West-Zeeuwsch-Vlaanderen bouwt GOING M WAY?" Een Wekelijksche toespraak van den min.-president De mobie „i Voer voor varkens en kippen op het „station" van liftend Amsterdam Antwerpen kreeg een V 4 Al ondermijnt bureaucratie de uitvoering IN 'T KORT H Nationaal gezinden en Communisten Vervolg van pag. 1. verkrijgen. Tenslotte vond men ze. Deze menschen lieten zich beïnvloe den door gepraat over het voort zetten dezer samenwerking na den oorlog in Nederland, in een een heidspartij, in een volksfront, of wel het waren nationaalgezinde Ne derlanders, die pas in begin 1945 in Buchenwald aankwamen, tenge volge van de evacuatie van het concentratiekamp Sachsenhausen en niet wisten resp. niet wilden ge- looven, wat'er in Buchenwald ge beurd was onder de Nederlandse! :e groep in 1941, 1942, 1943 en 1944. Zoo werd het gewenschte alibi ge vonden. TV4TET ALLE RESPECT voor wat de Duitsche communisten in het kamp deden voor de gevangenen (ondergrondsche organisatie, ver beteringen in hospitaal en keuken, enz.), zoo besluit het artikel ten slotte, is er toch geen enkele Ne derlander in Buchenwald geweest, die niet gezien heeft dat een Duit- scher onder alle omstandigheden in de eerste plaats Duitscher is en blijft. Ook met deze Duitsche com munisten was dat het geval, die be wezen hebben, ook de theorie van het „Herrenvolk" aan te hangen en zoolang zij konden als bruten tegen alle buitenlanders optraden. In den tijd, dat het kamp door deze Duitsche bruten nog met den knuppel geregeerd werd, hebben de Nederlandsche communisten hun niet-communistische landgenooten nooit verdedigd. Toen er van iedere nationaliteit vertrouwensmannen benoemd moesten worden, hebben de Neder landsche communisten, in midden 1944. eenzijdig en zonder ons mede weten, drie communisten hiervoor aangewezen. Deze drie heeren zijn vanaf dat moment ook onze „ver trouwensmannen" geweest. Een minderheid regeerde een meerder heid. En dat geschiedde omstreeks den tijd. dat er gesproken werd over de wenschelijkheid van ..samenwer king op breedere basis." Het artikel, vermeldt dan ten slotte nog, dat men uit den mond der communisten zoo nu en dan scherpe uitlatingen hoorde tegen Kerk, Godsdienst en Koningshuis. Maar een communist, die zich zeer beleedigend had uitgelaten over Prinses Juliana, onderteekende op 30 April 1945 een felicitatietelegram aan de Prinses! VIEWER de hoofdinhoud van een zeer ernstige beschuldiging. De menschen, die ze uiten, komen er royaal voor uit. We zullen de na men hier noemen en de adressen kan men van ons ook krijgen. Het zijn: R. Remmerswaal. W. Hoog werf. J. Bouwman, J. D. Remijnse. G. v. d. Hoeven, A. van Vuren, A. Aardesom, J. van Hees, L. Meyer, A. Pronk, F. Trip, S. Strijbos, J. Slagboom, A. van Steenbergen, J. Boode, M. de Wit en T. Elias. We wachten nu af, 'wat de com munistische Buchenwalders daar tegen op te merken hebben. In „De Waarheid" van 30 Juni heeft al iets gestaan, dat op een verweer tegen een soortgelijke beschuldiging moest lijken. Men zei: in April 1945, nog vóór hun bevrijding, hebben de Duitsche sociaal-democraten in Buchenwald een uitgebreide partij- conferentie gehouden. Zulk een feit ontzenuwt bovenstaande beschul diging geenszins. Het past er juist in. De heeren zullen met sterkere tegenargumenten moeten komen. XJET LIGT in het voornemen van den Minister-President binnen kort wekelijks het woord te richten tot het Nederlandsche volk en daar bij vraagstukken van regeeringsbe- leid te bespreken en toe te lichten. Deze spreekbeurten zullen Vrij dagsavonds plaats vinden van 9 tot kwart over 9. PR ZAL begin September ver- moedelijk voldoende voeder beschikbaar zijn voor het aanhou den van anderhalf millioen varkens en millioenen kippen, heeft de Limburgsche voedselcommissaris, medegedeeld. Hij sprak als zijn meening uit, dat dit voeder voor het grootste deel ter beschikking zal moeten worden gesteld van de kleine boe renbedrijven, wier bestaan van de varkens en kippenhouderij afhan kelijk is. Heden zon onder 22.01 uur. Zondag zon op 5.29 uur en on der 22.00 uur. Maandag zon op 5.30 uur. yvUS dit is nu Amsterdam's nieuwste station, hier vandaan vertrekt de her„reizende" hoofdstad. In de verte staat het glaslooze geraamte van het Amstelstation, maar zelfs deze zielige staalconstructie biedt meer beschut ting tegen den onzomerschen ochtend wind dan het aan alle kanten open liggende grasrandperron, dat zich tusschen Berlage- en Dlemerbrug lan delijk, maar tochtig uitstrekt. ttet reizen op het oogenblik is ge. compliceerd geworden van een voudigheid. Er zijn geen stations gebouwen meer noodig, geen spoor- of perronkaartjes, geen wachtkamer en geen ingewikkeld spoorweg boekje, geen contro le en geen juffrouw van de retirade. Er is nu alleen maar 'n weg- en wat opwek kend autoverkeer en op deze simpele ge gevens bouwt de rei ziger van nu zijn fan tastische plannen. Hy wapent zich met wat bagage, 'n groo- te hoeveelheid vast beradenheid en een beetje strategisch in zicht en hij gaat staan op een der uit gangswegen van zyn stad met de illusies middels zijn persoonlijkheid tof haar charme) een zitplaats af te dwingen in de weinige luxe wagens, die zich lang en glanzend mengen tusschen de groene hor den van het militaire verkeer. En uit deze gelijksoortige illusie van vele enkelingen werd Amsterdam's openluchtstation geboren, aan den oever van de Amstel en in de ma gere schaduw van het stalen sta ketsel, waar vandaan in de prae- historie van het verkeer, treinen vertrokken. VTROEGE trams voeren in de prille ochtenduren, als de dauw nog op het perron staat, de eerste reis- lustigen aan, de z.g. stoottroepen, en bij hen voegen zich wat schuch tere particulieren, die onwennig in de onbegrensde stationsruimte hun houding trachten te bepalen. Maar deze enkelingen groeien aan tot karavanen van bepakte en prac- tisch-gekleede optimisten en lang zaam formeert zich het leger der vereenigde reizigers, gereed voor den frontalen aanval op het uit gaande verkeer, bezield met het heilige vuur den slag om de be schikbare reisruimte te winnen. Het front strekt zich uit van de trottoirranden der Amstellaan via Berlage's opvatting van oeverver binding, om dan om te buigen langs de boorden van de Amstel en zich te verliezen in de mistige verten van Diemen. scliillig langsrijdende auto zal een sluipmoord zijn op zyn zelfvertrou wen en zijn gevoel van eigenwaar de. Hij begint select door alleen particuliere wagens met moderne accomodatie aan te vallen, maar successievelijk lost hij alle illusies van een welverzorgde trip in voor ten bescheiden verlangen naar een plaatsje achter op een open truck. Zyn arm raakt vermoeid en zyn gezicht wordt pijnlijk van den inne- menden glimlach en zijn zelf vertrouwen is ingeschrompeld tot net treurige besef van volkomen af hankelijkheid, afhankelijkheid van dc goden van den weg. die trotsch zitten in hun hooge truckcabines of T ANGS deze lijn stelt de reiziger zich op, eerst achteloos, alsof hij een toevallige voorbijganger is, die uitrust op een landelijk plekje, maar geleidelijk geboeid, naar mate hij onder invloed komt van de- oor logspsychose, gedurende de voor postengevechten. Naar zijn aard en meer of minder ontwikkelde per soonlijkheid sluit hij zich aan bij groepen wachtenden of trekt zich terug in sublieme eenzaamheid er gens verder op het onbegrensde perron en in de wijze en de plaats van opstelling zijn alle theorieën over de strategie van het „liften", of „autotjes pikken", zooals de po pulaire uitdrukking luidt, verte genwoordigd. Heeft de enkeling mcei mogelijkheid of ligt het suc ces in groepsverband? Wint de be- scneidenheid het of heeft de bru tale ook nu weer de halve auto? Is er meer stopkans op den open weg dan onder den rook (den nog niet aanwezigen rook) der stad? Heeft vrouwelijke charme nog waarde of telt alleen nog maar het uniform? Dat zyn de problemen, die de lifter-in-spé, onder de oogen dient te zien en hy zal ze alle in de practijk opgelost krijgen, als hij maar lang genoeg gepasseerd wordt dooi het voorbijrazend verkeer. In hei begin zwaait hy mee met zijn duim, zooals hij meergevorderden ziel doen en trekt een innemend en hartelijk gezicht. En iedere onver- lui weggezakt liggen achter het stuur van hun gestroomlijnde wa gens of achteloos door het verkeer dansen in hun vieve jeeps. TTIJ holt gehoorzaam mee met de horde ais ergens aan den ho rizon een auto stilstaat en hy wis selt nerveus en onzeker van stand plaats in de hoop straks dichter te staan by zoo n onberekenbaar stop pend vehikel. Maar ook deze opzet faalt, wanneer hij tot zijn ontzet ting constateert, dat zijn vroegere standplaats ineens aantrekkelijk schynt te zijn geworden voor auto mobilisten om er te stoppen. Zijn ooi spronkelij ke lotgenooten ver dwijnen een voor een van het too- rfeel van den strijd en rijden zege vier» nd langs naar hun diverse plaatsen van bestemming, maar voor eenzaamheid behoeft hij geen angst te hebben, want de aanvoer van versche reizigers houdt min stens gelijken tred met den afvoer. In zijn wanhoop wordt hij nu bru taal en vindingrijk, Hy gaat bijna midden ou den weg staan en zwaait met zijn hand als een verkeers agent of een controlepost van de N B.S., maar hij heeft geen uni form en geen sten-gun om hem eenige autoriteit te verleenen en hij moet bij iedere auto met 'n sprong naar den wegberm zijn leven red den. Ook het wulven met een pa piertje, dat zoowel een reispas als een noodlottige oproep voor spoe dige overkomst kan beteekenen heeft om onnaspeurlijke rede nen geen effect. Maar hij blijft zich iTs, uitsloven om op te s. vallen in de grijze ~ri massa van een der .A zwaaiende mannen en vrouwen. Hij heeft zich dan al eens lis. tig opgesteld bij een zoet-uitziend ver pleegstertje en by 'n Groepje Canadeezen on-leave, hij heeft zijn bagage ach. ter een boom verstopt om er aan trekkelijker voor kleine wagens uit te zien en hij heeft geprobeerd een langzaam rijdende vrachtauto te bespringen. pEHAVEND van buiten en van binnen blijft hij achter en 't glaslooze Amstelstation in de verte wordt als een fata-morgana, een beeld uit de jaren van orde. regel maat en een onberispelijk werkende dienstregeling: Vlug, Veilig, Voor- deelig Als hij tenslotte opgenomen wordt door een goedigen chauffeur van de Irene-Brigade, die zelfs stopt, als er niet om gevraagd wordt, en hij zit ongemakkelijk in den open bak op een reserve-wiel en het open luchtstation van Amsterdam trekt langs hem heen tot de truck de Diomerbrug opzwenkt, denkt hij te vreden: „Als je maar volhoudt en als je maar opvalt, dan lukt het je wel!" C B. MU DE NOODZAKELIJKE wijzi gingen in het Tribunaal-be sluit zijn aangebracht, zal het Tri bunaal te Den Bosch eind Juli zijn eerste openbare zitting houden. 4 TAE GAULLE zal midden Augustus pres. Truman bezoeken. Herstel van democratische organen. T>U de samenstelling van een nood-parlement wil de Re geering ook recht doen aan ver schillende opvattingen, welke hieromtrent tot uiting kwamen. Een van die opvattingen was: de oude Staten-Generaal moeten na volbrachte zuivering weer in functie treden. Goed, zegt de Re geering, ze zullen weer bijeen komen, doch slechts om over hun eigen doodvonnis te stemmen. An ders gezegd: om de procedure voor een nood-parlement goed te keu ren, waarbij de nationale advies commissie belangrijke bevoegd heden krijgt. Zoo doende zal ook de illegaliteit een belangrijke stem in het kapittel krijgen. Na een jaar zullen we wel zóó ver zijn, dat er door regelmatige ver kiezingen een regelmatig parle ment tot stand komt. Voor de ge meenteraden zal het systéem-Beel gewijzigd worden. Hoe, dat weten we nog niet. Zal de regeering lo caal wel noodverkiezingen aan durven? We gelooven, dat de proef best gewaagd kan worden. De re geering sluit trouwens de moge lijkheid niet uit, dat er ook lande lijk al eerder verkiezingen wor den gehouden. Als er namelijk een conflict met het noodparlement zou ontstaan. Of als er beslissin gen van groote draagwijdte aan de orde zouden komen. QENERAAL ARMSTRONG, de j bevelhebber van de „Antwerp X" formatie, die Antwerpen ver- 9 dedigde tegen de V-aanvallen, heeft behalve een een V-l ook een V-4 aan het stadsbestuur geschonken. 1 De V-4 vertoont veel gelijkenis met een V-l, maar het groote ver schil is, dat zij bestuurbaar is. Het wapen biedt plaats aan één pilu^v. Deze besoiuri ae bom tct 9 boven het doel, haalt dan een hef- j boom over en het ontplofbare ge deelte stort zich op het doelof er naast. Dat is het voorste gedeel te. Het achterste gedeelte vliegt nog iets door, zoodat tie piloot gelegenheid heeft eruit te springen en zich met zijn valscherm te redden Dit wapen, waarvan (ie Duit- S schers tengevolge van den snellen 9 geallieerden opmarsch geen gebruik meer hebben kunnen maken, werd in groote aantallen vervaardigd. yOOR HET ORGANISEEREN van openbare uitvoeringen op het gebied van de kunst behoeft na I Augustus geen toestemming te worden aangevraagd, als de optre denden een door het M. G. na 15 j Juli afgegeven vergunning bezitter. Deze vergunning kan tot 15 Juli bij den burgemeester der woonplaats worden aangevraagd. DE AUTO voert ons op een hel len zomermorgen langs kleu rige bermen, waar tusschen de duizenden blozende klaprozen groote plekken margrieten en ka mille schuilgaan. De trotsche maan zaadbloem wuift ons hier en daar vanaf haar hoogen stengel deftig toe. Maar plotseling rijden we een dorp binnen, een stadje en dan weer een dorp en het imposante natuur beeld, dat we met ons meevoerden, vervaagt spoedig. Afbraak, puin, af gebikte steenen, gebarricadeerde huizen en stukken braak liggend terrein zyn de eenige tastbaarhe den, waaraan het oog nu nog kan blijven hangen. Een van onze mede passagiers is een architect, die o. m. het werk van den opbouw in uit voering heeft en deze vertelt ons de geschiedenis van de materieele we dergeboorte in West-Zeeuwsch- Vlaanderen. "VTa de bevrijding werd een Com- 5* missie van Openbare Diensten in het leven geroepen, welke haar kan toren vestigde te Terneuzen. Deze in stelling behandelde alle aangevraagde en uit te voeren bouwprojecten. Ver volgens ontstond het bouwbureau Z. Vlaanderen, waaruit weer het bureau tot wederopbouw boerderijen groeide. Deze twee laatste bestaan tot op he den nog, zegt onze mede-reiziger met een diepen zucht. En als wij naar de reden van zijn misnoegen informeeren antwoordt hij: „Aan het hoofd van ieder bureau staat een algemeen gemachtigde, doch de leider van het bureau Zeeuwsch- Vlaanderen heeft alleen de uiteinde lijke beslissing over de materiaal-toe wijzingen. Dit heeft der» volgenden lijdensweg ten gevolge: Wij moeten eerst de teekeningen maken van de te bouwen nodd boerderij en en stallen, dan een materialenstaat oprïfaken, dit heele geval vervolgens doorgeven aan het bureau voor den wederopbouw van boerderijen, dat de noodzakelijk heid van de totstandkoming van het aangevraagde project onderzoekt, waarna hierover een rapport wordt doorgezonden naar het bureau Z. Vlaanderen, hetwelk de zaak vóór gaat onderzoeken, in dien zin, dat men eerst ter plaatse den boel gaat bezich tigen. Ten slotte krijgen wij al of niet toestemming om een nood-boerderij of -stal te bouwen. U begrijpt nu zelf wel, welk een enorme vertraging deze bureaucratische gang van zaken te weeg brengt. Het bouwbureau is in December opgericht en in April zijn de eerste noodboerderijen pas ge bouwd. De organisatie was de oor zaak van deze vertraging, want ma teriaal was er genoeg. Er is echter een punt, dat we niet uit hel oog mogen verliezen: Toen het bouwbu reau Z.-Vl. kwam vond het niets dan puin, waarvan het zeer waarschijnlijk een obsessie gekregen heeft, temeer daar er bijna geen middelen van ver voer waren." De beste oplossing:. kan nemen. Dit zou den burcauera- tischen romslomp zeer bekorten. Want de tyd dringt. We staan zoo in 9 den winter en het vee moet onderdak hebben. De getroffenen wonen zelfs hier en daar in bunkers, soms 12 tot - 14 gezinnen bü elkaar, zonder water, licht of gas. Deze toestand is onhoud baar". We zijn het volkomen met onzen l zegsman eens en vragen vervolgens n uit welk materiaal de nood boerde- 3 rijen en -stallen gemaakt worden 1 en hoe deze bouw eigenlijk verloopt „Een getroffen boef"moet de bouw arbeiders onderdak en voedsel kur. nen verschaffen. Deze maatregel h I practisch en noodzakelijk doch vooï 1 den boer een geweldige handicap I want wie totaal geruineerd is kan'geen 1 arbeiders onderdak geven en blijft 1 dus voorloopig van hulp verstoken. De noodwoningen zijn gelijkvloersch P Als regel bestaan ze uit één woon- I ruimte, één groote en twee kleine Ij slaapkamers, een keukentje en een I verdiepte kelderkast met bergruimte, k Het materiaal bestaat uit baksteen en S een dak van kepers, panlatten en pan nen of stroo. De noodstallen zijn ge- woonlijk 20 tot 30 meter lang en 5 tot 7 meter breed, terwijl voor de dakbe- dekking dikwijls golfplaten gebruikt 1 worden. Een noodwoning is in den I regel in 4 weken en een noodstal in 1 3 weken gereed." De arbeiders. „Is er dan geen regeling te vin den. waardoor er meer schot in de zaak komt?", vragen wij. „De meest logische oplossing zou zijn, dat het bureau voor den weder opbouw van boerderijen een toewy zing voor materiaal krijgt, waarover het zelf beschikken kan en waarvan het ook zelf de distributie in handen Onze laatste vraag betreft het ar- 1 beidersvraagstuk. „De meeste arbeiders komen uit O.- Zeeuwsch-Vlaanderen. Zij, die onder K het bouwbureau Z.V1. werken, worden '1 per vrachtauto naar en van het werk J gevoerd,^ doch zij, die in dienst zijn van den boerderijenbouw kunnen 's Maandags met de tram en te voet J gaan, terwijl 's Zaterdags dezelfde weg gemaakt moet worden. Op 75 ar beiders geeft dit een verlies van werkuren per week, wat den weder- opbouw zeer belemmert en den aan- nemer schatten gelds kost." Zoo zijn er dus nogal enkele om- standigheden, v welke den wederop bouw van West-Zeeuwsch-Vlaande- ren sterk vertragen. Laten de be voegde instanties begrijpen, dat met vellen papier geen huizen en boer derijen gebouwd kunnen worden, doch dat hiervoor noodig zijn ge voel voor het practische en gezond verstand, dat in staat is snel en doel treffend te organiseeren. no NEDERLANDSCHE locomotie- I ven zijn gisteren uit Duitsch- land gerepatrieerd. IE AUSTRALISCHE minister van Oorlog en vice-premier Toröe i heeft Curtin als eerste minister opgevolgd. TAE STAKING op de Maurits k gisteren geëindigd. Het geheelf personeel is weer aan den arbeid gegaan. AMERIKA en Engeland hebben de voorloopige Poolsche regee- I ring erkend. TN den oorlog verloor Amerika tot I nu toe meer dan 1 millioen man "j aan dooden, gewonden en vermis ten. w ORITSCHE land- en den strijd om land van den derlandsche 1 eenigen tijd P er indrukken daan over on Heel veel v ervaringen is den. Een vluchti wy thans uit van de R.A.F die gedurend land verbleef tijd bij een f Aan dien b: volgende Cir zijn velt herinner heden met ju! zoek in den denkwaardige in ons, gealli de bevrijding werd gebracht Ik heb men: gebracht in huis. ontelba die ik in de jonge als ouc dat menige E is teruggekee dat menig In 24 Haa wordt I De comma Vlaamsche g Hoppenbrouw Den Haag We zijn nu op het Ledega we zijn er huishoudschol Zusters ons r omringen als van de 24 ge: menteel onze bieden. Al zijn hd je moeite wo loond, door dq de nog moede die, totaal uiti meer aan ka nu weer frisc| zoo worden w is het in lang weest". Of; „z| eens. ze zijn n| heb ik aan de me nu geeft. En werkelijk bekomen. Son een dag of tl» verzorgster wq lende gevallen geestesstoornis Daar moet moeder tot dan moet de duur z"n. Er komen gen binnen helpen we allt advies. Van we prachtige Materiaal, a zeep, lysol, g we meenemen sommige gev zihsverzorgste: stelwerk. Dat stookt. Wat de si den winter tl vloeren uit gebroken en verder meubel der gezinsver een piano be; schen meer o] willen ze ook warms klaarn op een noodk voor heeft me: dig. Met. de voed Brood is er noi maaltijden w de gaarkeuke: Over het gaat het leve: je dan iedere schen in tan. kens en winki Naar onze Haagsche volk is een weldaa meewerken moeders van rust te geven, ivo Pet. zullen

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1945 | | pagina 2