Dat zult ge
in Engeland niet zien
toe
Heeie, droge en wanhopige riffen
ov&r Frankrijkm bargen
glibberige pad
ttituterboié
oka politie
bpekschten. Daal',
pen ze ook t in.
politieke pohtit
f
irys gebouw, dat
orlog de Gestapo f
dj. Evenals haat
can se willekeurig
iluiten.
moeten (luizen.
[Ie groote deuren
treden om daar.
[en, zonder dat
pnten er nog iets
deze politieke
taai-majoor Ca.
irlijk ook een
het aantal poli.
dat sinds een
s vastgezet. Het
duizenden, zijn,
dóen men in
kent iemand,
lerd en spoorloos
faaronder zijn er
met de meest
'ring geen „fas-
[tan noemen, zoo
correspondent
tegraph".
.aardige is we),
[jen van de coon-
leden rondloo-
[ehoorden tot de
lisers. Of kever
prdig is dat nu
deze lie-cen het
autoritair be
leven
Inu echter meest
periode tussoherr
liogen buitens-
Rusland ver- j
[zijn opgekweekt
Hongaryes bols-
kas wel een te-
[n, dat de partij
bij de verkie-
van het totaal
behaalde. Haar
paalde opzichten
stributisme". De
een priester,
t zetel heeft in
derstaatssecre-
p echter weten
sluwheid en
patronaat van
Idoor te dry ven.
|bewaarheid: In
communisten
Eidgenooten. Op
ran hun arbeid
even naar hun
worden uit-
regeeripg der
de handelswet
|>eze listigb be-
gevolg dat in
e een aanzien-
lebben geleden,
or een wet die
de Philippijnen
onie blyven.
re troef achter
heeft de Ame-
[ïs telling voor
Japansche be
ien cAi in totaal
waard zijn en
[tages in Davao
zou de schade
kangerieht voor
prgoed kunnen
dusverre is er
Kveest om deze
Idragen aan de
|rine ondanks
gedane ver
is er een
mhanging bij
j de regeering
ire bases geen
,1 behoeven te
eigendom. dat
werven en be-
cliten kan be-
(ilippynen een
tegen Ame-
bolitiek. Op 6
llippine Press''
1vraag: „Is de
plaar een gier
wei heeiemaal
's behandeling
(en als edel-
elen. Men zou
tan de 4e Juli
en, of zij zich
willen afvra-
lj opreent zijn
andere naties
bmisehe greep
[ten vallen
nip van vitale
Irwijl wij onze
L greep op de
verstevigen.
Do fto tl. plaag foahto aaanmla
tfo Bolgimoka, moor v. Sokan-
ttot on Lambricts woortfon
xiob gatfuokt ht Iwm rfttan
Vgü NEDERLANDSCHE PLOEG beeft aan de kleine ronde van
Frankrijk deelgenomen» Te midden van zooveien wieirenster-
ren, die large-afstand races gewend zijn, mitsgaders het rijden in
bergterrein, was haar succes niet groot. Nochtans of juister nog:
daarom mag een tweede en een vijfde plaats van v. Schendel en
Lambrichs in de vierde en vijfde etappe met bijzondere eere ge
noemd worden.
Uet was dit jaar maar een kleine
ronde van Frankrijk, zij be
stond uit v|jf ritten tot een totale
lengte van ongeveer 1300 K.M. Van
die vyf ritten waren er echter drie
in zwaar bergterrein en twee in
vlak land en wat het moeilijke
maaktedie drie bergritten moesten
van meet af aan gereden worden,
zoodat geen der deelnemers de
kans kreeg zich ,,los te trappen",
zich te oriënteeren op elkanders
krachten en daarop afgaande zich
'n gunstig plaatsje te zoeken in 't
gezelschap van groote en kleine
coureurs.
Het was van meet af aan aan
vallen en slag leveren, alles geven
wat men aan kracht bezat en ver
der slechts te hopen op niet al te
veel tegenslag oneer weg.
Hoeveel invloed deze wedstvijd-
indeeling uitoefende op de renners
valt af te leiden uit c.e resultaten,
welke de Belgische ploeg boekte.
Toen zy vertrek, bestond zij uit
8 man, toen zij aankwam te Parijs
was er nog slechts één over. Ward
van Dyck. Voor het overige was
't al Frankrijk dat onder de over
aeblevenen de klok sloeg, Frankrijk
flat c.e ronde op klinkende wijze
won door de eerste vyf plaatsen te
bezetten. Daarna kwamen pas twee
Italianen, no. 24 werd Lambrichts.
JAN LAMBKIC'HTS
()ver de Individueele prestaties
der Nederlanders kwamen niet
veel bijzonderheden door. Het wei-
nigje, dat wij er van opvingen, is
echter voldoende om althans een
bescheiden beeld, zoowel van de
ritten als van de renners te kun
nen geven. Van de ritten: de eerste
drie waren het ergste. De weg kron
kelde door woest land over hooge
bergen en slechte wegen, onder een
brandende zon die naar water en
nog eens verfrisschend water de
den verlangen. Sportcollega's, die
het genoegen smaakten den wed
strijd te kunnen meemaken, verge
leken den tocht als een door Dan
te's hel en als gy niet weet, wat
<.at voor een verschrikking is, over
denk dan de desolate verzuchtingen
van een der Belgische renners die
uitriep ,,'t is wraakroepend." En
zoo mocht hij heusch wei spreken
als men weet, dat hij zittend op
een zadel ter breedte van een droog
lat kloeg over zweren opnou
ja, gij weet dat als wielersporten
thousiasten nog uit den tijd toen
de omvang der kranten een om
standige omschrijving van aard en
plaats der lichamelijke euvelen,
die renners kunnen plagen, toe
liet.
IJ et waren heet**, croge en wan
hopige ritten over de ultr.
slechte wegen, die de eene band
breuk na de andere veroorzaakten.
Toch slaagde Janssens er den «ei
sten dag in als no. 16 te eindigen
met niet grooten achterstand op
den leider Baito (It.) dan 10 mi
nuten. Van Schendel werd 36ste.
Deze tweede succesjes bleven he
laas van individueele strekking,
want toen aan het einde van den
dag de landenrangschikking werd
opgemaakt, noteerde de Ned'. ploeg
de laatste plaats..., zonder tyd.
Dit veelbeteekende toevoegseltje
zegt alles omtrent de verrichtingen
der andere renners. In den tweeden
ut werd liet er niet beter op, alles
wat wjj omtrent de Nederlandsche
Ploeg ontdekten was een vermel
ding over Franken en Pauwels,
die reces eenige tientallen kilome
ters van het beginpunt wegens lek
*e banden moesten afstappen. Zij
vielen plat, heette het karakteris
tiek en nadermaal zy naderhand
niet meer genoemd werden, zijn
wy er niet zeker van of deze ka
rakteristiek niet letterlijk genomen
moet worden. Desalniettemin
ging het gezelschap c.en volgenden
dag verder. Aan een boom zoo vol
geladen, mist men één-twee pruim
pjes niet.
TV' derde rit leverde voor de Ne
dorlanoers al evenmin succes
op. Wel werden van Schendel en
Lambrichts by de beklimming van
de Lauberet, de eerste van de zes-
zeven bergen, die c.e renners voor
de boeg hadden, met eere onder de
koploopers genoemd, maar hun na
men leken daarna spoorloos uit
het klacboekje van de verslagge
vers verdwenen te zijn totdat zij in
den vierden en vijfden rit plotse-
ug en met een sierrand omkranst
weer zichtbaar werden.
Dat was toen v. Schendel in den
vierden rit van meet af brutaal
alleen wegliep en ;;40 K.M. ver
op zijn dooie eentje richting Pa
rijs koerste. Zoo goed reed hij en
zoo weinig volgzaam toonde zich
het hoofdpeleton, dal hg op een
gegeven cogenblik er in slaagde
een voorsprong van ruim 30 mi
nuten te boeken.
Geleidelijk gingen hem de k:iO-
meters echter in zijn beenen han
gen, was zijn eenzame worsteling
tegen een krachtigen tegenwind en
de vereende pogingen van de hoofd
groep hem echter te machtig zoo
dat hij op slechts 8 K.M. voor c-e
finish werd ingeloopen door Bour-
lon i Fr.) en Lfoni (It.) Gedrieën
bereikten zy &e bean, maar de eind
sprint moest beslissen.
Leoni won maar v. Schendel be
zette een prachtige tweede plaats.
iet zoo roekeloos, maar bijna1
even uitstekend bracht Lam
brichts het tenslotte in den vijfden
rit er af. Met negen anderen wist
hy reeds na enkele kilometers van
de start, toen nog 350 K.M. te rijden
overbleven, te ontsnappen.
Dertig minuten bedroeg hun
voorsprong toen zy in Parijs aan
kwamen waar Lambrichts zich als
no. 5 klasseerde. Lambrichts, die
den vierden dag alles in het werk
had gesteld het v, Schendel ach
tervolgende peleton te remmen.
Brittannièworstelt ook
met
wederopbouwproblemen
De Nederlandsche kanonneerboot K 2, die in September- 1945 in de
haven van Delfzijl, tengevolge van schade, die het in Duitoehen dienst
had opgeloopen, was gezonken is thans na drie maanden onafgebro
ken arbeid weer aan de oppervlakte gebracht. Door middel van acht
z.g. heftanks, vier aan elke atfde, is de K 2, gelicht.
Van omen
J.ondenschen correspondent
IPNGELAND kampt met vcedsel-
en kleed-irgproblemen, met
woning- en bierproMemen.
(closed no beer!) met materieele
en geestelijke wederopbouwproble
men, a*ls in zoovele andere landen.
Engeland vecht thans wellich', nog
harder voor het winnen van tien
vrede dan het reeds deed voor het
winnen van den oorlog.
En ook Engeland is zuinig op
zyn deviezen, zoodat ge voor elk
buitenlandseh artikel duizend en
meer liefhebbers tegelijk vinctt.
De vele Nederlanders die hier
zyn, zullen tot de vaststelling zijn
gekomen dat het Engelsche volk
een prachige en gedisciplineerde
houding inzake de algemcene oor
logsinspanning aan den dag heeft
gelegd. Zij zullen gezien hebben,
dat het nog op dit oogenblik een
belangrijke bijdrage verleent aan
Uitstekend werk leverde hij op den
vierden en vijfden dag.
Zoo eindigde deze Tour, slechts
één Nederlander werd in de einc.
rangschikking onder de 32 aangeko
men renner? genoemd. Er is dus
alle reden om zich op dit effect te
bezinnen. Niet elke renner is een
ronderenner, niet elke ronderenner
een winnaar, maar ais m vreemde
landen, op slechte wegen, onder
onhoudbare temperaturen onze
renners individueel tot byzondere
prestaties in staat blijken, dan is
het geen vergeefsche moeite te blij
ven zoeken naar een ploeg krach
tige renners, die een ploeg vormen
en zoowel individueel als in ploeg
verband tot het behalen van sue
cessen in staat zijn.
den heropbouw van de geslagen
wereld, ook al zyn de resultaten
nog weinig hoopvol en bemoedi
gend te noemen. En zij allen zullen
Engeland de imponeerende Vic
tory-Parade gegund hebben, ch
ook onder liet inspireerend oog
van den architect der overwinning.
Winston Churchill, dezer dagen
voor by trok. Een parade waarin
ook liet rood-wit-blauw op waar
dige wijze vertegenwoordigd was
en waarin we zelfs een Bredaischen
onderofficier, de heer Dado, aan
den kop bij het vaandelpeleton
zagen marcheeren
Maar juist omdat het Engeland
vaarders van na de bevrijding zijn,
zullen zij ook hebben kunnen vast
stellen. dat de in ons land zooveel
en vaak ten onrechte becritiseerde
inspanningen van overheid en
particulieren voor den heropbouw
van ons vaderland, heusch niet
ongunstig afsteken bij de En
gelsche.
Hoeveel bewondering is ei- hier
niet voor onzen landbouw, voor
onzen boer, die in korten tijd de
Wieri ng er meer - p rod u c tie b.v. reeds
tot 90 pet. van het vooroorlogsche
peil opvoerde. Hoeveel waardeering
schuilde er niet in de uitlatingen
van de Engelsche landbouwdeskun
gen, die ons land bezochten en
waarin dezu constateerden, dat
Nederland b.v. ten aanzien van
gebouwen en scholen voor 't land-
bouwonderwys reeds in de twin
tiger jaren verwezenlijkte wat
Engeland voor1950 van plan is.
De kleine dingen van aüendag
geven vaak gelegenheid, om er
zeer duidelyke voorbeelden voor
bovengenoemde vasteteHween uit
af te lezen.
IAAT ZULT GE in Engeland
niet zien" werd ons opge
merkt, toen we kort voor ons ver
trek naar Engeland een Verva-ar-
lyken en algemeenen run mee
maakten op de vrachtautos van
de Ned. Spoorwegen, die de reizi
gers van het Noorden naar bet
Zuiden brengt over de Moerdijk-
brug, in aansluiting op het sim
pele treintje in Lage Zwal-uwe.
.,In Engeland staan de menschen
rustig in queue. Niemand zal voor
den ander in een bus willen
dringen."
Inderdaad men goat nudig in
queue staan. Maar wat let het als
er in enkele minuten t|jds een aan
tal bussen aan Uw neus voorbij
gaan als ge de wetenschap hebt,
dat er een halve minuut later
weer andere komen. Of met de
zekerheid, dat et- vele tie/(tallen
ondergrondsche treinen op korten
afstand voorbjjdaveren en er in
Londen heusch-niet-dure taais bij
honderdtallen door de straten
kruisen.
In Moerdijk hebt ge en dot is
heusch geen verwijt aa-n onze Ned.
Spoorwegen, die met groote voort
varendiheid het verkeer herstelden
de kans een aantal uren te
moeten wachten op de volgende
verbinding.
Zelfs de flegmatieke Engelsch-
man. die gewend is geraakt in een
queue te leven, blijft niet rustig
als de laatste opdaagt.
Nog een andere beteekenievolle
kleinigheid. Het deed niet prettig
aan in onze spoorwegcoupés het
voorschrift te lezen, dat jongeren
verplicht zijn hun plaats aan
ouderen af te staan. „Dat is in
Engeland niet noodig", criticasterde
onze Nederlandsche zegsman. Hij
vergist zich. We geven toe, dat de
oorlog aan de gevoelens van hof
felijkheid van velen een deuk heeft
gegeven. Maar wy vormen heusch
geen uitzondering. Want na gerui-
men tijd in tubes in bussen, in
trams en treinen gereisd té hebben
moeten we nog altyd den eersten
reiziger zien, dfc zijn plaats aan
een oudere of aan een dame af
staat.
JgJNGELAND vecht thans een
tweeden oorlog'. Een oorlog
voor eigen en voor wereldherop
bouw. Men mag ook voor die
nieuwe krachtsinspanning groote
waardeering hebben. Maar zij be
hoeft er heusch in niet mindere
mate te zijn voor ons eigen vader
land.
nïOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO >000000000000000000000000000000000
Op het
FEUILLETON
52
DOOR HENRI T' SAS.
pop per el kost.... Séjour, séjour.. !aat het
Fransch zijn of Boegineesch, séjour betee-
kent verblijf en verblyf beteekent zitten,
waar je zit, eten, waar je eet_ maffen, waar
je maft! Al wil ik bij my thuis met m'n
matras op de stoep gaan liggen ik moet
m'n vijf pop hebben.
Alleen Lily van Dalen en d'r broer zeien
niets, omdat ze doodsbenauwd waren de
gunst van den directeur te verspelen. Ze
hadden nu ieder drie gele lapjes uitbetaald
gekregen. Ze vonden het sl mooi genoeg.
Maar Daloup bleef verbitterd„Mevrouw
Boekhoven moet nog es 'n collecte komen
houen voor 'n bloemenmand!"
De directeur pakte driftig z'n papieren
bijeer.-, propte de geteekende kwitanties in
z'n aktentasch, wilc.e in z'n gewonen bulderen
een drogisttooi-j uitschieten, toen de stem
van Boekhoven dreunde: ,,'t Onderste uit
de kan wil ik riet hebbben, hoewel die sé-
jotu'-geschiedenis me donders tegen valt.
Er komt deze eerste veertien dager, natuur
lijk geen cent in 't laacje van de Vennoot
schap, dat, snapt 'n klein kind. Accoord. We
nemen dus a4n, dat de eerste weken uit
sluitend- besteed worden aar.- repetities, aan
oefening en artistieke ontwikkeling van de
dames en heeren...."
,,Hm" zei zachtjes Woestenberg, "op
leiding in die dra-kenschool."
ik zal er dus noodgedwongen ge
noege-n nice nemen, zonder vyf gulden
séjour gewerkt te hebben, maar, meneer
de directeur ik kom hier on voor m'n acteurs
en m'n actrices, en hy crukte sterk op m'n
...ik ben hun leider, wij vertegenwoor
digen de ziel, U vertegenwoordigt het li
chaam van de zaak. Wy, ais voornaamste
deel van het geheel hebben dus
„Toe nou, Louis" maande Leyca tot
spoed aan.
„Mevrouw Boekhoven," antwoordde
Louis deftig, maar wit van c.rift> „ik ver
bied U, me, in zulke gewichtige óogviiblik-
keni te onderbreken, ik ben, in d!_* eerste
plaats, ook Uw leider, verstaat U dat?"
Toen_ na een stilte: „Ik heb het volste
recht, opgave te verlangen van de datums,
waarop, in dk eerstkomende weken, buiten
onze stand-plaats door het Betere Tooneel
zal worden opgetreden."
„Daar is niets tegen, ..zei de directeur,
'n tikje opgelucht, „als de stemming oneer
i?j dames en heeren niet zoo onhebbelijk
was geweest, zou ik daar uit mezelf over
begonnen zyn. „Meteen begon-ie in z'n zak
boek te bladeren:
„Voor c?j volgende veertien c.agen, heb
ben we zes speelavonden voor eigen risico
en twee uitkoopen. Willen de dames en
heeren de datums maar even noteoen? Alle
avonden gaat „Schildknaap en Burchtvrou-
we". Als we in de buurt spelen, gaan we
he an en terug mét de auto."
En nu volgde zeer tot prikkeling van
Haverman's humeur in verschillende toon
aarden
„Met do auto? Misschien wel met een
vrachtauto?"
„Zóóóóó? Heen er. terug per auto?"
„Wat zegt U? Per auto?"
„Kyk> ik dacht cat we...."
„Dus,-per auto?"
„Ja voor den duivel_ per auto!" da
verde Haverman „ik spreek toch geen Chi
neesch! Per auto, zoon dir.g op vier wielen,
mot een toeter er aan_ als jullie dat beter
verstaat!"
„Ja_ dat U geen kinderwagen zult
huren dat is al tot or.s doorgedrongen,"
smaalde WoestentUrg.
„We hebben niets tegen het vervoer
middel zelf,' hielp Julie.
,,'s Nachts terug in een auto misschien
wel in 'n open," dreinde Betje.
„Rij®, rije. rije in een wagentje, kwam
Bart, geforceerd-moppig.
Dus, heen en terug naar die omliggende
plaatsen per auto, met-es kijken-met der
tienen.... 'n ongeluksgetal. Dar.- moeten er
minstens twee gehuurd- worden.
„Op my hoeft er niet gerekend te
worden" zei Dick, „ik blyf over om de
costuums in te pakken en hij docht: Ze
vangen mij r.-iet voor één gat.
Dus, dan ra-et twaalven. Zoon auto kost
voor heen en terug minstens vijf en twintig-
gulden. Als we blyven logeeren kost dat
twaalf maal vijf. dta's zestig, dus....
„Maar mynheer de directeur, klaagde
Boekhoven theatraal, ik laat „m'n sujetten"
niet vermoorden. Als ik den hofnar ge-
spvelö heb, kunnen ze me na elk bedrijf
uitwringen.."
„Ik, op mijn leeftijd" jammerde Moe
Verhagen.
„Ze is gehuurd, om te spélen en niet om
over keien te hobbelen, „verdedigde Bart. en
zij jammerde verder: „Als dokter Damme
dat wist
„Wat heeft die er mee te maken?"
waagde de directeur.
„Ze mag niet schudden," lachte
Bart in.
„Daar hoef je niet mee te lachen, 't
Is toch al ongelukkig genoeg. Je moest 't
maar es voelen, als ik in een auto zit e
hossen gaat het hierbinnen aldoor mast:
toktoktoktok.
(Wordt vervolge.