DE STEM
Opbouw en Toekomst
Prijs uitsluitend per week f 0*30
Administratie Dubbelpoort 7/ Hulst
Uitgave „De Stem" Wordt op last van
het Militair Gezag gedrukt op de persen
van Drukkerij G. de Mul, Sas van Gent
Voor God, Koningin en Vaderland.
EDITIE VOOR ZEELAND
No 36. Woensdag 10 Jan. 1945
Directeur J. A. H. M. van Schijndel
Hoofdredacteur J. J. H. A. Bruna
Redact, voor het gewekt A. J. v. d. Meer
Redactie Oostkade 1 6, Sas van Gent.
Allen moeten voor
allen gaan werken.
De stem van een jongere vroeg uiting in
ons blad en gaarne willen wij uit het lange
stuk, dat hij ons toezond, de hoofdgedachten
overnemen, omdat ze getuigen van een juist
inzicht in hetgeen de nieuwe samenleving van
bevrijd Nederland behoeft: Gemeenschapszin.
In gemeenschap kunnen en moeten wij thans
in bevrijd gebied bouwen aan een gezonde
welvaart. Maar welke deugd vraagt zij dan
wel. op de eerste plaats voor een gezonden op
bouw van het Vaderland?
Zij vraagt „echte sociale menschen"', die be
reid zijn in gemeenschapszin te bouwen aan
gemeenschappelijk welvaren. Voornamelijk
moet dus de deugd: „gemeenschapszin" aange
kweekt worden. Wat is gemeenschapszin?
Velen praten over gemeenschapszin, maar
passen deze niet altijd toe, in de gemeenschap.
Ik wil hier een gepast voorbeeld geven. Ge
meenschapszin bestaat in wezen in de bewuste
beleving van een gemeenschappelijke doelstel
ling. Het'voorbeeld: Een groep krijgt als op
dracht wapens te bemachtigen uit een wapen-s.
depot. Het wapendepot wordt natuurlijk scherp
bewaakt. De groep, die de opdracht krijgt, telt
drie personen. De sluipaanval begint. Eén ver
kent het terrein en houdt dat gedeelte, waar
de aanval op gericht was, scherp in het oog,
voor eventueel gevaar der Duitsche wacht. De
andere twee doen tegelijkertijd hun aanval op
het wapendepot, helpen elkander bij iedere
hindernis en hun doel slaagt.
Leefde er onder deze 3 personen nu niet
een intens saamhoorigheidsgevoel? Waarom?
Omdat zij zich verbonden wisten DOOR EEN
DOEL, dat allen door gezamelijke krachts
inspanning te bereiken was. Deze drie perso
nen hadden samen één plan, dat lukken moest.
Zij wisten van elkaar,, de anderen werken voor
m;j om mijnplan te doen slagen en van de
wijze waarop ik mijn plicht doe, hangt het wel
slagen van ons gezamelijk plan af. Gaven zij
nu -niet een goed en prachtig voorbeeld van
bewuste beleving van een gezamelijke doelstel
ling? Zeer zeker! Hun gezamelijk werk was
toen illegaal. Geen gevaar kennende werkten
zij voor een betere toekomst. Deze doelstelling
was niet alleen voor hun zelf, maar voor al-
Vn, die naar VRÜHEID en naar een BETE
RE TOEKOMST verlangen.
Een klein gedeelte van Nederland kent
reeds de bevrijding. Het Noorden zucht nog
onder de verschrikkingen van de bezetting.
Maar hun heroïsche strijd tegen de tirannie
gaat voort. ILLEGAAL en met een intens
saamhoorigheidsgevoel. Wat is nu onze plicht?
Wij moeten den strijd op bevrijd gebied voort
zetten. Allen in bevrijd gebied moeten één
doelstelling voor oogen houden, om. gezame
lijk dat doel te bereiken en wel: gemeenschap
pelijke welvaart. Welvaart in den zin van:
redelijk levensonderhoud, ontwikkeling en ver
volmaking van de menschelijke vermogens,
kennis, wetenschap, ontspanning en vrede. Ik
ben ervan overtuigd, dat ieder individu zich
tot dit doel wil verheffen. Dat ieder zijn kracht
en kennis wil geven om, in samenwerking met
anderen, dit behoorlijk peil van welvaart te
bereiken. Prachtig streven! Door aller samen
werking komt dan een geheel van goederen en
diensten ter beschikking van de gemeenschap,
zoodat ieder het zijne heeft bijgedragen om
aan anderen een menschwaardig bestaan mo
gelijk te maken. Gemeenschap dus zijn „WIJ".
Wij moeten nu onzen plicht kennen om het
groote gebouw van het gemeenschappelijk wel
zijn waarvan het welvaren van heel ons
volk afhangt goed te fundeeren.
Werknemer, Middenstander, Landbouwer
of Werkgever, ieder kan hier in zijn beroep,
aan meewerken. Ieder aandeel wordt dan
een direct voordeel voor Uw nieuwe
hetere samenleving. Dit is een doelstelling, die
ALLEEN te bereiken is, wanneer ALLEN
waarlijk ALLEN werken. Zij, die deze over
tuiging niet met zich dragen, zijn parasieten
der menschelijke samenleving, die slechts hun
eigen voordeel beoogen, hetwelk nu, meer dan
ooit, te veroordeelen is.
In het voorbeeld zal de geachte lezer wel
begrepen hebben, dat daar een werkelijk groot
gemeenschapsgevoel overheerschte. Zij hadden
één doel: strijden voor een vrij Nederland.
ONS DOEL moet zijn, strijden en werken
voor een gezond en krachtig Nederland. Voor
ec-n nieuw Nederland, dat op sadistische ma
nier geteisterd is. Ja, Hitier wenschte een chaos
van ons land en ziet om U heen, in alles heeft
hij zün doel bereikt.Wij zitten nu in een chaos.
MAAR op Hollandsche wijze zullen wij er
boven uit komen.
Dat vooral het Militair Gezag en iedere
andere instantie aan wie de voorloopige leiding
is opgedragen, dit moge doen met vaste hand,
rechtmatig en zonder aanzien van persoon, op
dat het algemeen welzijn moge gediend zijn.
Ieder zal wel begrijpen, dat alleen een goed
gemeenschapsleven verwezenlijkt kan worden
door GOEDE LEIDING. Moge het zoo wor
den tot heil van Vorstin en Nederland.
In dezen strijd zullen wij met trots de helden
gedenken, omdat zij voor hetzelfde ideaal zelfs
hun leven hebben gegeven. Op voor Koningin
en Vaderland!
De Katholieken in bevrijd
Nederland.
Het zal onzen lezers interesseeren een En-
gelsch oordeel te vernemen. Uit de „Catholic
Times" citeeren wij het volgende:
In Nederland was de geest van verzet ster
ker dan in veel andere landen. Onder de Ka
tholieken waren de Bisschoppen onbetwistbaar
de sterke leiders. Hun woord werd door de
leeken zonder reserve aanvaard, en hun be
velen in den verdedigingsstrijd werden stipt
nagekomen. De Katholieke arbeiders verlieten
op hun aanwijzing als één man hun organisa
ties toen de Duitschers daarover controle
wenschten. De leerkrachten weigerden hun
scholen te nazificeeren, de studenten doken
onder toen hun universiteiten werden bedreigd.
Intusschen werkten allen in den illegalen
strijd samen met anderen aan het behoud van
don nationalen geest. Een nieuw gevoel van
broederschap brak zich zoodoende baan bij de
jongere Nederlanders en de resultaten daarvan
zijn in het bevrijde gebied te zien. Het grootste
deel daarvan is Katholiek, en het lang ver
drukte Katholieke leven bloeit er weer snel op.
Vakvereenigingen zijn oopgericht bij Katho
lieken en anderen, maar, overeenkomstig den
nieuwen geest van toenadering, werken zij niet
alleen hartelijk samen, doch hebben zelfs een
contact-commissie in het leven geroepen. Na
tuurlijk kan de uiteindelijke hou'ding van de
Bisschoppen- ten aanzien van deze tendenz nog
niet volledig bepaald worden voordat het land
geheel bevrijd is.
Een ander gevolg van den ondergrondschen
strijd is 't wegtrekken van de laatste gevoelens
van wantrouwen, die sommige Protestanten nog
ten aanzien der Katholieken mochten gevoelen.
Dit is mede een gevolg van de prachtige hou
ding der Bisschoppen. Een voorbeeld van deze
nieuwe verstandhouding kon men waarnemen
toen de twee Katholieke ministers uit het Ka
binet verdwenen en niet door Katholieken ver
vangen werden. Protestanten kwamen los uit
Suriname en Guragao en daarbij gaven óók
Protestanten uitdrukking aan hun misnoegen.
Gezag moet er zijn.
Een uitdrukking, die voor den oorlog mo
gelijk een gemeenplaats kon lijken, maar die nu
radicaal den spijker op zijn kop slaat.
Vier jaren lang is het begrip Gezag mis
bruikt in Nederland, vier jaren lang heeft een
bezettende macht zijn beteekenis verlaagd en
misvormd. Dit heeft diepe sporen in ons volk
achtergelaten en maakt het velen üelfs moeilijk
het wettig gezag te aanvaarden en te eerbiedi
gen, niet op de wijze zooals het een ieder goed
dunkt of volgens 't beperkte inzicht van den
enkeling, maar met een ruim begrip van zijn
hooge waarde, die het gansche volk tot ge
hoorzaamheid moet dwingen.
Het behoeft geen verwondering te wekken,
dat het voor talrijke illegale werkers moeilijk
is te wennen aan het weer aangevangen legale