MaerdSJkhrug heropend Om drie uur werd de vlag geheschen Ponten-ellende is voorbij tweede jaargang. Moord en Zuid opnieuw vereend ONMIDDELLIJK DAARNA SUISDEN AUTO'S OVER DE BRUG, DIE GE KARAK'lERIShERD W'ORDI DOOR SLECHTS EENRICHTINGSVERKEER DE JAARSWISSELIHG in den Aether Koek en gebak RONVRIJ Vredesvoorstellen in China No. 353 Deze courant wordt op last van t Militair Gezag Bedrukt op de persen v. h. Dagblad van Noord- Brabant en Zeeland. Uitg. „Stichting De Stem Directeur: J. A. H. M. van Schijndel; Hoofd redacteur: J. J. H. A. Bruna; Alg. Zeeuwsch red. W. Groffen, Middelburg Rayonrad. Seeuwsche Eilanden N. J. Karhof, Goes Pc Sfetn Voor God, Koningin en Vaderland WOENSDAG 2 JANUARI 194* Commissie van Toezicht C J. van Hoote* gem A. E. Langenhorst Mr. Dr. A. J. J. M. MesMr. H. B. L. de Rechter Bur. Westsingel 75, Goes: Dubbele Poort t, Hulst Verschijnt eiken werkdag. Abonn.prijs bij voor uitbet.: 3.38 per kwart., p. post 4.10, p- week (bjj niet-postbesteliing) 0.26. Losse pos. 8 cent WË& Nederland zal herrijzen tTET OUDE JAAR bracht op den 11 laatsten dag nog een kostelijk reschenk voor Nederland, voor West Brabant en Zeeland in het bizon- Ier: de verkeersbrug over den doerdük ls hersteld. Weliswaar nog liet in den ouden gaven vorm, naar toch zoodanig, dat het snel- erkey bijna geen oponthoud meer al vinden bij het breede water, dat 1c scheiding tusschen Zuid en loord als het ware symboliseert. pontenellende ls voorbij. Het iren en uren wachten behoort tot iet verleden. De ontbrekende scha- el ta de treinverbinding kan nu ek voorloop'g door een busdienst ervangen worden. C"r is minstens evenveel vreugde u als op dien gedenkwaordigen ten Decern iy3tf, men u ut Coningin zelve deze enorme brug .p plechtige wijze voor het. verkeer >penstelde. Veel was er aan vooraf- .egaan. Over de plaats, waar het ïollandsch Diep moest worden tverbrugd, was zelfs getwist. Er wa. en stemmen, die pleitten voor een iverbrugging meer naar het Wes- en. om de groote verbinding met tntwerpen langs Bergen op Zoom leiden. Doch het wegennet op de '.uid-Hollandsche eilanden wees ils het ware de huidige plaats aan. Sn toen de beslissing eenmaal ge- 'allen was en de administratieve •aorbereiding van den bouw in Juli 034 gereed was gekomen, liep het 'erder als gesmeerd. De tien over- panningen werden in 1935 en 1936 ichtereenvolgens geplaatst op 30 Haart, 15 Wei, 19 Juli, 20 Augus- .us, 22 October, 5 December, 3 vtaart, 2 April, 19 Mei en 17 Juli. Hiddei'TWiji werkte men ook Ijve- ■ig aan het gereedmaken der toe- ;angswe,'en. Op 1 December waren lie voltooid en de plechtige ope- ïing kon 11 dagen later geschie- ien. De totale bouwkosten hadden zier millioen bedragen. Maar wel- Icht nimmer zijn millloenen zoo ;oed bcste-d geweest. Het verkeer Hier ziet mtn auideiijk het ver* schil ven breedte tusschen een ovetspenning yen de oorspronke lijke verkeetsbruh en een yen de ge rende spoor brut. die sicchts verkeer van één lichting verwer ken kan. Noord-Zuid over deze brug ont wikkelde zich enorm, het naar elkaar toegroeien der landsdeelen weid er zeer door bevorderd. rpoen echter Mars in Europa ver scheen, moesten we bedacht zün op vernietiging van dezen be langrijken verkeersschakel, die 'n binnenrukkenden vijand de kans kon geven om achter de Water linie om Holland binnen te drin gen. De peilers werden ondermijnd.. Men weet, hoe de alle oorlogswet- ten schendende Dultscher door een lage list de brug onbeschadigd in handen kreeg. De langs de Lang straat voortsnellende troepen heb ben er dan ook dankbaar gebruik van gemaakt. De Moerdtjkbrug, de groote weldoenster voor land en streek, bracht onheil voor het be narde Rotterdam en voor onze ge- heole strategische positie ln de tra gische Meidagen van 194J. Later in de bezettingsjaren heeft Neder land ook weer kunnen profiteeren van h^t behoud van deze machtige overspanning over het breede wa ter. Toen echter het krijgsrumoer Westelijk Noordbrabant naderde en de Mof zijn stellingen verliet om achter het Hollandsch Diep een nieuwe Unie vast te leggen, liet hij natuurlijk niet na het geweldige werk te vernielen. En zoo stonden we bij de capitulatie hier dan weer voor een toestand gelijk vóór 12 De cember 1936. Ja, nog slechter, want met ongelukkige noodponten moest eerst de verbinding tusschen de belde oevers onderhouden worden. Later kwamen de oude ponten weer in de vaart en toen ging het een tikje vlotter. Doch thans kunnen ook die weer elders hun dienst gaan doen. A ls er Iets ls, wat de Nederlander in het wederopbouwwerk met verbetenheid heeft aangepakt, dan ls het dat wat met de bezwaren van het water verband houdt. Thans ls ook de breede stroom tusschen Holland en Brabant op den groo- ten doorgangsweg van het Westen naar Zeeland en naar België weer getemd. Een woord van hulde aan allen, die him krachten daaraan gaven. We hebben onlangs ln ons blad er nog een beschrijving van g-gevei order welke groote bezva- ren. met welk een taaie inspanning dit werk moest aangevat worden. De dankbaarheid van heel Neder land hebben deze noeste werkers verdiend. De Moerdtjkbrug weer openhet is een teeken van hoop voor het pas begonnen jaar: Nederland z a 1 herrijzen! Op het moment ran de opening yen de yoorloopig hetstelde Mo*r- dijkbiug reed leeds een heele file eute's meest ven genoodtgden over de hernieuwde verbinding ven Noord en Zuid (foto links) L)et die vetbinding, vooiel in dit seizoen hoogst noodiekelijk wes toont de foto rechts, enkele uren tevoren genomen: een Moerdijk- pont snelt zijn vestgeveten col lege (rechts) ter hulp; de mist was oorzeek ran dit inconvenient QNGEVKSK 3 uur van den mituigen Maandagmiddag was het loen ir. w. J. II. Harmsen, directeur-generaal van den Waterstaat ln het bijzijn van tal van autoriteiten, w.o. de burgemeesters van Breda en Dor drecht, aan de Moerdtlkbrug het rood-wlt-blauwe dundoek heesch waar het fier temidden van andere vanen wapperde boven de tien stalen bo gen van de geweldige brug. Deze eenvoudige doch zinvolle handeling heteekende de opening van de Moerdijk verkeersbrug TRE1NBUS LAGE ZWALUWE. ZWIJNDRECHT WORDT INGELEGD (Van onren spec, verslaggever). Zij, die dag ln dag uit, maand in maand uit soms onder zeer moeilijke omstandigheden geest en spieren heb ben ingespannen om het kolossale we;k in den korist mogelijken tijd te volbrengen, stonden als een compacte trouwe arbeidsgemeenschap om het dundoek heengeschaard, hun door weer en wind verweerde gezichten glommen van vreugde en uit hun mon den klonken forsche juichkreten. Zoo uitten zij hun blijdschap en hun trots om het door hen herbouwde stuk Nederlands glorie. Deze stoere kerels verdienen den dank en hulde der natie. HHERNAUVERNOOD wai de brug open of talrijke auto's schoten het breede, machtige en weer bedwongen Hollandsch Diep. zij bi ten de mare aan Zuid en Noord, x deze landsdeelen via de Moerc i brug weer enger tot elkaar geko zijn. En wij bepeinsden even de e me beteekenis van het klaargeko) werk. Wij realiseerden ons des te Ier, dat wij zelfs op den zwaneriz; dag van de veerpont onvriendel dingen over de pont gemopperd 1 den, toen wij in de morgenuren onze ziel onder den arm en een „voof rangs-pas" in onze portfeullle aan ,,de Moerdijk" stonden, te blauwbek ken, omdat de por.t door den mist uit den koers was geraakt en eenige honderden meters van de aanlegplaats aan den grond was geloopen. En. wc realiseerden ons ook, dat wij het niets gezellig hadden gevonden ln zware mistwolken op het Hollandsch Diep te koersen, terwijl de misthorens van onzichtbare schepen links, rechts een voor ons onheilspellend looiden Door die verschillende tegenslagen waren wij veel te laat op de perscon ferentie in Dordrecht, belegd i.v.m. de opening van dé Moerdijkbrug, geko men en wij bepeinsden, dat als de Moerdijkbrug al open ware geweest, wijWaarmee wij maar willen zeg gen, dat een mensch het voor- en nadeel van iets stukken beter beseft, als hij er zelf bij betrokken 1st LjST HERSTEL van deze verkeers- A brug is inderdaad van historische beteekenis. Ten overvloede hebben de verschillende sprekers dat tijdens een in Dordt gehouden lunch nog eens naar voren gebracht. Dat was o.a. Burgemeester van Slobbe van Breda, het belang dat Brabant bij de kernachtig besprak en dat te de Belgische collega van die er op wees, dat de federland naar België en belangrijk korter is ge- dat zulks voor een vrien- ïnwerking van geen gerin- tis is (als over zijn ln 't gesproken speech maar >je opwaait in het Belgen- er waren ook Vlaamsche I-u..-bij de plechtigheid!) Op dezelfde beteekenis wees ook de mi nister van Openbare Werken en We deropbouw in zijn radiotoespraak. Hij sprak over de thans aanwezige betere mogelijkheden voor een economische samenwerking tusachen Nederland en België. TTet groote nut van de open.ng der brug springt overigen* direct in het oog indien men weet, dat de spoorwegverbinding tuaSchen het Zuiden en het Noorden er aanmer kelijk beter door wordt. Vanaf 3 Januari gaat er namelijk een bus loopen tusschen Lage-Zwaluwe en ZwUndrecht als schakel tusschen de treinen, terwijl ingaande 7 Januari de spoorwegen een treinverbinding Breda-Lage Zwaluwe inlasschen. nroOALS DE BRUG er thans staat, is ze verre van aesthetisch. Vanaf de brug hadden we Maandag echter wel een fantatstisch gezicht op het grau we Hollandsch Diep, met aan den eenen kant een schim van het loei ende veerpont en menschen-poppetjes op den aanlegsteiger en aan den an deren kant het uit het nevelige ver schiet opduikende silhouet van de ruines ciei' kapitale spoorbrug.... De verkeersbrug heeft 10 overspan ningen van elk 100 meter. Oorspron kelijk waren het er ook 10; vier er van werden door de moffen vernield nl. de 3 aan de Noordzijde en de twee de öan de zuidzijde. In tegenstelling met hetgeen bij vele andere overbrug gingen het geval was, zijn er echter gelukkig geen pijlers vernield. Het opruimen van de 4 vernielde over spanningen heeft heel wat moeilijk heden opgeleverd en veel tijd gevergd Door de medewerking der Ned Spoorwegen kreeg de Rijkswaterstaat tijdelijk de* beschikking over 2 over spanningen van de Moerdijkspoorbrug Van deze twee werd er een geplaatst aan de Zuidzijde en een aan de Noord zijde. Door het aanbrengen van een houten dek werden deze overspannin gen geschikt gemaakt voor het gewo ne "verkeer. Voor de beide nog over blijvende overspanningen aan de Noordzijde is gebruik gemaakt van in Engeland aangekochte hulpbruggen z g.n. Calender Mamllton bruggen. Het was niet mogelijk, met deze hulpbrug gen een overspanning van 100 meter te bereiken, zoodat het noodig was hiervoor tusschen de bestaande pij lers hulppijlers aan te brengen. Denkelijk zullen de twee van de N.S. geleende overspanningen in Augustus a.s. teruggegeven moeten worden, daar de Spoorwegen ze als dan noodig heeft voor het herstel van de spoorbrug. Men hoopt nu in den tusschentijd de twee definitieve overspanningen voor de verkeersbrug klaar te hebben, zoo dat de verkeersbrug dan weer in zijn ouden vorm kan gebracht worden. Het wegvaren van de spoorwegover spanningen en het invaren van de verkeersbrug-overspannlngen zal na tuurlijk eenige stagnatie in het ver keer veroorzaken. Denkelijk zal dit twee dagen in beslag nemen. Om de schets van de verkeersbrug volledig te maken dit nog even: De eerste overspanning aan het Zuiden heeft een wegbreedte van 11 M. en ook de 5 middelste bogen hebben die (dus de oorspronkelijke) breedte. De brugdeelen van de spoorbrug, dus de tweede overspanning aan het Zui den en de tweede n het Noorden, hebben een breedte van 2.80 M, ter wijl de twee aan de Noordzijde lig gende Hamiltonbruggen 3 meter breed zijn. Deze maten maken het reeds duide lijk, dat de brug enkel en alleen voor éénrlchtingverkeer geschikt ls. Om dat verkeer te regelen bevinden zich bU de opritten groen-roode stoplich ten, die bediend worden door maré- chaussée-posten. Om de paar minu ten krijgen de files aan de Zuid- en Noordzijde gelegenheid hun tocht voort te zetteru TTERRIJZEND NEDERLAND heeft ons ter gelegenheid van de jaarswisseling een aantal uit zendingen geboden, welke in hun geheele samenstel een gemengd en indruk achterlieten. De beide re devoeringen, door den Minister president uitgesproken, waren volkomen zuiver afgestemd op wat het Nederlandsche en Christelijke hart behoeft in deze plechtige ston den. Ze werden gedreven door een onverbloemd werkelijkheidsbesef en een zuiver-menschelijke ont roering, welke de goede snaren raakte ln het ontvankelijke ge moed. De Flitsen over 1945, welke erop volgden, waren als geluids montage goed opgezet, doch een schrijven van een aantal onzer le zers vertolkt de bittere teleurstel ling over het geheel verzwijgen van Iedere gebeurtenis, waarbij het Zuiden betrokken was. Noord- Limburg en Oost-Brabant, die in 19*5 ook nog zoo onnoemelijk veel geleden hebben, werden niet ge noemd. Over de tijdelijke huisves ting van de Koningin nabij Breda werd niets gezegd. De actie „Zuid helpt Noord" kon geen woord van vermelding krijgen. Natuurlijk kan in zoo'n uitzending niet alles aangestipt worden, maar het dood zwijgen van alles wat het Zuiden betreft heeft deze lezers zeer ge griefd en we kunnen die grief vol komen onderschrijven. Nieuwjaarsdag achtte men een gepaste gelegenheid, om den heer Kupers, voorzitter van het N.V.V., en den heer Koejemans, hoofdre dacteur van „De Waarheid" tot het Nederlandsche volk te laten spreken. De eerste gaf een vrij objectief overzicht van de gebeur tenissen in het vakbewegingsle ven, al voelde men op een enkel punt .wel critisch commentaar rij zen. Laatstgenoemde echter hield een doodgewone communistische propagandaspeech, druk scher mend met „eenheid", „democratie" en „vrijheid", zonder dat door iets aannemelijk werd gemaakt dat dit paste in het Nieuwjaarsprogram van een Nede^-mdschen omroep. Doch als de leidei:; van „Heirij zend Nederland" meenden daar niet buiten te kunnen, waarom dan het beeld niet gecompleteerd door tenminste één vertegenwoor diger der confessioneele vakbe weging aan het woord te laten? Benevens een reeks andere artikelen Op X Januari a s. zullen de vol gende artikelen bonvry verkrijg baar zijn: Grutterswaren gort en gortpro ducten, gemengd nipel (z.g. panne- koekenmeel), havermout, aardap- peltapioca, tarwegriesmeel, vermi- cellie - puddingpoeder, vermicelli, macaroni, spaehetti, pudding poeder, vlapoeder, maizena. aard appelmeel, aardappelsago, Peul vruchten, zout. biscuits, wafels, crackers, beschuit, toast (tot dus ver op den bloembon), paaschbrood' matzes, (tot dusver op den bloem bon), paneermeel: (tot dusver op den bloembon), koekjes, banket, gebak, ontbijtkoek, taai-taai Poffertjes, oliebollen, Parysche en Hollandsche wafels zullen voor taan zonder inlevering van bloem bon, maar nog wel op wisselbon voor boter, verkrijgbaar zijn. In afwijking van de eerste mede- deelingen over deze vrijmaking van een aantal producten, zal dit dus niet in twee stappen geschieden, maar zullen op 1 Januari alle aangekondigde artikelen tegelijk in vrijen verkoop komen, uitge zonderd cacaopoeder, dat nog dis- tributiegoed blijft. r\E ONDERHANDELAREN na- mens de Chineesche centrale regeering hebben van c.e commu nisten een vredesvoorstel ontvan gen, dat o.m. behelst dat cJe vij andelijkheden zullen worden ge staakt en de vernielde spoorlijnen zullen worden hersteld. Voorts dat de regeering en de communisten zullen zenden afgevaardigden naar generaal Marshall (die door Tsjang Kai Sjek is uitgenoodigd als be middelaar op te treden) otn met hem nader overleg te plegen. Tsjang Kai Sjek heeft zich be- reldreid verklaard de leiders van andere politieke partijen aan de rejecting te laten deelnemen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1946 | | pagina 1