DE STEM Voor God, Koningin en Vaderland EDITIE VOOR ZEELAND HET PERSOONLIJK BEZIT IN DE BRANDING. Prijs uitsluitend per week f 0.30 No 6. Zaterdag 2 Dec. 1944 RedactieOostkade 16, Sas van Gent Administratie t Dubbelpoort 7, Hulst Uitgave! „De Stem" Drukker G. de Mul, Sas van Gent Directeur J. A. H. M. v. Scbijndel Hoofdredacteur J. J. H. A. Bruna Redact, voor het gewest A. J. v. d. Meer Met klem hebben wij betoogd: aan een betere economische en sociale orde zal on verwijld gewerkt moeten worden. En ook anderen denken er zoo over. Geen wonder, merkt de Paus op, want: „Na bittere jaren van gebrek, beper kingen en zeer in het bijzonder van angstige onzekerheid, verwachten de menschen met het einde van den oorlog een verstrekkende en definitieve regeling van deze ongelukkige omstandigheden". Ja, zij verwachten zelfs te veel ineens. Hebben ook bij ons niet velen geweldige il lusies gekoesterd over hét gulden tijdperk van „na den oorlog?" „De beloften van Staatslieden, de vele plannen en voorstellen van experts en specialisten zijn voor de menschen, die steeds geleden hebben onder een onge zonde economische en sociale orde, een aanleiding geworden tot bedriegelijke hoop op een totalen ommekeer in de wereld. Het kwam tot een over-enthou- siaste verwachting van een duizend jarig rijk van alzijdig geluk". Bij die groote verwachtingen was men zich natuurlijk wel bewust, dat eF nogal een en ander diende te veranderen voor het zoover was, en daarom: „Een dergelijke gesteldheid biedt een vruchtbaren bodem voor de propaganda van de meest radicale programma's. Zij maakt de gemoederen der menschen ont vankelijk voor een zeer begrijpelijk, maar onredelijk en onverantwoord on geduld. Men heeft slechts oog voor her vormingen in 's werelds bestel en stelt al zijn hoop op omwentelingen en geweld". We hebben het kunnen vaststellen: vier en een half jaar oorlog werkt als een centrifuge: menschen, die niet „vast" in de schoenen staan, worden naar de uitersten geslingerd. Ze kwamen bij uiterst „rechts" of uiterst „links" terecht. God zij dank, dat uiterst rechts (ik doel op het nazisme) geen vat op ons volk krijgen kon. (Al betreuren wij het, dat toch nog menigeen in feite meehielp door Arbeidsfront of Kultuurkamer of Land stand e tutti quanti, zij het schoorvoetend, te accepteeren. Mogen wij nu eigenlijk wel zoo over anderen roepen en zich zoo achttien karaats voordoen?) Blijft nog: uiterst links. Daarover zegt de H. Vader: „In het aangezicht van deze extre mistische strekkingen, blijft de Christen, die ernstig nadenkt over de nooden en ongelukken van zijn tijd, wanneer hij geneesmiddelen kiezen moet, trouw aan zijn grondslagen. Dat zijn grondslagen die door ondervinding en konsekwent toepassen van de Christelijke sociale leer, worden aangegeven als de peilers voor alle juiste hervormingen. Onze on sterfelijke voorganger. Leo XIII, had reeds, in zijn beroemde encycliek „Rerum Novarum" als beginsel vastgelegd, dat aan iedere goed opgezette économische en sociale orde het recht op persoonlijk bezit ten grondslag moet worden gelegd. Vooreerst heeft de Kerk altijd het na drukkelijk recht op bezit en op de erfe lijke overdracht van iemands goederen erkend. En vervolgens is het niet minder zeker, dat het persoonlijk bezit op een bijzondere wijze de natuurlijke vrucht van den arbeid is. Iemand verwerft „be zit" door zijn eigen inspanning, door zijn krachtigen wil om zichzelf, zijn eigen levensstandaard en die van zijn gezin veilig te stelllen en op te voeren, door zijn wil om zichzelf en zijn dierbaren op een dusdanig plan te brengen, dat zij rechtmatig van een economische, finan- ciëele vrijheid kunnen genieten en daar enboven evenzeer van vrijheid op politiek, cultureel en godsdienstig gebied", Het is duidelijk: zonder eigendom geen zelf standigheid. Zonder zelfstandigheid geen vrijheid. Inmiddels hooren we toch te weten wat vrijheid voor ieder beteekent! Derhalve: „Het Christelijk geweten kan geen so ciale orde als juist aanvaarden, die in beginsel het natuurlijk eigendomsrecht ontkent, ofwel het onmogelijk of prac- tisch onbeteekenend maakt. Of dat nu de verbruiksgoederen of alleen maar de productiemiddelen betreft, dat is om het even". En daarmee neemt Pius XII weer duidelijk stelling tegen het Communisme, ook in ge matigden vorm. Misschien denkt iemand, dat door deze bescherming van „het bezit" de Paus partij kiest voor egoïstische groot kapitaalbezitters. Hij zij gerust gesteld: „Evenmin kan het Christelijk geweten die systeemen aanvaarden die het privaat eigendomsrecht erkennen op grond van een totaal valsch begrip ervan (die nl. de gemeenschapsverlichtingen, die erop rusten, voorbij zien. Red.) en daarom strijdig zijn met een ware en gezonde sociale orde. Bijgevolg, waar b.v. het ka pitalisme gebaseerd is op dergelijke val- sche begrippen, als daar zijn het zich aanmatigen van een onbeperkt eigen domsrecht zonder eenige ondergeschikt heid aan het algemeen welzijn, heeft de Kerk het veroordeeld als strijdig met de natuurwet". Maar daar komen wij over eenige dagen op terug. F. BASTIAENSEN Het nieuwe Kerkelijke Jaar begint met de Advent, de voorbereidingstijd tot het Kerst feest, de verjaardag van Jezus geboorte, de herinneringsdag van Zijn eerste komst ter wereld. Zijn tweede komst is ten oordeel, en de derde komst is de geestelijke geboorte van Christus in de harten der geloovigen, on ze wedergeboorte in Christus. De viering van het jaarlijksche Kerstfeest moet de geestelijke geboorte van Christus in ons hart bewerken en ons aldus voorbereiden op Zijn komst ten oordeel. De Advent is 'n tijd van droeve herinne ring en blijde verwachting; hij herinnert ons aan het grootste ongeluk der menschheid, haar zondeval en zedestraf, maar tevens aan haar grootste geluk, de Menschwording van Gods Zoon en de Verlossing door Jezus Christus. In deze tijd moeten we boete doen voor onze, en anderer, zonden; daarom laat de H. Kerk bij herhaling de prediking van Joannes de Boetgezant ons hooren. We moeten inge togen, ernstig trouwe plichtsbetrachting oefe nen, en met grooter ijver de zonden mijden. Het beeld van het Kindje Jezus moeten we ons voor de geest plaatsen en ook trac'^'en Jezus leven in onze daden uit te beelden. De profeten van het Oud-Verbond Ieeren ons met hun bezielde taal te smeeken: „Rorate coeli desuper, et nubes pluant justum", Dauwt hemelen van Boven, en gij, wolken, regent den Gerechte; we moeten verlangen herboren te worden in Christus. De weg naar ware uitkomst wordt ons hier gewezen, juist in deze ongelukkige tijden, nu elders geen uitweg is te vinden. We zijn ech ter menschen, en behoeven sterke prikkels, om de juiste wegen te volgen; de H. Kerk weet dat; en daarom brengt ze ons de verschrik kingen van het Oordeel in herinnering. De Majesteit, wijsheid en Voorzienigheid Gods, hier zoo vaak door dwaze menschenwaan ge minacht, zullen dan als hoogste glorie schit teren; goeden en deugdzamen, nederigen en verachten zullen dan door God zelf tegenover boozen worden aangeduid als de eenigen, die aan de voorwaarden voor eeuwig heil vol doen; alle kuiperijen en slechte kunstgrepen zullen worden te schande gemaakt voor de genen, die zich hebben afgemat op de weg der ongerechtigheid en moeilijke wegen hebben bewandeld; maar die de weg des Heeren niet hebben gekend. Heel ons leven is 'n groote Adventtijd! We wachten de komst van O. H. Jezus Christus, onze Rechter. Moge ons leven zoo zijn inge richt, dat het 'n ware voorbereiding is, die komst gerust te kunnen tegemoet zien. Smee ken we die groote gunst af van het Godde lijk Kind van Bethlehem.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1944 | | pagina 1