OP ZEE.
Ons Oorlogsdagboek.
DE SOLDATEIMCOIJR.il ÜXT°i" Vfi ix "WoenscJag 3 1 3VTsbS8,rt 1910
Als een wachter aan den
ingang van de Middelland-
sche Zee ligt op een steile
rots Gibraltar, de sterke
vesting. Er is een tijd
geweest, dat wij Nederlan
ders op de stad aanspraak
maakten, die de Holland-
sche vloot onder Heems-
kerck de Engelschen hielp
veroveren, maar wij hebben
haar aan Engeland overge
laten. Voor dit land was
de vesting, en is ze nog,
van zeer groot belang: de sleutel der Middellandscho Zee wordt zij genoemd, en de
kanonnen van Gibraltar kunnen dan ook elk vaartuig den toegang of uitgang weigeren.
Elk vaartuig? Dat is in den tegenwoordigon tijd niet heelemaal meer waar, als men
ten minste ook de ouderzeesche booten tot de vaartuigen rekent. Die toch kunnen
ongezien de Straat van Gibraltar naderen en passeeren. Volgens een Spaansch bericht
hebben ze dat gedaan. Er moeten Duitsche duikbooten gezien zijn in de buurt van
Gibraltar. Zij zoudon twee Engelsche oorlogschepen achterna gezeten hebben. De
Engclsche autoriteiten zouden heol wel weten, dat er Duit3che onderzeeërs zijn bij
Gibraltar, maar zij zouden hot stilzwijgen bewaren. We laten deze bewering voor
rekening der Spaanscho pers.
meer. Vandaar dat nog scherpere maatregelen
op het grensverkeer genomen zijn.
In dezen tijd zijn 9 Belgen aan do grens
doodgeschoten. Het getal arrestaties bedraagt
ook vele honderden. In de tweede helft van
Maart zijn 87 Belgen, waarvan 68 vrouwen, op
gebracht. Hunne goederen zijn in beslag ge
nomen. Er is hier tijdelijk een hulprechtbauk
ingesteld, zoodat lichte vergrijpen hier behan
deld worden, in tegenstelling met vroeger,
toen alles in Maeseijck werd afgedaan.
Ik verneem, vertelt dezelfde correspondent,
dat op last van den militairen commandant
alle bruggen over het kanaal, voor zoover dio
hersteld zijn, ondergraven zijn en dynamiet er
reeds ondergelegd is. Bij elke brug staan dub-
belo wachten.
FRAPtKREJK.
PARIJS. De 26ste Maart is aan
het geheele front kalm verloopen, behalve
in de streek van de hoogten van de Maas,
waar de Franschen bij Marcheville 300 M.
Duitsche loopgraaf namen, en twee tegen
aanvallen afsloegen, terwijl de Franschen
bij Les Eparges wederom, evenals vorige
dagen, vooruitgingen, en zich meester maak
ten van 150 M. loopgraaf.
Belgische aviateurs hebben het vliegkamp
to Ghisteiles be-schoten.
Een Duitsche vliegmachine, die in de
buurt van Manonviller een bom wierp, werd
door de Franschen naar heneden geschoten.
De bestuurder en de waarnemer zijn ge
vangen genomen.
BERLUN; Officiéél wordt door het
groots hoofdkwartier gemeld
T» Z.O. van Verdun werden de Fransche
aanvallen op de hoogten aan de Maas bij
Combres en in het Woevre-gebied bij Mar
cheville, na hardnekkige gevechten ten on
zen gunste beslist.
Bij Hartmannsweilerkopf in de Vogezen
hadden slechts artilleriegevechten plaats.
Generaal tie la Rue f.
Fransche bladen bevatten, volgens een
bericht uit Genève, mededeelingen over het
sneuvelen van generaal de ia Rue, die
evenals de generaals Mannoury en Villaret,
bij het kijken door een schietgat van een
loopgraaf door een Duitschen kogel werd
getroffen, met het gevolg dat hij aan zijn
wonden overleed. De generaal werd te
Chalons sur Marne bijgezet.
Japanscha bezoekers aan het front.
De „Daily Gbron." meldt dat een Ja-
pansche militaire missie te Boulogne is aan
gekomen voor een bezoek aan liet westelijk
front. De missie bestaat uit een twaalftal
officieren. Zij worden vergezeld ook door
een Russisch officier.
Op het Oostelijk oorüogsterrein.
RUSLAND.
BERLIJN, 28 Maart. (W. B.) Officieel
wordt door het groote hoofdkwartier ge
meld
De Russische aanvallen bij he-t bosch van
iAugustowo werden afgeslagen.
Tusschen de Pisseh en de Omoelof hadden
verschillende Russische aanvallen plaats,
die allen door ons vuur werden afgeslagen.
Bij Wach namen wij 900 Russen gevan
gen.
PETERSBURG. De Duitschers werden
met zware verliezen teruggeslagen bij een
aanval op de Russische loopgraven voor het
,dorp Sera fin, tusschen de rivieren de Sswka
en de Pissa.
WEENEN* Officieel wordt hekend ge
maakt: De aanvallen der Russen in het
Ondava- en Laboreza-dal zijn bloedig af
geslagen.
Het gevecht op de hoogten aan weerszij
den van deze dalen is sinds gisteren zwakker
geworden. Over dag en gedurende den nacht
'hadden er een artilleriegevecht en scher
mutselingen plaats.
In de andere sectoren van het Karpa-
then-front hebben nog steeds hardnekkige
gevechten plaats.
Er werden 1230 Russen gevangen geno
men.
Bij de vervolgingsgevechten in de Boeko-
wina werden nog 200 krijgsgevangenen ge
maakt.
ieder een kogel klaar, die zeker treft. Dus
en om mijn woorden meer indruk te
'laten maken legde ik op ieder hunner een
oogenblik aan „opgepast!"
Meer met gebaren dan met woorden
want schrik en angst hadden hun het
spraakgebruik ontnomen beefden
beiden mij, stipt gehoorzaam te zullen zijn.
Blijkbaar oordeelden zij m ij n schieten nog
.wei zoo gevaarlijk al3 dat der roovers.
Ik gaf nu last het roer zoo goed mogelijk
door touwwerk, matten en wat verder voor
de hand lag voor geweervuur te bescher
men, liet de zeilen spannen en welhaast
vloog ons schip, met een snelheid van 7 of
'8 mijlen in het uur, voorwaarts.
Maar ook de roovers zetten alle zeilen
bij en begonnen op ons te winnen. Yan
tijd tot tijd losten zij opnieuw een salvo,
dat echter niet veel meer kwaad deed dan
dat een enkele kogel door ons zeil vloog of
steken bleef in het hout van ons schip.
Blijkbaar meenden de gele duivels reeds
zéker te zijn van kim zaak. Dé stilte en
leegte aan boord van' het sohip bracht hun
in den waan, dat hun geweervuur moord
dadige uitwerking had gehad en nagenoeg
de ganscHe bemanning had gedood of ge
kwetst. Zij hieven een oorverdoovend ge
schreeuw aan en maakten zich gereed om
te enteren.
Nu was het oogenblik om te handelen ge-
Jïoroen.
Nog het schip yan ona
De t-oestand in Russisch-Polen en West-
Galicië is dezelfde gebleven
OOSTENRiJK-HOFiGARIJE.
In de Boekcwina.
BERLIJN. Een correspondent van het
,,Neuo Wiener Journal"' meldt: In
de Boekowina werd de kleine 6trook, ten
noorden van de Proeth, in de omgeving
van S'adagora, van Russen bevrijd, waar
tal van kleine gevechten zijn. geleverd. Dé
vrees, die ton aanzien, van. Tsjernöwitsj be
stond is daardoor verdwenen.
Melkgebrek in Oostenrijk.
PARIJS. Zwitsersche bladen melden,
dat de gemeenteraad van Weenen
in buitengewone zitting maatregelen
overwoog tegen den dreigenden hon
gersnood. Het gebrek aan eieren en melk
is zoo groot, dat de Hongaarscke regeering
aan de restaurants verboden heeft na tien
uur 's morgens ook de kleinste hoeveelheid
melk te verkoopen.
ROEMENIË.
De stemming in Roemenië.
BERLUN. Uit Konstantinopel wordt
aan het ,,BerJ. Tagebl." gemeld: De
bladen wijzen er op dat de stemming
in Roemenië zeer verbeterd isZelfs
de Russisch gezinde bladen zijn in de
laatste dagen gematigder geworden. Na de
overwinning aan de Dardanellen van 28
Maart verklaard© d© Roemeensehe pers dat
de forceering der zeeëngten onmogelijk is.
De „Ikdain" spreekt zelfs van een gun
stige wending in de politiek van Roemenië.
ITALIË.
Italië en tie oorlog.
LONDEN. Naar de „Times" uit
Buenos Ayres verneemt, heeft de Ita-
liaansohe consul-generaal een vergade
ring bijeengeroepen van de agenten
van de Italiaansche stoomvaartlijnen en
hun gezegd, dat zij zich gereed moesten
houden om 60.000 reservisten te verschepen.
ENGELAND.
De muiterij te Singapore.
In 't midden van Februari heeft er muiterij
plaats gehad te Singapore, waarvan de tele
grammen indertijd met enkele woorden hebben
melding gemaakt. Thans bomen echter de In
dische bladen en brengen uitvoeriger berichten,
waaruit blijkt, dat het oproer van betrekkelijk
ernstïgen aard is geweest. Het waren do Sikhs,
die in opstand kwamen, omdat ze naar het front
in Europa zouden worden gezonden, terwijl zij
beweerden geteekond to hebben voor Oost-
Azië. Zij kregen ammunitie en vielen in de
Alcsander-kazerne de officieren aan, schoten
er eenigen dood en eigenden zich de regiments-
kas toe. Daarop begaven eenige troepen zich
naar do Tanglin-kaaerne, waar do Duitschers
waren geïnterneerd. Zij schoten er de Euro-
peeseho wachters dood en stelden den Duit
schers voor gemcene zaak met hen te maken.
Slechts enkele Duitschers schijnen daar ooren
voor gehad te hebben en zijn ontvlucht. Er
zouden, volgens do Dclibladen, een driehonderd
volunteers zijn omgekomen. De muiters gingen
vervolgens aan' 't plunderen in de wijk Tanghn,
waar de blanken, ook vele Nederlanders,
op de vlucht gingen. Het blijkt echter duide
lijk, dat de muiters het alleen op dé Engel
schen hadden gemunt. Onze Indische regeering
heeft maatregelen genomen om haar onderdanen
te Singapore te beschermen. Tal van dezen en
vele Engelschen zijn aan boord van schepen
gevlucht met zulk een haast, dat kinderen in
nachtgewaad werden overgebracht. De muiterij
was intussdien. volgens de Engelsche berich
ten op 17 Februari, bedwongen; er waren
sterke marine-detachementen aangekomen en
de vluchtelingen konden naar hun huizen
terugkeeren. Evenwel scheen men nog stéeds
op ziin hoede, in de kringen der autoriteiten,
die een strenge censuur handhaven.
De „Medea".
De bemanning van de „Medea." van de
Kon. Ned. Stoombootmaatschappij, welk
schip Donderdag bij Bevezier door de U 28
in den grond werd geboord, is Zondag uit
verwijderd. Voorzichtig richtte ik mij uit
mijn gebogen, houding op, legde aan en
schoot achtereenvolgens mijn tweeloops
geweren en revolvers af.
Het resultaat was verrassend. Tien of
twaalf roovers stortten getroffen neder.
De rest der bemanning koos het hazenpad
on vloog naar beneden, en daar ik er voor
gezorgd had allereerst don stuurman mier
schot to nemen, was olthane van dat vaar
tuig, daar het spoedig uit zijn koers "aakte,
niets meer te duchten.
Maar nu viel nog met nommer twee te
rekenen. De behaalde overwinning had
bij mij den meed en het vertrouwen verle
vendigd en met een zekere kalmte wachtte
ik zijn nadering af.
Het duurde niet lang of op zijn beurt
begrootte het ons met salvo's van geweer
vuur, dat echter evenmin veel schade aan
richtte, daar de geweren, zooals ik al spoedig
had bemerkt, van verouderd model waren
©n ik mij zooveel mogelijk wist te dekken.
Toen ik het oogenblik gunstig achtte,
begon ik van mijn kant t© vuren en zóó
zeker troffen mijn schoten, dat ook thans
verscheidene werden neergelegd.
Van de overigen vluchtten de meesten
naar beneden, terwijl enkelen hot roer om
wierpen, om zoo spoedig mogelijk hun vaar
tuig buiten hot bereik mijner wapenen te
brengen.
Hiermede wan de strijd yolstreden en 'de
overwinning
Engeland met do „Mecklenburg" van de
„Zeeland" hier te lande teruggekeerd.
Zondagavond half elf kwam de equipage,
tellende 24 koppen, via 's-Gravenhage aan
heb Centraalstation alhier aan.
De gezagvoerder, kapitein van Bal
ie o m, dien wij Zondagavond spraken, ver
klaarde zich om diplomatieke redenen niet
vorder over het gebeurde te kunnen uit
laten. Hij beaamde de juistheid van het
geen tot dusver over de zaak was gepubli
ceerd.
De eerste stuurman, de heer M. W.
M o e r d ij k is, zooals bekend, met drie
man naar den onderzeeër geroeid, toen deze
door vlagsignalen had te kennen gegeven de
scheepspapieren te willen inzien.
Onnoodig te zeggen dat het verschijnen
van den onderzeeër aan boord van de
„Medea" een hecle sensatie had gegeven,
nochtans zonder dat er van eenige opwin
ding sprake was. In het bewustzijn van hun
goede scheepspapieren dacht niemand van
de bemanning er aan, dat hot weldra met
het schip gedaan zou zijn.
't Was meer een evenement toen daar
plotseling op een afstand van ongeveer 500
Meter de onderzeeër was opgedoken. Kalm
werd het ranke bootje met krachtige slagen
naar den onderzeeër geroeid. Daar bleek
echter al spoedig, dat de Duitschers de zaak
niet zoo eenvoudig inzagen. Slechte enkele
officieren waren op het dek. Eenige oogen-
blikken pleegden zij onderling overleg en
daarna kwam het korte bevel om onmid
dellijk terug te keeren en de „Medea" bin
nen 5 minuten te verlaten. Een oogenblik
later werd deze tijdsruimte vermeerderd tot
10 minuten.
Men kan zich de stemming begrijpen toen
de vier mannen met dit bevel terug kwa
men. Maar er viel met het bevel niet te
spotten. De booten werden neergelaten en
eenige minuten later was de „Medea" ver
laten. Zoo goed als niets had de bemanning
kunnen medenemen.
Nauwelijks waren de booten een paar
honderd meter van de „Medea" ver
wijderd of de onderzeeër hoorde het schip
met eenige schoten in den grond.
De beide booten werden nu door den on
derzeeër op sleeptouw genomen. Na eenigen
tijd werden echter de touwen doorgesneden
en een oogenblik later zagen de Hollandsche
zeelieden nog slechte de periscoop van den
verdwijnenden onderzeeër.
Het is bekend, dat de mannen nog ge-
ruimen tijd op de onstuimige golven dob
berden voordat zij door een Engelsche tor
pedoboot werden opgepikt. Het leed was
toen geleden. De Engelschen omringden hun
Hollandsche vakgenooten om hun 'wederva
ren te vernemen, doch zorgden er moteen
voor, dat het hun niet aan eenige lichame
lijke verfrissching en versterking ontbrak,
's Avonds om 7 uur bereikte men Dover.
Den daarop volgenden dag vertrokken de
manschappen naar Londen en vandaar met
het s.s. „Mecklenburg" naar Vlissingen.
Do geheele Netlerlandscho pers houdt zich
begrijpelijkerwijze bezig met liet feit, dat een
Nederlandsch koopvaardijschip, de „Medea",
door een Duitsche duikboot in den grond ge
hoord is. Terwijl verschillende bladen zich in
denzelfden geest hebben geuit, laten wij hier
volgen watt naar aanleiding van het geval,
door de „Nieuwe Rotfcerdamscbe Courant"
word geschreven onder hot opschrift: „Een
wedstrijd in onrecht"
„Do moderne zeeoorlog, zooals die tusschen
de strijdende partijen op de Noordzee wordt
gevoerd, ontaardt hoe langer hoe meer in een
wedstrijd in onrecht tegenover de neutrale
vaart. Ontmoetingen van de vijandelijke oor
logsbodems komen slechts zeldzaam voor, en
wanneer er een plaats heeft, krijgt men ge
woonlijk den indruk eer met een ongelukkig
toeval te doen te hebben, dan met een gewild
voorval. Het streven der oorlogvoerenden -
schijnt vooral erop gericht, de strijdbare sche
pen te sparen, om er de ongewapende handels
vloot mee te kunnen bekampen.
Niet te ontkennen valt, dat de strijd tegen
de vrijheid der neutrale vaart van de zijde der
entente-mogendheden is begonnen. Daarnevens
mag echter worden erkend, dat aan dien kant
althans tevens blijken zijn afgelegd van het
besef, dat onrecht werd aangedaan, en
men heeft veel gedaan, om dit onrecht zooveel
mogelijk té verzachten, en tot het onvermijde
lijke het uit zuiver krijgskundig oogpunt
beschouwd onvermijdelijke te beperken.
„Toen de laatsto tegenzet der Duitsche
marine, de duikbooten-oorlog, werd aangekon
digd, hebben wij de verwachting uitgesproken,
dat ook de Duitsche autoriteiten voor hun oor
log tegen do handelsvaart een vorm zouden
weten te vinden, waarbij met do rechtop, der
neutrale vaart zooveel mogelijk zoude worden
rekening gehouden. Inderdaad heeft het zich
ook eenige weken laten aanzien, alsof Duitsch-
land de rechten van het Nederlandsche over-
scesche vorkeer wilde erkennen. Helaas, sëhijni
echter in die welwillende opvatting der Duit
sche autoriteiten sedert de laatste week ver
andering te zijn gekomen. En hetgeen thans
met de „Medea" is voorgevallen, mag wel als
een record in het onrecht, dat tot nu toe be
gaan is, worden beschouwd."
Het is geleidelijk zoover gekomen, zegt het
blad.
„Eerst hebben wij de voorvallen gehad met
de „Batavier" en dé „Zaanstroom". Indien
deze schepen aanstonds worden vrijgelaten, na
dat van de lading gelost is en tegen beta-
i n g overgenomen, hetgeen de Duitsche regee
ring niet wensdht naar Engeland te hebben ver
voerd, staat de aanhouding en opbrenging op
één lijn mst de aanhouding en opbrénging van
zoovele Nederlandscho schepen door Engeland,
Toen ik den twee Ckineezen, die met mij
op het dek gebleven waren, vertelde dat
alle gevaar geweken was, begonnen zij te
gillen van vreugde. Zij vielen aan mijne
voeten en dankton mij als hun redder. Op
hun geschreeuw klommen ook de overigen
naar boven, maar uiterst langzaam, voor
zichtig en met angstige gezichten, want zij
vertrouwden de zaak nog niet. Dé kapitein
kwam het laatst.
Toen alles hun duidelijk werd, kwam er
geen eind aan het gejuich. Men drukte
mij de hand en overlaadde mij met alle
mogelijke eerbewijzingen.
Maar met mijn door koorts verzwakt
lichaam verlangde ik, na de spanning waar
in ik verkeerd had, allereerst naar rust.
Met eenige krachtige woorden wist ik do
bende, die met hun overdreven en hand
tastelijk hulpbetoon wat al t© lasting begor
fce worden, mij van het lijf te krijgen er
begaf mij naar mijn hut, waar een slaa,.
van zes uren mij weder geheel opknapte.
Nog twee dagen duurde onze zeereis,
waarop verder niets bijzonders voorviel.
Toen bereikten wij de haven van Tschang-
tschu.
Ik stapte aan wal en nam afscheid van
de d-appcre(bemanning, die zooveel had
toegebracht tot het behoud van ons schip
en leven.'
die weder zonder meer vrijgelaten zijn, om
hun bestemming te vervolgen. Evenwel is nu
gisteren uit Duitsche bron een bericht gelan
ceerd, volgens hetwelk dé verbeurdverklaring
van die schepen voor een Duitsch prijsgorecht
zou worden gevorderd. Dit zou heb geheele
karakter van do opbrenging veranderen, haar
ver brengen over de grenzen van de Engelsche
maatregelen heen, en haar een onwelwillend
karakter bezorgen, dat de Engelsche autoritei
ten bij bare maatregelen hebben weten te ver
mijden. Intusschen, omtrent dit alles is niets
met zekerheid bekend.
„Na do opbrenging van deze beide schepen
hebben wij de gevallen vernomen van Neder
landsche schepen, die hetzij uit vliegtuigon zijn
gebombardeerd, betzij door Duitsche schepen
zijn beschoten. Welke betcekenis aan deze
voorvallen te hechten is, valt nog moeilijk uit
te maken, daar de omstandigheden, waaronder
een en ander heeft plaats gehad, niet tot volle
klaarheid gebracht zijn. Men kan heide koeren
met eene ongelukkige vergissing te doén heb
ben gehad, en dan zouden de onaangename
indrukken, die deze beide voorvallen hebben
achtergelaten, wellicht gemakkelijk zijn weg te
nemen.
„De ernstige gebeurtenis van de laatste wéék
is echter zeker die, welke mot de „Medea",
van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot
maatschappij, heeft plaats gegrepen.
„Dit Nederlandsche schip is in den grond ge
boord, nadab do Duitsche militaire autoriteit,
die zich met deze vernieling heeft belast, de
scheepspapieren had kunnen inzien, en omtrent
de nationaliteit van het schip alle zekerheid
verkrijgen. Hier is dus van eene vergissing
geen sprake, maar is hij volle bewustheid een
Nederlandsch schip naar den bodem der zee
gezonden.
„Deze handeling overschrijdt dc perken, van
hetgeen aan de neutrale staten was in het voor
uitzicht gesteld, toen de duikbootenoorlog veer
tien dagen voor den aanvang werd beteekend.
Hoewel heette het toen de Duitsche
strijdkrachten ter zee opdracht hebben, ge-
welddaigheden tegen neutrale schepen, voor
zoover zij als zoodanig herkenbaar zijn, na te
laten, kan het toch, gegeven het door de Brit-
sche regeering verordende misbruik van de
neutrale vlag en de toevalligheden van den oor
log, niet immer vermeden worden, dat ook zij
aan een tegen een vijandelijk schip bedoelden
aanval ten offer vallen". Welnu, liier bij do
„Medea" is noch van een misbruik van de
Nederlandsche vlag sprake geweest en daar
van heeft de commandant van de „TJ 2S" zich
te voren overtuigd! noch van eenè toevallig
heid van den zeeoorlog. Hier is dus, over de
waarschuwing van begin Februari heen, een
neutraal schip opzettelijk en welbewust in den
grond geboord.
„Dat dit feit hier te lande een hoogst pijn
lijken indruk teweeg gebracht heeft, is begrij
pelijk, en wij twijfelen niet, of onze regeering
zal zich daarvan bij de Duitsche regeering de
tolk maken, en zich hét recht herinneren om
schadevergoeding te eischen, dat zij zich bij
haar antwoord-nota van 12 Februari heeft
voorbehouden.
„Mochten de feiten, waarop de vernieling
van de „Medea" gebaseerd is, en die ons tot
uitgangspunt van onze beschouwing gediend
hebben, onjuist blijken te zijn weergegeven,
dan lijkt bet ons gewensekt, zoo besluit de
N. R. Ct.", dat zoo spoedig mogelijk ophel
dering worde gegeven, opdat de onrust, die zich
Eon Londensche berichtgever seint
van 26 Maart 11 uur 50 (dus van Vrijdag,
ma.ar dit telegram is Zondagmorgen pas
ontvangen.
Ik vernoem dat toen de Medea" werd
aangehouden het zeer mistig was, dat is de
reden d~t de Britsohe patrouilleschepen
niets hebben gemerkt. De lading bestond
uit ongeveer 14.000 kisten sinaasappelen.
Do „Medea'' verliet Valencia op .17 dezer.
De kapitein wordt in den namiddag (van
Zaterdag) van Dover bier verwacht.
De Telegr. ontving van haar correspon
dent uit Dover een verhaal van de beman
ning van de „Medea".
Do eerste officier, M. W. M o e r d ij k,
vertelde het volgende, dat door den chef-
maehinisfc, M. van Oostveen, en
andere officieren werd bevestigd.
Donderdagmorgen, om 9 uur, zagen wij ter
hoogte van Beachy Head ©en onderzeeboot aan
do oppervlakte komen op ongeveer 600 meter
afstand. Onmiddellijk gaf de Duitsche com
mandant signalen, dat een boot gezonden
moest worden. Van tevoren had de „Medea"
reeds de twee roddingsbooten in gereedheid
gebracht. De heer Moerdijk ging met drie man
in een dq^r booten naar den onderzeeër, waarbij
zij de scheepspapieren medenamen, welke geen
twijfel lieten met betrekking tot de nationali
teit van het schip. De heer Moerdijk zag toen,
dat hij mot de „U 28" te doen had. De Duit
sche commandant keek de scheepspapieren
door en vroeg toen aan den heer Moerdijk van
waar zij kwamen en waarheen de reis was.
Na onderzoek merkte de Duitsche comman
dant op, dat de lading geheel naar Engeland
geconsigneerd was. Hij confereerde snel met
andere Duitschë officieren, die zich in den
uitkijktoren bevonden en zcide toen aan den
beer Moerdijk, dat de Medea" binnen vijf
minuten verlaten moest worden.
Daarop zeide een der Duitsche officieren iets
tot den commandant, die daarna tien minuten
tijd gaf voor het verlaten ven het schip.
Do heer Moerdijk vroeg, of die tien minuten
ingingen bij zijn terugkomst op het schip, het
welk door den commandant bevestigend werd
beantwoord. De heer Moerdijk verzocht verder
de Medea" te signaleeren, dat het schip bin
nen tien minuten verlaten moest worden, waar
aan gevolg werd gegeven. De boot van den beer
Moerdijk keerde toen terng naar 't schip,
hetwelk op ongeveer 300 meter afstand lag.
De boot aan stuurboordzijde werd ook snel
te water gelaten en binnen vijf minuten waren
alle 24 leden van de bemanning van de
„Medea'' in do booten opgenomen. De kapi
tein, die het schip het laatst verliet, riep uit,
dat er niemand achtergebleven was. Hij redde
ook het scheepsjournaal, wilde nog meer in
veiligheid brengen en vroeg den onderzeeër of
er nog tijd voor was. Men antwoordde hem
echter, dat do beide booten zich onmiddellijk
moesten verwijderen.
Allo 24 Nederlanders hadden alles verloren
en ontkwamen slechts in de kleeren, die zij
aan hadden; er kon overigens niets gered
worden.
Des morgens om 9 uur 20 was de Medea"
verlaten. De onderzeeër was gelegen tusschen
haar en do boot van bakboordzijde, en loste
toen zes schoten, klaarblijkelijk waren het
Dezo oorlog brengt ons vele verbazende dingen. We zien hier de oude
Kgypischo pyramiden in de zandwoestijn, maar het geheel verlevendigd door moderne
troepen. Waar in veel vroegere eeuwen zoo vaak krijg werd gevoerd, had. nu meer
dan honderd jaar rust geheerscht. Thans ziet men er legerirampen, dravende ruiters,
marcheerende troepen, tenten en legerwagens, kanonnon. Uit het verre Australië,
uit Engeland en Indië zijn hier soldaten bijeengebracht, die de Engelsche belangen
in het Nijlland moeten verdedigen.
begrijpelijkerwijze van ons land heett meester
gemaakt, weer aanstonds kunne verdwijnen.
De Duitsche bladen schijnen te meenen,
dat het in den grond boren van de „Medea"
meer rechtvaardiging behoeft dan de be
kende en ware feiten geven.
Althans de „Tagliche Rundschau" laat
zich uit Den Haag melden
„Bevestigd wordt dat de „Medea" voor
namelijk levensmiddelen aan boord had.
Maar in kalmer oordeelend© kringen wordt
aangenomen, dat het schip uitsluitend(
oorlogscontraband© a-an boord had, waar
door het risico geheel op rekening der
scheepseigenaars valt."
Een Reuter-bericht uit Londen meldt
In een hoofdartikel van de „Times"
wordt gezegdWij zijn overtuigd, dat de
Nederlanders den pijnlijken toestand, dio
door de aanvallen van Duitsche onderzeeërs
ontstond, met kalmte beschouwen, en dat
geen Duitsche provocatie in staat zal zijn
hen er toe te brengen, hunne waardigs en
voorzichtige verdediging hunner nationale
rechten te wijzigen.
projectielen van twaalfponders. Vier troffen
j de Medea" midscheeps, één raakte het
achterschip en één schot miste ondanks den
korten afstand.
Do „Medea" bleef eenigen tijd in dezelfde
houding. De bemanning keek er naar met ge
voelens, die gemakkelijk te gissen zijn.
Na drie kwartier kantelde het vaartuig en
was toen spoedig in de diepto verdwenen.
De onderzeeër nam de beide booten op
sleeptouw en voerde ze een kwartier lang mede
in do richting van Beachy Head, sneed daarop
do touwen door en verdween.
Do boot van Moerdijk zette koers in de
richting van Beachy Head. Do zee was ruw,
i de wind stak op en de boot kreeg water bin-
j nen. Alle inzittenden werden nat en het d uur-
do nog uren voor do Britsche torpedojager
I hen oppikte. De boot van Moerdijk was bet
eerst opgemerkt. Om half twee werden de
soh.ipbïéukelingen aan boord van bot oorlogs-
schip gebracht.
De kapitein van den torpedojager deed on
middellijk alle mooite om de andere boot op te
sporen, die door den kapitein van de „Medea'
bestuurd werd.
Na drie kwartier werd de tweede boot ge
vonden. Om half drie waren alle 24 veilig aan
Van 22 tot 29 Maart.
22 Maart: Naar het Rotterdamsch© stoom
schip „Zevenbergen", met maïs-
lading voor de Nederlandscho
regeering, worden op weg van
Londen naar Amsterdam, zonder
waarschuwing, door een vliegtuig
bommen geworpen, die het schip
evenwel niet raken.
Een Duitsche onderzeeër tor
pedeert het Engelsche stoomsohip
„Cairntorr" bij Beachy Head;
de bemanning gered.
De Franschen verliezen den
Gross- en Klein Rcichsackerkopf
in den Elzas, doch weten den
laatsten top te herwinnen.
De D'uitsohers verdrijven de
Russen uit Memel.
De vesting Przemysl capitu
leert en geeft zich aan de Russi
sche belegeraars over9 gene
raals, 2500 officieren, en 117.000
man krijgsgevangenen gemaakt.
23 Een Turksche afdeeling onder
bevel van den Duitschen gene
raal Von Trauraer bij het Suez-
kanaal teruggeslagen50 Turken
gesneuveld, terugtocht op Nakhl.
De Fransche generaal De la
Rue gesneuveld aan het westelijk
front in Frankrijk.
Drie Engelsche vliegers wer
pen bommen op de Hoboken-
werf te Antwerpen, waar onder
zeeërs gebouwd worden; een der
vliegers moet bij Vlissingen lan
den, en wordt hier ',-unternoerd.
In de westelijke Karpathen
ontwikkelt zich bij den Uszok-
pas een groot© veldslag.
De Zuid-Afrikaansche Volksraad
besluit op voorstel van Minister
Smuts met algemeen© stemmen
geen doodstraf over de rebellen
uit te spreken.
-Het Nederlandscho stoomschip
„Medea" (1235 ton) van de
„Kon. Ned. Stb. Mij." te Am
sterdam, geladen met stukgoede
ren voor Amsterdam en Londen,
bij Bevezier door den Duitschen
onderzeeër „U 28" in den grond
geschotenbemanning door
Britech vaartuig opgenomen.
Volgens mededeeling van de
Engelsche admiraliteit i? de Duit
sche onderzeeboot ,,U 29" in den
grond geboord en kwam de be
manning omvan Duitsche zijde
betwijfeld bericht.
Een Duitsch eskader beschiet
verschillende plaatsen aan de
Russische Oostzee-kust. ten zui
gen yap Libaiy
boord van den torpedojager. Natuurlijk had
tien zo het allen zeer koud en waren z© door
nat, maar do Engelsche officieren en matro
zen dede al hét mogelijke voor hen en ver
schaften hun onmiddellijk droge kleeren. Do
Britsch© commandant gaf den Nederlandschon
kapitein zijn c.igon kleeding.
Alle Nederlanders waren buitengewoon tevre
den over de goede behandeling, die zij aan
boord van den torpedojager hadden ondervon
den.
Om zeven uur 's avonds kwamen zij in de
haven van Dover aan.
De plaatselijke afdeeling van do Vereeniging
voor Schipbreukelingen verschafte nieuwe
kleedere7i aan de bemanning, die tijdelijk in
het tehuis voor zeelieden verblijft. Dé officie
ren logecren in bet hotel „Paris".
Do hartelijkheid der Engelschen monterde
de Nederlanders op. Zij betreurden érnstig het
verlies van hun schip, welks lading uit 16,000
kisten sinaasappelen bestond.
Do Nederlanders vertrekken morgen naar
Londen, met een aangename herinnering aan
de hier ondervonden vriendschap.
De „Maria".
De Holland Gulf Stoomvaart Co., eige
nares van de „Maria", die door de „Karls
ruhe" in den grond werd geboord op 21
September, tijdens een reis van Portland
naar Ierland met ©en lading tarwe, en welk
schip door een Engelsche firma was gechar
terd, heeft voor don Engelschen rechter
Vrijdag van de charterers een schade
vergoeding van 30.500 p.st. geëischt wegens
het verlies van het schip, op grond dat nieti
voldaan was aan den charterbrief en de
stoomboot niet tegen oorlogsrisico was ver
zekerd. De rechter stelde eiseheros in het ge
lijk. De verzekeringsplicht rustte op
degenen die het schip charterden. Zij
verzuimden dit, omdat zij meenden dat
de Duitschers niet het volkenrecht zouden
schenden door een neutraal schip mot geen
contrabandelading aan boord in den grond
te boren. Deze opvatting van de mogelijke
risico bleek echter onjuist. Maar do char
terers moeten hun verzuim nu boeten. Aan
de Nederlandsche reederij werd dus ©en
schadevergoeding van 24000 p. st. toege
wezen...
Een onderzeeër onüoopen.
Zondagmiddag, zoo wordt nit Rotterdam
geseind aan de „Telegraaf", ontwaarde
kapitein Fryatt, van de Harwich-boot
„Brussels", op weg zijnde naar Rotterdam,
ten Westen van 't Maaslichtschip, dat 'n
onderzeeboot in dezelfde richting voor hem
uit voer. Nader komende gaf de onderzeeër
't vlaggensignaal „stop onmiddellijk". De
kapitein, die dezer dagen met het stoom
schip „Wrexham", reeds een ontmoeting
met een onderzeeboot heeft gehad, gaf
terstond wederom order naar de machine
kamer, om uit alle macht te stoken,
zoodat het stoomschip' een vaart van circa
17 zeemijlen bereikte, terwijl hij tegelijker
tijd het vuur opende op den Duitschen
onderzeeër. Er werden ongeveer 30 scho
ten door de „Brussels" gelost, waarop de
onderzeeër dwars voor de boeg van het
schip heenvoer en onderdook, blijkbaar
met 't doel, een torpedo af te vuren.
Kapitein Fryatt gunde echter zijn aan
valler geen rust en volgde met het roer
nauwkeurig elke beweging van de ouder-
zeeboot, welker periscoop steeds zichtbaar
bleef. Thans waren de bakens verzot en
maakte het Engelsche handelsschip jacht
op de onderzeeboot. Plotseling voelden de
stokers in het stookruim een schok en
van den onderzeeër werd niets meer gezien.
Bij aankomst te Rotterdam haastte de kapitein
zich rapport van het gebeurde uit te brengen.
Ooggetuigen verklaarden mij, dat gedurende
de geheele vervolging de kapitein, die als
een der meest ervaronen van de maatschappij
bekend staat, volkomen kalm bleef.
Uit Rotterdam.
Het opbrengen van de „Batavier V" en d©
„Zaanstroom" is schrijft de „N. R. Ct."
voralsnog 'van geen invloed geweest op do be
weging in de haven. Het is zelfs de afgeloopen
week minder stil geweest dan de vorige twee.
Het aantal binnengekomen schepen bedroeg
toch Zaterdagmorgen 76, tegen verleden week
Zaterdagmorgen 65. Alle schepen kwamen vrij
wel op tijd aan. Alleen Woensdag was het woer
een heel slappe dag
Van de binnengekomen schepen waren er 30
Nederlandsche, 20 Engelsche, 19 Noorsche, 5
Zweedsche, 1 Amerikaansch en 1 uit Cuba.
De toevoer van graan vermindert langza
merhand. Do afgeloopen week kwamen slechts
6 schepen met graan de haven binnen. Dan
waren er 8 met een lading kolen, 5 met ka
toen, 3 met ijzererts, 2 met haring, 1 met
fosfaat, 1 met hout, 1 met steenen, 1 mot
aardappelen, 1 met grondnoten en 1 met ben
zine. Ook bracht een schip weer levensmidde
len voor de Belgen mode. De overige schepen
hadden stukgoederen aan boord.
Het aantal uitgevaren schepen bedroeg tot
Zaterdagmorgen 77, tegen verleden week 74,
Hiervan waren 33 Nederlandsche, 23 Engel
sche, 14 Noorsche, 5 Zweedsche, 1 Ameri
kaansch en 1 Deensch; 39 van de uitgevaren
schepen haddon stukgoederen als lading, de
overige 38 voorden ballast mede.
Met expeditie- en overlaad werk was er do
afgeloopen week nog al veel arbeid in de ha
ven.
Schip in den grond geboord.
LIVERPOOL. Het stoomschip „Vos-
ges" is aan de kust van Cornwall, vermoe
delijk door een onderzeeër, door granaat-
vuur in den grond geboord.
Een Fransch vlioger-oskader
werpt bommen boven Metz ©n
Straa'tsburgdo Duitschers wer
pen uit vliegtuigon bommen op
Calais.
De Franschen bezetten den
Hartmannsweilerkopf in de Vo
gezen.
Twee Zweedsche stoombooten,
„Vera" en „Jeanne", geladen
met rijst, door de Britsche douane
te Londen in beslag genomen.
Hot Engelsche stoomschip
„Delmira" (3459 ton), op weg
van Liverpool naar Boulogne, jn
den grond geboord door een Duit
schen onderzeeër; bemanning op
Wight aan land gezet.
In de Karpathen gaan de Russen
vooruit in de richting van Bart-
feld.
Het Engelsche stoomschip
„Vosges" bij Cornwall door een
Duitschen onderzeeër in den
grond geschoten; een man ge
dood. drie zwaar gewond, 30 man
gered.
Noch aan het westelijk, noch aan
het oostelijk oorlogsfront hadden
in de afgeloopen week ingrijpen
de posifie-wijzigingen plaats.
In de laatete week lagen de
krags-operaties aan de Darda
nellen stil.!