TER
LST
Vergeten vaderlanders
Waar bleven de Nazi's
Ir.
GODSDIENST COMMUNISME
IULST
rater
irt vak
„G
De jarige prins
Ministerieel bezoek
aan West-Brabant
Ze gaan weer aan den slag
Off
DEN
)T
ATEUR
Opium voor het volk
maakte rondreis per jeep
IN 'T KORT
Koning Leopold
confereert verder
Zij liggen in hospitalen en komen
boeken te kort, brieven en bezoeken
s. moeten
A VA afd.
m moeten
gebruike-
■enden D.B,
Jangeboden.*
(moeten ook
peulvruch-
Jfer deze niet
gesteld, ter
■oden,
Izaad.
koolzaad en
Jdetom een
j Deze dient
voor den
van het
bvraagd bij
■gunning is
Indigen van
prschbriefje
Lid.
Wordt door
nier a£ge«
(ns onjuiste
prvolgd.
|ssaris voor
428-0
EDITIE VOOR DE PROVINCIE ZEELAND
■ging voor
Ie worden,
(.vader be-
ou sturen.
Jiatuurlyk.
gewaar"
|g zou wa-
lonmiddcl-
lor een der
iMaak je
Ë5.3d 8 uur
li lir
Inprise van
pdendjdcn
beroovende
Itlikkerende
ln leeftijd).
i jaar tot
aan den
angenaam
De Stem
II
1
788-0
IEN
IEK.
leinen. Reeds
ïeel. Brieves
Iklui disponi-
Ines of werk-
|h te lassehen
tET TECHN.
378-0
Bur.: Westsingel 75, Goes; Dubbele poort 8, Hulst
Deze courant wordt op last van 't Militair Gezag
gedrukt op de persen v. h. Dagblad van Noord-
Brabant en Zeeland. Uitg. „Stichting De tem
Dir.: J. A. H. M. v. Schtjndel; Hoofdredacteur:
3. J. H. A. Bruna: Nic. 3. Karhof, rayonredacteur
No. 202
ZATERDAG 30 JUNI 1945
Voor God, Koningin en Vaderland
Comm. v. Toezicht: C. J. v. Hootegem; A. E.
Langenhorst; Mr. Dr. A. J .J. M. Mes; Mr. H.
B. L. de Rechter; Mr. Dr. C. J. M. A. v. Rooy.
Verschijnt eiken werkdag. Abonn. prijs bij voor
uitbet.: 2.73 per kwart., p. post 3.45, p. week
(bij niet-postbestelling) 0.21. Losse nos. 6 cent.
IODSDIENST is opium voor
het volk" was de beruchte
leuze van Karl Marx. Lenin
heeft die nog kernachtiger voor de
Russen vertaald: Godsdienst is
foezel.
En dit is niet zoo maar als een
typeerende beeldspraak bedoeld,
waarmede een vulgair atheisme den
godsdienst belachelijk tracht te
maken. Neen. deze stelling vloeit
rechtstreeks voort uit de Marxis
tische leerstellingen.
Wat zegt iminers het Marxisme?
Dat de bestaande productieverhou
dingen de denkwijze, de ideeën der
menschen bepalen. In de kapitalis
tische maatschappij nu heb je uit
buitende kapitalisten en uitgebuite
proletariërs. Die kapitalisten heb
ben den godsdienst noodig, om de
proletariërs in hun ellende te ver
dooven, om hen te beletten de wer
kelijkheid te zien, om de kennis der
natuurwetten, de noodwendige so
ciale evolutie voor hen te verber
gen. De proletariërs moeten zoet
gehouden worden met het geloof
in een hiernamaals, teneinde hun
gedachten af te wenden van het
geloof in een maatschappij, waarin
zij het voor het zeggen hebben.
De maatschappelijke orde, waarin
wij leven, stelt den mensch boven
dien telkens voor raadsels en ver
rassingen. Zij kan de conjunctuur
bewegingen, de productie en con
sumptie niet beheerschen. De
mensch heeft derhalve den gods
dienst noodig, om die onzekerhe
den in zijn bestaan te verdragen
door het geloof in een Voorzienig
heid. die alles volgens haar on
doorgrondelijke raadsbesluiten re
gelt.
Als nu maar die kapitalistische
orde wordt opgeruimd, als de
mensch nu maar meester wordt
over de conjunctuur-, als alle uit
buiting verdwijnt, dan heeft de
mensch den godsdienst niet meer
noodig, dan heeft hij genoeg aan
zijn taak voor de gemeenschap in
deze wereld, gaat daarin heelemaal
op. vindt er zijn levensvervulling
in.
ejOO ziet men, hoe het atheisme
een onuitwischbare karakter
trek is van het Marxistisch com
munisme. Als het dit loslaat, is
het geen communisme meer. Maar
tevens ontwaart men, hoe groot
zijn geestesarmoede is. zijn onver
mogen om den menschen het ware
geluk te schenken.
Het geloof in de volmaakte maat
schappij, waarin de samenleving
der menschen alles perfect kan or-
ganiseeren, is een geloof, dat nim
mer de diepste strevingen, de hoog
ste aspiraties van verstand en hart
kan bevredigen. Altijd blijft er
„het" groote raadsel: Vanwaar ko
men wij? Waar gaan wij heen?
Zelfs al ware het mogelijk een leven
zonder zorgen in een technisch vol-
maakt-loopende maatschappij te
waarborgen, dan nog zou de mensch
de kortheid en wankelbaarheid van
dit leven ervaren, dan nog, ja dan
des te meer zou hem het donkere
geheim van den dood kwellen. Dan
nog zou hij de smachtingen naar 't
bovennatuurlijke, naar het onein
dige, naar iets wat uitgaat boven
alle materieele bevrediging, niet
kunnen onderdrukken. Dan nog kan
hij slechts zekerheid en troost vin
den bij dat simpele woord van den
catechismus: Wij zijn op aarde om
God te dienen en daardoor in den
hemel te komen.
Wie daaraan voorbijgaat, komt
altijd bü afgoden terecht, die hem
zullen tyranniseeren. In de „per-
fect-loopende maatschappij" zal de
techniek, de partij, het program, de
leider zijn afgod worden, zal de
ware vrijheid verloren gaan, "zal de
natuurlijke gemeenschap van het
huwelijk en van het gezin in het
gedrang komen, wordt de mensch
een slaaf, die waarlijk verdoofd
wordt door de opium, de foezel van
een pseudo-godsdienst.
QP ZIJN VERJAARDAG maakte
Prins Bernhard een rondreis
per Jeep door de provincies
Utrecht, Noord, en Zuid-Holland.
De Prins bezocht daarbij achtereen
volgens Utrecht, Rotterdam, Delft,
Den Haag, Haarlem, Alkmaar en
Amsterdam. Overal werd hü uiter
mate geestdriftig ontvangen. In
Delft legde de Prins een krans in
den koninklijken grafkelder. In 't
Zuiden is de jaardag van den ge
maal onzer troonopvolgster overal
op hartelijke wijze gevierd.
40°|o van ons vee
geroofd
^AAR SCHATTING is nog 60 pet
van onzen vooroorlogschen vee
stapel overgebleven. De gezond
heidstoestand van het vee, is goed
volgens den wild. directeur van den
Veeartsenijkundigen dienst. Het
fokmateriaal is zelfs in allerbeste
conditie. De vee-situatie in het
Zuiden is allerminst rooskleurig, in
tegenstelling tot de situatie in het
Noorden.
Met het mond- en klauwzeer is
het in ons land over het algemeen
normaal. Wel is er veel schurft..
Het veevoeder baart voor de zo
mermaanden weinig zorgen. Voor
den winter ziet het er niet zoo goed
uit.
Ten aanzien van de voedselvoor
ziening zei de wnd. directeur van
den Veeartsenykundigen dienst, dat
de veestapel groot genoeg is om 't
N'ed. volk van zuivelproducten te
voorzien.
ELECTR1FICATIE
DER SPOORWEGEN
JR HUPKES. de directeur van de
Ned. Spoorwegen, ziet als een
der taken van de Spoorwegen het
geheele bedrijf te electrifice'eren
met uitzondering van secundair-
Hjnen. Het gaat dan om een electri-
ficeering van 2500 km lengte. Als
er materiaal voldoende is. kan het
plan bi 3 jaar uitgevoerd worden,
Heden zon onder 22.05 u., Zon-
...f*.™" °P 5.23 u. en zon onder
-..05. Maandag zon op 5.23 u.
TAE minister van Voedselvoorzie-
ning en Landbouw heeft giste
ren een bezoek gebracht aan W.
Brabant. waarbij hü in het bijzon
der belangstelling toonde in het
vraagstuk van de arbeidsvoorzie
ning. Om. heeft hij de tewerkstel
ling van gevangenen in de polders
bü Ossendrecht en Woensdrecht in
oogenschouw genomen.
TV ON. LEOPOLD heeft den vroe-
geren minister-president, van
Zeeland, den vroegeren min. van
oorlog. Deveze, en senator Pholien
naar Salzburg ontboden. Ook de
Belg. afgevaardigde voor San Fran
cisco. de Visscher, heeft een uitnoo-
diging ontvangen.
TAE Fransche en Zwitsersche re-
geeringen hebben besloten de
nieuwe Poolsche regeering te er
kennen. Ook Zweden heeft zulks
gedaan.
TAE TURKSCHE pers houdt zich
bezig met besprekingen over
de controle der Dardanellen en
legt den klemtoon op de Turksche
souvereiniteit en wenscht geen in
menging in het beheer over dezen
doorvaartweg.
TN EEN BOSCH in N. Roemenië
is een massagraf ontdekt met
6000 lijken. Het graf ligt aan den
rand van een vroeger Duitsch con
centratiekamp.
TAE DORDTSCHE KIL is thans
vrij van mijnen. Tusschen Wil
lemsdorp en 's Gravendeel moet
zeer langzaam gevaren worden. De
max. diepgang is 15 voet en de max.
maat 1000 ton.
TAELDEN, de aannemer der ver-
dedigingswerken op Walcheren,
is wegens collaboratie gearresteerd.
PEN der da-
mes van 't
Vrouwelijk
Hulpkorps
slaakte een
noodkreet, dat
dit het werk
voor onze mi
litairen niet
alleen af kan.
Dit was de re
den, dat we
op zeer de
cente wijze
zoowel Bomb
Disposal als
Vrouwelijk
Hulpkorps
onder den
arm namen en
ons spoedden
in de richting
Turnhout
waar een
immens groot
hospitaal van
het C'anadee-
sche leger
staat.
Als een docu-
nrentatiefilm
gaat het menschelijk lijden even
later aan me voorbij als ik door
de gangen ga langs de zalen, waar
rij aan rij de gewonden liggen en
bij het lezen der opschriften boven
de zalen, moet ik denken aan de
inhoudsopgave van een boek over
medische wetenschap. Een operatie
-zaal waait me door de half open
deur een geur van gloroform te
gen: daar vechten de dokters hun
strijd om het leven te behouden
bij de soldaten, die getracht hebben
het elkander te ontnemen, Dan ko
men we in een rustiger gedeelte,
bij de lichte zieken en herstellen
den. In twee rijen staan ruim veer
tig bedden in iedere zaal. boven
ieder bed een nummer; geen enkele
versiering» geen kruisbeeld of schil
derijtje of bloemvaas om de sfeer
wat op te vroolijken.
„Kijk, daar op dat bed, dat is een
Nederlander", wordt me in het oor
gefluisterd, en ik zie een jongen
frisschen kerel bezig met handwerk
en naast het bed een paar kruk
ken. De kennismaking is al heel ge
makkelijk en er komt een gevoel
over»me van een zekere blijdschap,
dat ik deze jongens kan vertellen
en vragen, kan opbeuren en bemoe
digen en helpen. En naarmate ik
met meer landgenooten kennis
maak, ervaar ik sterker, dat zij hier
inderdaad vergeten vaderlanders
zijn. Ik zal kort en zakelijk de be
zwaren naar voren brengen, die ik
(vervolg zie pag. 2)
ER ZIJN teekenen die er op
wijzen, dat Bergen-Belsen.
Buchenwalde en Dachau aan
het verbleeken zijn in de herinne
ringen van hen, die het Nazidom
met wortel en tak wilden uitroeien,
toen de granaten nog floten en de
bommen nog explodeerden.
Grensbewoners weten te vertel
len, dat men in Duitschland de
verlichte treinen alweer ziet rijden,
dat de energievoorziening alweer
op toeren is, terwijl in het aan
grenzende Nederland door gebrek
aan spoor wegmatejieel het verkeer
nog voor het allergrootste deel ver
lamd ligt en in de meeste provin
cies gebrek heerscht aan de ele
mentaire behoeften voor verwar
ming en verlichting,
TJET IS geen jalousie die ons deze
gedachte ingeeft. Wij zijn een
vrij volk, dat althans ten opzichte
van Duitschland den oorlog mede
heeft gewonnen. En den overwin
naar past geen afgunst op den
overwonnene, te minder wanneer-
deze zich een unfair tegenstander
heeft betoond.
Wij willen ons eigen werk op-
knapp'-r, ons eigen herstel ter
harrd tremen, doch wij verzetten er
ons met alle kracht tegen, dat de
overwonnene in de gelegenheid
wordt gesteld snel op krachten te
komen voor zijn volgenden slag.
Want dat de Duitscher in die rich
ting streeft, staat voor ons vast; vijf
jaren bezetting hebben ons zijn
karakter terdege doen kennen.
Zij, die aan de andere zijde van
het groote water bleven, hebben
het Duitsche karakter niet zoo
kunnen doorgronden als wij en er-
zullen er ongetwijfeld velen zijn,
die zich om den tuin laten leiden
door- het bekende Duitsche ge-
schmeichel.
„Niettemin wordt gehoopt eiken Duit
scher in het door de Britten bezette deel
van het land 2000 calorieën voedsel per
dag te kunnen verstrekken".
,.De Stem' 22 Juni 3945.
Het door de SHAEF bepaalde a
rantsoen voor Nederland „komt
overeen met 1850 calorieën per
dag,"
„De Stem- Juni 1M5_
,Vlug M«vrouw! Men«er haast; hij moat weer aan den slag.
TA IT LAATSTE inspireerde de St.
Louis Post Dispatch tot een
behandeling van de vraag: Waar
zijn toch al die nazis
Korten tijd geleden, schrijft het
blad, was heel Europa bevolkt met
nazis. Blijken van hun aanwezig
heid worden nog over de geheele
wereld gevonden. Maar nu ze hun
werk voltooid hebben, schijnen ze
te zijn verdwenen.
Het volk in Duitschland praat
over hen, maar niemand ziet ze.
We weten, dat ze er geweest zijn,
want wanneer men een Duitscher
ondervraagt over de millioen-en-
een oorlogsmisdaden, dan zeggen
ze: „dat deden de nazis." Alles
werd gedaan door de nazis, werke
lijk. maar niemand is een nazi.
Integendeel, iedereen in Duitsch
land is een vriendelijk, hardwer
kend wezen dat zijn zaken behar
tigde alsof het er zich nauwelijks
van bewust was dat er een oorlog
woedde en dat zeker niets wist
hemelsche goedheid, nee dat
menschen bij honderden en duizen
den gepijnigd en verbrand werden
in moord-bedrijven.
Of, als ze 't al wisten, dan ston
den ze er compleet buiten, noch
konden ze er iets tegen doen. Want,
ziet u. dat deden de nazis en daar
kan men niets tegen doen, even
min als men iets doen kan tegen
een vampier, een draak of een
weerwolf.
TJET KAN ZIJN. dat er iets bo-
vennatuurlijks was aan die
nazis besluit het blad sarcas
tisch het kan zijn dat ze plot
seling. op een nacht, volgroeid en
wel uit de aarde te voorschijn
sprongen en, nadat ze hun werk
hadden gedaan, in een wolk van
rook en vuur verdwenen. Terwijl
ze het Duitsche volk, dat vriende
lijke en eenvoudige Duitsche volk.
een beetje confuus achter lieten,
't Kan zijn dat men daarom ner
gens een nazi vindt
Intusschen bestellen Herr Schmidt
en Herr Schulze hun 2000 calo
rieën. Zij moeten toch óók leven
En zij weten van niets.