SiSlJS rsTrs !SS01jI3 ATBlxrOOÜB!. A tVTT TT gin Woensdag 0 Februari 1 3 1 O boord komen, maken ze ons dood". De jtuurman vertelde nog, dat de Duitedhers, sier.de dat de treiler wegvoer, hun toerie pen .Gofct ntrnfo England!" Gevraagd waarom ze de Dnitschers niet aan boord liad- ion genomen, zeide de stuurman „Natuur lijk was de schipper niet zoo gek. Had hij s'n boot naar hen toegezonden, dan zoudeoi do mannen die er in zaten zijn gegrepen en door de Duitsohers als gijzelaars vastge houden en dan waren de bordjes verhangen. We hebben kort beraad gehouden wat we zouden doen. Ons gevoel van menschelijk- iheid zei ons de Duitsohers ba redden, maar de voorzichtigheid verbood t. Do aanval van een Engelschen hulpkruiser op een Dultschen onderzeeër. EERLIJN, Van bevoegde zijde ver nomen wij omtrent den aam al, door een En«cleoli©n hulpkruiser, dio onüer de Nederlandsche vlag voer, gedaan op een Duitschen onderzeeër, nog de vol gende bijzonderheden De onderzeeër ge lastte het onder de Nederlandsche vlag varende stoomschip door een signaal een boot te zenden, opdat de scheepspapieren onderzocht konden worden. Dit geschiedde na cenigen tijd. Veiligheidshalve dook de onderzeeër en hield door de periscoop een occ op het stoomschip. Dit was een groote normale vrachtboot van 30C0 ton met een glad dek. Er was niets verdachts aan te zien. De naam „Melanie" aan den boeg was duidelijk leesbaar. Toen de onderzeeër naast de scheepsboot op ongeveer 1000 M. afstands van het stoomschip weder naar boven kwam, opende dit onder de Nederlandsche vlag uit twee kanonnen van middelbaar kaliber en machinegeweren een hevig vuur. De onder zeeër kon door snel te duiken nog juist aan de beschieting ontkomen. Het stoom schip trachtte nog tweemaal den onder zeeër te rammen. Gedurende deze geheele actie voerde het de Nederlandsche vlag. Een Nederlandsch stoomschip „Melanie" is niet bekend, .in Lloycls Register komt echter een Engelsch schip van dien naam voor, groot 30Ü2 bruto reg. tons. Ii{ verband met het bovenstaande is ook het Ha v as-bericht van 28 Jan. belang wekkend. Volgens dit bericht zou n.l. de gewapende Fransche mailboot „Plata", zonder aangevallen te zijn, een aanval ge daan op oen onderzeeër en dien in den grond hebben geboord. In oen bespreking van dit geval verze kerde de Fransche admiraal Lucaze den cor respondent van de „Petit Journal'1, dat den Franseken koopvaardijschepen uitdruk kelijk gelast is, ook wanneer zij niet aan gevallen worden, op eiken vijandelijken onderzeeër het vuur la openen of hem to rammen. Aanval van Oostenrljksohe kruisers. WEENEN. Een af deeling kruisers bracht op 3 Februari 's voormid dags schade toe aan de stations van örtona cn San Vito aan da Itaiiaanscho oostkust. Een drijvende kraan bij deoe plaatsen., een aantal pakhuizen en een fa briek werden door de beschieting zwaar be schadigd, Ook werd de spoorwegbrug over do Ariilo ten noorden van Ortona, vernield. Na do beschieting van San Vito werden branden waargenomen. De kruisers keerden ongehinderd terug Do „Appam". NEW YORK. Uit- Newport News wordt bericht, dat allo Enge'soh&n Vrijdagmiddag de „Appam" veriatan hebben, zoodat ex alken nog Duitaohers aan boord zijn. WASHINGTON. De regeeirmg heeft beslist ten gunste van de Duitsoho op vat- 1iing, dat de Appam"-quaestie geregeld moet worden op grond vau de bepalingen van het Pruisische-Amorikaansclte verdrag. Over de nadere interpretatie van de be- u cordingen van het verdrag moet nog be slist worden. WASHINGTON. Do Engeleohe ambas sadeur heeft don formeel en eisch gesteld, dat do „Appam" aan de Engelsche eige ne., ra zal worden teriuggegevea. WASHINGTON. Minister Lansing ver klaart, dat de cenige quaestie is hoe lang de „Appam" in de Amerikaansche wateren zal mogen blijven. Het verdrag tusschen Pruisen en Ame rika bepaalt, clat schepen, prijsgemaakt door Duitschland, vrijelijk naar Amerika kunnen komen en van daar vertrekken. De Duitschers beweren, dat de „Appam" in Hampton Roads voor onbepaalden tijd kan, blijven zoolang het Duitsche Prijzen- hof nog geen uitspraak heeft gedaan. Sir Edward Merewether, gewezen gou verneur van Sierra Lcone, die als passa gier aan boord van dó „Appam" zich ba- vond, vertelt, dat het Duitsche kaperschip een scliip was van 3500 a 4000 ton. Toen het vaartuig in zicht kwam, zag men, dat het een roode noodvlag voerde, alsof het reddeloos ronddreef. De gezagvoerder van de „Appam" meende, dat het een Brit ish© koopvaarder was en veranderde van koers om het te naderen. Aan den achter-, steven hing een vlag in vouwen neer later bleek, dat die ving van onderen be zwaard was, zoodat zij niet uit kon wappe ren en men meende, dat dat de Ameri kaansche vlag was. Toen de „Appam" op een paar houderd meter afstand gekomen was, nam men plotseling aan boord van het andere schip een merkwaardige vei-andering waar. Voor en achter verdwenen de ver schansingen als met tcoverslag; wat men de hutten op het dek moende te zijn, viel neer en batterijen geschut vertoonden zich aan het oog. Tegelijkertijd met deze plotselinge verandering van koopvaarder in kruiser, vuurde een der vcorkanonnen een schot af en een granaat sis to over onze brug. De Appam" voerde een 3 inch kanon, maar dit had natuurlijk niet het minste nut. Op het andei^e schip stonden aan alle kanonnen de mannen gereed en men begreep, dat het onmogelijk was eenig verzet te bieden. Toen begonnen de Duitschers de „Appam" aan te roepen. Kapitein Harrison verklaarde, dat hij een aantal Duitschers als gevange nen aan boord had. Onmiddellijk daarop verliet een sloep de z.g. „Möwe" met 21 matrozen en luitenant Berg. Toen deze prijsbemanuing aan boord kwam, was bet eerste werk de Duitsche ge vangenen in vrijheid te stellen en het twee de deze te bewapenen met geweren en re volvers, en aan te stellen als bewakers van de opvarenden der „Appam". Luitenant Berg bracht daarop kapitein Harrison en de andere officiei-en van de „Appam" naar den kruiser. Maar na een langdurig onderhoud daar keerden allo officieren op de „Appam" terug en weldra werden ock de gevangenen, die zich aan boord van den kruiser bevonden op do „Appam" overge bracht. Toen deze overbrenging had plaats gehad, vei-trok de „Appam" met 43 Duit schers de helft hiervan de vroegere Duit sche gevangenen aan boord. Met lof sprak sir Edward Merewether van de hoffelijkheid der Duitschers, waar- roe luitenant Berg zelf het vooi'beeld gaf. Twee dagen lang bleef de kruiser langs zijde van de „Appam". Toen kwam de „Clan M-actavieh" in zicht. De kruiser veranderde nu van koers en voer in de ï-ichting van het Britsche sobip. Ook nu weer leek de kruiser op een onschuldig han delsvaartuig. Maar aan boord van de „Clan Mactavish" schijnt men argwaan te hebben gehad, want weldra werd van dit schip af een schot gelost. Weer vielen ver schansingen en dekhutben van den kruiser weg en toonde deze zich weer in zijn ware gedaante. Een gevecht volgde. Wel begre pen we, zegt de verhaler, dat het Britsche schip geen kans had, maar we bewonder den toch den moed, waarmee het met, zij ©ene kleine kanon den strijd volhield. Ein delijk schoot de kruiser twee torpedo'3 af, die doel troffen, de „Clan Mactavish" hel de over en was kort daarop verdwenen. De Duitschers lieten nu met allen spoed de booten neer en roeiden naar de plaats waar het schip te gronde ging om de over levenden te redden. Vier van deze, hoewel ernstig gewond, werden aan boord gebracht van de „Appam". Des nachts verdween de kruiser en zette de „Appam" de reis al leen voort. Volgons de reeders van de „Clan Macta vish" zouden, blijkens een telegram uit Norfolk in Virginië, de kapitein en de Europe&sche bemanning van het schip, 19 koppen, benevens ongeveer 50 inlanders, als krijgsgevangenen aan boord van het Duitsche kaperschip zijn. Vele inlanders werden bij het geveoht gedood en vier ge wonden zijn aan boord van de „Appam". Om de Kaap. De Volksstem schrijft: De onveiligheid der Suez-kanaalroute in 't biezonder en der Middellandse Zee in 't alge meen, heeft 'n dislokasie tweeg gebracht in 't zee-verkeer naar 't Ycrrc Oostenen 't is ken schetsend voor de voortvarendheid der Neder landse koopvaardij dat deze de eerste is geweest om de oude Kaapse zeeweg wederom in \t slaan, en maatregelen te nemen voor een gere gelde vaart via Durban. Eerstdaags zal do eerste stoomboot der Rotterdamsohe Lloyd daar binnenlopen tot 't innemen van kolenne gedurende 't eerste halfjaar van 1916 worden er niet minder dan 36 Hollandse stoomschepen verwacht-, varende op Oost-Indië en cp Vlissin- gen-—Amsterdam. Japanse en andere stoom vaart-lijnen zullen wol gedrongen worden om dit voorbeeld te volgen, zodat 'n sterk vermeerder de merkantielo bedrijvigheid voor ons land te wachten is. Ten eerste komt dit de steenkolen- industrie ten goede; maar ook op andere ma nieren zal 't bezoek van 'n aantal grote pas sagiers-boten de Hollandse boten zijn eerste klas vaartuigen en behoren tot de grootste en beste in 't oceaan-verkeer aan onze Zuid- afrikaanse gemeenschap ten goede komen, 't Is inogel'k dat verscheiden reizigers overland zui len willen gaan, terwijl hun schip de reis tus sen Kaapstad en Durban aflegij; ook is 't waar- schijnlik dat menig Zuidafrikaner, voor wie 'n bezoek aan Europa tans geen bekoring heeft en wie 'n vakausie-uitstapje naar Mauritius niet toelacht, de gelegenheid om Japan of Java en Sumatra te zien, zal te baat nemen. Er is ook 't zuiver kommerciele aspekt van de ver meerderde Scheepvaart; er zal nu méér kans komen om onze uitvoer-produkten naar Euro- na verzonden to krijgen dan tot dusver 't ge val waswant in weerwil van 'tgeen heden uit Londen wordt geseind bovengenoemde schepen zullen doorgaans bereid zijn om lading in te nemen, 'tgeen 'n weldadige invloed zal hebben op do tans bestaande hoge vrachtprij zen. .Ten slotte is 't redelik om aan te nemen dat, indien eenmaal de voordelen van de Kaapse zeeweg zijn erkend, in 't vervolg ook na vredes-sluiting talrijks stoomschepen van do Orient-vanrt hun route via Durban zullen blijven nemen. lil H. M. de Konïngtn. H. M. de Koningin heeft Zondag, voor de eerste maal sedert haar on-geeteldiisid, ©en korten rijtoer per automobiel gemaakt. ;V--1.. De strijd iu Servië is voor de oeutraleu en hun bonclgenooteu, de Bulgaren, lang niet' gemakkelijk geweest. In de eerste plaats al niet door den kraohtigen, dikwijls verwoeden tegenstand, dien het dappere Servische leger bood, maar ook door de moeilijkheden van het zeer oneffen land, met groote vlakten naast berg- en rots achtige streken. Bovoudien zijn de wegen in Servië in den regel zoer slecht. Het meest geschikt voor hot vervoer zijn dan ook de zware trekossen, zooals wij er zien op ons plaatje hierboven. Maar deze hi >r gaan borg-af; berg-op schijnt zelfs onmogelijk voor een krachtwagen, een auto; de inzittenden hebben moeten uitstappen om het Voertuig vooruit te krijgen- De „Times" over den smokkelhandel. Reuter seint uit Londen, dat de „Times" in een artikel over den smokkel handel in Nederland zegt-, op enkele uit zonderingen na moet men aannemen, dat de Nederlandsolie douanebeambten zoo goed mógelijk hun plicht doen. „Hel Oranje Kruis". Z, K. H, Prins Hendrik lieert weder een vergadering gepresideerd van het dagulijksch bei/tuur van den Koninklijken Natioualen. Bond voor Reddingwezen en Eerste Hulp bij Onge lukken „Heb Oranje Kruis", ten huize van don secretaris, dr. C. J. Mijnlieff, Keizers gracht 134. Do vergadering werd, voor nauwere samen werking met Het Nedorlandscho Roodo Kruis, ook bijgewoond door den heer jhr. mr. E. B. F. F. Wittcrt van Hoogland, voor dit doel be noemd tot adviseerend lid, alsmede door dr. G. W. Boland en door de gewestelijke commissa rissen! in de provinciën Noord-HoJland, Utrecht en Gelderland, resp. jhr. A. G. W. van Riems dijk, dr. J. W. Jorissen en jhr. dr. J. M, A. Gevers Beuven. Tevens was in den aanvang nog ook aan wezig de heer mr. G. Vissering, lid van den raad van bestuur, orn overleg te plegen, welke maatregelen genomen moeten worden in ver band met den watersnood in Nederl. Oost-Indië. Genaraal dr. H. J Krantz. Zaterdag is op tachtig jarigen leef lijd te 's-Gravenhage overleden do heer dr. II, J. Krantz, gopensionneerd genera al-majoor der artillerie. Do overledene was ridder in de orde van den Ncderlandschen Leeuw. De teraarde bestelling zal geschieden Woensdag a.3 te elf uur v.ni. op de begraafplaats Nieuw Eik-eu- Duinen. De Watersnood. De dljkhorstelSingsn. Hierover hebben we gesproken met een in genieur van de Kennemer Electrieiteits- Maatschappij, die naar Monnikendam was geweest ter voorbereiding van het herstel van de groote ramp. De K. E. M. namelijk zal den stroom exploiteeren, dien Amster dam zal leveren voor de motoren om het water uit den polder weg te pompen. De K. E. M. zal een kabel leggen langs den zeedijk van Amsterdam tot Katwoude, een lengte van achttien K.M. omstreiks. Amsterdam levert dan een stroom van 2000 volt. Het eerst hulpgemaal komt hij Holie- sloot, het laatste bij Katwoude; de andere worden verdeeld op den afstand tusschen deze beide plaatsen. Bovendien komen er nog zooveel mogelijk zuig-perspompen bijsamen hoopt men over 2000 P.K. te kunnen beschikken, zoo dat er per etmaal eenige millioenen kubieke meters water kunnen worden uitgepompt. Dan staan er nog drie gemalen: a/m Kadoe- len, de Poel bij Zuiclerwoudé, aan de Rijp. Als alles meeloopt zal een vier millioen kubieke meter per etmaal worden uitgema- len. 't Zal echter heel wat moeite kosten, motoren en pompen te krijgen. Als dan ook 't weer wat meewerkt, zcodat bij laag water kan worden gespuid, dan kaii de boel flink opschieten. „Hoe lang zal 't duren, eer al het water v/eg is, als je eenmaal aan het malen bent?" vroegen wij. Ja, dat was moeilijk te zeggen. Want hoe veel water staat er wel in de polders? De een beweert honderd miliioen kubieke me ter, de tweede 120 millioen, de derde 160. 't Is een rekensom. De stand van het water, de polderpeilen, de overstroomde opper vlakte. Misschien dat in vijf-en-veertig da gen kan worden weggewerkt, wat in twee dagen is binnengejaagd Zoo boorden we spreken van pompen en malen en droogleggen. En we zagen het water, bet wijde water, waarin huizen, hof steden en bezittingen ten ouder gaan... Zaandam. Nu de kistdammen, zoowel in de West- als in de Oostzijde over de geüeelo lengte gereed zijn gekomen, hebben de besturen van oe ge meente en van den polder Wesizaan nog in het bijzonder hun aandacht gewijd aan iietgeen verder ter meerdere beveiltiging van polder en gemeenten kan worden gedaan. Naar aanleiding hiervan werd besloten op de meest bedreigde punten, n.l. van de R. K. kerk aan 'b Kali tot aan heb Heerephuis, een dubbele rij van drijlbulken te doen leggen in het water langs don dijk. Deze rijen uaiken, die een vijftal meters van elkaar liggen, zul len dienen om den golfslag te breken. Inge val van storm zal de tusscnenruimte met olio worden begoten. Wijl door de aangebrachte versterkingen de wog belangrijk is versmald is de maatregel ge troffen, dat de auto's en rijtuigen tusschen het Heerenhuis' (op de grens van do Wijde Wormer) en de Noorderbrug slechts in één richting mogen rijden en wel zoo, dat ze wel Zaandam in, doch niet uit mogen rijden. Sedert enkele dagen is men ook begonnen met het registreeren der vluchtelingen, met het doeb op de hoogte to komen van de namen der menschen die hun woningen hebben moeten verlaten en van hun tegenwoordig verblijf. A's nien bedenkt, dat in de stad een paar duizend personen vertoeven uit Oostza-an, Landsmeer, Den lip en Ilpendam, terwijl ook een groot aantel Zaandammers in andere huizen onder dak zijn gebracht, zal nien begrijpen, dat dit oen omvangrijke arbeid is. Do oud-wethouder de lieer K a m ph u ij s heeft de leiding dezer zaak op zich genomen. Wat het vee betreft zijn reeds een groot aantel koeien uitgevoerd naar Duitschland. In het geheel bedraagt dit getal (uit het geheele overstroomde gebied, dus niet enkel uit Wa terland) ruim 7000. Ook zijn een honderdtal naar Zuidland bi' Rotterdam vervoerd. Hot vee wordt daar, zoo lang de omstandigheden dit noodzakelijk ma ken, geheel belangeloos verzorgd. Mot cru role dagen gaat er op dezelfde wijze ook een flinke bezending vee naar Zeeland. Zec-r groot het beloopt cenige honderden is het aantal schapen, dat nog onbeheerd rondloopt en waaronder ?r velen r.iln waarvan de eigenaar niet bekend is. Soms i3 de eigenaar web bekend, m?ar komt hij zich niet melden, wanneer hij ziet dat de beesten good verzorgd zijn. Mot deze schapen denkt de commissie voor do verzorging der dieren eerstdaags andere maatregelen te nemen. Uit Edam. Nog steeds vertrekken uit Volondam vis- schersgezinnen naar de „De Streek" (tusschen Hoorn cn Enkhuizen), waar zij een zeer liefde rijke verzorging genieten. Te Hoorn zijn, door de goede zorgen van kapelaan Roozen, 50 "personen in twee heeren huizen onder dak gebracht, De burgerij aldaar heeft een 20-tal ledikanten, én verder huis raad, welwillend afgestaan. Do eendon van Vnlendam zijn nu gered en naar Amersfoort overgebracht. Op dit oogenblik is de Zuiderzee zóó laag, als ze na 14 Januari j.l. niet is geweest, n.l. 55 c.M. A.P. Uit Waterland. Men schrijft ons: Het water is gedurende de laatste vier da gen ongeveer 55 cM. gevallen, zoodat vele dui zenden i ubièbe meters water rijn vecdwerwn, echter nog zeer weinig in vergelijking met de groote oppervlakte. Deze daling bracht hier voordeel, elders nadoel met zich mede. To D u r g e r d am kon aan het horstel der buitendijken niet voel uitgevoerd -worden, daar ook heden, Zaterdag, de zandbakken den dijk niet konden naderen. Noodgedwongen wordt dan ook alleen tot versterking, onder leiding van den opzichter Pasfcerkamp van Durpeidam, gewerkt en dc binnendijk ver sterkt door, het aanbrengen van een binnen- dijkschen cementen borstwering. Velo viaecliers hebben hierdoor werk verkregen, De vieschorjj was tot heden voor hen zoer slap en de ver diensten gering, zoodat velen thans b\j de fir ma Blankevoort hebben dienst genomen en tegen een uurloon van 30 cent aan hot werk zijn Maandag a. s. zal do openbare school ge opend worden. Te Schellingwoude is men thans bezig op de landerijen van den heoreboer Bee 1, cenige groote houten loodsen to timmeren, tot berging van het achtergebleven en terugge voerde vee. Vele boeren komt de stalling te Amsterdam on elders, waarvoor gemiddeld /I per dag en per boost wordt berekend, 10 duur uit, zoodat zij nu onderling trachten hiermede goedkooper uit tc komen. Ook te Ransdorp, 't welk nog geheel geïsoleerd ligt. zal, zoo goed en zoo kwaad liet kan, Maandag weder met hot onderwijs be gonnen worden. De hoofdonderwijzer der Bij zondere School heeft al het mogelijke in het werk gesteld, den kinderen der nog niet ge vluchte bewoners ouderwijs te verstrekken, bet- welk hem voor het grootste gedeelte is gelukt. 1 Door middel van planken nood bruggetjes en schuiten heeft men thans de verbinding van huis tot huis en n? ar do school en kerk tot j stand weten te brengen. Evenals Ransdorp, ligt hot dorpje Z u 11- I derdorp, anders een half uur Icopcns 'n<w vandaan, ook geheel geïsoleerd, Gelijkmatig loopt do „kluoat" onder water, alleen in dc verre ziet men do beide hekken van de brug. waaronder eertijds de meeraloot liep. Zur.rlor- dorp is thans g-heel verlaten, (/ver do wijde watervlakte en langs don Materiandschen zee dijk drijft veel wrakhout van hokken, schuren en vlonders. 1 Ook de laagst gelegen gedeelten van N i e 11- w e n d a m en de Nieuwendtt in mer| Moer etaan nog onder water. Men is hier en daar bezig de woningen met aarden wallen te omgeven, teneinde daarna het water uit de omheinde ruimte to pompen of te scheppen. De godsdienstoefeningen, welke eertijds in dc I Gereformeerde kerk werden gehouden, zullen tkanB (Zondag) en zoolang de toegang tot de kerk nog niet vrij is, gehouden worden in het fabrieksgebouw van da firma Reyenga, gelegen j aan den Nieuwendammerdijk. Te Buiksloot heeft men met groote 1 moeite een lange hulpbrug geslagen, teneinde de kerk te kunnen bereiken. Vele boc-rdcrijen in „de Meer" staan nog tot de dakgoot in hos water. Aan de achterzijden der huizen spoelt steeds nog veel wrakhout aan. Nabij de Ka doelen aan den Waterland- schen Zeedijk beeft zich een geheel stuk riet land of „soddo" vastgezet. Het motorgemaal alhier zal grondig nagezien worden, zoodat te zijner tijd het, evenals de twee andere motor- gemalen in Waterland, dag en nacht zal kunnen doorwerken. Langs den Waterlandschen Zeedijk heeft men in da laatste dagen groote noodhokken en ruimten door gaii3 afgesloten, geslagen, waarin zoolang eenden en kippen geborgen worden, welke Maandag a.s., evenals te Landsmeer en te D e 11 I 1 p, per mo torboot naar Amersfoort zullen vervoerd wor den. Door bemiddeling van den heer De Beau fort, Rijks-Pluimvee-consulent, die dezer dagen de verschillende overstroomde dorpen beeft be zocht, zullen per motorboot 15,000 stuks een den tegelijk naar Amersfoort getransporteerd worden. Te Landsmeer en Don lip is men be gonnen met het „opvangen" der „losloopers" (los rond zwemmende eenden). Anna-P2u!owna. De toestand in den Anna-Pauiownapolder is gedurende do jongste, twee etmalen vrijwel onveranderd. In den Westpolder bleef het water op dezelfde hoogte staan. De Zandvaart is thans zoo goed als ledig gepompt, zoodat men spoedig met het uitdiepen Kan beginnen, en met den daardoor verkregen grond den nc odd ijk kan ophoogen. Nog steeds heeft men in het droog gebleven deel van den Westpolder voel last van het dringwatcr, dat onder den spoordijk door komt. Hoewel dag en nacht door gepompt wordt, was dit water Vrijdagavond slechts enkele c.M. gezalct. Daar men van meening was, dat het gat in de kade langs de Van È.vycksvaart voldoende gestept was, begon het stoomgemaal tc Kleine Sluis te vier uur '3 middags te werken. Men j kon nog niet vaststellen of de doorbraak wer- j kelijk voldoende dicht was. De bekisting langs 1 de Van Ewyeksvaart begint goed op te sehio- I ten. Ook wordt de kade aan de overzijde van de vaart verzwaard, opdat het water niet van j den Oostpolder in den Westpolder kon v'ic-ion. Zondag zou de Commissaris van de Konin- gin, in Ncnrd-IIolland te Anna Paulowna ann- j komen. De herstellingen langs de Van Ewyclts- I vaart en aan den Zeedijk zouden worden be zichtigd. Via Oude Sluis zou worden terugge- Gezellige Winteravond-speien. Het geëlectriseerde glas. Snijd uit oen in vieren gevouwen stuk papier eon pijl, zooals op ouzo teokcniug is afgebeeld, en zet dien met liet kruispunt der beide vouwen op cene rechtopstaande naald, die in ©ene kurk geetokoxi is, zonder dat do naald door hot papier heen steekt en zet nu oen glas zonder voet, dat bij het vuur gced gedroogd i°, over het molentje. Neem nu aan, den pijl te laten draaien, zonder het glas op te lichten en dus zonder j hem aan te raken, ©n de punt te laten stil staan tegenover iemand, dio u wordt aan gewezen. Daartoe hebt ge met een wollen lapje het glas slechts tc wrijven op de plek, welke tegenover den aangewezen persoon ligt; de pijl zal draaien, totdat de punt stilstaat te genover het gewreven des!. Deze proef her innert ons oj) eeno andere manier, dat hot glas door wrijven eleotrisch wordt en dan in staat is, lichte lichaampjes, zooals het pijltje, aan te trekken. AL ge nu het glas van boven wrijft, met het lapje altijd in dezelfde riohting rondgaande, dan zal heb A-Jr. A*-— pijltje mot steods grootoro snelheiid gaan draaien, zoouls oen magneetnaald zou doen, alB men er met oen etuk ijzer om hoon draait. Vervang nu den pijl door een kruis met vier even grooto armen, en hang daaraan met dunne draadjes vier paardjes van pa- pior. Wrijf het glas van boven, zooals getzogd is, en uw draaimolen zal tot groot vox maak dor toeschouwers gaan draaien. (lostijd? b.v. rubber, lijnolie, vetzuren, kaarsen, margarine, van welk lijstje door geheele uit- voervefboden de eerstgenoemd© vier artikelen than? reeds weder zijn te schrappen. l)c resolutie van 10 Jan. 1916 nu atelb een "p'icc! nieuwe regeling vast betreffende den uitvoer van margarine cn bepaalt daarbij op grond van do voorwaarden van don "fin. van Landbouw. Nijverheid en Handel, dat de uitvoer alleen mag geschieden langs oor- aangewezen kantoren en dat elke Typing gedekt moet zijn door oen gelcide- afgegeven door vanwege dien Minister mn te stellen controleurs. Uitgestald vertrek. Hcfc vertrek naar Oost-Indië van don voor het Indische leger bestemden 2e-luitenant der inf. R. Bakkers, bepaald op 23 Februari, is drie maanden uitgesteld. Iterinezaken. De „Kortonaer". Hr. Ms. pantserschip „Ivortenaer" is 4 dezer te Fort-de-France aangekomen en den oden d. a. v. weder vertrokken. („St.-Ct.") Uitbetaling mobilisatie-toelagen. Tweede en laatste oproep! De Commandant van het Landweer Depót te Rotterdam verzoekt om adre&opgave van de onderstaande vroeger tot dat depót behoord hebben landweerpliclitigen. Het is gebleken, dat een klein gedeelte van de hun toekomende mobilisatietoelagen abusievelijk niet is uitbe taald, hetgeen alsnog zal geschieden. Leperzaken. Landweer- I81J. De dienstplichtige enderofficieren, kor poraals en manschappen van de landweer- lichting 1911 zullen op 10 Maart met voor- loopig, klsin verlof worden gezonden. Bij een groot aantal onderdeden, waar de be langen van den dienst dit veroorloven, zullen de dienstplichtigen echter reeds op 18 Februari met voorloopig, klein verlof huiswaarts koeren. Uit de Staatscourant. Bij IC. B. is benoemd tot adjudant hij het reg. jagers, de lo luit. R. O. van G e u u e p, vau het korps. j.ïij K. 13. is aan dc tijde!ijkc-offic. var/ gezondheid 2o kl. dr. E. R. Wittig, H. Knoop, J. de '/roem, A. Blom, d:\ A. i D. C heriex, J. W. F. S c h e 1 d en H i 1- j de she i in, en aan den tijdelijk mil. apotheker I 2e kl. B. J. Rruiniag, een eervol ontslag verleend uit den militairen dienst en zijn tijde lijk benoemd bij liet reserve-personeel der laud- j macht, bij het personeel van den geueesk. j dienst a. tot ros.-off. van gez. Ie kl., de hee- j ren Wittig, Knoop, De Vroom, Blom, jCheriex, Scheld en Hildosh'eim, allen voornoemdb. tot res.-militair apotheker ls kl., de heet- Braining voornoemd. Bij K. B. is aan 6org.-verpleger 1ste kl. b/h mil. hosp. to Amsterdam J. van Vliet, vergunning verleend tnt het dragen van de bronzen med. v/d Turksche Roode Halve Maan. Militaire verordening. Bij Besluit van 30 Jan. 1916 heeft de lnit.- generaal, commandant van het veldleger, het militair gezag uitoefenende in de provincies Noord-Brabant, Limburg en Gelderland ten Zuiden van den Neder-Rijn enz.,.zijn Besluit, tevens Bevel, van 19 Oct. 1915 gewijzigd en voorts in overeenstemming gebracht met het bepaalde bij de resolutie van den Min. van Financiën van 10 Jan. 1916. no. 115 Inv. Dit Besluit van 19 Oct. 1915 regelt het ver veer cn de ned-rlage cd de le linie van de goederen, welke vallen onder het bepaalde van het Kou. Besl. vau. 7 Aug. 1915 St.bl. no, 370, Van der Sluis, A., korporaal Kramer, J. N., idem Asperen, A., idem Bakx, A., idem Jansen, H. M., hosp. soldaat Timmermans, J., soldaat Eymeren, 1$. J., idem Bezcij, M., idem Stekclee, A. M., idem Kaam, O. A., idem Visser, H. A., idem Bierlé, J. G'., idem Leeuwen, C., idem Doolaerd, D., idem Hoogvliet, A., idem Sluys, G. J., idem v. d. Heek, B-, idem Smith, A., idem lieun, N., idem Vrij bloed, D idem Do Bruyn, P., idem Vóórhaar, J. H., idem Ren sen, N., idem Hofstede, li., idem Visser, H. L., idem Smits, A. J., idem Jaspers, L., idem Reus, L-, idem Helders, P., idem Hoeven, A., idem belieffer, N. H., idem Meioker, Ch., idem Vermeijdcn, A idem Wijntje, J., idem Groot, dc J., idem Lans, J.. idem Snijder, P., korporaal Rietdijk, J., ideru Gerdcs, J. B idem Toolei, V. A., idem Van dor Kooy, G., xioui an Dijk', J., id-m I ver son, N. P idem Jansen, P. M., idem Verweijs, D. A., idem Meouwsen, H. H., idem Rademaker, F. M J., idem Da Jong, 'ih. J., idem Cage, .VI. P., idem Vau Dongen, li. G., soldaat B?rg, A. v. d., idem Witvliet, idem Ktemmeer, J.. idem Kraaijevold, P., idem Schrijver, idetn De Kroes, idem. Scboonwill, idem Rombeek, idetn Ricdé, A., idera Dep, G. van, idem Timmermans, J., idem De Kot, H., idem Barend se, li., idem Uudt, klem Koops, idem de ltiudor, :dem de l)e: kere, idem Wagenmakers, idem Jansen, M-, idorn Thijssen, H., idom Hendriks, A. P., idem iloek van Üijke, P. J., idem Blok, J-, idem liaan, do C'., idem Kinguian, B idem liiksen, S., idem lluynink, B. J., idem Tevens, M., idem Koppens, G. J-, idem Brand, F. J-, idem Janinga, F., idem Beeldman, Ó-, idem Prince, J., idem M. van Nijmegen, idem Bouwman. A., idem Meer. d. B. A., idem Barkema, G., idem de Wolf, idem Uane, P., idem IJsbrand, H. G. D., idem Linten, W., idem Aries, W., idem Welleman, J idem Break, v. d idem Dijkstra, A., idem Weniak, idtm f 0.50 0.50 0.50 0.90 0 80 0-26 0 26 0.26 0.26 0.G5 0.26 0.13 0.2Ö 0.26 0.26 0.26 0.26 0.26 0.26 0.13 0.13 0.13 0.26 0.26 0.39 0.65 0.65 0.51 0,65 0.65 0.65 U.65 0.65 0.65 0.13 O.ill 0.10 10 0 10 0 30 0 30 0.26 0.13 0.13 0.26 0.28 0.13 0-13 0.13 0.13 0.39 0.39 0.85 U.39 O 52 0.13 0.13 U.i3 0.13 0.13 0.13 0.13 0.13 0.13 0.13 Ü.iü 0.13 0.13 0.13 0.13 0.13 0.13 0.13 0.13 0.13 0.13 0.13 0.13 0.13 0.13 0.13 0.13 0.13 0.13 0.13 0.13 0.13 0.13 Roer», R., idem Bt-ijcn, Th. J., idem Jansen, J. W.. idem I-ageman, P. F-, idem Hermans, H-, idem Vroegrijk, W., idem Sciiagon, P.. idem iSebmjdcr, korporaal Dickman, J., idem Leeuwen, van \y. H-, idem Waal, v., idem Lint, van. idem Wccrkum, idem Groot, de, idem Bakker, idem Pauw, G., idem Pikaar, P., idem Girhoven, C., idem Wêijdcn, v. d. J., idem Hoogeveen, idom Boots. S., idem Ehrardts, idem Eerden, J. F. J-, idem Verhagen, A., idem Huigons, A C.. idem Keilerman, B.. idem Mieohids, soldaat, Boon, A. A., id. Suiker, P.. id- Provily, U. P.. id., Helm, J. Th. v. d., id., Mooy, D., id., Vermeulen, J., id., Kol, B., id., Brondijk, J., id., Winkelaar, P., id., Meijer, J., id., Smit, P., id., Tambour, id., Dijtelbof, id., Verhagen, H. J., id., Help. P. J., id Nieuwenhuis, id., Snoejj, L., id., Jong, Dc, id., Baak, G. van, id., Jacobson, S., id., Bont, R. R. do, id., Tazelaar, M., id., Stapels, P. A., id., Kinderen, H. der, id., Gioos, H. G.. id., Spaarman, A., id., Hommes, F., id. Muller, F. G'., id., 1J zendoorn, Van, id Lindeman, id Noort, J. F. van, id., Mulder, G., id., Cartiaanse, C. F. P., id., Maas, A. O., id., Hartovekl, >1. J., id., Vink, D., id., Suikerbuik, V. J... id., Ridder, J. J. de, id., Vugt, L., icl., Dekkers, id., Braat, W. 1*. J., id-, Hollesteijn, W., id., Houthuizen, A. A. P., id. Ewijk, C., id., Wel, G. D. v. d-. id., Smulders, J. W. C., id., Kruyer, G. G'., id., llooydonck, A. W.. id., Doel, P. v. d., id-, Hoern. A., id Berg, H. v. d., id., Speren, J. van, id., Bloeme, L. de, id., Hartman, D. J., id Maertens, L. G. P., id., Santen, P. van. id. iiergeu, W. F. v. d., id., Es, J. van, id., Hekkert, J. W., id., Bel, Nan, id., Waardenburg, A., id., Linden, J. v. d., id., Berkhout. J., id Pcrtrlce, D. A., id., Klinkhamer, H. A. YV., id., Doff, Lid., Buynink, G'.. id Cornolitsc. R., id-, Bakker, id., Sclinvenaars, P., id., Breeyon, C., id., Stralen, J. L, er, C-. iloedcimans. P. Kens, L., id.. Samuel, C. P.. Kr;.-c:s, A. J.. Smi' J., id., Hosier, h!, hk. Engolen, J. B. van: id., J/fr, J. M. van, id., Diederik. J- H.. id Wulfraath, 6'. W-, id., ?yiionk, 11., id., jp;'., A., id., 0.13 0.13 0.13 0.18 0.13 0.13 0.13 0.13 0.10 0.20 0.13 0.13 0.13 0.13 0.13 0.13 0.13 0.-6 0.39 0.24 0.26 0.39 0.26 0 26 0.13 0.13 0.13 0.13 0.13 0.13 0.13 0.13 0.13 0.13 0.13 0.13 0.13 0.26 0.13 0.26 0.13 0.13 0.13 0.13 0.13 0.13 0.13 0.13 0.13 0.72 0.66 0.33 0.13 0.13 0.63 0.13 0.13 0.26 0.33 0.33 0.33 0.13 0.13 0.13 0.33 O.OO 0.33 0.12 0.13 0.13 0.03 0.03 0.03 0.15 0.12 0.06 0.03 0.03 0.12 0.03 0.03 0.03 0.42 0.18 0.09 0.06 0.15 0.33 0.24 0.39 0.03 0.03 0.06 0.54 0.24 0.21 0.36 „0.21 0.09 0.12 0.21 0.09 0.03 0.18 0.09 0.06 0.21 0 09 No. 33360 te Hellevoetsluis. Hartelijk dank veor v.w schrijven, 't Is oca belangrijk© aan- 1 w/Ving en wij zullen ons l>est doen ons voort aan in „De Snidateacourant" volledig het bo de'Je r.ieuws voor de vloot te vermelden. Red. j S. L., te Scrooskerke. Uw opgave is niet ge- schikt. Bovendien meet de opïossing voortaan uit slechts één woord bestaan. Anders is het I niet t© raden. Red. I Mil. P A v. H.. Den Haag. Alle aan- wezige losse nummers zijn voor militairen voor slechts 1 cent per stuk t© krijgen. Adm. W. J., Serooskerke. Uw raadsel klopt niet als gevolg van taalfouten. Red. Mil. H. W, P. te IJmuiden. R-eclsme voor bepaalde artikelen nemen wij onder de raadsels niet op. Red. H. M., Den Haag. Gij kunt solliciteeren naar de betrekking van politie-agent. Yoor froote steden, zooals b.v. Amsterdam, word. lein verlof gegeven. Red. Serg.-majHavinga te Ommen. In dank en goede orde ontvangen. Red. L. F., Ede. Op welk- tijdstip de xailitie- liohting 1910 naar de Lanweer overgaat is nog niet bekend, Red.

Krantenbank Zeeland

De Soldatencourant. Orgaan voor Leger en Vloot | 1916 | | pagina 3