13 353 SOX-al3-A.03?!H33NrO|O ÖR "va,n ^Woensdag1 J3 2, 3F"©fc>irix*a,T7i 1917 schadigden toestand tot dolen gedwongen. Een onzer machines wordt vermist. LONDEN. Officieel. Sir Douglas Haig bericht, dat het Zaterdag bij de ope raties aail de Ancro gemaakte aan tal gevangenen 12 officieren on 761 man bedraagt. Wij vermeesterden oen aantal mitrailleurs on loopgraaf mortieren. Zondagmorgen deden sterke strijdkrachten van den vijand een aanval op onze nieuwe stellingen bij de hoeve Baillescourfc. Zijn infanterie dio iu drie golven oprukte met af deelingen ondersteuningsgroepen in de achterhoede kwam onder geconcentreerd vuur van onzo artillerie en vterd terugge dreven met zware verliezen. Nergens wer den onze linies bereikt en we ledon geen verliezen. "Wij drongen tijdens den nacht de Duitsche stellingen binnen ton zuidwes ten en noordwesten van Atrecht, ten zui den van Frugissart en ten noorden van Yperen. Wij brachten den vijand vele ver liezen toe, vernielden eon mitrailleur on maakten 19 gevangenen. Vijandelijke kleine overvallen werden in den nacht ten zuiden van Yperen afgeslagen. Wij maakten ge- vaneenen en brachten den vijand vele ver liezen tos. Overdag was er zeer hevige wedereijdsche artillerie-actie in de streek van Bouchaveenes, het Ancregobied en in den sector Yperen. In Champagne. PAKIJS. Sedert den lSden Februari ontwikkelden de Duitse hers in den sec tor gevormd door de oude Duitsche loop- graven dio in het laatst van 1915 hun door de Fransehen waren ontrukt, een hevige beschie ting, die voortdurend in kracht toenam. Tn den nRmidaag van 15 Febr. deden do Duitsche troepen over een front van 2300 meter een aan val op do Franscho liniën tussehen do Mesnil- hoogte en Maison Champagne. Zij lieten daarbij 1 mijnen springen aan den voet van hoogte 185, waar het Franscho front een saillant vormde. De werken werden hier verwoest, hetgeen vijandelijke r.fdeolingon in staat stelde hier voet to krijgen, voor de rest van de Fransche versterkingen, d.w.z. over haast het geheele aanvalsfront mislukten de aanvallen volkomen. Het Fransche versperringsvuur bracht den vijand Zware verliezen toe. Daarenboven kwam de vijand onder flankvuur, waardoor een ware slachting werd aangericht. Do vijand moest ofzien van elke poging om vorderingen te maken. Alleen de noordwestelijke hoek van den saillant is v ermee ster d, dit gedeelte wordt be- heerscht door hoogte 199 en het zal dus niet niicdpr offers kosten om het te behouden. PARIJS. Om ernstiger verliezen te ver mijden poogden de Duitschers niet hun klein succes in Champagne, dat hun reeds veel verliezen bracht en waarin onze ar tillerie hnn iedere rust ontnam, uit te brei den. Tegelijkertijd behaalden de Engelschen ean belangrijk succes ten N.. en ten Z. van de Ancre. BcmmBnaanvailon. BERLIJN! Marine-vliegtuigen wierpen in den nacht van 15 op 16 Febr. bommen op dp vliegterreinen bij St. Pol en Coxyde. Er werden treffers in gebouwen waargenomen. "Verder wierp een watervliegtuig 20 bom men op handelsschepen in Duins. Allo vliegtuigen zijn teruggekeerd. RUSLAND. Van het Oostelijk oorioasferrüin. Het Russische offensief. PETROGRAD. Officieel. Na een krach tige artillerie-voorbereiding deden de Duifc- soiiers ter sterkte van ongeveer ander halve compagnie, gekleed in witte jas sen, een aanval op een sector, van onze stelling ten oosten van het gehucht Kits ja var ten zuid-oosten van Dunaburg. Een gedeelte van dé Duitschers gelukte bot door te drin gen in een vooruitgeschoven loopgraaf, maar werd er dadelijk uit verdreven. BERLIJN. Officieel. Leg er front-prins 'JeryjyJd: Aan de Lawkessa, ten Z.W. van Dunaburg, kwamen onzo troepen in de Russisch© linio en brachten ongeveer 50 ge vangenen mede terug. roemswS de strijd in Roemenië. PETROGRAD. Officieel. Door een on- verwaehten aanval maakten onze troepen zich zender siag of stcot meester van een krachtig steunpunt op oen hoogte 1«3 werst ten zuidwesten van het dorp Okna. Tegen aanvallen werden afgeslagen. "Wij maakten krijgsgevangenen. Waarneming der Bulgaarsche belangen. SOFIA. Daar de Nederland who gezant te Boeeharcst gebleven is, na het v&i-trek der R-oemeenxhe Regeering, is de Zwitser- sche gezant belast met de waarneming der Bulgaarsche belangen in de niet bezette ge deelten van Roemenië. Beveohtsviiegers. Tn de „Deutsche Luflfahrer Zeitschrift" komt ecu besehrijvuig voor van de samenwerking der Duitsche verkenning»- en g< ochtsvliegtaigen, .waaraan wij het volgend© ontleonen: ..Tot vertrek gereed!" meldt de bestuurder den aankomenden kapitein. He waarnemer komt in zijn loeren pak, dat den jongen slan ken offie:er treed en plomp maal.-, uit de tent. In zijn dikke handschoenen houdt hij de camera, kaarthouder, aanteekc-nstift en kijker, zijn dagc- lijksch gereedscliap. De blocnote hangt iu een celluloid-tasrli aan een riem om den schouder. „Binnen de twintig minuten kunnen we weg. De zon trokt do nevels al cp „Vóór u op oorio^-hoogte is,"' meent de kapitein, „zal de lacht- geheel helder zijn." Dan treedt hij de tent binnen, waarin de staf gevestigd is, om den dubt bij het front gestation noorden- gevechts- vlicgcr telefonisch kennis te geven, dat de waarnemers op het punt staan te vertrekken. .Bist du fertig„Jawohl," antwoordt •de waarnemer van zijn zitplaats achter. „Frei". De motor slaat aan en drijft de schroef in dolle vaart rond. Het vliegtuig trilt als eert edel renpaard, op de stroop voor het vertrek ge reed staande. „Los." De bestuurder heft den linkerarm op en de mannen, die het toestel aan de vleugelvlakken vasthielden, springen op zij, Vrij loopt de „Albatros" over de groene wei, zoadat de bloemen en het gras zich schuw naar den grond buigen. Dan kone n bijna onmerk baar de wielen los van den grond en een meester lijke start brengt den vlieger nr- zijn .regionen. Het werk van den waarnemer begint eerst r later. Hij buigt zich ter zijde over den rand der carrosserie en geniet van de pracht der elke seconde wisselende beelden. De hooge populieren, die de beek omzoomen, vlogen juist onder hem door. Het' toestel maakt nu een scherpe bocht en ranst over de tenten heen. Wijdbeens staan do meoschen daar, klein als kabouters uit kindersprookjes. Hun naar boven gerichte gezichten zien er uit als L4es*AsaJ>0Hssa0i ssta teateMia ssbsües,. ITALIË, Aan hst Ita'.iaanscho front. ROME. (Bericht van den Opperbevel hebber In d-j zone van het Et sok-dal krachtiger artillerie-acties. De Italiscnsclio artillerie veroorzaakte branden in de vijan delijks linies op de Zugno. Kleine gevechten met voor de Italianen gunstigon afloop op den Lagoscuro-pas (Va- leamonico), ton zuidwesten van Daone (Chieee-dal), ben noorden van Lachi, in de buurt van Seurille, op de noordelijke hel lingen van den Colbricon (Travignolo-dal) en aan de Boven-Degano. Op het front iu do Julische Alpen de ge wone artillerie-acties, liet station van San- te Lucia Talmundo werd getroffen. GRIEKENLAND. Ds toestand in Griekenland. ATHENE. Naar aanleiding van de zonderlinge geruchten die hier de ron de doen en die de pers verspreidt, heeft de chef der politie een mededeeling gepubli ceerd, waai'in hij zegt, dat hij te Athene en in den Piraeus alle noodige voorzorgs maatregelen heeft genomen ora verstorin gen der orde onmogelijk te maken. Tevens verzoekt hij do pers hem van zulke geruch ten op de hoogte te stellen. De offieiecle „Gazette" zou een de creet publicoeren, waarbij de autoriteiten gomachtigd worden alle wapenen, die bij burgers gevonden 'worden, in beslag te nemen. De pers maakt van de vrijheid die zij thans geniet gebruik om oen© houding aan te nemen, die slechts tot onrust onder de bevolking kan leiden. Een der hier ter stede versehijnendè bladen heeft zelfs be richt, dat de Grieksche autoriteiten eene waarschuwing hadden ontvangen dat de op standelingen dezer dagen eene landing aan de kust bij den Piraeus wilden doen. Degenen die deze berichten verspreiden vergeten blijkbaar, dht de Entente, zoowel te land als ter zee eene neutraio zone heeft ingesteld. De blokkade wordt intus- schen even streng gehandhaafd als te voren. TÜRSC8JE. Een Engelsche overwinning in Mesopotamia. Volgens een officieel telegram uit Meso potamia hebben de Eugelschsn op 15 dezer het offensief tegen de Turken op den rech ter oever van de Tigris in de Dahrabocht hervat en eene belangrijke stelling tegen over den Turkschen rechtervleugel bezet. Bij een onderneming tegen het centrum en den rechtervleugel van den vijand, ver overden de Engelschen vervolgens een deel der frontlinie ter breedte van 700 yards, dat later tot 1000 yards bij eene diepte van 500 yards werd uitgebreid. De zwakke tegenaanvallen van de Turken werden ge makkelijk afgeslagen. Later gelukte ook een aanval op den linkervleugel van de vijan delijke stelling over eene breedte van 850 yards. Slechts hier en daar hielden kleine vijan delijke detachementen punten aan den oever der rivier bezet. In den nacht van 15 op 16 Februari werden ook deze punten ver overd. De geheele Dahra-boeht is dus thans in handen der Engelschen. Het bij deze gevochten gemaakte aantal gevangenen jxrtaat. uit: 89 officieren, o.w. 2 regiments- en 3 bataillons-coanmandan- ten. en 1906 man. Da buit bestaat uit 5 machinegeweren2500 geweren, een groole hoeveelheid m1 t:e, uitrustingstukken ©u andere voorraden. De artillerie schoot verscheidene pon tons, waarin de vijand trachtte te ontko men, in den grond. Allerlei feiten bewijzen, dat er zoowel door onze artillerie als door Je Turken zel- ven veel m nteriaal vernield is. Od 16 Febr. trokken de Engelschen, on danks heb slechte weder, nog 1200 yards vooruit ten zuiden var da S'i-imranbocht De Engelsche voorhoede houdt thans den zuidwestelijkon üiock van die bocht bezet. NOORWEGEN Stsenkool-nocd. Volgens een mededeeling van een Noor aan „Stockholm's Dagblad" is het gebrek aan steenkool in Noorwégen zoo groot, dat voorraden, bij het hoogst zuinige gebruik, dat er van gemaakt wordt, slechts tot 20 Febr. vold^orid zullen zijn. Slechts een paar fabrieken, dio öf eigendom van Engelschen zijn, öf .voor Engeland werken, krijgen van daar kolen. Te 'Chrisliania zijn de scholen den 8sten Febr., voorloopig -Voor 14 dagen, gesloten, doch deze termijn zal ongetwijfeld verlengd moeten worden. In schouwburgen en andore openbare vermakelijkheden mag maar 2 da gen in de week gespeeld worden. De trams rijden met lange tusschenpoozen, de spoor dienst is aanmerkelijk ingekrompen. CUBA. Onlusten op Cuba. NEW-YORK. Volgens een uit Havana ontvangen telegram heeft er op zeventien mijlen afstands van de stad esn lievig ge vecht plaat» gehad. De regeeringstroepon versloegen de opstandelingen. 'F ZEE. De „Oldambt". (Officieel.) Op 29 December j.1werd het Nederlandsche s.s. „Oldambb" door Duit sche zoostrijdkrachten aangehouden en op gebracht naar Zecbrugge. De minister van Buitculandsche Zaken droeg terstond, nadat hij hiervan had ken nis gekregen, aan Hr. Ms. gezant te Berlijn op, bij do Duitsche Regeering inlichtingen nopens deze opbrenging te vragen. Uit het onderzook naar het gebeurde, inmiddels op last van den minister van Marine ingesteld bij den terugkeer van de opvarenden hier te lande bleek, dat zich bij de opbrenging een -ernstig incident had voorgedaan. Het vaar tuig was, varende met een Duitschè prijs- bemanning en onder Duitsche oorlogsvlag, van de Belgische kust uit door Duitsche strijdkrachten beschoten, waardoor de eigen bemanning en de prijsbemanning ge noodzaakt waren geweest zich tot lijfsbehoud in de booten te begeven. Een der sloepen was tengevolge van een in de nabijheid ont ploffende granaat omgeslagenalle opvaren den werden ten slotte door tehulp gekomen Duitsche torpedebooten opgenomen, doch de 2do stuurman overleed korten tijd nadat hij aan boord was gebracht. Een stoker had oen granaatwond hekomen en moest met drie anderen, die ten gevolge van het te water liggen ongesteld waren, in België achterblijven waar zij in een hospitaal wer den opgenomen. Inmiddels deelde de Duitsche Regeoring bij nota van 13 Januari j.l. mede dat het s.s. „Oldambt" naar Zeebrugge was opge bracht, verdacht van heb vervoer van con trabande. De minister van Buitenlandsche Zaken droeg hierop aan Hr. Ms. gezant te Berlijn op, onder overlegging van het van Neder landsche zijde opgemaakt proces-verbaal, aan de Duitsche Regeering opheldering te vragen nopens de beschieting en daarbij de bevreemding der Nederlandsche Regeering uit te spreken over het feit dab de Duitsche Reeeering niet alleen had nagelaten om, gelijk de Nederlandsche Regeering ver wacht had, uit eigen beweging hare veront schuldigingen voor het gebeurde aan te bie den, snaar zelfs in hare bovenvermelde nota met geen woord er van melding maakte. Het Duitsche Ministerie vau Buitenland sche Zaken heeft hierop bij nota dd. 9 dezer geantwoord dat het vóór de ontvangst van het door de Nederlandsche Regeering over gelegd procos-verbaal geen kennis had ge dragen van hot betreurenswaardig incident dat zich bij de opbrenging van de „Old ambt" had voorgedaan. Het terstond inge stelde onderzoek had de lezing, gelijk die van Nederlandsche zijde van het voorgeval lene was gegeven, bevestigd; de beschieting was het gevolg van een misverstand van de Duitsche kustbatterij, die het tengevolge der weersomstandigheden uit zijn koers ge raakte schip voor een vijandelijken mijnen- leggcr had aangezien. De marine-attaché te 't-Gravenhage had op last van den admi raal, commandant der Duitsche zeestrijd krachten in Vlaanderen, dè ouders van den 2e stuurman van diens droevig uiteinde ver wittigd en hun de betuiging van rouwbe klag en leedwezen van den admiraal over gebracht. De Duitsche regecring verklaarde het on geluk, teweeggebracht door overmacht en een noodlottige» samenloop van omstandig heden. ten zeerste te betreuren, te meer waar het incident aan een onderdaan eener bevriende mogendheid het leven had gekost, en verscheidene anderen aan lichamelijk leed had blootgesteld. De Duitsche Regee ring voegde hieraan toe dat zij niet zou ge draald hebben aan de Nederlandsche Re geering opheldering over het gebeurde te verschaffen en haar oprecht leedwezen uit to spreken, indien het'voorgevallene haar tijdig ware gerapporteerd geweest. Zij' ver klaarde zich bereid aan de nagelaten betrek kingen van den 2e stuurman en aan jle an- dëi'e gewonden of ongesteld geworden sche pelingen een schadeloosstelling uit te beta len, indien de Nederlandsche Regeeriug de uitkecring van zoodanige schadeloosstelling passend zou oordeeleu. De „Batavier II" en do „Prins Hendrik". Do N. It. Ct. ontving uit Hamburg een' on duidelijk bericht, waaruit het blad meent to moeten opmaken, dat hot prijsgereoht aldaar het Nederlandsche stoomschip 'Batavier II" to recht opgebracht heeft geacht en heb schip verbeurd verklaard heeft. Voor een klein deel van do lading wordt schadevergoeding gege ven. Meer dan de holft der lading was con trabande. VooruitNog een bocht boven hot dorp. De hoogtemeter geeft reeds 1500 M. aan. De waarnemer wenkt met rechtuit gestrekten arm naar den vijand. Nu begint zijn werk en neemt hij de kaart voor zich. Met rustige hand houdt die daar vóór hem het stunr. Ia razende vaart stijgt de machine tot de in den oorlog voorgeschreven hoogte. Het front komt in zicht, een scherp getee- kende dikwijls wonderlijk verloopejide donkere lijn, waarin van alle richtingen kleine zigzag- streepjes uitmondende verbindingsloopgra ven. Vitte vlokjes wolken voortdurend op in het labyrinthdo treffers van liet geschut. Nu en dan springt er een mijn. Brêede, bruin gele rookvegen leggen zich over het landschap^ dat do vliegers door hun dagelijksehe verken ningsvluchten nauwkeurig kennen. Het schijn# dat zij in den vroegen morgen do eersten ziinj want vriend noch vijand i» te zien. Ook hun trouwe begeleider niet., de jonge gevechtsvlie- ger, die reeds bij zoo menige verkenningsvlucht hun den vijand van het lijf gehouden heeft. Onbezorgd daaromtrent gaan ze aan het vol voeren van hun opdracht, immers tot nu ton was hij steeds to rechter tijd op zijn post. Opeens valt do „Albatros" met ccn schok omlaag. Do bestuurder vangt den stoot han dig op. Onder do machine barst oen wit wolkje, oen paar seconden rood opflikkerend, dal onmiddellijk gevolgd wordt door een heolei zwerm dergelijke bitse vijandelijk© groeten hun naar hun duizelingwekkende hoogte toego zonden. De waarnemer laat zich daardoor niet store, i in zijn werk. Mot do linkerhand beschrijft hij i eoniee cirkels, een treken voor den bestuurder om in groote kringen over da streek to vliegen, j Handig, telkens van hoogte veranderend stuurt dezo de machine door het onophoudeiiil- j vuur van hot afweergeschut hoen. Koortsachtig I werkt de ander met handen en oogen. Hij ver- o -oliikt do b::i(etijopstcllingen onder zich met de op zijn kaart aangeteokond© vroegere ver! J kenningen. Zijn hier of daar nieuwo kanonnen I ingegraven? Zijn cr andere van positie ver I anderd of staan ze nog op hun oude plaats?) I ?Üfl de jeedfl teXefldb» ftog byzet of ycrjatepfjj Zijn de door de Duitsche artillerie vernielde weer hersteld? Duizenden vragen moet zijn oog beantwoorden en zonder ophouden maakt hij zijn aanteekeningen op de kaait. Hij denkt aan tijd noch gevaar; doch de bestuurder merkt ook alios op en manoeuvreert boven den hagel van schoten. Do vliegbaan is een opeenvolging van groote krommingen en zwenkingen. Ver aan den hemel vertoonen zich klein© punten, dio snel grooter worden. Vijanden in do lucht. Hoog hoven hot front zweeft do Duitsche vechtvlicger. Direct ua den oproep van den kapitein was hij opgestegen en v.as in een steile schroeflijn omhoog gegaan. Toen de kameraden lioven do gcvechtslijn aankwamen was hij reeds hoog boven hen, doch een dunne wolkenlaag had hem voor hen onzichtbaar gemaakt. Daar do langzaam door de lucht voortdrijvondo nevels een goede dekking tegen den vijand boden, hield hij zijn machine rustig daarboven. In elegante wendingen stuurde hij zijn vlieg tuig nu naar dezo dan naar gene zijde. Blakend van vechtlust speuren zijn oogen naar den vijand. Daar naderen twee Engelsche tweedekkers, een zwaar vechtsvliegtuig flan- jkcorend. Blijkbaar wilden zo den Duitsehon (artillorieverkenner te. lijf, daar zo recht oj) hem nan vlogen. Uit de cirkels, dio zijn kameraden beschreven, was het voor hun on zichtbaren be schermer duidelijk, dat ze met een gewichtig 'doel bezig waren. Hij moest dus beletten, dat zo in hun waarneming gestoord werden. Zijn eerste plan, plotseling, op het laatste oogen- ibHU bij verrassing zijn tegenstanders op het. .TijF to vallen, gaf hij op, doch in een glijvlucht.' dio hem met fluitende spandraden door do be schermend© wolkenlaag bracht, vloog hij op h n aan. Nauwelijks hadden de vijanden don li higebouwden gevrcesden vechtcendekkcr op- ("merkt, of ze wendden zich tegen hem en v©r- Iaderden hun koers. Rakelings vloog hij b" i voorbij, zoodoend© do tweedekker dwinger'! s-ellenvolledige» draai te maken. tervV" j-.o vechtmachine een groote kromming •whrijven moest Door deze manoeuvre wc ■er do eenheid der vijanden vc broken en v. wen do verkenningfivhogers tijd. Het voort ic- rend tegen hen oadcrhpttfffl ofwge/yuur bcgojj Het Nederlandsche stoomschip ..Prins nn- drik" met Nederlandsche geldswaardige papie ren ter waarde van 5 millioen frauos is volgons het prijsgerecht eveneens te recht opgebracht. De geldswaarden zijn verbeurd verklaard. De kosten komen ten lasto van do recla manten. Scliip beschoten. Het te Hoek van Holland binnengeko men Nod. tankstoomschip „La Campine", van de „American Petroleum C'omp.", te Rotterdam, komends van Baton Rouge, rapporteert in hot Eng. Kanaal tweemaal door een Duitsohen onderzeeër te ,zi;jn be schoten. Nadat de bemanning in de sloepen was gegaan, begaf de gezagvoerder ziek met do papieren naar den onderzeeër. Daarna kreeg men verlof do rois to vervol gen. De „Westerdijk". De gezagvoerder vau do te Rotterdam binnengekomen „Westerdijk" de heer P. -Smit, dealde aan de „N. R. Ct .mtdo, dat hij, direct nadat hij wegens gebrek aan steenkool te Ster- noway was b.nuengeicopon, naar Londen had getelegrafeerd, om van ounkcrkolèn te worden voorzien. Eenter zonder Oenig gunstig gevolg. Daarna heeft hij zich met den Ncdorlandsehen consul-generaal, den heer Maas in verbinding gesteld. Ook dit hielp met. Do tusschenkomst van den agent der rt-ederij mocht ook niet ba ten. Niet alleen dat er bunkerkolen werden geweigerd, maar ook werd geweigerd dat de be manning aan wal mocht gaan. De gezagvoerder al loon kreeg vergunning om zich 3 uur por dag van des morgens 10, tot des middags 1 uur, aan den wal t© begeven, om zich van proviand te voorzien. Hij werd per sleepboot gehaald en weder teruggebracht. In het eerst kon hij tegen betaling zooveel proviand verkrijgen ais hij verlangde, maar later werd er zoogenaamd gerantsoeneerd. Do laatóta tweo weken is men geheel van suiker verstoken geweest. Iu Stornoway heeft de „Westerdijk" geen militaire bc-wakiiig aan boord gehad, maar van den wal werd er steeds gecontroleerd. Nadat de .Westerdijk" Stornoway had ver laten, mocht geen enkel schip de haven, welk© vol lag met Zweedsche, Deelische en Ncorsch© stoom- en zeilschepen, meer verlaten. Da slecpbooten „Witte Zee" en „Zwarte Zc©", welke reeds verleden week Woensdag Stornoway bereikten, mochten de haven niet binnen, maar moesten buiten ankeren. Zonuag jl. kwam de ui tv aartvergunning uit Londen af en don volgenden dag werd do reis naar hior aanvaard. Onze vraag, of de gezagvoerder onderweg nog iets had gezien of ontmoet moest hij ont kennend beantwoorden. Alleen Donderdagmid dag 12 uur heeft hij een Zeppelin waarge nomen, die hoog boven zijn schip dreef. Hoewel do la dir. g 28 O.-tober 1916 door d© Argentijnsche Handelmaatschappij te Buenos- Ayres reeds in het stoomschip was geleverd, z:e6 ze er volgens de opvarenden nog gozc-nd uit. Dit is te danken aan het zooveel mogelijk open liggen der luiken. De lading, bestaande uit 2331 balen (151,500 KG.) c-n gc tort 4700 ten tarwe, tezamen we gende 4,920,000 K.G., is dus 2 maanden later in het lxtzit van de Nederlandsche regeering gebracht. Spoedig na aankomst is Thomson's Havenbedrijf begonnen met de lessing. Ten slotte zij nog vermeld, dat de uit 25 koppen bestaand? bemanning wel is. Als een .bijzonderheid deelde de gezagvoerder mede, dat hij gedurende zijn verblijf te Stor noway cp zijn schip des avonds licht mocht hebben, dat hij Engelsche couranten mocht ontvangen en zo ook naar Nederland mccht mc-denemen. Do verscherpte duJkbootoorlog. Om een zoo getrouw mogelijk beeld te geven van de ontzettende belemmering en het opont houd door de'n verscherpten duikbootoorlog aan do te Rotterdam thuis behooreiide schepen veroorzaakt, ontleenen wij aan de ,,N". R. Ct." een iïjsó van do aldaarin Eugoisohe havens of eldenj stilliggend©'of opgelegde schcjiea Te Rotterdam liggen: de s.s. Rotterdam*) (21,149) Nieuw Amsterdam (17,149), Wes terdijk (&261), IJseldijk (7140). Zijldijk (4189), Maartensdijk (0-182), Ceylon (499t»j, Djembc-r (7058), Opliir (4391), Tabanan (5280), Turbinia (3164), Wieringen (3026), Brunswijk (2142), Randwijk (2401), Batavier II1 (1334), Batavier IV (1569), Iberia (1260), St. Philips- land (2275), Schieiand (2249), St. Jansland (2202), Hoogland (1293), Schokland (1091), Arunde (31961, Ary Scheffcr (642), Cornells (2434), Elisabeth (1770), Magdalena (2173), Sir ra (mb. (217), Oostelijk "(3051), Noorddijk (3241), Gallia (mb.; (1113), Kieldrecht (1234), Moordrecht (999), Bestevaer (1044) en Mis singen (225). Iu divers© Engelsche havens liggen ilc s.s. Nederland (1S32), Gelderland (1377), Dirks- land (1853), St. Ameland (22-19), Zuid-Holland (1837), West land -(1283), Oosterland (1192), Bejjorland (1183), Gaasterland (1091), Noord- Holland (1006), Friesland (682), Midsland (1035), Waal (1261), Woensdrechb' (1036), Jobsharen (3529), Waalhaven (3551), IJsel- haven (3558), Rijswijk (1673), Otis Tetrax (996), Britsum (2038), Driebergen (1884), Hëenvliet (492), Zaandijk (4188), Gorrcdijk (6466), Sommelsdijk (G29i), Maasdijk (6065), Amsteldijk (6435), Ncordordijk (7166), Ban doeng (5851, Jacatra (5373), Mcdan (5933), Menado ('5874), Texel (3210, Terschelling (2952) en Ameland (3512). Verder liggen nog in Londen do volgende zeilschepen of motorbootenJohanna Adriana, Timor, Jan Schippers, Zwaantje Cornelia, Somper Spera, Frederika Johanna, Concordia Constance on Ida. To Bergen (Noorwegen') liggen do s.s.: Wilis (4896) en Djebres (3553). Te Gibraltar ligt d© Sindoro (5471). Ruiten Europa liggen de s.s. Noordam (12.531), Rijndam (12.527). Brculceladiik (6801), üosterdijk (8251), Poeldijk (4226), Soostdijk (6445). Zuidordijk (5208), Waaldijk (4995), Sic verdijk (6421) en Tcrnate (5909). Optellende komen wij tot de slotsom de roods vermelde tonnenmaat 3-4,274 bruto regis ter ton van de reed er ij Nievelt Goudriann en Co. mcdeg'erekend en uitgezonderd dé te Lon den liggende klein© zeikehepen en motorboo t-en benevens het inmiddels uit de Duins ver trokken stoomschip Algen:b dat er niet minder dan ongeveer 318,899 bruto register ton P.otterdamseha scheep .-.ruimte stil- of opge legd ligt. met nieuwo woede, toen de teleurgëstelden be neden zagen, dat do gevechtsvlieger de drio Engelschen voor zijn rekening nam. Nu begon ©en verbitterd luchtduel. De Duit- schcr liet do beide tweedekkers, wier machine geweer *©n waar trommelvuur op licm af- gavm, dicht tot hem naderen! Steeds moer bleef de groote machin© achter, terwijl het lichte Fokkortoeoiel telkens op het laatste ©ogenblik Aaar ©en of anderen kant uit zijn schootsveld wist te ontsnappen. Zijn wapens liet hij met rust; hij moest z:jn volle aandacht aan handig manoeuvreeren geven. Opeens zag hi| dat de groot© machine, die het snelle nu ii:er, dan daarheen wenden van hot woedende luchtgevecht- niet volgen kon, om keer do en op het oudo doel, do Duitscho verkennors, aan- Dat was het oogenbük voor den gevechts vlieger. la een steil© spiraal glijvlucht wierp hij zich lm se hen de beide daarop niet verdacht zijnde uM.'enstnnders door, op hun makker. Bin- m'-i een paar seconden had hij hom reeds op liet vizier en nu begon het takrtalc-tak van z,:jn machinegeweer. De totaal verraste dorde trachtte in zoo scherp mogelijke bocht naar rechts uit té wijken; doch zonder erbarmen doorzeefden de echoten zijn draagvlakken. Ver- of-i rukten de Engelsche echutters aan hun weren, waarmede ze echter den juist achter ,-r-n hen vliegende niet onder sohot konden en. Hun toestand was hachelijk.Vergeef» 7,Ij uit naar de anderen, doch die moesten I In.''reu en bleven ver achter. Nu kregen zij <;ok - ij vuur van de Duitsche verkenners dio hun tank volbracht hadden. Het eigen afweer- hui ven beneden moest zwijgen, wilde het ii- t vri -nd en vijand tegelijk vernietigen. t'lkromp oen der schutters in den - De tocrenieller naast den be- I irdcr g in stukken, schot op schot sloeg --'Utplank. Reeds waren -Je hi i 1 de Duitsche loopgraven, ©n t t -> passeerden z© die. Van alle kan ten van achter en van terzijde opgedrongen, ponder om te kwrea^ jmoest de De Rotterdam ligt reeds goraimen tijd in de Imven. De tussehen haakjes geplaatste cijfers zijn bruto register tonnen. Scheepvaart van IJmulden. Het stoomschip „Amstclstroom" vertrok rechtstreeks van Amsterdam naar Bristol. Het •>teomsob:.p „Tern" is na vierentwintig uur te IJmuiden te hebben gelegen naar Londen ver trokken. De „Scorpion". NEW-YORK. Naar bericht wordt, is de ..Scorpion", een klein Anlerikaansch oor logsschip, dat te Konstautinopel lag, door d© Turken in beslag genomen of in den grond geboord. Iu officieel© kringen is omtrent deze zaak niets bekend. Covaren in het afgesperde gebied. EERLIJN. In Nederlandsche bladen wordt de aankomst van de „Westerdijk" uit Engeland beschouwd als een be wijst, dat de mogelijkheid bestaat in de gevaarlijke zone de gevaren te ontgaan. Wij moeten er echter op wijzou, dat het s.s. „Westerdijk", met een lading graan voor de Nederlaudëche regeering aan boord, anderhalve maand in Engeland werd vast gehouden, dooh op verzoek der Nederland-, sohé regeeriug door de Duitsche marine vrijen overtocht naar Nederland verkreeg, waarbij allee werd gedaan om schip en ge leide een veiligen tocht naar de haven van bestemming te verzekeren. De opvatting, dat het gevaarlijke gebied daarom veilig zou zijn, en door neutrale schepen kan worden bevaren, zou aanleiding kunnen geven, dat op onverantwoordelijke wijze schepen en bemanningen aan ernstige gevaren werden blootgesteld. Reizen uitgesteld. KOPENHAGEN. Het Deensche s.s. ..United State", dat gereed lag ora te ver trekken, moest de reis uitstellen, daar geen stokers en matrozen konden worden aan gemonsterd. Verder moesten drie stoom schepen voor Engeland dio naar Bergen wilden vertrekken op dezelfde gronden de reis uitstellen. Schepon gezonken. BERLIJN. Door één der Duitsche on derzooéis werden dezer dagen in den grond geboord een. hulpkruiser van 20.000 br. reg. ton, twee kuipkruisers of transport schepen, elk van 13,600 ton en een trans portschip van 4600 ton, dus in het geheel ruim 51.000 br. reg. ton. Van de .op 13 Febr. als den grond geboord vermelde zes stoomschepen en één zeilschip', had één stoomschip een lading van 1000 t. lioói, 1500 t. tarwe en 2000 t. haver, en één stoomschip van 500 br. t. petroleum voor Engeland. Gevangen werden genomen drie kapiteins, tweo machinisten en oen radio-telegrafist. Twee der stoomschepen waren bewapend. BERLIJN. Den löden Februari werd medegedeeld, dat ©en onderzeeër schepen van een gezamenlijken inhoud van 35,000 br. reg. ton in don grond bad geboord. Daartoe behoorden de volgende, tot dusverre in de pers nog niet genoemde schepenhet En gelsche stoomschip „Gravia" (1142 br. reg. t.) geladen met zuidvruchten, het Italianneche zeilschip „Maria" (1082 hr. reg. t.j met koffie naar Londen, het Zwoedsch zeilschip „Hugo Hamilton" (2363 br. reg. t.) met salpeter. Tot de overig© schepen behoordeneen stoomschip van 4500 br. reg. t. .met oorlogs materiaal ter waarde van 60 millioen naar Egypte, een stoomschip van 8200 br. reg. t. niic stukgoederen naar Australië, een zeilschip van 2000* bf. rog t. met een lading maas, een stoomschip van 3000 br. reg. t. met kolen naar Frankrijk en een zeilschip \;ra 2700 br. reg. t. met salpeter voor Bordeaux. Achttien man werden gevangen genomen, van wie vier kapiteins. Verder zijn in de laatste dagen in den grond geboorddrie stoomschepen (iXXX) br. rog. t.) en zes visschersechepen (900 br. reg. t.) i Opmerkelijk is, dat een aantal uit de Noord zee teruggekeerde duikbooton gerapporteerd hebben, dat zij in de Noordzee geen verkeer van handelsschepen hebben bemerkt. CHRISTIANIA. Het Noorsche consulaat te Bordeaux meldt,'dat het s.s. „Progreso" (1628 ton) gezonken is; do kapitein en do equipage werden gered. Engelsche bestuurder wel tot landing op Duit seken grond besluiten om zich ze'.f en zijn drio gezellen te redden. In steile glijvlucht begon hij t© dalen. Onmiddellijk staakte dc gevechts vlieger het vuren, doch bleef in den rug van zijn tegenstander, totdat hij midden tussehen dc Duitsche ti oepen in de Duitsche linie s landde. Jubelend© landstormers beletten dc Engelschen door hen snel gevangen te nemen, hun machine te vernielen. Toen de gevechtsvlieger spoedig daarop op het vliegterrein der veldvliegersafdecling land- tie. begroet door de dankbare waarnemers en ander© vliegerofficieren, waren de gewichtige berichten over de nieuw opgedoken vijandelijk© batterijen reeds naar den chef van den staf doorgezonden Sn ds bevroren loopgraven. De bekende oorlogscorrespondent. Philip Gibbo 3chrijft in do „Daily Chronicle" „Gisteren en vandaag hadden wij ten paar uren zonlicht, on do besneeuwde velden schit terden zoodanig in do zon, dat het heldere witte landschap iemand de oogen verblindde. Maar toch wekt© het schouwspel bij niemand vreugde. Het was zoo mistroostig en het maakte onze zio] zoo koud. Het bleek© licht bracht geen warmte mee. Achter de linies lag do sneeuw dik op de daken dor Fransche landhuizen en van do dak- gooten hingen lange ijspegels. Over <lo slag velden bewoog zich een mist, alsof de adem tocht der aarde als damp opsteeg zooals de adem der monsdien. Het zicht was slecht. Onze waarnemers in de kabelballons konden van hun mand uit niets zien, zelfs niet de vlammen der ontbrandingen van kanonnen, dio den gebeden dag door dreunden. Duitsche vliegers maakten gebruik van het weder cn kwamen op gering© hoogte door den mist hoen aanvliegen, in do' hoop wat bommen te kun nen uitwerpen vóór ouzo luchtmannon hen zouden kunne$ zien en yetio&en .of yoor .oaze. GOETEBOKGa Het QocteWgcr b s. „Adolf" (835 t.) is bij de Or'.cney-cUandeft gezonken; iie bemanning ia gered. STOCKHOLM. Naar verluidt zijn vijf j Zweedsche stoomschepen, met kolen uit Engeland naar Zweedsche. havens .vertrok ken, in het versperd© gebied in de Noordzee tot zinken gebracht. LONDEN. Lloyds meldt, dat het Engol- scho s.s. „Greenland" gezonken is; d© be manning werd gered. BARCELONA. Uit Alexaudrië is be licht ontvangen, dat in de dagentvan 20 tot 29 Januari twee met tarwe geladen Engelsche schepen, van 11.G00 en 10.000 ton door een duikboot zijn tot zin ken gebracht. LONDEN. Het Engelsche s.s. „Kya- W. Robertson te Glasgow. Red. Het visschersvaartwig „Beivoir Castlo" is gezonken. LONDEN. Lloyds meldt: Het Engelsche s.s. „Longscar", het visschersscbip „Mary Bell" en het zeilschip „Percy Roy" ziin gezonken. LONDEN. Lloyd's bericht: De Engel sche stoomschepen Marie Leonliardt, „Marion Dawson" en „Queenswood" zijn gezonken. De bemanningen van de „Marion Dawson" en a© „Queenswood" zijn gered. Het zeilschip „Friendship" en de bagger- schuit „Leven" ziin gezonken. LONDEN. Lloyds meldt, dat het Engel sche s.s. „Lady Ann" op een mijn geloopen en gezonken 13; twee man der equipage zijn gedood, vijf gewond. LONDEN. De Engelsche stoomschepen „Hoj>amoor" en „Afton" zijn gezonken. CHRISTIANIA, 17 Febr. (W.-B.)Het Noor sche gezantschap to Parijs seint-, dat de Noor sche stoomboot „Nordkap" (322 ton) van Bilbao naar Nantes, met een Jading hoefijzers op 12 Februari zonder waarschuwing twaalf mijlen van do kust in don grond is geboord Van do bemanning van elf man zijn op 13 Februari vief man to Falmouth aan wal ge bracht. Heb lot der anderen is onbekend. LONDEN. Naar Lloyds meldt, is het Engolschja s.s. „Rom&Jalen" gezonken ook meet het s.s. „Worcestershire" van do Bibby-Maatschappij in den grond zijn ge boord LONDEN. Het s.s. „Valdes" van Li verpool is zonder waarschuwing getorpe deerd. De gezagvoerder en een deel der equipage is geland. Twee man zijn gedood; negen worden vermist. In de Zwarte Zee. PETROGRAD. Russische schepen ver nielden bij do kust van Anatoli© 16 zeil schepen. Bisiruëniand. Hofbericht. H. M. de Koningin lieeft ten Koninklij ken Paleico ontvangen dr. Milan G. Miloye- vitch, Servisch zaakgelastigde bij de Ne derlandsche Regeeriug. De Minister van Buitenlandsche Zaken, jlir. dr. Loudon, stelde den diplomaat aan Iïa-re Majesteit voor. IVSr. S. van Houten. De oud-minister mr. S; van Houten mocht Zaterdag onder zeer talrijke blijken van belangstelling zijn 80ën verjaardag vieren. Van verschillende zijden stroomden reeds in den morgen do gclukwcnschen in verschil lende vormen den tachtigjarige toe. Een groot aantal bloemgcschenken sierden zijne woning aan de Riou-wstraat. Naar wij vernamen, heeft ook H. M. do - Koningin-Moeder van Have belangstelling doen blijken. Zij kot den heer Van Hou ten door haren kamerheer-secretaris jhr. W. Röeil namens li. M. compiimenteeron. Do aftredende Oostenrijksch- Hongaarscho gezant. De aftredende Oostenrijksch-Hongaar- sche gezant, baron von Giskra heeft Maan dag 19 dezer met zijn familie de Residentie verlaten, om na ©ven verblijf van eenige dagen in Amsterdam naar zijn land terug te boeren. W. J. Hoffmann. Te Nijmegen is overleden, op 83-jarigen leef tijd, de heer \V. J. Hofimann, luitenant, ter zee, het vorig jaar uit India teruggekeerd. De Volksvoeding In tijdon van schaarste en duurte. Door don Volksbond tegen drankmisbruik is met do medewerking van de Utrechtsche Indus trie- en Huishoudschool een blaadje uitgegeven, getiteld „Do voeding in 1/et arbeidersgezin,: Nuttige wenken voor do arbeidersvrouw in tijden van schaarst© cn duurte". Dit blaadje van een 8-tal pagina's bovat tal van wenken omtrent de eisehen, waaraan de eenvoudigste maaltijden zooveel mogelijk moeten voldoen, e:i omtrent de middelen (hooilast en papier) om met besparing van brandstoffen en gas, stamp afweerkanonnen, de „Archies", op ben gerit! zouden kunnen worden. Zij namen do kt' waar on moesten soms daarvoor boeten. VI werden er ontdekt ©n neergeschoten. Ik zc. een machine dia traciitt© te ontvluchten van zeer dichtbij gevolgd werd door de wolkj. van onzo shrapnelis. De vèrdragende kanonnen waren aan b werk en beschoten punten, waarvan de ru ting en do schootsafstand reeds van t© voi bepaald waren, waarbij- men rekening had g houden met- do „afwijking van den dag", w. z. don invloed van atmosferische" factor? zooals: wind, luchtdichtheid enz. De vijai verknoeide ccnige zware projectielen op c< onzer dorpjes, waar ik mij toevallig be von In een oud koffiehuis zaten een paar En}, sche officieren het middagmaal te gebruik©. Het was een plaats die toevallig niet liet lr. van do naburig© steden en dorpen had gedoe en van het. kanonvuur dat overal elders vr woesting had teweeg gebracht, bijna niet lm. Een klein Fraaisch meisje diende, niet str: lende oogon, do croute-au-pot rond voor dez Engelsche officieren, die haar in slecht Franse aardigheden zeiden. Buiten knalde iets 'uiteen niet zoo heel dichtbij. Do man die naast m; zat trok even zijn wenkbrauwen op, luisterd en at vervolgens zijn soep vorder op. Telken weer klonken er ontploffingen en dan keken ei mannen op, luisterden even, maar zeiden niets. Het Fransche meisje scheen het niet te hooren. Zij bracht wat blanquette do veau aan do Engelsche officieren en bleef steeds glim lachen, ofschoon pas eon paar dagen geleden was, dat hare buren in den kelder onder het pum van hun huis bedolven waren. Door een gat in den muur gierde d© wind naar binnen. „Brr, wat ©en hondenweer!" zei een van de officieren. „Ik begrijp niet hoe onzo jongens het kunnen uithouden. En dm donken allen die dozer dagen den nacht in hunno kwartieren kunnen doorbrengen. He', zijn de mannen in do loopgraven, die de hevig ste kou en de grootste ««xtberjnges .»9êtea r A 1 4

Krantenbank Zeeland

De Soldatencourant. Orgaan voor Leger en Vloot | 1917 | | pagina 2