tsA »tpwb»
OP ZEE.
Binnenland.
T5T53 SOIL.'nATSKrCOUR.AWT Tra.n Woenssciag- £5 S3 3Vffena.:rT 19lb
Gaven we onlangs een afbeelding van do vesting Verdun met haar wallenen
torens en poorten, ziehier een kijkje op de oude Fransche vesting, zooals zij er van
binnen uitziet, een gezicht aan de Maas, met ouderwetsche huizen en rechts de hooge
kathedraal, met haar stompe torens. De hoofdkerk steekt hoog boven de andere
gebouwen uit. Een zeer typisch kijkje uit een oude Fransche stad.
RUSLAND.
Van het Oostelijk oorlogsterrein.
PETROGRAD. Aan het Riga-froilt
"fa"den .Sn?SÏÏSt zetten Russische
a£doclin°eu hunuo vorderingen soort ten
vallen en tegenaanvallen dor Dmtsch -
"ïsn^on'linkervleugel in do stroek van
Jakobsstadt ten zuiden van Lievenhof. on
•wikkelde zich ook oen gevecht.
Aan het front in de stroek van Dunaburg
versterken do Russ.sche troepen bi] gedeel
terrein en zetten z.) hun-
ne?n°rSreeVtenrtnoorden van Widz, vie-
i Hp, Russische troepen een vijandelijke
Slinï A sector ten noordwesten
V1^dan^ahet"Sgo vnnr van den vijand
forceeren de Russische troepen verschelden
'"Sn'noordwesten van Postewa verijdelden
1. R,us^sche batterijen pogingen an d n
^jand, om onder een sneeuwstorm »,n stuk-
S~seH. kt artillerievuur is daar in
-TJffi StSid onveranderd^
Whoot6 do Duitschc artillerie Sohlock en
sobers tot den aanva^ ove
d£n ?„°„TtemSt«ven. Hevig artdler-.e-
rnr °P «nige andere punten van dezen
"ten wteton varDunahiirg
aBnT:^-^Chenm«mendaarDnih
sobers gevangen. Postawa en tns-
Ten n^r"^nen Wischnewkoe-meren
schen de Narotsch- en de
°%T zuid» van Ka^ka V- westen
;^dDStefdoor geweervuur en bom-
T» Galicië vief
stellingen aan na^j 0ok hier
^Th,rd-ti vt^ Russen terug-
«IdN-
Hoofdkwartier.) bruggehoofd
tn jtöteiadt t ^en torden van Widey
in den loop varjtodg1 ten
zuidwesten en ten zuiden van Dnnatog |f
sUnVvaTdfDm£be versperringen dood
den
met een talrijke P noordwesten
tegen het DuxUd»fr^Qt^arotscb en het
van Postawy en tussen k eQ de
Wiszniew-meer. De aanval m»
vijand leed zware "ver ^z2,o te namen de
W noordwes^n van Pos^vymaa q_
Duitschers een officier en
gC'WEENEN. Geen gebeurtenissen van he-
teekenis, berichten vermelde
gye^r&fggJS
verkennings-aldee 0 f<j^aRUg natuur-
hoesten
keer en. hoofdstelling van het
w^varPn'an^BarïJei/de Russen
jn de laatste weken n.rt gedaan.
Bij de Beresina.
Holf Brandt heeft een bezoek gebraent
nan ho^fF.on^ dm-^te'ÏÏStandeirs liggen
Pc ^"genderd meter van
Ó?CLra'o^ het geheel was de toeotand
elkaar. uve, uvu 6
rjivai. Een paar kilo -
boven den gronn ^hter andeIB
meter noordelijker ncu6 nUt
loopgraaf steken,°zonder dat «u
.£h^r met hmte^ne
den schutter Wilh van Krmky
^•tJïïterden groote woerle tegen den man,
ÏÏifwden tegelijkertijd toch ook een
m rr>srj3ct voor hem. Hij zat er-
totóhTeen boom, tweehonderd meter van
Hnte «hnot. Eena m«nde men
Jin nït ontdekt te hebben en nu begon men
"'em stelselmatig te besoh.etem Mts een
machinegeweer kwam er bij te pas. van
da? af hield het schieten van Wnh
TJ Krifity op. Men riep nu den Rumsonen
vSiwSit toe: Willi van Knnky is
^ot'voort kort geleden was hier alles
rustig Toen begon echter het geschiet op
nieuw en de Ruiam riepen op hun beurt
Willi is van verlof teruggekeerd. De
soidnteu beweren echter, dat hij met meer
a» ia. Mwechi^1 heeft h£t verbliif in
de zware lucht van heli Russische dorp zijn
overmoedige stoutheid een beetje ge
temperd...
Hot Russische offensief.
Rolf Brandt seint aan de „Norddeutsche
Allgemeiue Zeitung"
Wat to verwachten was, is gebeurd. De Rus
sen zijn een groot ontliastingsoffcnsief togen een
breed gedeelte van het front van liet leger \an
Hindenburg begonnen. Den 16en Maart dre
ven de Franschen de zeven-en-twintigste divisie
tegen de linie bij Verdun en den 17en Maart
begon de Russischo artillerie zich van het
Dryswjaty-mecr tot ten zuiden van 't Wisnief-
ineer in to schieten. Behalve dd nood van hun
bondgenooten bracht hun eigen ongelukkige
positie den Russen er toe een poging te doen
om hun stellingen te verbeteren. Op de meeste
plaatsen Aan het oostelijk front is de toestand
van de Russische graven bij hot begin van de
dooi-periode bijna onverdiagelijk, daar zo
meestal lager liggen dan de Duitsche linies.
In het Litausclio merengebied h dit bijzonder
sterk liet geval. Bij bet begin van het offen
sief, dat met zeer sterke troepenmacht onder-
nonion is, heeft men den Russisehen soldaten
gezegd, dat zij de goede Duitsche stellingen
moesten nemen om uit het water te komen.
Oen lSen begonnen de aanvallen op het ge-
heele front. Op een paar plekken, bijvoorbeeld
ten noorden van Postawy, probeerden sterke
Russische afdeclingen in de morgenschemering
zonder artillerist ische voorbereiding een over
rompeling. Ze werden gemakkelijk afgeslagen
en twee uur later begon de Russische artillerie,
die ten zuiden van het meer van Wisnief en
ten noorden van Postawy bijzonder zich in
spande. Op een heel smal fro.nt vielen eenige
duizenden granaten. De uitslag van het trom
melvuur was echter buitengewoon gering, zoo
dat de stormloopende Russisobe troepen in een
vernietigend infanterie- en machinegeweer-vuur
kwamen. In dichte lioopen vielen, de Russische
bestormers neer en nergens bereikten zij de
Duitsche versperringen, ofschoon de liniën
elkaar van vierhonderd meter tot op tachtig
meter toe naderen. Ten zuiden van het
Narocz-meer, waar het Duitsche front terug
springt en gelegenheid tot flankeering geeft,
werden alleen drie duizend doode Russen voor
onze linie geteld. Hier werd gestormd, den
heelen dag in verscheidene golven, terwijl bij
Postawy, na den hoofdaanval van den lSen,
geen nieuwe ernstige pogingen werden gedaan.
De algemeene indruk is, dat ondanks de
sterke voorbereiding,; de Russen niet meer zoo
zorgeloos troepenmassa's opofferen als vroe
ger. Dat zij desniettemin veel van het offensief
hadden verwacht, blijkt daaruit, dat zij cavale
rie hadden opgesteld, om ons te vervolgen.
De Duitsche verdedigers hebben slechts geringe
verliezen geleden. Tn den nacht van den lSen
op den 19en heerechte rust."
GRIEBCENL AMD.
Een luchtgevecht.
SALONIKA. Vrijdag deden 22 aeropla
nes een aanval op de Duitsche stellingen.
Zij wierpen bommendie groote schade aan
richten. De aeroplanes werden aangevallen
door Duitsche gevechts-vliegtuigen, waar
van men er één brandend zag neerstorten.
Een Fransche machine werd beschadigd en
moest dalen binnen de Fransche linies, waar
zij in brand geraakte. De beid a aviateurs
bleven ongedeerd.
riiRKIJE.
Generaal v. Mackensen te Kor.stantinopel.
KONSTANTINOPEL. Generaal-veld-
maarsclialk Mackensen is Vrijdagvoormid
dag hier aangekomen om den Sultan den
hem door den Duitschen Keizer veneenden*
maarschalkstaf ter hand te atellen.
Aan het station had een militaire receptie
plaats, waarbij o. a. maarschalk Leman v.
Sanders, vice-admiraal Souclion, vertegen
woordigers van de Duitsche ambassade tn
van de Turlmche regeering tegenwoordig
v/aren.
liet publiek begroette den gast zeer har
telijk. En de Turksche pers wijdt hoofd»-
artikelen aa-n de komst van den Duitschen
legerbevelhebber
KONSTANTINOPEL. Genéraal-veld-
maarfschalk Mackensen woonde Vrijdag j.l.
den Selamlik (het wekelijksch bezoek van
den Sultan aan de Moskee, gevolgd door een
wapenschouwing) bij en werd later door den
Sultant ontvangen, wien hij den door keizer
Wilhelm gezonden veldmaarschalkstaf over
handigde.
De Sultan onderhield zich een half uur
me» Mackensen en verleende hem de ster
der orde van Osmanië met de brillanten.
Admiraal Usedom pasja ontving de ster der
Ifticha-orde in briljanten.
VEftEEMIGDE STATENl
Do gewapende koopvaardijschepen.
WASHINGTON. Naar verluidt, hebben
de Entente-mogendheden elk afzonderlijk
minister Lansing's voorstel om hare 'koop
vaardijschepen te ontwapenen van de hand
gewezen.
Lansing zal thans een rondschrijven op
stellen, waarin hij het standpunt der Vor-
eênigde Staten ten opzichte van dit vraag
stuk uiteenzet.
Onze Zeevaart.
De Regeering heeft aan. de belang
hebbenden bij do zeevaart., waaronder
de corporaties waarmede leden der Regee
ring dezer dagen hebben geconfereerd, het
volgende telegram gezonden
,,De regeering is voornemens, ten einde
de gevaren voor de vaart naar het Kanaal
te verminderen, lo. bij het lichtschip de
„Noord-Hinder" een vaartuig te stationee
ren. voorzien v*m een installatie yoor draad-
loozo telegrafie, ten einde bij mogehjko
ongevallen hulp te verloenen; '2o. eenmaal
per dag de schepen, die z'.ch daartoe aan
melden, tusscheii heb lichtschip de „Noord-
Hindcr" en do Engclsche territoriale
wateren, door slcepbooten-mijuenlichters te
doen voorafgaan."
De regeering voegt hieraan toe, dat zij
door deze maatregelen geenerlei verant
woordelijkheid op zich neemt. In het bijzon
der wijd. zij er op, dat de govaren in de
Engelsclio territoriale wateren door de
voorgenomen maatregelen niet worden ver
minderd. Zij is van oordeel dat de m de
laatsto maanden plaats gehad hebbende
ongevallen de conclusie wettigen, dab cle
vaart om de Noord veel minder risico mee
brengt dan de vaart door het Kanaal. Aij
meent echter, indien desniettemin do vaart
door liet Kanaal door belanghebbenden
wordt verkozen, zij van hare zijde met mag
nalatig blijven om de daaraan verbonden
gevaren te t,emperen. De verantwoordelijk
heid voor de keuzo van do vaart blijft ge
heel voor belanghebbenden zolven.
Naar wïj vernemen, zullen de Nederland-
sche reederijen zich met oen adres wenden
tot do Tweede Kamer om aan te dnngon op
spoedige behandeling van het aanhangige
wetsohtwerp in zake de Molcstverzekenng.
Do „Timor".
De „Timor", een vrachtboot van de
stoomvaartmaatschappij „Nederland is
Zaterdag behouden te Amsterdam aange
komen. Dit schip heeft nog de route langs
het lichtschip „Noordkinder" gevolgd. Rr
gebeurde onderweg niets bijzonders alleen
za°- men aan boord van de „Timor onder
de° Engelsche kust een Engelschen trawler,
een mijnenveger, in de lucht vliegen, ver
moedelijk was dit schip op ecu mijn ge-
loopen.
De „Tubantta".
Het departement van marine deelt ruedo dat
in twee sloepen, afkomstig van het stoomschip
„Tubantia". welke, door een stoomschip van
do Batavieilijn in zee drijvende zonder licnian-
ning zijn aangetroffen en te- Rotterdam zijn
aangebracht, stukkon metaal zijn gevonden,
welke ter onderzoek aan de rnhrmo zijn alge-
staan. De ter onderzoek overgelegde stukken
metaal bestaan uit lo. een stuk S-vormig ge-
tw. ërons, lans ciaa 250 m.Mi. en taeed
circa 85 m.M., d.k 5.2 tot 6 m.M. j 2<j. 11
«tukjes bron., «aarvan op somnngo r.og een
weinin tin j 3o. 2 stukjes vertrad bron^ «aarm
nog eenige halfrond» gaatjes voorsten van
schroefdraad; 4o. 3 reepjes rink en een klem
stukje rood koper i
Het onderzoek naar de herkomst dezei stuk
ken metaal in het torpedo-atelier der marine
te Amsterdam ingesteld, heeft het navolgende
%olL'ldeur van het jmb lo. genoemd stuk
brons en de vorm doen vermoeden dat het
afkomstig is van een bronzen luchtkamer van
een torpedo. Op treksterkte werd beproefd
een proef staaf van het grootste stuk brons, b
c M. lang, doorsnede 44.6 ra.M-, totaio be-
lasting '2920 K G.per mM'., 6o.ö K.G.tck
^D™ toirdhoogo8ttoksterkto versterkt bet ver.
moeden, dab het brons afkomst is van een
luchtkamer van een torpedo.
Hierbij wordt opgemerkt dat, voor zoover
bekend, sleellta enkele soorten torpedo s van
ouderen (datum bestaan, «elke van bronzen
luchtkamers zijn voorzien.
Van de. herkomst der overige stokken 1»
niéts met zekerheid vast te stellen.
In verband hiermede seint Reuter uit
Londen d.d. 26 Maart:
Naar aanleiding van de verklaring van
het Nederlandsche Departement van Ma
rine heden door Reuter geserad, hee^t
de Secretaris van de Admiraliteit een ver
klaring gepubliceerd, waarin hij zegt, dat
van de volgende feiten nota dient te worden
lo Gedurende dezen oorlog zijn zes com
plete Duitsche bronzen torpedo's opgevischt
in de Noordzee en het Kanaal.
2o De afmetingen, dei gaatjes, voorzien
van schroefdraden en de opgegeven sterkte
en trekkracht wijzen er alle op, dat liet ge
vonden metaal deel hoeft uitgemaakt van
de luchtkamer van een bronzen torpedo.
3o. Er is geen deel van een Fransche of
Engelsche torpedo of mijn, dat bestaat ui
metaal van die grootte, dikte of sterkte.
4o Voor zoover wij nveben, werden in alle
gevallen (behalve één) waarbij een schip
dooi Duitschers werd getorpedeerd, bronzen!
torpedo's gebruikt.
De „Rotterdam" van do Holland-Amerika-IIjn.
De directie van de Holland-Amenka-bjn
hooft het belangrijke besluit genomen, de
Rotterdam" op te leggen, omdat zij geen
kans ziet, dat voor haar lijn zoo belangrijk
sclrp in geval oen een ongeluk binnen
h 5 jaar na het sluiten van den vrede te
vervangen, aangezien een schip van dien
omvang uitsluitend op buitenlanüsche wer
ven gebouwd kan worden.^ Ct
Een reddingschip in do Noordzee.
Het departement van Marine doolt mede
Het stoomschip „Atlas", dat door de rogee-
nug is uitgerust als leddingsschip ni de
Noordzee, is Maandagmorgen naar zee ver
trokken. Het is voorzien van draadloozc
telegrafie en van al het noodige yoor Het
verleenen van hulp aan in nood verkeerende
schepen en aan schipbreukelingen.
Het voert, behalve de Nederlandsche vlag,
als keutoeken van zijn speciale bestemming
een oranjevlag met groen kruis aan den
voortop, terwijl op beide boorden m witte let
tors het opschrift „Reddingschip Atlas u> aan
gebracht, dat des nachts zal worden vorhehk
Het schip zal zicli ophouden in de nabijheid
van het lichtschip Noord-Hinder.
Ei- bevindt zit.il «ra 1'™ord' 'l'6
In last is met de leinding van bet redding**»*.
Gevecht In de Noordrae.
BERLIJN. Volgens berichten, die liior
van verschillende zijden zijn ingekomen en
«aarvan dezer dagen de bevestiging ra ont
vangen lieeft den 29sten Februari in het
noordelijk gedeelte van de Noordzee oen
gevecht plaats gehad tusschen den Duitschen
hulpkruieer „Greif" en drie Engelsche krui
sers, beneven een torpedojager.
De Greif" boorde in den loop van dit
gevecht een Engeltolien kruiser van onge
veer 15000 ton door eon torpedo-schot in
den grond en daarna liot de bemanning van
de „Greif" dit schip zelf in de lucht
SPVair"ie bemanning zijn ongeveer 150
man wier namen nog niet bekend zijn, in
Enge'-scbeikrijgsgewangeitschap geraakt.
Zij worden door de Engelschen, die over
het cebeurde het strengste stilzwijgen be
waren, van alle verkeer met de buitenwe
reld afgesloten. Te dezer zake worden maat-
W^0NDENm6T)e admiraliteit verklaart,
dat op 29r Februari ecu gevecht plaats
had ia de Noordzee tusschen den ne-
wapenden Duitschen „raider" (hulp
kruiser) „Greif", die als Noorscli han
delsvaartuig zich voordeed, en den Brit- j
schen huLpbruiser „Alcantara". Het ge
vecht had heb verlies van beide schepen
ten gevolge. De Duitsche bodem werd door
geschutvuur in den grond geboord, de
„Alcantara" waarschijnlijk door een tor
pedo. Vijf Duitsche officieren en 115 man
werden gered en gevangen genomen. Men
meent dat de geheele Duitsche bemanning
300 koppen telde.
De Britsche verliezon bedragen 5 offi
cieren, 69 manschappen.
Opgemerkt moet worden dat op zijde van
het schip de Noorsche kleuren waren ge
schilderd en de vijand dus boven die kleu
ren vuurde. i
Dit nieuws wordt nu gepubliceerd, nu
uit de Duitsche berichten is gebleken, dat
de vijand reeds heeft vernomen, dat de
„Greif", juist zulk een schip als de ,,Mü-
we", vernietigd is voor "net er in slaagde
onze patrouille-linie te passeeren.
BERLIJN. Naar aanleiding van heb
Reuter-beriebt over liet gevecht in de
Noordzee, op 29 Februari, volgens het welk
do Duitsche bulpkruiser „Greif" tijdens
het geheele gevecht onder de Noorweegsche
kiieuren heeft geschoten, meldt liet Wolff-
bureau:
„Natuurlijk hooft de „Greif", als het
schip zich ook misschien vooraf van een ge-
oorlóofde krijgslist bediende, bij het begin
van het gcvecijt de Duitsche oorlogsvlag ge-
beschen.
Tevens meldt Wolf fdat het Reu-
tor-bericht over het doen zinkon van een
Duitsche duikboot in het zeegevecht van 29
Februari door een Eijgolschen torpedojager,
onjuist is. Volgons mededeeling van gezag
hebbende zijde kan dit ,,Reuter"-bericht
worden tegengesproken.
LONDEN. Uit de bijzonderheden omtrent
heb gevecht in de Noordze© blijkt, dat de
strijd zeer hevig was. Het vijandelijke schip
was veel sterker bewapend dan de „Alcan
tara", maar door de uitmuntende bedie
ning van het geschut van laatstgenoemd
schip en de zeemanschap van den kapitein
werd dit verschil uitgowischt, tóen het vaar
tuig, dab er als een vreedzaam Noorscli
koopvaardijschip uitzag, zijn kanonnen ont
blootte op de wijze, waarop dat bij zeeroo-
vers gebruikelijk is.
De beide schepen beschoten elkander
hevig en spoedig deed de uitwerking der
betere bediening van het geschut der „Al
cantara" zich gevoelen. Ilot Engelsche schip
werd zwaar getroffen, maar scheen den
strijd te zullen winnen, totdat het blijkbaar
door een torpedo getroffen werd. De beide
schepen schoten elkander in stukken. Do
„Grc-if" zonk het eerst en kort daarna ook
de „Alcantara". Spoedig kwamen de En
gelsche torpedojagers naar het tooneel van
den strijd en pikten de overlevenden op.
Naar bericht wordt, brachten de torpedo
jagers een Duitschen onderzeeër tot zinken.
De overlevende Duitschers werden naar
Edinburgh gebracht. Een van hen is over
leden en werd met militaire eer begraven.
De „Sussex" getorpedeerd.
LONDEN - Hier is een bericht ont
vangen, dat de Sussex" in het Kanaal
Ï3 getorpedeerd. Het schip had 350 pas
sagiers, meest Franschen, en een "beman
ning van 50 koppen aan boord. Het schijnt,
•dat. het schap nog drijvende is en dat an
dere schepen hulp verleenen.
L'<» „Sussex" voer in geregelden diens o
tut schen Dieppe en Folkestone.
LONDEN, het s.s. „Sussex" is Zondag
morgen te 9.30 te Boulogne binnenge
sleept.
LONDEN. Twee Amerikanen, over
levenden van de getorpedeerde kanaal
boot „Sussex", zeiden in een inter
view met „Reuter", dat er een ont
zettende ontploffing plaats had ge bad aan
de zijde van het vaartuig, dicht bij de brug.
De „Sussex" werd bijna in tweeën geslagen
en het scheen zeker, dat zij zou zinken.
Een groot aantal passagiers ging daarom in
de booten, terwijl de moer opgewondenen
met reddinggordels om in zee sprongen; het
schip bleef echter drijvende. Verscheiden
personen werden door de ontploffing ge
dood, o.a. ook een deel van het machine-
kamerpersonesl. De overlevenden zagen vijf
dooden aan boord van het schip. Zij ver
klaarden, dat zij dicht bij de brug met een
jongen Amerikaan hadden staan praten en
juist van daar weggegaan waren, toen de
ontploffing plaats greep. Zij zijn ervan
overtuigd, dat hij aan stukken geslagen is.
De inrichting voor draadloozo telegrafie
was beschadigd en het duurde uren alvorens
de schade tijdelijk hersteld was en men om
hulp kon seinen. Intusschen waren de meeste
passagiers in de booten gegaan, maar toen
de nacht inviel, keerden zij aan boord terug.
Tegen middernacht kwamen een Fransch
patrouillevaartuig en een Engelsche torpe
dojager op de plaats des oniiedls en onder
namen krachtig het reddingswerk.
Men gelooft, dat een boot omgeslagen en
een aantal der inzittenden verdronken zijn.
PARIJS. Samuel Bennis, belast met on
derzoekingen voor Harvard College, te Med-
ford (Massachusetts), een der passagiers van
de „Sussex" kwam Zondag te Parijs aan;
hij zeide: „Ik was op dek, toen de ramp
■mbeurde. Het weer was mooi en helder. Ik
zag de torpedo naar het schip komende
bellenbaau was duidelijk en onmiskenbaar
te zien. Op het oogenblik dat do torpedo
aankwam ontstond de ontzettende ontplof
fing. Vele personen werden in het water ge
slingerd. Enkelen zag ik dooden voor mijn
oogen. De bemanning bracht de vlotten en
booten uit. Ik klom op een vlot. Ik zag men-
sehen om mij heen in het water drijven. Ik
werd door een reddingsboot opgenomen.
Vele menschen waren gewond."
Bennis hoeft dez© verklaring afgelegd voor
den Amerikaan&chen gezant.
LONDEN. Bevestigd wordt, dat er 25
Amerikanen aan boord van de „Sussex"
waren. Adiit worden nog vermist.
Het is bijna zeker, dat van deze een man
cn twee moisjea gedood zijn of verdronken.
Hoeveel personen om het leven zijn geko
men staat nog niet vast, vermoedelijk echter
ongeveer 50.
Drie gewonde passagiers van do „Sussex"
zijn Zondag overleden in het ziekenhuis te
Dover. Er worden nog 12 ernstig gewonde
passagiers verpleegd.
PARIJS. Ongeveer 50 personen zijn om
gekomen bij de ramp van de „Sussex".
PARIJS. Hot ministerie van marine
maakt bekend, dat de „Sussex" getorpe
deerd is.
De kapitein zag de torpedo, en manoeu
vreerde vergeefs om ze te vermijden; het
schip wercj, .getroffen aan de boeg*
De „Englishman".
LONDEN. Do Englishman" is ge
zonken.
Tot dusverre zijn 68 geredden opgepikt.
(De „Englishman" is een stoomschip van
3345 ton en behoorde aan de „Dominion
Line" to Liverpool. Red.)
LONDEN. De „White Star" Maat
schappij bericht, dat nog 33 mannen van
het slooms-hip „Englishman" aan wal zijn
gebracht. Er moeten er bovendien nog 60
gered zijn.
Schopen gezonken.
LONDEN. Het Engclsche stoomschip
„Salzbia" is gezonken; passagiers en beman
ning werden gered.
(Vermoedelijk heeft dit bericht betrek
king op hét s.s. „Salybia", groot 3352 t.,
gebouwd in 1914, en toebchoorond aan de
reeder ij Scruttou, Sons Co., te Londeu.
Red.)
LONDEN. Lloyds berichtHet Engel
sche stoomschip „Fulmar" is gezonken.
Achttien man van de equipage zijn gered.
Het Deensche stoomschip „Christiaussand"
is gezonken. De bemanning is gered.
(Het Donderdagavond in den Nieuwen
Waterweg binnengekomen stoomschip
„Nyroca" rapporteerde dien morgen 10
uur gepasseerd te zijn liet van Rotterdam
vertrokken s.s. „Serula". Da ,,Sevula"
had de bemanning van het getorpedeerde
s.s. „Fulmar" aan boord, behalve den
kapitein.)
LONDEN. Volgens een Lloyds bericht
uit, Waterford heeft het. Noorsche schip
Silas" te bemanning van heb gotorpadeer-
de Noorsche schip „Lindfield" daar aan
wal gebracht.
(De „Lindfield" is een Noorsche bark
van 2142 ton.-Red.)
LONDEN. Volgens een Lloyds-beriolit
io het Engelsche stoomschip „Senaybridge"
gezonken. De bemanning is gered.
LONDEN. Lloyds seint uit Dover, dai
het Engelsche stoomschip „Sb. Cecilia" ge
zonken is. De bemanning is gered.
(Do „St.. Cecilia", metende bruto 4411
ton en in 1913 gebouwd, was het eigendom
van de Saint Bride Steamship Cy. te Glas
gow. Red.
De „Patria".
PARIJS. Het rapport vAn den ge
zagvoerder van de „Patria" beves
tigt dat een duikboot op 1 Maait
j.l.' getracht, heeft deze Middellandsche Zee-
bcot. te torpedeeren. De „Patria" had be
halve de bemanning 399 passagiers aan
boord, onder wie veel vrouwen en kinderen.
Het schip was niet bewapend. De torpe
do, die zonder voorafgaande waarschu
wing op het schip' werd afgeschoten, ging
op tien meter af stands langs den achter
steven voorbij.
tn de Zwarte Zee.
PETROGRAD; Russische torpedobooten
vernielden aan de kust van Anatolië 16 zeil
schepen.
Het torpedeeren van neutrale schepen.
De .,Times"-correspondent te Kopen
hagen seint aan zijn blad
„Het dagblad „National Tidende" be
vat een in krachtige bewoordingen gesteld
artikel over de schending van de rechten'
der neutrallen. De verstoordheid op Duitsob-
land om de aanhouding van' keff Stoomschip
„M. David sen", zal in woede yerkeeren,
wanneer koopvaardijschepen systematisch
zonder waarecliuwing getorpedeerd worden.
Het is niet toevallig dat een zoo groot aan
tal neutrale schepen in den grond worden
geboord. Deze nieuwe wijze van oorlog
voeren noemt het blad absoluut schandelijk
en liet gevolg daarvan zal zijn, dat Duitsch-
land na den oorlog alleen blijft staan. Het
blad hoopt, dat de Skandinavische staten
gemeenschappelijk zullen optreden, waar
voor thans de gelegeniheid bestaat.
Da „Köbenhavn" eischt een krachtig
protest tegen de torpedeering van de „Skods-
borg",
In een duikboot.
Een Balkan-correspondent van het „Berl.
Tagebl." heeft een tocht gemaakt in een on
derzoeboot en vertelt daarvan
Dag en nacht »aat dezelfde zenuwmoor-
dende jacht op den vijand, van wien het
draadlooze toestel, dat de booten aan boord
hebben, slechts zelden iets betrouwbaars
meldt, door. Weken lang geniet de beman-
ning geen behoorlijken slaap of goede voe
ding. Toch maakt men zich gewoonlijk een
verkeerde voorstelling van het leven in een
duikboot. Van de vreeselijko hitte, waarvan
zooveel verteld is, merkt men niets. In den
winter is het zelfs hevig koud in de boot,
het is de koude van het zeewater rondom,
die de stalen wanden spoedig naar heb bin
nenste van de boot geleiden. Ook de lucht
wordt eerst na buitengewoon lange vaarten
werkelijk slecht en ongeschikt om in te ade
men. In het algemeen kan elke duikboot
's nachts, dus na ten hoogste zestien uren,
voor den dag komen en de slecht geworden
lucht met zijn zuig- en pomptoeetel verver-
schen. Op langere tochten wordt de lucht
door kali-patronen heen geperst, die de
koolstof van de met koolzuur overladen at-
mosfoer vasthouden. In het ergste geval is
oen druk op een kleinen hefboom voldoen
de. Dan stijgen door buizen uit zuurstof-
flesschen blazen door een klein, met water
gevuld glas aan den binnenwand van het
schip. Een tweedo hefboom regelt de hoe
veelheid. Mèn kan deze zetten naar het ge
tal menschen, die behoefte aan zuurstof heb
ben. De bemanning kan drie of vier dagen
lang van kunstmatige zuurstof leven. Me
nige duikbootmatroos, die zich reeds verlo
ren had gowaand, heeft daardoor het licht
van de zon terug gezien.
De reis van H. M. de Koningin.
H. M. de Koningin is Maandag te 12.23
aan het Centraalstation te Utrecht aange
komen, waarna zi j zich per auto over Ouden
rijn. De Mecrn en Montfoort naar Yselstein
zou begeven, waar oen bezoek zou worden go-
braclit aan het gemeentehuis en de gerestau
reerde Ned. Ilerv. Kerk.
Vervolgens zou over Vreeswijk en
Jubphaas naar Utrecht worden gereden,
waar H. M. de vakschool voor de typo
grafie zal bezoeken. Hierna ztu de Koningin
zich naar het stadhuis begeven, waar H. M.
met ©enige autoriteiten oen onderhoud zal
hebben. Na afloop hiervan zou H. M. de
Koningin na een korten rit door de stad,
indien de tijd het toelaat, de thee gaan go-
bruiken bij den Commissaris der Koningin.
H. M. zal te 5.31 weer van Utrecht ver
trekken.
Tweede Kamer.
Voor do vergadering van Woensdag 29
Maart is aan de orde gesteld: behandeling
van het wetsontwerp nópens verleening van
ouderdomsrente aan behoeftigen, terwijl
aan het eind der vergadering trekken der
af dodingen zal plaats hebben.
Ouderdomsrente.
Hot Nederlandsch Verbond van Vakvereoni-
gingen heeft, in een adres aan de Tweede Ka
mer o.ui. te kennen gegeven:
dat do indiening van het ontwerp-Ouder-
domswet <loor de organisaties, welke deel uit
maken van genoemd Verbond, in zooverre met
ingenomenheid is begroet, dat in dit ontwerp
hot stelsel van Staatsuitkeering aan onver
mogende ouden van dagen zonder premie
betaling wordt aanvaard,
dat zij evenwel meeuon er op te moeten wij
zen, dat het ontwerp der Regeering op meer
dere punten dringend verbetering behoeft,
dat zij in liet bijzonder van oordeel zijn, dat
het ingediende ontw erp-Ouderdomswet in dier
voege behoort te worden gewijzigd, dat
11cle uitkcering der rente niet afhanke
lijk worde gesteld van de voorwaarde, dat be
hoeftigheid moet worden- aannemelijk ge
maakt,
b. de leeftijdsgrens voor het bekomen dor
rente worde verlaagd,, en zoo niet dadelijk,
toch binnen oen thans reeds bij de Wet vast
to stellen tijd, worde gebracht op 60 jaar,
c. het bedrag der uitkeering aanmerkelyk
worde verhoogd,
d. do rente worde toegekend, ook aan hen.
die ondersteuning genieten, of in de laatsto
jaren hebben genoten, van particuliere of
openbare liefdadigheidsinstellingen, en
e. waarborgen «orden gesteld, dat de ren
te geheel ten goede kome aan de rentetrek
kers.
.etserzakea.
Vergoeding ter zako van kostwinnerschap.
Do Minister van Oorfeg heeft dd. 24 Maart
1916 zijn antwoord ingezonden op de vraag
van den heer Mondeis - ingezonden 10 Maart
j.l. of de Minister in staat is mede to deelen
tegen wanneer de indiening kan worden ver
wacht. van hot in de vergadering der Kamer
van 4 Febr. j.l. toegezegde wetsontwerp om
het maximum dor militaire vergoeding ter
zalle van kostwinnerschap te brengen op 2,
welk antwoord luidt: Het bedoelde wetsont
werp is bij Koninklijke boodschap van 22
dezer ingediend.
Militieraden.
De Minister van Oorlog hooft bepaald, dat
met liet oog op de belangen van den dienst ook
dit jaar evenals het vorige jaar in de onder
scheidene provinciën geen officieren zullen
kunnen zitting nemen in de Militieraden voor
de lichting 1917.
Watersnood-verlof.
In een order voor 6e Landmacht maakt de
Opperbevelhebber van Land- en Zeemacht het
volgende bekend:
„Ten vervolge op mijn Order voor do Land
macht van 8 Maart 1916 No. O. V". I. 4-5232/A.
■346, wordt bij deze aan de betrokken Comman
danten medegedeeld, dat de Minister van Oor
log bij beschikking van 22 Maart 1916 Hle
Afd. No. 47 heeft bepaald, dat die militairen,
die als van hun korps gedetacheerd worden
beschouwd, gedurende 't hun verleende waters
noodverlof, tevens recht op mobilisa-tietoelage
blijven behouden.
„Aan alle betrokken Korpscommandanten
wordt bij deze opgedragen, aan liet Departe
ment van Oorlog inedodeeling :te doen van de
namen en voorletters van do militairen, aan
wie verlof a's in bovengenoemde order be
doeld, is verleend, alsmede van het onderdeel
der Landmacht, waarbij zij dienen, en van
het tijdvak, waarover dat verlof loopt."
Toelatingsexamen voor den hoofdcursus.
Door den OpperbevelhebberGeneraal Snij
ders, is ter kennis van do Landmacht ge
bracht, dat het toelatingsexamen tot den
Hoofdcursus dit jaar, in afwijking van het be
paalde in art. I v&n het Reglement voor die
inrichting, zal worden afgenomen in d» eerste
helft der maand September, terwijl het daar
aan voorafgaand geneeskundig onderzoek zal
worden ingesteld op 4 en 5 Augustus.
Tn verband daarmede komt het den Opper
bevelhebber niet noodig voor do stater model
E en do voordrachten model I, vast.gerteld bij
het Voorschrift yoor den Hoofdcursis, dit
jaar reeds in te dienen op de data, charvbor
respectievelijk aangegeven in de Circulair®
van den Inspecteur van het Militair Onder
wijs, gericht nan do Divisiocommandmten en
de Inspecteurs der Wapens, d.d. 8 M»i 1913,
No. 681 (25 April) en in Artikel 7 vai hoven-
genoemd Voorschrift. (1 Juni), doel wordt
door Z. Exc. bepaald, dat deze hesheiden,
beide in tweevoud, dit jaar uiterlijk 25 Juli
ten bureelc van eerstgeuoemden inpecteur
moeten worden ingezonden.
De autoriteiten van de Landmacht worden
uitgenoodigd do deelname aan voreibedoeld
examen door onderofficieren. 7u'eHerftngon
van den Outsus, die daarvoor in allo. opichten
in aanmerking komen, zooveel mogelijl te be
vorderen.
De voordrachten model I, betreffndo Be
leerlingen, «elke thans het cursusorierwijs
volgen, moeten worden opgemaakt dor dén
directeur van den betrokken cursus; lie be
treffende de ondcr-offieieren, n/X-lleclingon
van den cursus, door do korpsoom ma nan ten,
onder wiens bevelen zij thans dienon.
Voor het geval de tegenwoordige omiddel-
lijke chef, ten gevolge van den korte, duur
der dienstverhouding tot den betrokkenonder-
nfficier, geen voldoend oordeel kan itepre
ken over den zich aamneldonden adspirat, zal
bij zich om inlichtingen moeten wenou tot
den voorgaanden chef.
Verlof voor reservc-officleren.
Do Opperbevelhebber van land- en zemacht
heeft, naar do „Avp." meldt, aan do orpsen
opgave gevraagd van vi'i.kdsofficieren, ie aan
een inrichting voor middelbaar hoogeronder-
wijs studeercii cn tengevolge van bun v(plicht
verblijf onder do wapenen in do voortelling
hunner studiën bemoeilijkt of verhinder wor
den
Waar die officieren studeeron.
Wanneer zij hun eerstvolgend exair.ei moe
ten afleggen.
Of zij door, hun gedrag en ijver aanjraak
kunnen maken op een gunst in den. von van
studieverlof of overplaatsing.
Of zij eventueel zonder nadeel voo deu
dienst gemist zouden kunnen worden.
Reservekader bij de grenadiers.
Aangezien bet organiek aantal vrijwiigers
van het reservekader bij het regiment fena-
diers, hot regiment jagers, het 4e c-n he 15e
regiment infanterie aanwezig is, kunni bij
vermelde regimenten voorloopig allcei ter
vervulling van openvallende plaatsen vrijwilli
gers van liot reservekader worden aangenpeu.
De ambulance-treinen.
De N. R. Ct." weet mede te decleidat
hot Nationaal Comité tot Aanbieding vanAm-
bulance-treinen aan de regeering b.non
enkele maanden in staat is gesteld tweelaar
allo eischen ingerichte nmlmlance-treine en
één ambulance-automobiel nan do regc-ing
aan te bieden.
Komt er geen onvoorzien oponthoud, -Jan