DE STEM Opbouw en Toekomst Prijs uitsluitend per week f 0*30 Administratie Dubbelpoort 7/ Hulst Uitgave „De Stem" Wordt op last van het Militair Gezag gedrukt op de persen van Drukkerij G. de Mul, Sas van Gent Voor God, Koningin en Vaderland. EDITIE VOOR ZEELAND No 36. Woensdag 10 Jan. 1945 Directeur J. A. H. M. van Schijndel Hoofdredacteur J. J. H. A. Bruna Redact, voor het gewekt A. J. v. d. Meer Redactie Oostkade 1 6, Sas van Gent. Allen moeten voor allen gaan werken. De stem van een jongere vroeg uiting in ons blad en gaarne willen wij uit het lange stuk, dat hij ons toezond, de hoofdgedachten overnemen, omdat ze getuigen van een juist inzicht in hetgeen de nieuwe samenleving van bevrijd Nederland behoeft: Gemeenschapszin. In gemeenschap kunnen en moeten wij thans in bevrijd gebied bouwen aan een gezonde welvaart. Maar welke deugd vraagt zij dan wel. op de eerste plaats voor een gezonden op bouw van het Vaderland? Zij vraagt „echte sociale menschen"', die be reid zijn in gemeenschapszin te bouwen aan gemeenschappelijk welvaren. Voornamelijk moet dus de deugd: „gemeenschapszin" aange kweekt worden. Wat is gemeenschapszin? Velen praten over gemeenschapszin, maar passen deze niet altijd toe, in de gemeenschap. Ik wil hier een gepast voorbeeld geven. Ge meenschapszin bestaat in wezen in de bewuste beleving van een gemeenschappelijke doelstel ling. Het'voorbeeld: Een groep krijgt als op dracht wapens te bemachtigen uit een wapen-s. depot. Het wapendepot wordt natuurlijk scherp bewaakt. De groep, die de opdracht krijgt, telt drie personen. De sluipaanval begint. Eén ver kent het terrein en houdt dat gedeelte, waar de aanval op gericht was, scherp in het oog, voor eventueel gevaar der Duitsche wacht. De andere twee doen tegelijkertijd hun aanval op het wapendepot, helpen elkander bij iedere hindernis en hun doel slaagt. Leefde er onder deze 3 personen nu niet een intens saamhoorigheidsgevoel? Waarom? Omdat zij zich verbonden wisten DOOR EEN DOEL, dat allen door gezamelijke krachts inspanning te bereiken was. Deze drie perso nen hadden samen één plan, dat lukken moest. Zij wisten van elkaar,, de anderen werken voor m;j om mijnplan te doen slagen en van de wijze waarop ik mijn plicht doe, hangt het wel slagen van ons gezamelijk plan af. Gaven zij nu -niet een goed en prachtig voorbeeld van bewuste beleving van een gezamelijke doelstel ling? Zeer zeker! Hun gezamelijk werk was toen illegaal. Geen gevaar kennende werkten zij voor een betere toekomst. Deze doelstelling was niet alleen voor hun zelf, maar voor al- Vn, die naar VRÜHEID en naar een BETE RE TOEKOMST verlangen. Een klein gedeelte van Nederland kent reeds de bevrijding. Het Noorden zucht nog onder de verschrikkingen van de bezetting. Maar hun heroïsche strijd tegen de tirannie gaat voort. ILLEGAAL en met een intens saamhoorigheidsgevoel. Wat is nu onze plicht? Wij moeten den strijd op bevrijd gebied voort zetten. Allen in bevrijd gebied moeten één doelstelling voor oogen houden, om. gezame lijk dat doel te bereiken en wel: gemeenschap pelijke welvaart. Welvaart in den zin van: redelijk levensonderhoud, ontwikkeling en ver volmaking van de menschelijke vermogens, kennis, wetenschap, ontspanning en vrede. Ik ben ervan overtuigd, dat ieder individu zich tot dit doel wil verheffen. Dat ieder zijn kracht en kennis wil geven om, in samenwerking met anderen, dit behoorlijk peil van welvaart te bereiken. Prachtig streven! Door aller samen werking komt dan een geheel van goederen en diensten ter beschikking van de gemeenschap, zoodat ieder het zijne heeft bijgedragen om aan anderen een menschwaardig bestaan mo gelijk te maken. Gemeenschap dus zijn „WIJ". Wij moeten nu onzen plicht kennen om het groote gebouw van het gemeenschappelijk wel zijn waarvan het welvaren van heel ons volk afhangt goed te fundeeren. Werknemer, Middenstander, Landbouwer of Werkgever, ieder kan hier in zijn beroep, aan meewerken. Ieder aandeel wordt dan een direct voordeel voor Uw nieuwe hetere samenleving. Dit is een doelstelling, die ALLEEN te bereiken is, wanneer ALLEN waarlijk ALLEN werken. Zij, die deze over tuiging niet met zich dragen, zijn parasieten der menschelijke samenleving, die slechts hun eigen voordeel beoogen, hetwelk nu, meer dan ooit, te veroordeelen is. In het voorbeeld zal de geachte lezer wel begrepen hebben, dat daar een werkelijk groot gemeenschapsgevoel overheerschte. Zij hadden één doel: strijden voor een vrij Nederland. ONS DOEL moet zijn, strijden en werken voor een gezond en krachtig Nederland. Voor ec-n nieuw Nederland, dat op sadistische ma nier geteisterd is. Ja, Hitier wenschte een chaos van ons land en ziet om U heen, in alles heeft hij zün doel bereikt.Wij zitten nu in een chaos. MAAR op Hollandsche wijze zullen wij er boven uit komen. Dat vooral het Militair Gezag en iedere andere instantie aan wie de voorloopige leiding is opgedragen, dit moge doen met vaste hand, rechtmatig en zonder aanzien van persoon, op dat het algemeen welzijn moge gediend zijn. Ieder zal wel begrijpen, dat alleen een goed gemeenschapsleven verwezenlijkt kan worden door GOEDE LEIDING. Moge het zoo wor den tot heil van Vorstin en Nederland. In dezen strijd zullen wij met trots de helden gedenken, omdat zij voor hetzelfde ideaal zelfs hun leven hebben gegeven. Op voor Koningin en Vaderland! De Katholieken in bevrijd Nederland. Het zal onzen lezers interesseeren een En- gelsch oordeel te vernemen. Uit de „Catholic Times" citeeren wij het volgende: In Nederland was de geest van verzet ster ker dan in veel andere landen. Onder de Ka tholieken waren de Bisschoppen onbetwistbaar de sterke leiders. Hun woord werd door de leeken zonder reserve aanvaard, en hun be velen in den verdedigingsstrijd werden stipt nagekomen. De Katholieke arbeiders verlieten op hun aanwijzing als één man hun organisa ties toen de Duitschers daarover controle wenschten. De leerkrachten weigerden hun scholen te nazificeeren, de studenten doken onder toen hun universiteiten werden bedreigd. Intusschen werkten allen in den illegalen strijd samen met anderen aan het behoud van don nationalen geest. Een nieuw gevoel van broederschap brak zich zoodoende baan bij de jongere Nederlanders en de resultaten daarvan zijn in het bevrijde gebied te zien. Het grootste deel daarvan is Katholiek, en het lang ver drukte Katholieke leven bloeit er weer snel op. Vakvereenigingen zijn oopgericht bij Katho lieken en anderen, maar, overeenkomstig den nieuwen geest van toenadering, werken zij niet alleen hartelijk samen, doch hebben zelfs een contact-commissie in het leven geroepen. Na tuurlijk kan de uiteindelijke hou'ding van de Bisschoppen- ten aanzien van deze tendenz nog niet volledig bepaald worden voordat het land geheel bevrijd is. Een ander gevolg van den ondergrondschen strijd is 't wegtrekken van de laatste gevoelens van wantrouwen, die sommige Protestanten nog ten aanzien der Katholieken mochten gevoelen. Dit is mede een gevolg van de prachtige hou ding der Bisschoppen. Een voorbeeld van deze nieuwe verstandhouding kon men waarnemen toen de twee Katholieke ministers uit het Ka binet verdwenen en niet door Katholieken ver vangen werden. Protestanten kwamen los uit Suriname en Guragao en daarbij gaven óók Protestanten uitdrukking aan hun misnoegen. Gezag moet er zijn. Een uitdrukking, die voor den oorlog mo gelijk een gemeenplaats kon lijken, maar die nu radicaal den spijker op zijn kop slaat. Vier jaren lang is het begrip Gezag mis bruikt in Nederland, vier jaren lang heeft een bezettende macht zijn beteekenis verlaagd en misvormd. Dit heeft diepe sporen in ons volk achtergelaten en maakt het velen üelfs moeilijk het wettig gezag te aanvaarden en te eerbiedi gen, niet op de wijze zooals het een ieder goed dunkt of volgens 't beperkte inzicht van den enkeling, maar met een ruim begrip van zijn hooge waarde, die het gansche volk tot ge hoorzaamheid moet dwingen. Het behoeft geen verwondering te wekken, dat het voor talrijke illegale werkers moeilijk is te wennen aan het weer aangevangen legale

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1945 | | pagina 1