:OES SOIj'D a.TBWCOPB -vra.n ^io33.cSo TPetoruari igig
Het Psnania-Kanaal.
Van het Panama-
kanaal, dat voor het
groote Amerikaan-
ache vasteland,voor
de Vereenigde Staton
vooral, dezelfde
rol zon vervullen als
het Suez-kanaal voor
Europa, n.l' een kor
tere verbinding vor
men tusschen den
Atlantischen en den
Stillen Oceaan, van
dit kanaal belevep de
Amerikanen nog niet
veel pleizier. Telkens
opnieuw hooren wij
van instortingen der
zijwanden, vau aard
verschuivingen, die
steeds nieuwen ar
beid vorderen, In.de
de laatste weken is
het kanaal weer zoo
gehavend, dat groote
baggerwerken nood
zakelijk zijn en 't
gevolg is dat het
kanaal gesloten moet
worden: do doorva
rende schepen belem
merden dat werk te
veel Thans wordt
zelfs gemeld, dat het
kanaal waarschijnlijk
twee maanden voor
alle verkeer zal zijn
Zeppelin weer vertrok. De moeste schade
I werd in Staffordshire aangericht, in het
nijverheidsgcbied. Hier werden negen men-
Bchen gedood en gewond. Op de eerste
waarschuwing van de nadering der lucht-
schepen werden de lichten van schouwbur-
jgen en bioscopen gedoofd, in enkele werd
jde voorstelling bij kaarslicht voortgezet.
•Onder heb volk heerschte geen paniek. Een
bom viel te midden van een zendingsbij-
eenkomst. Drie vrouwen werden hiier ge
dood en vele anderen gewond. Een andere
.bom viel in een biljartzaal en doodde één
'der spelers. In een der steden van de Mid
lands zijn in een straat haast alle huizen
iverwoest. Vijf leden van oen familie: groot
vader, grootmoeder, dochter en twee klein-
jlrinderen werden gedood. Boven een andere
stad van de Midlands, die onmiddellijk in
^duisternis werd gehuld en waar heb tram
verkeer dadelijk werd stop gezet, voeren de
Zeppelins heen zonder bommen te werpen.
De inwoners dachten, dat het gevaar ge
weken was en hervatten hun normale bezig
heden, maar te middernacht verschenen de
Zeppelins weer en lieten nu bommen vallen,
die echter slechts geringe schade deden.
Bij het onderzoek van den coroner in een
der plaatsen van Lincolnshire wees deze er
op, dab er vijftig bommen waren gewor
pen, maar dat slechts drie menschen waren
gedood. Hij meende, dat het ontwijfelbare
gevolg zou zijn, dat de Britten hun pogin
gen zouden verdubbelen om de „ellendelin
gen" te straffen.
LONDEN. Tijdens den Zeppelaairaid werd
ergens in Staffordshire een zendingsbijeeu-
ïkomst van vrouwen en meisjes gehouden in
©en vertrek, vlak bij de kerk. Een vrouwe
lijke zendeling, met den bijbel in de hand,
Bprak de vergadering van ongeveer 200 per
sonen, meest vrouwen en meisjes, toe, toen
een bom neerviel tussahen de kerk en het
vergaderlokaal- In den grond werd een gat
geslagen van. 4 voet diepte en 2 voet dia
meter, op oen afstand van 20 voeten van
het zendmgsloka al, dat van hout was opge
trokken. Er was een verblindende lichtstraal
en daarna diepe duisternis. De zende
linge werd door een zware granaatscherf ge
troffen en onmiddellijk gedood, evenals een
andero jonge dame en oen meisje. In de
duisternis weerklonken de kreten der gewon
den en in de verwarring geraakten velen
onder den voet. Twee geestelijken die ter
vergadering aanwezig waren, werden ge
wond. Met heldhaftigheid werd het red
dingswerk ondernomen en in de gevaarlijke
zone deden genessheoren en verpleegsters
•prachtig werk. De kerk en pastorie zijn ge
deeltelijk verwoest; do granaatsplinters
•boorden gaten in de stevige gemetselde
muren.
Ook op het treinverkeer had de Zeppe-
linraid invloed- De machinist van een snel
trein liet zijn trein een uur in een tunnel
stilstaan. Een ander© brein had uren noo
dig voor eau afstand van twintig mijlen en
'de passagiers kortten zich den tijd door ver
haaltjes to vertellen. Een andere trein had
12 uur noodig voor een afstand van 100 mij
den. Al dien tijd wisten de passagiers niet
pwat ei' eigenlijk aan de hand was. Een ma
chinist nam waar, dat een Zeppelin telkens
weer over don spoorweg vloog gedurende een
'half uur en met bommen wierp- De trein
.werd echter niet geraakt.
Ben Zeppelin ywangelukt.
LONDEN. Een treiler rapporteerde
|Woensdag aan de marine-autoriteiten in de
Noordzee ©en Zeppelin in zinkenden toe
stand te hebben gezien.
GRIMSBY. De treiler „King Stop ren"
33 hier aangekomen en meldt, dat
men Woensdagochtend vroeg de Zeppe
lin L 19 zag mot de gondels en
een gedeelte van liet omhulsel onder
water. De bemanning, zeventien tot twintig
koppen sterk, zat boven op het omhulsel
en vroeg om eraf gehaald te wordon. Daar
de bemanning van de Zeppelin eberker was
dan die van den treiler weigerde de kapi
tein. Hij keerde dadelijk naar Grimsby
terug en rapporteerde het gebeurde aan de
marine-autonteiten.
Snelle promotie.
Hoe snel de promotie bij het Engelsche j
leger thans gaat, blijkt wel hieruit, dat de
zoon van den Engelschen minister Lloyd
George, die in de eerste maanden van den
oorlog als gewoon soldaat in dienst trad,
oanige weken geleden tot majoor bevorderd
is. En hij is waarlijk niet de ©enige en dankt
zijn snelle promotie niet aan „protectie":
lal van personen die 13 maanden gele
den nog niets van den militairen dienst af
wisten, zij-n thans hoofdofficier I
FRANKRIJK.
Van hei Westelijk Oorlogöterrein?
i PARIJS. Marcheerende troepen ten noor
den van do Aisne werden beschoten. In de
JAzgonai© mijnactie; wij braphj^a negen
mijnen tot ontploffing, op verschillend pun
ten werd 's vijands graafwerk beschadigd.
Een door don vijand "beproefde aanval word
dadelijk tot staan gebracht.
LONDEN. Donderdag hevige bombarde
ment in de richting van Loos en ouzo loop
graven in de nabijheidWij beantwoordden
het vuur krachtig. Er was verder eenige
mijn actie, hoofdzakelijk onzerzijds bij de
Hchenzol lemre-doute en tusschen de redoute
en den weg naar La
BERLIJN. In Vlaanderen beantwoordde
de vijandelijke artillerie krachtig onze over
een breed front uitgevoerde lievig© beschie
ting der vijandelijk© stellingen.
Ten N.O van Hulluch bezetten wij voor
ons front twee kraters van door de Engel
schen tot ontploffing gebrachte mijnen.
In de streek van Neuville voerde de
vijand in de namiddag-uren zijn artillerie
vuur tot groote hevigheid op.
Ook op andere deelen van het front ont
wikkelde zich een levendige artillerie-actie;
in de Argonnen hadden gevechten met hand
granaten plaats.
Onze vliegera schoten een Engelsch en
een Fransch vliegtuig neer in de omstreken
van Peronne. Drie der aviateurs waren
dood, een Fransche waarnemer ernstig go-
wond.
RUSLAND.
Van het Oostelijk oorlogster-rein.
WEENEN. Ten noordoosten van Bajan
mislukte een tegen onze voorstellingen ge
richte Russische overval.
In Oosfc-Galicië en aan het Wolhynische
front aan bedde zijden levendige vlieger
actie. Een Russisch vliegeskader wierp zes
bommen op Buczacz, waardoor twee inwo
ners gedood en verschillende gewond wer
den. Onze vliegers bombardeerden met
succes het terrein ten westen van Tsjortkof
en ten noorden van Zbaratsj. Verder op
sommige plaatsen artilleriestrijd.
PETROGRAD. In de streek tus3chen het
Babitmeer en den weg naar Mitau drongen
onze troepen door de Duitsche ijzerdraad
versperringen om t© vuren op de arbeiders
in de vijandelijke stellingen-
Ten zuidoosten van Riga verwijderde
onze gepantserde auto zich van onz© ver
sterkingen, beschoot de vijandelijke stelling
en keerde ongedeerd onder hevig vuur
terug.
In Galicië ten noordoosten van het sta
tion Ezerna aan den spoorweg Tarnopol-
Lvof deed een van onze afdeelingen, ge
steund door de grenadiers, een. welgeslaag
den aanval. Na de draadversperringen te
hebben vernield, maakten wij ons meester
van een werk.
Do bezetting hiervan vluchtte, - door de
enzen achtervolgd. Ten zuiden van het
station werd door beide partijen gisteren
de beschieting met zware en veldartillerie
voortgezet.
Aan het Midden-Strypafront schoot onz©
artillerie een vijandelijk vliegtuig neer, het
welk binnen de vijandelijke linies viel bij
Nowo Stavze Zelena. Aan den Dn jester eu
het front tusschen Dnjester on Proeth be
schoot de vijand met zware artillerie onze
stellingen Onder dokking van dit vuur
beproefde do vijand tot twee maal terrein
te winnen bij Oentjetsjke, maar hij werd
door ons vuur teruggeslagen.
GRIEKENLAND,
Bommen op Saloniki,
SALONIKI. Maandagnacht werd door
twee bommen weinig beteekenends m aterieel©
6chad© aangericht. Er werden echter 13
personen gedood en 16 gewond, onder wie
drie soldaten.
Er vielen projectielen op de Grieksche
prefectuur en een bank, die afbrandde.
Een andere aeroplane werd ten westen
van Saloniki naar beneden geschoten. De
beide vliegers werden gevangen genomen.
LONDEN. De „Daily Chron." verneemt
uit Salonoki, dat als represaille voor den
Zeppelinraid Donderdag veertien Fransche
vliegers de vijandelijke kampementen bom
bardeerden, waarbij groo-te schade werd
aangericht.
TURKIJE.
Uit Mosopotamië.
LONDEN. De bijzondere correspon
dent in het Engelsche hoofdkwartier
in Mesopotamia seint dd. 28 Januari:
Door het wassen van de rivier is de
Turkscbe stelling bij Koet overstroomd,
zoodat de vijand zijn geheelo loopgraven-
linie op generaal Townshend's noordwest
front heeft ontruimd en ongeveer 2000
yards '*s teruggetrokken. Engelsche vcr-
kenningsdelachemeiiten rukten 1200 yard? J
voorwaarts, bezetten do Turkscbe loop
graven en vonden50 dooden op ean enkele
plaats bijeen. Er waren ruim 22 geweldig
diepo loopgraven, verbonden door lange
verbandingsgangen; de geheole stelling was
een groot net van loopgraven.
Generaal Townshend's stelling lag hoo-
ger en ontkwam daardoor aan do ergste ge
volgen van de overstrooming. Sinds twee
dagen is de regenval opgehoudenzoodat de
rivier daalt. Generaal Townshend 13 in
dagelijlcsche draadlooze verbinding met de
ontzebtingskolonne. Alles wel in het kamp.
ITALIË.
Oostenrijk en Italië.
ROME. In liet La Carinadal viel op 1
Jan. een vei'kouningsdetachement vijande
lijke afdeelingen aan ten noordwesten van
Mori en verstrooide ze.
Tusschen Astico en Torza werden vijan
delijke afdeoüngen teruggeslagen.
Aan do Isonzo bij afwisseling artillerie-
actie. Op het Karstplateau drong een onzer
afdeoüngen door in een vijandelijke loop
graaf bij San Martino, maakte krijgsgevan
genen cn veroverd© geweren on baud bom
men.
ALBANIË.
De ètrijd in Albanië.
ROME. "Volgens berichten van Korfoe
legde een gedeelte vau het Montenegrijn-
sohe leger de wapens neor, terwijl ©en ander
deel ziok verocjiigde met de naar Albanië
teruggetrokken Serviërs, met wie zij naar
hot zuiden marekeeren.
WEENEN. Op 25 Jaruari bombar
deerden vijf, op 27 Januari twee, op
1 Februari drie van onze marine-vlieg
tuigen Durajzzo en in het bijzonder die
tentenkampen nabij do stad. Zij keerden
ongedeerd terug, liet heftige vuur van de
landbatterijen en oorlogsschepen ten spijt.
Op 2 Febr. werd Valoaia door drie marine-
vliegers gebombardeerdde havenwerken
en een tentenkamp werden herhaaldelijk
getroffen. In het heftig© vuur van de
kust- en scheepsbatterijen kroeg een der
vliegmachines twee treffers in den motor,
tengevolge waarvan zij op het water moest
dalen. De commandant van het luchteska
der, de luitenant ter zee Konjovic, daalde
zonder aarzelen naast het beschadigde vlieg
tuig op de hevig bewogen zee; het gelukte
hem niettegenstaande het vuur der batte
rijen. van het eiland Sasseno en twee met
volle kracht naderende torpedojagers de
twee nietgekwetst© vliegofficioren aan
boord van zijn machine te nemen, het ge
troffen vliegtuig afdoende onbruikbaar te
maken en met zijn dubbele bemanning
juist bijtijds op te stijgen en na een vlucht
van 220 K.M. ongedeerd terug te keeren
naar de golf van Catta.ro.
MONTENEGRO.
De koning en de koningin van Montenegro
In ballingschap.
Een Zwitser, die toevallig te Lyon op het
oogenblik va,n do aankomst van den koning
en de koningin van Montenegro in hetzelfde
hotel logeerde, waarin zij hun intrek namen,
vertelt in de „Tagliche Rundschau" de
volgende bijzonderheden van hun aankomst.
Do burgemeester van Lyon had 's morgens
vroeg uit Modane. aan de Fransok-Italiaanscko
grens een telegram gekregen, dat als volgt
luidde. „Houdt eenige kamers gereed voor ko
ningin Miiena on haar gevolg. Geen ont
vangst". Het telogram was niet onderteekend.
Do burgemeester, die er voor uit den slaap
gewekt werd, vertrouwdo blijkbaar het geval
niet. Hij. legde zich op het andere oor en ver
sliep de aankomst dor koningin. Toen deze
's morgens werkelijk te Lyon aankwam, was
niets voor haar gereed. Noch aan hot station,
noch in 'het hotel. Aan bot stat'on waren wel
eenige officieren, maar dat is waarschijnlijk
toevallig geweest. Naderhand -stond er in de
kranten, dat de koningin door eenige autori
teiten ontvangen was. In de kranten word het
verzuim op doze wijze ten minste weer goed
gomaak't. Leden van het gevolg van de dood
moe aangekomen koningin vertelden mij ech
ter. dat zij van een ontvangst aan het station
niets hadden gemerkt. Alleen had men hun het
bezoek van den heer Denis Oodhïn aange
kondigd.
In het hotel hoorden we eerst van de groote
gebeurtenis, toen de koningin reeds beneden
in de hal wachtte en wachtte, tot er een ka
mer 111 orde gebracht was. Want zelfs geen
kamer had de burgemeester besteld.
Het was een geluk, dat er te Lyon een Hó-
tel Royal bestaat. Het is wel niet al te ko
ninklijk, maar voor reizigers is het goed go-"
noeg. De koninklijke gasten uit Montenegro
hadden nu tijd hun Fransche hotcl-idvlle te
bcetudeeren's Avonds echter vertelde ons
prinses Xenia, die meer spreekt dan allo an
dere Montenegrijnen bij elkaar, dat zij het heer
lijk vond weer onder ontwikkelde mensckon 'te
zijn. 's Morgens echter was het niet zoo goed
daarmee gegaan. De ontvangst begon met een
ruzie tusschen den portier cn de koetsiers over
do betaling. De koetsiers hadden aan het sta
tion gehoord, wat voor passagiers zij hadden
en wilden daarom een koninklijke betaling
hebben. De port-ier kook 'zijn gasten aan on
daarna do koetsiers. Koninklijk zag do stoet
er niet uit... Hij had reeds menige koningin
ontvangen en hij wist hoe koninklijke dames
er uit zagen. Maar dat gezelschap daar, dat
allerlei merlcwaardige bagage onder den arm
droeg noen, dat was het ware niet. De por
tier vond hot zelfs een brutaliteit van de
koetsiers dergolijko gasten naar Royal te
brengen en bovendien nog een koninklijke fooi
te vragen. Gelukkig verstonden de gaston
iets van het in plaatselijk dialect gevoerde
twistgesprek, anders hadden zij niet in Royal
kunnen blijven. Gelukkig kwam ©r op hetcrl-
tieke oogenblik een hoogo ambtenaar van de
politie, die etn einde maakte aan hot pijnlijk
toonool.
De portier, dio in don vroegen morgen, nog
half slaapdronken, koningin Milena en haar
gevolg om de armoedige bagage bad willen te
genhouden, was niet het eenige slachtoffer van
de jammerlijk© verwarringen, die twoe dagen
lang, geen ©inde schenen te willen nemen, ln
de bladen las men opmerkingen over de bof
fers van de gasten, die er zeer primitief uit
zagen en over «I© kartonnon doozen met kieo-
ren van de koningin en haar beide dochters,
die er vorscbeurd cn smerig hadden uitgezien
en niet eens moer dicht gebonden waren. Leze
bagage was echter een tragisch bewijs van do
geleden ontberingen en bad ten slotte nog go-
leden, doordat het hotelpersoneel, de eerste
bevelen van den portier volgend, zo mot de
koetssiers de deur bad uitgezet.
De geldquaestie was nu de grootste moeilijk
heid voor de Montcnegrijnscho gasten. De ho
telier moest Servische bankbiljetten voor ben
wisselon en liep daardoor van Pontus naar Pi-
latus, maar niemand wilde er iets voor geven.
's Avonds in de oonversatiezaal klaagdo prin
ses Xenia nog daarover baar leed. Volgons
haar verhalen, moet de verwarring in Cettmje
ten slotte ontzettend g©wocst zijn. Niemand
wist meer wat bij doen moest. Waarvan kon
den wij eigenlijk vorder loven, als de heel© we
reld ons in de steek liet? vroeg zij in etn
kring van toehoorders. „Naar Italië?" waag
de een Frnncaise te vragen „Bah I" kwam er
van de lippen van de prinses. Iemand /xoeg-
waarom prins Mirko nog in Cettinje achter
gebleven was. „Er moest toch iemand thuis
bljjven" antwoordde zij. En in Itaüö wilde
mem het."
Don avond van den 24en Januari kwam er
nog een nieuw© nuance in hot Montonegrijn-
aclie hofleven te Lyon. Koning Nikolaas kwam
aan. Zijn intocht vond ondor hooi andore om
standigheden plaats dan do ontvangst van zijn
gemalin. Alles wat tot de voornaamste over
heid belioordo, was, op bevel uit Parijs, 's mid
dags om vijf uur op bet station bijeen. Cavale
rie cn infanterie vormden een cerewaoht voor
den koning. Intusschon was ook Denis Cochin
uit Parijs aangekomen. De burgemeester zou
een toespraak houden. D© koning scheen ech
ter op dit programma niet gesteld. Hij rprak
geen woord. Zijn grootste vriendelijkheid be
stond in bet knikken met het. hoofd. Hij was
buitengewoon vermoeid en maakte den Indruk
van een vervallen grijsaard. Men had zich
bom heel anders voorgesteld. Hij lijkt niets
moer op da portretten dio men van hem in de
bladen ziet. Hij is een ruin© en men wordt door
modelijden getroffen voor den man, die zoo
ge'-nakt is door hot tragische lot 'van zijn
De plechtige ontvangst scheen hom niet
der aangenaam te zijn...
PORTUGAL.
Stakingen te Lissabon.
LISSABON. In ©enig© bedrijven is ©en
staking uitgebroken-
Woensdagmiddag zijn in verschillende
straten van Lissabon bommen ontploft,
waarbij persoonlijk© ongelukken zijn ge
beurd.
tfEREENJGDE STATElft
Het Panania-kanaal.
LONDEN. Lloyds bericht uit Panama,
dat het kanaal gesloten zal blijven tot het
tijdstip, dat voor een geregelde doorvaart
kan worden ingestaan.
Het is niet onmogelijk, dat het twee
maanden gesloten blijft.
Wilson on de landsverdediging.
TOPEKA (Kansas). President Wilson
heeft hier Woensdag een redevoering
over d© landsverdediging gehouden en
verklaarde, dat het noodig zou kunnen
zijn van d© strijdkrachten van d© Ver-
eeuigd© Staten gebruik te maken ter
handhaving van de rechten van de Ameri
kanen om overal d© bescherming to genie
ten van hot Volkenrecht. De Amerikanen
dulden niet d© voordurend© vsrwaarloozang
van di©rechten.
O P ZEE.
Het s.s. „Artemis" getorpedeerd.
Omtrent hot gebeurde mot bet s.s. „Arte-
mis" ontleenen wij aan de Maasbode"
„Het s.s. „Artemis" van de Petroleum Com
pany te 's-Gravonhago, kapitein de beer
Kükn, op weg van Rotterdam met waterbal-
last naar Thameshaven, is Woensdagmorgen
halfdrie, op 8 mijlen afstand ten zuiden van
bet Noórdhind er-vuurschip, door hoogstwaar
schijnlijk een Duitsche torpedoboot getorpe
deerd.
Het geval heeft zich als volgt toegedragen:
Het schip verliet Dinsdagavond Rotterdam.
In den nacht van Woensdag vertoonden zich
omstreeks 12 uur voor den boeg van de „Arte
mis" plotseling vier Duitsche torpedobooten,
dio op vriendschappelijke wijze met den kapi
tein van de „.Artemis" onderhandelden en den
koers aangaven, waarin gevaren moest orden.
Na ongeveer 1 uur doorgevaren te hebben ver
toonden zlcli woderom. twee torpedobooten, die
in- het Engelsch het schip aanpraaiclen.
Dat bet echter Duitscbers waren kan o. m.
blijken uit do order naar Zeebrugge af te hou
den; Nadat order was gegeven alle lichten te
blusschen on in de duisternis verder door te
stoomen, werd daarna wederom de order ge
geven liet anker te laten vallen, waaraan de
stuurman gevolg gaf.
Of deze order verkeerd gegeven of verkeerd
begrepen is, valt nog niet uit te maken, maar
de torpedoboot word geroepen„5 Minu
ten um von Bord zu goh en".
Dadelijk werd begonnen mot de booten nit
to zetten, maar daar het volslagen duisternis
was, kon men dit onmogelijk in 5 minuten
klaarspelen, zelfs niet in 10 minuten, zooals
m dergelijke gevallen gebruikelijk is. Op eens
werd oen hevigo knal gehoord, en het schip
belde ongeveer 30 graden naar stuurboordzijde
over, waar het middenschceps getroffen was,
vlak onder de kapiteinsbrug, waarop zich de
kapitein en stuurlui bevonden.
Een der booten werd stukgeslagen en -op bet
dek regende liet scherven van koper, glas enz.
Een koperen stanglantaarn werd boog over
het schip weggeslingerd.
De planken van de kajuit zijn uitgebogen,
en het schip vertoont verdere averij.
Dat er geen dooden te betreuren vallen, mag
wel verwondering wekken.
Twee personen van do bemanning zijn licht
gewond, o. a. één aan de palm van de liand.
Doordat weldra de ruimen volliepen, kwam
heb schip weer vlak te liggen. De bemanning,
die, naar we incenen, nit 33 koppen bestond,
roddo zich in twee booten en dezo dreven in de
nabijheid van het schip rond tot ongeveer 7 urn
's morgens.
Ze wisten dat bet schip niet zinken zou,
maar durf don niet a aan boord, omdat zo bang
waren, dat wederom Duitsche onderzeeërs zou
den opduiken. Eerst toon het dag begon te
wordon, aks de Duitscbers de zoo voor ben niet
meer veilig achtten, begaven zij zich weer aan
boord, cn zetten koers naar Rotterdam, be
geleid door het s.s, „Drechterland", dat op
weg was van Amsterdam naar Buenos-Ayres.
(2 Februari van den Hook van Holland ver
trokken).
Do „Artemis" heeft een groot gat aan stuur
boordzijde, waardoor de tanks 4, 5 en 6 zijn
volgeloopen.
Het schip kwam Dinsdagavond om 7 aar
den Waterweg binnen en stoomde onder
adsistentie met water in de ruimen op naar
Rotterdam, en werd Woensdagavond aan boei
17 verwacht.
Door het defect ralten van een der machi
nes, raakte hot schip zijn roer kwijt en raakte
bij Vlaardingen aan den grond.
Kwart over elf kwam bet schip weer los, en
stoomde op naar Rotterdam, waar het om
ongeveer half twee aan boei 17 kwam."
Bij informatie bij de directie der maat
schappij werden dezo feiten in hoofdzaak be
vestigd men wachtte echtor nog nadere bij
zonderheden nit Rotterdam, waarheen zich
Donderdag jl. een paar leden der directie, met
eenige marine-autoriteiten begeven hebben.
Men meldt ons nog, dat vanwege het depar
tement van Marino een officieel onderzoek
werd ingesteld naar het gebeurde.
Voorts dat de directeuren van de Koninklijke
Petroleum Maatschappij, de hoeren jhr. Lou
don en H. C'olijn, Donderdagochtend naar Rot
terdam waren vertrokken ten einde zich per
soonlijk op de hoogte te stellen.
De „Prinses Juliana".
Mon meldt ons uit Vlissingen:
Met de mailboot „Mecklenburg" zijn hier
aangekomen 47 leden van de beman
ning van bot zusterschip „Juliana". Over hel
looponopeen mijn Dinsdagmiddag te 12.50 ver
namen wij van hen, dat aan boord veel door
elkander is geworpen. Niemand bekwam ver
wondingen, bohalvo de derde machinist, die
een schram aan het hoofd had. Do boot werd
door twee loggers naar Harwich getrokken cn
daar op oen klip gezet. Passagiers en mail wer
den eerst van boord gehaald. Een sleepboot
kwam om de mailboot leeg te pompen, maar
dij bleek niet mogelijk, De bemajuyng bracht
bedden enz. aan dek, maar 'a avonds helde
hot schip zoo o vei', dat order werd gegeven
■den nacht op do sleepboot door to brengen.
Vv oonsdagmorgen bleek reeds zooveel water
binnen gedrongen, o.a. in het logies, dat velen
Jiun eigendommen niet meer kondon redden.
Men acht het schip dan ook verloren.
De kapitein, do beido stuurlieden, do eerste
machinisten en een paar matrozen bleven bij
het schip.
Do mannon, wicn men don dooratanen schrik
maar al to goed kon aanzien, waren zeer vol
daan over do ontvangst in Engeland. To Har
wich werden zij in het Leger des I-leils ge-
spijzigd en vertrokken toen met don trein naar
Londen, en des avonds weer naar Tilbury.
Men verzekerde ons, dat allen aan boord,
zoowel passagiers als bemanning, zich rustig
gedroegen.
Da „Appam".
Do Appam" ligt nog altijd onder hot horeik
der kanonnen vau do vesting Monro© en zal
daar blijven totdat hot departement van Bui-
tonlajidscho Zaken over haar status heeft
heslist, zoo seint „Reuter" aan eenige bladen
uit Norfolk (Virginia).
_Do douane-ambtenaren hopen heb schip
Woensdag naar Norfolk of Newport News te
kunnen doorlaten en aan de burgerlijk© passa
giers to vergunnen aan laud to gaan. lntua-
Sohen kon men de passagiers niettegenstaande
er maar matig voedsel aan boord is, opgewekt
over de dekken zien wandelen.
Het verhaal, dat kapitein Harrison, do ge
zagvoerder van de „Appam", aan don loods
Foster deed, die het schip de haven binnen
bracht, klinkt als fantasie: „Toon wij Lot
langzaam naderbij komend© schip iu zicht kro-
gen, vreesden wij geen gevaar on wij maakten
geen toebereidselen ons to verdodigen, daar
wij geen aanval verwachtten. Plotseling schoot
hot vreemde schip voor onzen boeg langs Ik
draaide onmiddellijk by. Op hetzelfde oogen
blik viel do vaJseho boeg van het schip, blijk
baar van zeildoek gemaakt, weg en kwam or
een batterij zware kanonnen voor den dag. Wij
gaven ons over zonder verzot 'to bieden. Een
prijsbennanning ging over op do „Appam"
onder dekking van heb geschut van den aan
valler ©n ontwapende do bemanning, dio in do
hutten werd opgesloten. Twintig Duitsche ge
vangenen aan boord werden in vrijheid gesteld.
.Bemanning en passagiers kregen vergun
ning dagelijks eenige vrijheid te nomen, echter
bij kleine getallen tegelijk, waardoor het ge
makkelijk viel aan het handjevol Duitschers
om over zooveel honderd gevangenen baas te
blijven."
De loods vertelt nog, dat de passagiers niet
klaagden over do ondervonden behandeling.
Belangwekkende bijzonderheden over do be
drijven van de „Möwc" zijn door luitenant
Berg aan Hamilton, ontvanger der in- en uit
voerrechten, meegedeeld. De „Appam" werd
op 16 Januari genomen op 60 mijlen ten Noor
den van Madeira. Op 17 Januari viel do
„Möwe" do „Clan Mactavïsh" aan, di© na
een spannend goveckt, waarbij 15 man van do
„Clan Mactavish" gedood werden, zonk. O©
„Appam", dio al verscheiden© mijlen vorder
■was, keordo terug eu redde 4 man van do be
manning der „Clan Mactavish", die ^net de
golven worstelden. Later kreeg luitenant Berg
van den commandant der „M;öwe" bevel om
do „Appam" naar Amerika te brongen. Toen
do „Appam" werd prijsgemaakt was er één
kanon aan boord opgesteld, dat door a©
„Möwe" is meegenomen, zocdat lipt schip bij
aankomst in do haven geen kanon voordo. Op
16 Januari heeft do „Möwe" do „Parring-
ford" genomen en in den grond geboord, eu
do „Corbridge" met een lading kolen gono-
mon en van een prijsbeananniug voorzien. Op
13 Januari heeft zo do „Drcmomby" ontmoet,
dio geen tegenstand bood en in den grond
word geboord. Op 15 Januari" werd do
„Arïadno" mot een lading tarwo tot zinken
gebracht.
Op 16 Januari werden-tweo schoten op de
„Appam" afgevuurd, welke de „Möwe" na
derde met d© Engelecho vlag in top, nadat zij
er seinen mee had gewisseld. Toon zo dicht
genoeg bij was om langs den boeg van do
„Appam" heen te varen, hcesch do „Möwe"
de Duitsohe vlag en haalde cle loose boog
naar Kneden, waardoor de bewapening zicht
baar word.
Volledige bijzondolheden over de prijsma-
king van de „Appam" ontbreken, daar nog
niemand anders clan luitenant Berg aan land
is geweest. Niemand mag n.l. van boord.
Men zegt dat do „Appam" do Engelsche
vlag voerde totdat de territoriale wateren
werden bereikt.
Aan Berg werd vergund het noodige voed-
60I aan boord te nemen.
WASHINGHTON. Lansing besliste,
dat d© Appam" ailfe prijs moet worden
basoLouwd.
Door een Zeppelin vernield.
LONDEN. Ht stoomschip „Franz Fi
scher", gebezigd als kustkolonschip, is.
Dinsdagnacht door een Zeppelin vernield
op weg van Hartlepool na.ar London. Der
tien man verdronken, drie werden gered
door een Belgische stoomboot. De „Franz
Fischer" was ©en vermeesterd vijandelijk
sdhip van 957 tone.
De „Könïg Albert" hernomen.
BERLUN. Uit li©t Ocs tenrijiksoh-Hon-
gaarscke p&rskwartier wordt gemeld:
Het s.s. „König Albert", van den Nord-
deutschen Lloyd, dat indertijd door do En
gelschen werd buit gemaakt, én aan Italië
werd gegeven, is thans bij San Giovanni di
Medua door een Oostenrijksch-Hongaarsche
hydroplane gezien, en door oen duikboot der
monarchie opgebracht. De „Honig Albert"
met driehonderd Servische vluchteüngen
aan boord, is door een torpedojager naar
de Boccko di Cattaro gesleept.
Duitsche duikbooten In de Zee van Marmora.
correspondent van de „Daily Mail",
die onlangs door centraal Europa van Kon-
stantinopcl terugkeerde, vertelt ditmaal
van de Duitsche duikbooten aan den Gou
den Hoorn. Hij deelt mede, dat hij te Weo-
nen een Duitsclicn meesterknecht van de
Germaniawerf te Kiel sprak en van dezen
tal van bijzonderheden vernam, over de
Duitsohe duikbooten in de Zee van Mar
mora. Er souden daar ze3 Duitsche duik
booten zijn van klein type, oxnda deze go-
makkelijker in stukken to vervoeren zijn.
Vier van de duikbooten had de correspon
dent zelf gezien. Van drie van dezo zag hij
de nummers, n.l. U4, U18 en U25. Zij
war en allen van gel ijk© grootte. De U18
was met een groot ijzeren kruis beschil
derd, een teeken dat de boot een of ander
belangrijk oorlogsfeit bad verricht. De
basis van de booten is verborgen tusschon
twee groote Duitsch© schepen iu den Gou
den Hoorn tusschen het marine-arsenaal en
Hacheni, een klein dorp dat haast geheel
verwoest is door de ontploffing van een
kruifabriek, Turksohe duikbooten bestaan
■liet, beweert de corresponden. Er zijn al-
een Duitsche duikbooten, die de Duitsohe
•narinevlag voeren. Dit kleine ype van
luikbooton, zegt hij verder, moet niet wor
den verward met de Uöl, die ©en tiental
maanden geleden de groote reis ondernam
van Kiel naar Konstantinopel, hetzij door
het Kanaal, hetzij om de Noord van Schot
land. Von Hersing, die nu von Weddingon
gedood is, de held is van do Duitscho onaer-
zoB-vloot, is het type van oen man, die aan
de eportHerceR^e! instincten van de Engel-
schen zoi^ voldoen. Hij was het die de
„Triumph" en „Majestic" in den crond
boorde.
Hij vertelde den correspondent tijdens
diens eerste bezoek aan Konstantinopel zijn
merkwaardige reis. Hij vertelde hoe hij in
do Golf van Bi9caye nieuwe brandstof in
nam, hoe hij midden op den dag Gibraltar
passeerde, hoe hij enkele uren in een
Dntsch duilcbootennet ter hoogte van Lem-
nos gevangen zat en met beschadigdc-n
schroef ontkwam en hoe 'hij in begin Mei te
Konstantinopel aankwam.
De correspondent weet dan verder iets
mee te deelen omtrent wantrouwen tusschor
Turken en Duitschers, en beweert, dat da
Diutschers aan de Turken niet al to veel
munitie verschaffen, omdat ze nog altijd
argwaan tegen hen koesteren, dat zou ook
de roden zijn, dat de Turksche troepen op
Gallipoli vaak gebrek aan munitie hadden.
Bienesifaiïd.
Kot vertrok van Gouverneur-Generaal
Van Limburg Stirum.
Onder groot en hartelijk bolangstellings-
beboon hebben Woensdagnamiddag te 4 n. 0
minuten de nieuwoptredende gouverneur-
generaal van Nederlandsch-Indië, mr. J.
P. graaf van Limburg Stirum, en zijne
echtgenoot©, gravin Van Limburg Stirum—
Van Sminia, per Hollandsche Spoor de
residentie verlaten, zich begevend© naar
Rotterdam, van waar tegen middernacht de
,,1'nsulinde" van den Rotterdamschen Lloyd
vertrekt, om hen, via da Kaap, naar Indië
te brengen.
^In de gereserveerd© wachtkamer e©rste
klasso van het Hollandsche Spoorstation
verdrongen zich tal van dames en hoeren
om afscheid van de vertrekkenden t©
nemen.
Tot dezen behoorden de minister van
staat, mr. Cort van der Linden, tijdelijk
voorzitter van den Ministerraadde mi
nisters van koloniën, van buitenlandscke
zaken en van Marine, welke laatst© tijdens
de afwezigheid van minister Pl-eyte het
ministerie van koloniën tijdelijk heeft be
heerd de secretaris-gieneraal van het De
partement van Koloniën, do heer Staal
cüe van het Departement van Marine, jhr.
Zegers Rijser; de oud-minister Colijn,
directeur van petroleummaatsehappijende
hoer Lovink, directeur van den landbouw
in Ned.-Indië, met verlof; de Belgische ge
zant, baron Fallond© oud-gezant van
Nederland te Brussel jhr. v. d". Staal van
Piershil; de burgemeester van 's-Graven-
hago jhr. mr. dr. Van Karnebeek; de
commandant van het regiment grenadiers,
jhr. Van Suchtelen van de Haere, eenige
leden van de,Hofhondingen als: graaf Van
Bylandt, opper-Hofmaarschalk; kamerheer
jhr. mr. dr. W. Roell; jhr. Van Weede,
Hofmaarschalk van H. M. de Koningin-
Moeder; voorts vice-admiraal Röell, enkele
hoofdofficieren, eenige Indische oud-gasten
en voort© tal van dames en heeren uit de
kringen waarin graaf en gravin van Lim
burg Stirum plachten te vcu-keeren, toen
de thans vertrekkende landvoogd als kabi
netschef van den Minister van Buitenland-
sche Zaken de residentie bewoonde, allen
met hunne dames, die bloemtuiltjes aan de
echtgenoot© van don gouverneur-generaal
aanboden.
Deze talrijke schare vergezeld© vervol
gens de vertrekkenden tot. aan de voor hen
goreserveerdo eerste klasse coupé, waarna
de trein onder hartelijke hoora's en tot
wederziens-geroep vertrok.
De nieuwe gouverneur-generaal van Ne
derlandsch-Indië en mevrouw Van Limburg
Stirum zouden Woensdagavond met het
stoomschip „Insulinde" van den Rotter
damschen Lloyd hun bestemming naar
Tropisch Nederland volgen.
De ramp in Indië.
Uit Ned.-Indië is telegrafisch bericht
ontvangen, dat in de residentie Semarang
37 inlanders zijn omgekomen en 8 zwaar
gewond.
Verwoest of zwaar beschadigd werden
1196 woningen, waarvan het huisraad groo-
tendeels verloren ging. De totale opper
vlakte' overstroomde bouwvolden is nog
niet vastgesteld. Naar schatting zijn 34..000
bouws rijstvelden verwoest, waarvan ech
ter een gedeelte herbebouwd kan worden.
Voorts gingen 616 stuks vee verforen. Al
leen in de afdeelingen Dewak wordt voed
sel van Landswege verstrekt, elders kan in
de "behoefte door d© dorpsrijsteclhuren wor
den voorzien.
Door den resident van Somarang is een
comité opgericht voor de inzameling van
gelden, terwijl hij verder last gaf tot do
uitvoering van onderstouningswerken.
Van den gouverneur-generaal van Ne-
derlandsch-IndiÖ is bij den Minister van
Koloniën ©en telegram ingekomen, waarin
met het oog op de ernstige schade, door
overstroomingen op Java veroorzaakt, de
steun van het moederland wordt inge
roepen.
Naar wij vernemen, zal mr. G. Visse
ring, president der Nederlandsche Bank,
een commissie vormen, die zal brachten
voor dit doel geld bijeen te brengen.
De Watersnood.
Anna-Pawlowna.
Do werkzaamheden tot het stoppen van het
gat in den weg langs de Van Ewycksvaart wor
den ruct kracht voortgezet. Hoe ©order dit gat
gedicht is, des te oorder kan begonnen worden
met liet leegmalon van den Wostpoldev. Zoo
lang do werkzaamheden duren kan ook niet op
zee gespuid worden door do sluis by do Van
Ewycksluis,. daar bierdoor een sterke trek door
het gat zou ontstaan, dat het dichtmaken en an
ten zoorste zou belemmeren.
Hot 6chip, dab men ia heb gat wil haten zak
ken, is reeds voor twee derde met zand gevuld.
Is dit vaartuig eenmaal gezonken, dan zal men
de rest met zakken zand trachten to diokten.
Tusschen Kromme Tocht cn Zandvaart ligt het
meeste land met de huizen en erven reeds
weder droog. Alleen laugn de Kromme Tocht
is nog eon strook land onder water. Het water
uit do Zandvaart wordt nu dezo aan beide
zijden is afgedamd door middel van centvj-
fugaalpompcn geloosd. Men heeft het plan do
vaart vorder uit te graven en den daardoor vrij-
komenden grond te gebruiken tot verlioogiug
van den noorddijk langs die vaart.
Het water in het nog niet overstroomde deel
van den polder was ook gestegen door do
doorsijpeling van het water onder don spoor
dijk. Met behulp van contrifugaalpompen wordt
hot water op do Molenvaart gebracht, en door
do sluis bij Westeindo op het Noord-Hollandsch
Kanaal geloosd.
Do kistdam langs den spoordijk van den
Grnswcg tot Ondo Sluis ia bijna gereed.
Naar men ons mededeelt, zal de aanbesteding
van hot dichten van hot gat in den zeedijk
dezer dagon plaats hebben. Een vijftal der
grootsto aanm-mors op dit gebied is uitgpnoo-
diml in te schrijven.