STEM
KERSTMIS.
Voor God, Koningin en Vaderland.
Prijs uitsluitend per week f0»30
Administratie Dubbelpoort^7, Hulst
Uitgave „De Stem" Wordt op last van
het Militair Gezag gedrukt op de persen
van Drukkerij G. de Mul, Sas van Gent
EDITIE VOOR ZEELAND
No 24. Zaterdag 23 Dec. 1944
Directeur J. A. H. M. van Schijndei
Hoofdredacteur J. J. H. A. Bruna
Redact, voor het gewe?t A. J. v. d. Meer
Redactie Oostkade 1 6, Sas van Gent.
Het groote Vredefeest is gekomen! Het
menschdom, geslagen door de geesel Gods,
snakt naar redding uit het schrikwekkend
wereldgericht.
Jaren reeds waart het oorlogsmonster rond
langs landen en zeeën, in wilde furie om zich
heen grijpend en zijn bloeddorstige klauwen
drukkend op het redelijk en redelooze schepsel.
De les is gevoelig, maar verdiend!
Te lang reeds werd de spot gedreven met
God en gerechtigheid. De hoogvaardij van het
eerste menschenpaar was doorgekankerd in de
maatschappij; de geest van verzet wilde het
gezag van de troon stooten en de bandelooze
vrijheid in zijn plaats afgodisch aanbidden; de
Kaïns van de hedendaagsche wereld betwistten
elkander het bezit van macht en geld, verteerd
door de brand der teugellooze afgunst; in feilen
gloed laaiden de vlammen op van ongebreidel
de wellust, die uitsloegen naar alle oorden der
wereld.
Maar Hij, Die de trotschen trotseert, Die
troonend als Koning der Koningen, spot en
lacht met ijde! .machtsvertoog..der mehsciigiijke
zwakheid, heeft n bloedige zondvloed over de-
aarde laten stroomen.
Dat pers, tooneel en bioscoop zich eens
ernstig onderzoeken; dat de liederlijk wulpsche
wereldling eens in zich zelf keere.
Zullen"de altaren worden omver geworpen,
waar voor Mércurius en Bacchus de offers van
onrecht en overdaad dagelijks werden gepleegd?
De tijd zal het leeren.
Vreeselijk is de les, en 'we vragen het ons
met vreeze af hoelang zal ze nog vervplgd
worden?
De ijzeren vuurmonden beuken nog steeds
op de schepping Gods. Naar de oorlogsvelden,
die dampen ven strijdzwee-t, waarover 'de pest-
damp van het bloed der gevallenen neerhangt,
daarheen staren ontelbare oogen, opgevuld
met droeve tranen.
Is het wonder dat de droeve aanblik van een
tragedie, eenig in de geschiedenis der volken,
de goeden neersmakt op de knieën en doet
meeken om den Gerechte0
O, Vredesvorst, daal neer en breng ge
rechtigheid!
Gij, miskende, verstooten Wereldkoning, her
neem Uw troon onder ons en heersch!
Verneder de hoogvaardij, schep eerbied voor
het gezag, verzoen de afgunst en verbreek de
ijzeren keten der wellustigheden!
„Gedenk, Heer, onze ongerechtigheden niet,
aanzie de droefheid van Uw volk"
„Troost U, Mijn volk, spoedig zal uw redding
komen".
Maar dan moet in den zaligen Kersttijd met
de vrede op aarde ook de vrede met God in
veler harten de plaats innemen van feilen strijd
der helsche machten, dan moet de hemelsche
dauw der gerechtigheden den bodem
ziel, dor van zonden, verkwikken.
Dat geve God!
der
„Amsterdam erger dan Leningrad"
„Gedurende dezen oorlog heb ik de ge
dachte in mij omgedragen, dat het verschrik
kelijkste verhaal, hetwelk ik ooit zou neer
schrijven, de geschiedenis van Leningrad zou
zijn", aldus Paul Holt in een correspondentie
in de Daily Express.
„Maar nu twijfel ik er aan", vervolgt hij.
Ik vrees, dat het verhaal van Amsterdam zal
bewijzen, nog verschrikkelijker te zijn.
Herinner u, dat Leningrad nog altijd vrij
was; geen Duitscher trok ooit de stad binnen,
tenzij als krijgsgevangene.
De bevolking van Amsterdam spuwde op de
Nazi's op Dollen Dinsdag aldus wordt de
dag genoemd toen de Nazi's hun biezen pak
ten voor den geallieerden opmarsch en nu
zijn deze zelfde Duitschers er terug. Zij zijn
geen soldaten;; ze zijn de Gestapo en de Gruene
Polizei. Ze zijn de beroeps-Nazi's.
Dit, meen ik, verklaart waarom door heel
Nederland de duidelijke teekenen van honger
en gebrek zooveel sterker aan den dag treden
dan in België of Frankrijk, die militair geregeer
de gebieden waren.
Het volgende toont staaltjes van de lief
hebberijen van Gestapo en Gruene Polizei in
Amsterdam sedert „Dollen Dinsdag
Ze hebben in de stad alles wat vaart of rijdt
gevorderd om, wanneer de tijd aanbreekt voor
een definitief vertrek, afdoende middelen te
hebben om buit te veroveren.
Ze zijn langs huizen en scholen gegaan, om
rolschaatsen te vorderen. Hun methode hier
mede is ingenieus, hoewel wat kinderlijk van
karakter. Als zij vier rolschaatsen hebben be
machtigd, gaan ze een huis binnen, waar ze
een deur uit de scharnieren lichten. De rol
schaatsen schroeven ze onder de deur en zoo
hebben ze een keurigen platten wagen om
meerdere buit te vervoeren.
Het gebeurt, dat een aantal manschappen
van de Gruene Polizei in 'n straat verschijnt,
waar ze alle fietsen vorderen.
Deze rijwielen vervoeren zij dan naar een
plaats in de nabijheid, waar ze er een „zwarte
markt" mee opzetten, waar de Nederlanders ze
voor duizend gulden per stuk kunnen koopen.
De Nederlanders koopen ze om twee rede
nen. Ten eerste omdat ze er een fiets mee ont
trekken aan de Duitschers en ten tweede, om
dat ze tegen alle hoop in toch nog hopen, dat
bij de volgende fietsen-raid hun straat wordt
overgeslagen.
Dit zijn voorbeelden van de dagelijksche
Nazi-onderdrukkingsmethoden.
De Gruene Polizei raast eiken dag rond in
auto's, waarin machinegeweren gemonteerd
zijn. In de eerste terreurweek te Amsterdam
bleven de lijken van 200 burgers op straat,
liggen.
Een ware plaag is, dat het drinkwater ge
rantsoeneerd is op een liter per dag. Wasch-
water is er niet.
STERK GEZAG.
De groote taak van het Winnen van den
vrede heeft twee gezichten, zeiden wij dezer
dagen: nationaal en internationaal.
Op het nationale terrein stipten we reeds
eenige malen enkele vragen aan met betrekking
tot de sociaal-economische ordening en het
partijwezen, welke men onmogelijk kan ne-
geeren, als men zich niet bij het vroegere te
vreden wil neerleggen. Het een grijpt in op het
andere. Een goede ordening, een uitbouw van
de bedrijfschappen zal ook de staatkundige ver
nieuwing vergemakkelijken.
Als de corporaties ieder op hun terrein ver
ordeningen kunnen ontwerpen en uitvoeren, zal
het regeeringsgezag zich meer kunnen bepalen
tot het aangeven van de groote lijnen, zal het
zich niet behoeven te verliezen in allerlei wets
technische details, doch staat het beter boven
het geheel als waker voor het algemeen belang,
waarop de groepsbelangen moeten worden af
gestemd, Nog sterker geldt dit voor de Volks
vertegenwoordiging, t wellter arbeid -zich in de
Jaren vóór den oorlóg niet zelden op het terrein
van het eigenlijke „regeeren" bewoog en zich
tevens wilde bemoeien met het betuttelen en
bekijken en omdraaien van ieder onderdeeltje
in wetgeving en bestuur. Dat bracht een ver
lamming elthans een verstramming van het
eigenlijke regeeringsgezag met zich. Er kon niet
meer forsch en voortvarend gewerkt worden,
om de ontzaglijke nooden van den tijd tege
moet te treden, het was aarzelen en tasten en
strompelen van compromis tot compromis. Er
is toen meermalen de roep om een „sterken
man aangeheven, in dien tijd geen ongevaar
lijke roep, omdat de fascisterij aan het opko
men was eri-sterke mannen zich daarin zelf min
of meer minzaam aanbevalen.
Thans echter weten we goed genoeg, dat we
„sterk gezag" zeker niet moeten verwisselen
met tyrannie, dat we een orgaan van controle
en critiek en in bepaalde gevallen ook van
initiatief niet willen missen. Een regeering, die
niet wil losstaan van het volk, die streeft naar
harmonie met wat er aan gezonds leeft in de
gedachten der natie, zal gaarne geregeld voor
de volksvertegenwoordiging willen verschijnen,
om rekening en verantwoording af te leggen,
om wenken en critieken in ontvangst te nemen.
Dit mag echter geen „hinderlijk volgen" wor
den, geen betuttelende voogdij. Er is zeker
plaats voor de overweging van maatregelen,
om de Regeeringsbevoegdheden uit te breiden
bij voorbeeld door uitbreiding van de practijk
der z.g. mantelwetten, binnen welke omraming
aan de Regeering meer mogelijkheid van zelf
standig handelen wordt gegeven. Een bizonder
vraagstuk in dit verband ïs nog het bestaans
recht van de Eerste Kamer, dat de meesten wel
als zeer twijfelachtig zijn gaan beschouwen.
Het is te hopen, dat we in het nieuwe Ne
derland de moeilijke synthese van een sterk
gezag en een gezonden volksinvloed zullen kun
nen vinden.