tsA »tpwb» OP ZEE. Binnenland. T5T53 SOIL.'nATSKrCOUR.AWT Tra.n Woenssciag- £5 S3 3Vffena.:rT 19lb Gaven we onlangs een afbeelding van do vesting Verdun met haar wallenen torens en poorten, ziehier een kijkje op de oude Fransche vesting, zooals zij er van binnen uitziet, een gezicht aan de Maas, met ouderwetsche huizen en rechts de hooge kathedraal, met haar stompe torens. De hoofdkerk steekt hoog boven de andere gebouwen uit. Een zeer typisch kijkje uit een oude Fransche stad. RUSLAND. Van het Oostelijk oorlogsterrein. PETROGRAD. Aan het Riga-froilt "fa"den .Sn?SÏÏSt zetten Russische a£doclin°eu hunuo vorderingen soort ten vallen en tegenaanvallen dor Dmtsch - "ïsn^on'linkervleugel in do stroek van Jakobsstadt ten zuiden van Lievenhof. on •wikkelde zich ook oen gevecht. Aan het front in de stroek van Dunaburg versterken do Russ.sche troepen bi] gedeel terrein en zetten z.) hun- ne?n°rSreeVtenrtnoorden van Widz, vie- i Hp, Russische troepen een vijandelijke Slinï A sector ten noordwesten V1^dan^ahet"Sgo vnnr van den vijand forceeren de Russische troepen verschelden '"Sn'noordwesten van Postewa verijdelden 1. R,us^sche batterijen pogingen an d n ^jand, om onder een sneeuwstorm »,n stuk- S~seH. kt artillerievuur is daar in -TJffi StSid onveranderd^ Whoot6 do Duitschc artillerie Sohlock en sobers tot den aanva^ ove d£n ?„°„TtemSt«ven. Hevig artdler-.e- rnr °P «nige andere punten van dezen "ten wteton varDunahiirg aBnT:^-^Chenm«mendaarDnih sobers gevangen. Postawa en tns- Ten n^r"^nen Wischnewkoe-meren schen de Narotsch- en de °%T zuid» van Ka^ka V- westen ;^dDStefdoor geweervuur en bom- T» Galicië vief stellingen aan na^j 0ok hier ^Th,rd-ti vt^ Russen terug- «IdN- Hoofdkwartier.) bruggehoofd tn jtöteiadt t ^en torden van Widey in den loop varjtodg1 ten zuidwesten en ten zuiden van Dnnatog |f sUnVvaTdfDm£be versperringen dood den met een talrijke P noordwesten tegen het DuxUd»fr^Qt^arotscb en het van Postawy en tussen k eQ de Wiszniew-meer. De aanval m» vijand leed zware "ver ^z2,o te namen de W noordwes^n van Pos^vymaa q_ Duitschers een officier en gC'WEENEN. Geen gebeurtenissen van he- teekenis, berichten vermelde gye^r&fggJS verkennings-aldee 0 f<j^aRUg natuur- hoesten keer en. hoofdstelling van het w^varPn'an^BarïJei/de Russen jn de laatste weken n.rt gedaan. Bij de Beresina. Holf Brandt heeft een bezoek gebraent nan ho^fF.on^ dm-^te'ÏÏStandeirs liggen Pc ^"genderd meter van Ó?CLra'o^ het geheel was de toeotand elkaar. uve, uvu 6 rjivai. Een paar kilo - boven den gronn ^hter andeIB meter noordelijker ncu6 nUt loopgraaf steken,°zonder dat «u .£h^r met hmte^ne den schutter Wilh van Krmky ^•tJïïterden groote woerle tegen den man, ÏÏifwden tegelijkertijd toch ook een m rr>srj3ct voor hem. Hij zat er- totóhTeen boom, tweehonderd meter van Hnte «hnot. Eena m«nde men Jin nït ontdekt te hebben en nu begon men "'em stelselmatig te besoh.etem Mts een machinegeweer kwam er bij te pas. van da? af hield het schieten van Wnh TJ Krifity op. Men riep nu den Rumsonen vSiwSit toe: Willi van Knnky is ^ot'voort kort geleden was hier alles rustig Toen begon echter het geschiet op nieuw en de Ruiam riepen op hun beurt Willi is van verlof teruggekeerd. De soidnteu beweren echter, dat hij met meer a» ia. Mwechi^1 heeft h£t verbliif in de zware lucht van heli Russische dorp zijn overmoedige stoutheid een beetje ge temperd... Hot Russische offensief. Rolf Brandt seint aan de „Norddeutsche Allgemeiue Zeitung" Wat to verwachten was, is gebeurd. De Rus sen zijn een groot ontliastingsoffcnsief togen een breed gedeelte van het front van liet leger \an Hindenburg begonnen. Den 16en Maart dre ven de Franschen de zeven-en-twintigste divisie tegen de linie bij Verdun en den 17en Maart begon de Russischo artillerie zich van het Dryswjaty-mecr tot ten zuiden van 't Wisnief- ineer in to schieten. Behalve dd nood van hun bondgenooten bracht hun eigen ongelukkige positie den Russen er toe een poging te doen om hun stellingen te verbeteren. Op de meeste plaatsen Aan het oostelijk front is de toestand van de Russische graven bij hot begin van de dooi-periode bijna onverdiagelijk, daar zo meestal lager liggen dan de Duitsche linies. In het Litausclio merengebied h dit bijzonder sterk liet geval. Bij bet begin van het offen sief, dat met zeer sterke troepenmacht onder- nonion is, heeft men den Russisehen soldaten gezegd, dat zij de goede Duitsche stellingen moesten nemen om uit het water te komen. Oen lSen begonnen de aanvallen op het ge- heele front. Op een paar plekken, bijvoorbeeld ten noorden van Postawy, probeerden sterke Russische afdeclingen in de morgenschemering zonder artillerist ische voorbereiding een over rompeling. Ze werden gemakkelijk afgeslagen en twee uur later begon de Russische artillerie, die ten zuiden van het meer van Wisnief en ten noorden van Postawy bijzonder zich in spande. Op een heel smal fro.nt vielen eenige duizenden granaten. De uitslag van het trom melvuur was echter buitengewoon gering, zoo dat de stormloopende Russisobe troepen in een vernietigend infanterie- en machinegeweer-vuur kwamen. In dichte lioopen vielen, de Russische bestormers neer en nergens bereikten zij de Duitsche versperringen, ofschoon de liniën elkaar van vierhonderd meter tot op tachtig meter toe naderen. Ten zuiden van het Narocz-meer, waar het Duitsche front terug springt en gelegenheid tot flankeering geeft, werden alleen drie duizend doode Russen voor onze linie geteld. Hier werd gestormd, den heelen dag in verscheidene golven, terwijl bij Postawy, na den hoofdaanval van den lSen, geen nieuwe ernstige pogingen werden gedaan. De algemeene indruk is, dat ondanks de sterke voorbereiding,; de Russen niet meer zoo zorgeloos troepenmassa's opofferen als vroe ger. Dat zij desniettemin veel van het offensief hadden verwacht, blijkt daaruit, dat zij cavale rie hadden opgesteld, om ons te vervolgen. De Duitsche verdedigers hebben slechts geringe verliezen geleden. Tn den nacht van den lSen op den 19en heerechte rust." GRIEBCENL AMD. Een luchtgevecht. SALONIKA. Vrijdag deden 22 aeropla nes een aanval op de Duitsche stellingen. Zij wierpen bommendie groote schade aan richten. De aeroplanes werden aangevallen door Duitsche gevechts-vliegtuigen, waar van men er één brandend zag neerstorten. Een Fransche machine werd beschadigd en moest dalen binnen de Fransche linies, waar zij in brand geraakte. De beid a aviateurs bleven ongedeerd. riiRKIJE. Generaal v. Mackensen te Kor.stantinopel. KONSTANTINOPEL. Generaal-veld- maarsclialk Mackensen is Vrijdagvoormid dag hier aangekomen om den Sultan den hem door den Duitschen Keizer veneenden* maarschalkstaf ter hand te atellen. Aan het station had een militaire receptie plaats, waarbij o. a. maarschalk Leman v. Sanders, vice-admiraal Souclion, vertegen woordigers van de Duitsche ambassade tn van de Turlmche regeering tegenwoordig v/aren. liet publiek begroette den gast zeer har telijk. En de Turksche pers wijdt hoofd»- artikelen aa-n de komst van den Duitschen legerbevelhebber KONSTANTINOPEL. Genéraal-veld- maarfschalk Mackensen woonde Vrijdag j.l. den Selamlik (het wekelijksch bezoek van den Sultan aan de Moskee, gevolgd door een wapenschouwing) bij en werd later door den Sultant ontvangen, wien hij den door keizer Wilhelm gezonden veldmaarschalkstaf over handigde. De Sultan onderhield zich een half uur me» Mackensen en verleende hem de ster der orde van Osmanië met de brillanten. Admiraal Usedom pasja ontving de ster der Ifticha-orde in briljanten. VEftEEMIGDE STATENl Do gewapende koopvaardijschepen. WASHINGTON. Naar verluidt, hebben de Entente-mogendheden elk afzonderlijk minister Lansing's voorstel om hare 'koop vaardijschepen te ontwapenen van de hand gewezen. Lansing zal thans een rondschrijven op stellen, waarin hij het standpunt der Vor- eênigde Staten ten opzichte van dit vraag stuk uiteenzet. Onze Zeevaart. De Regeering heeft aan. de belang hebbenden bij do zeevaart., waaronder de corporaties waarmede leden der Regee ring dezer dagen hebben geconfereerd, het volgende telegram gezonden ,,De regeering is voornemens, ten einde de gevaren voor de vaart naar het Kanaal te verminderen, lo. bij het lichtschip de „Noord-Hinder" een vaartuig te stationee ren. voorzien v*m een installatie yoor draad- loozo telegrafie, ten einde bij mogehjko ongevallen hulp te verloenen; '2o. eenmaal per dag de schepen, die z'.ch daartoe aan melden, tusscheii heb lichtschip de „Noord- Hindcr" en do Engclsche territoriale wateren, door slcepbooten-mijuenlichters te doen voorafgaan." De regeering voegt hieraan toe, dat zij door deze maatregelen geenerlei verant woordelijkheid op zich neemt. In het bijzon der wijd. zij er op, dat de govaren in de Engelsclio territoriale wateren door de voorgenomen maatregelen niet worden ver minderd. Zij is van oordeel dat de m de laatsto maanden plaats gehad hebbende ongevallen de conclusie wettigen, dab cle vaart om de Noord veel minder risico mee brengt dan de vaart door het Kanaal. Aij meent echter, indien desniettemin do vaart door liet Kanaal door belanghebbenden wordt verkozen, zij van hare zijde met mag nalatig blijven om de daaraan verbonden gevaren te t,emperen. De verantwoordelijk heid voor de keuzo van do vaart blijft ge heel voor belanghebbenden zolven. Naar wïj vernemen, zullen de Nederland- sche reederijen zich met oen adres wenden tot do Tweede Kamer om aan te dnngon op spoedige behandeling van het aanhangige wetsohtwerp in zake de Molcstverzekenng. Do „Timor". De „Timor", een vrachtboot van de stoomvaartmaatschappij „Nederland is Zaterdag behouden te Amsterdam aange komen. Dit schip heeft nog de route langs het lichtschip „Noordkinder" gevolgd. Rr gebeurde onderweg niets bijzonders alleen za°- men aan boord van de „Timor onder de° Engelsche kust een Engelschen trawler, een mijnenveger, in de lucht vliegen, ver moedelijk was dit schip op ecu mijn ge- loopen. De „Tubantta". Het departement van marine deelt ruedo dat in twee sloepen, afkomstig van het stoomschip „Tubantia". welke, door een stoomschip van do Batavieilijn in zee drijvende zonder licnian- ning zijn aangetroffen en te- Rotterdam zijn aangebracht, stukkon metaal zijn gevonden, welke ter onderzoek aan de rnhrmo zijn alge- staan. De ter onderzoek overgelegde stukken metaal bestaan uit lo. een stuk S-vormig ge- tw. ërons, lans ciaa 250 m.Mi. en taeed circa 85 m.M., d.k 5.2 tot 6 m.M. j 2<j. 11 «tukjes bron., «aarvan op somnngo r.og een weinin tin j 3o. 2 stukjes vertrad bron^ «aarm nog eenige halfrond» gaatjes voorsten van schroefdraad; 4o. 3 reepjes rink en een klem stukje rood koper i Het onderzoek naar de herkomst dezei stuk ken metaal in het torpedo-atelier der marine te Amsterdam ingesteld, heeft het navolgende %olL'ldeur van het jmb lo. genoemd stuk brons en de vorm doen vermoeden dat het afkomstig is van een bronzen luchtkamer van een torpedo. Op treksterkte werd beproefd een proef staaf van het grootste stuk brons, b c M. lang, doorsnede 44.6 ra.M-, totaio be- lasting '2920 K G.per mM'., 6o.ö K.G.tck ^D™ toirdhoogo8ttoksterkto versterkt bet ver. moeden, dab het brons afkomst is van een luchtkamer van een torpedo. Hierbij wordt opgemerkt dat, voor zoover bekend, sleellta enkele soorten torpedo s van ouderen (datum bestaan, «elke van bronzen luchtkamers zijn voorzien. Van de. herkomst der overige stokken 1» niéts met zekerheid vast te stellen. In verband hiermede seint Reuter uit Londen d.d. 26 Maart: Naar aanleiding van de verklaring van het Nederlandsche Departement van Ma rine heden door Reuter geserad, hee^t de Secretaris van de Admiraliteit een ver klaring gepubliceerd, waarin hij zegt, dat van de volgende feiten nota dient te worden lo Gedurende dezen oorlog zijn zes com plete Duitsche bronzen torpedo's opgevischt in de Noordzee en het Kanaal. 2o De afmetingen, dei gaatjes, voorzien van schroefdraden en de opgegeven sterkte en trekkracht wijzen er alle op, dat liet ge vonden metaal deel hoeft uitgemaakt van de luchtkamer van een bronzen torpedo. 3o. Er is geen deel van een Fransche of Engelsche torpedo of mijn, dat bestaat ui metaal van die grootte, dikte of sterkte. 4o Voor zoover wij nveben, werden in alle gevallen (behalve één) waarbij een schip dooi Duitschers werd getorpedeerd, bronzen! torpedo's gebruikt. De „Rotterdam" van do Holland-Amerika-IIjn. De directie van de Holland-Amenka-bjn hooft het belangrijke besluit genomen, de Rotterdam" op te leggen, omdat zij geen kans ziet, dat voor haar lijn zoo belangrijk sclrp in geval oen een ongeluk binnen h 5 jaar na het sluiten van den vrede te vervangen, aangezien een schip van dien omvang uitsluitend op buitenlanüsche wer ven gebouwd kan worden.^ Ct Een reddingschip in do Noordzee. Het departement van Marine doolt mede Het stoomschip „Atlas", dat door de rogee- nug is uitgerust als leddingsschip ni de Noordzee, is Maandagmorgen naar zee ver trokken. Het is voorzien van draadloozc telegrafie en van al het noodige yoor Het verleenen van hulp aan in nood verkeerende schepen en aan schipbreukelingen. Het voert, behalve de Nederlandsche vlag, als keutoeken van zijn speciale bestemming een oranjevlag met groen kruis aan den voortop, terwijl op beide boorden m witte let tors het opschrift „Reddingschip Atlas u> aan gebracht, dat des nachts zal worden vorhehk Het schip zal zicli ophouden in de nabijheid van het lichtschip Noord-Hinder. Ei- bevindt zit.il «ra 1'™ord' 'l'6 In last is met de leinding van bet redding**»*. Gevecht In de Noordrae. BERLIJN. Volgens berichten, die liior van verschillende zijden zijn ingekomen en «aarvan dezer dagen de bevestiging ra ont vangen lieeft den 29sten Februari in het noordelijk gedeelte van de Noordzee oen gevecht plaats gehad tusschen den Duitschen hulpkruieer „Greif" en drie Engelsche krui sers, beneven een torpedojager. De Greif" boorde in den loop van dit gevecht een Engeltolien kruiser van onge veer 15000 ton door eon torpedo-schot in den grond en daarna liot de bemanning van de „Greif" dit schip zelf in de lucht SPVair"ie bemanning zijn ongeveer 150 man wier namen nog niet bekend zijn, in Enge'-scbeikrijgsgewangeitschap geraakt. Zij worden door de Engelschen, die over het cebeurde het strengste stilzwijgen be waren, van alle verkeer met de buitenwe reld afgesloten. Te dezer zake worden maat- W^0NDENm6T)e admiraliteit verklaart, dat op 29r Februari ecu gevecht plaats had ia de Noordzee tusschen den ne- wapenden Duitschen „raider" (hulp kruiser) „Greif", die als Noorscli han delsvaartuig zich voordeed, en den Brit- j schen huLpbruiser „Alcantara". Het ge vecht had heb verlies van beide schepen ten gevolge. De Duitsche bodem werd door geschutvuur in den grond geboord, de „Alcantara" waarschijnlijk door een tor pedo. Vijf Duitsche officieren en 115 man werden gered en gevangen genomen. Men meent dat de geheele Duitsche bemanning 300 koppen telde. De Britsche verliezon bedragen 5 offi cieren, 69 manschappen. Opgemerkt moet worden dat op zijde van het schip de Noorsche kleuren waren ge schilderd en de vijand dus boven die kleu ren vuurde. i Dit nieuws wordt nu gepubliceerd, nu uit de Duitsche berichten is gebleken, dat de vijand reeds heeft vernomen, dat de „Greif", juist zulk een schip als de ,,Mü- we", vernietigd is voor "net er in slaagde onze patrouille-linie te passeeren. BERLIJN. Naar aanleiding van heb Reuter-beriebt over liet gevecht in de Noordzee, op 29 Februari, volgens het welk do Duitsche bulpkruiser „Greif" tijdens het geheele gevecht onder de Noorweegsche kiieuren heeft geschoten, meldt liet Wolff- bureau: „Natuurlijk hooft de „Greif", als het schip zich ook misschien vooraf van een ge- oorlóofde krijgslist bediende, bij het begin van het gcvecijt de Duitsche oorlogsvlag ge- beschen. Tevens meldt Wolf fdat het Reu- tor-bericht over het doen zinkon van een Duitsche duikboot in het zeegevecht van 29 Februari door een Eijgolschen torpedojager, onjuist is. Volgons mededeeling van gezag hebbende zijde kan dit ,,Reuter"-bericht worden tegengesproken. LONDEN. Uit de bijzonderheden omtrent heb gevecht in de Noordze© blijkt, dat de strijd zeer hevig was. Het vijandelijke schip was veel sterker bewapend dan de „Alcan tara", maar door de uitmuntende bedie ning van het geschut van laatstgenoemd schip en de zeemanschap van den kapitein werd dit verschil uitgowischt, tóen het vaar tuig, dab er als een vreedzaam Noorscli koopvaardijschip uitzag, zijn kanonnen ont blootte op de wijze, waarop dat bij zeeroo- vers gebruikelijk is. De beide schepen beschoten elkander hevig en spoedig deed de uitwerking der betere bediening van het geschut der „Al cantara" zich gevoelen. Ilot Engelsche schip werd zwaar getroffen, maar scheen den strijd te zullen winnen, totdat het blijkbaar door een torpedo getroffen werd. De beide schepen schoten elkander in stukken. Do „Grc-if" zonk het eerst en kort daarna ook de „Alcantara". Spoedig kwamen de En gelsche torpedojagers naar het tooneel van den strijd en pikten de overlevenden op. Naar bericht wordt, brachten de torpedo jagers een Duitschen onderzeeër tot zinken. De overlevende Duitschers werden naar Edinburgh gebracht. Een van hen is over leden en werd met militaire eer begraven. De „Sussex" getorpedeerd. LONDEN - Hier is een bericht ont vangen, dat de Sussex" in het Kanaal Ï3 getorpedeerd. Het schip had 350 pas sagiers, meest Franschen, en een "beman ning van 50 koppen aan boord. Het schijnt, •dat. het schap nog drijvende is en dat an dere schepen hulp verleenen. L'<» „Sussex" voer in geregelden diens o tut schen Dieppe en Folkestone. LONDEN, het s.s. „Sussex" is Zondag morgen te 9.30 te Boulogne binnenge sleept. LONDEN. Twee Amerikanen, over levenden van de getorpedeerde kanaal boot „Sussex", zeiden in een inter view met „Reuter", dat er een ont zettende ontploffing plaats had ge bad aan de zijde van het vaartuig, dicht bij de brug. De „Sussex" werd bijna in tweeën geslagen en het scheen zeker, dat zij zou zinken. Een groot aantal passagiers ging daarom in de booten, terwijl de moer opgewondenen met reddinggordels om in zee sprongen; het schip bleef echter drijvende. Verscheiden personen werden door de ontploffing ge dood, o.a. ook een deel van het machine- kamerpersonesl. De overlevenden zagen vijf dooden aan boord van het schip. Zij ver klaarden, dat zij dicht bij de brug met een jongen Amerikaan hadden staan praten en juist van daar weggegaan waren, toen de ontploffing plaats greep. Zij zijn ervan overtuigd, dat hij aan stukken geslagen is. De inrichting voor draadloozo telegrafie was beschadigd en het duurde uren alvorens de schade tijdelijk hersteld was en men om hulp kon seinen. Intusschen waren de meeste passagiers in de booten gegaan, maar toen de nacht inviel, keerden zij aan boord terug. Tegen middernacht kwamen een Fransch patrouillevaartuig en een Engelsche torpe dojager op de plaats des oniiedls en onder namen krachtig het reddingswerk. Men gelooft, dat een boot omgeslagen en een aantal der inzittenden verdronken zijn. PARIJS. Samuel Bennis, belast met on derzoekingen voor Harvard College, te Med- ford (Massachusetts), een der passagiers van de „Sussex" kwam Zondag te Parijs aan; hij zeide: „Ik was op dek, toen de ramp ■mbeurde. Het weer was mooi en helder. Ik zag de torpedo naar het schip komende bellenbaau was duidelijk en onmiskenbaar te zien. Op het oogenblik dat do torpedo aankwam ontstond de ontzettende ontplof fing. Vele personen werden in het water ge slingerd. Enkelen zag ik dooden voor mijn oogen. De bemanning bracht de vlotten en booten uit. Ik klom op een vlot. Ik zag men- sehen om mij heen in het water drijven. Ik werd door een reddingsboot opgenomen. Vele menschen waren gewond." Bennis hoeft dez© verklaring afgelegd voor den Amerikaan&chen gezant. LONDEN. Bevestigd wordt, dat er 25 Amerikanen aan boord van de „Sussex" waren. Adiit worden nog vermist. Het is bijna zeker, dat van deze een man cn twee moisjea gedood zijn of verdronken. Hoeveel personen om het leven zijn geko men staat nog niet vast, vermoedelijk echter ongeveer 50. Drie gewonde passagiers van do „Sussex" zijn Zondag overleden in het ziekenhuis te Dover. Er worden nog 12 ernstig gewonde passagiers verpleegd. PARIJS. Ongeveer 50 personen zijn om gekomen bij de ramp van de „Sussex". PARIJS. Hot ministerie van marine maakt bekend, dat de „Sussex" getorpe deerd is. De kapitein zag de torpedo, en manoeu vreerde vergeefs om ze te vermijden; het schip wercj, .getroffen aan de boeg* De „Englishman". LONDEN. Do Englishman" is ge zonken. Tot dusverre zijn 68 geredden opgepikt. (De „Englishman" is een stoomschip van 3345 ton en behoorde aan de „Dominion Line" to Liverpool. Red.) LONDEN. De „White Star" Maat schappij bericht, dat nog 33 mannen van het slooms-hip „Englishman" aan wal zijn gebracht. Er moeten er bovendien nog 60 gered zijn. Schopen gezonken. LONDEN. Het Engclsche stoomschip „Salzbia" is gezonken; passagiers en beman ning werden gered. (Vermoedelijk heeft dit bericht betrek king op hét s.s. „Salybia", groot 3352 t., gebouwd in 1914, en toebchoorond aan de reeder ij Scruttou, Sons Co., te Londeu. Red.) LONDEN. Lloyds berichtHet Engel sche stoomschip „Fulmar" is gezonken. Achttien man van de equipage zijn gered. Het Deensche stoomschip „Christiaussand" is gezonken. De bemanning is gered. (Het Donderdagavond in den Nieuwen Waterweg binnengekomen stoomschip „Nyroca" rapporteerde dien morgen 10 uur gepasseerd te zijn liet van Rotterdam vertrokken s.s. „Serula". Da ,,Sevula" had de bemanning van het getorpedeerde s.s. „Fulmar" aan boord, behalve den kapitein.) LONDEN. Volgens een Lloyds bericht uit, Waterford heeft het. Noorsche schip Silas" te bemanning van heb gotorpadeer- de Noorsche schip „Lindfield" daar aan wal gebracht. (De „Lindfield" is een Noorsche bark van 2142 ton.-Red.) LONDEN. Volgens een Lloyds-beriolit io het Engelsche stoomschip „Senaybridge" gezonken. De bemanning is gered. LONDEN. Lloyds seint uit Dover, dai het Engelsche stoomschip „Sb. Cecilia" ge zonken is. De bemanning is gered. (Do „St.. Cecilia", metende bruto 4411 ton en in 1913 gebouwd, was het eigendom van de Saint Bride Steamship Cy. te Glas gow. Red. De „Patria". PARIJS. Het rapport vAn den ge zagvoerder van de „Patria" beves tigt dat een duikboot op 1 Maait j.l.' getracht, heeft deze Middellandsche Zee- bcot. te torpedeeren. De „Patria" had be halve de bemanning 399 passagiers aan boord, onder wie veel vrouwen en kinderen. Het schip was niet bewapend. De torpe do, die zonder voorafgaande waarschu wing op het schip' werd afgeschoten, ging op tien meter af stands langs den achter steven voorbij. tn de Zwarte Zee. PETROGRAD; Russische torpedobooten vernielden aan de kust van Anatolië 16 zeil schepen. Het torpedeeren van neutrale schepen. De .,Times"-correspondent te Kopen hagen seint aan zijn blad „Het dagblad „National Tidende" be vat een in krachtige bewoordingen gesteld artikel over de schending van de rechten' der neutrallen. De verstoordheid op Duitsob- land om de aanhouding van' keff Stoomschip „M. David sen", zal in woede yerkeeren, wanneer koopvaardijschepen systematisch zonder waarecliuwing getorpedeerd worden. Het is niet toevallig dat een zoo groot aan tal neutrale schepen in den grond worden geboord. Deze nieuwe wijze van oorlog voeren noemt het blad absoluut schandelijk en liet gevolg daarvan zal zijn, dat Duitsch- land na den oorlog alleen blijft staan. Het blad hoopt, dat de Skandinavische staten gemeenschappelijk zullen optreden, waar voor thans de gelegeniheid bestaat. Da „Köbenhavn" eischt een krachtig protest tegen de torpedeering van de „Skods- borg", In een duikboot. Een Balkan-correspondent van het „Berl. Tagebl." heeft een tocht gemaakt in een on derzoeboot en vertelt daarvan Dag en nacht »aat dezelfde zenuwmoor- dende jacht op den vijand, van wien het draadlooze toestel, dat de booten aan boord hebben, slechts zelden iets betrouwbaars meldt, door. Weken lang geniet de beman- ning geen behoorlijken slaap of goede voe ding. Toch maakt men zich gewoonlijk een verkeerde voorstelling van het leven in een duikboot. Van de vreeselijko hitte, waarvan zooveel verteld is, merkt men niets. In den winter is het zelfs hevig koud in de boot, het is de koude van het zeewater rondom, die de stalen wanden spoedig naar heb bin nenste van de boot geleiden. Ook de lucht wordt eerst na buitengewoon lange vaarten werkelijk slecht en ongeschikt om in te ade men. In het algemeen kan elke duikboot 's nachts, dus na ten hoogste zestien uren, voor den dag komen en de slecht geworden lucht met zijn zuig- en pomptoeetel verver- schen. Op langere tochten wordt de lucht door kali-patronen heen geperst, die de koolstof van de met koolzuur overladen at- mosfoer vasthouden. In het ergste geval is oen druk op een kleinen hefboom voldoen de. Dan stijgen door buizen uit zuurstof- flesschen blazen door een klein, met water gevuld glas aan den binnenwand van het schip. Een tweedo hefboom regelt de hoe veelheid. Mèn kan deze zetten naar het ge tal menschen, die behoefte aan zuurstof heb ben. De bemanning kan drie of vier dagen lang van kunstmatige zuurstof leven. Me nige duikbootmatroos, die zich reeds verlo ren had gowaand, heeft daardoor het licht van de zon terug gezien. De reis van H. M. de Koningin. H. M. de Koningin is Maandag te 12.23 aan het Centraalstation te Utrecht aange komen, waarna zi j zich per auto over Ouden rijn. De Mecrn en Montfoort naar Yselstein zou begeven, waar oen bezoek zou worden go- braclit aan het gemeentehuis en de gerestau reerde Ned. Ilerv. Kerk. Vervolgens zou over Vreeswijk en Jubphaas naar Utrecht worden gereden, waar H. M. de vakschool voor de typo grafie zal bezoeken. Hierna ztu de Koningin zich naar het stadhuis begeven, waar H. M. met ©enige autoriteiten oen onderhoud zal hebben. Na afloop hiervan zou H. M. de Koningin na een korten rit door de stad, indien de tijd het toelaat, de thee gaan go- bruiken bij den Commissaris der Koningin. H. M. zal te 5.31 weer van Utrecht ver trekken. Tweede Kamer. Voor do vergadering van Woensdag 29 Maart is aan de orde gesteld: behandeling van het wetsontwerp nópens verleening van ouderdomsrente aan behoeftigen, terwijl aan het eind der vergadering trekken der af dodingen zal plaats hebben. Ouderdomsrente. Hot Nederlandsch Verbond van Vakvereoni- gingen heeft, in een adres aan de Tweede Ka mer o.ui. te kennen gegeven: dat do indiening van het ontwerp-Ouder- domswet <loor de organisaties, welke deel uit maken van genoemd Verbond, in zooverre met ingenomenheid is begroet, dat in dit ontwerp hot stelsel van Staatsuitkeering aan onver mogende ouden van dagen zonder premie betaling wordt aanvaard, dat zij evenwel meeuon er op te moeten wij zen, dat het ontwerp der Regeering op meer dere punten dringend verbetering behoeft, dat zij in liet bijzonder van oordeel zijn, dat het ingediende ontw erp-Ouderdomswet in dier voege behoort te worden gewijzigd, dat 11cle uitkcering der rente niet afhanke lijk worde gesteld van de voorwaarde, dat be hoeftigheid moet worden- aannemelijk ge maakt, b. de leeftijdsgrens voor het bekomen dor rente worde verlaagd,, en zoo niet dadelijk, toch binnen oen thans reeds bij de Wet vast to stellen tijd, worde gebracht op 60 jaar, c. het bedrag der uitkeering aanmerkelyk worde verhoogd, d. do rente worde toegekend, ook aan hen. die ondersteuning genieten, of in de laatsto jaren hebben genoten, van particuliere of openbare liefdadigheidsinstellingen, en e. waarborgen «orden gesteld, dat de ren te geheel ten goede kome aan de rentetrek kers. .etserzakea. Vergoeding ter zako van kostwinnerschap. Do Minister van Oorfeg heeft dd. 24 Maart 1916 zijn antwoord ingezonden op de vraag van den heer Mondeis - ingezonden 10 Maart j.l. of de Minister in staat is mede to deelen tegen wanneer de indiening kan worden ver wacht. van hot in de vergadering der Kamer van 4 Febr. j.l. toegezegde wetsontwerp om het maximum dor militaire vergoeding ter zalle van kostwinnerschap te brengen op 2, welk antwoord luidt: Het bedoelde wetsont werp is bij Koninklijke boodschap van 22 dezer ingediend. Militieraden. De Minister van Oorlog hooft bepaald, dat met liet oog op de belangen van den dienst ook dit jaar evenals het vorige jaar in de onder scheidene provinciën geen officieren zullen kunnen zitting nemen in de Militieraden voor de lichting 1917. Watersnood-verlof. In een order voor 6e Landmacht maakt de Opperbevelhebber van Land- en Zeemacht het volgende bekend: „Ten vervolge op mijn Order voor do Land macht van 8 Maart 1916 No. O. V". I. 4-5232/A. ■346, wordt bij deze aan de betrokken Comman danten medegedeeld, dat de Minister van Oor log bij beschikking van 22 Maart 1916 Hle Afd. No. 47 heeft bepaald, dat die militairen, die als van hun korps gedetacheerd worden beschouwd, gedurende 't hun verleende waters noodverlof, tevens recht op mobilisa-tietoelage blijven behouden. „Aan alle betrokken Korpscommandanten wordt bij deze opgedragen, aan liet Departe ment van Oorlog inedodeeling :te doen van de namen en voorletters van do militairen, aan wie verlof a's in bovengenoemde order be doeld, is verleend, alsmede van het onderdeel der Landmacht, waarbij zij dienen, en van het tijdvak, waarover dat verlof loopt." Toelatingsexamen voor den hoofdcursus. Door den OpperbevelhebberGeneraal Snij ders, is ter kennis van do Landmacht ge bracht, dat het toelatingsexamen tot den Hoofdcursus dit jaar, in afwijking van het be paalde in art. I v&n het Reglement voor die inrichting, zal worden afgenomen in d» eerste helft der maand September, terwijl het daar aan voorafgaand geneeskundig onderzoek zal worden ingesteld op 4 en 5 Augustus. Tn verband daarmede komt het den Opper bevelhebber niet noodig voor do stater model E en do voordrachten model I, vast.gerteld bij het Voorschrift yoor den Hoofdcursis, dit jaar reeds in te dienen op de data, charvbor respectievelijk aangegeven in de Circulair® van den Inspecteur van het Militair Onder wijs, gericht nan do Divisiocommandmten en de Inspecteurs der Wapens, d.d. 8 M»i 1913, No. 681 (25 April) en in Artikel 7 vai hoven- genoemd Voorschrift. (1 Juni), doel wordt door Z. Exc. bepaald, dat deze hesheiden, beide in tweevoud, dit jaar uiterlijk 25 Juli ten bureelc van eerstgeuoemden inpecteur moeten worden ingezonden. De autoriteiten van de Landmacht worden uitgenoodigd do deelname aan voreibedoeld examen door onderofficieren. 7u'eHerftngon van den Outsus, die daarvoor in allo. opichten in aanmerking komen, zooveel mogelijl te be vorderen. De voordrachten model I, betreffndo Be leerlingen, «elke thans het cursusorierwijs volgen, moeten worden opgemaakt dor dén directeur van den betrokken cursus; lie be treffende de ondcr-offieieren, n/X-lleclingon van den cursus, door do korpsoom ma nan ten, onder wiens bevelen zij thans dienon. Voor het geval de tegenwoordige omiddel- lijke chef, ten gevolge van den korte, duur der dienstverhouding tot den betrokkenonder- nfficier, geen voldoend oordeel kan itepre ken over den zich aamneldonden adspirat, zal bij zich om inlichtingen moeten wenou tot den voorgaanden chef. Verlof voor reservc-officleren. Do Opperbevelhebber van land- en zemacht heeft, naar do „Avp." meldt, aan do orpsen opgave gevraagd van vi'i.kdsofficieren, ie aan een inrichting voor middelbaar hoogeronder- wijs studeercii cn tengevolge van bun v(plicht verblijf onder do wapenen in do voortelling hunner studiën bemoeilijkt of verhinder wor den Waar die officieren studeeron. Wanneer zij hun eerstvolgend exair.ei moe ten afleggen. Of zij door, hun gedrag en ijver aanjraak kunnen maken op een gunst in den. von van studieverlof of overplaatsing. Of zij eventueel zonder nadeel voo deu dienst gemist zouden kunnen worden. Reservekader bij de grenadiers. Aangezien bet organiek aantal vrijwiigers van het reservekader bij het regiment fena- diers, hot regiment jagers, het 4e c-n he 15e regiment infanterie aanwezig is, kunni bij vermelde regimenten voorloopig allcei ter vervulling van openvallende plaatsen vrijwilli gers van liot reservekader worden aangenpeu. De ambulance-treinen. De N. R. Ct." weet mede te decleidat hot Nationaal Comité tot Aanbieding vanAm- bulance-treinen aan de regeering b.non enkele maanden in staat is gesteld tweelaar allo eischen ingerichte nmlmlance-treine en één ambulance-automobiel nan do regc-ing aan te bieden. Komt er geen onvoorzien oponthoud, -Jan

Krantenbank Zeeland

De Soldatencourant. Orgaan voor Leger en Vloot | 1916 | | pagina 2