STEM
Voor God, Koningin en Vaderland.
Prijs uitsluitend per week f 0.30
Administratie Dubbelpoort 7, Hulst
Uitgave „De Stem" Wordt op last van
het Militair Gezag gedrukt op de persen
van Drukkerij G. de Mul, Sas van Gent
No 26. Donderdag 28 Dec. 1944
Directeur J. A. H. M. van Schijndel
Hoofdredacteur J. J. H. A. Bruna
Redact, voor het gewest A. J. v. d. Meer
Redactie Oostkade 1 6, Sas van Gent.
EDITIE VOOR ZEELAND
Het Communisme en de Messias.
Een katholiek is vertrouwd met het woord
Messias, Verlosser. Hij is er van overtuigd, dat
de mensch is verlost. Hij gelooft, dat de
mensch in het begin gelukkig was, maar door
eigen schuld in het ongeluk is gekomen. Hij
kon zijn eindbestemming niet meer bereiken. De
Verlosser heeft dit weer mogelijk gemaakt.
Doch een katholiek is er ook van overtuigd,
dat die Verlossing niet alles heeft hersteld wat
verloren was gegaan. Het voornaamste is ge
red. De mensch kan weer eenmaal volledig ge
lukkig zijn.
Hij staat er niet over verwonderd, dat er
hier op aarde veel ellende is. Hij weet, dat er
altijd armen en rijken zullen zijn. Hij weet, dat
er 'altijd ziekte en dood zal zijn, dat er honger
en oneenigheid en vervolging en strijd zal zijn.
Want hij weet, dat de menschelijke natuur is
verzwakt; dat de menschen vaak zondigen; ook
zonden doen die hier op aarde reeds een straf
afroepen. Hij weet, dat de menschen met hun
beperkt verstand niet geheel de samenleving
goed kunnen regelen, zoodat er onrechtvaar
digheden en wanordelijkheden zullen blijven
bestaan. Hij weet, dat de menschen de na
tuurkrachten niet voldoende kunnen beheer-
schen, waardoor er groote rampen plaats heb
ben. Van dit alles heeft de Verlosser, de Mes
sias, de menschheid niet bevrijd. Deze te be
treuren toestanden blijven als gevolg van de
eerste zonde en dienen tot straf.
De communisten zien ook de ellende en de
wanorde. En ook in hen, zooals in vrijwel alle
menschen leeft dat idee van een Verlosser, als
een verre naklank van de paradijsbelofte.
De Verlossing, waar die te vinden. 'Zij zul
len haar vinden in de verbetering van de sa
menleving, door de verbetering van het pro
ductiestelsel.
De aarde is rijk. Er zit nog zooveel in de
bodem, wat er uit gehaald kan worden. De
grond kan zoo vruchtbaar worden gemaakt. Er
kunnen nog zooveel fabrieken worden gebouwd,
die de delfstoffen en andere natuurlijke grond
stoffen kunnen bewerken. Er kunnen nog zoo
veel nieuwe uitvindingen worden gedaan en
nieuwe machines worden ontworpen, waardoor
de tegenwoordige productie duizendvoudig kan
worden opgevoerd en verbeterd. Als dat alles
tot zijn hoogste volmaaktheid zal zijn gekomen,
dan zal ook de onderlinge verhouding onder
de menschen wel beter zijn. Ieder zal volkomen
ge'"kkig kunnen zijn, omdat hij alles heeft of
kan krijgen wat hij verlangt.
En lijden, ziekte? Op geneeskundig gebied
kan ook nog heel veel, zoo niet alles worden
verbeterd. Zijn er nu niet al veel ziekten be
dwongen, die vroeger de menschheid teisterden.
Welnu, er zal een tijd komen, dat alle ziekten
worden gekend, en tegen alle ziekten genees
middelen zijn uitgevonden. Een mensch zal
sterven, doordat zijn lichaamskrachten zijn op
gebruikt. Wie weet, kan men het niet zoover
brengen, dat de menschen steeds verjongd
a.h.w. opnieuw beginnen te leven.
Den leven vrij van ziekte en armoede, waar
in eenieder slechts zooveel werkt als hem goed
dunkt meer is niet noodig; waarin ieder
kan genieten zooveel hij verkiest; een samen
leving waarin allen gelijk zijn het is niet
noodig, dat er rijken zijn, een ieder heeft alles
is dat niet een heilstaat? Is dat niet de ver
lossing van de menschheid? De Messias, dat is
het Communisme, dat de menschheid opvoert
tot haar hoogste ontwikkeling en haar brengt
tot haar hoogste geluk.
Jammer, het weet niets van de zondeval der
eerste menschen.
De verwoesting onzer kerken.
Toen in den vorigen oorlog in Frankrijk en
België enkele kathedralen door het krijgsgeweld
werden verwoest, ging er een protest van ver
ontwaardiging door de wereldpers. In felle be
woordingen werden de moderne oorlogs
methodes veroordeeld, die zelfs zulke eeuwen
oude monumenten der cultuur niet spaarden.
Onze eeuw van techniek en haat verwoestte
schatten van schoonheid, die eeuwen lang met
eerbied werden aanschouwd en die langs de
ranke lijnen van hun bogen de harten omhoog
hadden gebracht- tot God en de handen hadden
leeren vouwen tot gebed. De geloovige ziet in
zijn kerken nog meer dan een cultuurmonument,
voor hem zijn ze vóór alles het huis des Hee-
ren. Daar is de plaats waar z'n God verblijft
en waar hij het contact met God onderhoudt.
Daar rust de ziel van het ijdele bejach. daar
vindt hij troost en bemoediging in den harden
strijd van 't leven; daar worden zijn kinderen
qedoopt .en gaan ze te Communie, daar werd
het verbond gesloten, waarin zijn leven zijn
opgang vond in het huwelijk, daar wordt tel
kens opnieuw de brug geslagen tusschen deze
en de andere wereld. De kerken zijn daarom
van ons allen, wie aan de kerken raakt, raakt
aan ons, raakt aan ons hart. Herhaaldelijk kon
den we het in deze dagen vaststellen, hoe de
menschen de verwoesting van hun huizen erg
vinden, maar de verwoesting van hun kerken
vinden ze verschrikkelijk.
Verschrikkelijk moeten we het wel noemen,
wat ons in de voorbije maanden heeft getroffen,
het is een ware ramp, deze verwoesting van
onze kerken. Met tranen in de oogen deed de
bisschop ons het sombere relaas van de ruïnes,
die nu zijn bisdom overdekken. Hij, die zijn
leven lang gezwoegd heeft in de zorg voor
zoovele kerken, die hij deed verrijzen, moet in
de avond van zijn leven de droeve ervaring
ontvangen van meer dan 40 kerken, die ge
heel of grootendeels werden verwoest.
Dit betrof alleen het bisdom van Breda en
de vrees is dus gegrond, dat dit in vele bis
dommen zoo zijn zal. En wanneer men dan in
den vorigen oorlog een protest deed hooren te
gen de barbaarschheid van den oorlog, daar
roepen de puinhoopen van onze vermorzelde
kerken onze brandende verontwaardiging in
ons op, want nu werden vele kerken met cy
nische berekening door de terugtrekkende Duit-
schers tot puinhoopen gemaakt. Dit is een be
schuldiging, die niet moest besloten blijven
binnen de enkele duizenden, die dit blad zul
len lezen, maar die we zouden willen doen
hooren ver buiten de grenzen. Dit is geen be
schuldiging, die zich grondvest op geruchten,
mc-ar op de gegevens, die we ontvingen en
waartegen de bewering van zg. oorlogsnood-
zaak van de Duitschers vreemd contrasteert.
Wat moet degenen beheerscht hebben, die
de ontplofbare ladingen in de torens of boven
de gewelven aanbrachten en tot ontbranding
brachten? Toen stortten ze ineen, deze trouwe
wachters boven de huizen van steden en
dorpen, vielen donderend neer op de daken, op
de gewelven, alles vernielend en verbrijzelend.
De kostbaarste kerkramen werden vergruizeld,
beelden werden verpletterd, altaren gebroken.
Machteloos staan we tegenover dit brute oor
logsgeweld, dat in zijn haat tegen het christen
dom onder nietige voorwendsels onze kerken
in puin gooit.
We hopen u in een volgend artikel bij
zonderheden te geven over de verwoesting
van onze kerken.
OFFICIEELE LANDBOUWMEDEDEELÏN-
GEN VOOR OOST Z-VLAANDEREN.
Taxatiemarkten paarden.
De Provinciale Voedselcommissaris voor
Zeeland maakt bekend, dat op 3 Jan. 1945 te
Hulst en op 5 Januari 1945 te Axel een taxa-
tiemarkt voor paarden zal worden gehouden.
Alle paarden, ouder dan 1 jaar, mogen word-n
aangevoerd, mits zij voor bovengenoemde d; a
op de Landbouwschool zijn opgegeven. De
paarden worden uitsluitend toegewezen aan
personen die in het bezit zijn van een aan
koopvergunning gedateerd na 15 Dec. 1944.
Legerpaarden mogen niet worden aange
voerd.
Wij maken de paardenhouders er op attent,
dat verkoop van niet-premie paarden buitenom
de taxatiemarkt niet is toegestaan. Hiertegen
zal streng worden opgetreden terwijl in beslag
name zal volgen.
Levcringsaanslag voor granen, zaden en peul
vruchten oogst 1944.
Om misverstand te voorkomen maken wij
de telers van granen, zaden en peulvruchten
erop attent, dat het te leveren aantal kg. van
de definitieve aanslag oogst 1944 mag ver
minderd worden met de toewijzing voor zelf-
verzorging en telerspremie, de havertoewijzing
en de hoeveelheid die noodig is voor eigen
zaaizaad.
Aanhouden stierkalveren.
Alle nuchtere stierkalveren moeten voortaan
direct geleverd worden behalve volbloeden.
Het feit ligt er, dat stierkalveren op de be
drijven zijn van 3 mnd. of ouder en ook stier
kalveren die reeds van de melk zijn.
Deze kunnen aangehouden worden, maar
hiervoor moéten contracten worden afgesloten.
Deze op het districtskantoor aan te vragen.