geleden te Napels is overleden. Na 1905 was zijn roem in alle landen geves tigd en nog steeds dwingt de naam Caruso eerbied af.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1946 | | pagina 5