Binnenland. Marinezsken. Uit onze Moppentrommel. Correspondentie. Le gerzagten. Uit Leger en Vioot. DE OIL.DA 1'E3XrC?C3"CJ^g.AT»»? rJL' Van Woensdag Q ■Axj.jgruLstTj.f? 1917 3 boord vaa de „Noordam" bevond zich de doch ter van een Ilelderschen' loods. De vader was met twee dochtertjes aan den walontroerend was het wederzien. Het meisje huilde en lachte tegelijk, wierp zich in de armen van haar va der cn minutenlang hielden de twee elkander omstrengeld. De omstanders waren diep ont roerd. Toen de oude heer weder eenigszins op ver haal was gekomen, brachten do passagiers hem spontane liuld© ©n riepen luid: „Lang zal ze leven!" De eersteklas-passagiers begaven zich naar het Koninklijk Instituut voor de Marine, waar een ontbijt klaarstond en waar de intendance zorgde, zooveel mogelijk, voor aanvulling van do ontbrekend© garde-robe. De 2e klasse-pas sagiers konden zich in hotel den Burg verfris-- sehen, terwijl voor de 3o klasse-passagiers do mariniers-kazerne beschikbaar was. Wat een passagier vertelde. Een der passagiers, de heer dr. H. W. van Loon, oud-correspondent van het „Handels blad'', thans professor aan do Cornell Univer sity, begon al dadelijk in het Marine-Insti tuut, alsof er niets gebeurd was, zijn indruk ken en ervaringen voor het „Hbl." op te' schrijven. Wat hij schreef laten wij hier yolgen. j.De „Noordam" was het eerste schip, zoo ver wij weten, dat na de laatste Eugelsehe mijnenzói)© woer door bet geultje varen zou. Wel, we voeren, en hoewel de heele reis prach tig geweest was, zoodra wij bij dat vermaledij de geultje kwamen, spookte het, zooals het slechts spoken kan op dien grootün plas, die onze voorvaderen do barre Noordzee noemden. Nog erger, er was mist en weinig kans om een zuiver bestek op te némen. Maar de kapitein, die al reeds ia Halifax in do dikste mist dit gaatj© bad gevonden, verrichtte nogmaals dit kunststuk en 's middags tegen drie uur met j vliegende storm en slecht© buien kwamen wij i op het eenzame lichtschip, dat de Hollandsch© regeering daar geplaatst heeft om onzen schip- I pers de plaats aan te wijzen. Het schip reed aan zijn anker en daarnaast, i in hevigen golfslag, zwierf de groobe „Thames", j die sinds het begin van Februari allo Holland- sche schepen door het laantje moet voeren en vroeger denzelfden dienst verrichtte in het Kanaal. Het eigenaardige schip met zijn twee i hoog pijpen en zijn Marconi-masten scheen ons een welkome groet uit het vaderland, dat de meestenvan onze passagiers (Indische officie- ren en beambten, die reeds lang op reis waren) in vele jaren niet gezien hadden. De volgende nacht de nacht van 2 op t 3 Aug,, was beroerd. Er is geen ander woord voor. Wij waren in het gevaarlijke slootje. Wij wisten het._ Sommigen van ons deden alsof wij heb niet wisten. We zeiden aan de zemiwaeh- tige passagiers: „Nonsens, gevaar! Bestaat l niet" en ostentatief gingen wij naar bed met j vele: „Nou, goeden nacht allemaal" en kropen t dan gekleed en wel onder de wol en - lazen. Want van slapen kwam niets terecht in dien nacht, toen alles kraakte en slingerde en de I deuren en kopjes en glazen en kannen tegen mekaar bonsden en uit alle gesloten deuren de nerveuze spanning scheen te stralen. Maar enfin, het gelukte. Vrijdagmorgen was hes goed weer. Diegenen, die den heelen nacht opgezeten hadden, maakten met hun bleeke wangen en moede oogen een raren in druk,- en .wij dappere helden, die toch ook niet zoo eig gerust waren, deden weer held-, haftig en lachten hun uit. Dn sleepboot, dio gedurende den nacht ver scheidene analen niet verder had kunnen varen door den heftigen storm, hobbelde i weer voor ons uit. Wij begonnen te pakken en de stewards kelten met die vroolijke oogen, die slechts den dag vóór aankomst ons toestralen. De morgen verging en liet weer weed weer slechter. Aan de lunch waren wij allen in die. gelukkige stemming die dó passagiers, thans reeds 23 dagen op deze boot opgesloten, zich eindelijk permitteerden. Tegen 2 uur was de lunch over. Men ging koffiedrinken en speelde een spelletje poker of knapte een uiltje. Sommigen waren in hun hut en pakten hun koffers. Ik zelf zat een sigaretje t©'rocken en mijne buren luisterden naar de wijze woorden, waar ik zelf niet aan geloofde, dat sinds 4 uur 'a morgens alle gevaar geweken was toen plotseling aan onze stuurboordzijde, net tegenover do 2e klasse, 2 heftige ontploffin gen, een kort en scherp „bom", even een geratel en nog een heftiger „bom" en een grijsachtige stortvloed, die naast ons over het dek klaterde en het dek met schuim van I zeewater bedekte. Wij waren getroffen, waar door weten wq niet, en wij moesten liet schip verlaten. Wat nu volgde, zal ik u zoodra ik van 16 uren verblijf op zeer harde planken bekomen ben nauwkeurig mededeelen. Maar laat ik thans reeds zeggen, dat de disci pline uitstekend was, dat kapitein Van Walra ven kalm zijn pijp rookenden op do brug onmid dellijk alle voorzorgsmaatregel^ nam en dat de bemanning in de beste st®iming en met volkomen rustigheid begon de sloepen te strijken en de passagiers aan hunne redding- gordels te helpen. Daaraan is het dan ook te danken, dat alleman, en zelfs zieken, thans behouden in liet „Kon. M. I." vele koppen koffie en vele dikke oorlogsboterhammen met vleesch, oftewel kaas zitten te verorberen. Van 3 uur gistermiddag tot 8 uur hedenmor gen hebben zij in de sloepen en op likt open dek van de sleepboot doorgebra-chb. Heb was niet prettig, het jaargetijde was Maart en niet Augustus. Men was zeeziek op en onder en over elkaar. Maar de stemming bleef er in. Vanochtend om 6 uur werd er weer een kalm pokertj© gespeeld tussclien 3 passagiers en een steward en toen de booge spits van den Bran- daris in 't zicht kwam, had de steward juist de heele pot gewonnen. Eind goed, aües goed. Het avontuur in de reddi ó'gs boo ten komt morgen bij het ontbijt. P.S. Het Kon. Inst. heeft ons op uitste kende wijze ontvaren. Jamnier, dat de eet zaal zoo sckommeltren de tafeis zoo keelomaal niet- stilstaan. Wat andere^pö-ssagiers vertelden. In den extratrcin die d© geredden van Helder naar Amsterdam overbracht, hadden wy menig gesprek met verschillende passagiers, die, hoezeer ze ook vermoeid en slaperig waren, na vrijwel twee doorgewaakte dagen en nachten, toch maar niet uitgepraat konden raken over 't avontuur dab zij in de afgeloopen 20 uur hadden beleefd. Daar waren er die loom en down neerlagen, gedoken in de kus sens van den coupé, maar als zij dan een woord opvingen van de gesprekken dio wij met an deren voerden, en dat woord sloeg aan, dan veerden zij op uit hun vermoeide houding, en begonnen mee te vertellen, gooiden bijzonder- lieidjes er tussclien door, spraken va» hun be wondering voor kapitein Walrave, die maar kalm op de brug zijn pijp was blijven rooken, over de hulpvaardigheid van de oficieren, van de stewards, van de overige bemanning, en hoe daardoor ieder zonder drukte en over haasting in do booten had kunnen komen. Maar anderen waren geheel monter, blij dat 't allemaal zoo goed wa,s afgeloopen, en dat nu 'b schip, met hun goed en alles aan boord, waarschijnlijk nog behouden zou aankomen ook, blij dat ze dan toch eindelijk do Hol- landsche kooien weer zagen groeien, de Hol- landscke molens weer zagen draaien... En ze vertelden honderd uit, van de reis, die zoo prachtig was geweest, heerlijk mooi weer al door, en allerlei mooie bijzonderheden: een ijsberg, buitengewoon mooi noorderlicht, een uur nadat de zon was ondergegaan, was 't of zij in schooner en voller glans weer boven de ©horizon verrees, en dat werd een hemelvuurwerk, zoo glanzend en geweldig dat iedereen ervan onder diepen indruk kwam, maar dan ook over den storm die begon to waaien juist toen men het gevaarlijke gebied j binnen kwam, van den angstigen nacht, waar in bijna niemand sliep, van den dag dio volgde eindelijk van de ramp, van wat er loen alle maal gebeurde, 't gaan in do bonton, 't over gaan* op do „Thames", 't, zwalken op do „Thames" rondom den „Noordam" negen, tien uur lang, en dan eindelijk do tocht naar Niourtvediep, in den „nacht, koud cn nal, bij elkaar gekropen, wel een vijfhonderd men- sc-henmannon, vrouwen en kinderen, op cn in de toch maar beperkte ruimte van de sloep- boot „Thames", dio zoodanig werkte in de zware zee, dat velen 't niet meer konden houden, cn ziek lagen, doodziek, van (Ie- zee. En ten slotte dan de aankomst in Niemve- diep, eindelijk weer op Nederlandse-hen grond, wat do grootste heerlijkheid geweest was na al de ellende. In een coupé zaten drie ïeeren en een dame, een der hoeren kwam uit Amerika, de anderen over Amerika uit Nederland'sch- Indië. Bij hen had ook gezeten onze vriend dr. Van Loon, dj© intussehen met een collega in een hoekje was gekropen cn maar weer vertelde en uit het verhaal dat hij hier gaf, kan men wel opmaken hoe de stem ming in dezo coupé was. Geeu sprak© meer van sqhrik of verslagenheid, trouwens een van de reizigers was een echte bereisde Roel, die er. per saldo schik in ha<l dat hij een zoo mooien post op zijn lijst van avonturen kon boeken. Do wonderlijkste verhalen waren 't die zij deden, 't scheen alsof zij den kolder in den kop hadden gekregen van de frisscdie Holland- sclie lucht die liun in 't vaderland weer tege moet was gewaaid, van 't Ifollandscho land schap waar zij doorheen rolden, van do blije gedachte weer thuis te zijn, nadat zij er toch zoowaar bijna 't hachje bij hadden ingeschoten. Ja, inderdaad! "Want toen na de ramp de „Noordam" gestopt lag en de „Thhtnes" erbij moest blijven, waren door den sterken stroom en den Zuidwester storm beide schepen naar het Oosten afgedreven tot zij een mijl of tien wel in het mijnen veld zaten. „Nou, jullie zijn door 't oog van een naald gekropen F' Üad de stuurman van de „Thames" gezegd, toen zij goed en wel in veiligheid waren, maar dai was"veel later. Eerst kwam al de ellende van de booten en van de wacht op de „Thames". "Wij zaten juist, een spelletje te kaarten toen de ontploffing göbeurde, verteld© er oen, hier de dokter, en menee^ en ik. Ik was even mijn handen gaan wasschen, en met dat ik weer binnen kom, kooren we een slag en krijgt 't schip een rammeling. Iedereen sprong op en ging naar buiten. Ik had nog net tijd om mijn pet te grijpen, anders zag je me nu hier zit ten zonder iets op mijn hoofd. Maar 't spijt me Ce stocmtreiler „Ernestine Paulino" gebleven. Met don IJmuider stoomtreiler „Ernestine Pauline" waarvan men thans met zekerheid kan aannemen, dat bot schip cn hcmauiiihg zijn gebleven, zijn omgekomenJoh. de Groot, .vhipper, te Umuiden A'. Foppö, stuurman, fe Harderwijk; H. Becker, U, Machinist to Am- sterdam, l>. v. U. Winkel, 2o machinist te Wij- kcroog-j G. Dijkstra, stoker, to Amsterdam; M. van Duijvenvoorde, matroos, te Kat.wijl-:- aen-Zce; A. vari Duijvenroode, matroos, te Katwijk-aan-Zee W. de Jong, matroos-. ScheveningciiW, Meijer, matroos, te Vel: oord: G. den Turk, kok, te Amsterdam; M. Hainnia, bremmer, to Amsterdam. Cedetacheerd. H. C'. J. -M. Berkcljon s gedetacheerd, bij het 21 Dé geïnterneerde duikbeoten, Officieel. Het Ministerie V3n Buitcn- landsche Zaken deelt mede: Gelijk reeds eerder werd bekend gemaakt is den 12dert Juli ecne Internationale Commis sie van zeeofficieren te 's-Gravonhago bijeen gekomen teneinde een beslissing te geven uit sluitend in het feitelijke geschilpunt, tus sclien do Nederlandsche cn de Duitsche Rogec- ring gerezen omtrent dc vraag of de binnen, komst van dc beide Duiteche duikbooten U*. I>. 30 en U. B. G in het Nederlandsche rechtsgebied het gevolg was t.van verzuim der betrokken commandanten o'm de noodig© voorzorgsmaat regelen te nemen ter mijding der Ncderiandsche territoriale watoren. Die commissie, bestaan de uit een Ncdcrlandsch, een Duilsch, een Argentijnsch, eon Zwecdsoh en een Deensch zoeoffioicr, onder voorzitterschap van laatst genoemde, heeft hare werkzaamheden beëin digd en hare beslissing aan dc beide Regecrin- gen aangeboden. De commissie is tot de slotsom geraakt, dat bet binnenkomen van de U. B. 30 n i e t. van de "U. E. 6 daarentegen w e 1 toe te schrijven is aan het nalaten van de noodige voorzorgsmaat regelen door den betrokken command*ant. Zij heeft hare beslissing inzake de U. B. 30 in hoofdzaak hierop gegrond, dab ten gevolge van den heerschenden nevel het niet mogelijk is geweest, het karakter van heb te 3 uur 30 v.rn. verkende licht met zekerheid vast te stellen en dat onder de aanwezige omstandig heden heb feit'; dat de commandant dit licht heeft gehouden voor de kort tc voren in de plaats van het Schouwenbanklichtschip uitge legde boei, hem niet als verzuim kan worden i toegerekend, aangezien bij zijn afvaart uit Uit Oost*lndic torug. Luitenant ter zee le kl. C. J. .1. Beijncn wordt in het s.s. najaar uit Üost-Indië terug verwacht. Geplaatst. Luitenant ter zee Ie kl. W. C. Bijl de Vroö wordt 13 dezer in dc directie der marine te Hellevoetsluis geplaatst als le officier aan boord van Hr. Ms. torpcdo-instructieschip „Schor pioen." Last „Wat acht gij het moeilijkst© werk in dc wereld „Wel, Cr zijn misschien dingen, rlio moeilijker zijn, dan je vrouw do overtuiging bij te bren gen dat zo verkwistend is, maar ik ken zo niet' Eon dure echtgenoot. „En als je mau nooit terugkeert uit den oor log, geeft het gouvernement jo pensioon". „Ik ben bang, dat ik liet pensioon nog meer noodig zal hebben, als hij wél -terugkomt. ONZE CORRESPONDENTIERUBRIE* Per brief wordt niets beantwoord. Alle vragen worden regelmatig en zoo spoedig ma ge I ij k en geheel kosteloos door ons op do beurt afgedaan, zoodat het overbodig is nog weder eens bij nader schrijven antwoord te ver- toaken. V/ia bij zijn vraag 3 cent postzegels Insluit krijgt apart „Do Sofdatenoourant" toege stuurd, waarin het antwoord op zijn vraag voor komt. „Ik hen voor vr „Alles goed cn mist, „maar als je dat je dien prijs n: t eiken prijs' antwoordde do pessi- ns tot ontdekking toomt ;alcn kunt?'' r ft f. bons^geven en mot toch, dokter, dat ik niet je goudstuk dab op de toegerekend aangezien bij zijn afvaart uit tafel lag, nog heb meegenomen. Nu is 't na- Duitschland het juiste karakter der bcnouwen- ------ bankboei aan de Duitsche Itegeenng nog niet bekend was, terwijl anderzijds de verrichte tuurlijk weg»! Ik had 't nog best kunnen mee pakken. Boven stonden velen al bij de booten klaar, en anderen liepen aan, de zwemgordels nog vast sjorrend om 't lichaam. De meesben dachten al dat wjj er door waren, en rekenden er niet op dat er nog iets kon gebeuren. Ja, sommigen hadden zich de heele reis niet druk gemaakt. Ja, zei de dokter, daar is hier loodingen geen aanwijzing omtrent de afwijking van den beoogden koers konden geven. In zake de IJ. B. 6 besliste de commissie dat het verwan?,en der lichten van het lichtschip Maas en van Wcsterhoofd te wijten is geweest aan nalatigheid van den commandant in heb clip opluchting jjracfrten hpop^^ (©ft-dan plaats, zij heeft de heele reis over haar zwemgordel niet gepast en wist niet oens hoe 't ding open of dicht moest, zoodat wij haar ten slotte nog moesten helpen. Maar zij heeft zich kranig gehouden! D'r waren er anderen, nou! waar ik heel wat last mee had! 't Ergste was er aan toe een vrouwtje, de stumperd was overge- van de „Ohr.istian.ia Fjord", die eerstdaags haar 'bevalling verwacht. Natuur lijk had zij van al de ellende 't geducht te pakken gekregen, en van zenuwen en inspan ning lire eg zij krampen. Toen dacht zij maar, dat 't groot© moment gekomen was. Stel je voor, daar in de hut van de sleepboot, waar al die zeeziekte menschen lagen te Magen en te steunen en te voraeeren. 't Was er vreese- lijkGelukkig zag ik dab, er geen nood was. Dubbel gelukkig, want wat had ik moeten doen? Ik had geen instrumenten, geen medi- oijnen, niets, alleen een beetje broom, dat ik toevallig in mijn zak had. Toch werd ik ieder keer weer geroepen, wAnt zoo gauw als ik kon ging ik telkens weer aan dek, omdat 't in die hut niet te harden was. Dan troostte' ik liaar weer een beetje en -overtuigde haar dab ze zich niet bang hoefde te maken, dat er niets gebeuren zou. Nu zit z© gelukkig kalm in den trein en gaat mee naar Amsterdam-... Het Koninklijk Instituut van do Marine 'ge leek een druk liotel. In alle gangen en vertrok ken waren passagiers; het'was een geloop en gedraaf van geweld. Onder leiding van den kapitein-kwartiermeester der mariniers, den heer Van Wely, liep alles uitstekend van sta pel marine-personeel zorgde dat ieder het zijne kreeg, en, nadat de passagiers zich verfrischt hadden, zat weldra ieder, zooals dr. Vap Loon het uitdrukte, „vele koppen koffie en vele dikke oorlogsboterhammen" to verorberen. Waarlijk, de ontvangst was hier Koninklijk. Per rijtuig en te voet gingen de passagiers- nu naar het station, waar reeds den gansc-iicn nacht een extratrein gereed had gestaan, en, onder enorme belangstelling van de zijde van het Helderscho publiek,'vertrokken zij t,o 11.Go naar Amsterdam, luide en hartelijk door het publiek toegejuicht. Te Anna Paulowna kruiste de trein voor Den Helder die klaarblijkelijk nog vele verwanten naar Nieuwediep bracht. Het was eene uitwis- seling van vragen: is meneer A. hier, zit mevr- B. in den trein? En sjaoedig ging het weer voort, gastvrij en veilig Holland in. Nader vernamen wij 'dat aan boord zich twee zieken -bevonden, voor wie brancards gereed stonden. Om 11.50 Zaterdagavond werd ons uit Maassluis geseind, dat op dit oogenblik de ..Noordam" in zacht was.. Nader vernemen wij Wegens den grooten diepgang (41 voet) kon de „Noordam" den Waterweg niet opstoomen. Het schip ligt voorgaats voor anker. Spoedig echter zou met de los sing worden begonnen. De goederen wer den overgebracht op zeelichters en van daar geladen in het s.s. „Sloterdijk". Nog seinde men ons Zondagnacht uit Maas- sluits: Het stoomschip „Noordam" ligt voor den Waterweg ten anker. De scheepspompen zullen trachten het water voor te houden. Een lichter ligt langs zijde om de passa- giersgoederon over te nemen en een sleep boot zal i hedpnavond een gedeelte van de bemanning van boord halen. Heb stoomschip „Sloterdijk" van dezelfde maatschappij komt hedenavond te Hook van Holland aan om een gedeelte der lading van de „Noor dam" over te nemen, hetwelk door middel van lichters der Holland-Amerika-lijn zal geschieden. Het uitbl ij venvan hulp. In verband met het uitblijven van de ge vraagde hulp van de. marine vernemen wij nader, dat de oorlogsschepen zich niet in het versperde gebied, mochten begeven. Dit werd aan de „Noordam"teruggeseind op het verzoek om hulp. Het stoomschip kon trouwfens niet nauwkeurig melden waar het zich bevond. Door het afsteken van vuur pijlen werd de plaats aangegeven, waar de sleepboot „Sim6on" te hulp moést komen. Een mijnontploffïng. De sfcoomtreiler IJ.M. 67 (Union), welke .te IJmuiden binnenkwam, rapporteert 'een mijn in het net te hebben opgenaaid. Men liet dadelijk hefc net weer zakken om de mijn kwijt te raken, doch deze ontplofte, waardoor het schip eenige schado opliep. Persoonlijke ongelukken hadden bij dezo, ontploffiBg niet nemen van de noodige. voorzorgsmaatregelen om buiten de Nederlandsche territoriale wate ren te .blijven, aangezien wegens het heldere weder en de tijdruimte gedurende welke het licht van Westerhoofd en vervolgens ook dat van de Hindernbbenton zichtbaar waren, er voldoende gelegenheid voor den commandant heeft bestaan om deze lichten te herkennen. De Nederlandsche Regeering heeft na eenig onderbandelen haren wensch om de beslissingen der commissie in extenso openbaar te maken laten varen, tegenover de op militaire overwe gingen gegronde bedenkingen der Duitsche Regeering óm dit vóór afloop van den oorlog te doen. Als gevolg van de gevallen beslissing blijft de U. B. 6 geïnterneerd, doch wordt de TT. B. 30 vrijgelaten. Amerika en onze Scheepvaart Een telegram uit Washington van Reu ters bijz. dienst meldt: Dè Nederlandsche gezant heeft verklaard, dab Nederland be reid is scbepen.in ruil te geven voor voe dingsmiddelen op voorwaarde, dat deze schepen niet naar de gevaarlijke zone wor den gezonden. Hij verklaarde verder, dat Nederland 80,000 t. scheepsruimte "beschik baar wil stellen voor de ondersteuning der Belgen, mits de Vereenigde Staten aan Ne derland zelf voedingsmiddelen bewilligen. Dat Nederland niet wil toestaan, dat de schepen dé gevaarlijke zone bevaren, zeide hij, vindt zijn grond daarin, dat het land de schepen noodig heeft vcor het verkeer met de koloniën. De regeering der Y. S. "heeft door bemid deling van neutrale diplomaten inlichtingen gevraagd omtrent den stand der voedings middelen in de noordelijke neutrale staten van Europa. De plannen omtrent de rant- soeneering cfèr neutralen zullen definitief worden vastgesteld, wanneer die antwoorden ingekomen zijn. Het plan is den voorraad voedingsmiddelen te beperken tot het strikt noodzakelijke. Ter voorkoming dat die voedingsmidde len Duitschland bereiken zullen verzekerin gen worden geëischt, dat geen voedingsmid delen, die in Amerika geproduceerd zijn, verder uitgevoerd of gebruikt worden om in ruil te worden gegeven vcor andere uit te voeren ai*tikelen. Luil-kolonel LagerwérM f. Te 's-Gravenhage is in den ouderdom van 73 jaren overleden de oud-luitenant-koloneUder cavalerie Joh. Chr.Lagerwerff, officier in de Oranje Nassau-Orde. Heb stoffelijk overschot zal Dinsdag om 12-!,- uur op „Oud-Eik-en- Duinen" worden ter aardo besteld. Jh. N„ Schiedam. I. Omtrent dc door u be doelde opkomst is nog niets bepaald. II. Om deze reden wordt geen uitstel verleend. B. D„ Weesp. Gij vertrekt eventueel met de najaarsplóeg der mil. lichting 1914. H. J. de Gr., Yianen. I. De ten onrechte ge. noten verlofdagen moeten volgens bepaling van den Opperbevelh. van L. en Zeemacht ongeacht de op te leggen straf van de eerst volgende verlofbeurt(en') worden gekort. II. en III. Iemand, die onwettig van verlof achter blijft geniet geen soldij en vergoeding van en met den dag nadien van achterblijven" tot en met dien vóór terugkeer. IV. Zie het ant woord bij I. J. H. G„ Troepen in Zeeland. Alleen als door het verblijf onder de wapenen van een der zoons voldoende middelen tot levensonderhuod aan het gezin komen te ontbreken, bestaat aanspraak op vergoeding-kostwinnerschap. De duurtetoeslag komt dan te vervallen. IJ. D., Veldleger. Straf en verlof kan niet samengaan, zoodat gij, wat uw verlof betreft-, zult moeten wachten, totdat uw straf geëin digd is. J. R., Bergen-op-Zoom. Wat dienstplichtigen betreft, verwijzen we u naar ons antwoord aan J. H., fort Honswijk in dit blad. De regeling der periodieke verloven van vrijwillig dienen de militairen geschiedt door de rechtstreeks ónder den Opperbevelhebber ressorteerende autoriteiten. Deze diverse regelingen zijn ons niet bekend. A. v. U-, Almkerk. Gij hébt als gezinshoofd, indien ge. wanneer u met verlof gaat en daar van terugkeert, met de-spoor reist slechts recht op één kc-er verlof met vrij vervoer per maand. Reist gij niet per spoor, doch b.v. per tram, boot of ander vervoermiddel, dan moogt ge twee keer per maand met twee dagen verlof gaan en hebt ge ook aanspraak op twee keer vrij vervoer. We kopen, dat het n nu duidelijk is; het vorige door u bedoelde antwoord liet anders niets aan duidelijkheid te wenschen over. Haar s I Marie: ,.Ik zal hem dc jou laten trouwen". Sophie: „Hoe kom je daar bij?" Marie: „Wel, hij hoeft o'ns beidon ten huwe lijk gevTaagd en daarvoor komt hem straf toe." Heb begin. De vader: „Toen ik ecu jongen was, jokt© ik nooit". Het zoontje„En wanneer ben je dan begon nen, papa?" Definitie. A: Wat Is een kus? B: Niets, gedeeld door twee. Gold. Truus: „Zou jij iemand trouwen, omdat 1 geld heeft?" Mies: „Nee. Maar hij zou oen blauwtje' pen als bij hot niet had." G'o o n kans. Jan: „Zou jo denkon dat j" vader er bessr tegen heeft dat ik jo trouw?" Marietjo: „Ik kan bet housch niet i Als hij cr over denkt zooals ik, beslist. Mot mate. Zij: „Mannic, wat zou j© doen, eens moest verliezen?" Hij„Ik geloof, dat ik gek zou worden v; droefenis." Zij: „En zou jo hertrouwen?" Hij: „N'cen, zóó gek zou 'k niet wezen.'1 als jo Aan do table Daino van middelbar© jai d'h t o. j ..Kellner, br lien hoor aan d© overzij, dio do noten met tanden kraakt, don notenkraker ik kan niet aanzien Kellner (na ©en poosjo terugkei-rcndo' „Meneer laat u jvel bedanken ©n z©gt, rm maar met rust laten moest: hij heeft valscho tandon!" II o t gelukkig© paar. „O, 't was een best wijf!" riep c uit, toen hij zijn vrouw ter aardt» had bes „zij sloegnio altijd met het zachte eind 1 den bezem volg- 16,000 Duitsche cn Engelsche geïnterneerden. Op een vraag van het Kamerlid, den heer. Van Doorn, antwoordde do heer Gort van der Linde n, Minister van Binnenlandscbe Zaken: Inderdaad zullen pl-m. 16,000 Engelsche en Duitsche krijgsgevangenen ten onzent worden ondergebracht. Maatregelen, om deze over heb gansehe land verspreid, van huisvesting enz. te voorzien, zijn in voorbereiding. De Duitsche en Engelsche Regeeringeu heb-^ hen zich bereid verklaard om aan de Nederland sche Regeering, naar gelang van de gebleken behoefte, hetzij het noodige te leveren voor den bouw en heb onderhoud der interneeringskam- pen dier krijgsgevangenen, zoomede voor de ge neeskundig© verpleging, verwarming, voeding en klceding der geïnterneerden, hetzij op gee nerlei wijze den uitvoer van een en ander te belemmeren. Pensioenbepaüngen personeel viicgwezen. Antwoord van den heer De Jon^e, Mi nister van Oorlog, op eenige vragen van het Kamerlid dun heer Sibiuga Mulder, De Minister ontkent niet, dat aan de uitoefening van den vliegdienst een groot risico is verbonden. In het moderne leger en zeker ook bij de marine zijn echter tal van gevaarlijke betrekkingen te vervullen. Men denke bij voor beeld aan den onderzeedienst. Deze omstandigheid maakt, dat cr naar het oordeel van den Minister geen aanleiding be staat om alleen voor hen die bij het militaire vliegwezen in dienst zijn gesteld, bijzondre pen- siomisbepalingen in het léven te roepen. Voorshands meent de Minister, dat een prikkel om zich aan den vliegdienst, te verbin den gezocht moet worden in het, toekennen van toelagen of andere voordeelen tijdens den dienst bij de Luchtvaartaf deeling;1 C. G. W.. Amsterdam. Een bepaalde orde is in dit geval niet voorgeschreven. P. R„ Amsterdam. Zoover ons bekend is, bestaan dergelijke boekjes niet. P. W., Veldleger. Meldt u voor een verbin tenis bij uw sergeant-majoor-administrateur. Voor het eerste jaar werkelijken dienst wordt 50 premie, voor het tweede jaar 30 en voor elk volgend jaar f 20 premie toegekend. Gij kunt u verbinden voor 4 jaar. B., Veghel. Behoudens onvoorziene omstan digheden wordt deze landstormjaarklasse niet onder de wapenen geroepenvolgens de thans terzake bestaande wet kan men ze zelfs nog niet oproepen voor werkelijken dienst. J. V„ Zaandam. Richt een verzoek tot uw oomp. comm. J. M„ Bergen-op-Zoom. Als uw vergoeding door de commissie van voorlichting enz. is verlaagd, liadt ge van den M. v. O. daarvan •bericht moeten ontvangen. Hebt ge zoo'n be richt niet ontvangen, dan kunt ge nadere in lichtingen vragen man vorenbedoelde commis sie omtrent het destijds door u ingediende "be zwaarschrift wegens vergoeding-kostwinner schap. A. D„ Renkum. Wendt u om inlichtingen tot een' scheikundige. J. vSb.Tilburg. Zoodra gij uw eerste oefening hebt volbracht, kunt ge uw comp comm. ver zoeken voor de functie van buitengewoon-kom- mies in aanmerking te mogen komen. G. H. S. J., Veldleger. Omtrent de aflos sing van den landstorm is niets bekend. N. v. A.. Domburg. Zoo gij vermeent, dat ten onrechte uw verlof wordt ingehouden, vraagt dan langs den hiërarchieke# weg den naasthoogeren ehef van uw comp. comm. te spreken. Gij hebt slechts recht op één reisdag en vier dagen verlof per maand. M. V„ Harderwijk. Volgens de bestaande be palingen moet gij de geheele terugreis vergoe den. P. M„ Veldleger. I. Omtrent dc door u be doelde opkomst is nog niets 'bepaald. II. Kan tlians nog niet medegedeeld worden. III. Wendt u tot den burgemeester uwer gemeente. A. G. B., Den Haag. Waar gij vóór 1 Januari 1915 nog geen 2.10 soldij en mobiüsatietoelage genoot, hebt; ge thans slechts recht op 1.96 soldij en mobilisatietoelage te zamen. W. G. te A. Zoover ons bekend, kunt gij ook voor de door u bedoelde functie in aanmerking komen, hoewel in de "aller eerste plaats korporaals en minderen daar voor aangewezen worden. Zij, die zich voor die betrekking aanmelden, moeten zich verbinden bij eventueel vertrek met onbepaald verlof hunner lichting onder de wapenen te zul len blijven. Als dienstdoend gevangenbewaarder geniet men f 0.50 toelage daags, als men behoort tot een lichting, die nog niet met onbepaald ver lof is, en 0.90 daags zoodra de lichting, waar toe men behoort met onbepaald vorlof is gezon den. Gij kunt een verzoek richten tot uw comp. comm. om als gevangenbewaarder aangesteld te mogen worden. J. A. G. R.Deventer. Zoodra 'gij als dienstplichtige 8£- maand hebt gediend, hebt gë recht op een soldij verhooging ad 0.03 per dag en op een periodiek verlo'f van 3 dagen per maand. B. H„ Ede. De landstorm kan onder de wape nen gehouden worden, zoolang de buitengewone omstandigheden voortduren. J. C. Pr„ Veldleger. Als gij van het ge meentebestuur een bewijs van onvermogen kunt verkrijgen, wordt do pas u kosteloos verstrekt. v. M., Roosendaal. Over het algemeen wel: wendt u tot een arts. H. S„ 's-Bosch. De dienstplichtige korporaals en minderen der hereden korpsen der mil. lich ting 1910 zullen waarschijnlijk einde September 1910 met onbepaald verlof vertrokken. CVB...Bergen-op-Zoom. Aft aanbrenger heeft men recht op aanbrengpremie; doz© is dan ech ter verplicht do vercischto stukken in orde te maken. A. D„ Veldleger. I. Voor de iïmetie van bui tengewoon kommies zijn zooveel liefhebbers, dat ge niet vergeten zult wezen cn maar stil af wachten moot. Omtrent het vertrok inet onbe paald verlof van den landstorm is niets bepaald. Th. M„ Kampen. Gij kunt niet in den zelfden rang bij het wapen dor cavalerie overgaan. J. v. d- V„ Laren. Do militairen, die voor periodiek \erlof in aanmerking komen, worden verdeelden ploegen, die volgens een aan te leg gen rooster beurtelings op een verschillenden dag der week met verlof gaan. Gaat een voren bedoelde ploeg, waartoe gij behoort', met ver lof, dan kunt gij o.i. ook met verlof vertrokken. Er bestaat geen enkele bepaling, d^t hij, die verlof tot herstel van gezondheid genoten heeft, geen aanspraak heeft op het eerstvolgende periodieke verlof. H. Br., Roermond. Do dienstplichtige korpo raals en minderen van de militielichting 1912, behoorend© tot de pantserfort-artillerie en* de torpedisten zullen op 17 Augustus a.s. met onbe paald verlof vertrekken. EL W„ Venlo. Indien gij met uwe moeder samenwoont als eenige zoon, zijt gij o.i. als gezinshoofd te beschouwen en hebt ge zoodanig recht op vier dagen verlof per maand. G. S., Veldleger. Een bepaald bedrag is niet vastgesteld; het toe te kennen bedrag mag echter niet overschrijden het bedrag, dat per man en per week volgens het gestelde in R. M. V. B. U. 1© stuk blz. 713 aan het Rijk voor wasckloon hoogstens in rekening mag worden gebracht. S., Doesburg. Alleen de voorjaarsploeg ver trekt 17 Augustus a.s.omtrent hc-t vertrek der najaarsplóeg is nog niets bepaald. M. v. E„ Troepen in ^Zeeland. Aan hen, 'die bij het gaan met en terugkeeren van verlof per spoor reizen, mag slechts één keer per maand verlof verleend worden. Waar vrij ver voer alleen wordt toegestaan bij het gaan met ,cn terugkeeren van verlof, (bij z.g. 'bewegings vrijheid dus niet) hebben zij ook slechts recht op één keer vrij vervoer. J. H„ fort Honswijk. Zie ods antwoord aan M. v. E., TVoepen in Zeeland in dit blad. Aan hen, die niet iper spoor reizen, kan tweemaal per maand twee dagen verlof met vrij verroer (zoo het gehuwden o.a. betreft) worden ver leend. v. W„ Uitwijk. Gij vertrekt'niet met de mi litie, doch eventueel met den landstorm. M. 0„ Purmerend. Zoo u elko'week drie dagen bijzonder verlof verleend wordt, hebt ge geen recht op militaire inkomsten. Indien j ge niet behoort* tot dc groep 3f (werkkaehten, die niet reeds in het genot van verlof zijn), kunt ge echter een verzoek richten tot den rijksontvanger onder wiens kant«or uw woon plaats ressorteert, om tijdens uw verlof soldij, mobilisatietoelage enz., menagegeld to mogen genieten en desgewenseht ook vrij verroer. Dit verzoek in te dienen bij uw compies. commnt. N. N., Veldleger. Bijzonder verlof verleend door den M. v. 0„ kan slechts door dezen wor den ingetrokken. Zoo het periodieke verlof samenvalt met het bijzondere verlof, komt het eerste te vervallen. Tijdens een bijzonder ver lof heeft men geen recht op militaire inkomsten of vrij vervoer, tenzij zulks toegestaan wordt door den rijksontvanger. (Zie hiervoor ons antwoord aan M. O., Purmerend, in dit blad.) F. E. Kr., Veldleger. Voor plaatsing aai! de Art .-inrichtingen te Hembrug kunt gij u recht streeks om inlichtingen wenden tot do Directie dier inrichtingen. J. V„ Delft. Zoolang gij in opleiding zijt, hebt ge geen recht op meer verlof en ook niet op landbouwverlof. Indien gij infanterist zijt, hebt ge per dag recht op f 0.2-3 soldij en mobilisatietoelage tezamen. Zijt gij ingekwar tierd met voeding, dan bobt ge slechts recht op één dag menagegeld. Zijt go niet ingekwar tierd dan op twee dagen. F. H. P.. ZalHBonunel. De onderofficieren der lichtingen 1911, 1912 en 1913 hebben thans reeds recht op de door u bedoelde toelage; die der lichting 1914 zoodra ook de najaars plóeg van dezo lichting met onbepaald verlof is vertrokken. K. K., Den Haag. I. Een gediplomeerde soldij-genietende kok heeft geen bijzondere voorrechten. II. Hij ontvangt evenveel soldij en toelage als ieder andere ranggenoot, die even lang onder do wapenen is. III. Van af 1 Augustus wordt ook voor de koks een ration leVensmiddelen ingekocht; zij genieten van af dien datum geen vergoeding leven spiiddelen meer. B. H., Yenlo. De tijd, dien g© door straf aan den dienst onttrokken zijt geweest, moet wor den nagediend. B. K., te Clinge. T. Omtrent deze inlijving is nog niets bepaald. II. De jaarwedde bedraagt 490gij moet eerst dan achtttien maanden gediend hebben. 111. De vergoeding wordt ingetrokken. IV.' Na zes maanden dienst bij een onbereden korps, kunt ge langs den hiërar- rhieken weg aan den Inspecteur van het "Wapen der Kon. Marechaussee overplaatsing bij dit wapen verzoeken. D. St., Veldleger. Zoo gij thans voorloopig arrest hebt, komt uw periodiek verlof te ver vallen. C. W., Ooltgensplaai. Hij, die tot de lich ting 1918 behoort en goedgekeurd is of wordt voor den dienst, moet te zijner tijd onder de wapenen komen. J. v. J„ Vlissingen. Zoo gij reeds des Zater dags niet aan den middagmaaltijd deelneemt en dit tijdig te voren hebt laten weten, hebt ge, indien ge niet ingekwartierd zijt met voeding, aanspraak op zes dagen menagegeld. Bij inkwar tiering met voeding hebt ge recht drie dagen menagegeldv J. v. H., Waalre. Zoo ge niet ingekwartierd ijt.met iróegmg,. feebt gij recht op-twee dagen menagegeld, bij inkwartiering mot voeding één dag. „Kug", Gil ze. Zoo gij niet bij ©ei bakkerij geplaatst wilt worden, moet het t zoek tot overplaatsing gericht worden tot Opperbevelhebber van Land- en Zeemacht. J roden tot overplaatsing moeten wij u niet geven; dezo moot werkelijk bestaan. Zoo reden moet gaan zoeken, kont gij uw i wel achterweg© laten. F. J. G'. v. Jj., Rucpben. Omtrent het met onbepaald verlof dor mil. lichting 1915 nog niets bepaald; evenmin iets omtrent de lossing van den landstorm. H. v. Oldebrock. Richt langs don Jisërr chicken weg een verzoek- voor overplaatsing den Opperbevelhebber van Land- en Zeemac J. V. M., Tilburg. Richt een verzoek tot u comp. comm.'als buitengewoon kommies steld te mogen worden or zijn thans daar ter zooveel liefhebbers voor, dat het ger tijd zal doren, aleer n voor een aanstelling aanmerking komt. Adres v. Hcusden gevraagd. Adres gevraagd van mil. sold. Van flensden, lichting 1915, onder de wapenen gekomen 3 Maart 1915, inged. tc Schoonhoven en .Maart overgeplaatst nafc- Amersfoort, vandaa naar veldleger overgegaan. Mil.-soldaat R. 1XK iJJONT, Internecringsgroep, Padendrccht. Adres Dries do Jong gevraagd. Adres gevraagd van den Iaiidsfc.pl. Drie's d Jong, vroeger gewoond hebbende bij Simso-' veehandelaar to Düsseldorf, Gerresheira' Duitschland. Bedoelde De Jong is in Fcbrua 1916 te Harderwijk onder do wapenen gekomen; eh is van Landstorm 1912. Ordonnans J. H. MEIJER, Staf. I 22 R. L' Oprol vp. Hij, wicn .het SN 8175 I> (D 35), ook wel W No. toebehoort of hiermede bekend is (wio ook) gelieve dit s.v.p. te berichten aan H. ARTS, Haren (gem. Megen). De aanstaande Kaderleden. Veiligheidsdienst. (Door luitenant J. C. Roelofsen.) vin. Een belangstellend lozer maakt© eon opmer king, betreffende de beveiliging van ecu bagage- trein van een bat3jou infanterie door een groep. Zooals u zich misschien zult herinneren lioimu- aelde ik dit onderwerp in No. 460 van dit blad. Ik zond 2 man vooruit op 200 2 man in den rug op 100 M. en do rest van de groep ius- Behen het 4c cn 5o voertuig. De bedoeld© lezer wild© met het oog op de vijandelijke hinderlagen in bedekt terrein rechts cn links '#n de voer tuigen ook een paar man uitzenden. Ik heb hiertegen in dit geval niet hefc minste bezwaar, doch vergun mij, dat ik een oogenblik stikt* bij hefc uitzenden van patrouilles rechts en linkj V3n den marscliweg. In onzo meeste terreinen raken deze patrouilles direct achter. Zij komen voor Tjrecdc slooten, zeer dicht dennen- of kreu pelhout, hooge omrasteringen, afscheidingen van tuinen enz. enz. enz. In een minimum van tijd is men het verband kwijt met den comman dant, dio ons heeft uitgezonden en tvat nog erger is, men dekt nies meer datgene, v.a& men dekken moest. En stel u Toor, dat werk©- lijk op een afstand van 50 nj 100 M. van den trein een patrouille tot dekking van de flank marcheert(dit wenscht de belangstellende lo zer) ontdekt deze dan een hinderlaag d'-s v:j- ands, die goed gedekt opgesteld, op een afstand van 3 a 409 M. den trein onder vuur neemt? Neen. dez© patrouille maskeert inix-chien nog 't eigen vuur. In 't kort alles samengevatTu: patrouilles rechts en links van den marschweg I blijven achter. Wat heeft men er dan aan? Bo vendien is 't toch nimmer tc voorkomen, dat zwakke afdcelingen van den tegenstander zich in het bedekte terrein, zijwaarts van den marschweg opbergen, ora op een gegeven r ment den trein tc beschieten. Als commandant van de. dekking heb sk dan liefst nog een' be hoorlijk© reserve in de hand, om direct aanval lend tegen den vijand op te treden cn hem weg te jagen. In aansluiting van hefc bovenstaand© ga ik' over tot de bespreking van Hinderlagen. Het. resultaat van een oordeelkundig ge legde hinderlaag kan zeer groot zijn. Is de af-' deeling, welk© de handeling uitvoert, sterk, dan bestaat er veel kans, dat zij door de veiligheids- afdeelingen der vijandelijke marehecrende co lonne ontdekt wordt. Een klein troepje daaren- tegen kan zich gemakkelijk in hefc terrein ver stoppen. Ik venvacht b.v. veel van een groep, waarbij één of meer machinegeweren.' Behandelen wij het volgende oeval. "Bevel. „De vijand zal waarschijnlijk aanzienlijke troepenafdeelingen van A naar B verplaatsen. Sergt. C. leg met je groep, waaraan toege voegd twee machinegeweren (een soort zeer lichte mitrailleurs) een hinderlaag tusschen A en B. Waar gaat sergt. C. zitten? Niet te dicht bij den marschweg, want dan kan hij na den vuuroveral niet meer weg komen. Niefc op een te grooten afstand, want dan is de vuuruitwerking t© gering. In eigen land niet uit huizen schieten, w.-.tifc dan stelt de vijand de bewoners verantwoorde lijk en de boel wordt in brand gestoken. Waar dan wel? Achter dez© breed© sloot :n dat- dicht© hout. Er bestaat zeer weinig kans. dat dc vijand dit bosch doorzoekt. Waar moet bij oven'd© sloot Die planken nemen we v.cg. Sergeant C. stelt de machinegeweren ©n zijn eigen msnschaopen dicht in het hout, niet in den rand, maar een weinig er-achter gedekt.op. 't Is niet, verstan-

Krantenbank Zeeland

De Soldatencourant. Orgaan voor Leger en Vloot | 1917 | | pagina 3