OP 2EE. ^OXj'P.A'X'JfcajJXrOO'O IPS. van SZondag Si A^ril 19 16 meter meer in bezit van do Duitsche stelling, rlun verhezen waren verschrikkelijk. Van het grootsche Russische plan is niets meer over gebleven. Eon succes, waarop de Duitscho soldaten bij Postawy trotsch kun nen zijn, die dag en nacht in artillerievuur, dikwijls tot het bovenlijf in het water, weer stand boden fwin ïnfanterie-aauvallen en zelfs nog kracht hadden voor tegen-a an vallen. 1 usschen liet Naroes- en Wiszniew-meer werden do heuvels bij Moltrzyce tegen het aanbreken van den morgen den 27en Maart hernomen, om weer ecg goeden artillerie-waar nemingspost to hebben. Deze granaatheu vel werd in stormloop met do bajonet ver overd. Do onmiddellijk door de Russen onder nomen tegenaanvallen werden afgewezen. Den oen trachtten de Russen hier tenminste een plaatselijk succes te behalen door uit de stel lingen te 1 Hier wordt ons voorgesteld het vervoer van Oostenrijksche gewonden in Servië. Er staan lang niet altijd auto's of ziekenwagens, nog minder treinen gereed om do gekwetsten te vervoeren, men moet van alle mogelijke vervoermiddelen gebruikmaken. Hier zien wo een eenvoudige slede, van wat stroo voorzien, waarin een paar gewonden naar een veldhospitaal worden gebracht! «de toekomst van Polen en België. Terwijl hij met nadruk zei, dat Polen nooit weer Russisch mocht worden, betoogde hij omtrent België,'dat Duitschiftnd genoegen zou nemen met reëele waarborgen, dat België geen militair of econo misch bolwerk tegen Duitschland zou kunnen zijn. Men zou deze verklaring omtrent België kun nen noemen het afstand doen van ancxatieplan- nan, hetgeen ook hieruit blijkt, dat voor de Vlamingen waarborgen verlangd worden voor een gezonde ontwikkeling op den grondslag van hun Nedorlandsche taal en karakter, in over eenstemming met hun rijken aanleg. Verder lezen wij nog in de verslagen der rijkskanseliersrede de duidelijke verklaring, das een vrede met den terugkeer tot den toe stand voor den oorlog, prijsgeven dus van alio Duitsche veroveringen, met meer moge lijk is. Wat de Duitsche koloniën betreft, zeide de Rijkskanselier, dat het lot daarvan beslist wordt cp het vasteland van Europa. De over- I winningen der Duitschers zullen die koloniën wcor in hun handen brengen. Van belang is, en niet het minst voor ons ook, wat de Rijkskanselier meedeelde over de meening der regeering aangaande den duik- booten-oorlog. Zijn woorden kwamen ongeveer op het volgende neer: ..Geen nuchter denkend neutraal, of hij ons welgezind is of nie't-, kan ons het recht be twisten ons te verdedigen tegen den. tegen de bepalingen van het volkenrecht indruischen- den uithonger in gsoorlog, niemand kan van ons verlangen, dat wij ons do verdedigingswape nen, waarover wij beschikken, uit de hand laten rukken. Wij gebruiken ze en moeten ze gebruiken. ,,Wij eerbiedigen de rechtmatige rechten dei* neutralen op wereldhandel cn wereldverkeer, maar wij mogen verwachten, dat de welwil lendheid, die wij betoonen, begrepen, ons recht en pnze plicht om met alle middelen wedervergelding te oefenen voor de uithonge- ringspolitiek onzer vijanden, die zoowel met het volkenrecht nis do elementairste monsche- lijkheid spot, erkend worden." Ter besnaring van kunstlicht. BERLIJN. De Bondsraad besloot dat van 1 Mei tot 30 September 1916 de klokken eeri uur moesten woraen voor gezet. Dientengevolge zal 1 Mei reeds op 31 April des, avonds 11 upr be ginnen 30 September echter met een uur worden verlengd opdat op October de midden-Europeesclie tijd weder van kracht kan worden. ENGELAND. Zeppelins beven Engeiand. LONDEN. Een Zeppelin wierp Woens dagavond bommen op de noordoostkust. Hij werd verdreven door afweerkanonnen. LONDEN. Aan den raid in den nacht van Woensdag op Donderdag boven de noordoostelijke graafschappen van Engeland namen drie Zeppelins deel. De eerste deed eon aanval te ongeveer negen uur, maar werd door het vuur der afweerkanon nen verdreven, na vijf bommen te hebben geworpen, die noch schade, noch ongeluk keu veroorzaakten. Er wordt bericht, dat de Zeppelin door het geschutvuur werd ge troffen. De tweede Zeppelin verscheen bo ven een andere plaats te .10 uur 15 en wierp geen bommen. De darde deed een aanval op een andere plaats, maar richtte slechts •lichte materïeele schade aan. Het totale aantal bommen dat geworpen werd bedraagt 24 ontplofbare en 24 brandbommen. Een kind is gedood, twee mannen-, een vrouw en vijf kinderen werden gewond. x Er werd geen militaire schade aange licht. LONDEN. De Eastern Morning News" meldt, dat de Zeppelin boven een stad op d6 noordoostkust verscheen. Het luchtschip werd behoorlijk ontvangen. Zijn aanwezig heid, werd onmiddellijk opgemerkt; een zoek licht werd op er gericht, waarna dadelijk een heftige artilleriebeschieting volgde. Het was een heldere nacht, zoodat de Zeppelin duidelijk zichtbaar was, Heb lucht schip bewoog zich niet op groote hoogte en bleef ©enigen tijd op dr/elfde plaats, als aarzelend welke richting in te slaan om te ontsnappen. Tevergeefs trachtten de lucht- vaarders den bundel van bet zoeklicht te ontwijkenmen zag de projectielen er om heen -uiteenspatten. Tenslotte verdween de Zeppo in in oostelijke richting, na eenige bommen op de voorstad te hebben geworpen. BERLIJN. Onze marine-luchtschepen Verwoestten in <len nacht van 5 op 6 April een groote ijzerfabriek bij Whit by, met hoogovens en uitgestrekte in richtingen, nadat_ vooraf een batterij. de aanvallende luchtvaartuigen voortaan veel sneller bestreden kunnen worden, dan tqtdusverre het geval was. FRANKRIJK. Van het Westelijk Ooflog^terresn, PARIJS. De Duitschers beschoten hard nekkig de saillant van Bsthincourt en de Poivre-heuvel. Dat voorspelde een aanval, maar ons gordijnvuur belette den vijand zich te ontplooien. Een handgemeen ten zuidwesten van het fort Douaumont stelde ons in staat over een front van 500 meter de vijandelijke loopgraven tot een afstand van 200 meter te naderen. In Lotharingen en Woëvre artillerie- activiteit. Gedurende Maart, waren de Fransche vliegers zeer actief. Zij schoten 31 Duitsche toestellen neer, van welke er negen terecht kwamen in onze linies, vier andere werden door afvveerkanonyuur neergeschoten. De Franschen verloren dertien toestellen, van welke twaalf binnen de Duitsche liniën. De Duitsche vliegers hebben in last zoo weinig mogelijk boven de Fransche liniën te vliegen. LONDEN. In den vroegen morgen van Donderdag, ,na een zeer hevig bombardement, deed. de vijand een aan val op de nieuwe loopgraven bij St. Eloi. Het gevecht duurde den geheelen dag voort. Een kleine afdeeling van den vijand drong een van onze loopgraven bij maar werd' dadelijk ver- binnen, dreven. Wederzijdsehe artillerie-actie in de buurt van Lievin, Lens en ten zuiden van Boesinghe. De strijd om Verdun. PARIJS. Na de zware verliezen van den vijand gedurende de beide laatste dagen, deed de Duitsche infanterie Wiens- dag geen enkelen aanval. Ten oosten van de Maas hieven de Fran sche troepen eenig terrein winnen in de loopgraven, ten noorden van het Caillet.be- bosoh; hst Duitsche legerbericht van heden geeft eindelijk stilzwijgend toe, dat de Duitschers deze weer hebben mo'eten opge ven. De artilleriebeschieting verminderde in hevigheid en duurde slechts bij afwisse ling voort op het front- DouaumontVaux. Ten westen van de Maas was de nacht evenals de dag vrij rustig. De noodzake lijkheid voor den vijand om zijn artillerie munitie aan te vullen, evenals zijn gedeci meerde troepen geeft wellicht de verklaring van deze rust. De jongste gevechten om het- Avocourt- bosch, het Caillet-tebosch en bij Vaux heb ben trouwens de Duitschers kunnen over tuigen, dat de Franschen hun hardnekkig de stellingen betwisten, welke onmisbaar zijn voor het bebopd van Verdun. BERLIJN. Officieel bericht uit het hoofdkwartier. Ten W. van de Maas was het Woensdag door voorbereidingsvuur op de streek van Haucourt, zeer levendig. In den namiddag trad ook de infanterie op. Zij namen in storm het dorp Haucourt en het sterk' aan gelegde Fransche steunpunt te O. van die plaats. Afgezien van groote verliezen, moest de vijand 11 officieren en 53 "man van ver schillende divisies ongewond in onze han den laten. Op den rechteroever van de Maas werd een nieuwe aanvalspoging der Franschen tegen do door ons in het Bois la Caillette en ten N.W. daarvan op 2 April genomen stellingen verijdeld. Een neurciogsn-congres. Te .Parijs is dezer dagen een congres van neurologen geopend, dat zich in het bijzon der met de behandeling van door den oorlog ontstane zenuwziekten za-1 bezig houden .Engeland wordt door dr. Henry Head, een bekend neuroloog, vertegenwoordigd. RUSLAND. Het Russische offensief. Omtrent het mislukte Russische offenric 1 schrijft Rolf Brandt uit h«t oostelijk hoofdkwartier aan de ,,Taglicl}e Rund sola au", d.d. 29 Maart: lingen te komen, die bier bijzonder ongunstig liggen, onder water stnan, Zeven maal vielen zij aan voor zij uitgeput, waren. Gevangen ge nomen'officieren verklaarden dat de troepen steeds moeilijker 'voorwaarts te krijgen waren. Het aantal overloopers, dip klagen over de onder water staande stellingen, neemt toe. Tegen het aanbreken van den morgen van den 2!)en vielen de Russen opnieuw bij Moltrzy ce aan, maar bij de derde maal gaven zij het op. Vuurgolven gaan in den nacht van artil lerie naar artillerie. De Russen schijnen ech ter niet meer te opereeren "volgens een vast plan, al zullen zij in do. komende dagen wel weer aanvallend optreden. STALIÊ. Oostenrijk en Staiië. ROME. Activiteit van onze kleine af- deelingen langs het front van het Stilfur Joch tot Guidicaria. Artillerieduels tusschen het Gardemeer en de Boven-AsticoIn het Suganadal bijzonder heftige artilleriegi vechten in d© Larganza-zone. De vijand werd teruggeslagen met zware verliezen, wij maakten dertien gevangenen. Aan den Boven-Isonzo belemmerden regens en nevel de actie der artillerie, die echter vrij leven dig was op de hoogten ten noordwesten Görz. Op den Karst werden in den nacht van 5 April twee kleine aanvallen van den vijand op den Mont San Michela slagen WEENEN. (Officieel). Op de hoog vlakte van Doberdo werden, ten O. van Selz, de onlangs door den vijand genomen loopgraven geheel van vijanden gezuiverd. Italia,ansch© tegenaanvallen mislukten. In Ledro' en Judicarie onderhield de vij andelijke artillerie een levendig vuur. Aan vallen van zwakke Italiaansöhe afdeel ingen tegen onze posities ten n.w. van het Ledro- rneer wenden afgeslagen. Overigens beperkte de actie zich tot matig artillerievuur op enkele deeïen van het front. bergingsboot werd gearresteerd. Een Griek- seho agent van politie trachtte tevergeefs de gevangenneming to verhinderen. Eerst toen de menigte, die hier op den Zondagmiddag wan delde, een dreigende houding aannam, lieten cio Franschen de Duitschors los, scheepten zich vlug in en voeren er vlug van door met do heide gevangenen, die zij aan boord hadden. Gnebscho regeering heeft heden gepro- nadat ten ÏJ". van Hull, met springbom- men buiten gevecht was gesteld. Voorts werden fabneksinrichtingen te Leeds en omgevihg, en een aan ted stations in het industriegebied aangevallen, waarbij zeer goede resultaten werden waargenomen. De luchtschepen werden hevig beschoten, doch keerden alle onbeschadigd terug. Een tweede Zeppelin beschadigd. LONDEN. In het Lagerhuis deelde de ondersecretaris van Oorlog Ten- nant mede, dat behalve dat de L 15 neergeschoten werd, er ook nog een tweede Zeppelin op eenïgen afstand van de kust is getroffen. Er ia n.l. een carbon-af druk van den tekst van een draadloos be richt, waarin de commandant van dat luchtschip hiervan mededeoling deed, ge vonden. Tennanfc verklaarde voorts, dat de defen- uUrvi organisatie zoodanig is uitgebreid, dat j Hot is duidelijk waar te nemen, dat een vast, plan ten grondslag lag aan de enorme Russi sche aanvaisbeweging tegen bet front van het; leger van Hindenburg. Zuidelijk van Dh naburg, noordwestelijk van Postawy en tus schen de Narocz- en Wisznicw-meren wilden zij met alle kracht t-wee wiggen drijven. Wilna was het eerste doel, dat .men van beide kan ten bereiken wilde. Men dacht aan den beken den Duitsphen tang van Przasnysz. Iets later begonnen de Russen mot den aanval op hev Diinafront, die in het midden, hij Jaeobstadt ongeveer, ingedrukt moest worden. De ont wikkeling ging hier langzamer. Met den voor de Russen buitengewoon bloedigen stormaan val van den 26en Maart noordwestelijk van Jaeobstadt schijnt hier voorloopig het hoogte punt bereikt te zijn. Noordoostelijk van jfostawy hielden de Rus sen sedert den 22en hun aanval binnen kleine re grenzen. Bij Wileity werden wel aanvallen in den nacht ondernomen, doch de infanterie versterkte haar aanvallen zuidelijk van Wi leity in de buurt van Muljarshc^ Den 27cn Maart vielen de Russen hier met volle kracht aan. Nieuwe Siberische troepen werden in het vuur gebracht, tweo Russische divisies storm den in dichte golven, maakten zich meester •an een klein sfultje bosch, werden echter ver nietigd door hot Duitsche roffelvuur. De Duitsche infanterie nikte hot bosch weer bin nen., 'a Middags hadden de Russen geen De strijd bij Doberdo en Görz. Het binnendringen van sterke Italiaan- sehe afd-eelingeai, zoo seint Leonard Adelt a-an het Berliner Tagoblatt", in het Oos- tenrijksch-Hongaarsche front bij Selz wordt door het commando daar tegengegaan door stelselmatige tegenaanvallen, die nog aan den gang zijn. Het bedreigde gedeelte loopt oostelijk van i hier in eenvoudige serpentines naar de Isonzo-vlakte afdalende weg Doberdo-Ronchi. boven het verwoeste plaatsje Selz. De door d© Itahaansche artillerie vernietigde en daarop door de Italiaansche infanterie bezette schan sen liggen' zestig tot zeventig meter bóven de Isonzovlakte, doch liggen zelf weer dertig of veertig meter beneden de beide heuvels Monte Dei Busi en Monte Closisch, die den sector van Selz in noordelijke en zuidelijke richting afslui ten en in Oostenrijksch-Hongaarsch bezit zijn. Deze omstandigheid ontneemt aan het succes van de Italianen alle beteelcenis en verkleint den invloed op den algemeenen toestand. Het binnendringen van den vijand,werd niet zoo zeer veroorzaakt door de vermetele dapperheid van zijn infanterie, dan wel door de gunstige ligging van zijn zware kust-batterijen. Behalve over de lichtere veldartillerie, die zich bene den Selz tusschen Staramzano en Rpnchi in het zand en tusschen de ruïne van de plat gescho ten dorpen ingegraven heeft, beschikt het. derde leger van den hertog van Aosta op den uiter sten rechtervleugel over zoogenaamde lagunen- batterijen. Dat zijn kuststukken én scheepska- nonnen van zwaar kaliber, die gedeeltelijk aan den Sbobba genaamd en mond van de Isonzo staan. Deze reusachtige kanonnen wierpen hun geweldige granaten, die de soldaten kleerkas ten en .omnibussen hebben gedoopt, in de schansen van Selz. Daarom hebben de Oostan- rijksch-Hongaarscho marine-vliegtuigen ten tweede male een p'oging gedaan om op de drij vende batterijen in den mond van de Stobba zware bommen te werpen. Deze poging had ondanks het hevige vuur van do ballonkanon- nen een uitstekend resultaat. Er werdeii eenig© treffers waargenomen in de batter ij- telling. Bij het bruggenhoofd van Görz en op de hoogte ten noorden daarvan is de strijd weer bloedig opgevlamd.. Met versehe krachten doet de v and alios om terrein te winnen en don boog om Görz weer nauwer to spannen. Het «rcooncentreerde vuur van de Oostenrijksch- Hongaarsche artillerie bracht, hun zware ver- bezen toe. Bovendien verloren zij 350 gevan genen. Op het overige front, vooral in het Feil a-dal en in den sector van Plöcken en :n de Dolomitcn, wordt het artilleri.eduél feller, BULGARIJE. Gespannen verhoudingen tusschen Bulgarije en Roemenië? LONDEN. De .Daily News" meldt uit Athene, dat dé betrekkingen tusschen Bul garije en Roemenië gespannen zouden zijn. Het is mogelijk dat Bulgarije het initiatief ral nemen' tot een oorlogsverklaring. Volgens een bericht uit Sofia- zouden tien Guit,schers gearresteerd zijn onder beschut "jging van spion nag©Zij zouden in beh ingen hebb&n verstrekt aan Roemenië. Do v testeerd, omdat haar niets anders overbleef. Wanneer zij mot geweld antwoorden zou, dan zou Griekenland morgen broodeloos zijn. De Fransche commandant gaf, als altijd, als rcd« op, dat de Duitschers den Duitsch cn duikboo- ten hulp verleend hadden. Maar ieder, die het groote aantal entente-spionnen in de liav Patras gezien hoeft, weet, dat dit niet moge lijk zou zijn, ook indien ooit een duikboot deze haven bereikt zou hebben. Ook Athene .word gisteren gealarmeerd door do nank Engelsche en Fransche schepen. In den Piraeus bleven twee groote Engelscho pantserkruisers en twee torpedobooten liggen, terwijl twee Fransche torpcdovernielers de haven binnen voeren, waarvan er een ankerde tegenover hét stadhuis. Aan land ging een officier in bur- gerklecding. Hot welcte echter ongerustheid dat vijftig soldaten in khaki bij de reeling stonden en dat de landingsbrug uitgelegd was Heb bleek echter dat deze soldaten bestemd waren als bemanning voor tweo kleine sleep- booten, die de Engelscben kort geleden ge kocht hadden voor een vaart op Korfoe. 's Nachts verlieten allen de haven. Daaren tegen verscheen hedenmorgen een Franscho torpedoboot in Phaleron, die daar, waarom weet men niet, voor anker ligt. De berichten uit Patras kwamen ongeveer tegelijkertijd binnen met het bericht van het Duitsche vliogerbombardement op Saloniki. De opwinding was in Athene tamelijk groot, en in de Kamer had 'een levendig debat plaats, omdat bet gerucht ging, dat door dit bombar dement eenige Grieken gedood zouden zijn. De overgroote meerderheid van de Kamer vestigde er echter de aandacht op, soms in hartstochte lijke bewoordingen, dat de actie der Duitschers niets anders dan het gevolg was van de poli tiek, door de Franschen in het leven geroepen. Dq opwinding bedaarde, toen men hoorde, dat niet honderden Grieken gedood waren, zooals men eerst vertelde, doch. dat zes Grieken ge dood en zestien Grieken gewond waren. Ook is het grootste gedeelte van de schade niet veroorzaakt door de vliegerboramcn, doch door het vuur van de ballon-kanonnen, die de Duit sche vliegers van de schepen beschoten. Van i de 23 vliegmachines vielen er slechts zeven de j 1 aan. De andere wierpen bommen op de verschansingen 'in den omtrek. De explosies duurden zoo lang, dat den volgenden dag den troepen nog de toegang verboden werd in een wijden kring tot de naburige depots. Het vijandelijke escader vloog eerst op, toen de Duitschers vertrokken. De regeering zond een protest naar Parijs ügens de arrestatie der Duitschers in Patras. Doch van meer belang is nog het feit, dat dien Zondag voor de eerste maal het Grieksclie volk partij trok voor den Duitschei- cn diens arres tatie verhinderde, toen de politie hiertoe niet in staat bleek. Dit kan als symptoom niet ge noeg naar waarde geschat worden en komt overeen met de andere voorbeelden, die ik in den laatsten tijd berichtte. En het gebeurde nu is zoo veel te belangrijker, omdat Patras nog als de eenige Venizelistische stad van den Poloponesus geldt. Iets dergelijks is tegelijkertijd gebeurd op het eiland Jós. Daar landde enkele dagen ge leden een Engelsch oorlogsschip, de bemanning doorzocht huizen en winkels en wilde den Duitscli-gezïnden politicus Amirdakis gevangen nemen. Maar de boeren en visscliérs schoolden bevrijdden den man. Ook op het eiland Tliassos verhinderde de bevolking het, dat 'ngelsche matrozen een Duitsch benzineschip in beslag nanien, dat door de Grieksclie autori teiten gerequireerd was. Op Kreta is bet volgende gebeurd. Daar eischte de Fransche consul van don prefect de arrestatie cn uitlevering van de Duitsche cn Oostenrijksche consuls. De prefect weigerde en het verschijnen van een Grieksch bataljon maakte aan de actie van den Franschen consul een einde. De consuls trokken zich van Kanea terug naar hun landhuizen. Sedert dien tijd wordt Kreta van de noordzijde geblokkeerd. Machteloos staat echter Griekenland tegenover de Entente, waar deze groote troepenmachten geconcentreerd heeft, in Saloniki en op Korfoe. sagiers waren op de hoogte der veiligheids maatregelen I)e bemanning had den vorigen dag nog sloepexoereities gehouden. De sloep- commandanten waren behoorlijk voorbereid. Hot plan was, naar de gezagvoerder mede deelde, hij den Noord-Hinder ton anker te gaan on daar te wachten tot het dag werd. Do voorzitter: Waarom voer u 58 avondsP Do kapitein: Tot don' Noord-Hinder beschouw ik de route .als ongevaarlijk. Als ik niet 's avonds vertrek, kom ik juist met don- leer in do gevaarlijke zone. Ik kan niet op óén dag tot in de Downs lcomen. Voorts deelde kapitein V'ij tem a mede, dat in do hutten licht brandde. Eon booglamp be scheen 'den naam „Tubantia". Voorts was do naam nog zichtbaar in den lichtbak tusschen do schoorsteenen. Togen 2 u. 30 min. had hij bij den Noord- Hinder moeten zijn. Het. gezicht was een mijl of vier. Om 2.15 werd 17* vaam water gelood. Heb was zwaar heiig. De zee was woelig, er was weinig wind. De'eerst© officier had de wacht mot don 3en en ten. Op den bak en in hot Kraaiennest werd uitkijk gehouden. Het schip liep 9 mijl. Hij was in de kan-rien-kamor. Hij hoorde don 4en officier zoggen„Kijk daar eens!" Juist wilde hij uit de kaartcn- kamer gaan, toen er oen ontploffing plaats had. Hij zag-een rookwolk van kruitdamp. Er viel ecu regen van glas en houtneer. Door den luchtdruk werd hij weer in de kaa-rten- kamer geduwd. Do ontploffing had plaats aan stuurboord. Het schip werd niet opgelicht, ompas bleef betrekkelijk rustig. gfiHSffi&HHSBB!rEOTE 7 Jormarfpm-TabletteR: vprfiietigon de bacteriën van j verkoudheid, influenza, angina, roodvonk enz., in mond en kael en beschermen issmetting. Act 1 TOR2CUE. In den Kaukasus. PETROG RAD. Communiqué van den Russische nsfcaf: In het kustgebied trachtten de Turken opnieuw ons aan te vallen. Alle pogingen mislukten in het vuur onzer hand granaten. In het Boven-Tsjorokgebjed- ver dreven onze troepen de Turken uit ver sterkte stellingen en rukten op naar het westen. In het Terdjourdal deed de vijand aanvallen over een uitgestrekt front, maar werd overal afgeslagen. SPANJE. Een Spaansche prciestnota. MADRID. Spanje'zend een nota aan Duitschland, waarin wordt geprotesteerd tegen de torpedeering van de Sussex", waarbij verschillende Spanjaarden het leven verlorenen tegen de torpodesri ng van het Spaansche handelsvaartuig „Vigo", in de Golf van Biscaye. Bp: Samenwerking van neutralen. ansche dagbladen, zooals El Pais" ,b©s Noticias" te Barcelona drii aan op het beieggen van een conferentie van verte genwoordigers van a-lle onzjijdige landon, ten einde te beraadslagen over het nemen van maatregelen «om een eind© to maken aan Duitschland'e onwettig optreden ter zee. GRIEKENLAND. Da toestand in Griekenland. Emil Ludwig seint d.d. 27 Maart aan het ..Berliner Tagoblatt", dat de moeilijke toestand, waarin Griekenland verkeert, wel duidelijk hieruit blijkt, dat de regoering tegelijkertijd oen protest-nota zond naar Berlijn en Parijs wegens het bombardement van Saloniki en de arrestaties in Patras. De gebeurtenissen in Patras speelden zich op de volgend© wijze af In Patras landd© gisteren een Fransche tor pedoboot, zond een onderofficier en drio man aan boord van het Duitsche stoomschip ..Malta", dat sedert het uitbreken van den oorlog daar geïnterneerd lag. Omdat zij don commandant niet aantroffen, gingen de vior Franschen naar twee kleine Duitsche bergjng- schepon, die in de onmiddellijke nabijheid lagen en naar een Noorschen schoener, waar van een Duitscher commandant is. De Fran schen arresteerden dezen commandant, en den kapitein van een der bergingschepen, zonrler de redenen op te geven. Daarop gingen zij aan wal en deelden den havencommandant mede, dat zij de beide andero Duitsch© commandan ten wilden zoeken, om ook deze'mannen gevan gen te nemen. Do havencommandant protes teorde. De commandant van de .Malta" zag de Franschen komen, zette het op een loopen en ontkwam. D^ commandant van de tweede D© jjTuban:ia>s. De Raad voor de Scheepvaart stelde Woenedagraorgon een onderzoek in naar het zinken vaa bet stoomschip ,,Tuba,ntia" van den Koninklijken Hollandscben Lloyd, in de nabijheid van het lichtschip de „Noord- Hinder.", op 16 Maart. De Raad was aldus samengesteld: mr. A. J. Cnoop K op man 8, voorzitter, W. A 1- 1 i r o 1, L. Ro o s A b u r g, C. L. J. K o t- ting, D. B. H inlopen, C. M. van R ij n, P. de Boer leden, mr. H. B Tjeenk Willink, secretaris. De' hoofd inspecteur van do scheepvaart de heer A. D Muller woonde de zitting bij. evenalis de directeur van den Lloyd, de heer Wilmink. Er was voor de behandeling dezer zaak natuurlijk zeer voel "belangstelling van de zijde van gezagvoerders, stuurlieden enz. Ook merkten wij verschilden de heeron van het kan toorpersoneel van den Lloyd op. Er waren 11 getuigen gedagvaard. Kapitein-luitenant ter zeo C. J. Can ters, chef van den torpedodienst, woonde als deskundige do zitting bij. Eerst werd gehoord do gezagvoerder van de „Tubantia" de heer K. H. K. W ij t s m a. Hij deelde mede, dat de „Tubantia" op .15 Maart van Amsterdam vertrok. Om 5 uur was men in zee. Eerst werd koers gezet naar het Maas-vuurschip. Het doel der reis was Zuid- Amerika. Aan boord waren 80 passagiersde bemanning was 280 koppen. In de lading waren geen ontplofbare stoffen. Alle voor zorgsmaatregelen waren genomen. De passa giers hadden kaartjes voor do sloepen. De «loepen waren buiten boord gedraai^- Do Das- De machines werden gestopt, cn er werd achteruit gedraaid. Het schip blleef oven lig gen, daarop viel het 4 graden over stuurboord. Het schip lag dadelijk stil. Binnen 4 a 5 minu ten waren de bakboordsloepen buiten boord. Het inschepen der passagiers had geregeld plaats, Vuurpijlen werden afgeschoten en draadloos had men dadelijk verbinding met Scheveningen. Ecu half uur na de ontploffing waren ruim 4 en 2 nog droog. De machinekamer blleef nog lang droog. Eindelijk kwam het water er van boven in. Do waterdichte deureij waren reeds in IJmuiden gesloten, behalve de dienstdeu- ren. !nnen 12 minuten waren alle passagiers van boord. De „Tubantia" was inmiddels weer reoht lan liggen zij zonk direct vrij diep, onge- eer drie voet. De gezagvoerder keek later stuurboordzijde i zag, dat de geheele reeling weggeslagen was. Ook waren eenige sloepen vernield of be schadigd. De deuren der salons waren stuk, en ook de „social hall" was zeer beschadigd. Het dek was niet opgezet. Over een groote lengte waren de patrijspoorten vernield. De koperen randen waren er uit. Voorts zag hij aan stuurboordzijde een groot stuk ijzer uit den wand uitgebogen. De ruiten van zijn hut en van de Marcorii-hut waren gebroken. Kapitein Wijtsma bleef met den len offi cier cn een klem© 20 man aan boord. Hij had hoop, dat de „Tubantia" no°; zou blijven- drij ven. tot 6 u. 40 min. bleef hij aan boord. Er werden, signalen gegeven mot vuurpijlen. Ook werd hot draadlooze station te Scheveningen' geregeld op do hoogte gehouden. ïntU6Schon was het mistig geworden. Betrekkelijk langzaam zonk het schip. Het water was van hoven af in de machine-kamer gekomen. Het schip viel over bakboord en ver dween. Er had geen ketelontploffing plaats De „Breda" pikte de laatste sloepen op. Daarop bevonden zich ook 'véél passagiers en leden der bemanning. Kort na de ontploffing was men ten anker gegaan. De ramp had plaats naar peiling op 5 mijl W.Z.W. van den Noord-Hinder. Bij controle later bleek, dat niemand Ver dronken was. De le machinist H. Moss werd'daarop ge hoord. Hij was oiti 2 u. 15 min. op weg naar do mahkine-kamer,' om de maatregelen te nemen voor het ankeren van het schip, toen do ontploffing klonk. De machines werden dadelijk gestopt en op 'achteruit gezot. Allo waterdichte deuren waren gesloten.- Door de bunkers kwam het Water op de "plaat. De nooddynamo werkte uitstekend. De verlichting op het dok werkte tot het laatste oogenblik goed. Op een gegeven oogenblik kwam er water in de machinekamer. Hij meende, dat dit van onderop kwam. Do ontploffing had. op hem geen grooten indruk gemaakt. Hij voelde een veerenden stoot, alsof hij op een due d'alve liep- Hij werd later door de „La Campina" ge red. De 2e machinist J. K u ij p e r had do wacht. Op het bewuste oogcublik hoorde hij een zwaren slag en voelde het trillen der machines. Het was 2 u. 15 min. Later had hij van uit do sloep de scheur in het schip gezien. Zij liep over oen kolienpoon j tot aan. het shelter-dok. De platen waren om gekruld. Do 4e machinist J. A. Wouters had do wacht in de stuurbcords-bunker. In den don keren bunker zag hij bij do ontploffing een geelachtig licht-. Hij boorde een „reuzen- knal'1. Een tremmer, die bij hem was, kreeg ton golf water tegen zich aan, dat naar bene den in hot schip viel. Steenkolen vielen naar beneden er moet oen gat zijn ontstaan. Door een luikje kwamen beiden op liet tweede roos ter van de stookplaats. De bunker, waar hij zich eerst bevond, wils 2 meter onder watér. Mot een der laatste sloepen was hij van boord gegaan. De 4e stuntman P. O. M. van Leuven had de wacht op do brug: Hij stond bij de tele graaf aan bakboord cn keek uit naar den Noord-Hinder. Op vorige reizen had bij nooit drijvende mijnen gezien. Up een gegeven oogenblik zag hij een streep op het water, lichter dan de kleur van het water. Voor zoover hij zien kon, zag hij deze streep, die snel naderbij kwam. De streep was niet ©ï'g breed cn geleek op de zoglijn. van een snel. schip. Hij zag de streep op 6 streeken aan stuurboord, recht -op heb schip aan. Hij dacht direct, dat cr een torpedo afgevuurd word. Hu had nog nooit de bellenbaan van een torpedo o-ozicn. 1-1 ij riep: „Kijk daar eons!" Vóór hij nog do gelegenheid had naar stuurboord te loopen, hoorde hij de ontploffing en viel cr eon regen van glas en hout. Overste Canters vroeg getuige op hoe veel meter afstand hij de bellenbaan van het schip zag op bet oogenblik, dat do ontplof fing plaats had. G etuige: Op het' oogenlblik der ontplof fing verdween het einde van de streep, dat naar hem toegekeerd is, uit zijn gezicht. Hu stond op do brug, 16 meter hoog. Hij bevond zich 16 a 17 M. van stuurboord en 4 a 5 M. van bakboord. 4 r, Op een andere vraag van overste L anters dealde getuige nog mede, dat hij geen sproei- watcr Vóór de torpedo uit had gezien. Wel had hij den indruk, dat er onder water iets Voortbewoog. Overste Canters merkte naar aanleiding hiervan op, dat men ook geen eproei-water kan zien, wanneer de torpedo op eenige diepte gesteld is i Voorts deelde de deskundige méde, dat een torpedo, welke 42 mijl loopt en op een diept» van 4 meter gesteld is, een bellenbaan heotC, die 80 motor achter do torpedo komt- Op een vraag van den heer Roosen burg deelde getuige nog mede, dat by uit de snelUieid en de breedte van de witto streep afleidde, dat deze door oen torpedo, en met door een onderzeeër zelf was veroorzaakt. Later had hij eon rond gat herren water ge- eicn in don wond ran het eoliip, 2 meter breed enjïe u^tko'kV Groot keek in hot Kraaien nest. of hij den Noord-Hinder aag. Aan stuurboord zag hij eon witte «rtm». hij duidelijk kon volgen. Overdag had hij vToe- ger wel eens schietoefeningen met 'torpedo's gezien in kanaal l«j bij Halfweg. Hij had de bellenbaan gezien totdat de:: - !ffn f h°hlp was' °P 3 raeter stand kon hij do bellenbaan niet. meer zien H kan zich met vergissen; het moet de baan va een torpedo zijn geweest. Omtrent den afstand is zijn herinnering niet duidelijk meer. i iV?rj® zas '"J latcr fhiuw licht; li-', SST Ir dlt afk0Die% van een zort- bëllènW U,t d0ZeifdC J'iChiiBg als d' 1 v^rste C a n t e r s deelde hierop me-cto, dat uit het'onderzoek alhier op het torpcd' atelier ingesteld', gebleken is, dat de stukke;, m ons in d© sloepen gevonden ongetwijfeld a.- van een Schwartzkopff-torpcdó- Was het dus een Duil- komstig wa. luchtkamer. Do voorzitte sche torpedo? Overste Cantors: Ik durf geen conclu sies te trekken, daar op do stukkon geen merk stoud. Scliwartzkopfftorpedo's zijn geleverd aan Japan, Holland, Griekenland, Spanje cn eenige Zuid-A.meriknan.sche staten. Mijn con clusie is, dat de „Tubantia' zeker door een Soliwartzkopff-torpedo getroffen is. De natio naliteit er van kan ik niet mcedeelen. We! heb ik juist van het departement nog ge hoord, dat cr nu weer een stuk meiaal in een der sloepen is gevonden. Ook had hij verno men, dat er op de Wadden een bronzen tor pedo gevonden was. Een en ander zal nog onderzocht worden. Op desbetreffende vragen deelde overste Canters nog mode, dat op 6 streken mo:i de meeste leaps heeft een schip te treffen. Een Schwartzkopfi'-torpedo kan 1000 meter loopen. Uit het scheikundig onderzoek was ook ge bleken,- dat het gevonden metaal absoluut overeenkwam, met. onze Sch*,vartzkopff-tor- pédo's bij de marine in gebruik. Al was een torpedo op 4 meter diepte ge steld, dan kan het toch mogelijk zijn, dat het schip booger getroffen wordt, deeldo de des kundige nog mede. Naar aanleiding van een desbetreffende vraag deelde de deskundige nog mede, dat het moeilijk was uit het geluid der ontploffing en uit de kracht af te leiden, of deze veroorzaakt was door een mijn of een torpedo. De heer W i 1 m i n k, directeur van den LJoyd deelde nog mede, dat de gevonden stuk ken metaal met de grootste zorgvuldigheid be waard zijn, totdat zij ter beschikking van het departement van marine gesteld zijn. Ten slotte werd de le officier A. Vreng- 1 gehoord. Hij had ook de lichte d e n li i 1 streep op het water gezien. Hij had geen ge legenheid te waarschuwen. Terstond klonk do ontploffing! Eerst waren de passagiers een beetje overstuur, doch alles liep goed af. Eenige passagiers geraakten in het water bij liet stappen in do sloepen. Uit het duikeronderzoek was gebiteken, dat de. „Tubantia" een gat beeft, rlat 12 meter lang is. Het loopt van eén plaats ter hoogte van hot bruggedek tob onder de kimkielen aan den bodem van het schip. De bovenzijde van het gat is juist bij de T van liet woord Amsterdam, dat op de zijwan den is geschilderd. Een deel van de T is net verdwenen.'Eerst is het gat smal, naar onderen toeloopend, doch verderop verbreedt het zich. De „Tubantia" ligt met het gat naar boven, op 7 mijl van den Noord-Hinder verwijderd. Do 4e machinist A. J. C. de Groot deeldo nog mede, dat hij latcr in de sloep een zoek licht laag op het water had zien zwenken. Ook zag hij eenige oögenblikken daarna een zwarte massa op het water, als van een ondersteboven liggend vaartuig. Van het verdere verhoor der getuigen werd afgezien. Do hoofdinspecteur de heer Muller zeide daarop de conclusie aan den Raad over te laten. Do voorzitter vnn den Baad, mr. Cnoop KoOpmans bracht aan het slot dor zitting een woord van hulde aan den kapitein, officie ren en bemanning der ..Tubantia" voor hetgeen zij voor het redden der passagiers gedaan hadden-. Later volgt uitspraak. De „Medusa" op sleeptouw. Omtrent de pogingen tot berging van den i-.i - - - - 'en het Engelscben torpedojager „Medusa T?T" den grond loopen hij Terschelling, ver- 1 noemt de „Tel." nog van de opvarenden van den stoomtrawler „Celestine Juliette", die den torpedojager op sleeptouw heeft gehad, hot volgende 't Was den 3o> April 's morgens, dat wij de „Medusa" aantroffen op ongeveer 55.38 Noord en 6.18 Oost, geheel verlaten. We zetten een boot uit, roeiden er heen en stel den een onderzoek aan boord in. Daar Jiet schip verlaten was-, haalden wij de Engelsche vlag naar boneden cn zetten cr de Neder- lands'che vlag voor in de plaats. Later werd ons medegedeeld, dat w.ij dit niet hadden mogen doen. Nu, dan hebben we onwetend gezondigd. We besloten het oorlogsschip op sloop te nemen, omdat het daar. zeer gevaar lijk voor de scheepvaart cn vooral voor de visscherij lag. Do nog a,an boord zijnde scheepspapieren, die, naar we gisten, volgens enkele aanduidingen van groote waarde moes ten zijn, namen we méde. We konden den ankerketting niet binnen krijgen en hebben dien daarom maar laten schieten. We konden trouVens niet te weten komen of de boot voor anker lag, want we zagen behalve den uitloopenden ankerketting tocli nog 2 ankers aan boord. Den volgenden dag, den 4en April, brak onze sleeptros, doch we konden weer opnieuw verbinding krijgen en namen den oen April des morgens peiling op don toren van Terschelling. Na. ,nog eenige uren gestoomd te hebben .werden we gepraaid door het onderzoekingsvaartuig „Stortemelk", dab ons beduidde, haar te volgen. Het onder zoekingsvaartuig stoomde ons daarop voor, dorli kort daarop liep de torpedojager, 'die zooveel dieper stak dan wij, aan den grond. Spoedig daarop verscheen een Nederlandsche torpedoboot„ aan welks commandant wij de Engelscho scheepspapieren overgaven. Wij konden vorder niets doen cn vervolgden onze reis naar IJmuiden. 't. Spijt ons wel, dat wij 't schip zelf niet hebben mogen opbrengen. Wij znudon heb wel iu veilige haven hebben gebracht. De „Zeeland". Men meldt ons uit Vlissingeh Do mailbooten, der Maatschappij „Zeeland" varen niet meer naar Tilbury Docks, doch naar Gravcsend. Do mailboot „Prins Hendrik" Is te Vlis- singen binnengeloopen met 64 passagiers en ruim 600 zakken mail. De „Prinses Juliana". Naar "wij vernemen is het zoo goed als zeker, dat de „Prinses Juliana", van -de Stoomvaart-Maatschappij Nederland, die te Falmouth aankwam, om de Noord naar Nederland zal terugkeeren. Gezonken schepen. LONDEN. I>vd-, re'li' - -• Het Noorsche stoomschip „Baua" (groot 775 ton)

Krantenbank Zeeland

De Soldatencourant. Orgaan voor Leger en Vloot | 1916 | | pagina 2