Sljcboggau JTituroaljotrt.
Dingsdag, 22 Januarij 1850.
Gouverneur Dewey's Boodschap.
Hoe gaarno wij, dit buitengewoon be
langrijk stuk voor onze Wisconsin lezers
zouden willen leggen, gevoelen wij echter
geene vrijheid zulks te doen, naardien wij
het genoegen van allen niot aan het
boegen van weinigen, kunnen opofferen, of
met andere woorden, naardien het getal
deelnemers in dezen Staat niet is zoo als
het behoorde te zijn, om hetzelve ten kos
te onzer lezers in andere Staten te plaat
sen, en die dus eeno gelijke aanspraak zou
den hebben, tot de vertaling der Gouver
neurs Boodschappen van de door hen be
woonde Staten. Wij vertrouwen dat onze
Lnndgenooten in Wisconsin ons deze aan
merking zullen ten goede houden, en ho
pende dat zij allen als een eenig man zul-:
len uitkomen, om dergelijk iets voor hel
aan do regterzijdo van het ruggebeen, digi
bij het schouderblad getroffen; de kogel
drong door een gedeelte van het borstbeen,
waardoor de regterlong geheel verbrijzeld
was, en zat juist onder het vel. De binnen
zijde van de borst was zwart van het.kruid.
Het gat in den rug van den rok Was groot
en schijnbaar ingebrand, hetwelk onbetwist
baar bewijst, dat het geweor, toen het af
geschoten werd, slechts weinige duimen van
zijn rug gehouden is.
Zijn schoonvader, ook een Noorweger,
met wiens dochter hij slechts weinige da
gen was getrouwd, woonde met hem io,
en men zegt, dat hij eenig geschil met hem
moet gehad hebben. De oude man is op
vermoeden gearresteerd en zal bij de aan-
8taandc-geregts zittingen, in Maart, een
onderzoek ondergaan.
Ilollandsch Nieuws,
Het is ons aangenaam onzen lezers teiDe Godsdienst is haar roer, GoJs heil'ge
vervolg te verzekeren, bevelen wij dit kos-jkunnen berigten, dat wij nu voortaan meti wil 't kompas.
telijk Staats-papier in het naarstig onder- jelko stoomboot couranten uit Nederland mo-i Zij wil niet in het lot van onverlaten
zoek, onzer met de Engolselie twil belton- gen verwachten. Mot de laatste mail heb - I deelen,
zenden aan den bedelstaf heeft gebragt, stelt
zich reeds in postuur om betMinisterieThor-
becke te bestrijden. Nu het licht zal da
gen, zitten die uilen in doodsangst en zullen
mot bek qn klaauwen van zich afslaan, zoo
lang zij nog eenige hoop hebben om 't ge
trouwe, uitgeputte volk weder in hare magt
te krijgen. Doch de mate der ongeregtig-
heid was overvol gemeten, en thans, nu
duizenden op nieuw getoond hebben het
hatelij'- juk der vraatzuchtige arristocraten
moede te zijn, nu zal Ncerlands burger
schaar, als een eenig man zich onder 't
vaandel der ware vrijheid scharen en do
laatste stuiptrekkingen van het monster der
verdrukking met verachting en tevens met
fierheid bejegenen. Een ieder doe nu dou
burger-eed in zijn binnenste om met God
en pligt voor oogen, voor altijd te breken
met het goddeloos huichelend ras 't welk
nu zes-en-dertig jaren lang als een verte-
irend vuur aan des volks hartader heelt ge
knaagd, en nu nog hunkert op den laat-
Gansch anders is ?t aan boord waar wijsheid sten bloedpenning.
voert bevelen:
Van 's menschen zwakken geest, en 't geld
is kabeltouw.
Geen wonder dat dit schip met al zijn
scheepsgezellen,
Eens in de haven landt van wroeging en
berouw.
Wien hoort dat wonderschip?
Wat mag de naam wel wezen?
't Schip heet Da dwaze jeugd,"
Waarvan gij hebt gelezen;
Geen wonder dat kaptein
En heel de equipage,
Bij 't einde van de reis
Bedankt wordt zonder gage,
Dewijl zij op dien togt
En vracht en schip verloren,
En elk weet, dat zulk volk
Nooit gage is beschoren.
de lezers in Wisconsin aan. Hij die ver
langt te weten, wat er in de staatkundige,
maatschappelijke, natuurlijke en opvoed
kundige ontwikkeling van Wisconsin heeft
omgegaan, zal Gouverneur Dewcijs Bood
schap met belangstelling lezen, dewijl de
zelve een beknopt verslag bevat (ofschoon
de Nieuwsbodeer aan alle zijden mede ge
vuld zou zijn) van do geschiedenis onzes
Staats gedurende het verloopcne jaar.
Wisconsin Legislature.
De zitting der Wetgevende magt te Ma
dison begon den 9 dezer; men ziet met ge
spannen aandacht op derzei ver verrigtin-
gen, ter oorzake von de gewigtige zoowel
plaatselijke als staatB-za7cen,welke door haar
staan verhandeld te worden, en onder wel
ke voornamelijk: Besluiten aan onze Sena
tors in Congresde Belastingswet—de Mis
sissippi Spoorwegde kwestie over Banken
do Staats Universiteit—bouwing
eene Staats Gevangenis, enz., eene eerste
plaats bekleeden.
Waarschijnlijk zijn er in eene vorige zit
ting geeno zulke gewigtige zaken te ver
handelen geweest, ofschoon er een alge-
meeno volkswil bestaat, dat dezelve slechts
30 dagen moge duren, dewijl er van alle
zijden klagten oprijzen, over de hoog op
gevoerde schattingen.
B. Homer Dixon, Esq. gelieve onzen
hartelijkcn dank aan te nemen,voor de jong
ste Liverpool European Times en circu
laire van Amsterdam. De laatste zal zoo
mogelijk attentie verleend worden.
{Gr* De schrijver van het Lcvensschip,"
ontvange onzen welmeenonden dank en hou-
de zich overtuigd van onze bereidwillig
heid, om meer letterkundige bijdragen van
ZEd. te willen plaatsen.
DE MOORD.
In ons vorig nommer hebben wij reeds
melding gemaakt van den moord welke den
9 January in Town Holland, Sheboygan
County, is gepleegd aan den persoon van
John JVeuman, een Noorweger.
Thans hebben wij vernomen, dat genoem-
do man reeds sedert 13 November vermist
geweest, en zijn lijk toevallig door eon ja
ger omtrent IJ mijl van zijn huis gevon
den is. Bij onderzoek bleo/c het, dat de
man geweldadig om het leven is gebragt,
zijnde waarschijnlijk eerst door een met een
ben wij er reed?, eenige ontvangen; ware:En waagt zoo roekeloos zich niot op's levens
het niot, dat dit nommer bijna opgezet was j plas.
toen wij dezelve ontvingen, dan hadden Is 't volk (dc deugd) aan boord gemonsterd
wij meer Hollandsch nieuws kunnen mede-
deelen, hetwelk nu in No 13 zal geschie
den. Die lezers, welke nog geen inteeke-
naars zijn, zullen nu, hopen wij, niet lan
ger meer. uitstellen dit te worden, want nu
is het de regte tijd om in te tcekenen.'
INGEZONDEN.
ElSïf tLS?JS5aS3(BÏ3!liP.
(Vrij gevolgd naar het Fransch (proza)
Pensees du Comte Oxenttieru.
Het ligchaam is een schip,
De ziel is de equipage,
Aan 'teinde van do reis,
Ontvangt het volk zijn gage;
Zij dan de ziel bedacht,
Het varen goed te leeren
Of op behouden vaart,
Zijn bodem te assureren.
Naauw i» het levensschip van stapel af
gestreken,
En wand en steng gehecht, of 't vaartuig
steekt van land,
En moet op 'e levens zee de woeste gol
ven breken,
Ofschoon de Hartstogt, meest de roerpen
heeft in hand.
Gezigt, Gehoor, Gevoel, Reuk, Smaak zijn
scheopsgezellen,
Terwijl het menschelijlc zwak de zeilen
zijn van 't schip,
Die voor 't aanlokkend 6choon (de goede
winden,) zwellen
En 't volk viert elke schoot, beducht voor
bank noch klip.
De lading is niet veel, 't is snoodheid, list
en zonden,
Die onder vreemde vlag met 'topschrift:
La Folie,
Op 'teiland Piete wordt contraband be
vonden,
Ofschoon hier 't volk zijn waar te koop biedt
a tout prix.
De reis gaat verder voort met moed en
vreugd geschater,
Want eigenliefde is 't roer en wellust het
kompas,
En dreigt er hun een storm op 't onafzien
baar water,
Dan komt de ijdele hoop (hun anker,) goed
van pas.
en daarna!Ook 't wand i. rwn.r en dik; 't be.taat ui.
met de kolf het hoofd ingeslagen. Hij wag bagatellen,
naar behooren
En steekt op stuurman's wenk het levens
schip van wal,
Dan doet zich 't vroom gebed der schepelin
gen hooren.
Dat is aan 't vreemdling9 land de dond'rende
afscheids-knal.
Het onbepaaldat geduld geeft aan het vaar
tuig zeilen,
Die zwellen voor den bries van 's werelds te-
genheen;
Het scheepsvolk ducht geen Zrlip: de stuur
man past op 't peilen,
En reeft, als 't onklaar wordt, de schooten
digt in een.
Holland en de Navigatie-Wetten.
Ofschoon wij altijd overtuigd geweest zijn,
dat de stoute en edelmoedige staatkunde van
dit land, door des zelfs Scheepvaart^ -wet
op te geven, binnen kort besmettelijk zou
toonen, moeten wij bekennen, dat wij niet
verwachtten, toen wij de aanmerking des
aangaande schreven,eer de week uit was be
kend te maken, dat het weinig overblijvende
eener bindende navigatie -wet nog vermin
derd was in Holland. Doch het is zoo. Met
uitzondering van den onderscheid'makenden
impost op thee, welke tot inlandsch gebruik
in eigene schepen geïmporteerd wordt, heeft
Holland alles ingetrokken wat van "tteszelfs
Navigatie -wet overbleef. Deze gebeurtenis
is zeer gewigtig voor den ganschen handel
der wereld in't algemeen; doch uit een an
der oogpunt beschouwd, dient hot om de nut
tige strekking van het liberale systema vart
handels staatkunde, het welke ons land
heeft aangenomen, op te helderen, en tot
welk, laat protectionisten voortvaren in wel
ke bedriegelijke droomen z.ij willen, hetzelve
voortaan en voor altijd is toegewijd. Wat
vooral onmiddelijlc ons zeiven aangaat, is de
Standvastigheid en moed zijn 't kenmerk'itwerking welke de door Holland gedane
I -slap. op onze betrekkingen met de Neder-
van die braven, llandsche Indien hebben zal. Tot dus verre
|Dic t kruis als hun banier doen prijken in;zijn alle goederen, die in Java binnen ge-
de vlag bragt zijn in Brittische en andere vreem ie
En door de lading reeds het doel der uit- schepen, welke vergund waren met die ko-
vaart staven lonie te handelen, onderworpen geweest dan
ji<„ Ki dubbel de inkomende regten,welke geheven
En wimpels hemelsblaauw doen wappren 'den op onddr de Nederlandsche vlag
van dun stag. jgeimporteerde goederen. Er werd sterk ge-
Die lading van het schip bestaat in goede, twijfeld of de halve inkomende regten wei-
werken, j ke gezegd waren betaald te worden op goe-
De scheepstucht is de wil van Godes hei-!deren» die in Nederlandsche schepen gc-itn-
lig woord (porteerd werden, niet door eene of andere
IHst ontdoken werden; en er was vermoe-
En de anker, zijn de hoop waarin zich elk j «lelijk bewijs, dat goederen met de sche-
U pen der Nederlandsche Maatschappij geïm
porteerd, geene regten betaalden. Vreemde
schepen zijn tot dus verre geheel en al van
de Specerij Eilanden uitgesloten geweest.
Door dezen maatregel van het Nederland
sche Gouvernement, zijn er nieuwe havens
voelt sterken;
Want in het storm geloei staat God als
loods aan boord.
Een schip zoo uitgerust mag vrij die zee
bevaren
Wel hem die zich reeds vroeg dit zeemans
leven wijdt;
Eens zet hij voet aan wal, in 't land
waarop wij staren,
In 'tland van sloorloos heil en eeuw'ge
zaligheid.
Daar heeft de reine ziel 't omhuldsel uitge
togen,
Daar heet het englen koor haar welkom van
reis,
Daar klemt geen zucht de borst, geen traan
ontvloeit aan de oogen,
Daar heeracht eene eeuvv'ge rust, daar is
het Paradijs.
Amsterdam, Va. G. v. d. L.
den 26 December 1849.
nieuwstijdingen]
NEDERLAND.
Kampen, 14 Nov. De partij des zooge-
naamden behouds die ons dierbaar vader-
voor onze schepen geopend en oude op meer
billijke en minder lastige termen toegan
kelijk gemankt. Het Nederl. Gouvernement
heeft du9 getuigenis afgelegd van de verhe
venheid in het stuk van wijsheid der handels
-staatkunde, welke te Singapore is gevolgd
geworden, boven die, welke het tot hiertoe
zoo stijfhoofdiglijlc heeft aangekleefd in Java
en Amboyna.
Een under gewigtig gevolg van de bijna
totale vernietiging der Holl. Navigatie -wet
is de vrijmaking des Rijn -handels van de
verdrietige en hinderlijke regten, welke tot
dusverre de ontwikkeling'van deszefs in
scheping hebben belemmerd. Hier ook heeft
Holland onbetwistbaar bewijs geleverd voor
de beterheid van vrij -handels -principol. Da
spoorwegen van Belgie en Pruissen gingen
den Rijn snel vooruit, niet alleen als de pu
blieke weg voor reizigers, maar voor de ver
voering van koopwaren. Het zwaar beladen©
Rijn -schip kon het tegen de wedijverende
spoorwagens niet uithouden. Holland was in
gevaar van zich zeiven tot een' uit-den- we»
onbezochten hoek gebragt te zien, in plaats
>.nd den ™d d» Z' Sft®