OP ZEE. Binnenland. IVIarinezaken. *25 DE SOTj33^T!EïnxrOO>"D'JOL,a.I,iör"l.",~ van --T?3ric>©Xï!SCS.Sljg: SO jSLICI.gf'U.S'ï'U.ei 10 i s De strijd oir» Riga. troepen te landen. Waarschijnlijk is vloot te verwachten. Eet doel der Duitsche troepen in 't noorden is Riga, in de eerste plaats ton minste. Daarvoor moet niet alleen hot landleger die nen, maar ook de Duitsche marine is er reeds aan den slag goweest Eenige dagen ge leden heeft een Duitsch eskader een aanval be proefd op de Golf van Riga en ge tracht een door tocht te forcee- ren ten zuiden van het eiland Osei. Dit schijnt hun thans ook inderdaad ge lukt te zijn. Vorder lezen wij van aanvallen op op de Alauds- eilanden en van pogingen om in Finland, we zien op de kaart de hoofdstad Hel- singfors liggen, deze streek heel wat actie der Duits», hers Weichsel. De Bterko stelling werd volkomen overhoop geloopen, zoodat de Russen niet eens tijd vonden de tweede gereed gemaakte 6telling bij Klasztoma-Wola, zevén kilometer verder oostelijk, te bezetten, maar onmiddellijk in do twijfelachtige dekking van de westelijke forten over don Weiehsel terug gingen. Het 6nelle Oprukken van generaal Kövess had het weer standsvermogen van do voorste stellingen di rect gebroken. Het verdere lot van de vesting .werd nu snei beslist. Dit het zuidwesten kwam 3iet leger van den aartshertog, Josef Ferdinand ®n dreigde met een volkomen insluiting. De Russen gaven er de voorkeur aan het Biet er op te laten aankomen, daar de ver ouderde forten binnen weinige uren in puin zouden gelegen hebben. In den nacht van 8 op 4 Augustus vlogen de bruggen over den Weichel en dö forten op den westelijken oever in de lucht. Den achtsten volgden de verdedi gingswerken aan do oostzijde. De groots cita del ging met al zijn voorraden en ammunitie- magazijnen in vlammen op. Den negenden trokken de Russen af, nadat zij do omliggende dorpen aangestoken hadden. Op don weg naar Baranof merkten zij het gevaar, dat hun dreig de van den kant van het leger van aartshertog Josef Ferdinand; zij sloegen zich, d?-;=.r do hoofdweg afgesneden was, op zywegen naar het noordoosten er door heen. Op denzelfden dag om twee uur 's morgens, trok de voorhoede van het leger van generaal Kövess over den Weichel en begon onmiddellijk de vervolging. De Rokitno-moerassen. De ..Vorwarts" deelt oen en ander mede van het uitgestrekte gebied van Wolkynië, waar de troepen der bondgenooten het Russische leger langzaam heen dringen, en dat bekend staat ais do Rokitno-moerasseu. Reeds ton westen van den Boeg begint liet moerasland, zoodat de Russendie van Cholm en Loeliartof terug weken rekening hadden te honden, met liet onbetrouwbare domein. Maar het eigenlijke uit gestrekte moerasgebied, dat bij de Russen Poljesje heet. ligt aan de overzijde van den Boeg, waar ook do Duitsohers en Oostenrijkers reeds vasten voet hebben gekregen. Hot gebied heeft ongeveer den vorm van een driehoek, waarvan de hoekpunten worden ge vormd door de steden Brest-Litofsk, Kief en Moliilefde grootste stad in het eigenlijke moe- rasland is Pinsk, en het moeras heet dan ook wel in de Russische literatuur de „Moerassen yan Pinsk". Wie met een der weinige spoorwegen, die door dit moerasgebied loopen, heeft gereisd, kou genieten van een eigenaardigen aanblik, die ondanks de eentonigheid indrukwekkend is. Kilometer na kilometer, snelt de trein voort «iior de ongerepte moeraswouden, waar slechts iiicj' en daar een hut wijst op de aanwezigheid van menschelïjko bewoners. Maar het grootste gedeelte van het gebied schijnt woest en ver laten. Op sommige plaatsen ziet men aan oe hoornen. een groot aantal bijenkorven, door de boeven daar opgehangen. Sedert het jaar 1873 ongeveer heeft de Rus sische regeering haar aandacht gewijd .aan dit reusachtig gebied. Eerst is hot wetenschappelijk onderzocht en naar aanleiding daarvan zijn draineeringswerken aangelegd, die belangrijke resultaten opleverden. De Poljesje heeft vol gens wetenschappelijke opnemingen den vorm van een plat bord met verhoogde randen. Haar zuidelijke rand vormt de zoogenaamde Podo- hsdio vlakte (naar het Russische gouvernement Podolië), die zich voortzet tot in Galicië en een soort voorland genoemd kan worden van de Karpathen. Dit deze hoogere vlakte loopen een aantal ,/ivicren uit in de Pripjet ,do bekende zij rivier van den Dnjepr, die do voornaamste stroom is, welke door de Rokitno-moerassen loopt. Do Pripjet heeft in het moerasland haar oorsprong. Slechts een kleine verhcogïng van het land scheidt haar stroom van den Boeg, terwijl daarentegen het stroomgebied van haar linker zijrivieren, zoo nauw aansluit bij da,t van den Njemen, dat in het natte jaargetijde de beide waterloopen in elkaar overgaan. Einde Het front uit een militaire vliegmachine gezien. De „Times" publiceert een telegram van Ralph Pulitzer, hoofd-redacteur van de „New-York World", aan zijn blad; wij ont- leenen hieraan het volgende: „Ik ben juist van een merkwaardig be zoek aan het front teruggekeerd. Vanmid dag vloog ik in een militaire vliegmachine yan Parijs naar de goveehtslinio, volgde, die eenige kilometers ver en keerde toen weer naar Parijs terug. Ik kreeg bericht, dat ik om 5 uur met een gewapende machine met2, motoren kon mee gaan on even na vijf begonnen de groote schroeven met groot gedruisch te draaien, de vliegmachine reed langzaam vooruit, bp- gon vlugger te loopen langs het veld, alsof het oen wedstrijd-automobiel was. Toen zak ten de menschen om ons heen plotseling weg en ©on oogenblik later was de aarde een vreemd en stil panorama geworden, waar mede wij geen gemeenschap meer hadden en 'dat ons niet aanging. Verder en hooger, .verder en hoogor vlogen wij, recht als een pijl op het gevechtsfront aan, dat 90 kilo meter ver lag. Ik zat op de waarnemers-plaats van een grooten nieuwen Franschen tweedekker, die da Engelsohen een battle-plane", een slag machine, en de Franschen een „avion de chaase" noemen, omdat zij jacht moet ma- kw os Tauben en Aviafciks.R lijk behoort ook nog do benedenloop dor in do geschiedenis beroemd geworden Beresina tot- liet moerasgebied der Poljesje, dat dus oen dicht net van traag vloeiende wateren bezit. Wst nu hot moerasland zelf betreft, daarin wisselen hooger gelegen zandige en dieper ge legen moerassige streken met elkaar af. Een geologisch onderzoek heeft bewezen, dat na een reeks verschillende aardlagen ten slotte een laag volgt-, die ondoordringbaar is voor water, daardoor kan dit niet wegzakken. De zijrivie ren der Pripjet, met haar langzaam vloeiend water, veroorzaken in do vlakte overstroomin gen. In Wolhynië smelt de sneeuw gewoonlijk in Februari en Maart, in eon tijd dus, als do Poljesje nog dichtgevroren ligt, en zoo wordt het groote gebied één wijde zee. In 't jaar 1874 werd begonnen met do afwa teringswerken. Oorspronkelijk was het geheele moerasgebied 8,720,000 H.A. groot, waarvan nauwelijks een vierde deel bebouwd en bewoond kon worden. Een werkelijk moeras waren 0,540,000 H.A. en de helft daarvan vormde een woest oerwoud. Door kanaliseering is Teeds 2^ millioen H.A. drooggelegd en worden nu bebouwd. Van het overblijvend moarasgebiea werd echter nog een zeer belangrijk deel tot weiland gemaakt en het eigenlijke Poljesje- moeras omvat nu nog maar 2,644,000 H.A, In weerwil van dat alles blijft de Poljesje nog steeds het machtigste moerasgebied, dat Euro pa kent en nog altijd zijn er maar weinige wegen, die door het moerasland voeren en waar aan beide zijden gevaien van verschillenden aard dreigen. ITALIË. Italië en Oostenrijk. ROME. Op 't plateau ten N.W. van Arsie- vo namen de Italianen 'n belangrijk Oosten- - namen de Italianen een belangrijk Oosten- rijksch werk op de berghelling ten westen van den Monte Maggio. De Italianen won nen aanmerkelijk terrein bij Conca di Plezzo, waai1 zij een linie loopgraven ver overden. Ook maakte zi j zich meester van een loopgraaf op de noordelijk© helling van den Ursicberg. De Oostenrijksche tegenaan vallen mislukten met groote verliezen voor den vijand. In den Karsb wordt' stelselmatig terrein gewonnenin enkele loopgraven werd mi- trailleurmunitie buitgemaakt. Een eskader Italiaansche vliegtuigen vloog over het vliegkamp van Aisowitza nabij Görz. Na een .bombardement van een half uur kwamen alle machines behouden terug, niettegenstaande het artillerievuur. Op den terugtocht schoten zij met mitrail- leurvuur een Oosttënrijkschen vlieger naar beneden. Als represaille zonder militair doel lieten de Oostenrijkers veertien bommen vallen op Udine; een man, een meisje en drie jagers werden gedood, terwijl particuliere liuizen •werden beschadigd. ROME. In verschillende zones zijn opnieuw vorderingen gemaakt. Vijande lijk© aanvallen werden afgeslagen en aero planes wierpen zestig bommen op het vlieg kamp te Aisowitza, waardoor ernstig© schade werd aangericht. Alle vliegtuigen keerden onbeschadigd terug, ofschoon zij hevig beschoten waren. Pelagosa verlaten, .WEENEN. Door een verkenning op 21 Aug. werd vastgesteld, dat de Italianen het eiland Pelagosa geheel hebben ontruimd en dat alle gebouwen en verdedigingswerken verhield zijn. Het eiland, dat alleen door do gezinnen van de vuurtorenwachters bewoond werd, was in den nacht van 11 Juli door de Ita lianen veroverd. Deze hadden daar een station voor draadlooze telegraphic inge Dan volgt een beschrijving van het land- ichap en van de reis, waarbij eerst op 100P meter hoogte werd gevlogen, maar de ma chine geleidelijk tot 3000 meter steeg, op welke hoogte de reis naar het front werd voortgezet. Het was een prachtig gezicht. Wij vlo gen in een open ruimte tusschen twee lagen wolken in. Onder ons strekte zich de onaf- roken, witte oceaan van de onderste wolklaag uit. De zon was juist hoog genoeg om hare stralen schuin langs het oppervlak van die sneeuwwitte zee te laten glijden. Dicht boven ons hingen de geweldige mas sa's der hoogere wolken. In deze eenzame wereld van ons alleen vlogen wij met een snelheid van 80 mijlen per uur voort. De lucht was zeer dun en koud, maar ik voelde geen luchtstrooming langs mijn gezicht. Al tijd voort vlogen wij tot ik een hevig geklop oer voelde dam boorde. Ik draaide mijn hoofd om en zag dat mijn bestuurder door dat ge hamer op een plank tusschen ons mijn aan dacht wilde trekken. Hij grirftnkte vriende lijk en deed zijn mond wijd open. Ik kon zien, dat hij mij iets toeschreeuwde, maar kon niets booren, behalve het geluid van de schroeven. Hij wees ua?.r het witte een eindje onder ons, rechts. Toen schreef hij een denkbeeldig woord met zijn vinger op het dek tusschen ons in, maar ik kon het omgekeerd niet lezen. Ik nam mijn notitie boek en potlood en wilde hem die geven, maar hij beduidde mij, dat hij zijn beide handen niet van het stuur kon nemen. Toen ging de vliegmachine, zonder, plotse- richt, verdedigingswerken opgeworpen on eon onderzeeër gestationneei'd. Aanvallen van onze vliegers en oen driemaal herhaalde hevige beschieting door onze flottille brach ten don vijand zware verliezen aan men schen en materiaal toe, terwijl de onder zeeër vernield werd. Dit zal de Italianen tot het inzicht hebben gebracht, dat do strategische en taktische waarde van dit eilandje niet zoo groot is als men het bij de verovering heeft willen doen voorkomen. TURKIJE, Italië verklaart Turkije den oorlog. KONSTANTINOPEL. Italië heeft Turkije den oorlog verklaard, Do Italiaansche gezant is vertrokken. KONSTANTINOPEL. De Italiaansche gezant, markies Garroni, overhandigde Zaterdag de Porte een nota, waarin ver klaard wordt, dat Italië zich beschouwt als met Turkije in oorlog te zijn. Tevens verzocht de gezant om zijn pas. Als reden voor de oorlogsverklaring werd opgegeven de ondersteuning van den op stand in Lybië door Turkije en het verhin deren van het vertrek der Italianen in Lyrio, KONSTANTINOPEL. Do Italiaansche gezant Garroni is Zaterdagmiddag met het legatiepersoneol vertrokken. De zorg voor de Italiaansche onderdanen is toevertrouwd aan de Vereenigde Staten. Een secretaris en twee tolleen bleven in het gezantschapsgebouw achter. Bulgarije en Turkije. PER,LIJN, Aan de „B. Z. am M." wordt uit Sofia bericht, dat het verdrag tusschen Bulgarije en Turkije geteekend is, SERVIË. Servië bedreigd. Italiaansche bladen brengen uitvoerige berichten over de samentrekking van Duitsch-Oostenrijksche strijdkrachten aan de Servische grenzen. Sterke afdeelingen be vinden zich langs de Save bij Semlin, en worden bijna dagelijks door nieuwe contin genten vermeerderd. Een Duitsch legerkorps en een Oostenrijksche divisie houden het Banaat bezet. Een ander korps staat vecht- bereid in Zevenburgen. Ook bij de z.g. IJzeren Poort bevinden zicb groote troepen- afdeelingon. Al deze strijdkrachten bedrei gen zoowel Roemenië als Servië. Roeineuië heeft dan ook reeds vier reserve-divisies ge mobiliseerd. VEREENIGDE STATEN. Amerika en Duitschtand. WASHINGTON. Het Staatsdepartemont maakt bekend, dat den ambassadeur Gerard waarschijnlijk zal .worden opgedragen om de aandacht van de Duitsche regeering te vestigen op het torpedeeren van de „Ara bic" ep. opheldering te vragen. WASHINGTON. De spanning nam Zaterdagavond hoogelijk. toe, toen de con sulaire berichten met do beëedigdo ver klaringen der overlevende Amerikanen bekend werden, waaruit bleek, dat do „Arabic" niet gewaarschuwd was en dat eenige Amerikanen worden vermist. Er is öchter blijkbaar nog ecu punt, dat niet is opgehelderd, n.l. of de „Arabic" pogingen heeft gedaan om de duikboot te rammen en of de „Arabic", nadat zo van koers veran derde cm de Dunsley te assisteeren, door den commandant van de duikboot bij vergissing misschien voor een schip is gehouden, dat vijandigheden in den zin had. Do regeering wacht nauwkeurige bijzonderheden af en behoudt zich intusschen een oordeel voor. Omtrent het onderhoud van president Wilson met minister Lansing is geen mede- deeling gedaan, maar do algomeeno opvat ting is, dat de regeering nu zal moeten ko men tot een beslissing over de vraag of zij de diplomatieke betrekkingen mot Duitschland zal verbreken. Een verklaring van Roosevelt. NEW-YORK. De bladen te New-York bevatten de volgeud© verklaring van Roose. velt: Ik zie, «lat in do bladen wordt voor gesteld, dat hot antwoord van, Duitschland op onze jongste nota, n.l. het in den grond boren van de „Arabic", den consequenten moord op sommige Amerikaansche burgers, beantwoord diende te worden door wegzen ding van den ambassadeur Bernstorff en afbreking der diplomatieke betrekkingen met Duitschland. Ik hoop van harte, dat de regeering daartoe niet zal overgaan. Immers zulks zou een nieuwe krenking zijn van de eer en de belangen van Amerika. De nota van den president aan Duitsch land in Februari j.l. was een uitstekende nota, wanneer men zich er ma,ar aan had gehouden, maar iedere volgende nota was niets anders dan zwakheid en beschroomd heid van onze zijde. Het in deh grond boren van de „Lusi- tania" en de „Arabic", de aanvallen op de „Gulfligbt" en de „Falaba" en derge lijke incidenten zijn bet aanmatigende ant lingen ruk, met een zekere weemakende ma-f jesteit op haar hoofd staan en schoot naar beneden, naar de witte zee onder ons. Toen wij erin zonken, begonnen wij een snelle, spiraalsgewijze daling alsof wij langs een enormen kurketrekker tobbogaanden. Ter wijl wij door die witte ijlheid daalden, werd ik zeer duizelig. De schroeven waren bij de daling langzamergaan draaien en ik dacht dat de motoren weigerden en dat wij of vielen, van een hoogte van 3000 M. of een nooddaling uitvoerden. Toen kwamen wij plotseling uit de wolken en zagen wij de aarde. Onmiddellijk begonnen de motoren weer te draaien en in plaats van recht naar heneden, gleden wij in tamelijk steil neer-, waartsche richting voort. Als ooit iemand öen zucht van verlichting slaakte, deed ik het op dat oogenblik. Ik voelde weer het kloppen, draaide mij om en zag den bestuur der rechts van ons naar de aarde wijzen eri geluidloos iets toeschreeuwen. Ik schudde het hoofd. Toen, terwijl wij daalden, stopte hij de motoren en in de plotselinge verdoo- vonde stilte riep hij: „het front!" Laat ik dadelijk bekennen, dat iemand die een duidelijkcn kijk op het front wil hebben, dien beter op do aarde dan in de lucht kan krijgen. Ofschoon wij nu nog maar 1000 meter hoog waren jaagden wij met een snelheid van 80 mijlen langs het front. De bestuurder kon slechts hier en daar heen wijzen. Et zag wegen voor loop graven on Joopgraven voor wegen aan. Bo vendien overstemde het gedruisch der mo toren het gedonder van heb geschut en do woord, dat door deze zwakheid werd geïn spireerd. Duitschland zal zich weinig bekommeren om afbreking der diplomatieke betrekkin gen i want de tijd, dat woorden tob deze natie gericht moesten worden is lang voorbij en het is onbegrijpelijk voor Amerikaansche burgers, die de erfgenamen van do tradities van Washington en Lincoln beweren to zijn, dat de vertegenwoordigers van onze regee ring niet inzien, dat de tijd voor daden is gekomen. Wat thans is gebeurd is een nieuw be treurenswaardig bewijs van de onwijsheid van ons volk, toen het dertien maanden ge leden er niet op aandrong, dat een begin zou worden gemaakt met actieve militaire toebereidselen. In de Golf van Riga. BERLIJN. .Officieel rapport van de ad miraliteit. Onze zeestrijdmacht in de Oostzee drong de Golf van Riga binnen nadat zij zich door eon verschillende dagen dürenden oprui mingsarbeid een weg nad gebaand door de handig gelegde mijnvelden en spernctten. Bij een zich hier ontwikkelend voorposten gevecht werd een Russische torpedoboot van do „Emir Buchartzi"-klasse vernietigd. Andere torpedobooten, waarbij de „Novik en een groot schip, werden beschadigd. Bij den terugtocht in den avond van den 19en Augustus in de Moonsond werden de Russische kanonneerbooten „Seiwutzch" en „Korejetz", na dappere verdediging door ons artillerievuur en onze torpedo-aanvallen tot zinken gebracht. 40 man der bemanning, onder v.'ie twee officieren, kondon, gedeelte lijk ernstig gewond, door onze torpedoboo ten worden gered. Drie van onze torpedoboo- ten werden door mijnen beschadigd; een 'dezer booten is gezonken, een andere kon op het strand worden gezet, een derde naar de haven worden gebracht. Onze verliezen aan menschenleveus zijn gering. De vernietiging van de E 13. LONDEN. Mededeeling van de admira liteit: De Duitsche torpedoboot jagers vie len de „E 13" aan op het eiland Saltholm. De duikboot was niet in staat het vuur te beantwoorden, daar het vaartuig aau den grond zat en in brand was geraakt. De Duitschers schoten met mitrailleurs en granaatkartetsen op de schipbreukelingen in het water. De Deensche torpedobooten stoomden tus- schen de duikboot en de Duitsche oorlogsbo dems en dwongen de Duitschers het vuur te staken en weg te varen. LONDEN. De „E 13" liep aan den grond den 19en bij het aanbreken van den dag. Pogingen om het schip vlot te krijgen mislukten. Een Deensche torpedoboot ver scheen en gaf de duikboot 24 uur tijd om te vertrekken. Een Duitsche torpedoboot- jager naderde tot dicht bij de duikboot, maar stoomde weg hij de lcomst van nog Getorpedeerde schepen. LONDEN. De stoomschepen „Gladia tor" en „Ben Vrackie" zijn gezonken. D.e bemanningen werden gered. (Hot s.s. „Gladiator" groot 3359 br. tons, gebouwd in 1904, behoorde aan do Charente S.S. Co. Ltd., te Liverpool, en het s.s. „Ben Vrackie", groot 3908 br. tons, gebouwd in 1905] aan de Watson Bros. Sbipp. Co. Ltd., te Glasgow. Red.) LONDEN. De stoomboot „New-York City"_ is gezonken. Do kapitein en de be manning zijn geland. (Het s.s. „New-York City", groot 2970 br. tons, gebouwd in 1907, behoorde aan de recderij C'. Ilill Sons, te Bristol. Red.) LONDEN. Do vrachtboot „Bovic", van de White Star-Line, te gezonken. (Het s.s. „Bovic" was groot 6583 br. tons en werd gebouw din 1892. Red.) LONDEN. Lloyds meldt, dab de stoom schepen „Samara" en „Bittern" gezonken zijn. De bemanning werd gered. (Het s.s. „Samara", groot 3172 br. tons, ge-bouwd in 1906, behoorde aan de S. S. Samara Co. Ltd., te Glasgow, en het s.e. Bittern", groot 1797 br. tons, gebouwd 'n 1912, aan de Cork S. S. Co. Ltd, te Cork. Red.) In de Zwarte Zee, SÊBASTOPOL. Een Russische duikboot boorde een Turksch stoomschip in den grond voor de Anatolische kust. Het stoom schip was geladen met steenkool voor Kon- sbantinopeU De „Gober'% LONDEN. De kapitein en de bemanning van het stoomschip „Cober" van Londen, dat in den grond werd geboord, is door het Nederlandsche stoomschip „Monnikendam naar de haven gebracht. (Het s.s. „Cober", groot 3060 br. tons,' gebouwd in 1904, behoorde aan de London Northern S. S. Co. Ltd., te Londen. Red.) Hofbericht. H. ik. de Koningin en Z. K. H. de Prins vertrokken Vrijdagavond per Holl. Spoor van 8 u. 10 met den gewonen trein, waarin het salonrijtuig van H, M. was ge bracht, naar bet Loo. Reorganisatie Ned. Roorïe Kruis. Naar wij vernemen heeft mr. dr. W. F. van Leeuwen, Vice-President van den Raad van State, het Voorzitterschap aanvaard van de Commissie van Onderzoek in zake eventueel© reorganisatie van het Nederland sche Roode Kruis. Verder zijn leden dezer commissie ge-neraal-majoor A. A. J. Quanjer, Inspec teur van den Geneeskundigen dienst der Landmacht, mr. dr. II. J. C. van Tiepen, jhr. mr. E. B. F, F. Wittert van Iioog- We hebben al dikwijls gehoord van het gebruik van den periscoop in «.len oorlog en niet alleen voor de onderzoeërs. Ook in de loopgraven maakt men er ge bruik van. 't Is zeer gevaarlijk om maar even zijn hooid uit te steken boven de zandzakken of den aarden wal, en door een periscoop kan men nu de bewegingen van den vijand op den beganen grond waarnemen zonder zelf gevaarte loopen. Thans heeft men van dit werktuigje nog een bijzonder gebruik gemaakt. Men bevestigt het namelijk op een bijzondere manier, onze plaat laat dit zien, aan het geweer, en weet zoo op den vijand, die zich. vertoont, te mikken, zonder zelf te voorschijn te komen. De nood maakt vindingrijk, zegt mon, maai' de oorlog vooral niet minder. twee Deensche 'torpedobooten, welke anker den dicht bij de duikboot. Twee Duitsche torpedoboot-jagers nader den uit het zuiden !s morgens om negen uur; een schoot een torpedo af, op een afstand van 300 meter, doch miste. Op hetzelfde oogenblik opende een Duit sche torpedoboot jager het vuur uit alle kanonnen. Het voor- en achterschip van do duikboot raakte in branden daar het vaartuig zich niet kon verdedigen, omdat het aan den grond zat, werd het verlaten. ontploffingen der granaten, al de geluiden die een treffend kenmerk yan het front zijn. Wat de zaak nog minder dramatisch maakte was, dat er op dat oogenblik geen gevecht aan den gang was,' maar alleen een erg vervelend artillerieduel. Het eenige be wijs dat wij aan het front waren, leverden de ontploffende granaten van de Fransche artillerie. De bestuurder weca op de kleine rookwolkjes in de mistige verte, maar het was een ontmoedigend werk voor hem, mijn o'ngeoefenden blik er op te vestigen, terwijl wij voortjaagden. De zon daalde zeer laag, dus gingen wij met tegenzin terug, en ter wijl wij" bet zilveren lint van de Aisne ach ter ons lieten, keerden wij naar huis terug." Zonder incident, kwamen zij op het vlieg veld, van waar zij 1 uur en 25 minuten ge leden waren opgestaan. „Plotseling stopten de motoren, de vlieg machine helde over tot ze op de punt van haar rechtervleugel stond, draaide daarop rond en toen begon onze duizelingwekkende spiraalsgewijze daling. Eerst op heb einde van den ecaaen vleugel en toen op dat van den andere suisden wij draaiende neernu eens vloog de geheele aardoppervlakte ons tege moet, a-1 draaiende en sloeg mij tegen-mijn linkerwang, dan helde de aarde naar de andere zijde en sloeg mij op de rechter wang. Deze dubbele spiraai-daling is zeker een van de duizelingwekkendste dingen, die do mensch ooit heeft uitgevonden. Toen, met een zwaai, die ons, naar mijn vaste overtui ging,, op de daken yan de dichtbij zijnde land, leden van het Hoofdcomité en prof. dr. C. F. A. Koch, prof. dr. J. Rotgans en dr. G. J. Teljer, afgevaardigden van de co mités., Legerzakera. Uit do Staatscourant. Bij Kon. besluit is aan Geert Sclio k- kenliroek, dienstplichtige van do lichting der militie van 1915 voor do gem. Gassclte en huizen moest smijten, gleden wij heerlijk voort en kwamen zoo glad op het vliegveld neer als een bootje, dat van een helling af in een stil meer glijdt. Toch zou ik nog een levendige ontroering ondergaan. Toen. de vliegmachine stilstond, kwam een mecanicien aanrennen met. een pneumatisch wiel. Hij zeide een paar scherp- uitgesproken woorden tot den bestuurder, die mij verzocht vlug uit te stappen dat "hij later zou terugkomen om mij eenige bij- zonderbeden omtrent onze vlucht uit te leg gen. Ik krabbelde dus uit do machine, de mecanicien ging op mijn plaats zitten en weer ging de machine de lucht in. Een paar vlieger-officieren wezen naar een andere vliegmachine, een 500 a 600 meter hoog in de lucht, en legden uit dat die machine.een wiel verloren had. Do bestuurder wist het niet, en als hij niet bijtijds gewaarschuwd werd, zou zij bij een poging om te dalen omslaan en gedood worden. Mijn bestuurder was opgestegen om hem in de lucht te waarschuwen en hem door met het wiel te zwaaien duidelijk te maken in welk gevaar hij verkeerde, zoodat hij op het linieer wiel en de staart van do machine kon landen. Ala hij liet niet begrijpt vóór hij den grond bereikt, is hij verloren," zei een officier. Dat was werkelijk een dramatisch sohouw- Spel do een® vlieger die daar hoog in do lucht vloog, zonder eenig bewustzijn dat de dood hem.w(aq^tte.ou. de ander steeds dich behoorende tob het lo reg. inf.. en aan C hristiaaa Ri e m, dienstplichtige der lichting van 1911 voor do gem. Harlingon, be- boorondo tot het 9o rog. inf., voorgoed vrijstel ling van don dienst bij de militie verleend. Cadettenschool te Alkmaar. Aan hot overgang,1s-examen van hot eerste naar het tweodo stadiojaar hebben voldaan de cadetten L. J. M. Defizè, F. Dessauvage, K. A. Enklaar, J. J. vnn de Lande, L. F. LiVna A. N. van Mill, A. F. J. Ponders, K. F. Puf- fius, H. A. Verkuyl, W. van Wissel inch, O. 4%- Barbels,*) F. J. Beclc,*) A. van Beur ser, L, G'. Koorevaar, W. I>. Laarshuis H J Scheffer, W. Schuiling, A. H. Zelden rijk,' J/ van den Donker, S. A. C. van Doorn, W. C'. Groen, O. J. van der Meulon, H. J. A. M Schnijdor, G G. J. Teerink, W. A. Zeijlmans van Emmichoven, G. J. Dorics, G. P.Èiikcn G P. Gienun,, J. W. G. A. Hoedt, J. W. van Rakum, H, Koops, J. M. H. Timmermans, J. H. Wassel.* Voorwaardelijk. („N. v. d. D.") Voorgeoefendhoid Art. 70 der Mllltïewet. Naar men aan do „N. Ct." meldt, ligt het in de bedoeling van den minister van Oorlog, om m dit jaar en dan niet minder dan in ge wone omstandigheden liet geval zou zijn Ge weest de gelegenheid open te et el len tot liet verworven van liet getuigschrift, bedoeld in art. 70 der Militiewet, voor dienstplichtigen van de lichting 1916. Nu die lichting niet vroeger dan in gewone tijden zal worden opgeroepen onvoorziene omstandigheden voorbehouden meent de mi nister voor die lichting ook dit onderzoek op de gewono tijden te moeten laten houden. Het in Juli jl. gehouden onderzoek zal dua alleen resultaat hebben voor lion, die slaagden wie daarbij niet slaagden en zij, die er niet aan deeln•men, zullen de proeven in bet a.s. najaar kunnen afleggen, c. q. overdoen. In verband met dit besluit zullen de volke klassen yan het Nederlandsch Gymnastiek-Ver- bond, die voor dit getuigschrift opleiden en stopgezet waren, onverwijld worden voortgezet. De Commissiën voor bezwaarschriften In zake vergoeding wegens kostwinnerschap. Bit overweging, dat het wenschelijk is, com missiën in te stellen, die de Ministers van Oorlog en van Marino van voorlichting kun nen dienen nopens bezwaarschriften over door de burgemeesters genomen beslissingen op aanvragen om vergoeding wegens kostwinner schap van dienstplichtigen bij do militie, do landweer, of den landstorm, is bij Kon. besluit van 17 dezer o.m. bepaald: Voor elke provincie wordt, met ingang van 1 September 1915, voor den verderen duur van den liuidigen mobilisatietoestand, {of voor zooveel langer als wordt noodig geacht, eene commissie ingesteld, ten einde dé Minister van Oorlog en van Marine, ieder voor zooveel hem betreft, to dienen van voorlichting in zake be zwaarschriften over door de burgemeesters ge nomen beslissingen nopens aanvragen om ver goeding wegens kostwinnerschap van dienst plichtigen bij de militie, de landweer en den landstorm. De commissie bestaat uit drie leden en is gevestigd iin de hoofdplaats dor provincie. Aan de commissie wordt een door of vanwege den Minister van Oorlog aan to wijzen secre taris toegevoegd. De Minister van Oorlog stelt, voor zooveel noodig na overleg met den Minister van Marine, regelen vast, nopens de wijzo van in diening der bezwaarschriften, het' naar aanlei ding van de bezwaarschriften in te stellen onderzoek en het verstrekken van voorlichting in zake de bezwaarschriften. 'fSf. Ct.) Werking dienstvak militate Intendance. De commissie, die door den Minister van Oorlog is ingesteld, ten einde de Begeering in te lichten omtrent de werking van het dienst vak der mil'-taire intendance, noodigt degenen, die meeuen haar te dezer zake inlichtingen te kunnen verstrekken, uit, deze uitsluitend schriftelijk en onderteekend te doen toe komen aan den tweede-secretaris der commis sie, mr. L. A. Nijpels, 3de van den Bosch straat no. 33, 's-Gravenhagfi. („St.-Ct.") Uit dë Staatscourant. Bij K. B. zijn, met 23 dezer, bevorderd: a. tot luit. ter ze o2o kl., do luit. ter zeo 3e ld. F. de Boer, W. B. K. Verster, 0. W. B a k k e r, W. H. C. H o o g, 1?.. v a n T ij e n, A. Kortl a n d t, J. W. Term ij t-e 1 p n, P. J. M. C i k o t, J. van H e m e r A. G. Vr o ni a its, P. F. W. M outon, A. H. N. S c h r,e g a r d u s, J. H u e s o, W. F. M. J, van "R i t, J. C. Backer Overboe k, E. Golpke, J. H. Bax, A. J. Duif er, A. W. T u r k, L. A. M. O. Koene. J. H. cholten, J. F. A. Blote, H. H u b e- n e t, G. G. B' o z u w a, S. Woldringh en J. IV. H. van Anrooy; b. tot off. yan adm. 2e lel., de off. van adm./Ce kl. W, Drie borgen, D. Sanders en J. Nottrot. De „Canopus". Blijkens bij het Dep. van Marine ontvangen bericht is het stoomschip „Canopus" 20 dezer te Porfc-Said aangekomen. („St.-Ct.") Een uitgezocht ëlêi oorlogsschepen. Men vestigt de aandacht van de „Nieuwo Courant" op liet volgends artikel uit „Prac tical Engineer" van 12 Augustus 1915: „Het Nederlandsche Parlement heeft beraad slaagd over een suppletoiro. Mnrinebegrooting en eenige leden gaven er de voorkeur aan dat >n gi'ooter deel van de aangevraagde gelden ui worden besteed voor onderzoebooton. Do Minister van Marine, zijn plannen ver ter naar hem heen stijgend en toen in steeds nauwer cirkels \om hem heen draaiend. Ten slotte daalde de oersfce machine. „Hij begrijpt heb", zei iemand. „Neen, hij begrijpt het niet" riepen an- doren .Maak de ambulance gevoed" beval de vliegerkapitein Wij stonden claair allen machteloos en zagen de machine in spiralen neerkomen. Toen hij eindelijk tot de glijvlucht overging stonden er mannen in het veld met losse wielen te zwaaien om hem te waarschuwen. Maar in plaats van te landen op het gezonde linkerwiel en den staart, leunde hij juist naar de rechterzijde over, waar geen wiel meer was. De machine raakte den grond, sfak den kop in den grond, de staart stond recht over eind en viel toen met een saltomortale' voor over, zoodat do machine op haar rug lag. „Het is gedaan. Haal de Ambulance", beval de kapitein. Wij stormden allen over het veld naar do plaats waar de machine onbewegelijk lag, de am b u 1 anoe - a u t om obicl vlak achter &ns. Toen wij bij liet wrak kwamen, krabbelde een man eruit en begon een vloeiend ge vloek, omdat wij hem niet zoo gewaarschuwd hadden, dat een Verstandig mensch het be grijpen kon. Hoe de vlieger or levend afkram zal altijd een diep mysterie blijven".

Krantenbank Zeeland

De Soldatencourant. Orgaan voor Leger en Vloot | 1915 | | pagina 2