c%(iöij()an
C$3
J. GUINTUS, Uitgever Redacteur.
ABONNEMENTS-PRIJS.
Voor IJ jaar- - - - 2,00.
Voor een jaar 1,50.
Voor zes maanden - - - -1»0«. N
Voor drie maanden S 0,50.
Alles volstrekt in vooruitbetaling. <499
le. JAARGANG. DONDERDAG
Verschijnt eenmaal per week.
PRIJS DER ADVERTENTIEN.
Voor een jaar, niet boven de 5 regels - - - 5,00.
Boven 8 tot 16 regels, voor de eerst© plaatsing 1,00.
Voor 8 regels of minder, dito 0,50.
Voor elke volgende plaatsing0,25.
Brieven en ingezonden stukken franco.
15 AUGUSTUS 1850.
No. 40.
(Ecttig orgaan bcr Xrbcrlatibrrs in Jfoorb Amerika, aan l)ct nienras. ben tocstanb cn bc belangen oan bet (Onbc en Xienrac babcrlanb getnijb.
TEE SHEBOYGAN NIEUWSBODE,
The only Dutch (or Holland) paper in tho United States,
is published every thursday,
at the rate of $1,50 por annum or $1.00 for six months,
Payable in advance. JgZ
Office: near the Sheboygan Foundry.
terms of advertising:
(Sixteen lines or less make a square.)
Square, 6 months $5,00
one year 8,00
Every subsequent sq. 4,00
Ono column,6 mo'ths 20,00
1 year 30,00
Square, for 1 week $1,00
2 weeks 1,25
Business Cards, of 5
lines or less, per an. 5,00
Square, 3 months 3,00
All casual advertisements must be paid for in advance.
Letters and Communications to be prepaid.
Postmasters throughout the Union are politely re
quested to uct as agents for this paper.
M J. Q.UINTUS.
Sheboygan, Wisconsin. Publisher Editor.
SU3tt<Ê5-UaaM€*N.
HOLLANDSCH LOGEMENT-
WISCONSIN HUIS.
8sto straat Sheboygan.
Vriendelijke bediening en billijke prijzen, verzekeren
wij de gunst mijner geeerde bezoekers.
n 1 JOSEPH SCHRAGE.
L. TEST VI/ TJED
beveelt zijnen vrienden, als ook het geoorde Holland-
sche publiek, zijn nieuw en wel ingorigl logement:
HET KOSSUTH MUTS.
Center Straat, Sheboygan, Wisconsin. n 30
HARRISON C- HOBART.
Advokaat cu Rcgts-Raadgever. Sheboygan, W is. n 2
YT R. GORSLINE.
Advokaat en Regts-Raadgever. Ollicc 8ste straat.
Sheboygan, Wis. n 2
B. WILLIAMS.
Advokaat cn Regts-Raadgever, en Solliciteur in Kan-
eclary. Kantoor aan Pennsylvania Avenue, eeue deur
ton oosten van Harvey McKillip's winkel.
Sheboygan, Wis. d32
D. U. HARRINGTON.
Advokaat en Vrcdoregter. Kantoor digt bij de Tele
graaf Office, Sheboygan, Wis. n 35.
I V. VANDERPOEL.
Advokaat cn Regts-Raadgever,
OjJtce oner het Postkantoor. Buffalo. New-York.
J- FRIEDMAN-
Handelaar in Gemaakte Kleederen en allerhande
Kleeder-Stoffen voor Heeren. Winkel, hoek van Penn
sylvania Avenue eu 7de straat. n2
DREISS Co.,
Handelaars in 't groot en klein iu Kruidenierswaren
-en Leveusmiddclon. Ook, Invoerders vau Fransche en
Duitsche Wijnen en Likeuren; Limburgsche en Zwit-
sorsche Kaas, Galanterion, enz. Contant geld wordt altijd
voor allo country producten betaald.
Sheboygan, Wis. 11 Julij 1850. n 35
W. SEAMAN.
ZadeU, Gareel-, Koffermuker, Rijtuig Bekleeder
onz. Winkel aan Pennsylvania Avenue, bijna regt over
het Merchant's Hotel, Sheboygan, (Wis.) n 3
A P. LYMAN.
Heeft juist ontvangen een' grooten voorraad Nieuwe
Goederen, welke hij goedkoop te koop aanbiedt voor
Contant geld, Granen of Huiden. De attentie van Hol
landers en Duitschors wordt mot achting verzocht, door
<le ondorgoteokende.
Sheboygan, 27 Nov. 1849. A. P. LYMAN.
N- DE VULE GEBROEDERS-
Kruideniers, Proviand en Variété Winkel. Hande
laar in Fransch Duitsch Speelgoed, Banket, Ster
ke Dranken, Wijnen, Sigaren, enz., tegenovor de
New-York Store, Sheboygan, (Wis) n 5
J. 0. WRIGHT.
Bureau- en Stoel-maker; winkel eono deur west van
Moore Co 's store, Pennsylvania Avenne. Alle soor
ten van meubels naar do laatste smaak bestendig voor
bonden, Hollanders, komt en ziet. n31
ft ARENS-
Handelaar in Wijnen en alle soorten van Sterke
Dranken, onder welke Echte Hollandsche Jenever, Ge
zuiverde Ohio Whisky bij de Barrel. Winkel tegen
«ver hot Postkantoor, Sheboygan, Wis. n 35.
VOORUITGANG.
Predikt de wetenschap van den geoloog, niet-
genstaande de alsnog menigvuldige hypothesen,
met onbetwistbare zekerheid een eeuwig vooruit
gaand beginsel, voor de stoffelijke wereld door den
Almagtigen in den grondvorm onzer aarde neder-
gelegd,niet minder in het oog loopend doet dit
de geschiedenis, zelfs wanneer wij met eenen vlug-
tigen blik haar geheel overzien met betrekking tot
het verband tusschen stoffelijk en geestelijk leven.
Of zag de Jood niet met verachting neder op
elk ander volk der aarde; was zelfs de naam van
Griek bij hem geen schimpnaam? En het be
schaafdste volk der oudheid, bij hetwelk de wieg
en bakermat was van alle kunst en wetenschap,
erkende de hoogst ontwikkelde Athener eenig an
der onderscheid dan dat van Hellenen en Barba
ren Bestond er eenige andere verhouding tus
schen de bewoners van denzelfden staat, dan die
van vrij man en slaaf Beteokende vrijheid, bij
Grieken en Romeinen, doorgaans wel iets anders
dan geen slaaf zijn, niet moeten arbeiden?Was
het iets anders dan het regt van den sterkste, bet-
welk doemde tot slavernij Bezoedelt dit regt
niet elke bladzijde der oude geschiedenis, met ver
halen van plunderende, verwoestende, brandstich
tende en moordende oorlogen Bestaat niet de
gansche geschiedenis der Romeinen uit eene reeks
van ongeregtigheden tegen volken, onder het juk
gebragt van het door eeuwenlang oorlogsgeluk
uitstekendste volk der aarde
Rome had zijn rol gespeelddoor zijne over
winningen was zijne beschaving, zoo zij bescha
ving mag boeten, tot alle volken der toen be
kende wereld doorgedrongenmet zijne alleen-
heei schappij scheen het toppunt van alle men-
schelijke grootheid bereikt
Zie daar! met eenen gansch anderen geest dan
die van overhcersching en slavernij bezield, komen
cr tot nu toe onbekende volken uit het noorden en
oosten opdagen, voor wier krachtvolle armen het
door overmoedige weelde uitgeputte Rome onbe
stand is. Zelfstandigheid, achting voor den per
soon, waardering der persoonlijke vrijheid, vor
men den uitnemenden karaktertrek van het Ger-
maansch element.De vereenzelviging met de
overwonnenen, de ontwikkeling en overstorting
van den onder hen heerschenden geest, de langza
merhand wijzigende invloed van de voortreffelijk
ste zedelcer, onder al die tot hiertoe verkondigd
waren, die van Christus, vorderden eenige eeuwen,
aleer een Karei de Groote de grenspalen kon zet
ten van eeu rijk, waar binnen zich later de Europi-
sche staten zouden vermen.
Zoo werden de grondslagen gelegd voor een
hooger en edeier maatschappelijk leven. De ont
wikkeling van dit nieuwe leven zien wij in hettijd-
perk, hetwelk wij tot nog toe gewoon zijn te noe
men, de middeleeuwen. 1) Daar vinden wij de vrij
heid niet bevat in het regt van niet le arbeiden,
maar in hel begrip van zelfstandigheid: daar vin
den wij den overwonnene niet meer d n slaaf des
overwinnaars, maar een eigen man, bearbeider
van den grond zijns meesters, met erkenning van
een personenregt. Wij zien daar, onder de Vors
ten en hunne Leenheeren en Vasallen, de vrije
lieden, bezitters van eigendommen, zich van lie
verlede vereenigen tot gemeentendeze gemeen
ten, met verscheidene voorregten bedeeld, op
klimmen tot ^zelfstandige stedendoor verstandige
wetten zien wij haar de regten der burgeren ver
zekeren door onderlinge verdragen ecne in de
oude wereld onbekende staatkunst en staathuis
houdkunde uitoefenen, die gesteund door. handel
en nijverheid, beoefening van wetenschap* en
kunst, de mogelijkheid daarsteldc der liedenda
sche beschaving, welvaart en weelde.
Zoo zien wij, door aanwending der meer en
meer ontwikkelde verstandsvermogens van op
volgende geslachten, vooruitgang in het stoffe
lijk deel van het maatschappelijk leven. Maar
H0PKINS0N CURTIS.
Handelaars in 't groot en klein in Kruidenierswaren
«n Provisies, Schoenen en Laarzen, Wijnen, Sterke
Dranken, enz. Winkel in de Empire blok, hoek van
Pennsylvania Avenue on 8sto straat.
Sheboygan, 1 Augustus 1850. n. 38.
1) Zoude hei niet mogelijk zijn, dat wij door toe
komende geslachten geacht worden tot het middei-
eeuwsche ti jdperk te behooren en thans in de overgangs
periode verkeeron van het materiele tot het psychische
leven des menschdoms? Tot hiertoe speelde de stof de
hoofdrol; vele zijn de teekenen die aankondigen eene
aanstaande heerschappij van den geest.
daartoe alleen heeft de nooit volprezen Schep
per de kiem van het menschelijk leven niet in
zijne schepping nedergelegd. Eene andere, tot
hiertoe in dier voege ongekende mogendheid,
maakte zich langzamerhand meester van het ge
moedsbestaan der individuen. Wij bedoelen de
Kerk. De leer, die Christus op aarde predikte,
wasjuist overeenstemmend met den hoogen ernst
van het Germaansche gemoed. Gelijk de moeder
melk door het kind, wordt zij met graagte inge
zogen, en weldra neemt men bij de jeugdige vol
ken hetzelfde gevoel van eerbied voor de Kerk
waar, als dat van het kind voor zijne moeder.
Die eerbied zou welligt van langeren duur zijn
geweest, hadde de kerk zich bij haren onstoft'e-
hjken invloed bepaaldmaar allengskens matig
de zij zich stoffelijke heerschappij aan, er naar
strevende om ook over de materiele wereld te ze
gevieren. Zij bereikte grootendeels haar doel,
verviel tot weelde en overmoedvan daar de
Hervorming.
Godsdienstige vrijheid is de leus onder welke
de hervormers zich tegen het dwangjuk der kerk
verzetten. Heftig de meer dan honderdjarige
strijd die gestreden wordt, om de godsdienstige
vrijheid der individuen te vestigen. Met het ein
de van deze worsteling verandert de rigting van
het maatschappelijk leven. Het volkenverkeer
wordt uitgebreider; de baan wordt geopend
voor wereldbeschaving. Vermeerdeling van stof
felijke welvaart isnogthansde eenige drijfveer tot
vooruitgang. Handelsquesticn en verdragen zijn
de oefenscholen van den geest Koloniën in de
nieuwi ontdekte werelddeelen te vestigen, zich
aldaar uitgestrekte bezittingen te venvervende
rijkdommen van den grond uit te delven of den-
zslven dienstig te maken tot voortbrenging der
in den handel meest gezochte producten, het
meeste voordeel, de hoogstmogelijke materiele
welvaart voor zich alleen to winnen; ziedaar het
streven, en tevens de oorzaken van wedijver,
twist en oorlog gedurende de twee eeuwen, die
op den Munsterschen vrede zijn gevolgd.
Niettegenstaande dit algemeen streven naar
eigendom, niet minder door genootschappen, com-
p '.gnien, gilden, d n door particulieren, den
doorgaanden geest van dit tijdperk kenschetst,
o itwikkelt zich echter in hetzelfde tijdsverloop
uit de overwinning door de voorstanders van gods
dienstige vrijheid behaald, het tot hiertoe onge
kende denkbeeld van politieke vrijheid, tot dat op
het laatst der verloopene eeuw een opstand van
koloniën in een ander werelddeel tegen onder
drukking van het moederland, het teeken geeft
tot den strijd. De zucht naar vrijheid en onaf
hankelijkheid van Benjamin Franklin wekte den
geest der Noord-Amerikanen op, om zich van
Brittanjes overhc ersching te verlossen en het beleid
van eenen Washington verwerft hun de verlang
de Staatkundige vrijheid. De schok van daar
uitgegaan wordt in de oude wereld gevoeld, en
Europa beeft op zijne grondvesten. Verwoes
tend, gelijk de inval der Noordsche barbaren in
den aanvang der middeleeuwen, is de uitwerking
van den eersten schok, die den menschelijken
geest eene nieuwe rigting geven zal. In dit tijd
perk van ontwikkeling van politieke vrijheid
schijnen wij te leven. Geene menschelijke kracht
zal vermogend ziju hetzelve te onderdrukken.
Hare vestiging en bestendiging is overeenkom
stig den wil van den Goddclijken maker, die de
kiem van vooruitgang niet alleen der stoffelijke,
maar ook der geestelijke wereld, in geheel zijne
schepping heeft gelegd, haar voortdurend onder
houdt, en ondanks de bekrompen inzigten van
menschelijken overmoed en eigenbaat, tot het
heerlijkst uiteinde brengen zal.
Ziedaar wat de geschiedenis ons leert. Ook
zij predikt ons rusteloozen vooruitgang. Door
denzelven te bevorderen handelen wij overeen
komstig de bedoelingen van God, voor wien onze
eerbied, bij elke schrede die wij voorwaarts doen
in de kenms van zijn stoffelijk en geestelijk rijk,
vermeerderen en in pligtmatige aanbidding ein
digen moet Daartoe zullen wij komen wan
neer wij ons, gelijk professor Vissering zegt 2),
in de werkelijke wereld bewegen, met en voor
haar leven en arbeiden; wanneer wij de studie
der natuur en der oudheid, die een levenwekkend
element moet zijn tot ontwikkeling, niet maken
tot een lastigen kluister, die den vooruitstreven-
den geest terughoudt Zij moet middel, zij kan
geen doel meer zijn.
Het eenige kind.
Professor Webster, dio Doctor Parkman in Boston ver
moord heeft, legde ecne bekentenis af in welke hij ver
klaarde den moord begaan to hebben, maar om medelij
den en verschooning smeekt, dewijl hit in eene driften in
toorn geschied is.
In deze bekentenis zegt Webster: Jkicns het eenige
kind mijner ouders en ceel toegegeven. Ik was in vroege
re jaren niet in staat, -mijne hartstogten te behccrschen en
mijne tegenwoordige gemoedsgesteldheid is een gevolg
dezer verwaarloozing."
Zoo het schijnt waron de ouders dos moordenaars lie
den van den gegoodeu stand, die oak de middelen beza
ten om hunnen zoon goed op te voeden. Zij zonden hem
op verscheidene hoogcscholen in Amerika en Europa en
gaven veel geld voor hom uit. Maur zij verzuimden het
noodwendigste, ja do hoofdzaak, namelijk het hart De
jonge Webster werd goed in het hoofd, maar zijn hart
bleef ledig, onverbeterd, zonder godsdienst.
Zoo is hij opgegroeid.huwde eene vrouw van voorname
familie en thans heeft hij als een man zonder godsdienst,
den schrikkelijksten moord begaan en daardoor zich zelve,
zijne vrouw, zijne dochters en andere familie en vrienden
in hot grootste ongeluk gestort. Zijne ouders, zegt hij,
hebben hem te veel toegegeven,die zijn kind te veel
toegeeft bederft het; zoo bederven vele ouders thans nog
hun eenig kind.
Ons hart bloedt, als wij er aan denkon hoe vele ouders
hunnen eenigen zoon of hunne eenige dochter den bon
zen overgeven en als een onbeleefd, ongehoorzaam, bedor
ven kind laten opwassen.
Men Iaat het kind zijn eigen wil en het doet wat het
verkiest. Het kind doet niet wat de ouders zeggen, maar
de oudere doen wat het kind van hen begeert
Zulke ouders mogen hel met hunne kinderen goed
meenen, maar dat goed meenen maakt de zaak niet goed.
De heid'm, die haar kind in het water, in het vuur of on
der de raderen eens grooten wagens werptmeenthetook
goed, en gelooft daarmede den goden eene dienst te doen.
Wij huiveren er van zoo iets te moeten lezen, maar wel
ke moeder is het meeste te beschuldigen? Die welke in
haro onwetendheid haar kind opoffert of die, welke tegen
beter weten in, wel haar kind niet ombrengt maar het
toch zoo slecht opvoedt dat hij langzamerhand een leuge
naar, dan een bedrieger en een dief ca veelligt eindelijk
een moordenaar wordt?
Oudere, laat u door do ervaring waarschuwenGeeft
uw kind niet toe. Vordert ten allen tijde volstrekte gehoor
zaamheid en wanneer zich een booze hartstogt vertoont
onderdrukt dien van den beginne. Indien het kind straf
verdient heeft, spaart de reede niet Dat kind is u van
God toevertrouwd, op dat gij het zoudt opvoeden, en daar
van zult gij ook eenmaal rekenschap moeten afleggen.
Kindervriend.
2) Vrijheid-, het beginsel ran staathuishoudkunde.
Ondernemingsgeest.
Hoe men eerlang binnen vijf dagen naar Euro
pa reizen kanDe burgers van Maine hebben
eene petitie aan de wetgevende kamer des staats
ingezonden, om een spoorweg aan te leggen van
Bangor naar de oostelijke grenzen des staats en
van daar naar eenige goede haven aan de ooste
lijke kust van Nova Scotia of kaap Breton, die bet
beste geschikt is voor eene stapelplaats der ai-
lantische scheepvaart Van het oostelijke punt
van Nova Scotia, kaap Canso, op 45 graden 17
minuten noorderbreedte en 61 graden 3 mi
nuten westerlengte gelegen, tot naar Galway
Baai,in Ierland,op 53 graden 13 minuten noorder
breedte en 9 graden 13 minuten westerlengte
gelegen, bedraagt de afstand ongeveer 2000 mij
len. Berekent men nu de snelheid der stoom-
booten op 17 mijlen in het uur, dan kan de At
lantische Oceaan tusschen deze punten in 5 da
gen doorkruist wordenWij willen zien. Den
Yankees schijnt geen ding onmogelijk!
$3T Er is een gevraag, zeide een Yankee mars
drager naar eene soort van pleister, welke "gentle
men" in, staat stelt, om naar hunne eigene zaken
te zien.