UIT DE KENT COLLECTIE
Aanzien
doet
gedenken
De KLM in 1962.
Land- en Tuinbouw
De hel van Noord-Afrika
Zorg dai je er bij komi
„DE SCHAKEL", Dorpsstr., Breskens
UTRECHTSE VOORJAARSBEURS 1963
MET STERK INDUSTRIEEL ACCENT.
Op de voorjaarsbeurs 1963, welke van
11 tot en met 19 maart, (zondag ge
sloten) te Utrecht zal worden gehou
den, zal wederom het zwaartepunt
liggen op vier grote industriële
sectoren en wel: Scheepsbouw, scheep
vaart en toeleveringsmaterialen, hy-
drauliek, pneumatiek en toelevering,
zware electrotechniek en algemene
machinebouw, machines en gereed
schappen voor de metaalbewerking.
De atdeling scheepsbouw, scheepvaart
en toeleveringsbedrijven, waarvan de
Utrechtse beurs een der toonaangeven
de beurzen van West-Europa is, zal op
nieuw zijn uitgebreid en volgens de
verwachtingen op binnen- en buiten
terreinen een 10.000 m2 omvatten.
Meer dan zestig firma's uit binnen- en
buitenland (waaronder een Noorse
collectieve inzending), zullen de nieuw
ste machines en apparaten tonen op het
gebied van voortstuwing en navigatie.
Annex aan deze afdeling manifesteert
wederom, maar sinds 1961 opnieuw uit
gebreid, de „Gieterijstraat", een zes
tiental Nederlandse gieterijen, die aldus
samengegroepeerd een vrijwel complete
indruk kunnen verschaffen van het
Nederlanse .potentieel op dit gebied.
De inzendingen op het gebied van
hydrauliek en pneumatiek, die bij vo
rige beurzen verspreid in andere hallen
waren ondergebracht, zijn thans sa
mengevoegd tot één uitgebreide, die
mede door belangrijke buitenlandse in
zendingen, waaronder een colectieve
Britse - zeer representatief mag worden
genoemd voor hetgeen Europa cp dit
gebied op het ogenblik te bieden heeft.
De afdelingen zware electrotechniek
en de algemene machinebouw, die dit
maal een 8000 m2 zullen omvatten en
in de grootste hal (Bemhardhal) van
deze industriële expositie zijn onderge
bracht, zullen meer dan 200 firma's uit
binnen- en buitenland de nieuwste
machinerieën en apparaten tonen voor
industrieel gebruik.
In deze hal is ook ondergebracht een
massale collectieve inzending van N.
Amerika van ruim 2000 m2. De Utrecht
se Jaarbeurs prijst zich gelukkig in het
Noordamerikaanse streven naar een
exportexpansie op de Europese markt,
als eerste beurs te zijn uitverkoren voor
deze kolossale show van machines en
apparaten.
In de Margriethal, tot slot, staan de
machines en gereedschappen voor de
metaalbewerking gegroepeerd, met op
nieuw vele internationale inzendingen
van formaat.
Behalve de reeds genoemde Ameri
kaanse, Britse en Noorse collectieve
deelnemingen, hebben nog vele andere
landen hun deelname aan deze Voor
jaarsbeurs toegezegd, o.m. Zweden, Hon
garije, Tsjeehoslowakije, Finland, Italië
en België.
Alle technische sectoren, die zoals
gebruikelijk op de terreinen van de
Croeselaan staan samen gegroepeerd,
zullen ruim 40.000 m2 omvatten.
Ongeveer 25.000 m2 zal voorts nog
In beslag worden genomen door de ge
bruikelijke programma's van gebruiks
goederen. Daarvan staan de sectoren
electrische huishoudelijke goederen, ver
lichtingsartikelen, niet-electrische kook-
en verwarmingsartikelen in de Juliana-
hal op de Croeselaan, terwijl in de Vre-
denburggebouwen, zoals gebruikelijk,
o.m. de afdelingen tassen, koffers en
lederwaren, baby- en kleuterartikelen,
horl.ges, uurwerken en byouterieen,
luxe huishoudelijke gebruiksgoederen,
glas, aardewerk en porcelein, kunstnij
verheid en speelgoederen zijn onderge
bracht. Van deze afdelingen zijn de
laatste tijd, voornamelijk door deelne
ming van de belangrijkste Nederlandse
industrieën, de huishoudelijke gebruiks
goederen, glas, aardewerk, porcelein, be
stekartikelen, kunstnijverheid en de
leerartikelen tot toonaangevende en
complete manifestaties uitgegroeid.
Met deze belangwekkende Voorjaars
beurs belooft Utrecht in de rij van
algemene internationale beurzen in '63
het eerste evenement te zijn van groot
formaat.
Ook 1962 is - evenals 1961 - voor de
KLM een moeilijk jaar geweest. Was in
1961 tengevolge van de overgang van
de oude naar de nieuwe vliegtechniek
een te grote ruimte ontstaan tussen
vraag en aanbod, in 1962 is, ondanks
een stijging van het aantal vervoerde
passagiers met 5 pCt., deze ruimte nau
welijks kleiner gewerden. Hierbij kwam
dat ditmaal vooral het vracht- en post
vervoer bij de verwachte groei achter
bleef en slechts met resp. 4 en 3 pCt.
steeg.
De tonkilometer-productie was in
1962 naar schatting 9 pCt. hoger dan
het jaar daarvoor en bedreig 832.000.000
tonkms tegenover 762.700.000 in. 1961.
De totale tonkilometer-verkoop be
droeg 406.000.000, d.i. 2 pCt. meer dan
in 1961 met 398.600.000. De beladings
graad nam dan ook slechts tce met 0.2
pCt. tot 55.8 pCt.
Het aantal verkochte tonkilometers
passage steeg in 1962 met 2 pCt. tot
262.300.000. De hoeveelheid vracht in
tonkms. gemeten was eveneens 2 pCt.
hoger (128.900.000), terwijl het pestver-
voer met 1 pCt. terugliep tot 14.800.000
tonkms.
Het aantal chartervluchten bedroeg
in 1962 ongeveer 1440 tegen 1370 in '61.
Hieronder waren 1228 passagiers- en
212 vrachtvluchten. Gemiddeld werden
per dag bijna vier chartervluchten uit
gevoerd.
Het aantal in 1962 vervoerde passa
giers was 1.465.000, d.i. 5 pCt. meer dan
in het voorafgaande jaar toen er
1.398.000 passagiers werden vervoerd. De
hoeveelhe'd vracht en post bedroeg
resp. 46.700.000 (pl. 4 pCt.) en 4.090.000
kg. (pl. 3 pCt.).
Voor de vluchtuitvoering op haar
233.000 km lange luchtnet, dat 104 ste
den in 68 landen bestrijkt, beschikt de
KLM over een luchtvloot van 70 vlieg
tuigen. Hieronder bevinden zich der
tien DC-8 straalvliegtuigen, elf Lock
heed Electra ü's en negen Vickers Vis
count schroef turbine vliegtuigen en
voorts een aantal vliegtuigen met zui-
germotoren zoals de DC-7C, de DC-6 en
de Convair-340.
In de loop van het jaar werden 12
vliegtuigen verkocht, t.w. een De Havil-
land Dominie, twee Super Constella
tions L-1049H, twee Super Constella
tions L-1049H (vrachtvliegtuigen),twee
Constellati'.ns L-749A, twee Douglas
DC-7C, twee Douglas DC-3 en een Dou
glas DC-6. Een Douglas DC-6B, zeven
Constellations L-749A en vijftien Super
Constellations L-1049E|G staan buiten
dienst.
In het luchtnet werden in 1962 slechts
enige geringe wijzigingen aangebracht.
Een nieuwe lijn Amsterdam-Dubrovnik
in Joegoslavië werd geopend, terwijl ook
een vrachtdienst tussen Amsterdam en
Manchester tot stand kwam. Voorts
werden de DC-8 straalvliegtuigen inge
zet op de lijnen naar Zuid-Amerika en
Zuid-Afrika, zodat thans alle elf grote
intercontinentale KLM-lijnen met de
snelle DC-8 straalvliegtuigen worden
bevlogen.
Een bijzondere vermelding verdient
de luchtbrug, welke de KLM van aug.
tot medio nov. tussen Nieuw Guinea en
Nederland heeft onderhouden t.b.v. de
repatriëring van Nederlandse burgers
en militairen. In deze drie en een halve
maand heeft de KLM op lijndiensten en
op 74 chartervluchten 13.400 Nederlan
ders naar Nederland teruggebracht.
In het begin van 1962 kwam een sa
menwerking tot stand tussen de Philip
pine Airltnes (PAL) en de KLM, waar
bij een van de KLM gecharterde DC-3
vliegtuigen op de dienst Manilla-San
Francisco werd ingezet.
Eind november waren er bij de KLM
16.850 personen in dienst tegen 18.065
per 31 dec. 1961.
Een nieuwe veelbelovende brouwgerst.
In de Rassenlijst 1962 ls opgenomen
het nieuwe brouwgerstras Cambrinus.
Deze brouwgerst is in de eerste plaats
geschikt voor het Zuid-Westen, waar
dit ras in 1962 fantastische opbreng
sten heeft gegeven (hoogste opbrengst
7,050 kg. per ha.).
Doch niet alleen dit jaar, ook in alle
jaren van beproeving gaf genoemd ras
belangrijk hogere opbrengsten dan de
bestaande brouwgerstrassen (5 pCt. en
hoger), terwijl de brouwkwaliteit, zowel
in de proefmouterij als op praktijk
schaal, goed is. Kenmerken zijn: Zeer
hoge opbrengsten, vooral in het zuid
westelijk zeekleigebied.
Zeer vlotte voorjaarsontwikkeling met
goede grondbedekking. Weinig gevoelig
voor slechte struktuur. Stro kort en
veerkrachtig. Mag niet teveel stikstof
hebben. Lange aar en grote, goed ge
vulde korrel met zeer weinig tweede
soort. Kortom een belangrijke aanwinst
voor het brouwgerstsortiment.
KUNSTMEST
Over de beste tijd van kali strooien op
grasland wordt de laatste tijd nogal wat
geschreven. Vooral als het grondonder
zoek vrij zware giften aanwijst, bijv.
160 kg. zuivere kali, is de boer vaak
bang om deze gift geheel in het voor
jaar te strooien is verband met kop-
ziektegevaar.
Nu is deze angst ongegrond. Want de
op basis van grondonderzoek geadvi
seerde giften zijn volstrekt niet gevaar
lijk, daarentegen zijn ze noodzakelijk
om een goede opbrengst te verkrijgen en
een snelle begingroei in het voorjaar.
Het is ook heel goed mogelijk deze
giften thans voor de winter te geven,
als de grond niet bevroren of te nat is.
Naast de arbeidsbesparing in net voor
jaar geeft dit het voordeel dat de
kans op vorstschade geringer wordt.
Tijdens een kale vorst verdwijnen n.l.
de goede grassen, vooral op die percelen
die slechte kalitoestanden hebben. Óp
de lichte zandgronden is deze decem-
berbemesting niet aan te raden, hier
kan men beter tot februari wachten.
Ook zonder grondonderzoek is be
kend dat de percelen ver van huis
(hooilanden) een vrij zware fosfaat- en
kalibemesting nodig hebben. Slakke-
meel en kainiet gemengd vormen een
zeer goede bemesting juist in deze tijd
van het jaar.
KERKDIENSTEN
Zondag 6 januari
Ned. Herv. Kerk
Breskcns, IO uur, Ds Spaans
Voorb. H. Avondmaal
Geref. Kerk, Breskrns.
io en 3 uur, Ds. Coumou, Haarlem
Evang. Luth. Gemeente
9,30 uur, Da. Stol, Wildervank
Vrij Evang, Gemeente
H Avondmaal
Brcskcns, 10 uur, Ds. v. d. Molen
Cadzand, 9 uur, Ds. Praas
Nieuwvliet, 10,30 uur, Ds. Praas
Retranehement, 2,30 .ur, Ds. v d. Molen
K.K. Parochie H. iiarbaia te Bieskens
Zondag 6 januari
Feest van Drie Koningen
H. Mis om 8 uur. Hoogmis om io uur.
Lof om 14,30 uur
In de week H. Mis om 7,30 uur
Woensdag, Avondmis om 19 uur.
Zaterdag om 19 uur Lof.
VERLOVINGSKAARTJES
Firma SMOOR DE HULSTER
„CASINO'-BIOSCOOP - BRESKENS
Zaterdag 5 januari om 8 uur, John Mills en Anthony Quale in
het spannende verhaal uit de tweede wereldoorlog
Hun bestemming was Alexandrië, maar er
hen en hun doel.
een woestijn tussen
Toegang 14 jaar.
Zondag 6 januari om 4 en 8 uur, de populaire komiek Norman
Wisdom in zijn dolle klucht
Norman als de gekste, domste matroos, die ooit bij de marine heeft
gediend. Toegang alle leeftijden.
is een spreekwoord
dat nooit verouderd.
Breng dus Uw zaak
geregeld door een
advertentie onder de
aandacht van het
publiek.
Wij lichten U gaarne in over onze speciale tarieven.
"c vptp