:OES SOIj'D a.TBWCOPB -vra.n ^io33.cSo TPetoruari igig Het Psnania-Kanaal. Van het Panama- kanaal, dat voor het groote Amerikaan- ache vasteland,voor de Vereenigde Staton vooral, dezelfde rol zon vervullen als het Suez-kanaal voor Europa, n.l' een kor tere verbinding vor men tusschen den Atlantischen en den Stillen Oceaan, van dit kanaal belevep de Amerikanen nog niet veel pleizier. Telkens opnieuw hooren wij van instortingen der zijwanden, vau aard verschuivingen, die steeds nieuwen ar beid vorderen, In.de de laatste weken is het kanaal weer zoo gehavend, dat groote baggerwerken nood zakelijk zijn en 't gevolg is dat het kanaal gesloten moet worden: do doorva rende schepen belem merden dat werk te veel Thans wordt zelfs gemeld, dat het kanaal waarschijnlijk twee maanden voor alle verkeer zal zijn Zeppelin weer vertrok. De moeste schade I werd in Staffordshire aangericht, in het nijverheidsgcbied. Hier werden negen men- Bchen gedood en gewond. Op de eerste waarschuwing van de nadering der lucht- schepen werden de lichten van schouwbur- jgen en bioscopen gedoofd, in enkele werd jde voorstelling bij kaarslicht voortgezet. •Onder heb volk heerschte geen paniek. Een bom viel te midden van een zendingsbij- eenkomst. Drie vrouwen werden hiier ge dood en vele anderen gewond. Een andere .bom viel in een biljartzaal en doodde één 'der spelers. In een der steden van de Mid lands zijn in een straat haast alle huizen iverwoest. Vijf leden van oen familie: groot vader, grootmoeder, dochter en twee klein- jlrinderen werden gedood. Boven een andere stad van de Midlands, die onmiddellijk in ^duisternis werd gehuld en waar heb tram verkeer dadelijk werd stop gezet, voeren de Zeppelins heen zonder bommen te werpen. De inwoners dachten, dat het gevaar ge weken was en hervatten hun normale bezig heden, maar te middernacht verschenen de Zeppelins weer en lieten nu bommen vallen, die echter slechts geringe schade deden. Bij het onderzoek van den coroner in een der plaatsen van Lincolnshire wees deze er op, dab er vijftig bommen waren gewor pen, maar dat slechts drie menschen waren gedood. Hij meende, dat het ontwijfelbare gevolg zou zijn, dat de Britten hun pogin gen zouden verdubbelen om de „ellendelin gen" te straffen. LONDEN. Tijdens den Zeppelaairaid werd ergens in Staffordshire een zendingsbijeeu- ïkomst van vrouwen en meisjes gehouden in ©en vertrek, vlak bij de kerk. Een vrouwe lijke zendeling, met den bijbel in de hand, Bprak de vergadering van ongeveer 200 per sonen, meest vrouwen en meisjes, toe, toen een bom neerviel tussahen de kerk en het vergaderlokaal- In den grond werd een gat geslagen van. 4 voet diepte en 2 voet dia meter, op oen afstand van 20 voeten van het zendmgsloka al, dat van hout was opge trokken. Er was een verblindende lichtstraal en daarna diepe duisternis. De zende linge werd door een zware granaatscherf ge troffen en onmiddellijk gedood, evenals een andero jonge dame en oen meisje. In de duisternis weerklonken de kreten der gewon den en in de verwarring geraakten velen onder den voet. Twee geestelijken die ter vergadering aanwezig waren, werden ge wond. Met heldhaftigheid werd het red dingswerk ondernomen en in de gevaarlijke zone deden genessheoren en verpleegsters •prachtig werk. De kerk en pastorie zijn ge deeltelijk verwoest; do granaatsplinters •boorden gaten in de stevige gemetselde muren. Ook op het treinverkeer had de Zeppe- linraid invloed- De machinist van een snel trein liet zijn trein een uur in een tunnel stilstaan. Een ander© brein had uren noo dig voor eau afstand van twintig mijlen en 'de passagiers kortten zich den tijd door ver haaltjes to vertellen. Een andere trein had 12 uur noodig voor een afstand van 100 mij den. Al dien tijd wisten de passagiers niet pwat ei' eigenlijk aan de hand was. Een ma chinist nam waar, dat een Zeppelin telkens weer over don spoorweg vloog gedurende een 'half uur en met bommen wierp- De trein .werd echter niet geraakt. Ben Zeppelin ywangelukt. LONDEN. Een treiler rapporteerde |Woensdag aan de marine-autoriteiten in de Noordzee ©en Zeppelin in zinkenden toe stand te hebben gezien. GRIMSBY. De treiler „King Stop ren" 33 hier aangekomen en meldt, dat men Woensdagochtend vroeg de Zeppe lin L 19 zag mot de gondels en een gedeelte van liet omhulsel onder water. De bemanning, zeventien tot twintig koppen sterk, zat boven op het omhulsel en vroeg om eraf gehaald te wordon. Daar de bemanning van de Zeppelin eberker was dan die van den treiler weigerde de kapi tein. Hij keerde dadelijk naar Grimsby terug en rapporteerde het gebeurde aan de marine-autonteiten. Snelle promotie. Hoe snel de promotie bij het Engelsche j leger thans gaat, blijkt wel hieruit, dat de zoon van den Engelschen minister Lloyd George, die in de eerste maanden van den oorlog als gewoon soldaat in dienst trad, oanige weken geleden tot majoor bevorderd is. En hij is waarlijk niet de ©enige en dankt zijn snelle promotie niet aan „protectie": lal van personen die 13 maanden gele den nog niets van den militairen dienst af wisten, zij-n thans hoofdofficier I FRANKRIJK. Van hei Westelijk Oorlogöterrein? i PARIJS. Marcheerende troepen ten noor den van do Aisne werden beschoten. In de JAzgonai© mijnactie; wij braphj^a negen mijnen tot ontploffing, op verschillend pun ten werd 's vijands graafwerk beschadigd. Een door don vijand "beproefde aanval word dadelijk tot staan gebracht. LONDEN. Donderdag hevige bombarde ment in de richting van Loos en ouzo loop graven in de nabijheidWij beantwoordden het vuur krachtig. Er was verder eenige mijn actie, hoofdzakelijk onzerzijds bij de Hchenzol lemre-doute en tusschen de redoute en den weg naar La BERLIJN. In Vlaanderen beantwoordde de vijandelijke artillerie krachtig onze over een breed front uitgevoerde lievig© beschie ting der vijandelijk© stellingen. Ten N.O van Hulluch bezetten wij voor ons front twee kraters van door de Engel schen tot ontploffing gebrachte mijnen. In de streek van Neuville voerde de vijand in de namiddag-uren zijn artillerie vuur tot groote hevigheid op. Ook op andere deelen van het front ont wikkelde zich een levendige artillerie-actie; in de Argonnen hadden gevechten met hand granaten plaats. Onze vliegera schoten een Engelsch en een Fransch vliegtuig neer in de omstreken van Peronne. Drie der aviateurs waren dood, een Fransche waarnemer ernstig go- wond. RUSLAND. Van het Oostelijk oorlogster-rein. WEENEN. Ten noordoosten van Bajan mislukte een tegen onze voorstellingen ge richte Russische overval. In Oosfc-Galicië en aan het Wolhynische front aan bedde zijden levendige vlieger actie. Een Russisch vliegeskader wierp zes bommen op Buczacz, waardoor twee inwo ners gedood en verschillende gewond wer den. Onze vliegers bombardeerden met succes het terrein ten westen van Tsjortkof en ten noorden van Zbaratsj. Verder op sommige plaatsen artilleriestrijd. PETROGRAD. In de streek tus3chen het Babitmeer en den weg naar Mitau drongen onze troepen door de Duitsche ijzerdraad versperringen om t© vuren op de arbeiders in de vijandelijke stellingen- Ten zuidoosten van Riga verwijderde onze gepantserde auto zich van onz© ver sterkingen, beschoot de vijandelijke stelling en keerde ongedeerd onder hevig vuur terug. In Galicië ten noordoosten van het sta tion Ezerna aan den spoorweg Tarnopol- Lvof deed een van onze afdeelingen, ge steund door de grenadiers, een. welgeslaag den aanval. Na de draadversperringen te hebben vernield, maakten wij ons meester van een werk. Do bezetting hiervan vluchtte, - door de enzen achtervolgd. Ten zuiden van het station werd door beide partijen gisteren de beschieting met zware en veldartillerie voortgezet. Aan het Midden-Strypafront schoot onz© artillerie een vijandelijk vliegtuig neer, het welk binnen de vijandelijke linies viel bij Nowo Stavze Zelena. Aan den Dn jester eu het front tusschen Dnjester on Proeth be schoot de vijand met zware artillerie onze stellingen Onder dokking van dit vuur beproefde do vijand tot twee maal terrein te winnen bij Oentjetsjke, maar hij werd door ons vuur teruggeslagen. GRIEKENLAND, Bommen op Saloniki, SALONIKI. Maandagnacht werd door twee bommen weinig beteekenends m aterieel© 6chad© aangericht. Er werden echter 13 personen gedood en 16 gewond, onder wie drie soldaten. Er vielen projectielen op de Grieksche prefectuur en een bank, die afbrandde. Een andere aeroplane werd ten westen van Saloniki naar beneden geschoten. De beide vliegers werden gevangen genomen. LONDEN. De „Daily Chron." verneemt uit Salonoki, dat als represaille voor den Zeppelinraid Donderdag veertien Fransche vliegers de vijandelijke kampementen bom bardeerden, waarbij groo-te schade werd aangericht. TURKIJE. Uit Mosopotamië. LONDEN. De bijzondere correspon dent in het Engelsche hoofdkwartier in Mesopotamia seint dd. 28 Januari: Door het wassen van de rivier is de Turkscbe stelling bij Koet overstroomd, zoodat de vijand zijn geheelo loopgraven- linie op generaal Townshend's noordwest front heeft ontruimd en ongeveer 2000 yards '*s teruggetrokken. Engelsche vcr- kenningsdelachemeiiten rukten 1200 yard? J voorwaarts, bezetten do Turkscbe loop graven en vonden50 dooden op ean enkele plaats bijeen. Er waren ruim 22 geweldig diepo loopgraven, verbonden door lange verbandingsgangen; de geheole stelling was een groot net van loopgraven. Generaal Townshend's stelling lag hoo- ger en ontkwam daardoor aan do ergste ge volgen van de overstrooming. Sinds twee dagen is de regenval opgehoudenzoodat de rivier daalt. Generaal Townshend 13 in dagelijlcsche draadlooze verbinding met de ontzebtingskolonne. Alles wel in het kamp. ITALIË. Oostenrijk en Italië. ROME. In liet La Carinadal viel op 1 Jan. een vei'kouningsdetachement vijande lijke afdeelingen aan ten noordwesten van Mori en verstrooide ze. Tusschen Astico en Torza werden vijan delijke afdeoüngen teruggeslagen. Aan do Isonzo bij afwisseling artillerie- actie. Op het Karstplateau drong een onzer afdeoüngen door in een vijandelijke loop graaf bij San Martino, maakte krijgsgevan genen cn veroverd© geweren on baud bom men. ALBANIË. De ètrijd in Albanië. ROME. "Volgens berichten van Korfoe legde een gedeelte vau het Montenegrijn- sohe leger de wapens neor, terwijl ©en ander deel ziok verocjiigde met de naar Albanië teruggetrokken Serviërs, met wie zij naar hot zuiden marekeeren. WEENEN. Op 25 Jaruari bombar deerden vijf, op 27 Januari twee, op 1 Februari drie van onze marine-vlieg tuigen Durajzzo en in het bijzonder die tentenkampen nabij do stad. Zij keerden ongedeerd terug, liet heftige vuur van de landbatterijen en oorlogsschepen ten spijt. Op 2 Febr. werd Valoaia door drie marine- vliegers gebombardeerdde havenwerken en een tentenkamp werden herhaaldelijk getroffen. In het heftig© vuur van de kust- en scheepsbatterijen kroeg een der vliegmachines twee treffers in den motor, tengevolge waarvan zij op het water moest dalen. De commandant van het luchteska der, de luitenant ter zee Konjovic, daalde zonder aarzelen naast het beschadigde vlieg tuig op de hevig bewogen zee; het gelukte hem niettegenstaande het vuur der batte rijen. van het eiland Sasseno en twee met volle kracht naderende torpedojagers de twee nietgekwetst© vliegofficioren aan boord van zijn machine te nemen, het ge troffen vliegtuig afdoende onbruikbaar te maken en met zijn dubbele bemanning juist bijtijds op te stijgen en na een vlucht van 220 K.M. ongedeerd terug te keeren naar de golf van Catta.ro. MONTENEGRO. De koning en de koningin van Montenegro In ballingschap. Een Zwitser, die toevallig te Lyon op het oogenblik va,n do aankomst van den koning en de koningin van Montenegro in hetzelfde hotel logeerde, waarin zij hun intrek namen, vertelt in de „Tagliche Rundschau" de volgende bijzonderheden van hun aankomst. Do burgemeester van Lyon had 's morgens vroeg uit Modane. aan de Fransok-Italiaanscko grens een telegram gekregen, dat als volgt luidde. „Houdt eenige kamers gereed voor ko ningin Miiena on haar gevolg. Geen ont vangst". Het telogram was niet onderteekend. Do burgemeester, die er voor uit den slaap gewekt werd, vertrouwdo blijkbaar het geval niet. Hij. legde zich op het andere oor en ver sliep de aankomst dor koningin. Toen deze 's morgens werkelijk te Lyon aankwam, was niets voor haar gereed. Noch aan hot station, noch in 'het hotel. Aan bot stat'on waren wel eenige officieren, maar dat is waarschijnlijk toevallig geweest. Naderhand -stond er in de kranten, dat de koningin door eenige autori teiten ontvangen was. In de kranten word het verzuim op doze wijze ten minste weer goed gomaak't. Leden van het gevolg van de dood moe aangekomen koningin vertelden mij ech ter. dat zij van een ontvangst aan het station niets hadden gemerkt. Alleen had men hun het bezoek van den heer Denis Oodhïn aange kondigd. In het hotel hoorden we eerst van de groote gebeurtenis, toen de koningin reeds beneden in de hal wachtte en wachtte, tot er een ka mer 111 orde gebracht was. Want zelfs geen kamer had de burgemeester besteld. Het was een geluk, dat er te Lyon een Hó- tel Royal bestaat. Het is wel niet al te ko ninklijk, maar voor reizigers is het goed go-" noeg. De koninklijke gasten uit Montenegro hadden nu tijd hun Fransche hotcl-idvlle te bcetudeeren's Avonds echter vertelde ons prinses Xenia, die meer spreekt dan allo an dere Montenegrijnen bij elkaar, dat zij het heer lijk vond weer onder ontwikkelde mensckon 'te zijn. 's Morgens echter was het niet zoo goed daarmee gegaan. De ontvangst begon met een ruzie tusschen den portier cn de koetsiers over do betaling. De koetsiers hadden aan het sta tion gehoord, wat voor passagiers zij hadden en wilden daarom een koninklijke betaling hebben. De port-ier kook 'zijn gasten aan on daarna do koetsiers. Koninklijk zag do stoet er niet uit... Hij had reeds menige koningin ontvangen en hij wist hoe koninklijke dames er uit zagen. Maar dat gezelschap daar, dat allerlei merlcwaardige bagage onder den arm droeg noen, dat was het ware niet. De por tier vond hot zelfs een brutaliteit van de koetsiers dergolijko gasten naar Royal te brengen en bovendien nog een koninklijke fooi te vragen. Gelukkig verstonden de gaston iets van het in plaatselijk dialect gevoerde twistgesprek, anders hadden zij niet in Royal kunnen blijven. Gelukkig kwam ©r op hetcrl- tieke oogenblik een hoogo ambtenaar van de politie, die etn einde maakte aan hot pijnlijk toonool. De portier, dio in don vroegen morgen, nog half slaapdronken, koningin Milena en haar gevolg om de armoedige bagage bad willen te genhouden, was niet het eenige slachtoffer van de jammerlijk© verwarringen, die twoe dagen lang, geen ©inde schenen te willen nemen, ln de bladen las men opmerkingen over de bof fers van de gasten, die er zeer primitief uit zagen en over «I© kartonnon doozen met kieo- ren van de koningin en haar beide dochters, die er vorscbeurd cn smerig hadden uitgezien en niet eens moer dicht gebonden waren. Leze bagage was echter een tragisch bewijs van do geleden ontberingen en bad ten slotte nog go- leden, doordat het hotelpersoneel, de eerste bevelen van den portier volgend, zo mot de koetssiers de deur bad uitgezet. De geldquaestie was nu de grootste moeilijk heid voor de Montcnegrijnscho gasten. De ho telier moest Servische bankbiljetten voor ben wisselon en liep daardoor van Pontus naar Pi- latus, maar niemand wilde er iets voor geven. 's Avonds in de oonversatiezaal klaagdo prin ses Xenia nog daarover baar leed. Volgons haar verhalen, moet de verwarring in Cettmje ten slotte ontzettend g©wocst zijn. Niemand wist meer wat bij doen moest. Waarvan kon den wij eigenlijk vorder loven, als de heel© we reld ons in de steek liet? vroeg zij in etn kring van toehoorders. „Naar Italië?" waag de een Frnncaise te vragen „Bah I" kwam er van de lippen van de prinses. Iemand /xoeg- waarom prins Mirko nog in Cettinje achter gebleven was. „Er moest toch iemand thuis bljjven" antwoordde zij. En in Itaüö wilde mem het." Don avond van den 24en Januari kwam er nog een nieuw© nuance in hot Montonegrijn- aclie hofleven te Lyon. Koning Nikolaas kwam aan. Zijn intocht vond ondor hooi andore om standigheden plaats dan do ontvangst van zijn gemalin. Alles wat tot de voornaamste over heid belioordo, was, op bevel uit Parijs, 's mid dags om vijf uur op bet station bijeen. Cavale rie cn infanterie vormden een cerewaoht voor den koning. Intusschon was ook Denis Cochin uit Parijs aangekomen. De burgemeester zou een toespraak houden. D© koning scheen ech ter op dit programma niet gesteld. Hij rprak geen woord. Zijn grootste vriendelijkheid be stond in bet knikken met het. hoofd. Hij was buitengewoon vermoeid en maakte den Indruk van een vervallen grijsaard. Men had zich bom heel anders voorgesteld. Hij lijkt niets moer op da portretten dio men van hem in de bladen ziet. Hij is een ruin© en men wordt door modelijden getroffen voor den man, die zoo ge'-nakt is door hot tragische lot 'van zijn De plechtige ontvangst scheen hom niet der aangenaam te zijn... PORTUGAL. Stakingen te Lissabon. LISSABON. In ©enig© bedrijven is ©en staking uitgebroken- Woensdagmiddag zijn in verschillende straten van Lissabon bommen ontploft, waarbij persoonlijk© ongelukken zijn ge beurd. tfEREENJGDE STATElft Het Panania-kanaal. LONDEN. Lloyds bericht uit Panama, dat het kanaal gesloten zal blijven tot het tijdstip, dat voor een geregelde doorvaart kan worden ingestaan. Het is niet onmogelijk, dat het twee maanden gesloten blijft. Wilson on de landsverdediging. TOPEKA (Kansas). President Wilson heeft hier Woensdag een redevoering over d© landsverdediging gehouden en verklaarde, dat het noodig zou kunnen zijn van d© strijdkrachten van d© Ver- eeuigd© Staten gebruik te maken ter handhaving van de rechten van de Ameri kanen om overal d© bescherming to genie ten van hot Volkenrecht. De Amerikanen dulden niet d© voordurend© vsrwaarloozang van di©rechten. O P ZEE. Het s.s. „Artemis" getorpedeerd. Omtrent hot gebeurde mot bet s.s. „Arte- mis" ontleenen wij aan de Maasbode" „Het s.s. „Artemis" van de Petroleum Com pany te 's-Gravonhago, kapitein de beer Kükn, op weg van Rotterdam met waterbal- last naar Thameshaven, is Woensdagmorgen halfdrie, op 8 mijlen afstand ten zuiden van bet Noórdhind er-vuurschip, door hoogstwaar schijnlijk een Duitsche torpedoboot getorpe deerd. Het geval heeft zich als volgt toegedragen: Het schip verliet Dinsdagavond Rotterdam. In den nacht van Woensdag vertoonden zich omstreeks 12 uur voor den boeg van de „Arte mis" plotseling vier Duitsche torpedobooten, dio op vriendschappelijke wijze met den kapi tein van de „.Artemis" onderhandelden en den koers aangaven, waarin gevaren moest orden. Na ongeveer 1 uur doorgevaren te hebben ver toonden zlcli woderom. twee torpedobooten, die in- het Engelsch het schip aanpraaiclen. Dat bet echter Duitscbers waren kan o. m. blijken uit do order naar Zeebrugge af te hou den; Nadat order was gegeven alle lichten te blusschen on in de duisternis verder door te stoomen, werd daarna wederom de order ge geven liet anker te laten vallen, waaraan de stuurman gevolg gaf. Of deze order verkeerd gegeven of verkeerd begrepen is, valt nog niet uit te maken, maar de torpedoboot word geroepen„5 Minu ten um von Bord zu goh en". Dadelijk werd begonnen mot de booten nit to zetten, maar daar het volslagen duisternis was, kon men dit onmogelijk in 5 minuten klaarspelen, zelfs niet in 10 minuten, zooals m dergelijke gevallen gebruikelijk is. Op eens werd oen hevigo knal gehoord, en het schip belde ongeveer 30 graden naar stuurboordzijde over, waar het middenschceps getroffen was, vlak onder de kapiteinsbrug, waarop zich de kapitein en stuurlui bevonden. Een der booten werd stukgeslagen en -op bet dek regende liet scherven van koper, glas enz. Een koperen stanglantaarn werd boog over het schip weggeslingerd. De planken van de kajuit zijn uitgebogen, en het schip vertoont verdere averij. Dat er geen dooden te betreuren vallen, mag wel verwondering wekken. Twee personen van do bemanning zijn licht gewond, o. a. één aan de palm van de liand. Doordat weldra de ruimen volliepen, kwam heb schip weer vlak te liggen. De bemanning, die, naar we incenen, nit 33 koppen bestond, roddo zich in twee booten en dezo dreven in de nabijheid van het schip rond tot ongeveer 7 urn 's morgens. Ze wisten dat bet schip niet zinken zou, maar durf don niet a aan boord, omdat zo bang waren, dat wederom Duitsche onderzeeërs zou den opduiken. Eerst toon het dag begon te wordon, aks de Duitscbers de zoo voor ben niet meer veilig achtten, begaven zij zich weer aan boord, cn zetten koers naar Rotterdam, be geleid door het s.s, „Drechterland", dat op weg was van Amsterdam naar Buenos-Ayres. (2 Februari van den Hook van Holland ver trokken). Do „Artemis" heeft een groot gat aan stuur boordzijde, waardoor de tanks 4, 5 en 6 zijn volgeloopen. Het schip kwam Dinsdagavond om 7 aar den Waterweg binnen en stoomde onder adsistentie met water in de ruimen op naar Rotterdam, en werd Woensdagavond aan boei 17 verwacht. Door het defect ralten van een der machi nes, raakte hot schip zijn roer kwijt en raakte bij Vlaardingen aan den grond. Kwart over elf kwam bet schip weer los, en stoomde op naar Rotterdam, waar het om ongeveer half twee aan boei 17 kwam." Bij informatie bij de directie der maat schappij werden dezo feiten in hoofdzaak be vestigd men wachtte echtor nog nadere bij zonderheden nit Rotterdam, waarheen zich Donderdag jl. een paar leden der directie, met eenige marine-autoriteiten begeven hebben. Men meldt ons nog, dat vanwege het depar tement van Marino een officieel onderzoek werd ingesteld naar het gebeurde. Voorts dat de directeuren van de Koninklijke Petroleum Maatschappij, de hoeren jhr. Lou don en H. C'olijn, Donderdagochtend naar Rot terdam waren vertrokken ten einde zich per soonlijk op de hoogte te stellen. De „Prinses Juliana". Mon meldt ons uit Vlissingen: Met de mailboot „Mecklenburg" zijn hier aangekomen 47 leden van de beman ning van bot zusterschip „Juliana". Over hel looponopeen mijn Dinsdagmiddag te 12.50 ver namen wij van hen, dat aan boord veel door elkander is geworpen. Niemand bekwam ver wondingen, bohalvo de derde machinist, die een schram aan het hoofd had. Do boot werd door twee loggers naar Harwich getrokken cn daar op oen klip gezet. Passagiers en mail wer den eerst van boord gehaald. Een sleepboot kwam om de mailboot leeg te pompen, maar dij bleek niet mogelijk, De bemajuyng bracht bedden enz. aan dek, maar 'a avonds helde hot schip zoo o vei', dat order werd gegeven ■den nacht op do sleepboot door to brengen. Vv oonsdagmorgen bleek reeds zooveel water binnen gedrongen, o.a. in het logies, dat velen Jiun eigendommen niet meer kondon redden. Men acht het schip dan ook verloren. De kapitein, do beido stuurlieden, do eerste machinisten en een paar matrozen bleven bij het schip. Do mannon, wicn men don dooratanen schrik maar al to goed kon aanzien, waren zeer vol daan over do ontvangst in Engeland. To Har wich werden zij in het Leger des I-leils ge- spijzigd en vertrokken toen met don trein naar Londen, en des avonds weer naar Tilbury. Men verzekerde ons, dat allen aan boord, zoowel passagiers als bemanning, zich rustig gedroegen. Da „Appam". Do Appam" ligt nog altijd onder hot horeik der kanonnen vau do vesting Monro© en zal daar blijven totdat hot departement van Bui- tonlajidscho Zaken over haar status heeft heslist, zoo seint „Reuter" aan eenige bladen uit Norfolk (Virginia). _Do douane-ambtenaren hopen heb schip Woensdag naar Norfolk of Newport News te kunnen doorlaten en aan de burgerlijk© passa giers to vergunnen aan laud to gaan. lntua- Sohen kon men de passagiers niettegenstaande er maar matig voedsel aan boord is, opgewekt over de dekken zien wandelen. Het verhaal, dat kapitein Harrison, do ge zagvoerder van de „Appam", aan don loods Foster deed, die het schip de haven binnen bracht, klinkt als fantasie: „Toon wij Lot langzaam naderbij komend© schip iu zicht kro- gen, vreesden wij geen gevaar on wij maakten geen toebereidselen ons to verdodigen, daar wij geen aanval verwachtten. Plotseling schoot hot vreemde schip voor onzen boeg langs Ik draaide onmiddellijk by. Op hetzelfde oogen blik viel do vaJseho boeg van het schip, blijk baar van zeildoek gemaakt, weg en kwam or een batterij zware kanonnen voor den dag. Wij gaven ons over zonder verzot 'to bieden. Een prijsbennanning ging over op do „Appam" onder dekking van heb geschut van den aan valler ©n ontwapende do bemanning, dio in do hutten werd opgesloten. Twintig Duitsche ge vangenen aan boord werden in vrijheid gesteld. .Bemanning en passagiers kregen vergun ning dagelijks eenige vrijheid te nomen, echter bij kleine getallen tegelijk, waardoor het ge makkelijk viel aan het handjevol Duitschers om over zooveel honderd gevangenen baas te blijven." De loods vertelt nog, dat de passagiers niet klaagden over do ondervonden behandeling. Belangwekkende bijzonderheden over do be drijven van de „Möwc" zijn door luitenant Berg aan Hamilton, ontvanger der in- en uit voerrechten, meegedeeld. De „Appam" werd op 16 Januari genomen op 60 mijlen ten Noor den van Madeira. Op 17 Januari viel do „Möwe" do „Clan Mactavïsh" aan, di© na een spannend goveckt, waarbij 15 man van do „Clan Mactavish" gedood werden, zonk. O© „Appam", dio al verscheiden© mijlen vorder ■was, keordo terug eu redde 4 man van do be manning der „Clan Mactavish", die ^net de golven worstelden. Later kreeg luitenant Berg van den commandant der „M;öwe" bevel om do „Appam" naar Amerika te brongen. Toen do „Appam" werd prijsgemaakt was er één kanon aan boord opgesteld, dat door a© „Möwe" is meegenomen, zocdat lipt schip bij aankomst in do haven geen kanon voordo. Op 16 Januari heeft do „Möwe" do „Parring- ford" genomen en in den grond geboord, eu do „Corbridge" met een lading kolen gono- mon en van een prijsbeananniug voorzien. Op 13 Januari heeft zo do „Drcmomby" ontmoet, dio geen tegenstand bood en in den grond word geboord. Op 15 Januari" werd do „Arïadno" mot een lading tarwo tot zinken gebracht. Op 16 Januari werden-tweo schoten op de „Appam" afgevuurd, welke de „Möwe" na derde met d© Engelecho vlag in top, nadat zij er seinen mee had gewisseld. Toon zo dicht genoeg bij was om langs den boeg van do „Appam" heen te varen, hcesch do „Möwe" de Duitsohe vlag en haalde cle loose boog naar Kneden, waardoor de bewapening zicht baar word. Volledige bijzondolheden over de prijsma- king van de „Appam" ontbreken, daar nog niemand anders clan luitenant Berg aan land is geweest. Niemand mag n.l. van boord. Men zegt dat do „Appam" do Engelsche vlag voerde totdat de territoriale wateren werden bereikt. Aan Berg werd vergund het noodige voed- 60I aan boord te nemen. WASHINGHTON. Lansing besliste, dat d© Appam" ailfe prijs moet worden basoLouwd. Door een Zeppelin vernield. LONDEN. Ht stoomschip „Franz Fi scher", gebezigd als kustkolonschip, is. Dinsdagnacht door een Zeppelin vernield op weg van Hartlepool na.ar London. Der tien man verdronken, drie werden gered door een Belgische stoomboot. De „Franz Fischer" was ©en vermeesterd vijandelijk sdhip van 957 tone. De „Könïg Albert" hernomen. BERLUN. Uit li©t Ocs tenrijiksoh-Hon- gaarscke p&rskwartier wordt gemeld: Het s.s. „König Albert", van den Nord- deutschen Lloyd, dat indertijd door do En gelschen werd buit gemaakt, én aan Italië werd gegeven, is thans bij San Giovanni di Medua door een Oostenrijksch-Hongaarsche hydroplane gezien, en door oen duikboot der monarchie opgebracht. De „Honig Albert" met driehonderd Servische vluchteüngen aan boord, is door een torpedojager naar de Boccko di Cattaro gesleept. Duitsche duikbooten In de Zee van Marmora. correspondent van de „Daily Mail", die onlangs door centraal Europa van Kon- stantinopcl terugkeerde, vertelt ditmaal van de Duitsche duikbooten aan den Gou den Hoorn. Hij deelt mede, dat hij te Weo- nen een Duitsclicn meesterknecht van de Germaniawerf te Kiel sprak en van dezen tal van bijzonderheden vernam, over de Duitsohe duikbooten in de Zee van Mar mora. Er souden daar ze3 Duitsche duik booten zijn van klein type, oxnda deze go- makkelijker in stukken to vervoeren zijn. Vier van de duikbooten had de correspon dent zelf gezien. Van drie van dezo zag hij de nummers, n.l. U4, U18 en U25. Zij war en allen van gel ijk© grootte. De U18 was met een groot ijzeren kruis beschil derd, een teeken dat de boot een of ander belangrijk oorlogsfeit bad verricht. De basis van de booten is verborgen tusschon twee groote Duitsch© schepen iu den Gou den Hoorn tusschen het marine-arsenaal en Hacheni, een klein dorp dat haast geheel verwoest is door de ontploffing van een kruifabriek, Turksohe duikbooten bestaan ■liet, beweert de corresponden. Er zijn al- een Duitsche duikbooten, die de Duitsohe •narinevlag voeren. Dit kleine ype van luikbooton, zegt hij verder, moet niet wor den verward met de Uöl, die ©en tiental maanden geleden de groote reis ondernam van Kiel naar Konstantinopel, hetzij door het Kanaal, hetzij om de Noord van Schot land. Von Hersing, die nu von Weddingon gedood is, de held is van do Duitscho onaer- zoB-vloot, is het type van oen man, die aan de eportHerceR^e! instincten van de Engel- schen zoi^ voldoen. Hij was het die de „Triumph" en „Majestic" in den crond boorde. Hij vertelde den correspondent tijdens diens eerste bezoek aan Konstantinopel zijn merkwaardige reis. Hij vertelde hoe hij in do Golf van Bi9caye nieuwe brandstof in nam, hoe hij midden op den dag Gibraltar passeerde, hoe hij enkele uren in een Dntsch duilcbootennet ter hoogte van Lem- nos gevangen zat en met beschadigdc-n schroef ontkwam en hoe 'hij in begin Mei te Konstantinopel aankwam. De correspondent weet dan verder iets mee te deelen omtrent wantrouwen tusschor Turken en Duitschers, en beweert, dat da Diutschers aan de Turken niet al to veel munitie verschaffen, omdat ze nog altijd argwaan tegen hen koesteren, dat zou ook de roden zijn, dat de Turksche troepen op Gallipoli vaak gebrek aan munitie hadden. Bienesifaiïd. Kot vertrok van Gouverneur-Generaal Van Limburg Stirum. Onder groot en hartelijk bolangstellings- beboon hebben Woensdagnamiddag te 4 n. 0 minuten de nieuwoptredende gouverneur- generaal van Nederlandsch-Indië, mr. J. P. graaf van Limburg Stirum, en zijne echtgenoot©, gravin Van Limburg Stirum— Van Sminia, per Hollandsche Spoor de residentie verlaten, zich begevend© naar Rotterdam, van waar tegen middernacht de ,,1'nsulinde" van den Rotterdamschen Lloyd vertrekt, om hen, via da Kaap, naar Indië te brengen. ^In de gereserveerd© wachtkamer e©rste klasso van het Hollandsche Spoorstation verdrongen zich tal van dames en hoeren om afscheid van de vertrekkenden t© nemen. Tot dezen behoorden de minister van staat, mr. Cort van der Linden, tijdelijk voorzitter van den Ministerraadde mi nisters van koloniën, van buitenlandscke zaken en van Marine, welke laatst© tijdens de afwezigheid van minister Pl-eyte het ministerie van koloniën tijdelijk heeft be heerd de secretaris-gieneraal van het De partement van Koloniën, do heer Staal cüe van het Departement van Marine, jhr. Zegers Rijser; de oud-minister Colijn, directeur van petroleummaatsehappijende hoer Lovink, directeur van den landbouw in Ned.-Indië, met verlof; de Belgische ge zant, baron Fallond© oud-gezant van Nederland te Brussel jhr. v. d". Staal van Piershil; de burgemeester van 's-Graven- hago jhr. mr. dr. Van Karnebeek; de commandant van het regiment grenadiers, jhr. Van Suchtelen van de Haere, eenige leden van de,Hofhondingen als: graaf Van Bylandt, opper-Hofmaarschalk; kamerheer jhr. mr. dr. W. Roell; jhr. Van Weede, Hofmaarschalk van H. M. de Koningin- Moeder; voorts vice-admiraal Röell, enkele hoofdofficieren, eenige Indische oud-gasten en voort© tal van dames en heeren uit de kringen waarin graaf en gravin van Lim burg Stirum plachten te vcu-keeren, toen de thans vertrekkende landvoogd als kabi netschef van den Minister van Buitenland- sche Zaken de residentie bewoonde, allen met hunne dames, die bloemtuiltjes aan de echtgenoot© van don gouverneur-generaal aanboden. Deze talrijke schare vergezeld© vervol gens de vertrekkenden tot. aan de voor hen goreserveerdo eerste klasse coupé, waarna de trein onder hartelijke hoora's en tot wederziens-geroep vertrok. De nieuwe gouverneur-generaal van Ne derlandsch-Indië en mevrouw Van Limburg Stirum zouden Woensdagavond met het stoomschip „Insulinde" van den Rotter damschen Lloyd hun bestemming naar Tropisch Nederland volgen. De ramp in Indië. Uit Ned.-Indië is telegrafisch bericht ontvangen, dat in de residentie Semarang 37 inlanders zijn omgekomen en 8 zwaar gewond. Verwoest of zwaar beschadigd werden 1196 woningen, waarvan het huisraad groo- tendeels verloren ging. De totale opper vlakte' overstroomde bouwvolden is nog niet vastgesteld. Naar schatting zijn 34..000 bouws rijstvelden verwoest, waarvan ech ter een gedeelte herbebouwd kan worden. Voorts gingen 616 stuks vee verforen. Al leen in de afdeelingen Dewak wordt voed sel van Landswege verstrekt, elders kan in de "behoefte door d© dorpsrijsteclhuren wor den voorzien. Door den resident van Somarang is een comité opgericht voor de inzameling van gelden, terwijl hij verder last gaf tot do uitvoering van onderstouningswerken. Van den gouverneur-generaal van Ne- derlandsch-IndiÖ is bij den Minister van Koloniën ©en telegram ingekomen, waarin met het oog op de ernstige schade, door overstroomingen op Java veroorzaakt, de steun van het moederland wordt inge roepen. Naar wij vernemen, zal mr. G. Visse ring, president der Nederlandsche Bank, een commissie vormen, die zal brachten voor dit doel geld bijeen te brengen. De Watersnood. Anna-Pawlowna. Do werkzaamheden tot het stoppen van het gat in den weg langs de Van Ewycksvaart wor den ruct kracht voortgezet. Hoe ©order dit gat gedicht is, des te oorder kan begonnen worden met liet leegmalon van den Wostpoldev. Zoo lang do werkzaamheden duren kan ook niet op zee gespuid worden door do sluis by do Van Ewycksluis,. daar bierdoor een sterke trek door het gat zou ontstaan, dat het dichtmaken en an ten zoorste zou belemmeren. Hot 6chip, dab men ia heb gat wil haten zak ken, is reeds voor twee derde met zand gevuld. Is dit vaartuig eenmaal gezonken, dan zal men de rest met zakken zand trachten to diokten. Tusschen Kromme Tocht cn Zandvaart ligt het meeste land met de huizen en erven reeds weder droog. Alleen laugn de Kromme Tocht is nog eon strook land onder water. Het water uit do Zandvaart wordt nu dezo aan beide zijden is afgedamd door middel van centvj- fugaalpompcn geloosd. Men heeft het plan do vaart vorder uit te graven en den daardoor vrij- komenden grond te gebruiken tot verlioogiug van den noorddijk langs die vaart. Het water in het nog niet overstroomde deel van den polder was ook gestegen door do doorsijpeling van het water onder don spoor dijk. Met behulp van contrifugaalpompen wordt hot water op do Molenvaart gebracht, en door do sluis bij Westeindo op het Noord-Hollandsch Kanaal geloosd. Do kistdam langs den spoordijk van den Grnswcg tot Ondo Sluis ia bijna gereed. Naar men ons mededeelt, zal de aanbesteding van hot dichten van hot gat in den zeedijk dezer dagon plaats hebben. Een vijftal der grootsto aanm-mors op dit gebied is uitgpnoo- diml in te schrijven.

Krantenbank Zeeland

De Soldatencourant. Orgaan voor Leger en Vloot | 1916 | | pagina 2