Bakkerij „De Zeeuw" - Breskens GESLOTEN j Haal nu Uw rijbrevêï ST. BAVO-KERMIS „DE SPAR" SCHIPPEj KafLóxdott Uati üa-ujte Tijdig bestellen aan bezorgers en in de winkels a.s. woensdag en zaterdag .REPARATIES KUNSTGEBITTEN wegens vaicanii© sneller, beter en goedkoper van 4 tot 11 oktober met nieuwe Opel Kadeii Rijschool „Succes" en Rijbewijzen-bureau Wij zijn met vakantie s.s. „ANNE" PAPTAARTEN BOEKBESPREKING De nieuwe Jan Mens Keuromnibus is uit: zal de overweldigende belangstel ling voor de eerste Jan Mens Omnibus - van 1957 - nog worden overtroffen? Van de in die eerste Omnibus bijeenge brachte romans „De Gouden Reael", „Koen" en „De witte vrouw" werden in enkele weken 220.000 exemplaren ver kocht. Dit bijna duizelingwekkende getal is slechts één keer overtroffen: in 1960 door A. M. de Jong Omnibus! De nieuwe Keuromnibus, met het stofomslag van Addie Horn en Helmut Salden, bevat opnieuw drie werken, waarin het verleden - en dan speciaal het Amsterdamse verleden - centraal staat. „Marleen" is de roman over de jeugd van een jong meisje in het Am sterdam van vóór de eerste wereldoor log. „De blinde Weerelt" is het tweede edel uit de Griet Manshande-tetralogie spelend in de oude Jordaan. In „Er wacht een haven" wekt Jan Mens de havenstaking van 1911 tot leven. Zelf heeft Jan Mens eens gezegd: „Het verleden trekt me zoals de klank van een draaiorgel mij trekt, die weg- schalt over het water. Ik buig me graag over oude stukken, een archief is voor mij een Dorado, men schenkt er klare wijn, tenminste; men tracht het!" Met een waarlijk imposant oeuvre heeft Jan Mens zijn bedoelingen - lec tuur van rang voor een breed publiek - waar gemaakt. In de naar aanleiding van zijn 65e verjaardag door de Uitge verij Kosmos uitgegeven bundel Vijf en zestig jaar Mens onder mensen overpeinzingen en ontboezeming en bij de vijf en zestigste verjaardag van Ja?i Mens" kwamen critici en gewone lezers geleidelijk van hun oprechte bewonde ring blijk geven. Jan Mens is geboren in 1897 in Am sterdam. Zijn vader verdronk toen Jan negen was. Jan's moeder ging uit wer ken. Het was voor Jan een tijd van ar moe. Maar zijn moeder kon goed ver tellen: daarmee voedde zij Jan's hon ger naar verbeelding en romantiek. In het boek, waar Jan zelf het meest van houdt, „Koen", opgenomen in de eerste Jan Mens Omnibus, verwerkte hij zijn jeugdherinneringen op bijzonder ont roerende wijze. Jan ging naar de Ambachtsschool en vandaar naar de meubelmakerij. Op zijn boekenkast staat nog de oude schaaf, waarmee hij zijn carrière be gon. In de avonden volgde hij lessen aan de tekenschool op de Wetering schans. Zijn liefde voor de beeldende kunsten bleef hij zijn leven lang trouw. Behalve geharnaste betogen voor het behoud van oude Amsterdamse schoon heden leverde hij een van de beste ro mans over Rembrandt: „Meester Rem brandt", dat in talloze landen werd ver taald. Van de meubelmakerij belandde Jan Mens in de biljartfabriek, waar hij 12 jaar werkzaam bleef. Hij trouwt, hij wordt vurig socialist. Hij leest veel. Hij bewondert Hamsun, Multatuli, Adema van Scheltema, hij bewondert de sociaal „bewogenen", de realistische schrijvers met een méér dan enkel realistische boodschap". In 1940 verschijnen drie boeken van zijn hand. Twee kinderboeken - „Vro lijke vrienden" werd later opgenomen in de AP-Jeugdserie - en „De Gouden Reael", het eerste deel van wat later de veelgelezen cyclus over Griet Mans hande zou worden, de kasteleinse uit de zeemanskroeg, waaraan het boek zijn titel ontleende. Jan Mens trof dit woord aan op een gevelsteen in een hoekhuis aan de Amsterdamse Zandhoek, waar de herberg „De Gouden Reael" nog al tijd is gevestigd. Dit wordt het sfeer- rijke boek van de oude huizen, drome rige bruggen, de boten en het water van de bijna afgesloten wereld van de westelijke eilanden en hun bewoners- „de eilanders". De schrijver pikt daar het verhaal over Griet op uit de mond va,n Hein de Boer, herbergier van „De Gouden Reael". In Den Helder stuit Jan op de naam Manshanden. Dan groeit snel het verhaal over haar leven en een stuk Amsterdams volksleven aan het eind van de negentiende eeuw, het ge liefkoosde tijdperk van de schrijver. In 1948 verscheen het vervolg, „De Blinde Weerelt" en in 1949 het derde boek „Het Goede Inzicht", spelend in het Amsterdam van het begin van deze eeuw. Tezamen vormde die de Griet- Manshandetrilogie, waarvan in korte tijd ruim 70.000 exemplaren werden verkocht. In 1957 voegde Mens er nog een vierde aan toe„God alleen d' eere", waarmee de levensbeschrijving van deze populaire Amsterdamse vrouw werd vol tooid. De vier romans werden nu ge bundeld tot de tetralogie „Griet Mans hande". In 1952 had de schrijver zijn kostelijke „sleutel" het licht doen zien met „Griet Manshande en haar gehei men". Ook in vertalingen werd Griet Manshande-cyclus een geweldig suc ces. Alleen in Duitsland al werden van „De Gouden Reael" en „De Blinde Wee relt" liefst 150.000 exemplaren ver kocht. „Meester Rembrandt", verlucht met prachtige reproducties van schilderijen, is misschien wel de knapst geschreven roman van Jan Mens, die wat kwaliteit betreft zelf nog steeds de eerste prijs geeft aan „Mensen zonder geld". Zijn Rembrandtboek bleef in het bui tenland niet onopgemerkt. Er versche nen vele vertalingen. Het strekt Jan Mens tot bijzondere eer, dat in het bui tenland zijn naam als schrijver van een kunstenaarsroman dikwijls in één adem genoemd wordt met Simon Vestdijk, die El Greco verbeeldde in „Het vijfde ze gel". In 1960 verscheen het thans in de Keuromnibus opgenomen „Marleen". Jan Mens vervolgde het leven van dit Amsterdams meisje in „Het heldere uur", waarin hij een portret van Mar leen als jonge vrouw geeft. Het ver scheen in 1962 en werd in 1964 nog ge volgd door een derde deel, „Het kleine verschil", waarmee tevens een nieuwe trilogie over een stuk Amsterdams le ven v/as ontstaan. In 1961 was als ABC-pocket nog ver schenen het charmante boekje „Lam pions der liefde", het verhaal van een 22-jarig kantoormeisje - aan de hand van dagboekfragmenten - wier moeder weduwe is. Er komt een jonge onder wijzer in huis en dan kunnen amoureu ze ontwikkelingen niet uitblijven. Even eens bij de Arbeiderspers verscheen als ABC-jeugdpocket in 1959 het kinder boek „De redders van Engelmond", waarin Jan Mens óók hommage wil brengen aan zijn geliefde Egmond, waar hij jaarlijks zijn vakantie doorbrengt. Want van buitenlandse reizen houdt Jan Mens niet zo bar veel. Hotelkost bevalt hem niet, „en je kan", vindt hij „in een vreemde taal nooit eens een lekker gesprek voeren". Wat Jan Mens nog steeds wel is: een verwoed terras- jeszitter en en fervent liefhebber an de zee. Wij noemden nog niet al de werken van Jan Mens. Overbodig te zeggen dat hij nog boordevol plannen zit. Maar met het oeuvre dat hij nu al op zijn naam heeft staan, kan hij zich gerust een bekend, bemind en vooral: gelezen schrijver noemen. Vrijwel het gehele werk van Jan Mens verscheen bij de uitgeverij Kos mos, op enkele kleinere werken na. Naast de Omnibussen bij de Arbeiders pers, verschenen ook enkele herdruk ken als Salamanders bij Querido: „De Gouden Reael", „Goud onder golven" en de onverwoestbare eersteling „Men sen zonder geld". De omvang van de Jan Mens Keur omnibus is 500 pagina's en de prijs is f 5,90. Het is een uitgave van de N.V. De Arbeiderspers, Amsterdam. LUCSEER, ^>1 I 'flT /^vrpPAT I Oranjeplein 6, Breskens P. V. Opdurp Br6Sk©nS I Nijverheidsstraat 5, Breskens. Tel. 819 van ii tot en met 19 oktober De winkel is tijdens de vakantie geopend Wij hebben plaats voor een allround dameskapster of aankomend kapster Dorpsstraat 52 - Breskens Telefoon (01172) 873 65X484^ Tf" Luxueus comfort in uw interieur. 4 Druktoetsen voor snelle UHF-stationskeuze. Volledig automatisch. Prachtige kast In licht mat noten of hoogglans macoré 1543.- Voor radio en televisie DORPSSTRAAT 83 BRESKENS TEL. Of 172 450 B.G.O. 687 drommels, waarom hebben jullie dit niet eerder verteld? ben ik dan de eni6e die niet ma6 weten, als eerste r stuurman, wil ik weten watje in 1 het ruim uitspookte, en wat pat fantastische verhaaltje over j wapensmokkel a l 0etreft...eh... nu komt het.

Krantenbank Zeeland

De Schakel | 1965 | | pagina 4