SiSlJS
rsTrs !SS01jI3 ATBlxrOOÜB!. A tVTT TT gin Woensdag 0 Februari 1 3 1 O
boord komen, maken ze ons dood". De
jtuurman vertelde nog, dat de Duitedhers,
sier.de dat de treiler wegvoer, hun toerie
pen .Gofct ntrnfo England!" Gevraagd
waarom ze de Dnitschers niet aan boord liad-
ion genomen, zeide de stuurman „Natuur
lijk was de schipper niet zoo gek. Had hij
s'n boot naar hen toegezonden, dan zoudeoi
do mannen die er in zaten zijn gegrepen
en door de Duitsohers als gijzelaars vastge
houden en dan waren de bordjes verhangen.
We hebben kort beraad gehouden wat we
zouden doen. Ons gevoel van menschelijk-
iheid zei ons de Duitsohers ba redden, maar
de voorzichtigheid verbood t.
Do aanval van een Engelschen hulpkruiser
op een Dultschen onderzeeër.
EERLIJN, Van bevoegde zijde ver
nomen wij omtrent den aam al, door
een En«cleoli©n hulpkruiser, dio onüer
de Nederlandsche vlag voer, gedaan
op een Duitschen onderzeeër, nog de vol
gende bijzonderheden De onderzeeër ge
lastte het onder de Nederlandsche vlag
varende stoomschip door een signaal een
boot te zenden, opdat de scheepspapieren
onderzocht konden worden. Dit geschiedde
na cenigen tijd. Veiligheidshalve dook de
onderzeeër en hield door de periscoop een
occ op het stoomschip. Dit was een groote
normale vrachtboot van 30C0 ton met een
glad dek. Er was niets verdachts aan te
zien. De naam „Melanie" aan den boeg
was duidelijk leesbaar.
Toen de onderzeeër naast de scheepsboot
op ongeveer 1000 M. afstands van het
stoomschip weder naar boven kwam, opende
dit onder de Nederlandsche vlag uit twee
kanonnen van middelbaar kaliber en
machinegeweren een hevig vuur. De onder
zeeër kon door snel te duiken nog juist
aan de beschieting ontkomen. Het stoom
schip trachtte nog tweemaal den onder
zeeër te rammen. Gedurende deze geheele
actie voerde het de Nederlandsche vlag.
Een Nederlandsch stoomschip „Melanie"
is niet bekend, .in Lloycls Register komt
echter een Engelsch schip van dien naam
voor, groot 30Ü2 bruto reg. tons.
Ii{ verband met het bovenstaande is ook
het Ha v as-bericht van 28 Jan. belang
wekkend. Volgens dit bericht zou n.l. de
gewapende Fransche mailboot „Plata",
zonder aangevallen te zijn, een aanval ge
daan op oen onderzeeër en dien in den
grond hebben geboord.
In oen bespreking van dit geval verze
kerde de Fransche admiraal Lucaze den cor
respondent van de „Petit Journal'1, dat
den Franseken koopvaardijschepen uitdruk
kelijk gelast is, ook wanneer zij niet aan
gevallen worden, op eiken vijandelijken
onderzeeër het vuur la openen of hem to
rammen.
Aanval van Oostenrljksohe kruisers.
WEENEN. Een af deeling kruisers
bracht op 3 Februari 's voormid
dags schade toe aan de stations van
örtona cn San Vito aan da Itaiiaanscho
oostkust. Een drijvende kraan bij deoe
plaatsen., een aantal pakhuizen en een fa
briek werden door de beschieting zwaar be
schadigd, Ook werd de spoorwegbrug over
do Ariilo ten noorden van Ortona, vernield.
Na do beschieting van San Vito werden
branden waargenomen.
De kruisers keerden ongehinderd terug
Do „Appam".
NEW YORK. Uit- Newport News wordt
bericht, dat allo Enge'soh&n Vrijdagmiddag
de „Appam" veriatan hebben, zoodat ex
alken nog Duitaohers aan boord zijn.
WASHINGTON. De regeeirmg heeft
beslist ten gunste van de Duitsoho op vat-
1iing, dat de Appam"-quaestie geregeld
moet worden op grond vau de bepalingen
van het Pruisische-Amorikaansclte verdrag.
Over de nadere interpretatie van de be-
u cordingen van het verdrag moet nog be
slist worden.
WASHINGTON. Do Engeleohe ambas
sadeur heeft don formeel en eisch gesteld,
dat do „Appam" aan de Engelsche eige
ne., ra zal worden teriuggegevea.
WASHINGTON. Minister Lansing ver
klaart, dat de cenige quaestie is hoe lang
de „Appam" in de Amerikaansche wateren
zal mogen blijven.
Het verdrag tusschen Pruisen en Ame
rika bepaalt, clat schepen, prijsgemaakt
door Duitschland, vrijelijk naar Amerika
kunnen komen en van daar vertrekken.
De Duitschers beweren, dat de „Appam"
in Hampton Roads voor onbepaalden tijd
kan, blijven zoolang het Duitsche Prijzen-
hof nog geen uitspraak heeft gedaan.
Sir Edward Merewether, gewezen gou
verneur van Sierra Lcone, die als passa
gier aan boord van dó „Appam" zich ba-
vond, vertelt, dat het Duitsche kaperschip
een scliip was van 3500 a 4000 ton. Toen
het vaartuig in zicht kwam, zag men, dat
het een roode noodvlag voerde, alsof het
reddeloos ronddreef. De gezagvoerder van
de „Appam" meende, dat het een Brit
ish© koopvaarder was en veranderde van
koers om het te naderen. Aan den achter-,
steven hing een vlag in vouwen neer
later bleek, dat die ving van onderen be
zwaard was, zoodat zij niet uit kon wappe
ren en men meende, dat dat de Ameri
kaansche vlag was. Toen de „Appam" op
een paar houderd meter afstand gekomen
was, nam men plotseling aan boord van het
andere schip een merkwaardige vei-andering
waar. Voor en achter verdwenen de ver
schansingen als met tcoverslag; wat men de
hutten op het dek moende te zijn, viel neer
en batterijen geschut vertoonden zich aan
het oog. Tegelijkertijd met deze plotselinge
verandering van koopvaarder in kruiser,
vuurde een der vcorkanonnen een schot af
en een granaat sis to over onze brug. De
Appam" voerde een 3 inch kanon, maar
dit had natuurlijk niet het minste nut. Op
het andei^e schip stonden aan alle kanonnen
de mannen gereed en men begreep, dat het
onmogelijk was eenig verzet te bieden. Toen
begonnen de Duitschers de „Appam" aan
te roepen. Kapitein Harrison verklaarde,
dat hij een aantal Duitschers als gevange
nen aan boord had. Onmiddellijk daarop
verliet een sloep de z.g. „Möwe" met 21
matrozen en luitenant Berg.
Toen deze prijsbemanuing aan boord
kwam, was bet eerste werk de Duitsche ge
vangenen in vrijheid te stellen en het twee
de deze te bewapenen met geweren en re
volvers, en aan te stellen als bewakers van
de opvarenden der „Appam". Luitenant
Berg bracht daarop kapitein Harrison en
de andere officiei-en van de „Appam"
naar den kruiser. Maar na een langdurig
onderhoud daar keerden allo officieren op
de „Appam" terug en weldra werden ock
de gevangenen, die zich aan boord van den
kruiser bevonden op do „Appam" overge
bracht. Toen deze overbrenging had plaats
gehad, vei-trok de „Appam" met 43 Duit
schers de helft hiervan de vroegere Duit
sche gevangenen aan boord.
Met lof sprak sir Edward Merewether
van de hoffelijkheid der Duitschers, waar-
roe luitenant Berg zelf het vooi'beeld gaf.
Twee dagen lang bleef de kruiser langs
zijde van de „Appam". Toen kwam de
„Clan M-actavieh" in zicht. De kruiser
veranderde nu van koers en voer in de
ï-ichting van het Britsche sobip. Ook nu
weer leek de kruiser op een onschuldig han
delsvaartuig. Maar aan boord van de
„Clan Mactavish" schijnt men argwaan te
hebben gehad, want weldra werd van dit
schip af een schot gelost. Weer vielen ver
schansingen en dekhutben van den kruiser
weg en toonde deze zich weer in zijn ware
gedaante. Een gevecht volgde. Wel begre
pen we, zegt de verhaler, dat het Britsche
schip geen kans had, maar we bewonder
den toch den moed, waarmee het met, zij
©ene kleine kanon den strijd volhield. Ein
delijk schoot de kruiser twee torpedo'3 af,
die doel troffen, de „Clan Mactavish" hel
de over en was kort daarop verdwenen.
De Duitschers lieten nu met allen spoed
de booten neer en roeiden naar de plaats
waar het schip te gronde ging om de over
levenden te redden. Vier van deze, hoewel
ernstig gewond, werden aan boord gebracht
van de „Appam". Des nachts verdween de
kruiser en zette de „Appam" de reis al
leen voort.
Volgons de reeders van de „Clan Macta
vish" zouden, blijkens een telegram uit
Norfolk in Virginië, de kapitein en de
Europe&sche bemanning van het schip, 19
koppen, benevens ongeveer 50 inlanders,
als krijgsgevangenen aan boord van het
Duitsche kaperschip zijn. Vele inlanders
werden bij het geveoht gedood en vier ge
wonden zijn aan boord van de „Appam".
Om de Kaap.
De Volksstem schrijft:
De onveiligheid der Suez-kanaalroute in 't
biezonder en der Middellandse Zee in 't alge
meen, heeft 'n dislokasie tweeg gebracht in 't
zee-verkeer naar 't Ycrrc Oostenen 't is ken
schetsend voor de voortvarendheid der Neder
landse koopvaardij dat deze de eerste is geweest
om de oude Kaapse zeeweg wederom in \t
slaan, en maatregelen te nemen voor een gere
gelde vaart via Durban. Eerstdaags zal do
eerste stoomboot der Rotterdamsohe Lloyd
daar binnenlopen tot 't innemen van kolenne
gedurende 't eerste halfjaar van 1916 worden
er niet minder dan 36 Hollandse stoomschepen
verwacht-, varende op Oost-Indië en cp Vlissin-
gen-—Amsterdam. Japanse en andere stoom
vaart-lijnen zullen wol gedrongen worden om dit
voorbeeld te volgen, zodat 'n sterk vermeerder
de merkantielo bedrijvigheid voor ons land te
wachten is. Ten eerste komt dit de steenkolen-
industrie ten goede; maar ook op andere ma
nieren zal 't bezoek van 'n aantal grote pas
sagiers-boten de Hollandse boten zijn eerste
klas vaartuigen en behoren tot de grootste en
beste in 't oceaan-verkeer aan onze Zuid-
afrikaanse gemeenschap ten goede komen, 't Is
inogel'k dat verscheiden reizigers overland zui
len willen gaan, terwijl hun schip de reis tus
sen Kaapstad en Durban aflegij; ook is 't waar-
schijnlik dat menig Zuidafrikaner, voor wie 'n
bezoek aan Europa tans geen bekoring heeft
en wie 'n vakausie-uitstapje naar Mauritius
niet toelacht, de gelegenheid om Japan of Java
en Sumatra te zien, zal te baat nemen. Er is
ook 't zuiver kommerciele aspekt van de ver
meerderde Scheepvaart; er zal nu méér kans
komen om onze uitvoer-produkten naar Euro-
na verzonden to krijgen dan tot dusver 't ge
val waswant in weerwil van 'tgeen heden
uit Londen wordt geseind bovengenoemde
schepen zullen doorgaans bereid zijn om lading
in te nemen, 'tgeen 'n weldadige invloed zal
hebben op do tans bestaande hoge vrachtprij
zen. .Ten slotte is 't redelik om aan te nemen
dat, indien eenmaal de voordelen van de
Kaapse zeeweg zijn erkend, in 't vervolg ook
na vredes-sluiting talrijks stoomschepen van
do Orient-vanrt hun route via Durban zullen
blijven nemen.
lil
H. M. de Konïngtn.
H. M. de Koningin heeft Zondag, voor de
eerste maal sedert haar on-geeteldiisid, ©en
korten rijtoer per automobiel gemaakt.
;V--1..
De strijd iu Servië is voor de oeutraleu en hun bonclgenooteu, de Bulgaren,
lang niet' gemakkelijk geweest. In de eerste plaats al niet door den kraohtigen,
dikwijls verwoeden tegenstand, dien het dappere Servische leger bood, maar ook door
de moeilijkheden van het zeer oneffen land, met groote vlakten naast berg- en rots
achtige streken. Bovoudien zijn de wegen in Servië in den regel zoer slecht. Het
meest geschikt voor hot vervoer zijn dan ook de zware trekossen, zooals wij er zien
op ons plaatje hierboven. Maar deze hi >r gaan borg-af; berg-op schijnt zelfs onmogelijk
voor een krachtwagen, een auto; de inzittenden hebben moeten uitstappen om het
Voertuig vooruit te krijgen-
De „Times" over den smokkelhandel.
Reuter seint uit Londen, dat de
„Times" in een artikel over den smokkel
handel in Nederland zegt-, op enkele uit
zonderingen na moet men aannemen, dat
de Nederlandsolie douanebeambten zoo
goed mógelijk hun plicht doen.
„Hel Oranje Kruis".
Z, K. H, Prins Hendrik lieert weder een
vergadering gepresideerd van het dagulijksch
bei/tuur van den Koninklijken Natioualen. Bond
voor Reddingwezen en Eerste Hulp bij Onge
lukken „Heb Oranje Kruis", ten huize van
don secretaris, dr. C. J. Mijnlieff, Keizers
gracht 134.
Do vergadering werd, voor nauwere samen
werking met Het Nedorlandscho Roodo Kruis,
ook bijgewoond door den heer jhr. mr. E. B.
F. F. Wittcrt van Hoogland, voor dit doel be
noemd tot adviseerend lid, alsmede door dr. G.
W. Boland en door de gewestelijke commissa
rissen! in de provinciën Noord-HoJland, Utrecht
en Gelderland, resp. jhr. A. G. W. van Riems
dijk, dr. J. W. Jorissen en jhr. dr. J. M, A.
Gevers Beuven.
Tevens was in den aanvang nog ook aan
wezig de heer mr. G. Vissering, lid van den
raad van bestuur, orn overleg te plegen, welke
maatregelen genomen moeten worden in ver
band met den watersnood in Nederl. Oost-Indië.
Genaraal dr. H. J Krantz.
Zaterdag is op tachtig jarigen leef lijd te
's-Gravenhage overleden do heer dr. II, J.
Krantz, gopensionneerd genera al-majoor der
artillerie. Do overledene was ridder in de orde
van den Ncderlandschen Leeuw. De teraarde
bestelling zal geschieden Woensdag a.3 te elf
uur v.ni. op de begraafplaats Nieuw Eik-eu-
Duinen.
De Watersnood.
De dljkhorstelSingsn.
Hierover hebben we gesproken met een in
genieur van de Kennemer Electrieiteits-
Maatschappij, die naar Monnikendam was
geweest ter voorbereiding van het herstel
van de groote ramp. De K. E. M. namelijk
zal den stroom exploiteeren, dien Amster
dam zal leveren voor de motoren om het
water uit den polder weg te pompen.
De K. E. M. zal een kabel leggen langs
den zeedijk van Amsterdam tot Katwoude,
een lengte van achttien K.M. omstreiks.
Amsterdam levert dan een stroom van 2000
volt. Het eerst hulpgemaal komt hij Holie-
sloot, het laatste bij Katwoude; de andere
worden verdeeld op den afstand tusschen
deze beide plaatsen.
Bovendien komen er nog zooveel mogelijk
zuig-perspompen bijsamen hoopt men
over 2000 P.K. te kunnen beschikken, zoo
dat er per etmaal eenige millioenen kubieke
meters water kunnen worden uitgepompt.
Dan staan er nog drie gemalen: a/m Kadoe-
len, de Poel bij Zuiclerwoudé, aan de Rijp.
Als alles meeloopt zal een vier millioen
kubieke meter per etmaal worden uitgema-
len. 't Zal echter heel wat moeite kosten,
motoren en pompen te krijgen. Als dan ook
't weer wat meewerkt, zcodat bij laag water
kan worden gespuid, dan kaii de boel flink
opschieten.
„Hoe lang zal 't duren, eer al het water
v/eg is, als je eenmaal aan het malen bent?"
vroegen wij.
Ja, dat was moeilijk te zeggen. Want hoe
veel water staat er wel in de polders? De
een beweert honderd miliioen kubieke me
ter, de tweede 120 millioen, de derde 160.
't Is een rekensom. De stand van het water,
de polderpeilen, de overstroomde opper
vlakte. Misschien dat in vijf-en-veertig da
gen kan worden weggewerkt, wat in twee
dagen is binnengejaagd
Zoo boorden we spreken van pompen en
malen en droogleggen. En we zagen het
water, bet wijde water, waarin huizen, hof
steden en bezittingen ten ouder gaan...
Zaandam.
Nu de kistdammen, zoowel in de West- als
in de Oostzijde over de geüeelo lengte gereed
zijn gekomen, hebben de besturen van oe ge
meente en van den polder Wesizaan nog in het
bijzonder hun aandacht gewijd aan iietgeen
verder ter meerdere beveiltiging van polder en
gemeenten kan worden gedaan.
Naar aanleiding hiervan werd besloten op
de meest bedreigde punten, n.l. van de R. K.
kerk aan 'b Kali tot aan heb Heerephuis, een
dubbele rij van drijlbulken te doen leggen in
het water langs don dijk. Deze rijen uaiken,
die een vijftal meters van elkaar liggen, zul
len dienen om den golfslag te breken. Inge
val van storm zal de tusscnenruimte met olio
worden begoten.
Wijl door de aangebrachte versterkingen de
wog belangrijk is versmald is de maatregel ge
troffen, dat de auto's en rijtuigen tusschen
het Heerenhuis' (op de grens van do Wijde
Wormer) en de Noorderbrug slechts in één
richting mogen rijden en wel zoo, dat ze wel
Zaandam in, doch niet uit mogen rijden.
Sedert enkele dagen is men ook begonnen
met het registreeren der vluchtelingen, met het
doeb op de hoogte to komen van de namen der
menschen die hun woningen hebben moeten
verlaten en van hun tegenwoordig verblijf. A's
nien bedenkt, dat in de stad een paar duizend
personen vertoeven uit Oostza-an, Landsmeer,
Den lip en Ilpendam, terwijl ook een groot
aantel Zaandammers in andere huizen onder
dak zijn gebracht, zal nien begrijpen, dat dit
oen omvangrijke arbeid is. Do oud-wethouder
de lieer K a m ph u ij s heeft de leiding dezer
zaak op zich genomen.
Wat het vee betreft zijn reeds een groot
aantel koeien uitgevoerd naar Duitschland. In
het geheel bedraagt dit getal (uit het geheele
overstroomde gebied, dus niet enkel uit Wa
terland) ruim 7000.
Ook zijn een honderdtal naar Zuidland bi'
Rotterdam vervoerd. Hot vee wordt daar, zoo
lang de omstandigheden dit noodzakelijk ma
ken, geheel belangeloos verzorgd. Mot cru role
dagen gaat er op dezelfde wijze ook een flinke
bezending vee naar Zeeland.
Zec-r groot het beloopt cenige honderden
is het aantal schapen, dat nog onbeheerd
rondloopt en waaronder ?r velen r.iln waarvan
de eigenaar niet bekend is. Soms i3 de eigenaar
web bekend, m?ar komt hij zich niet melden,
wanneer hij ziet dat de beesten good verzorgd
zijn. Mot deze schapen denkt de commissie voor
do verzorging der dieren eerstdaags andere
maatregelen te nemen.
Uit Edam.
Nog steeds vertrekken uit Volondam vis-
schersgezinnen naar de „De Streek" (tusschen
Hoorn cn Enkhuizen), waar zij een zeer liefde
rijke verzorging genieten.
Te Hoorn zijn, door de goede zorgen van
kapelaan Roozen, 50 "personen in twee heeren
huizen onder dak gebracht, De burgerij aldaar
heeft een 20-tal ledikanten, én verder huis
raad, welwillend afgestaan.
Do eendon van Vnlendam zijn nu gered en
naar Amersfoort overgebracht.
Op dit oogenblik is de Zuiderzee zóó laag,
als ze na 14 Januari j.l. niet is geweest, n.l.
55 c.M. A.P.
Uit Waterland.
Men schrijft ons:
Het water is gedurende de laatste vier da
gen ongeveer 55 cM. gevallen, zoodat vele dui
zenden i ubièbe meters water rijn vecdwerwn,
echter nog zeer weinig in vergelijking met de
groote oppervlakte. Deze daling bracht hier
voordeel, elders nadoel met zich mede.
To D u r g e r d am kon aan het horstel der
buitendijken niet voel uitgevoerd -worden,
daar ook heden, Zaterdag, de zandbakken den
dijk niet konden naderen. Noodgedwongen
wordt dan ook alleen tot versterking, onder
leiding van den opzichter Pasfcerkamp van
Durpeidam, gewerkt en dc binnendijk ver
sterkt door, het aanbrengen van een binnen-
dijkschen cementen borstwering. Velo viaecliers
hebben hierdoor werk verkregen, De vieschorjj
was tot heden voor hen zoer slap en de ver
diensten gering, zoodat velen thans b\j de fir
ma Blankevoort hebben dienst genomen en
tegen een uurloon van 30 cent aan hot werk
zijn Maandag a. s. zal do openbare school ge
opend worden.
Te Schellingwoude is men thans
bezig op de landerijen van den heoreboer Bee 1,
cenige groote houten loodsen to timmeren, tot
berging van het achtergebleven en terugge
voerde vee. Vele boeren komt de stalling te
Amsterdam on elders, waarvoor gemiddeld /I
per dag en per boost wordt berekend, 10 duur
uit, zoodat zij nu onderling trachten hiermede
goedkooper uit tc komen.
Ook te Ransdorp, 't welk nog geheel
geïsoleerd ligt. zal, zoo goed en zoo kwaad liet
kan, Maandag weder met hot onderwijs be
gonnen worden. De hoofdonderwijzer der Bij
zondere School heeft al het mogelijke in het
werk gesteld, den kinderen der nog niet ge
vluchte bewoners ouderwijs te verstrekken, bet-
welk hem voor het grootste gedeelte is gelukt. 1
Door middel van planken nood bruggetjes en
schuiten heeft men thans de verbinding van
huis tot huis en n? ar do school en kerk tot j
stand weten te brengen.
Evenals Ransdorp, ligt hot dorpje Z u 11- I
derdorp, anders een half uur Icopcns 'n<w
vandaan, ook geheel geïsoleerd, Gelijkmatig
loopt do „kluoat" onder water, alleen in dc
verre ziet men do beide hekken van de brug.
waaronder eertijds de meeraloot liep. Zur.rlor-
dorp is thans g-heel verlaten, (/ver do wijde
watervlakte en langs don Materiandschen zee
dijk drijft veel wrakhout van hokken, schuren
en vlonders. 1
Ook de laagst gelegen gedeelten van N i e 11-
w e n d a m en de Nieuwendtt in mer|
Moer etaan nog onder water.
Men is hier en daar bezig de woningen met
aarden wallen te omgeven, teneinde daarna het
water uit de omheinde ruimte to pompen of te
scheppen.
De godsdienstoefeningen, welke eertijds in dc I
Gereformeerde kerk werden gehouden, zullen
tkanB (Zondag) en zoolang de toegang tot de
kerk nog niet vrij is, gehouden worden in het
fabrieksgebouw van da firma Reyenga, gelegen j
aan den Nieuwendammerdijk.
Te Buiksloot heeft men met groote 1
moeite een lange hulpbrug geslagen, teneinde
de kerk te kunnen bereiken. Vele boc-rdcrijen
in „de Meer" staan nog tot de dakgoot in
hos water. Aan de achterzijden der huizen
spoelt steeds nog veel wrakhout aan.
Nabij de Ka doelen aan den Waterland-
schen Zeedijk beeft zich een geheel stuk riet
land of „soddo" vastgezet. Het motorgemaal
alhier zal grondig nagezien worden, zoodat te
zijner tijd het, evenals de twee andere motor-
gemalen in Waterland, dag en nacht zal
kunnen doorwerken. Langs den Waterlandschen
Zeedijk heeft men in da laatste dagen groote
noodhokken en ruimten door gaii3 afgesloten,
geslagen, waarin zoolang eenden en kippen
geborgen worden, welke Maandag a.s., evenals
te Landsmeer en te D e 11 I 1 p, per mo
torboot naar Amersfoort zullen vervoerd wor
den. Door bemiddeling van den heer De Beau
fort, Rijks-Pluimvee-consulent, die dezer dagen
de verschillende overstroomde dorpen beeft be
zocht, zullen per motorboot 15,000 stuks een
den tegelijk naar Amersfoort getransporteerd
worden.
Te Landsmeer en Don lip is men be
gonnen met het „opvangen" der „losloopers"
(los rond zwemmende eenden).
Anna-P2u!owna.
De toestand in den Anna-Pauiownapolder
is gedurende do jongste, twee etmalen vrijwel
onveranderd. In den Westpolder bleef het
water op dezelfde hoogte staan. De Zandvaart
is thans zoo goed als ledig gepompt, zoodat
men spoedig met het uitdiepen Kan beginnen,
en met den daardoor verkregen grond den
nc odd ijk kan ophoogen.
Nog steeds heeft men in het droog gebleven
deel van den Westpolder voel last van het
dringwatcr, dat onder den spoordijk door komt.
Hoewel dag en nacht door gepompt wordt,
was dit water Vrijdagavond slechts enkele c.M.
gezalct.
Daar men van meening was, dat het gat in
de kade langs de Van È.vycksvaart voldoende
gestept was, begon het stoomgemaal tc Kleine
Sluis te vier uur '3 middags te werken. Men
j kon nog niet vaststellen of de doorbraak wer-
j kelijk voldoende dicht was. De bekisting langs
1 de Van Ewyeksvaart begint goed op te sehio-
I ten. Ook wordt de kade aan de overzijde van
de vaart verzwaard, opdat het water niet van
j den Oostpolder in den Westpolder kon v'ic-ion.
Zondag zou de Commissaris van de Konin-
gin, in Ncnrd-IIolland te Anna Paulowna ann-
j komen. De herstellingen langs de Van Ewyclts-
I vaart en aan den Zeedijk zouden worden be
zichtigd. Via Oude Sluis zou worden terugge-
Gezellige Winteravond-speien.
Het geëlectriseerde glas.
Snijd uit oen in vieren gevouwen stuk
papier eon pijl, zooals op ouzo teokcniug
is afgebeeld, en zet dien met liet kruispunt
der beide vouwen op cene rechtopstaande
naald, die in ©ene kurk geetokoxi is, zonder
dat do naald door hot papier heen steekt en
zet nu oen glas zonder voet, dat bij het
vuur gced gedroogd i°, over het molentje.
Neem nu aan, den pijl te laten draaien,
zonder het glas op te lichten en dus zonder j
hem aan te raken, ©n de punt te laten stil
staan tegenover iemand, dio u wordt aan
gewezen.
Daartoe hebt ge met een wollen lapje het
glas slechts tc wrijven op de plek, welke
tegenover den aangewezen persoon ligt; de
pijl zal draaien, totdat de punt stilstaat te
genover het gewreven des!. Deze proef her
innert ons oj) eeno andere manier, dat hot
glas door wrijven eleotrisch wordt en dan
in staat is, lichte lichaampjes, zooals het
pijltje, aan te trekken. AL ge nu het glas
van boven wrijft, met het lapje altijd in
dezelfde riohting rondgaande, dan zal heb
A-Jr. A*-—
pijltje mot steods grootoro snelheiid gaan
draaien, zoouls oen magneetnaald zou doen,
alB men er met oen etuk ijzer om hoon draait.
Vervang nu den pijl door een kruis met
vier even grooto armen, en hang daaraan
met dunne draadjes vier paardjes van pa-
pior.
Wrijf het glas van boven, zooals getzogd
is, en uw draaimolen zal tot groot vox maak
dor toeschouwers gaan draaien.
(lostijd? b.v. rubber, lijnolie, vetzuren, kaarsen,
margarine, van welk lijstje door geheele uit-
voervefboden de eerstgenoemd© vier artikelen
than? reeds weder zijn te schrappen.
l)c resolutie van 10 Jan. 1916 nu atelb een
"p'icc! nieuwe regeling vast betreffende den
uitvoer van margarine cn bepaalt daarbij
op grond van do voorwaarden van don
"fin. van Landbouw. Nijverheid en Handel,
dat de uitvoer alleen mag geschieden langs
oor- aangewezen kantoren en dat elke
Typing gedekt moet zijn door oen gelcide-
afgegeven door vanwege dien Minister
mn te stellen controleurs.
Uitgestald vertrek.
Hcfc vertrek naar Oost-Indië van don voor
het Indische leger bestemden 2e-luitenant der
inf. R. Bakkers, bepaald op 23 Februari,
is drie maanden uitgesteld.
Iterinezaken.
De „Kortonaer".
Hr. Ms. pantserschip „Ivortenaer" is 4
dezer te Fort-de-France aangekomen en den
oden d. a. v. weder vertrokken. („St.-Ct.")
Uitbetaling mobilisatie-toelagen.
Tweede en laatste oproep!
De Commandant van het Landweer Depót te
Rotterdam verzoekt om adre&opgave van de
onderstaande vroeger tot dat depót behoord
hebben landweerpliclitigen. Het is gebleken,
dat een klein gedeelte van de hun toekomende
mobilisatietoelagen abusievelijk niet is uitbe
taald, hetgeen alsnog zal geschieden.
Leperzaken.
Landweer- I81J.
De dienstplichtige enderofficieren, kor
poraals en manschappen van de landweer-
lichting 1911 zullen op 10 Maart met voor-
loopig, klsin verlof worden gezonden. Bij
een groot aantal onderdeden, waar de be
langen van den dienst dit veroorloven,
zullen de dienstplichtigen echter reeds op
18 Februari met voorloopig, klein verlof
huiswaarts koeren.
Uit de Staatscourant.
Bij IC. B. is benoemd tot adjudant hij het
reg. jagers, de lo luit. R. O. van G e u u e p,
vau het korps.
j.ïij K. 13. is aan dc tijde!ijkc-offic. var/
gezondheid 2o kl. dr. E. R. Wittig, H.
Knoop, J. de '/roem, A. Blom, d:\ A.
i D. C heriex, J. W. F. S c h e 1 d en H i 1-
j de she i in, en aan den tijdelijk mil. apotheker
I 2e kl. B. J. Rruiniag, een eervol ontslag
verleend uit den militairen dienst en zijn tijde
lijk benoemd bij liet reserve-personeel der laud-
j macht, bij het personeel van den geueesk.
j dienst a. tot ros.-off. van gez. Ie kl., de hee-
j ren Wittig, Knoop, De Vroom, Blom,
jCheriex, Scheld en Hildosh'eim,
allen voornoemdb. tot res.-militair apotheker
ls kl., de heet- Braining voornoemd.
Bij K. B. is aan 6org.-verpleger 1ste kl.
b/h mil. hosp. to Amsterdam J. van Vliet,
vergunning verleend tnt het dragen van de
bronzen med. v/d Turksche Roode Halve
Maan.
Militaire verordening.
Bij Besluit van 30 Jan. 1916 heeft de lnit.-
generaal, commandant van het veldleger, het
militair gezag uitoefenende in de provincies
Noord-Brabant, Limburg en Gelderland ten
Zuiden van den Neder-Rijn enz.,.zijn Besluit,
tevens Bevel, van 19 Oct. 1915 gewijzigd en
voorts in overeenstemming gebracht met het
bepaalde bij de resolutie van den Min. van
Financiën van 10 Jan. 1916. no. 115 Inv.
Dit Besluit van 19 Oct. 1915 regelt het ver
veer cn de ned-rlage cd de le linie van de
goederen, welke vallen onder het bepaalde van
het Kou. Besl. vau. 7 Aug. 1915 St.bl. no, 370,
Van der Sluis, A., korporaal
Kramer, J. N., idem
Asperen, A., idem
Bakx, A., idem
Jansen, H. M., hosp. soldaat
Timmermans, J., soldaat
Eymeren, 1$. J., idem
Bezcij, M., idem
Stekclee, A. M., idem
Kaam, O. A., idem
Visser, H. A., idem
Bierlé, J. G'., idem
Leeuwen, C., idem
Doolaerd, D., idem
Hoogvliet, A., idem
Sluys, G. J., idem
v. d. Heek, B-, idem
Smith, A., idem
lieun, N., idem
Vrij bloed, D idem
Do Bruyn, P., idem
Vóórhaar, J. H., idem
Ren sen, N., idem
Hofstede, li., idem
Visser, H. L., idem
Smits, A. J., idem
Jaspers, L., idem
Reus, L-, idem
Helders, P., idem
Hoeven, A., idem
belieffer, N. H., idem
Meioker, Ch., idem
Vermeijdcn, A idem
Wijntje, J., idem
Groot, dc J., idem
Lans, J.. idem
Snijder, P., korporaal
Rietdijk, J., ideru
Gerdcs, J. B idem
Toolei, V. A., idem
Van dor Kooy, G., xioui
an Dijk', J., id-m
I ver son, N. P idem
Jansen, P. M., idem
Verweijs, D. A., idem
Meouwsen, H. H., idem
Rademaker, F. M J., idem
Da Jong, 'ih. J., idem
Cage, .VI. P., idem
Vau Dongen, li. G., soldaat
B?rg, A. v. d., idem
Witvliet, idem
Ktemmeer, J.. idem
Kraaijevold, P., idem
Schrijver, idetn
De Kroes, idem.
Scboonwill, idem
Rombeek, idetn
Ricdé, A., idera
Dep, G. van, idem
Timmermans, J., idem
De Kot, H., idem
Barend se, li., idem
Uudt, klem
Koops, idem
de ltiudor, :dem
de l)e: kere, idem
Wagenmakers, idem
Jansen, M-, idorn
Thijssen, H., idom
Hendriks, A. P., idem
iloek van Üijke, P. J., idem
Blok, J-, idem
liaan, do C'., idem
Kinguian, B idem
liiksen, S., idem
lluynink, B. J., idem
Tevens, M., idem
Koppens, G. J-, idem
Brand, F. J-, idem
Janinga, F., idem
Beeldman, Ó-, idem
Prince, J., idem
M. van Nijmegen, idem
Bouwman. A., idem
Meer. d. B. A., idem
Barkema, G., idem
de Wolf, idem
Uane, P., idem
IJsbrand, H. G. D., idem
Linten, W., idem
Aries, W., idem
Welleman, J idem
Break, v. d idem
Dijkstra, A., idem
Weniak, idtm
f 0.50
0.50
0.50
0.90
0 80
0-26
0 26
0.26
0.26
0.G5
0.26
0.13
0.2Ö
0.26
0.26
0.26
0.26
0.26
0.26
0.13
0.13
0.13
0.26
0.26
0.39
0.65
0.65
0.51
0,65
0.65
0.65
U.65
0.65
0.65
0.13
O.ill
0.10
10
0 10
0 30
0 30
0.26
0.13
0.13
0.26
0.28
0.13
0-13
0.13
0.13
0.39
0.39
0.85
U.39
O 52
0.13
0.13
U.i3
0.13
0.13
0.13
0.13
0.13
0.13
0.13
Ü.iü
0.13
0.13
0.13
0.13
0.13
0.13
0.13
0.13
0.13
0.13
0.13
0.13
0.13
0.13
0.13
0.13
0.13
0.13
0.13
0.13
0.13
0.13
Roer», R., idem
Bt-ijcn, Th. J., idem
Jansen, J. W.. idem
I-ageman, P. F-, idem
Hermans, H-, idem
Vroegrijk, W., idem
Sciiagon, P.. idem
iSebmjdcr, korporaal
Dickman, J., idem
Leeuwen, van \y. H-, idem
Waal, v., idem
Lint, van. idem
Wccrkum, idem
Groot, de, idem
Bakker, idem
Pauw, G., idem
Pikaar, P., idem
Girhoven, C., idem
Wêijdcn, v. d. J., idem
Hoogeveen, idom
Boots. S., idem
Ehrardts, idem
Eerden, J. F. J-, idem
Verhagen, A., idem
Huigons, A C.. idem
Keilerman, B.. idem
Mieohids, soldaat,
Boon, A. A., id.
Suiker, P.. id-
Provily, U. P.. id.,
Helm, J. Th. v. d., id.,
Mooy, D., id.,
Vermeulen, J., id.,
Kol, B., id.,
Brondijk, J., id.,
Winkelaar, P., id.,
Meijer, J., id.,
Smit, P., id.,
Tambour, id.,
Dijtelbof, id.,
Verhagen, H. J., id.,
Help. P. J., id
Nieuwenhuis, id.,
Snoejj, L., id.,
Jong, Dc, id.,
Baak, G. van, id.,
Jacobson, S., id.,
Bont, R. R. do, id.,
Tazelaar, M., id.,
Stapels, P. A., id.,
Kinderen, H. der, id.,
Gioos, H. G.. id.,
Spaarman, A., id.,
Hommes, F., id.
Muller, F. G'., id.,
1J zendoorn, Van, id
Lindeman, id
Noort, J. F. van, id.,
Mulder, G., id.,
Cartiaanse, C. F. P., id.,
Maas, A. O., id.,
Hartovekl, >1. J., id.,
Vink, D., id.,
Suikerbuik, V. J... id.,
Ridder, J. J. de, id.,
Vugt, L., icl.,
Dekkers, id.,
Braat, W. 1*. J., id-,
Hollesteijn, W., id.,
Houthuizen, A. A. P., id.
Ewijk, C., id.,
Wel, G. D. v. d-. id.,
Smulders, J. W. C., id.,
Kruyer, G. G'., id.,
llooydonck, A. W.. id.,
Doel, P. v. d., id-,
Hoern. A., id
Berg, H. v. d., id.,
Speren, J. van, id.,
Bloeme, L. de, id.,
Hartman, D. J., id
Maertens, L. G. P., id.,
Santen, P. van. id.
iiergeu, W. F. v. d., id.,
Es, J. van, id.,
Hekkert, J. W., id.,
Bel, Nan, id.,
Waardenburg, A., id.,
Linden, J. v. d., id.,
Berkhout. J., id
Pcrtrlce, D. A., id.,
Klinkhamer, H. A. YV., id.,
Doff, Lid.,
Buynink, G'.. id
Cornolitsc. R., id-,
Bakker, id.,
Sclinvenaars, P., id.,
Breeyon, C., id.,
Stralen, J. L,
er, C-.
iloedcimans. P.
Kens, L., id..
Samuel, C. P..
Kr;.-c:s, A. J..
Smi'
J., id.,
Hosier, h!, hk.
Engolen, J. B. van: id.,
J/fr, J. M. van, id.,
Diederik. J- H.. id
Wulfraath, 6'. W-,
id.,
?yiionk, 11., id.,
jp;'., A., id.,
0.13
0.13
0.13
0.18
0.13
0.13
0.13
0.13
0.10
0.20
0.13
0.13
0.13
0.13
0.13
0.13
0.13
0.-6
0.39
0.24
0.26
0.39
0.26
0 26
0.13
0.13
0.13
0.13
0.13
0.13
0.13
0.13
0.13
0.13
0.13
0.13
0.13
0.26
0.13
0.26
0.13
0.13
0.13
0.13
0.13
0.13
0.13
0.13
0.13
0.72
0.66
0.33
0.13
0.13
0.63
0.13
0.13
0.26
0.33
0.33
0.33
0.13
0.13
0.13
0.33
O.OO
0.33
0.12
0.13
0.13
0.03
0.03
0.03
0.15
0.12
0.06
0.03
0.03
0.12
0.03
0.03
0.03
0.42
0.18
0.09
0.06
0.15
0.33
0.24
0.39
0.03
0.03
0.06
0.54
0.24
0.21
0.36
„0.21
0.09
0.12
0.21
0.09
0.03
0.18
0.09
0.06
0.21
0 09
No. 33360 te Hellevoetsluis. Hartelijk dank
veor v.w schrijven, 't Is oca belangrijk© aan-
1 w/Ving en wij zullen ons l>est doen ons voort
aan in „De Snidateacourant" volledig het bo
de'Je r.ieuws voor de vloot te vermelden.
Red.
j S. L., te Scrooskerke. Uw opgave is niet ge-
schikt. Bovendien meet de opïossing voortaan
uit slechts één woord bestaan. Anders is het
I niet t© raden. Red.
I Mil. P A v. H.. Den Haag. Alle aan-
wezige losse nummers zijn voor militairen voor
slechts 1 cent per stuk t© krijgen. Adm.
W. J., Serooskerke. Uw raadsel klopt niet
als gevolg van taalfouten. Red.
Mil. H. W, P. te IJmuiden. R-eclsme voor
bepaalde artikelen nemen wij onder de raadsels
niet op. Red.
H. M., Den Haag. Gij kunt solliciteeren
naar de betrekking van politie-agent. Yoor
froote steden, zooals b.v. Amsterdam, word.
lein verlof gegeven. Red.
Serg.-majHavinga te Ommen. In dank en
goede orde ontvangen. Red.
L. F., Ede. Op welk- tijdstip de xailitie-
liohting 1910 naar de Lanweer overgaat is nog
niet bekend, Red.