DE STEM TWINTIG AUTO'S KORTE BERICHTEN Prijs uitsluitend per week f 0.30 Administratie Dubbelpoort 7, Hulst Uitgave „De Stem" Wordt op last van het Militair Gezag gedrukt op de persen van Drukkerij G. de Mul, Sas van Gent Voor God, Koningin en Vaderland. EDITIE VOOR ZEELAND N° 56. Vrijdag 2 Feb. 1945 Directeur J. A. H. M. van Schijndel Hoofdredacteur J. J. H. A. Bruna Redact, voor het gewest A. J. v. d. Meer Redactie Oostkade 16, Sas van Gent. .Wanneer we maar twintig drie-tons vracht auto's haddenDat is dag- en nacht de verzuchting van de mannen, die voor de thans vrijwel hopelooze taak staan het zwaar getroffen gebied van Westelijk Z. Vlaanderen weer op te bouwen. Twintig vrachtauto'sDat beteekent, dat eiken dag 600 arbeiders naar en van hun werk in de verwoeste steden en dorpen kunnen worden gebracht; dat men eiken dag bouw materialen kan vervoeren; dat boerenhoeven en woningen van landarbeiders bewoonbaar worden gemaakt; dat in het komend seizoen het vruchtbare Zeeuwsch-Vlaanderen behoor lijk bebouwd kan worden; dat vee en paarden ondergebracht kunnen worden. Het beteekent ook, dat de hygiënische toestand verbeter 1 kan worden, dat de dreiging van besmettelijke ziekten ophoudt en de menschen niet langer in kapotte huizen zitten, waar 't niet tocht maar waait. Het beteekent eveneens, dat het eenige hospitaal in dit gebied van ellende weer groo- tendeels bruikbaar wordt. Het klinkt ongeloofwaardig en fantastisch, maar toch maken die twintig auto's dat ver schil. Westelijk Zeeuwsch-Vlaanderen is Schrik barend verwoest het is onmogelijk een juist beeld te geven van hetgeen hier door den oor log is aangericht. Wanneer in een tamelijk groote stad duizend huizen zijn verwoest, dan zijn er nog altijd duizend andere woningen, waarin men de van hun dak beroofden kan onderbrengen. Maar als in dit land van kleine steden en dorpen duizend huizen worden ver woest, dan is dat een catastrophe, waar niets tegen gedaan kan worden. Wat er in dit ge bied is overgebleven, zijn beschadigde huizen en bergen puin. Alleen in Breskens ligt tus- schen de 40 en 50.000 ton puin. De mannen van den wederopbouw hebben een goeden kijk op de zaak. De kapitein van de Royal Engineers en de Algemeen gemachtig de voor den wederopbouw weten van organi satie. De burgerdienstplicht maakt het mogelijk zoowel arbeider als aannemer aan het werk te zetten (het wordt hoog tijd, dat men stevig van deze bevoegdheid gebruik maakt). Iemand, die het goed betalen kan, heeft geen voorrang boven anderen, wanneer het om herstel van woningen gaat, de algemeen gemachtigde maakt uit, welke huizen het eerst hersteld zul len worden. Honderden woningen zijn gerepa reerd. Het zijn noodreparaties, doorgaans ver richt met materiaal, afkomstig van verwoeste huizen, maar men heeft tenminste woonruimte gekregen. Door een groot deel van het ver woeste gebied heeft men electriciteit en leiding water gebracht; er loopen weer enkele trams, wat voor de voedselvoorziening en het ar beidsproces van enorm belang is. Er zijn sluizen hersteld en dijken versterkt, het land is weer drooggevallen en slechts een klein deel heeft van zout water geleden. De Provinciale Waterstaat was bij dit werk weer op zijn best. Er zijn schepen gelicht en er is materiaal van allerlei aard aangevoerd. Doch dit alles is slechts een klein deel van hetgeen gedaan moet worden, noodzakelijk ge daan moet worden. Eigenlijk is het weinig meer dan een begin. Maar wat wil men? Alles, waar men over beschikt, zijn vijf particuliere vrachtauto's, waarvan er voortdurend een in reparatie is. Daarmee moet men de arbeiders vervoeren, kleine groepjes mannen, die wel werken, maar geen schot in de zaak zien komen. Tot dus verre is het onmogelijk gebleken een flinke ploeg aan het werk te zetten teneinde het hos pitaal van Oostburg weer in orde te krijgen. Het is uitgesloten om materialen en werktuigen aan te voeren. Het is alles even hopeloos van de kinderen voor wie geen schoollokaal te vinden is tot het slappe gedoe van verscheidene burgemeesters, die huiverig zijn om menschen aan het werk te zetten. Er zijn dingen, die men zelfs met twintig vrachtauto's niet kan veranderen honderden dingen. Het probleem van de vergunningen om bouwmaterialen uit België te halen, het schreeu wend gebrek aan de eenvoudigste werktuigen, tot doodgewone schoppen toe. Er moeten bull dozers komen om het puin weg te werken. Maar als die twintig wagens er waren, dan konden de menschen, die werken willen, aan den slag gaan, dan zou het uitgesloten zijn, dat lieden, die duizenden met smokkelhandel ver dienen, achter de 'kachel blijven, terwij! op Nederlandschen bodem Britsche soldaten sneu velen. N o g is het moreel van de door den oorlog getroffen menschen goed, nog even goed als toen minister Gerbrandy tijdens zijn bezoek de menschen ten zeerste prees. Maar dat kan al leen zoo blijven als de bevolking vooruitgang ziet, als de boer weet, dat hij volk kan krijgen voor het uitrijden en een ieder zekerheid heeft, dat de goede Zeeuwsche aarde ten volle kan worden benut. Maar dit is de groote tragedie van verwoest Zeeuwsch-Vlaanderen, dat men is blijven ste ken door gebrek aan transport en werktuigen. De menschen houden zich flink. Doorgaans hebben ze geen andere kleeren dan die, welke ze dragen de rest lag in de kast in het ver woeste huis. Er is geen arbeider, die een be hoorlijk paar werkschoenen heeft. Dit tekort aan kleeren en schoeisel schreit ten hemel. Er is geen enkel vooruitzicht op verlichting van dezen nood. Het is allemaal zoo verklaarbaar: De oorlog moet voor gaan, het leger heeft de auto's noo- digDoch het is noodzakelijk, dat de be volking van dit verwoeste gebied eenig hou vast krijgt. Het kan hun niet schelen wie er nu eindelijk het materiaal levert SHAEF of Militair Gezag of de hemel weet wie. Als dat open dak maar gerepareerd wordt of die half weg geschoten keukenmuur dicht gemetseld. Dan gaat het leven wel weer per slot van rekening is er nog vrij behoorlijk te eten in Zeeuwsch-Vlaanderen Neemt men de tallooze moeilijkheden in aanmerking dan is er veel werk verzet in dit gebied. Maar er moeten 4000 beschadigde woningen hersteld worden, er zijn nog 200 boerderijen bewoonbaar te maken en men moet stalruimte maken voor 2000 stuks vee en 1200 paarden. Dat kan allemaal niet in eens, maar twintig 3-tons vrachtauto's, 600 arbeiders ie- deren dag naar hun werk, „aanvoer van ma teriaal"Het zou beteekenen, dat de be volking den volgenden winter niet meer in el lende behoeft te leven, dat het en de thans welig tusschen het puin tierende ratten geen epidemie veroorzaken. Want het zou het ein de beteekenen van de impasse, waarin de we deropbouw zich thans bevindt en die zeer groote gevaren met zich kan brengen. Uit Moskou werd gemeld, dat alle van het front binnengekomen berichten wijzen op de afwezigheid van de burgerbevolking in de door de Russen bezette streken. Pe Duitschers wer den geëvacueerd of vluchtten in paniek. Te Krakau werd de woning van den gewezen gou verneur Frank in onbeschrijflijken toestand gevonden. Men herinnert zich nog de verkla ring van Seiss Inquart: ,,De Weichsel zou eerst haar loop moeten wijzigen, alvorens de Russen de muren van Krakau kunnen nade ren". (ANEP-ANETA). IR. P. H. W. SITSEN OVERLEDEN. Ir. P. H. W. Sitsen, de leider van de Neder- landsche delegatie bij de UNRRA in het Zuid- Westelijk gedeelte der Stille Zuidzee is na een korte ongesteldheid in den ouderdom van 61 jaar te Sydney overleden. PE-ZWEEDSCHE HULP AAN BEZET T., NEDERLAND. fife ji DeIt&ï» Zweedsche hulpschepen voor bezet Nederland, die thans een vrijgeleide van de Duitschers hebben gekregen, zouden vermoe delijk op 24 Januari met koren, groenten, ge condenseerde melk, margarine en levertraan, pile geschenken van de Zweedsche regeering, van Trellsborg vertrekken. NIEUWE AMERIKAANCHE BOEKEN. Er worden thans verschillende nieuwe Ame- rikaansche boeken aangekondigd. De roman schrijver Louis Bromfield zal in het voorjaar een autobiografischen roman uitgeven onder den titel „Pleasant Valley", waarin hij zijn leven op zijn hoeve in Ohio beschrijft.^ In Maart zal Richard Wright eveneens een autobiografischen roman uitgeven, onder den titel „Black Boy" genaamd. Glenway Wascott zal een boek publiceeren over de geschiedenis van den oorlog in Grie kenland, „Een apartement in Athene", ge naamd.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1945 | | pagina 1