Sljcboggau JTituroaljotrt. Dingsdag, 22 Januarij 1850. Gouverneur Dewey's Boodschap. Hoe gaarno wij, dit buitengewoon be langrijk stuk voor onze Wisconsin lezers zouden willen leggen, gevoelen wij echter geene vrijheid zulks te doen, naardien wij het genoegen van allen niot aan het boegen van weinigen, kunnen opofferen, of met andere woorden, naardien het getal deelnemers in dezen Staat niet is zoo als het behoorde te zijn, om hetzelve ten kos te onzer lezers in andere Staten te plaat sen, en die dus eeno gelijke aanspraak zou den hebben, tot de vertaling der Gouver neurs Boodschappen van de door hen be woonde Staten. Wij vertrouwen dat onze Lnndgenooten in Wisconsin ons deze aan merking zullen ten goede houden, en ho pende dat zij allen als een eenig man zul-: len uitkomen, om dergelijk iets voor hel aan do regterzijdo van het ruggebeen, digi bij het schouderblad getroffen; de kogel drong door een gedeelte van het borstbeen, waardoor de regterlong geheel verbrijzeld was, en zat juist onder het vel. De binnen zijde van de borst was zwart van het.kruid. Het gat in den rug van den rok Was groot en schijnbaar ingebrand, hetwelk onbetwist baar bewijst, dat het geweor, toen het af geschoten werd, slechts weinige duimen van zijn rug gehouden is. Zijn schoonvader, ook een Noorweger, met wiens dochter hij slechts weinige da gen was getrouwd, woonde met hem io, en men zegt, dat hij eenig geschil met hem moet gehad hebben. De oude man is op vermoeden gearresteerd en zal bij de aan- 8taandc-geregts zittingen, in Maart, een onderzoek ondergaan. Ilollandsch Nieuws, Het is ons aangenaam onzen lezers teiDe Godsdienst is haar roer, GoJs heil'ge vervolg te verzekeren, bevelen wij dit kos-jkunnen berigten, dat wij nu voortaan meti wil 't kompas. telijk Staats-papier in het naarstig onder- jelko stoomboot couranten uit Nederland mo-i Zij wil niet in het lot van onverlaten zoek, onzer met de Engolselie twil belton- gen verwachten. Mot de laatste mail heb - I deelen, zenden aan den bedelstaf heeft gebragt, stelt zich reeds in postuur om betMinisterieThor- becke te bestrijden. Nu het licht zal da gen, zitten die uilen in doodsangst en zullen mot bek qn klaauwen van zich afslaan, zoo lang zij nog eenige hoop hebben om 't ge trouwe, uitgeputte volk weder in hare magt te krijgen. Doch de mate der ongeregtig- heid was overvol gemeten, en thans, nu duizenden op nieuw getoond hebben het hatelij'- juk der vraatzuchtige arristocraten moede te zijn, nu zal Ncerlands burger schaar, als een eenig man zich onder 't vaandel der ware vrijheid scharen en do laatste stuiptrekkingen van het monster der verdrukking met verachting en tevens met fierheid bejegenen. Een ieder doe nu dou burger-eed in zijn binnenste om met God en pligt voor oogen, voor altijd te breken met het goddeloos huichelend ras 't welk nu zes-en-dertig jaren lang als een verte- irend vuur aan des volks hartader heelt ge knaagd, en nu nog hunkert op den laat- Gansch anders is ?t aan boord waar wijsheid sten bloedpenning. voert bevelen: Van 's menschen zwakken geest, en 't geld is kabeltouw. Geen wonder dat dit schip met al zijn scheepsgezellen, Eens in de haven landt van wroeging en berouw. Wien hoort dat wonderschip? Wat mag de naam wel wezen? 't Schip heet Da dwaze jeugd," Waarvan gij hebt gelezen; Geen wonder dat kaptein En heel de equipage, Bij 't einde van de reis Bedankt wordt zonder gage, Dewijl zij op dien togt En vracht en schip verloren, En elk weet, dat zulk volk Nooit gage is beschoren. de lezers in Wisconsin aan. Hij die ver langt te weten, wat er in de staatkundige, maatschappelijke, natuurlijke en opvoed kundige ontwikkeling van Wisconsin heeft omgegaan, zal Gouverneur Dewcijs Bood schap met belangstelling lezen, dewijl de zelve een beknopt verslag bevat (ofschoon de Nieuwsbodeer aan alle zijden mede ge vuld zou zijn) van do geschiedenis onzes Staats gedurende het verloopcne jaar. Wisconsin Legislature. De zitting der Wetgevende magt te Ma dison begon den 9 dezer; men ziet met ge spannen aandacht op derzei ver verrigtin- gen, ter oorzake von de gewigtige zoowel plaatselijke als staatB-za7cen,welke door haar staan verhandeld te worden, en onder wel ke voornamelijk: Besluiten aan onze Sena tors in Congresde Belastingswet—de Mis sissippi Spoorwegde kwestie over Banken do Staats Universiteit—bouwing eene Staats Gevangenis, enz., eene eerste plaats bekleeden. Waarschijnlijk zijn er in eene vorige zit ting geeno zulke gewigtige zaken te ver handelen geweest, ofschoon er een alge- meeno volkswil bestaat, dat dezelve slechts 30 dagen moge duren, dewijl er van alle zijden klagten oprijzen, over de hoog op gevoerde schattingen. B. Homer Dixon, Esq. gelieve onzen hartelijkcn dank aan te nemen,voor de jong ste Liverpool European Times en circu laire van Amsterdam. De laatste zal zoo mogelijk attentie verleend worden. {Gr* De schrijver van het Lcvensschip," ontvange onzen welmeenonden dank en hou- de zich overtuigd van onze bereidwillig heid, om meer letterkundige bijdragen van ZEd. te willen plaatsen. DE MOORD. In ons vorig nommer hebben wij reeds melding gemaakt van den moord welke den 9 January in Town Holland, Sheboygan County, is gepleegd aan den persoon van John JVeuman, een Noorweger. Thans hebben wij vernomen, dat genoem- do man reeds sedert 13 November vermist geweest, en zijn lijk toevallig door eon ja ger omtrent IJ mijl van zijn huis gevon den is. Bij onderzoek bleo/c het, dat de man geweldadig om het leven is gebragt, zijnde waarschijnlijk eerst door een met een ben wij er reed?, eenige ontvangen; ware:En waagt zoo roekeloos zich niot op's levens het niot, dat dit nommer bijna opgezet was j plas. toen wij dezelve ontvingen, dan hadden Is 't volk (dc deugd) aan boord gemonsterd wij meer Hollandsch nieuws kunnen mede- deelen, hetwelk nu in No 13 zal geschie den. Die lezers, welke nog geen inteeke- naars zijn, zullen nu, hopen wij, niet lan ger meer. uitstellen dit te worden, want nu is het de regte tijd om in te tcekenen.' INGEZONDEN. ElSïf tLS?JS5aS3(BÏ3!liP. (Vrij gevolgd naar het Fransch (proza) Pensees du Comte Oxenttieru. Het ligchaam is een schip, De ziel is de equipage, Aan 'teinde van do reis, Ontvangt het volk zijn gage; Zij dan de ziel bedacht, Het varen goed te leeren Of op behouden vaart, Zijn bodem te assureren. Naauw i» het levensschip van stapel af gestreken, En wand en steng gehecht, of 't vaartuig steekt van land, En moet op 'e levens zee de woeste gol ven breken, Ofschoon de Hartstogt, meest de roerpen heeft in hand. Gezigt, Gehoor, Gevoel, Reuk, Smaak zijn scheopsgezellen, Terwijl het menschelijlc zwak de zeilen zijn van 't schip, Die voor 't aanlokkend 6choon (de goede winden,) zwellen En 't volk viert elke schoot, beducht voor bank noch klip. De lading is niet veel, 't is snoodheid, list en zonden, Die onder vreemde vlag met 'topschrift: La Folie, Op 'teiland Piete wordt contraband be vonden, Ofschoon hier 't volk zijn waar te koop biedt a tout prix. De reis gaat verder voort met moed en vreugd geschater, Want eigenliefde is 't roer en wellust het kompas, En dreigt er hun een storm op 't onafzien baar water, Dan komt de ijdele hoop (hun anker,) goed van pas. en daarna!Ook 't wand i. rwn.r en dik; 't be.taat ui. met de kolf het hoofd ingeslagen. Hij wag bagatellen, naar behooren En steekt op stuurman's wenk het levens schip van wal, Dan doet zich 't vroom gebed der schepelin gen hooren. Dat is aan 't vreemdling9 land de dond'rende afscheids-knal. Het onbepaaldat geduld geeft aan het vaar tuig zeilen, Die zwellen voor den bries van 's werelds te- genheen; Het scheepsvolk ducht geen Zrlip: de stuur man past op 't peilen, En reeft, als 't onklaar wordt, de schooten digt in een. Holland en de Navigatie-Wetten. Ofschoon wij altijd overtuigd geweest zijn, dat de stoute en edelmoedige staatkunde van dit land, door des zelfs Scheepvaart^ -wet op te geven, binnen kort besmettelijk zou toonen, moeten wij bekennen, dat wij niet verwachtten, toen wij de aanmerking des aangaande schreven,eer de week uit was be kend te maken, dat het weinig overblijvende eener bindende navigatie -wet nog vermin derd was in Holland. Doch het is zoo. Met uitzondering van den onderscheid'makenden impost op thee, welke tot inlandsch gebruik in eigene schepen geïmporteerd wordt, heeft Holland alles ingetrokken wat van "tteszelfs Navigatie -wet overbleef. Deze gebeurtenis is zeer gewigtig voor den ganschen handel der wereld in't algemeen; doch uit een an der oogpunt beschouwd, dient hot om de nut tige strekking van het liberale systema vart handels staatkunde, het welke ons land heeft aangenomen, op te helderen, en tot welk, laat protectionisten voortvaren in wel ke bedriegelijke droomen z.ij willen, hetzelve voortaan en voor altijd is toegewijd. Wat vooral onmiddelijlc ons zeiven aangaat, is de Standvastigheid en moed zijn 't kenmerk'itwerking welke de door Holland gedane I -slap. op onze betrekkingen met de Neder- van die braven, llandsche Indien hebben zal. Tot dus verre |Dic t kruis als hun banier doen prijken in;zijn alle goederen, die in Java binnen ge- de vlag bragt zijn in Brittische en andere vreem ie En door de lading reeds het doel der uit- schepen, welke vergund waren met die ko- vaart staven lonie te handelen, onderworpen geweest dan ji<„ Ki dubbel de inkomende regten,welke geheven En wimpels hemelsblaauw doen wappren 'den op onddr de Nederlandsche vlag van dun stag. jgeimporteerde goederen. Er werd sterk ge- Die lading van het schip bestaat in goede, twijfeld of de halve inkomende regten wei- werken, j ke gezegd waren betaald te worden op goe- De scheepstucht is de wil van Godes hei-!deren» die in Nederlandsche schepen gc-itn- lig woord (porteerd werden, niet door eene of andere IHst ontdoken werden; en er was vermoe- En de anker, zijn de hoop waarin zich elk j «lelijk bewijs, dat goederen met de sche- U pen der Nederlandsche Maatschappij geïm porteerd, geene regten betaalden. Vreemde schepen zijn tot dus verre geheel en al van de Specerij Eilanden uitgesloten geweest. Door dezen maatregel van het Nederland sche Gouvernement, zijn er nieuwe havens voelt sterken; Want in het storm geloei staat God als loods aan boord. Een schip zoo uitgerust mag vrij die zee bevaren Wel hem die zich reeds vroeg dit zeemans leven wijdt; Eens zet hij voet aan wal, in 't land waarop wij staren, In 'tland van sloorloos heil en eeuw'ge zaligheid. Daar heeft de reine ziel 't omhuldsel uitge togen, Daar heet het englen koor haar welkom van reis, Daar klemt geen zucht de borst, geen traan ontvloeit aan de oogen, Daar heeracht eene eeuvv'ge rust, daar is het Paradijs. Amsterdam, Va. G. v. d. L. den 26 December 1849. nieuwstijdingen] NEDERLAND. Kampen, 14 Nov. De partij des zooge- naamden behouds die ons dierbaar vader- voor onze schepen geopend en oude op meer billijke en minder lastige termen toegan kelijk gemankt. Het Nederl. Gouvernement heeft du9 getuigenis afgelegd van de verhe venheid in het stuk van wijsheid der handels -staatkunde, welke te Singapore is gevolgd geworden, boven die, welke het tot hiertoe zoo stijfhoofdiglijlc heeft aangekleefd in Java en Amboyna. Een under gewigtig gevolg van de bijna totale vernietiging der Holl. Navigatie -wet is de vrijmaking des Rijn -handels van de verdrietige en hinderlijke regten, welke tot dusverre de ontwikkeling'van deszefs in scheping hebben belemmerd. Hier ook heeft Holland onbetwistbaar bewijs geleverd voor de beterheid van vrij -handels -principol. Da spoorwegen van Belgie en Pruissen gingen den Rijn snel vooruit, niet alleen als de pu blieke weg voor reizigers, maar voor de ver voering van koopwaren. Het zwaar beladen© Rijn -schip kon het tegen de wedijverende spoorwagens niet uithouden. Holland was in gevaar van zich zeiven tot een' uit-den- we» onbezochten hoek gebragt te zien, in plaats >.nd den ™d d» Z' Sft®

Krantenbank Zeeland

Sheboygan Nieuwsbode | 1850 | | pagina 2