Een jaar duikboot-oorlog. ImM OP ZEÉ. a TOES S|OIj33-^B3?E3]KrüiO"OEa.Al'»Ja3.* van Zionciag- at ^.x3.g:xa.st:xxs 3. S i S De Manshoogten dien naam lcennen we. Het is een boschachtige en heuvel achtige streek in Noord-Frankrijk, waar vooral in vroegere maanden met ontzettende hardnekkigheid is gevochten. Natuurlijk liggen ook hier Franschen en Duit sellers si tegenover elkaar in de loopgraven, maar zij komen er nu en clan uit en vallen elkaar Ai aam Beurtelings hebben de eersten en de laatsten getracht elkaar te verjagen, teru°' on te .dringen; evenals overal elders is het resultaat maar gering geweest. Maar van rij verbitterde gevechten hebben we gelezen om een stuk van een boseh, een molen, een v c hoeve, een paar honderd meters loopgraven. Bekende namen zien we op het kaartje hier boven: Les Eparges, Combres, Herbéville, St. Réiny, enz. Het heuvel- en boschachtige land hier zal nog wel dikwijls uitlokken tot aanvallen en tegenaanval- len. Het kaartje kan daarom nog dikwijls nuttig blijken. De. plaatsnamen zijn de natuurlijk Fransch. Ziet men er voor Min. staan, dan wil dit zeggen moulin (molen) vb en Fe. is farme (hoeve).__De aangegeven molens of hoeven zijn dikwijls het tooneel 6j>. geweest van heitigen strijd. kgnaal te ontwerpen en over het Panama- kanaal te denken. [Warschau is bezig de ^profetie te vervullen. Verbazingwekkend is Warschau grooter geworden, vooral in de laatste halve eeuw. In 1860 had het een bevolking van 161,000 eei stielen en in 1887 was die verdrievoudigd. In 1913 was het cijfers reeds 825,000'en «officieel is geconstateerd, dat het onlangs nog met 25 procent verhoogd was. Tot 1911 veroorloofden de militaire auto riteiten niet dat er gebouwd werd in de na tie bijheid van de forten-zone. eei Maar sedert wordt de industrieels en lian- tei delsuitbreiding der stad niet meer be lemmerd. Warschau is een belangrijk centrum ge- 1 weest voor de ijzer- en staal-industrie. Het krijgt de grondstoffen daarvoor uit de mij- nen van Zuid-Weet Polen. i Door de industrieele ontwikkeling van Zuid-Rusland heeft Warschau in dat opzicht geleden, maar daartegenover staat dat het aanzienlijke industrieën van ledergoederen ea luxe artikelen heeft gekregen, Niet alleen de industrie, maar ook de han- del iï te Warschau tot groote ontwikkeling gekomen. De ligging niet ver van het i geometrisch middelpunt van Europa, aan j ec-L. ^roGté'fivier en aan den hoofdweg naar t Moskou en Midden-Rusland maakt War- schau tot een voornaam handelspunt. 4 De moderne spoorweguitbreiding draagt Z daar !t hare toe bij Warschau is het em- f porium van den handel, tussehen Rusland 1 en Midden- of West-Europa. Ook strate- gisch heeft het waarde door den Weichsel. De Weiehselbruggen zijn reeds herhaaldelijk cr in dezen oorlog genoemd. De Alexanderbrug is de meest bekende. J Men beschouwt Warschau als een Russi- sche stad, maar het is dit niet langer dan 'e een eeuw. e? Hoewel in 1794 Soevarof de stad voor de Keizerin Katharina II veroverde, werd het als gedeelte van Polen aan Pruisen toege- wezen. Pruisisch bleef de stad tot 1807 toen Na- 1# poleon Warschau bezette. Na zijn val werd de stad door' do Russen tot hoofdstad van P_ het Russische deel van Polen gemaakt. In ->' 1832 waren de straten van Warschau het fs tooneel vah moorddadige gevechten; even- te eens in 1863, maar die opstanden werden Akrachtig onderdrukt. De Poolsche elemen- ten verloren echter niets van hun kracht en tot op heden is Warschau de stad der Polen, en der Joden, gebleven. ;jj Sl'echls 4 of 5 procent Russen wonen er, r.; tegenover 45 procent Polen en 3S procent Joden; de rest der bevolking bestaat uit vreemdelingen, hoofdzakelijk Duitschers. Een der voornaamste monumenten van Warschau is het standbeeld van den Pool- st schen Koning Johan Sabieeki, den groeten Een jaar duikboot-oorlog is nu ten einde! Laten wij eens de balans opmaken, en in het kort nagaan, wat de duikbooten gepres teerd hebben, voor zoover dit in de berich ten der admiraliteiten of marine-sta,ven te jyinden is. Het eerste oorlogsschip, dat door een tor pedo van een onderzeeër getroffen werd, was de Pathfinder", een kleine kruiser van 3000 ton. Het was de „U 21", die 7 September dit schip in den grond boorde. Nog in dezelfde maand vernielde de „U 9", 'die onder commando stond van kapitein- luitenant Weddigen, drie pantserkruisers, welke ter hoogte van het Maas-vuurschip lagen. Hoewel dit drietal „Hogue", Cressy" en „Aboukir" tot de oudere pantserkruisers der Engelsche marine be hoorde, wekte dit succes van één onderzeeër groote sensatie. Het grootste deel der be manningen kwam om. De schepen waren 12.200 ton groot en dateerden uit 1899 en 1900. Dezelfde ,,U 9" deed in October nog 'den ouden kruiser ,,Hawke" (1891)van 7800 ton zinken. Weddigen werd in Duitschland als een nationale held gevierd; hij was een ,van de weinige zee-officieren, die naast het Uïeren kruis le kla-sse, de „Pour le Mérite" 'droeg. Als commandant yan de veel grootere ea nieuwere duikboot ,,U 29" bracht hij op één dag nog een aantal Engelsche koop vaarders tot zinken, en de Engelsche zeelie den roemden daarbij zijn manier van optre- pë. -cPloïseling Verscheen echter eeJiigen tijd 'daarna het'lakonieke bericht der Engelsche admiraliteit, dat er alle reden was, aan nemen, dat do „U 39" vernield was en dafr jjj geheale bemanning omgekomen, yas. Pcolschen koning Johan III. die de Serviërs hielp om de Turken te verslaon voor de wal- len van Weenen. In 1850 bezocht Tsaar Nicolaas I, wiens leger de Habsburger dynastie had bevrijd van den Hongaarschen opstand, Warschau. Toen hij bij het standbeeld kwam, zeide hij: „De twee Koningen van Polen, die de grootste vergissingen hebben begaan, zijn Johan III en ik, want beiden heben wij de Oostenrijksche Monarchie geréd." De strijd En Rusland. Uit Berlijn wordt ons gemeld, dat de bijzondere correspondent van de Berliner Lokal Anzeiger'sednt,Ik arriveerde zooeven te Nadarskin, in de Blonie-stelling, dat door de Russen hedeunacht te halfdrié ontruimd is. Het stadje Nadarshin zelf is grootendeels afgebrand. De huizen smeulen nog. Langs de wegen stroomt de bevol king met de laatste have en vee terug. Men hoort liet donderen van het zwaar geschut, en langs den geheelen horizon ziet men vuurzuilen omhoog stijgen van de branden de hoeven en dorpen. Alle wegwijzers dragen het opschrift: „Naar Warschau". Wij zijn hier twaalf kilometer van de stad Warschau". De „Vossische Ztg." verneemt uit Pe tersburg, dat thans ook wordt aangevan gen met toebereidselen voor de ontruiming van Kowno. De gouverneur verplaatste, op bevel uit Petersburg, de kanselarij naar Nowo-Alexandrowsk eu alle regeerings- archiven te Kowuo gaan eveneens daarheen. Het filiaal van de stadsbank verhuist heden naar Wilna, Het vervoer van gewonden wordt krach tig voortgezet. In de afgelcopen week heeft ongeveer de helft der burgerij Kow no verlaten. De intendance maakt in de gemeente bekend, dao verdere militaire le veranties naar Kowno moeten worden aan gehouden. De commandant van de vesting Reval maakt bekend, dat binnen een week de be volking bij den commandant den aanwezigen voorraad levensmiddelen moet opgeven. Verder verbiedt een dagorder de aanwezig heid, zelfs van geallieerde buitenlanders, binnen den gordel dj?r vesting; binnen Reval zelf mogen zij slechts blijven met uitdrukkelijk verlof van den commandant. De vijand van boven. Düwell vertelt in de „Vorwarts" „Don 18 Juli, tegen vijf uur 's middags, re den cavaleristen in flinken draf over den weg van Doblen naar Mitau. Zij hebben dien dag reeds vijftig kilometer afgelegd. Aan den rand van den weg glijden wielrijders voort, die reeds tachtig kilometer achter zich heb ben. De infanterie heeft thans reeds dertig kilometer afgelegd. En daarbij werden d< Op welke wijze Weddigen en z-ijn mannen ondergegaan zijn, is tot dusver niet geble ken. Intusschon waren vóór dien tijd nog de oude kanonneerboot „Niger" (820 ton) bij Deal en de kruiser „Hermes" (5.700 ton, uit het jaa,r 1898) tussehen Duinkerken en Dover getorpedeerd, terwijl op 1 Januari een andere onderzeeër het slagschip „For midable" als „nieuwjaarsgroet" een torpe do zond, die dit schip van 15.200 ton deed zinken met een groot deel der bemanning. Het schip lag niet stil, zooals de meeste der reeds genoemde kruisers, doch was varende. De „Formidable" was een „prae-dread- nought"-slagschip en dateerde uit 1898, maar had toch nog eon groote gevechtswaar- de. Het torpedeeren bewees echter, welke groote offensieve waarde de duikbooten hadden. Het duurde daarna geruimen tijd, yóór weer oorlogsschepen in den grond geboord werden. In de tweede helft van Mei klonk echter het „fertig zum Schuss" in de Dar danelles dus op eenige duizenden mijlen afstand van de duikboot-basis. Een duik boot, de groote „U 51", bad in óén maand de lange reis WilhelmshaveuKonslantino- pel afgelegd door de straat van Gibraltar, waar men zooals eens spottend gezegd werd evenmin een visch kon tegenhou-^ den, als een duikboot. De gecombineerde Engelsch-Franschó vloot voor de Dardanel les die door het op een mijn leapen van de slagschepen „Irresistible", „Ocean" en „Bouvet" en door het torpedeeren van (ie „Goliath" (door een Turksche torpedo boot!) reeds aanmerkelijk veel verliezen had geleden, &1- waren het ook oude schepen, verloor op 25 en 27 Mei dé slagschepen „Triumph" en „Majestic", die evenals de bovengenoemden bij het bombardement deT forten goede diensten hadden bewezen^ [De troepen door deji vijand nog eenige malen op gehouden. In de laatste week heeft do cava lerie ongeveer 320 kilometer achter zioli. Eenigo eskadrons en patrouilles bobben, nog veel meer gedaan. Do geplaagde, van ge vecht tot gevecht geleide infanterie, die meestal met de door de cavalerie vast gehou den en naar haar toegedreven tegenstanders te kampen heeft, bracht het in de laatste week op gemiddeld negentien marsel)-kilometers per dag. Sedert den 13 Juli zijn hemelsbreed meer dan honderd kilometer afgelegd. Do kronke lende wegen en het door den loop der gevech ten veroorzaakte hoen en weer marcheeren, het vervolgen, en omtreklcc-n van den vijand, hebben den weg voor menige afdeeling meer dan verdubbeld. De bij eon zoo sneden opmarsoh on vermijdelijke onregelmatigheid van de verzor ging is nog een bezwaar te meer. Verder moe ten do troepen in het dun bevolkte Koerland hun rusttijd gewoonlijk onder den blooten hemel doorbrengen. Gisteren is er nog een nieuw bezwaar hij gekomen, 's Middags be gon het te regenen. Eerst bij stralen en daar na een korte, maar hevige stortbui. Do rij dende, fietsende on marcheerende troepen dekken zich tegen den vijand van boven zoo goed als liet gaat met hun tentbanen. Onder liet gebulder van de ijverige kanonnen mengt zich van tijd tot tijd het rollende gedonder van een onweer. De infanterie slaat bij het plaatsje Rocker in het open veld zijn bivak op. Kwartieren zi.jn er hier slechts zeer wei nig. Gelukkig heeft de regen opgehouden. Nn middernacht echter "begint het weer. In de weinige, volgepropte gebouwen, onder hoo rnen, wagens en tentbanen, zoeken de op on aangename wijze ge wekten, beschutting. Eerst tegen den middag staakte de vijand in de wolken het werk. Juist echter als 'de troep weer tegen den vijand zal oprukken, begint het weer te drup pelen. Het zijn de voorboden van een uren- langen regen, die tussehenheide wolkbreuk- kaliber aanneemt. De toch reeds doorweekte bodem verandert onder de hoeven van de paar den en de wielen van de wagens in een veld- grijze massa van verschillend weerstandsver mogen. Op hellende plekken is zij deegachtig taan in liet midden van de uitgeholde wegen een vloeibare massa van een voet dik. Op som mige plekken is do weg bedekt met een choco ladebruinen poel van een halven meter diepte. Ros en ruiter, bagage, colonne en infanteristen en wielrijders moeten er door heen. De paar den zijn tot aan de borst zoo volkomen hespat, dat zij er uit zien alsof ze met aardver'f be streken waren. Autzhof is snel veroverd. Een vooruit gescho ven sterke patrouille heeft de achterhoede van do Russen verdreven. Achter het plaatsje is echter een andere ongemakkelijke hindernis. De vijand heeft de brug over de Autz vernield. Bij goed droog weer had de ongeveer vier meter diepe en ongeveer twintig meter breede hindernis het voorwaarts rukken ternauwer nood eenige minuten vertraagd. Vijftig meter ter zijde van den weg was een doorwaadbaro plaats, die nergens meer dan drie kwart nieter diep was. De oever was echter tamelijk steil. En beneden zeer moerassig. De slechtste plek ken werden met balken en planken verbeterd. De cavalerie nam de hindernis zonder deze voorbereiding. De paarden ginden door slijk en moeras, draafden door het water en heklommen den beteren oever aan de overzijde in mavsch- tempo. Nu volgden de automobielen van den staf over don bedenkelijken kunstweg. Welis waar begonnen de pontonniers reeds met het herstellen van de brug, want men wilde den vij and onmiddellijk achterna om hem te verhinde ren weer ee nsterke stelling in te nemen. De eerste automobiel glijdt den oever af en raakt in een kuil. Tot aan de knieën in de modder helpen de infanteristen duwen. De wagen komt los, maar zit een paar pas verder weer vast. Dertig of veertig handen helpen hem verder. Eindelijk is hij in het water en spoedig daarop wordt hij aan de overzijde naar hoven geduwd. Twee automobielen volgen hem. Nu komt een lange trein vap caissons, keuken- en_bagagewagens. Paarden vallen en verdwijnen bijna in de_mod der. Een voerman valt van den hok en ziet er uit alsof hij in grijze verf gedoopt is. De keukenwagen voor den staf zinkt tot aan den hak in de modder. Hij moet gelost, worden voor hij weer vlot kan komen. Een officier valt met zijn paard, ligt er half onder, kan niet los komen. Eenige soldaten houden het paard in de modder vast, opdat het niet opspringt en den ruiter meesleept. Het duurt minuten voor de officier weer vrij is. Dan springt het paard op, de ruiter gooit er een paar emmers water over en verder gaat het weer. Wagen na wagen komt over de hindernis heen. Na twee uur is de brug gereed. Wij rijden cr over heen. Zware colonnes en kanonnen volgen. Nu gaat het verder door moerassen en poelen. De wielrijders kunnen niet verder. De ruiters dra ven over den akker, waar liet heter is dan op don weg. Kort voor Hofzunïberge gaat het door steile ravijnen het bosch in. A octdikke, taaie moerasgrond ligt voor de wielen. Er schijnt geen doorkomen aan. Toch gelukt het ten slotte. En wij slaan in het plaatsje ons nachtkwartier op. Eenige kilometers verder is de artillerie reeds weer in gevecht." ITAUE. Oostenrijk en Italië. WEENEN. Aan liet Tiroolscho front hebben alleen in de buurt van den Kreuzbergpas groote gevechten plaats gehad. Een .Woensdagmorgen begon nen aanval van verscheiden© bataillons van het 92ste Italiaansche infanterie-regi- ment op de Nemesalpes ten noordoosten van „Triumph" (11.800 ton en uit het jaar 1903) en de „Majestic" (14.900 ton, 20 jaar oud) verdwenen, getroffen door oen torpedo van de „U 51", binnen korten tijd in de diepte. De Russische vloot verloor door een Duit- schen duikboot-aanval nog den pantserkrui ser „Pallada", die in de Finsche Golf door de „U 26" tot zinken werd. gebracht. Dit schip behoorde tot de nieuwere, na den oorlog mét Japan gebouwde kruisers yan 7.775 ton. En de vernielde schepen der EngeEche koopvaardijvloot? Een opsomming van de vele tientallen, in den grond geboord na den bekenden datum 18 Februari, toen admiraal von Tirpitz den duikboot-oorlog aan de han delsschepen verklaarde, zou te ver voeren. De tonneninhoud loopt uiteen van pl.m. 100' ton (trawlers) tot 31.550 ton van de „Lusi- tania". Verscheidene schepen waren meer dan duizend ton groot. Sinds den dag, dat DuitBchland de wateren rondom Engeland en Ierland tot oorlogszone verklaarde, wer den volgens een Engelsche statistiek van 24 Juli j.l. r totaal 98 Engelsche koopvaar dijschepen en 95 neutrale iu den grond ge hoord. Intusselien werden eenige koopvaardij schepen en vermoedelijk ook trawlers bewa pend en de Duitsche U-boot-flottielje leed ook eenige verliezen. Op 18 Augustus was de „U 15" reeds door den Engelsclien kruiser „Birmingham" ver nield de kruiser maakte de duikboot, door haar periscope stuk te schieten, „blind" en toen zij boven kwam, werd zij in den grond geboord. Een patrouilleboot deed daarop de „U 18" zinken. Nadat de handelsoorlog ge proclameerd was, zonken nog de „U 8" en 12", die geramd werden, en de groote ,,U 29" en de „U 14". Over de wijze, waar op de bfcid§ laatste booten .vernield yrerdeg, den Kreuzbergpas, werd bloedig afgeslagen. De vijand trok in den middag, hier en daar vluchtende, terug naar d© bosschen ten zuiden van do grensbeek. Teneinde deze troepen te ontlasten, trachtte oen vijandelijk bataillon onverhoeds een aanval te doen op qen bergstelling vlak ten noorden van den pas. Maar het werd na een kort ge vecht afgeslagen en verloor ongeveer 100 man aan dooden. Do bataillonscommandant en verscheiden andere officieren vielen in onze handen. Onze verliezen in deze gevechten waren slechts gering. In de streek van Gorz onderhielden de vijanden sedert Woensdagmiddag weder- een vrij hevig artillerie-vuur op onze stellingen aan het plateau van D'obsrdo. Toen vijan delijke infanterie van Sagrado en ten zuiden van Sdraussina uit tot den aanval wilde overgaan., werd zij door onze artillerievuur u iteengescbcten ROME. Rapport van den generalen staf. De Italianen zetten het offensief voort in het Gornevaledal. Op het Karstplateau deden de Italianen een tegenaanval en ver overden een sterke stelling, welke den ooste- iijken toegang tot het Gappucciobosch eu dien tot San Marino del Carto beheerscht. EGYPTE. Egypte ais hospitaa;basïs. De correspondent te Cairo van de ,,N. Ct." schrijft j.-Egypte is hospitaalbasis geworden, hospi taalbasis voor de verre slagvelden aan de Dar danellen. Hoe weinig spreken die paar koud starre letters en hoe ontzettend is de were'd van lijden eu smart, die dat woord moet vertol ken. Een paar maanden geleden, toen de legers der geallieerden er zich voorbereiden op lmn strijd tegen de Dardanellen was er vroolijke kleurige levendigheid, was er enthousiasme en uitgelatenheid. Toen bewonderde men de kra nige krijgers, de stoere figuren in stemming khaki de kleurige gestalten van Zouaaf en Senegalees. Ze trokken weg ten strijde, begeleid door muziek, door vroolijke tonen, een urenlange eindelooze stoet in het schemerig licht van den vallenden avond. Ze zongen hun vroolijke, op wekkende liederen, ze trachten te h uilen den ernst van het oogenblik in de jubelaecoorden van hun daverenden zang. En die vreemde vage stemming trilde na in de hol leege straten. Toen kwam er rust en met de rust gelegenheid tot denken, geen berichten, niets. Maar niet lang duurde do pauze, neen. Ze kwamen weder, het waren dezelfden en toch het waren de zelfden niet. Het oorlogsdrama toonde haar tweede [Bedrijf, haar wreedste tooneel, de te rugkeer, Egypte zag ze weer, transportschepen, stille booten meerden in zijn havens cn een lange onafgebroken stroom gewonden en ver minkten ontlaadden zij op de kaden. Aan een schier bescheiden hoekje ver van het roezige roffelen der ladende haven meert een slanke romp. Do ruimte is afgezet en ér bewegen zich slechts enkele witte gestalten langzaam en us- tig van den. oever naar de ijzeren loods. Een lange rij grijshullige ziekenauto's waibt stil zoemend op hun hulpelcoze vracht. Lang zaam voorzichtig tilt de scheepslier een groote houten hak buiten boord en laat zij haar vra-ciit neer op de stille kade. Een lichaam wordt uit de bak getild en naar de loods gedragen. Een dokter slaat even de deken terug en bekijkt de kaart die om den hals van den gewonde hangt. Het bleeke, van pijn verwrongen gelaat trekt ineen hij die aanraking, de oogen blikken tegen het felle licht, en er komt slechts rust in,«$e gestalte als de deken haar weer schuttend bedekt. Dan wordt de draagbaar van-de auto ge schoven en naar een der vele ziekenhuizen of hospitaaltreinen vervoerd. Zoo zet de zacht gierende lier onafgebroken voort haar werk. ontlaadt zij uren aan uren verminkte gestalten op den oever tot dat de grijze romp haar in houd gelost heeft en vertrekken kan n tar de 'iurksche slagvelden waar nieuwe lading haar wacht. Dit is de oorlogsindustrie, de machine die koud gevoelloos als een automaat haar pro ducten aflevert, regelmatig zonde^ pauze, zon der aarzeling. Aflevert Jaaar massaproduct van vernielde menschenlichamen. En Egypte is gereed, die schare te ont vangen. liet heeft zijn kleeding, zijn stem ming veranderd; de atmosfeer is er sbil en verzachtend. In Alexandria blijft de haven stad, overheei'sehend, gaat verder het druk militaire leven, het trappelen van hoeven, het schokschudden van bruingrijze kanonnen op v eerlooze assen, het laden en lossen van troe pen en materiaal. Daar heerscht nog het eerste bedrijf van den oorlog, en de stemming van levendige activiteit. Slechts der hospitaal- schepen stemmingsvolle stille vormen tussehen gierende kranen herinneren even aan het tweede tooneel, even sleclit6. In Cairo is het anders, daar heeft die ein- delooze rij verminkte en zieke lichamen haar eigen stemming opgedrukt. De troepen zijn weg, de blanke teutengroepen huiten de stad verdwenen, de lustige kbaki-stroom, die haar straten vulde, is er niet meer. De groote reu- zenhotels waar Egypte's winterleven zich con centreerde en die dit jaar gesloten bleven wegens gebrek aan bezoek, hebben nu hun deu ren geopend. Doch ér wordt niet gedanst, niet geflirt, er slapen geen Amerikaan&che mil- liouairs en Russische prinsen in mollige luxe bedden, maar er liggen in ballen en eetzalen strak-blceke gestalten. Steunen, kreunen, zacht gefluisterde troostende woorden, rimpel-tonen door de ruimte waar vroeger vreugde en ple zier luid juichte. Cairo is een hospitaal, een groot hospitaal. Het blaakt in de stralen der zengende zon, maar ligt loom en gelaten. Eén toeken domineert erhet roode kruis en hoe schoon en verheven het werk zij dat het sym boliseert, nu het alom tegenwoordig is, ver volgt het u. Het waait hoog in d'e lucht van de daken der hospitalen, het staart u aan van de muren van depóts en opslagplaatsen, het suist langs u op stille grijze auto's, op mouwen van ver plegers en verpleegsters, overal staart, grijnst het symbool u aan van een mooie gedachte, dat een obsessie is geworden. Ghezirch, het groene eiland met de villa parken en sportterreinen der Engelsche kolo nie. is nu wandelplaats geworden der herstel lenden. Daar wennen zij aan hun krukken tn stokken en leeren opnieuw zich bewegen na eken van lijden en rust- Ook H c 1 i op ol is-hotel-het 'wereldberoemde hotel in de woestijnstad buiten Caïro, heeft zijn statige hallen in ziekenzalen zien ver anderen. Vreemd. zou koning Leopold, wiens geld deze machtige speculatie mede hielp stichten, die medehielp aan deze schitterende schepping van moderne Arabische architectuur, ooit ge droomd hebben dat het eens zou helpen, het leed te verzachten van do tegenvoeters van zijn eigen land, gevallen voor een gemeenzame zaak? Sterker dan in eenig hospitaal is luer de indruk door het contrast. De groote hal, machtig majestueus in haar ruimte-verhoudingen en toch zacht door haar fijn harmonieerend detail, grooter nog lijkend nu allo tapijten en kleeden geborgen zijn, heft haar arabeskenplafond hoog boven do ijzeren kribben. In hot vreemde zacht blau wige licht dat verpoedert binnenvalt door de Arabische gipsvensters zweéfschuivon teer de zusters de hulpelooze gestalten, hier verbin dend, daar helpend, daar troostend. Schitterende raarmerbekleeding, fijndroo- '-i Een tooneel hit den strijd op het Westelijk front, uit de loopgraven op den bekende heuvel 60, waar zoo hardnekkig om gestreden is. We zien ^en heuvel hier verdedigd door de Engelschen en daarbij heeft zich bijzonder onderscheiden de 2e luitenant Woolley, die later wegons betoonde dapperheid tot kapitein werd bevorderd. Met betrokkelijk weinig manschappen in het gedeelte loopgraaf', waar hij het bevel voerde, doorstond hij heldhaftig een woedenden aanval van de Duitschers, die. in de groote meerderheid waren. We zien hem hier staan, hoog boven allen, bommen werpend op den naderenden vijand. Het gelukte het dappere troepje den aanval af te slaan, die echter aan de EDgelschen veel slachtoffers kostte. Maar luitenant Woolley zelf bleef ongedeerd. bewaarde de Britsche admiraliteit nog het stilzwijgen. Het verlies van gezonken duikbooten is wanneer men alleen op officieel© berich ten afgaat zeer gering te noemen, in aan merking genomen, dat de onderzeesche vloot sedert het begin van den oorlog vermoedelijk meer dan verdubbeld is, terwijl de waterver plaatsing van 300 tot 750 en 900 ton is ge stegen Na Duitschland heeft ook 'de bondgenoot Oostenrijk een aantal successen met zijn nog jeugdige onderzeevloot te boeken. De „U 12" deed den Franschen pantserkruiser „Léon Gambetta", van 12.600 ton, in de Golf van Trent© zinken. De „Gambetta" die 23 knoop liep, mag, hoewel hij natuurlijk niet met de moderne slagkruisers to vergelijken is, toch voor Frankrijk als een schip van groote maritie me waarde beschouwd worden. Ook de Ita liaansche vloot kreeg van de Oostenrijksche duikboot een paar gevoelige klappen. Eerst werd de pantserkruiser „Amalfi" (één van de vier moderne 10.400 tons, goed bewapen de pantserkruisers) en daarna de oudere „Giuseppe Garibaldi" (7.400 ton, 1899) ver nield. Ten slotte boorde een Oostenrijksche U-boot den Italiaanschen onderzeeër „Me dusa" in den grond. Een dusdanig gevecht tussehen onderzeeëre is nog een unicum ge bleven De successen der Engelsche „submarines" zijn gering. Toch moet niet vergeten wor den, dat er voor deze veel min der gelegenheid wasomopte treden. Yan de Duitsche vloot torpe deerden zij den ouden kruiser „Hela" (2000 ton, uit liet jaar 1895) in de Noordzee en den torpedojager „S 116" op de Uolland- sche Jtustj Beide feiten ay&rd&n yolbracht.^ door de „E 9" (commandant Max Horton). De „B 11" drong de Dardanellen binnen en bracht het oude Turksche slagschip „Messudieh", die het mijnenveld bewaakte, tot zinken. Dit schip, 9250 ton groot, werd al in 1874 gebouwd, doch in 1903 ver nieuwd. Voor de betrekkelijk oude en kleine onderzeeboot was de tocht 'door de Darda nellen, langs de vele mijnversperringeneen mooie prestatie. Yan nog meer durf en zee manschap gaf de marine-officier Nasmith blijk, die met de nieuwe, groote boot „E 13" zelfs tot Konstantinopel voer en daar eenige transportschepen torpedeerde. Voor dit stukje kreeg hij het „Victoria Cross". En de verliezen der Engelsche onderzee- bootvloot? Zij verloor de „E 3", die in October door de Duitschers in den grond werd geschoten. Verder liep de „D 5" op ©en mijn, door de Duitsche kruisers ge strooid, toen zij deze achtervolgde. De „E 15" strandde, terwijl ook de „AE 2" bij de ^ctie in de Dardanellen vernield' werd. Nog verging in de Australische wateren de „AE Voorts heeft een Engelsche torpedojager in de Noordzee nog een duikboot geramd. Beide vaartuigen liepen schade op, doch zonken niet. Al de genoemde booten zijn van het' groote type. Ten slotte Frankrijk, Het land, 'dat reeds in 1886 met sous-marins proeven nam, en dat over pl.m. 60 booten beschikt. Resulta ten had Frankrijk niet te boeken. Wel ver loor het op d§ Oostenrijksche kust de „Cu rie" van 550 ton en bij de Dardanellen do „Saphir" (450 ton) en de „Mariotte" (630 ton). Drie Fransche booten moesten dus van de raarinelij3t geschrapt worden.- Maken wij nu aan heb einde van dit kort resumé débalang^pp j roerige mozaïekenrijk bronzen luchters en daarbinnen simpele ijzeren kribben en ruwhou ten tafels. Het' is voor iemand, die deze hal gekend -heeft in tijden van Cairo-seizoen, wanneer er een gemaskerd -bal of diner nas en de .wereld" zich toonde, een vreemd aan doende stemming. Eens warrelde hier Westerscho en Ooster- sche aristocratie in bont gewriemel, was het de „show-hall" voor luxe, voor juweelen en toiletten, voor avondtoilet en keurige unifor men, toen fluisterden er schandaal en flirt. Nu dekt diezelfde hal moedig gedragen leed en opofferende toewijding, 'bescheiden gehuld in grauw en wit. VEfêEEMIGDS STATEN. Het antwoord op de Oostenrijksche nota. 'WASHINGTON. H©b antwoord van de Vereenigde Staten op de Oosten rijk sch© nota, waarin in overweging wordt gegeven, den uitvoer van munitie voor de geallieer den to verbieden, is bijna gereed en zal bi-imcn enkele dagen worden verzonden. In li6t antwoord blijft de regeering der Vercenigde Staten het standpunt hand haven, dat zij reeds eerder aan gfaaf Bern- storff heeft duidelijk gemaakt, n.l. dat het verbieden van den'uitvoer van wapenen in dezen tijd, eene "directe schending van de neutraliteit der .Vereenigde Staten zou uit maken. ZUID-AFK5KA. Beweging ten gunsto üer rebellen. PRETORIA. Do Hertzog-beweging", die op begenadigen van de gevangen rebel len aandringt, kreeg groote kracht door de aankomst Donderdag van 5000 vrouwen uit verschillende provincies, die den gouverneur van Zuid-Afrika, lord Buxton, vragen om De Wet en de andere rebellen in vrijheid te stellen en ook hen die nog hun yerhooren moeten ondergaan. De deputatie werd door den gouverneur vriendelijk ontvangen, doch lord Buxton verklaarde dat het niet in zijn macht stond om het verzoek iu te willigen. Hij beloofde de zaak den Ministers te zullen voorleggen. De afgevaardigde Piet Grobler werd ver oordeeld tot twee jaar gevangenisstraf en een boete yan 500 pond, wegens Hoogver raad. Bommen naar een Nederlandsche motorboot geworpen. Men seint uit Terneuzen aan het bureau Vas Diaz: De alhier binnengekomen 'en alhier thuis- behoorende motorboot „Cornelis" is de vorige week Donderdag bij een vaart naar Engeland -ter hoogte van de Schouwenba-ruk uit een twee dekker -uiefc vier bommen bestookt. De bom men hebben geen doel getroffen, doch violen in zee en ontploften mot zulk een geweld, dat stukken van de ibommen op liet dek terecht kwamen. Een van deze stukken droeg een num mer. Men vermoedt met Duitsche bommen to doen te hebben. Bij de terugkomst van de motorboot ter reede van Vlissingen werd den militairen autoriteiten van het gebeurde ken nis gegeven. Belgisch stoomschip in den grond geboord. LONDEN. Lloyds meldt, dat het Bel gische stoomschip „Koophandel" op zee'ge zonken is. Negen man 'van de equipage zijn gered. (De „Koophandel" was een stoomschip van 1736 ton bruto, dat in 1911 werd ge bouwd en toebehoorde aan de „Scheepv. Mij." te Antwerpen. Red.) De „Portia". LONDEN. Lloyds bericht, dat het stoomschip „Portia" gezonken is. De be manning is gered. De „Grinbarlan". LONDEN, 5 Aug. (Reuter D'e treiler .Grinba-rian" is in den grond geboord. Vier man. van de equipage van 10 koppen zijn opgepikt en aan land gebracht. Een Neorweegsch schip getorpedeerd, CHRISTIANIA. De Duitsche regeering erkende officieel, dat het Noorweegscbe stoomschip Minerva" door. een Duitschen onderzeeër getorpedeerd werd, wijl het door een ongelukkigen samenloop van om standigheden voor een Engelsch schip werd gehouden De Duitsche regeering sprak haar harte lijk leedwezen uit, en bood schadevergoe ding aan. De duikbootenoorlog. LONDEN. Gedurende de week',- eindi gende met 4 Aug., zijn zes Engelsche koop vaardijschepen en negen vi-sschersvaartuigen door onderzeeërs in 'den grond geboord, ter wijl één visscli©rsvaartuig door het stoote-n op een mijn te gronde ging. In dat tijdsverloop zijn in Het" geheel logsjaar, dan zien wij, dat de Duitsch-Oos- tenrijksche onderzeeboot-vloot 19 oorlogs schepen van totaal pl.m. 140.000 ton water- verplaatsing in den grond boorde, tegen de geallieerden 3 oorlogsschepen van te zamen pl.m. 15.500 ton. Wij kunnen dit opstel, waarin uiteen gezet, wat de duikbooten wèl gedaan hebben, niet beëindigen zonder er tevens even op te wijzen wat zij met hebben kun nen doen. Zij hebben de landing van Engelsche troepen in Frankrijk en in de Dardanellen, het transport van militairen over zee voor de drie vastelanden waar de oorlog woedt Azië, Afrika en Europa, niet alleen niet kunnen verhoeden, maar zelfs niet 'kunnen belemmeren. Zoover bekend, zijn geen transportschepen in den grond geboord, en ongestoord, ongehin.erd en zonder ernstige gevaren zijn vele honderdduizenden solda ten en al de wapenen en munitie voor vele legers over de zee vervoerd. Zij hebben de Dngelsclie scheepvaart niet ernsti? kunnen belemmeren. Het duikbeo- ten-risico, dat elk Engelsch schip loopt,is 7,eer gering. De koopwaren zamelen zich op de Engelsche markten in ongekende hoe veelheden op; ©r is'haast geen plaats meer in de pakhuizen. En de Engelsche liandek- vloot wordt door den duikbootenoorlog zelfs niet in aantal schepen en hoeveelheid ton- nenmaat verminderd: het aantal schepen, dat wordt bijgebouwd, overtreft nog enkele malen het aantal getorpedeerde schepen. Volgens een admiraliteitsbericht werd nog een Duitsche torpedojager door een En gelschen onderzeeër getorpedeerd.

Krantenbank Zeeland

De Soldatencourant. Orgaan voor Leger en Vloot | 1915 | | pagina 2