c%(iöij()an C$3 J. GUINTUS, Uitgever Redacteur. ABONNEMENTS-PRIJS. Voor IJ jaar- - - - 2,00. Voor een jaar 1,50. Voor zes maanden - - - -1»0«. N Voor drie maanden S 0,50. Alles volstrekt in vooruitbetaling. <499 le. JAARGANG. DONDERDAG Verschijnt eenmaal per week. PRIJS DER ADVERTENTIEN. Voor een jaar, niet boven de 5 regels - - - 5,00. Boven 8 tot 16 regels, voor de eerst© plaatsing 1,00. Voor 8 regels of minder, dito 0,50. Voor elke volgende plaatsing0,25. Brieven en ingezonden stukken franco. 15 AUGUSTUS 1850. No. 40. (Ecttig orgaan bcr Xrbcrlatibrrs in Jfoorb Amerika, aan l)ct nienras. ben tocstanb cn bc belangen oan bet (Onbc en Xienrac babcrlanb getnijb. TEE SHEBOYGAN NIEUWSBODE, The only Dutch (or Holland) paper in tho United States, is published every thursday, at the rate of $1,50 por annum or $1.00 for six months, Payable in advance. JgZ Office: near the Sheboygan Foundry. terms of advertising: (Sixteen lines or less make a square.) Square, 6 months $5,00 one year 8,00 Every subsequent sq. 4,00 Ono column,6 mo'ths 20,00 1 year 30,00 Square, for 1 week $1,00 2 weeks 1,25 Business Cards, of 5 lines or less, per an. 5,00 Square, 3 months 3,00 All casual advertisements must be paid for in advance. Letters and Communications to be prepaid. Postmasters throughout the Union are politely re quested to uct as agents for this paper. M J. Q.UINTUS. Sheboygan, Wisconsin. Publisher Editor. SU3tt<Ê5-UaaM€*N. HOLLANDSCH LOGEMENT- WISCONSIN HUIS. 8sto straat Sheboygan. Vriendelijke bediening en billijke prijzen, verzekeren wij de gunst mijner geeerde bezoekers. n 1 JOSEPH SCHRAGE. L. TEST VI/ TJED beveelt zijnen vrienden, als ook het geoorde Holland- sche publiek, zijn nieuw en wel ingorigl logement: HET KOSSUTH MUTS. Center Straat, Sheboygan, Wisconsin. n 30 HARRISON C- HOBART. Advokaat cu Rcgts-Raadgever. Sheboygan, W is. n 2 YT R. GORSLINE. Advokaat en Regts-Raadgever. Ollicc 8ste straat. Sheboygan, Wis. n 2 B. WILLIAMS. Advokaat cn Regts-Raadgever, en Solliciteur in Kan- eclary. Kantoor aan Pennsylvania Avenue, eeue deur ton oosten van Harvey McKillip's winkel. Sheboygan, Wis. d32 D. U. HARRINGTON. Advokaat en Vrcdoregter. Kantoor digt bij de Tele graaf Office, Sheboygan, Wis. n 35. I V. VANDERPOEL. Advokaat cn Regts-Raadgever, OjJtce oner het Postkantoor. Buffalo. New-York. J- FRIEDMAN- Handelaar in Gemaakte Kleederen en allerhande Kleeder-Stoffen voor Heeren. Winkel, hoek van Penn sylvania Avenue eu 7de straat. n2 DREISS Co., Handelaars in 't groot en klein iu Kruidenierswaren -en Leveusmiddclon. Ook, Invoerders vau Fransche en Duitsche Wijnen en Likeuren; Limburgsche en Zwit- sorsche Kaas, Galanterion, enz. Contant geld wordt altijd voor allo country producten betaald. Sheboygan, Wis. 11 Julij 1850. n 35 W. SEAMAN. ZadeU, Gareel-, Koffermuker, Rijtuig Bekleeder onz. Winkel aan Pennsylvania Avenue, bijna regt over het Merchant's Hotel, Sheboygan, (Wis.) n 3 A P. LYMAN. Heeft juist ontvangen een' grooten voorraad Nieuwe Goederen, welke hij goedkoop te koop aanbiedt voor Contant geld, Granen of Huiden. De attentie van Hol landers en Duitschors wordt mot achting verzocht, door <le ondorgoteokende. Sheboygan, 27 Nov. 1849. A. P. LYMAN. N- DE VULE GEBROEDERS- Kruideniers, Proviand en Variété Winkel. Hande laar in Fransch Duitsch Speelgoed, Banket, Ster ke Dranken, Wijnen, Sigaren, enz., tegenovor de New-York Store, Sheboygan, (Wis) n 5 J. 0. WRIGHT. Bureau- en Stoel-maker; winkel eono deur west van Moore Co 's store, Pennsylvania Avenne. Alle soor ten van meubels naar do laatste smaak bestendig voor bonden, Hollanders, komt en ziet. n31 ft ARENS- Handelaar in Wijnen en alle soorten van Sterke Dranken, onder welke Echte Hollandsche Jenever, Ge zuiverde Ohio Whisky bij de Barrel. Winkel tegen «ver hot Postkantoor, Sheboygan, Wis. n 35. VOORUITGANG. Predikt de wetenschap van den geoloog, niet- genstaande de alsnog menigvuldige hypothesen, met onbetwistbare zekerheid een eeuwig vooruit gaand beginsel, voor de stoffelijke wereld door den Almagtigen in den grondvorm onzer aarde neder- gelegd,niet minder in het oog loopend doet dit de geschiedenis, zelfs wanneer wij met eenen vlug- tigen blik haar geheel overzien met betrekking tot het verband tusschen stoffelijk en geestelijk leven. Of zag de Jood niet met verachting neder op elk ander volk der aarde; was zelfs de naam van Griek bij hem geen schimpnaam? En het be schaafdste volk der oudheid, bij hetwelk de wieg en bakermat was van alle kunst en wetenschap, erkende de hoogst ontwikkelde Athener eenig an der onderscheid dan dat van Hellenen en Barba ren Bestond er eenige andere verhouding tus schen de bewoners van denzelfden staat, dan die van vrij man en slaaf Beteokende vrijheid, bij Grieken en Romeinen, doorgaans wel iets anders dan geen slaaf zijn, niet moeten arbeiden?Was het iets anders dan het regt van den sterkste, bet- welk doemde tot slavernij Bezoedelt dit regt niet elke bladzijde der oude geschiedenis, met ver halen van plunderende, verwoestende, brandstich tende en moordende oorlogen Bestaat niet de gansche geschiedenis der Romeinen uit eene reeks van ongeregtigheden tegen volken, onder het juk gebragt van het door eeuwenlang oorlogsgeluk uitstekendste volk der aarde Rome had zijn rol gespeelddoor zijne over winningen was zijne beschaving, zoo zij bescha ving mag boeten, tot alle volken der toen be kende wereld doorgedrongenmet zijne alleen- heei schappij scheen het toppunt van alle men- schelijke grootheid bereikt Zie daar! met eenen gansch anderen geest dan die van overhcersching en slavernij bezield, komen cr tot nu toe onbekende volken uit het noorden en oosten opdagen, voor wier krachtvolle armen het door overmoedige weelde uitgeputte Rome onbe stand is. Zelfstandigheid, achting voor den per soon, waardering der persoonlijke vrijheid, vor men den uitnemenden karaktertrek van het Ger- maansch element.De vereenzelviging met de overwonnenen, de ontwikkeling en overstorting van den onder hen heerschenden geest, de langza merhand wijzigende invloed van de voortreffelijk ste zedelcer, onder al die tot hiertoe verkondigd waren, die van Christus, vorderden eenige eeuwen, aleer een Karei de Groote de grenspalen kon zet ten van eeu rijk, waar binnen zich later de Europi- sche staten zouden vermen. Zoo werden de grondslagen gelegd voor een hooger en edeier maatschappelijk leven. De ont wikkeling van dit nieuwe leven zien wij in hettijd- perk, hetwelk wij tot nog toe gewoon zijn te noe men, de middeleeuwen. 1) Daar vinden wij de vrij heid niet bevat in het regt van niet le arbeiden, maar in hel begrip van zelfstandigheid: daar vin den wij den overwonnene niet meer d n slaaf des overwinnaars, maar een eigen man, bearbeider van den grond zijns meesters, met erkenning van een personenregt. Wij zien daar, onder de Vors ten en hunne Leenheeren en Vasallen, de vrije lieden, bezitters van eigendommen, zich van lie verlede vereenigen tot gemeentendeze gemeen ten, met verscheidene voorregten bedeeld, op klimmen tot ^zelfstandige stedendoor verstandige wetten zien wij haar de regten der burgeren ver zekeren door onderlinge verdragen ecne in de oude wereld onbekende staatkunst en staathuis houdkunde uitoefenen, die gesteund door. handel en nijverheid, beoefening van wetenschap* en kunst, de mogelijkheid daarsteldc der liedenda sche beschaving, welvaart en weelde. Zoo zien wij, door aanwending der meer en meer ontwikkelde verstandsvermogens van op volgende geslachten, vooruitgang in het stoffe lijk deel van het maatschappelijk leven. Maar H0PKINS0N CURTIS. Handelaars in 't groot en klein in Kruidenierswaren «n Provisies, Schoenen en Laarzen, Wijnen, Sterke Dranken, enz. Winkel in de Empire blok, hoek van Pennsylvania Avenue on 8sto straat. Sheboygan, 1 Augustus 1850. n. 38. 1) Zoude hei niet mogelijk zijn, dat wij door toe komende geslachten geacht worden tot het middei- eeuwsche ti jdperk te behooren en thans in de overgangs periode verkeeron van het materiele tot het psychische leven des menschdoms? Tot hiertoe speelde de stof de hoofdrol; vele zijn de teekenen die aankondigen eene aanstaande heerschappij van den geest. daartoe alleen heeft de nooit volprezen Schep per de kiem van het menschelijk leven niet in zijne schepping nedergelegd. Eene andere, tot hiertoe in dier voege ongekende mogendheid, maakte zich langzamerhand meester van het ge moedsbestaan der individuen. Wij bedoelen de Kerk. De leer, die Christus op aarde predikte, wasjuist overeenstemmend met den hoogen ernst van het Germaansche gemoed. Gelijk de moeder melk door het kind, wordt zij met graagte inge zogen, en weldra neemt men bij de jeugdige vol ken hetzelfde gevoel van eerbied voor de Kerk waar, als dat van het kind voor zijne moeder. Die eerbied zou welligt van langeren duur zijn geweest, hadde de kerk zich bij haren onstoft'e- hjken invloed bepaaldmaar allengskens matig de zij zich stoffelijke heerschappij aan, er naar strevende om ook over de materiele wereld te ze gevieren. Zij bereikte grootendeels haar doel, verviel tot weelde en overmoedvan daar de Hervorming. Godsdienstige vrijheid is de leus onder welke de hervormers zich tegen het dwangjuk der kerk verzetten. Heftig de meer dan honderdjarige strijd die gestreden wordt, om de godsdienstige vrijheid der individuen te vestigen. Met het ein de van deze worsteling verandert de rigting van het maatschappelijk leven. Het volkenverkeer wordt uitgebreider; de baan wordt geopend voor wereldbeschaving. Vermeerdeling van stof felijke welvaart isnogthansde eenige drijfveer tot vooruitgang. Handelsquesticn en verdragen zijn de oefenscholen van den geest Koloniën in de nieuwi ontdekte werelddeelen te vestigen, zich aldaar uitgestrekte bezittingen te venvervende rijkdommen van den grond uit te delven of den- zslven dienstig te maken tot voortbrenging der in den handel meest gezochte producten, het meeste voordeel, de hoogstmogelijke materiele welvaart voor zich alleen to winnen; ziedaar het streven, en tevens de oorzaken van wedijver, twist en oorlog gedurende de twee eeuwen, die op den Munsterschen vrede zijn gevolgd. Niettegenstaande dit algemeen streven naar eigendom, niet minder door genootschappen, com- p '.gnien, gilden, d n door particulieren, den doorgaanden geest van dit tijdperk kenschetst, o itwikkelt zich echter in hetzelfde tijdsverloop uit de overwinning door de voorstanders van gods dienstige vrijheid behaald, het tot hiertoe onge kende denkbeeld van politieke vrijheid, tot dat op het laatst der verloopene eeuw een opstand van koloniën in een ander werelddeel tegen onder drukking van het moederland, het teeken geeft tot den strijd. De zucht naar vrijheid en onaf hankelijkheid van Benjamin Franklin wekte den geest der Noord-Amerikanen op, om zich van Brittanjes overhc ersching te verlossen en het beleid van eenen Washington verwerft hun de verlang de Staatkundige vrijheid. De schok van daar uitgegaan wordt in de oude wereld gevoeld, en Europa beeft op zijne grondvesten. Verwoes tend, gelijk de inval der Noordsche barbaren in den aanvang der middeleeuwen, is de uitwerking van den eersten schok, die den menschelijken geest eene nieuwe rigting geven zal. In dit tijd perk van ontwikkeling van politieke vrijheid schijnen wij te leven. Geene menschelijke kracht zal vermogend ziju hetzelve te onderdrukken. Hare vestiging en bestendiging is overeenkom stig den wil van den Goddclijken maker, die de kiem van vooruitgang niet alleen der stoffelijke, maar ook der geestelijke wereld, in geheel zijne schepping heeft gelegd, haar voortdurend onder houdt, en ondanks de bekrompen inzigten van menschelijken overmoed en eigenbaat, tot het heerlijkst uiteinde brengen zal. Ziedaar wat de geschiedenis ons leert. Ook zij predikt ons rusteloozen vooruitgang. Door denzelven te bevorderen handelen wij overeen komstig de bedoelingen van God, voor wien onze eerbied, bij elke schrede die wij voorwaarts doen in de kenms van zijn stoffelijk en geestelijk rijk, vermeerderen en in pligtmatige aanbidding ein digen moet Daartoe zullen wij komen wan neer wij ons, gelijk professor Vissering zegt 2), in de werkelijke wereld bewegen, met en voor haar leven en arbeiden; wanneer wij de studie der natuur en der oudheid, die een levenwekkend element moet zijn tot ontwikkeling, niet maken tot een lastigen kluister, die den vooruitstreven- den geest terughoudt Zij moet middel, zij kan geen doel meer zijn. Het eenige kind. Professor Webster, dio Doctor Parkman in Boston ver moord heeft, legde ecne bekentenis af in welke hij ver klaarde den moord begaan to hebben, maar om medelij den en verschooning smeekt, dewijl hit in eene driften in toorn geschied is. In deze bekentenis zegt Webster: Jkicns het eenige kind mijner ouders en ceel toegegeven. Ik was in vroege re jaren niet in staat, -mijne hartstogten te behccrschen en mijne tegenwoordige gemoedsgesteldheid is een gevolg dezer verwaarloozing." Zoo het schijnt waron de ouders dos moordenaars lie den van den gegoodeu stand, die oak de middelen beza ten om hunnen zoon goed op te voeden. Zij zonden hem op verscheidene hoogcscholen in Amerika en Europa en gaven veel geld voor hom uit. Maur zij verzuimden het noodwendigste, ja do hoofdzaak, namelijk het hart De jonge Webster werd goed in het hoofd, maar zijn hart bleef ledig, onverbeterd, zonder godsdienst. Zoo is hij opgegroeid.huwde eene vrouw van voorname familie en thans heeft hij als een man zonder godsdienst, den schrikkelijksten moord begaan en daardoor zich zelve, zijne vrouw, zijne dochters en andere familie en vrienden in hot grootste ongeluk gestort. Zijne ouders, zegt hij, hebben hem te veel toegegeven,die zijn kind te veel toegeeft bederft het; zoo bederven vele ouders thans nog hun eenig kind. Ons hart bloedt, als wij er aan denkon hoe vele ouders hunnen eenigen zoon of hunne eenige dochter den bon zen overgeven en als een onbeleefd, ongehoorzaam, bedor ven kind laten opwassen. Men Iaat het kind zijn eigen wil en het doet wat het verkiest. Het kind doet niet wat de ouders zeggen, maar de oudere doen wat het kind van hen begeert Zulke ouders mogen hel met hunne kinderen goed meenen, maar dat goed meenen maakt de zaak niet goed. De heid'm, die haar kind in het water, in het vuur of on der de raderen eens grooten wagens werptmeenthetook goed, en gelooft daarmede den goden eene dienst te doen. Wij huiveren er van zoo iets te moeten lezen, maar wel ke moeder is het meeste te beschuldigen? Die welke in haro onwetendheid haar kind opoffert of die, welke tegen beter weten in, wel haar kind niet ombrengt maar het toch zoo slecht opvoedt dat hij langzamerhand een leuge naar, dan een bedrieger en een dief ca veelligt eindelijk een moordenaar wordt? Oudere, laat u door do ervaring waarschuwenGeeft uw kind niet toe. Vordert ten allen tijde volstrekte gehoor zaamheid en wanneer zich een booze hartstogt vertoont onderdrukt dien van den beginne. Indien het kind straf verdient heeft, spaart de reede niet Dat kind is u van God toevertrouwd, op dat gij het zoudt opvoeden, en daar van zult gij ook eenmaal rekenschap moeten afleggen. Kindervriend. 2) Vrijheid-, het beginsel ran staathuishoudkunde. Ondernemingsgeest. Hoe men eerlang binnen vijf dagen naar Euro pa reizen kanDe burgers van Maine hebben eene petitie aan de wetgevende kamer des staats ingezonden, om een spoorweg aan te leggen van Bangor naar de oostelijke grenzen des staats en van daar naar eenige goede haven aan de ooste lijke kust van Nova Scotia of kaap Breton, die bet beste geschikt is voor eene stapelplaats der ai- lantische scheepvaart Van het oostelijke punt van Nova Scotia, kaap Canso, op 45 graden 17 minuten noorderbreedte en 61 graden 3 mi nuten westerlengte gelegen, tot naar Galway Baai,in Ierland,op 53 graden 13 minuten noorder breedte en 9 graden 13 minuten westerlengte gelegen, bedraagt de afstand ongeveer 2000 mij len. Berekent men nu de snelheid der stoom- booten op 17 mijlen in het uur, dan kan de At lantische Oceaan tusschen deze punten in 5 da gen doorkruist wordenWij willen zien. Den Yankees schijnt geen ding onmogelijk! $3T Er is een gevraag, zeide een Yankee mars drager naar eene soort van pleister, welke "gentle men" in, staat stelt, om naar hunne eigene zaken te zien.

Krantenbank Zeeland

Sheboygan Nieuwsbode | 1850 | | pagina 1