OP ZEE. Ons Oorlogsdagboek. DE SOLDATEIMCOIJR.il ÜXT°i" Vfi ix "WoenscJag 3 1 3VTsbS8,rt 1910 Als een wachter aan den ingang van de Middelland- sche Zee ligt op een steile rots Gibraltar, de sterke vesting. Er is een tijd geweest, dat wij Nederlan ders op de stad aanspraak maakten, die de Holland- sche vloot onder Heems- kerck de Engelschen hielp veroveren, maar wij hebben haar aan Engeland overge laten. Voor dit land was de vesting, en is ze nog, van zeer groot belang: de sleutel der Middellandscho Zee wordt zij genoemd, en de kanonnen van Gibraltar kunnen dan ook elk vaartuig den toegang of uitgang weigeren. Elk vaartuig? Dat is in den tegenwoordigon tijd niet heelemaal meer waar, als men ten minste ook de ouderzeesche booten tot de vaartuigen rekent. Die toch kunnen ongezien de Straat van Gibraltar naderen en passeeren. Volgens een Spaansch bericht hebben ze dat gedaan. Er moeten Duitsche duikbooten gezien zijn in de buurt van Gibraltar. Zij zoudon twee Engelsche oorlogschepen achterna gezeten hebben. De Engclsche autoriteiten zouden heol wel weten, dat er Duit3che onderzeeërs zijn bij Gibraltar, maar zij zouden hot stilzwijgen bewaren. We laten deze bewering voor rekening der Spaanscho pers. meer. Vandaar dat nog scherpere maatregelen op het grensverkeer genomen zijn. In dezen tijd zijn 9 Belgen aan do grens doodgeschoten. Het getal arrestaties bedraagt ook vele honderden. In de tweede helft van Maart zijn 87 Belgen, waarvan 68 vrouwen, op gebracht. Hunne goederen zijn in beslag ge nomen. Er is hier tijdelijk een hulprechtbauk ingesteld, zoodat lichte vergrijpen hier behan deld worden, in tegenstelling met vroeger, toen alles in Maeseijck werd afgedaan. Ik verneem, vertelt dezelfde correspondent, dat op last van den militairen commandant alle bruggen over het kanaal, voor zoover dio hersteld zijn, ondergraven zijn en dynamiet er reeds ondergelegd is. Bij elke brug staan dub- belo wachten. FRAPtKREJK. PARIJS. De 26ste Maart is aan het geheele front kalm verloopen, behalve in de streek van de hoogten van de Maas, waar de Franschen bij Marcheville 300 M. Duitsche loopgraaf namen, en twee tegen aanvallen afsloegen, terwijl de Franschen bij Les Eparges wederom, evenals vorige dagen, vooruitgingen, en zich meester maak ten van 150 M. loopgraaf. Belgische aviateurs hebben het vliegkamp to Ghisteiles be-schoten. Een Duitsche vliegmachine, die in de buurt van Manonviller een bom wierp, werd door de Franschen naar heneden geschoten. De bestuurder en de waarnemer zijn ge vangen genomen. BERLUN; Officiéél wordt door het groots hoofdkwartier gemeld T» Z.O. van Verdun werden de Fransche aanvallen op de hoogten aan de Maas bij Combres en in het Woevre-gebied bij Mar cheville, na hardnekkige gevechten ten on zen gunste beslist. Bij Hartmannsweilerkopf in de Vogezen hadden slechts artilleriegevechten plaats. Generaal tie la Rue f. Fransche bladen bevatten, volgens een bericht uit Genève, mededeelingen over het sneuvelen van generaal de ia Rue, die evenals de generaals Mannoury en Villaret, bij het kijken door een schietgat van een loopgraaf door een Duitschen kogel werd getroffen, met het gevolg dat hij aan zijn wonden overleed. De generaal werd te Chalons sur Marne bijgezet. Japanscha bezoekers aan het front. De „Daily Gbron." meldt dat een Ja- pansche militaire missie te Boulogne is aan gekomen voor een bezoek aan liet westelijk front. De missie bestaat uit een twaalftal officieren. Zij worden vergezeld ook door een Russisch officier. Op het Oostelijk oorüogsterrein. RUSLAND. BERLIJN, 28 Maart. (W. B.) Officieel wordt door het groote hoofdkwartier ge meld De Russische aanvallen bij he-t bosch van iAugustowo werden afgeslagen. Tusschen de Pisseh en de Omoelof hadden verschillende Russische aanvallen plaats, die allen door ons vuur werden afgeslagen. Bij Wach namen wij 900 Russen gevan gen. PETERSBURG. De Duitschers werden met zware verliezen teruggeslagen bij een aanval op de Russische loopgraven voor het ,dorp Sera fin, tusschen de rivieren de Sswka en de Pissa. WEENEN* Officieel wordt hekend ge maakt: De aanvallen der Russen in het Ondava- en Laboreza-dal zijn bloedig af geslagen. Het gevecht op de hoogten aan weerszij den van deze dalen is sinds gisteren zwakker geworden. Over dag en gedurende den nacht 'hadden er een artilleriegevecht en scher mutselingen plaats. In de andere sectoren van het Karpa- then-front hebben nog steeds hardnekkige gevechten plaats. Er werden 1230 Russen gevangen geno men. Bij de vervolgingsgevechten in de Boeko- wina werden nog 200 krijgsgevangenen ge maakt. ieder een kogel klaar, die zeker treft. Dus en om mijn woorden meer indruk te 'laten maken legde ik op ieder hunner een oogenblik aan „opgepast!" Meer met gebaren dan met woorden want schrik en angst hadden hun het spraakgebruik ontnomen beefden beiden mij, stipt gehoorzaam te zullen zijn. Blijkbaar oordeelden zij m ij n schieten nog .wei zoo gevaarlijk al3 dat der roovers. Ik gaf nu last het roer zoo goed mogelijk door touwwerk, matten en wat verder voor de hand lag voor geweervuur te bescher men, liet de zeilen spannen en welhaast vloog ons schip, met een snelheid van 7 of '8 mijlen in het uur, voorwaarts. Maar ook de roovers zetten alle zeilen bij en begonnen op ons te winnen. Yan tijd tot tijd losten zij opnieuw een salvo, dat echter niet veel meer kwaad deed dan dat een enkele kogel door ons zeil vloog of steken bleef in het hout van ons schip. Blijkbaar meenden de gele duivels reeds zéker te zijn van kim zaak. Dé stilte en leegte aan boord van' het sohip bracht hun in den waan, dat hun geweervuur moord dadige uitwerking had gehad en nagenoeg de ganscHe bemanning had gedood of ge kwetst. Zij hieven een oorverdoovend ge schreeuw aan en maakten zich gereed om te enteren. Nu was het oogenblik om te handelen ge- Jïoroen. Nog het schip yan ona De t-oestand in Russisch-Polen en West- Galicië is dezelfde gebleven OOSTENRiJK-HOFiGARIJE. In de Boekcwina. BERLIJN. Een correspondent van het ,,Neuo Wiener Journal"' meldt: In de Boekowina werd de kleine 6trook, ten noorden van de Proeth, in de omgeving van S'adagora, van Russen bevrijd, waar tal van kleine gevechten zijn. geleverd. Dé vrees, die ton aanzien, van. Tsjernöwitsj be stond is daardoor verdwenen. Melkgebrek in Oostenrijk. PARIJS. Zwitsersche bladen melden, dat de gemeenteraad van Weenen in buitengewone zitting maatregelen overwoog tegen den dreigenden hon gersnood. Het gebrek aan eieren en melk is zoo groot, dat de Hongaarscke regeering aan de restaurants verboden heeft na tien uur 's morgens ook de kleinste hoeveelheid melk te verkoopen. ROEMENIË. De stemming in Roemenië. BERLUN. Uit Konstantinopel wordt aan het ,,BerJ. Tagebl." gemeld: De bladen wijzen er op dat de stemming in Roemenië zeer verbeterd isZelfs de Russisch gezinde bladen zijn in de laatste dagen gematigder geworden. Na de overwinning aan de Dardanellen van 28 Maart verklaard© d© Roemeensehe pers dat de forceering der zeeëngten onmogelijk is. De „Ikdain" spreekt zelfs van een gun stige wending in de politiek van Roemenië. ITALIË. Italië en tie oorlog. LONDEN. Naar de „Times" uit Buenos Ayres verneemt, heeft de Ita- liaansohe consul-generaal een vergade ring bijeengeroepen van de agenten van de Italiaansche stoomvaartlijnen en hun gezegd, dat zij zich gereed moesten houden om 60.000 reservisten te verschepen. ENGELAND. De muiterij te Singapore. In 't midden van Februari heeft er muiterij plaats gehad te Singapore, waarvan de tele grammen indertijd met enkele woorden hebben melding gemaakt. Thans bomen echter de In dische bladen en brengen uitvoeriger berichten, waaruit blijkt, dat het oproer van betrekkelijk ernstïgen aard is geweest. Het waren do Sikhs, die in opstand kwamen, omdat ze naar het front in Europa zouden worden gezonden, terwijl zij beweerden geteekond to hebben voor Oost- Azië. Zij kregen ammunitie en vielen in de Alcsander-kazerne de officieren aan, schoten er eenigen dood en eigenden zich de regiments- kas toe. Daarop begaven eenige troepen zich naar do Tanglin-kaaerne, waar do Duitschers waren geïnterneerd. Zij schoten er de Euro- peeseho wachters dood en stelden den Duit schers voor gemcene zaak met hen te maken. Slechts enkele Duitschers schijnen daar ooren voor gehad te hebben en zijn ontvlucht. Er zouden, volgens do Dclibladen, een driehonderd volunteers zijn omgekomen. De muiters gingen vervolgens aan' 't plunderen in de wijk Tanghn, waar de blanken, ook vele Nederlanders, op de vlucht gingen. Het blijkt echter duide lijk, dat de muiters het alleen op dé Engel schen hadden gemunt. Onze Indische regeering heeft maatregelen genomen om haar onderdanen te Singapore te beschermen. Tal van dezen en vele Engelschen zijn aan boord van schepen gevlucht met zulk een haast, dat kinderen in nachtgewaad werden overgebracht. De muiterij was intussdien. volgens de Engelsche berich ten op 17 Februari, bedwongen; er waren sterke marine-detachementen aangekomen en de vluchtelingen konden naar hun huizen terugkeeren. Evenwel scheen men nog stéeds op ziin hoede, in de kringen der autoriteiten, die een strenge censuur handhaven. De „Medea". De bemanning van de „Medea." van de Kon. Ned. Stoombootmaatschappij, welk schip Donderdag bij Bevezier door de U 28 in den grond werd geboord, is Zondag uit verwijderd. Voorzichtig richtte ik mij uit mijn gebogen, houding op, legde aan en schoot achtereenvolgens mijn tweeloops geweren en revolvers af. Het resultaat was verrassend. Tien of twaalf roovers stortten getroffen neder. De rest der bemanning koos het hazenpad on vloog naar beneden, en daar ik er voor gezorgd had allereerst don stuurman mier schot to nemen, was olthane van dat vaar tuig, daar het spoedig uit zijn koers "aakte, niets meer te duchten. Maar nu viel nog met nommer twee te rekenen. De behaalde overwinning had bij mij den meed en het vertrouwen verle vendigd en met een zekere kalmte wachtte ik zijn nadering af. Het duurde niet lang of op zijn beurt begrootte het ons met salvo's van geweer vuur, dat echter evenmin veel schade aan richtte, daar de geweren, zooals ik al spoedig had bemerkt, van verouderd model waren ©n ik mij zooveel mogelijk wist te dekken. Toen ik het oogenblik gunstig achtte, begon ik van mijn kant t© vuren en zóó zeker troffen mijn schoten, dat ook thans verscheidene werden neergelegd. Van de overigen vluchtten de meesten naar beneden, terwijl enkelen hot roer om wierpen, om zoo spoedig mogelijk hun vaar tuig buiten hot bereik mijner wapenen te brengen. Hiermede wan de strijd yolstreden en 'de overwinning Engeland met do „Mecklenburg" van de „Zeeland" hier te lande teruggekeerd. Zondagavond half elf kwam de equipage, tellende 24 koppen, via 's-Gravenhage aan heb Centraalstation alhier aan. De gezagvoerder, kapitein van Bal ie o m, dien wij Zondagavond spraken, ver klaarde zich om diplomatieke redenen niet vorder over het gebeurde te kunnen uit laten. Hij beaamde de juistheid van het geen tot dusver over de zaak was gepubli ceerd. De eerste stuurman, de heer M. W. M o e r d ij k is, zooals bekend, met drie man naar den onderzeeër geroeid, toen deze door vlagsignalen had te kennen gegeven de scheepspapieren te willen inzien. Onnoodig te zeggen dat het verschijnen van den onderzeeër aan boord van de „Medea" een hecle sensatie had gegeven, nochtans zonder dat er van eenige opwin ding sprake was. In het bewustzijn van hun goede scheepspapieren dacht niemand van de bemanning er aan, dat hot weldra met het schip gedaan zou zijn. 't Was meer een evenement toen daar plotseling op een afstand van ongeveer 500 Meter de onderzeeër was opgedoken. Kalm werd het ranke bootje met krachtige slagen naar den onderzeeër geroeid. Daar bleek echter al spoedig, dat de Duitschers de zaak niet zoo eenvoudig inzagen. Slechte enkele officieren waren op het dek. Eenige oogen- blikken pleegden zij onderling overleg en daarna kwam het korte bevel om onmid dellijk terug te keeren en de „Medea" bin nen 5 minuten te verlaten. Een oogenblik later werd deze tijdsruimte vermeerderd tot 10 minuten. Men kan zich de stemming begrijpen toen de vier mannen met dit bevel terug kwa men. Maar er viel met het bevel niet te spotten. De booten werden neergelaten en eenige minuten later was de „Medea" ver laten. Zoo goed als niets had de bemanning kunnen medenemen. Nauwelijks waren de booten een paar honderd meter van de „Medea" ver wijderd of de onderzeeër hoorde het schip met eenige schoten in den grond. De beide booten werden nu door den on derzeeër op sleeptouw genomen. Na eenigen tijd werden echter de touwen doorgesneden en een oogenblik later zagen de Hollandsche zeelieden nog slechte de periscoop van den verdwijnenden onderzeeër. Het is bekend, dat de mannen nog ge- ruimen tijd op de onstuimige golven dob berden voordat zij door een Engelsche tor pedoboot werden opgepikt. Het leed was toen geleden. De Engelschen omringden hun Hollandsche vakgenooten om hun 'wederva ren te vernemen, doch zorgden er moteen voor, dat het hun niet aan eenige lichame lijke verfrissching en versterking ontbrak, 's Avonds om 7 uur bereikte men Dover. Den daarop volgenden dag vertrokken de manschappen naar Londen en vandaar met het s.s. „Mecklenburg" naar Vlissingen. Do geheele Netlerlandscho pers houdt zich begrijpelijkerwijze bezig met liet feit, dat een Nederlandsch koopvaardijschip, de „Medea", door een Duitsche duikboot in den grond ge hoord is. Terwijl verschillende bladen zich in denzelfden geest hebben geuit, laten wij hier volgen watt naar aanleiding van het geval, door de „Nieuwe Rotfcerdamscbe Courant" word geschreven onder hot opschrift: „Een wedstrijd in onrecht" „Do moderne zeeoorlog, zooals die tusschen de strijdende partijen op de Noordzee wordt gevoerd, ontaardt hoe langer hoe meer in een wedstrijd in onrecht tegenover de neutrale vaart. Ontmoetingen van de vijandelijke oor logsbodems komen slechts zeldzaam voor, en wanneer er een plaats heeft, krijgt men ge woonlijk den indruk eer met een ongelukkig toeval te doen te hebben, dan met een gewild voorval. Het streven der oorlogvoerenden - schijnt vooral erop gericht, de strijdbare sche pen te sparen, om er de ongewapende handels vloot mee te kunnen bekampen. Niet te ontkennen valt, dat de strijd tegen de vrijheid der neutrale vaart van de zijde der entente-mogendheden is begonnen. Daarnevens mag echter worden erkend, dat aan dien kant althans tevens blijken zijn afgelegd van het besef, dat onrecht werd aangedaan, en men heeft veel gedaan, om dit onrecht zooveel mogelijk té verzachten, en tot het onvermijde lijke het uit zuiver krijgskundig oogpunt beschouwd onvermijdelijke te beperken. „Toen de laatsto tegenzet der Duitsche marine, de duikbooten-oorlog, werd aangekon digd, hebben wij de verwachting uitgesproken, dat ook de Duitsche autoriteiten voor hun oor log tegen do handelsvaart een vorm zouden weten te vinden, waarbij met do rechtop, der neutrale vaart zooveel mogelijk zoude worden rekening gehouden. Inderdaad heeft het zich ook eenige weken laten aanzien, alsof Duitsch- land de rechten van het Nederlandsche over- scesche vorkeer wilde erkennen. Helaas, sëhijni echter in die welwillende opvatting der Duit sche autoriteiten sedert de laatste week ver andering te zijn gekomen. En hetgeen thans met de „Medea" is voorgevallen, mag wel als een record in het onrecht, dat tot nu toe be gaan is, worden beschouwd." Het is geleidelijk zoover gekomen, zegt het blad. „Eerst hebben wij de voorvallen gehad met de „Batavier" en dé „Zaanstroom". Indien deze schepen aanstonds worden vrijgelaten, na dat van de lading gelost is en tegen beta- i n g overgenomen, hetgeen de Duitsche regee ring niet wensdht naar Engeland te hebben ver voerd, staat de aanhouding en opbrenging op één lijn mst de aanhouding en opbrénging van zoovele Nederlandscho schepen door Engeland, Toen ik den twee Ckineezen, die met mij op het dek gebleven waren, vertelde dat alle gevaar geweken was, begonnen zij te gillen van vreugde. Zij vielen aan mijne voeten en dankton mij als hun redder. Op hun geschreeuw klommen ook de overigen naar boven, maar uiterst langzaam, voor zichtig en met angstige gezichten, want zij vertrouwden de zaak nog niet. Dé kapitein kwam het laatst. Toen alles hun duidelijk werd, kwam er geen eind aan het gejuich. Men drukte mij de hand en overlaadde mij met alle mogelijke eerbewijzingen. Maar met mijn door koorts verzwakt lichaam verlangde ik, na de spanning waar in ik verkeerd had, allereerst naar rust. Met eenige krachtige woorden wist ik do bende, die met hun overdreven en hand tastelijk hulpbetoon wat al t© lasting begor fce worden, mij van het lijf te krijgen er begaf mij naar mijn hut, waar een slaa,. van zes uren mij weder geheel opknapte. Nog twee dagen duurde onze zeereis, waarop verder niets bijzonders voorviel. Toen bereikten wij de haven van Tschang- tschu. Ik stapte aan wal en nam afscheid van de d-appcre(bemanning, die zooveel had toegebracht tot het behoud van ons schip en leven.' die weder zonder meer vrijgelaten zijn, om hun bestemming te vervolgen. Evenwel is nu gisteren uit Duitsche bron een bericht gelan ceerd, volgens hetwelk dé verbeurdverklaring van die schepen voor een Duitsch prijsgorecht zou worden gevorderd. Dit zou heb geheele karakter van do opbrenging veranderen, haar ver brengen over de grenzen van de Engelsche maatregelen heen, en haar een onwelwillend karakter bezorgen, dat de Engelsche autoritei ten bij bare maatregelen hebben weten te ver mijden. Intusschen, omtrent dit alles is niets met zekerheid bekend. „Na do opbrenging van deze beide schepen hebben wij de gevallen vernomen van Neder landsche schepen, die hetzij uit vliegtuigon zijn gebombardeerd, betzij door Duitsche schepen zijn beschoten. Welke betcekenis aan deze voorvallen te hechten is, valt nog moeilijk uit te maken, daar de omstandigheden, waaronder een en ander heeft plaats gehad, niet tot volle klaarheid gebracht zijn. Men kan heide koeren met eene ongelukkige vergissing te doén heb ben gehad, en dan zouden de onaangename indrukken, die deze beide voorvallen hebben achtergelaten, wellicht gemakkelijk zijn weg te nemen. „De ernstige gebeurtenis van de laatste wéék is echter zeker die, welke mot de „Medea", van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot maatschappij, heeft plaats gegrepen. „Dit Nederlandsche schip is in den grond ge boord, nadab do Duitsche militaire autoriteit, die zich met deze vernieling heeft belast, de scheepspapieren had kunnen inzien, en omtrent de nationaliteit van het schip alle zekerheid verkrijgen. Hier is dus van eene vergissing geen sprake, maar is hij volle bewustheid een Nederlandsch schip naar den bodem der zee gezonden. „Deze handeling overschrijdt dc perken, van hetgeen aan de neutrale staten was in het voor uitzicht gesteld, toen de duikbootenoorlog veer tien dagen voor den aanvang werd beteekend. Hoewel heette het toen de Duitsche strijdkrachten ter zee opdracht hebben, ge- welddaigheden tegen neutrale schepen, voor zoover zij als zoodanig herkenbaar zijn, na te laten, kan het toch, gegeven het door de Brit- sche regeering verordende misbruik van de neutrale vlag en de toevalligheden van den oor log, niet immer vermeden worden, dat ook zij aan een tegen een vijandelijk schip bedoelden aanval ten offer vallen". Welnu, liier bij do „Medea" is noch van een misbruik van de Nederlandsche vlag sprake geweest en daar van heeft de commandant van de „TJ 2S" zich te voren overtuigd! noch van eenè toevallig heid van den zeeoorlog. Hier is dus, over de waarschuwing van begin Februari heen, een neutraal schip opzettelijk en welbewust in den grond geboord. „Dat dit feit hier te lande een hoogst pijn lijken indruk teweeg gebracht heeft, is begrij pelijk, en wij twijfelen niet, of onze regeering zal zich daarvan bij de Duitsche regeering de tolk maken, en zich hét recht herinneren om schadevergoeding te eischen, dat zij zich bij haar antwoord-nota van 12 Februari heeft voorbehouden. „Mochten de feiten, waarop de vernieling van de „Medea" gebaseerd is, en die ons tot uitgangspunt van onze beschouwing gediend hebben, onjuist blijken te zijn weergegeven, dan lijkt bet ons gewensekt, zoo besluit de N. R. Ct.", dat zoo spoedig mogelijk ophel dering worde gegeven, opdat de onrust, die zich Eon Londensche berichtgever seint van 26 Maart 11 uur 50 (dus van Vrijdag, ma.ar dit telegram is Zondagmorgen pas ontvangen. Ik vernoem dat toen de Medea" werd aangehouden het zeer mistig was, dat is de reden d~t de Britsohe patrouilleschepen niets hebben gemerkt. De lading bestond uit ongeveer 14.000 kisten sinaasappelen. Do „Medea'' verliet Valencia op .17 dezer. De kapitein wordt in den namiddag (van Zaterdag) van Dover bier verwacht. De Telegr. ontving van haar correspon dent uit Dover een verhaal van de beman ning van de „Medea". Do eerste officier, M. W. M o e r d ij k, vertelde het volgende, dat door den chef- maehinisfc, M. van Oostveen, en andere officieren werd bevestigd. Donderdagmorgen, om 9 uur, zagen wij ter hoogte van Beachy Head ©en onderzeeboot aan do oppervlakte komen op ongeveer 600 meter afstand. Onmiddellijk gaf de Duitsche com mandant signalen, dat een boot gezonden moest worden. Van tevoren had de „Medea" reeds de twee roddingsbooten in gereedheid gebracht. De heer Moerdijk ging met drie man in een dq^r booten naar den onderzeeër, waarbij zij de scheepspapieren medenamen, welke geen twijfel lieten met betrekking tot de nationali teit van het schip. De heer Moerdijk zag toen, dat hij mot de „U 28" te doen had. De Duit sche commandant keek de scheepspapieren door en vroeg toen aan den heer Moerdijk van waar zij kwamen en waarheen de reis was. Na onderzoek merkte de Duitsche comman dant op, dat de lading geheel naar Engeland geconsigneerd was. Hij confereerde snel met andere Duitschë officieren, die zich in den uitkijktoren bevonden en zcide toen aan den beer Moerdijk, dat de Medea" binnen vijf minuten verlaten moest worden. Daarop zeide een der Duitsche officieren iets tot den commandant, die daarna tien minuten tijd gaf voor het verlaten ven het schip. Do heer Moerdijk vroeg, of die tien minuten ingingen bij zijn terugkomst op het schip, het welk door den commandant bevestigend werd beantwoord. De heer Moerdijk verzocht verder de Medea" te signaleeren, dat het schip bin nen tien minuten verlaten moest worden, waar aan gevolg werd gegeven. De boot van den beer Moerdijk keerde toen terng naar 't schip, hetwelk op ongeveer 300 meter afstand lag. De boot aan stuurboordzijde werd ook snel te water gelaten en binnen vijf minuten waren alle 24 leden van de bemanning van de „Medea'' in do booten opgenomen. De kapi tein, die het schip het laatst verliet, riep uit, dat er niemand achtergebleven was. Hij redde ook het scheepsjournaal, wilde nog meer in veiligheid brengen en vroeg den onderzeeër of er nog tijd voor was. Men antwoordde hem echter, dat do beide booten zich onmiddellijk moesten verwijderen. Allo 24 Nederlanders hadden alles verloren en ontkwamen slechts in de kleeren, die zij aan hadden; er kon overigens niets gered worden. Des morgens om 9 uur 20 was de Medea" verlaten. De onderzeeër was gelegen tusschen haar en do boot van bakboordzijde, en loste toen zes schoten, klaarblijkelijk waren het Dezo oorlog brengt ons vele verbazende dingen. We zien hier de oude Kgypischo pyramiden in de zandwoestijn, maar het geheel verlevendigd door moderne troepen. Waar in veel vroegere eeuwen zoo vaak krijg werd gevoerd, had. nu meer dan honderd jaar rust geheerscht. Thans ziet men er legerirampen, dravende ruiters, marcheerende troepen, tenten en legerwagens, kanonnon. Uit het verre Australië, uit Engeland en Indië zijn hier soldaten bijeengebracht, die de Engelsche belangen in het Nijlland moeten verdedigen. begrijpelijkerwijze van ons land heett meester gemaakt, weer aanstonds kunne verdwijnen. De Duitsche bladen schijnen te meenen, dat het in den grond boren van de „Medea" meer rechtvaardiging behoeft dan de be kende en ware feiten geven. Althans de „Tagliche Rundschau" laat zich uit Den Haag melden „Bevestigd wordt dat de „Medea" voor namelijk levensmiddelen aan boord had. Maar in kalmer oordeelend© kringen wordt aangenomen, dat het schip uitsluitend( oorlogscontraband© a-an boord had, waar door het risico geheel op rekening der scheepseigenaars valt." Een Reuter-bericht uit Londen meldt In een hoofdartikel van de „Times" wordt gezegdWij zijn overtuigd, dat de Nederlanders den pijnlijken toestand, dio door de aanvallen van Duitsche onderzeeërs ontstond, met kalmte beschouwen, en dat geen Duitsche provocatie in staat zal zijn hen er toe te brengen, hunne waardigs en voorzichtige verdediging hunner nationale rechten te wijzigen. projectielen van twaalfponders. Vier troffen j de Medea" midscheeps, één raakte het achterschip en één schot miste ondanks den korten afstand. Do „Medea" bleef eenigen tijd in dezelfde houding. De bemanning keek er naar met ge voelens, die gemakkelijk te gissen zijn. Na drie kwartier kantelde het vaartuig en was toen spoedig in de diepto verdwenen. De onderzeeër nam de beide booten op sleeptouw en voerde ze een kwartier lang mede in do richting van Beachy Head, sneed daarop do touwen door en verdween. Do boot van Moerdijk zette koers in de richting van Beachy Head. Do zee was ruw, i de wind stak op en de boot kreeg water bin- j nen. Alle inzittenden werden nat en het d uur- do nog uren voor do Britsche torpedojager I hen oppikte. De boot van Moerdijk was bet eerst opgemerkt. Om half twee werden de soh.ipbïéukelingen aan boord van bot oorlogs- schip gebracht. De kapitein van den torpedojager deed on middellijk alle mooite om de andere boot op te sporen, die door den kapitein van de „Medea' bestuurd werd. Na drie kwartier werd de tweede boot ge vonden. Om half drie waren alle 24 veilig aan Van 22 tot 29 Maart. 22 Maart: Naar het Rotterdamsch© stoom schip „Zevenbergen", met maïs- lading voor de Nederlandscho regeering, worden op weg van Londen naar Amsterdam, zonder waarschuwing, door een vliegtuig bommen geworpen, die het schip evenwel niet raken. Een Duitsche onderzeeër tor pedeert het Engelsche stoomsohip „Cairntorr" bij Beachy Head; de bemanning gered. De Franschen verliezen den Gross- en Klein Rcichsackerkopf in den Elzas, doch weten den laatsten top te herwinnen. De D'uitsohers verdrijven de Russen uit Memel. De vesting Przemysl capitu leert en geeft zich aan de Russi sche belegeraars over9 gene raals, 2500 officieren, en 117.000 man krijgsgevangenen gemaakt. 23 Een Turksche afdeeling onder bevel van den Duitschen gene raal Von Trauraer bij het Suez- kanaal teruggeslagen50 Turken gesneuveld, terugtocht op Nakhl. De Fransche generaal De la Rue gesneuveld aan het westelijk front in Frankrijk. Drie Engelsche vliegers wer pen bommen op de Hoboken- werf te Antwerpen, waar onder zeeërs gebouwd worden; een der vliegers moet bij Vlissingen lan den, en wordt hier ',-unternoerd. In de westelijke Karpathen ontwikkelt zich bij den Uszok- pas een groot© veldslag. De Zuid-Afrikaansche Volksraad besluit op voorstel van Minister Smuts met algemeen© stemmen geen doodstraf over de rebellen uit te spreken. -Het Nederlandscho stoomschip „Medea" (1235 ton) van de „Kon. Ned. Stb. Mij." te Am sterdam, geladen met stukgoede ren voor Amsterdam en Londen, bij Bevezier door den Duitschen onderzeeër „U 28" in den grond geschotenbemanning door Britech vaartuig opgenomen. Volgens mededeeling van de Engelsche admiraliteit i? de Duit sche onderzeeboot ,,U 29" in den grond geboord en kwam de be manning omvan Duitsche zijde betwijfeld bericht. Een Duitsch eskader beschiet verschillende plaatsen aan de Russische Oostzee-kust. ten zui gen yap Libaiy boord van den torpedojager. Natuurlijk had tien zo het allen zeer koud en waren z© door nat, maar do Engelsche officieren en matro zen dede al hét mogelijke voor hen en ver schaften hun onmiddellijk droge kleeren. Do Britsch© commandant gaf den Nederlandschon kapitein zijn c.igon kleeding. Alle Nederlanders waren buitengewoon tevre den over de goede behandeling, die zij aan boord van den torpedojager hadden ondervon den. Om zeven uur 's avonds kwamen zij in de haven van Dover aan. De plaatselijke afdeeling van do Vereeniging voor Schipbreukelingen verschafte nieuwe kleedere7i aan de bemanning, die tijdelijk in het tehuis voor zeelieden verblijft. Dé officie ren logecren in bet hotel „Paris". Do hartelijkheid der Engelschen monterde de Nederlanders op. Zij betreurden érnstig het verlies van hun schip, welks lading uit 16,000 kisten sinaasappelen bestond. Do Nederlanders vertrekken morgen naar Londen, met een aangename herinnering aan de hier ondervonden vriendschap. De „Maria". De Holland Gulf Stoomvaart Co., eige nares van de „Maria", die door de „Karls ruhe" in den grond werd geboord op 21 September, tijdens een reis van Portland naar Ierland met ©en lading tarwe, en welk schip door een Engelsche firma was gechar terd, heeft voor don Engelschen rechter Vrijdag van de charterers een schade vergoeding van 30.500 p.st. geëischt wegens het verlies van het schip, op grond dat nieti voldaan was aan den charterbrief en de stoomboot niet tegen oorlogsrisico was ver zekerd. De rechter stelde eiseheros in het ge lijk. De verzekeringsplicht rustte op degenen die het schip charterden. Zij verzuimden dit, omdat zij meenden dat de Duitschers niet het volkenrecht zouden schenden door een neutraal schip mot geen contrabandelading aan boord in den grond te boren. Deze opvatting van de mogelijke risico bleek echter onjuist. Maar do char terers moeten hun verzuim nu boeten. Aan de Nederlandsche reederij werd dus ©en schadevergoeding van 24000 p. st. toege wezen... Een onderzeeër onüoopen. Zondagmiddag, zoo wordt nit Rotterdam geseind aan de „Telegraaf", ontwaarde kapitein Fryatt, van de Harwich-boot „Brussels", op weg zijnde naar Rotterdam, ten Westen van 't Maaslichtschip, dat 'n onderzeeboot in dezelfde richting voor hem uit voer. Nader komende gaf de onderzeeër 't vlaggensignaal „stop onmiddellijk". De kapitein, die dezer dagen met het stoom schip „Wrexham", reeds een ontmoeting met een onderzeeboot heeft gehad, gaf terstond wederom order naar de machine kamer, om uit alle macht te stoken, zoodat het stoomschip' een vaart van circa 17 zeemijlen bereikte, terwijl hij tegelijker tijd het vuur opende op den Duitschen onderzeeër. Er werden ongeveer 30 scho ten door de „Brussels" gelost, waarop de onderzeeër dwars voor de boeg van het schip heenvoer en onderdook, blijkbaar met 't doel, een torpedo af te vuren. Kapitein Fryatt gunde echter zijn aan valler geen rust en volgde met het roer nauwkeurig elke beweging van de ouder- zeeboot, welker periscoop steeds zichtbaar bleef. Thans waren de bakens verzot en maakte het Engelsche handelsschip jacht op de onderzeeboot. Plotseling voelden de stokers in het stookruim een schok en van den onderzeeër werd niets meer gezien. Bij aankomst te Rotterdam haastte de kapitein zich rapport van het gebeurde uit te brengen. Ooggetuigen verklaarden mij, dat gedurende de geheele vervolging de kapitein, die als een der meest ervaronen van de maatschappij bekend staat, volkomen kalm bleef. Uit Rotterdam. Het opbrengen van de „Batavier V" en d© „Zaanstroom" is schrijft de „N. R. Ct." voralsnog 'van geen invloed geweest op do be weging in de haven. Het is zelfs de afgeloopen week minder stil geweest dan de vorige twee. Het aantal binnengekomen schepen bedroeg toch Zaterdagmorgen 76, tegen verleden week Zaterdagmorgen 65. Alle schepen kwamen vrij wel op tijd aan. Alleen Woensdag was het woer een heel slappe dag Van de binnengekomen schepen waren er 30 Nederlandsche, 20 Engelsche, 19 Noorsche, 5 Zweedsche, 1 Amerikaansch en 1 uit Cuba. De toevoer van graan vermindert langza merhand. Do afgeloopen week kwamen slechts 6 schepen met graan de haven binnen. Dan waren er 8 met een lading kolen, 5 met ka toen, 3 met ijzererts, 2 met haring, 1 met fosfaat, 1 met hout, 1 met steenen, 1 mot aardappelen, 1 met grondnoten en 1 met ben zine. Ook bracht een schip weer levensmidde len voor de Belgen mode. De overige schepen hadden stukgoederen aan boord. Het aantal uitgevaren schepen bedroeg tot Zaterdagmorgen 77, tegen verleden week 74, Hiervan waren 33 Nederlandsche, 23 Engel sche, 14 Noorsche, 5 Zweedsche, 1 Ameri kaansch en 1 Deensch; 39 van de uitgevaren schepen haddon stukgoederen als lading, de overige 38 voorden ballast mede. Met expeditie- en overlaad werk was er do afgeloopen week nog al veel arbeid in de ha ven. Schip in den grond geboord. LIVERPOOL. Het stoomschip „Vos- ges" is aan de kust van Cornwall, vermoe delijk door een onderzeeër, door granaat- vuur in den grond geboord. Een Fransch vlioger-oskader werpt bommen boven Metz ©n Straa'tsburgdo Duitschers wer pen uit vliegtuigon bommen op Calais. De Franschen bezetten den Hartmannsweilerkopf in de Vo gezen. Twee Zweedsche stoombooten, „Vera" en „Jeanne", geladen met rijst, door de Britsche douane te Londen in beslag genomen. Hot Engelsche stoomschip „Delmira" (3459 ton), op weg van Liverpool naar Boulogne, jn den grond geboord door een Duit schen onderzeeër; bemanning op Wight aan land gezet. In de Karpathen gaan de Russen vooruit in de richting van Bart- feld. Het Engelsche stoomschip „Vosges" bij Cornwall door een Duitschen onderzeeër in den grond geschoten; een man ge dood. drie zwaar gewond, 30 man gered. Noch aan het westelijk, noch aan het oostelijk oorlogsfront hadden in de afgeloopen week ingrijpen de posifie-wijzigingen plaats. In de laatete week lagen de krags-operaties aan de Darda nellen stil.!

Krantenbank Zeeland

De Soldatencourant. Orgaan voor Leger en Vloot | 1915 | | pagina 2