teituis&öhe*,
J. aUINTUS, Uitgever Redacteur.
AB0NNEMENTS-PR1JS.
Voor 1| jaar - - - - - 2,00.
Voor eon jaar1 - S L50.
Voor zes maanden I 1,00.
Voor drie maanden- 0*50.
Alles volstrekt in vooruitbetaling.
te. JAARGANG.
DONDERDAG
Verschijnt eenmaal per week.
PRIJS DER ADVERTENTIEN.
Voor eón jaar. niet boven de 5 rebels - - - 5.00.
Boven 8 tot 16 regels, tvoor de eerste plaatsing 1,00.
Voor 8 regels of minder, dito 0,50.
Voor olkc volgende plaatsing0,25-
Brieven en ingezonden stukken franco.
12 SEPTEMBER 1850.
Na 44
(Eenig orgaan bet -Xcberlanbers itt Xoorb 'Xmerika, aan Ijct nicnros, btn toestand cn bc belangen aan hat ®nbc cn Xiearoe lladrrtand gcroiib.
THE SHEBOYGAN NIEUWSBODE,
The only Dutch (or Holland) paper in the United States,
IS PUBLISHED EVER! THURSDAY,
at the rate of .$1,50 per annum or $1,00 for six months,
Payable in advance. Jgl
Office: near the Sheboygan Foundry.
TERMS W'ADVERTISING:
Sixteen lines or less make a square.)
Square, for lwoek $1,00 I Square, 6 months $5,00
2 weeks 1,25 one year ri,U0
Business Cards, of 5 1 Every subsequent sq. 4.U0
lines or less, per an. 5,00 I One column,6 mo'ths 20.00
Square, 3 months 3,00 „1 year 30,00
I All casual advertisements must be paid for in advance.
Letters and Comtminicntious to be prepaid.
I Postmasters throughout the Union are politely re
quested to act as agents for this paper. Qjjj^rgjjg
Sheboygan, Wisconsin. Publisher Editor.
<Al3ü©S-ttCAQVU<E@X.
HOLLANDSCH LOGEMENT-
WISCONSIN HUIS.
8ste straat Sheboygan.
Vriendelijke bediening on billijke prijzen, vChtekeren
mii de sruust mijnor geeerde bezoekers,
n i JOSEPH SCHRAGE.
L. TESTWUID
beveelt zijnen vrienden, als ook het gecorde Mollnnd-
sche publiek, zijd hieuw en wel iugerigt logement:
HET KOSSUTH HUIS.
Center Straat, Sheboygan. Wisconsin; n 30
HARRISON C HOBART.
Advokaat en Regus-R tadgever. Sheboygan, Wis. n 2
W- R- G0RSLINE.
'Advokaat en Regts-Raadgever. Office 8ste straat.
Sheboygan, Wis. n 2
B. "WILLIAMS.
Advokaat en Regts-Raadgevcr, en Solliciteur in Kan-
«elary. Kantoor aan Pennsylvania Avenue, eeue deur
tea oosten van Harvey «fc McKillip's winkel.
Sheboygan, Wit*. n32
D. HARRINGTON.
Advokaat en Vrederegtcr. Kantoor «ligt bij de Tele
graaf Office, Sheboygan. Wis. n 35.
I V. VANDERPOEL.
Advokaat en Regts-Raadgevor,
Office or.cr het I'ost/cantoor. Bufpalo, New-Yokk.
J. FRIEDMAN-
Handelaar in Gemaakte Kleederen en allerhande
Kleeder-Stoffen voor Hecien. Winkel, bock van Penn
sylvania Avenue en 7do straat. n2
DREISS Co. t
Handelaars in 't groot en klein iu Kruidenierswaren
en Loveusmiddelen. Ook, Invoerders van Franscheen
üuitache Wijnen en Likeuren; Limburgsche en ütvit-
sersche Kaas, Galanterien, enz; Contant gold wordt altijd
voor alle couutrv producten betaald»
Sheboygan, Wis. 11 Jnlij i860. n 35
W. SEAMAN.
Zadel-, Gareel-, Koffermaker, Rijtuig Bekk-eder
enz. Winkel aan Pennsylvania Avenue, bijna regt over
het Merchant's Hotel, Sheboygan, (Wis.) n 3
A P. I YUAN.
Heeft juist ontvangen een' grooten Voorraad iS teuwe
Goederen, welke hij góedkoop ie koop aanbiedt voor
Contant geld. Granen of Huiden. De attentie van Hol
landers en Duitschers wórdt met achting verzocht; door
do ondergeteokende.
Sheboygan, 27 Nov. 1S49. A. P. LYMAN.
N- DE TOLE GEBROEDERS-
Kruideniers, Proviona en Variété Winkel. Hande
laar in Fransch Düitsch Speelgoed, Banket, Ster
ke Dranken, Wijnen; Sigaren, eiiz., tegenover du
New-York Store, Sheboygan, (Wis) n 5
1. 0. WEIGHT.
Bureau- en Stoel-maker; winkel eene deur west van
Moore Co 's store, Pennsylvania Avenue. Alle soor
ten van meubels naar do laatste smaak bestendig vóór-
handen, Hollanders, kómt en ziet n3l
Gi ARENS-
Handelaar in Wijnen en allo soorten van Sterke
Dranken, onder welke Echte Hollandsche Jenever, Ge
zuiverde Ohio Whisky bij dé Barrel. Winkel tegen
over hel Postkantoor, Sheboygan, Wis. n 35.
H0PÖNS0N CUETIS.
Handelaars in 't groot en kloin in Kruidenierswaren
en Provisies, Schoenen en Laarzen, Wijnen, Sterke
Dranken, enz. Winkel in de Empire blok, hoek van
Pennsylvania Avenue en 8ste straat
Sheboygan, 1 Augustus 1050. n. 38.
DE GALG EN HET STERFBED.
Plaats ti op gindsch dak en zie naar beneden
Een galg staat bij cene gevangenis. Een gemom
pel en dof gedruiscli gonst door den morgennevel
naar omhoognaar omhoog als uit een' üuivelen-
poelen danbabbelende spotternij, gejoel,gods
lastering, gelach!
Een man zal ter dood gebragt worden, om,
door liet leven te verbeuren, in d.e doodworste-
ling het bewijs te leveren, van al het zondige van
te dooden. De overheid ruwt een offer aan :s
menschen levenslicht brengen, door hetzelve met
den voet te vertreden
De morgenzon straalt over de huisdaken. De
mist trekt op, en in akelig zwarte naaktheid, staat
daar de ontbloote galg. De klok iuidt; beneden
u ligt een opgeheven plaveisel steenen aangc-
zigten. Eene oreede massa van digt op een ge
drongen menschen, met tien duizend verscheiden
heden een vervaarlijk naar boven starend mons
ter, met duizende feustgierige oogen.
Nog wacht de eenzame galg. In deze tusschcn
poos aanschouwt de verbeelding eene schim in
mensehengedaante, gezeten op het schavot ls
het de schim van L'ain, van den eersten moor
denaardoor God geteekend, opdat de moorde
naar NIET ZOU WOKDEN DOODGESLAGEN; Opdat
elke hartklopping van den brocdermoorder, ee-
ncu ontzaggelijken eerbied voor het menschelijk
leven zou leeren 1-
De witte toppen der roeden verschijnenen
daar hebt gij den dienaar van Christus; niet eene
schim, maar in den vleesche; met de eigen ivoor-
den van Christus; welsprekend, zangrijk, be
zield met ontsterfelijke muzijk; woorden diestar-
renkroonen beloieu aan het boetvaardige hoofd;
bloedrood door manslag geschandvlekt met
moord. Nog een oogenblik, en zoo een innig
berouw hem opbeurt, zal hij, van ivien zijne me-
demenschen een' afschuw hebben, in stede van
verworpeling en hclgeest, onder de zaligen zijn.
De zaligheid zal worden vooruitgeloopen dooi
de onverbiddelijke wreedheid, en het luik van
de galg zal het voorportaal zijn van hot verblijf
der heerlijkheid.
Want de beul hangt niet in naam der andere
wereld. Het Christendom, dat nergens bloed
stort, ten blijke der kostbaarheid van vergoten
bloed, bekroont den berouwhebbende. En
menschen ivct, met hare deftige knocijcrijmet
hare plegtstatige, ingewikkelde gangendoet
slechts den boosdoener spoeden naar de verwe
zenlijking zijner hoop. Het zwaard der gereg-
tigh'cid snijdt ettelijke jaren van. hartzeer in de
ze wereld af; terwijl de opbeurende priester
eeuwige vreugde toespreekt aan het berouwvol
le hart.
Nog een paar oogenblikken, dan zal liij, daar
bij zelfs nu siddert voor vernietiging, niets meer
zijn dan oen klomp stof, het aardse he overschot
eens moordenaars. In ivelk kapittel, in welk
vers, in welke woorden uit het boek des Chris
tendoms, leert de gebrilde wet, dat zij het regt
heeft; om dien met bloed bevlekten aan den dood
over te leveren, zijn verwijderd uur van na
tuurlijk verscheiden vooruitloopende, dat, met
zijn langzaam naderen, welligt een' verzachten
den invloed zou medebrengen en een hart van
steen tot vleesch vermurwen? De leeraar gaat
voort. De beul hoort het signaaleen bijbel
woord de bout wordt weggenomen, en de man
is door 's menschen vermetelheid, buiten 's men
schen werkkring geslingerdop 't oogenblik een
deel van de ontzagwekkende toekomst!En de
wet is gehandhaafd! en der menschheid wordt
verkondigd,hoe heilig het leven is; ja! nog wordt
het plegtig verkondigd door dat slingerende lijk,
nog niet koud uit de vergeldende handen van
beulen-gcregtigbcid.
Ja, voorwaar! wel is het menöchelijk leven
heilig. Honderd duizend mcnschelljke oogen aan
schouwen er de bewijzen van. De beulake
lige kwakzalver!moge op zijn schavot met
grimmige voldoening naar zijn werk blikken, cn
luide roepen brave Christenmenschenhet
leven is heilig. Gij moogt er niet aan twijfelen
want deze mensch heb ik gedood, opdat gij
weten zoudt wat een ontzaggelijk iets het leven
is-en hoe heilig- hoe zeer heilig menschenbloed."
De man is behoorlijk omgubragt En met de
daad die den aardbodem van zijne verfoeide te
genwoordigheid zuivert, schijnt het, als of er ge
durende eene poos eene vernieuwde vrijheid op
de wereld is nedergedaald. Wij herademen, als
of wij bevrijd zijn van eene akelige beangstheid.
Wij zijn het hinderlijk bijzijn ontsnapt van eene
dagelijks verpestende boosheid, welke de lucht
die wij inademden scheen te besmetten,den maat-
schappelijken luchtkring te vergiftigen. De her
innering aan de euveldaad drong zich wel eens
opeene huissclijke nachtmerrie. Wij houden
ons overtuigd, dat de gedachte aan dezen
afgrijssclijken man, gedurende den laatsten
nacht zijns levens, den slaap van menig deugd
zaam mensch, in menige deugdzame woning, ge
stoord moet hebben. Zeker zijn wij er van. dat
velen, zelfs achter heerlijke bedgordijnen, zich
mwillekeurig gedwongen voelden om de uren te
tellen van den veroordeelden.Zoo gebiedend
was de gedachte aan moord onder ons gewor
den zoo onafscheidelijk en gemeenzaam was zij
onze dagelijksche herinneringen opgedrongen.
En veel Van dit alles hebben wij te danken "aan
den toekomstigeh beul en de handlangers van
het schavot. De moordenaar doodt eeu mensch
en de wet, door wettig den moordenaar te doo
den, stelt degenen die van de galg eene specula
tie maken, in de gelegenheid allo maatschappe
lijke kieschhcid on betamelijkheid te vermoorden.
Dagen lang omhullen zij ons verschiet met een'
bloednevel.
Het uur is om, en het schouwspel is ten einde.
De levende man, die een uur geleden, flaauw en
waggelend de enge ladder opstrompelde, zijn lot
te gemoet, wordt nu neergelaten gemakkelijk
te behandelen met het zegel van 's menschen
geregtigheid op het stoffelijk gelaat. Eu de dood
zelfs de sehandedood vergoedt niets van de
boosheid, welke hem nog een poosje geleden ver
kankerde, want het is nu het afgelegde omhulsel
van ecnen onsterfelijken geest; en ivat is zijne be
stemming, en wat is hij nu? Juist de vraag die
het stof u ingeeft, pleit met ongedachte liefderijk
heid voor het stof zelf. Zou de wijsheid der men-
schclijkc wet niet eenigzins verlegen staan bij het
aanschouwen van het rustige gelaat van een scha-
votlijk, het zwarte werkstuk der wet zelve, die
hoogt op eigene laatdunkendheid. Laat deze
doode lippen aan de wet vragen: "waarom hebt
gij mijne ziele uitgezonden in de eeuwigheid
Volgens welk Christelijk voorschrift hebt gii de
heiligheid van den dood verkracht, door den dood
tot een schandvlek te maken En ons bedun
kens, weten wij niet,waar de wet een verontschul
digend antwoord zal vinden. De menschelijke ge
regtigheid staat ontwapend bij het aanschouwen
van het lijk eens moordenaars. Er is geene weeg
schaal zoo juist, dat zij menschelijk bloed vermag
te wegen.
gen wij den moordenaar open beide met
den zegen des berouws, drinken evenzeer het
eeuwige leven. En door deze onkunde (wij zeg
gen het met nederigheid) is het altijd onze mee-
ning geweest, dat de heiligheid van den dood
gehoond is; dat aan 't plegtige van den zali
gen,heiligenden dood eene beleediging wordt aan-
trodrtau, wanneer men hem zijn zeker doel doet
missenwanneer hij omgekocht wordt door den
mensch, om een schandvlek voor zijn' mede-
raensch te rijn. Want de schande is slechts in
de omstandighedende mensch zelf veroordeelt
de vermetelheid, die de straf zou willen uitstrek
ken buiten het rijk des doods. De mensch
de wetgevende mensch!zoo ootmoedig, zoo ge
nadig, wanneer hij flaauw tuurt op het onge
kende - het onmogelijke!
Den braven zal men aanstaanden Zondag met
treurzang en weeklagen naar rijn eervol graf
dragen de moordenaar zid nog dezen avond,
zonder gebeden, in een gevangenis-hol gestopt
worden; tot voedsel van brandende balk, die
den worm te kort doet; en toch ligwen al
len in hetzelfde uitgebreide bed. De dooüTmaakt
allen gelijk; maar wij herhalen het, de heilig
heid van den dood wordt door geweld verkracht.
Wij zouden de straf des levens willen. De
levende uren zouden wij den moordenaar tot
geessel willen maken: van de loopende zand
korrels, verzengende seconden. Elk uur moest
met zijn vol gewigt aankomen, en bet graf van
den moordenaar moest goed verdiend worden.
Niet omdat wij onbezonnen meewarigheid heb
ben met de misdaad, willen wij den booswicht
sparen, maar omdat wij de heiligheid van deu
dood niet ontheiligd willen hebben; van den
dood, die, wanneer de menschen beter onderrigt
zijn, zich zal openbaren als eene waarachtige wel
daad: als bevrijder, niet als dwingeland.
Ten slotte,waarin bestaat ons regt om den dood
te belasten met ons eigenzinnig handwerk Wij
kunnen geen geschreven waarborg daarvoor in
het Christendom vinden ofschoon er een Chris-
t ndom is dat gereed staat Urim en Thummim
bij te halen, om het te verkouden. In elk geval,
wanneer wij een offer willen brengen aan de hei
ligheid van het leven, moeten wij dan een man op
hangen om de heiligheid van het aanzijn te staven
En gij zoudt dan den moordenaar willen laten
leven Gewisopdat door zelfs zijn leven te eer
biedigen, men der menschheid predike, hoe out-
zaggelijb het leven is. Maar rijn verder leven
moet aanhoudende vernedering gedurige boe
tedoening zijn. Even als de zonnewijzer in hei
zonnigste weder, moet zijne ziel het tegenwoordi
ge uur alleen kennen door de schaduw, die er op
valt.
Verplaats u nu naar die heuvels,
boom, dio zaehtjes wiegelt voor dat raam. Er is
iets rustigè om dat huis,want de dood talmt even,
voor dat hij den drempel overtreedt
In de kamer ligt een oud man te sterven. Hij
is omstraald met den glans van een schoon leven.
Zijne dagen zijn tevens voordeelig geweest voor
zijn' evenmensen en voor zijne eigene ziel. Ver
wanten en vrienden wachten en waken rondom
zijne legerstede. Elke traan die er valt, is een
zoet offer aan den doodeene schatting aan zijne
bekroonende heiligheid van des stervenden hoop.
De man heeft een bang leven doorgeworsteld voor
de kalme heerlijkheid van dit oogenblik - voor de
heiligende schoonheid van dit uur des verscheidens.
En die heerlijkheid daalt op hem en om hem
neder, en het gemompel der aarde zwijgt over
gaande in onsterfelijke muzijk. En dit is de
dood, het onvermijdelijkeGoddank! onvermij
dclijke—lot van den regtvaardige, wiens leven
voorbeeldig is geweest
En toch maken wij dezen dood de beste
belooning der braafsten in onze laatdunkend
heid tot de ergste straf van den slechtston. Den
zelfden beker. Waaruit de heilige drinkt drin-
Het is niet zoo algemeen bekend als dit
behoorde te zijn, dat gestootert aluin in een vat
water gestrooid, (het water te gelijker tijd om
roerende) na verloop van eenige uren, door de
onzuivere deelen naar den bodem te doen zak
ken, het water zoo zuiveren zal, dat het bijna
al de frischheid en helderheid bezit van het zui
verste fonteinwater.
Met eene theelepel gestooten aluin kan men
een emmer, bevattende vier gallons water, op
deze wijze zuiveren.
Een blad van New-Hampshire zegt: "Een
man van Litchfield ging naar Nashua, bocht eene
doodkist, bragt deze naar Litchfield, maakte een
graf, plaatste de kist in hetzelve, ging zelf in de
kist liggen, nam opium in, werd den volgenden
morgen wakker en bevond rich levend, stond op
en verhing zich zelve. Hij liet eenen brief na be
vattende 5 dollars, om voor de toemaking van
zijn graf te betalen.'' Jammer, dat hij ook dit
niet zelf doen kon.
De koets welke gebruikt zal worden bij
de krooning van den Keizer van Oostenrijkfzegt
een brief uit Weenen] werd gemaakt in de rege
ring van Karei, voor het huwelijk zijner dochter
Maria Theresia. Sedert dien tijd werd rij altijd
tot dat einde gebruikt Het vergulden alleen
kost 180,000 galden. De schilderstukken op de
deuren zijn van Rubbcns en kosten 60.000
gulden.