Van 30 augustus t.e.m. 12 september nel meisje wasmachine Voor de school Reclassering Fa. Smoor de Hulster hoopte goed met hen te mogen samen werken. Na de H. Mis nam de pastoor staande voor de communiebank de gelukwensen in ontvangst van de velen, die de plechtigheid bijwoonden. Daarna begaven familieleden, priesters en genodigden zich naar de kleuter school, waar een koffietafel werd aan geboden. Hier werd nog door verschil lende sprekers het woord gevoerd. Breskens Benoeming Per 1 sept. a.s. is als handwerkonder- wijzeres aan de Chr. Nat. school te Hoek en aan de Chr. lagere school te Hoek- Knol benoemd mej. C. M. L. de Winde te Breskens. Diefstal. Nabij het kantoor van de Prov. boot heeft de 15-jarige J. J. v. M. uit Vlissin- gen een bromfiets ontvreemd, die daar geparkeerd stond. Enkele geleende sleu tels van de Wegenwacht zijn hem ech ter noodlottig geworden. Toen v. M. met bromfiets en sleutels verdwenen bleek, werd onmiddellijk de gemeentepolitie van Vlissingen opge beld, daar vermoed werd dat hij met de boot was vertrokken. Inderdaad werd dit vermoeden bewaarheid. Van M. werd aangehouden en legde een bekentenis af. VISMIJN - BRESKENS Week van 15 t.e.m. 21 aug. 1965 16644 kg. 68 kg. 601 kg. 812 kg. 961 kg. 5582 kg. 11 kg. 45 kg. 93 kg. 120 kg. 2 kg. 100 kg. 24 kg. 551 kg. export garnalen pellerij garnalen bot schar schol tong griet tarbot rog kabeljauw makreel poon haai onverkochte vis WIELERSPORT OMLOOP VAN ZEEUWS-VLAANDEREN Zaterdag en zondag had het grote wielersport-evenement „De omloop van Z.-Vlaanderen" voor amateurs plaats. Hieraan namen vele prominente fi guren uit de wielersport deel. Zaterdag werd onder grote belangstel ling gestart voor de eerste étappe Ter- neuzenTerneuzen, 165 km., waarvan de uitslag was als volgt: 1. Janus van Breugel, Zwijndrecht 4.05.00, met bonificatie 4.04.00; 2. Jan Fransen, Halfweg; 3. Dies Kosten. Ka- pelle; 4. Henk Peters, Heemstede; 5. Ni co Lute, 's-Gravenland6. J. Krul; 7. Jan Boode, Nijverdal; 8. Cor Leunis, Amsterdam; 9. A. Drop, Vlaardingen: 10. Malcolm Powel, Australië. De ploegentijdrit TerneuzenOost- burg gaf als uitslag te zien: 1. Stadsblad Breda; 2. Breda Bier; 3. Caballero; 4. Deco N.V.; 5. Beck's Bier. De 2e étappe OostburgOostburg, 120 km., gaf het volgende resultaat te zien. 1. Frank Ouwerkerk, R'dam 2.55.10, met bonificatie 2.54.10; 2. Adrie Drop: 3. Dies Kosten; 4. H. den Hartog, Utrecht; 5. M. Maes; 6. Piet Cooremans. Breda; 7. Nico Lute; 8. Henk Peters; 9 H. Broekmans; 10. Jan Krul. Alg. eindklassement: 1. Dies Kosten, Kapelle 6.59.12; 2. Adrie Drop, Vlaardin gen; 3. Nico Lute, 's-Gravenland; 4. Henk Peters, Heemstede; 5. Jan Krul; 6. K. Broekmans: 7. Fred van Lachterop, Amsterdam; 8. Jan Boode, Nijverdal; 9. Cor Leunis, Amsterdam: 10. Malcolm Powel, Australië. 0 Wieier successen van onze renners. Te Terneuzen en Oostburg werden af gelopen weekend afwachtingskoersen georganiseerd, waaraan ook onze ren ners deelnamen. In beide plaatsen werd zeer hard gefietst, waardoor ver schillende renners nog al eens de staart van het peloton moesten opzoeken, om een beetje op adem te komen. In Terneuzen kwamen onze renners een beetje laat op toeren en misten daardoor de goede ontsnapping. Tegen het einde hadden ze zich hersteld en wonnen ook nu de sprint van het pelo ton. Henk werd 9e en Jan 10e. Evertse werd 'hier winnaar. In Oostburg scheen het van het be gin af goed te gaan. Henk liet enkele mooie sprongen zien en Jan sleurde enkele malen hard aan de groep, maar op de helft van de wedstrijd kwamen ze toch weer in moeilijkheden. Henk moest zich zelfs uit een kopgroep, waar hij net naar toe was gesprongen, laten terug zakken. Tegen het einde had Jan zich enigszins hersteld ,maar Henk kwam er niet meer door heen. Jan werd nog 14e. Henk werd niet geklasseerd. Sjaak Beun, die prachtig is terug gekomen en vooral dit weekend zeer goed reed, werd winnaar. Geen -parperen mantel maar 2e mijl in niemandsland Nog omstreeks de eeuwwisseling ver zuchtte de Britse schrijver Oscar Wilde uit eigen ervaring: „Wanneer 's mans straftijd voorbij is, laat de maatschap pij hem aan zichzelf over, dat wil zeg gen dat zij hem in de steek laat juist op het ogenblik, wanneer haar hoogste plicht jegens hem begint". Ruim een halve eeuw later - en ze ker in Nederland - is dat al lang niet meer zo: vrijwel iedereen die een tijd lang door de maatschappij uit haar midden is verbannen, wordt het moge lijk gemaakt te „reclasseren", hetgeen - naar mijn gevoel - eigenlijk een ouderwets woord is. Het heeft te veel te maken met „klasse". De bredere aanpak van het reclasse- ringswerk stamt dan ook uit een tijd, waarin bijvoorbeeld woorden als „klas senstrijd" en „klassenjustitie" nog ge laden betekenissen hadden. In 1910, toen hier in Nederland het centraal college van reclassering werd opgericht, kwamen naar de opvatting van de „be tere standen" misdadigers voorname lijk voort uit de laagste klassen van de bevolking. Het is natuurlijk waar, dat men daarin - gedreven door armoede - gemakkelijker tot kleine diefstal over ging dan in de rijen der beter gesitu eerden, waarin overigens geheel andere vergrijpen voorkwamen, bijvoorbeeld grote vermogensdelicten. Niet zelden werden deze met de mantel der liefde bedekt, maar soms verwekte een ver grijp een dusdanig schandaal, dat het saamhorigheidsgevoel van de klasse het liet afweten. In Engeland is Oscar Wil de daarvan het slachtoffer geworden, ofschoon hij een delict had gepleegd, waaraan tegenwoordig in Engeland iedereen zal proberen stilzwijgend voor bij te gaan, en dat in Nederland zelfs niet eens een delict héét. Wilde werd om zijn „anders zijn" tot twee jaar dwangarbeid veroordeeld. Tijdens zijn zeer zware tijd in de ge vangenis van Reading schreef hij een beroemd geworden gedicht (Ballad of Reading Gaol), waarmee hij zich als dichter prachtig bevestigde. Maar als briljante figuur uit de society had hij afgedaan. Hij werd inderdaad gede classeerd en na zijn vrijlating leefde hij - tamelijk aan de zelfkant - een eenzaam en afgezonderd leven in Frankrijk. Wilde's maatschappij had volkomen gefaald. Het is tegenwoordig nog wel mogelijk, dat bepaalde kringen iemand zó diep of zó ver verstoten, dat hij zich moet aanpassen aan een ander milieu, maar het woord „klasse" komt in zo'n ver haal niet meer voor. Doorgaans kan iedere veroordeelde, die met zijn „re classering" meewerkt, elders een plaats vinden in die sociale laag, waarin hij krachtens zijn capaciteiten altijd al het best op zijn plaats was. Hij wordt, al of niet door middel van het appa raat der reclassering, op de een of an dere wijze „ge-re-socialiseerd", dat wil ceggen, dat hij opnieuw in de maat schappij wordt ingepast. „Reclassering", zo staat er, „is zede lijke en maatschappelijke verheffing van personen, die een strafbaar feit hebben gepleegd, teneinde herhaling te voorkomen. Zij wordt onder toezicht van rijksorganen uitgeoefend door op zekere voorwaarden als reclasserings- instelling erkende verenigingen, welke dan subsidie genieten. Zij treden op vóór de veroordeling ter voorlichting van de rechter, tijdens de straf door celbezoek en door toezicht en bijstand bij voorwaardelijke veroordeling en in vrijheidstelling, alsmede na straf door hulp". Dat „reclassering" wordt genoemd: „zedelijke verheffing", daarmee kan men het wel eens zijn. Anders is het gesteld met de „maatschappelijke ver heffing". Waarschijnlijk werd bij de formulering van deze zin aangenomen, dat een veroordeelde min of meer auto matisch zou zijn gedaald op de maat schappelijke ladder. In vele gevallen is dat natuurlijk wel zo - wie eenmaal steelt is altijd een dief, zo wil het ge makzuchtige spreekwoord het - maar aan de andere kant worden bijvoorbeeld „dronken brokkenmakers" tamelijk ge makkelijk op hun sociale trede her steld: niet alle mensen wegen een be paalde „misdaad" gelijkelijk zwaar. Maar wat voornamer is: de straf heeft niet tot vooropgezet doel iemand maat schappelijk te verlagen. Integendeel: de straf is in feite een vóórstuk van de re socialisatie. Reeds vóór, maar ook tij dens en niet minder na de straftijd wordt getracht de verstoring in de re latie tussen de betrokkene en de maat schappij op te heffen. Dat klinkt misschien een beetje droog maar in deze weinige woorden ligt een moeizaam gegroeid inzicht samenge perst. Vroeger immers beschouwde men een „misdadiger" doorgaans als iemand, die slechts op zijn plaats was in de „onderwereld" en die in een maat schappij van burgers kortweg de bena ming „boef" had. iemand die alleen door angst voor nieuwe straf misschien zou kunnen worden weerhouden van recidive. In onze tijd zijn de bevoegden een geheel andere mening toegedaan. Ie mand, die zich tegen de wet keert, wil men het liefst zien als een „maatschap pelijk ziektegeval", dat wil zeggen als iemand, die niet in een gezonde ver houding staat tot de maatschappij. Het spreekwoord dat zegt „De gelegen heid schept de dief" kwam al aardig dicht bij deze moderne opvatting. In het eigentijdse jargon zou men dit spreek woord kunnen vertalen met: de om standigheden vormen de boosdoener (hetgeen als ironisch woord veel men selijker klinkt dan „misdadiger"). In deze opvatting liggen de omstandighe den niet alleen binnen hemzelf, maar ook buiten hem, dus in de omringende maatschappij. Dis-harmonie in het spel tussen de structuur van de betrokkene en de structuur van zijn omgeving heb ben hem in de positie van boosdoener gesteld; in zijn conflictsituatie hadden binnen- en buitenwereld beide een aan deel. In deze opvatting neemt „de maat schappij" dus als vanzelf een deel van de schuld op zich. Dat is ook juist. Geen enkele maatschappij immers vermag ooit zo ideaal te zijn, dat vergrijpen te gen de wet niet meer zullen voorkomen. Een maatschappij kan nooit meer dan een ideaal benaderen en elk lid van die maatschappij, elke „gewone burger", kan in feite ook nooit meer dan dat. Tussen wat hij persoonlijk „eigenlijk" wenselijk acht en wat hem persoonlijk slechts mogelijk is, ligt een stuk nie mandsland. Het is In dat stuk nie mandsland, dat elke burger faalt ten opzichte van zijn medemens. Het ge voel, dat wij als burger tekort schieten en onmachtig zijn een volmaakt mens beeld te bereiken, is overigens al véél meer dan een zeer groot aantal men sen op kan brengen. Zoiets mag kort voor de Nationale Reclasseringsdag wel eens gezegd worden. Op zichzelf kan men het wel heel nut tig vinden, dat er iets wordt gedaan voor mensen, die tegen de lamp van de wet zijn gelopen. Dat mag dan best een gulden uit eigen zak waard zijn. Maar: zo'n gulden is méér waard als men daarbij beseft, dat hij rinkelt in zijn persoonlijke niemandsland, in dat ge heime stuk van onszelf, waarin wij zo nu en dan braaf jesdoende weten dat we tekort schieten. Al weten we dan niet altijd waar of hoe we dat doen. Het is natuurlijk niet zo dat ieder vergrijp begaan door een ander ons zelf kan worden aangerekend. Als ie mand in een dwangsituatie een aanslag pleegt op een staatshoofd, kan dat mis schien wel door psychiaters worden ver klaard uit invloeden in zijn naaste om geving op die dader. Bijvoorbeeld door frustraties, veroorzaakt door het egoïs tische optreden van zijn moeder. De rest van de natie is dan uiteraard vrij van enige schuld. Dat wil zeggen: van schuld in dat speciale geval. Daarbij is het verre van ondenkbaar, dat wij dan weer in onze naaste omgeving veroor zakers kunnen zijn van spanningen, die medemensen tot kruimeldieven of ko ningsmoordenaars of verkeersovertre- ders maken. Kortom: door zelf het ver keerde te doen, kunnen wij stimuleren dat anderen het nog verkeerdere niet meer kunnen laten. Als u dat allemaal vaag vindt en een beetje ethisch, dan hebt u gelijk. „Wie werkt maakt fouten", zegt een derde spreekwoord. In deze maatschappij werken we met elkaar en maken we met elkaar fouten. Sommige fouten sta pelen zich dusdanig op, dat één van ons „correctie" behoeft, om het maar zacht zinnig te zeggen. Die correcties tezamen kosten veel geld en het is niet te ver onderstellen dat daaraan ooit een ein de zal komen. Dat is jammer, maar van meer belang is, dat wij met elkaar de maatschappij dichter naar een ide aal willen voeren. En spiegelt de maat schappij zich niet in de wijze, waarop zij haar ontspoorden corrigeert? Onze maatschappij tendeert steeds meer naar geduld en begrip en naar wat te lezen staat bij Mattheüs, n.l. dat de zon opgaat „over boozen en goeden" en dat het „regent over rechtvaardigen en onrechtvaardigen" en voorts: „en zoo wie u zal dwingen ééne mijl te gaan, ga met hem twee mijlen". In deze laat ste zin vooral is het wezen van het ouderwetse woord reclassering zeer klassiek en toch modern vervat. „En zoo iemand met u rechten wil, en uwen rok nemen, laat hem ook den mantel", staat er eveneens. In zekere zin geeft u een deel van die mantel, wanneer u 'n gulden in de bus werpt. Dat is een daad van begripvol burgerschap. Overigens: wie een „gecorrigeerde" naast zich krijgt, kan zijn burgerschap duidelijk bewijzen door met die geresocialiseerde mens twee mijlen mee te gaan. Want met geld alleen gaat het niet. In de omgang van burger tot burger, van nog „onbesproken" mens tot wie „gefaald" heeft, gaat het om de erkenning van schuld over en weer. Dat houdt in, dat de gefaalde er met het ondergaan van zijn straf niet af is. In de erkenning van zijn eigen schuld ligt het begin van zijn resocialisatie. Maar: die erkenning kan hij alleen kwijt aan hem, die twee mijl naast hem gaat onder dezelfde zon en in dezelfde regen. Oscar Wilde, die het weten kon, heeft gezegd: „Al moest ik de bedelzak en de lompenmantel van de uitgeschudde ar moede dragen, zo lang ik vrij ben van alle wrok, hardheid en haat, zou ik in staat zijn het leven met veel groter ge rustheid en vertrouwen in het gezicht te zien dan wanneer ik in purper en fijn linnen gekleed zou zijn en de ziel binnen in mij zou krank zijn van haat" Helaas waren zijn oude vrienden niet in staat die weg met hem tegaan. Zij waren niet zozeer bang voor hem, maar bang voor zichzelf. Zij hadden niet de moed die tweede mijl te gaan in het niemandsland, waarop men de „bespro kene" in zichzelf ontmoet. Max Dendermonde. KERKDIENSTEN Vrij Evang. Gemeente Breskens, 9 uur, Ds. Praas 6.30 uur, Ds. v. d. Molen, afscheid Nieuwvliet, 10.30 uur, Ds. Praas Cadzand, 9 uur, Ds. v. d. Molen Retranchement, 10.30 uur, Ds. v. d. Molen Geref. Kerk, Breskens 10 uur, leesdienst 3 uur, Ds. Slingenberg, Goes Evang. Luth. Gemeente Groede, 9.30 uur, Ds. Bartlema R.K. Parochie H. Barbara te Breskens Zondag 29 aug. 12e na Pinksteren H. Mis 7 en 10.30 uur. Hoogmis 8.30 uur In de week H. Mis 7.30 uur Dinsdag feest van Maria middelares Woensdag gezinsmis 19 uur Vrijdag, eerste vrijdag van de maand, avondmis 19 uur Zaterdag 11 uur, huwelijksmis. Lof 19 uur Zondagsdienst doktoren. (Van 's zaterdagsmiddags 12 uur t^jn. 's m aan dagsmorgens 8 uur) Breskens, Groede, Schoondijke Dr. Jansen, Groedie, tel. 01171 - 366. Cadzand-Retranchement-Sluis- Zuidzande: Dr. Beck, Zuidzande, tel. (01170) 24 24 Oostburg-Aardenburg-Eede Dr. Loose, Oostburg, tel. 01170-2121 Zondagsdienst dierenartsen H. van de Vijver, IJzendiJke, tel. (01178) 388, b.g.g. (01152) 232. Spreekuur Maatschappelijk Werk Gedurende de maanden juli en Aug., bij dringende zaken, 's avonds tussen 6 en 7 uur tel. (01173) 338. gaat er een melkslijter met vakantie, dus dan komt er een door de straat met de bel. In de Bloemenwijk afhalen aan de Van Zuijenstraat vanaf 7.45 - 8 uur. De melkslijters van Breskens: Boorsma Overbeeke Van Opdurp Lohman Gevraagd, wegens huwelijk, Goed loon. Hotel VALK, Breskens. Huur nieuwe televisie met ALLE pro gramma's voor een gering bedrag per maand. Geen vooruitbetaling. Altijd recht van koop. Vandaag besteld, mor gen bij U thuis! Bel (ook 'savonds) M'burg - 3973 of Goes - 5397 of Zierik- zee - 2540 of Axel - 338 of Sluis - 277. Te koop: electrische „Erres", met houten kuip. F. P. VERDUIJN, Dorpsstraat 45, Breskens. Huur een KOET .KAST voor f 12,75 per maand zonder vooruitbetaling, met recht van koop. Vandaag besteld, mor gen bij U thuis. Bel óók 's avonds) Vlissingen 4410 - Goes 5397 - Zierikzee 2540 - Axel 338 of Sluis 277. Agenda's Vulpennen Vulpotloden Ballpennen Driehoeken Linialen Patroonboeken Plakkaatverf Panda- en Wasco krijt Kleurpotloden School-etui's, enz. Dorpsstraat 10 Breskens

Krantenbank Zeeland

De Schakel | 1965 | | pagina 3