CORSETTEN J RAPPORT VAN DE JURY ANNE'S GEHEIM dejchakel Al G NIEUWS BLAD ALG. NIEUWS BLAD VOOR WEST ZEEUWS-VLAANDEREN r~ ióe Jaargang - Nr. 884 Vrijdag 31 Aug. 1962 Verschijnt iedere rrijdag A bonnementsprijs t 1,25 p. kw.; franco p. post f1,50 Prijs der advertenties 10 ct. per m.m.; bij abonn. korting Advertenties m. brieven onder nr. of bij ons te bevragen 10 ct. extra Telefoon (01172) 429 DRUKKERS-UITGEVERS' F» SMOOR DE HULSTER - DORPSSTRAAT 10 - BRESKENS - TEL.*»» - GIRO 358296 bestaande uit de heren Van Poppel, Schellekens en Willemen, betreffende de beoordeling van het bloemencorso ter gelegen heid van de gehouden Visserijfeesten op 15, 16, 18 en 19 Aug. 1962 te Breskens. Hieronder volgt dan hun verslag: Bij aankomst in Breskens werd ons medegedeeld, dat niet alle kleuren ver krijgbaar waren geweest, die waren ge pland. De factor „kleur", in een gebeu ren als dit zo belangrijk, kon om die reden niet aan die critiek worden on derworpen als door de jury wenselijk werd geacht. De nadruk zou daardoor bij de beoordeling meer komen te lig gen op idee, vormgeving en afwerking. De stoet die wij te zien hebben ge kregen als geheel genomen, viel op door oorspronkelijkheid, durf, variatie, le vendigheid en niet in 't minst ook door de zeer verzorgde afwerking van de on derdelen. Het was een fleurig en boeiend schouwspel zoals men de praalwagens op zich toe zag komen, waardoor terecht spontaan applaus werd uitgelokt bij het publiek. De bloemenpracht, de harmo nie ën, de bevlagde straten, de welwil lende medewerking van de zon en de tegen de blauwe lucht zeilende wolken, dat alles maakte het corso tot een fees- lijk gebeuren; de organisatoren hebben op deze dag veler dank verdiend. Commentaar bij de afzonderlijke wa gens, in de volgorde van het program maboek 1. De garnalenkoningin: Het is niet de taak van de jury een oordeel uit te spreken over de koningin. Maar misschien wilt U ons toestaan op te merken, dat het gevolg van hare majesteit tdch wel erg klein was. Is het niet mogelijk de koningin te omrin gen met notabelen uit de visserijwereld, vertegenwoordigers uit het gemeente bestuur, onderwijs, middenstand, ver enigingsleven? Dus nog enkele luxe sleeë n er achter met hoog gezelschap, boeketten op de auto's. Nu was de ko ningin wat eenzaam, dachten we, hoe wel niet alleen. 2. Visfantasie: De combinatie van de woorden „vis" en „fantasie" is in een bloemencorso bij een visserijfeest volkomen op z'n plaats. De volgorde kon in dit geval misschien ook worden omgekeerd: fantasie-vis. Want de fantasie zat inderdaad in de vis; deze was dan ook zeer geslaagd en deed het prachtig. Voor dit werkstuk had de jury veel lof. De vis was met het overige deel van de wagen ver bonden door de tuien en bovendien aan weerskanten door een onversierd lat- werkje. Het een of het ander had hier van wel gemist kunnen worden. Ook de bloemstukjes die verder op de wagen waren aangebracht, hadden niet de ge wenste uitwerking en speelden te wei nig mee als accenten in het geheel. De wagen kwam vooral door de fraaie vis in aanmerking voor een le prijs. 3. Garnaal-fantasie: Er is inderdaad fantasie én durf voor nodig om een garnaal op de wijze zo als hier was gebeurd als hoofdmotief voor de wagen te nemen. Een prima idee en de garnaal was knap uitge werkt. Juist dit originele idee, echt een gelukkige vondst, leverde voor deze wa gen veel punten op. Nu is een garnaal, zo bleek bij deze vergroting duidelijk, een lang en slank geval; bovendien was de wagen vrij laag. Hierdoor had de wa gen als geheel te weinig volumehij had te weinig ruimtelijk effect. Een andere kleur als achtergrond ware beter ge weest, maar zoals gemeld, dit moest de jury buiten beschouwing laten. Een le prijs. 4. Klaverblad: Hebben we zojuist de garnaal als mo tief een Vondst genoemd, over de keuze van het klaverblad als motief was de jury niet zo enthousiast. Het vooraan zicht van de wagen deed het wel, maai aan de zijkanten was weinig te beleven. Het was een voortdurende en weinig gevarieerde herhaling van hetzelfde ge geven. Het thema gaf weinig kans tot fantasie. Voor de afwerking kreeg de wagen wel een vrij hoge notering. Maar het is toch juist de verbeelding, de fan tasie, die bij een bloemencorso aan z'n trekken wil komen. Misschien zou het zoeken naar- of het vinden van het ge- luksklavertje, klavertje vier, meer stof voor de verbeelding hebben kunnen op leveren. Door de geringere taxatie van het idee en de eenvormigheid in de vormgeving kwam de wagen tot een 3e prijs. 5. Neptunus: Het gekozen onderwerp, de mytholo gische figuur Neptunus met z'n drie tand, past uitstekend in het kader van de visserijfeesten. Niet Voor niets heeft ook de stad Antwerpen voor Neptunus een pompeus monument opgericht na bij de haven. Maar voor de wijze, waar op in deze wagen het motief gestalte had gekregen, had de jury weinig waar dering. Zag men de wagen in de .verte aankomen, dan ontdekte men noch Nep tunus noch de zeemeermin. Beiden ver dronken, bij wijze van spreken, in de totaliteit van de wagen, zij domineerden niet en dit mocht men toch juist ver wachten. Had de figuur van Neptunus als sprekend silhouet tegen de lucht af gestoken, ware de plaatsing en de hou ding van de zeemeermin meer berekend geweest, de uitslag ware anders ge weest. Nu miste de wagen zijn uitwer king. 3e prijs. 6. Breskens, poort van West Zeeuws- Vlaanderen: Eigenlijk geen gek idee. Maar als Bres kens een poort is, die toegang geeft tot een heel gebied, waarom dan zo'n onbe duidend poortje op de wagen gezet, dat bovendien nog tamelijk rommelig was uitgewerkt. Dit was geen poort, dit was een kruip-doorgang. Daarom kreeg de wagen voor het idee een goede, maar voor de vormgeving een veel geringere waardering. Het wapen van Breskens was goed, de zijkanten van de wagen waren ook aardig. Maar in z'n totali teit gaf de wagen geen duidelijke uit beelding van de titel; eerder toonde hij een verwarrend beeld. Het wapen, het G MEDISCHE Surchtstraat 13 OOSTBURG poortje, het figurantenpaar, dat waren drie aparte dingen, die samen geen slui_ tend geheel vormden. 2e prijs. 7. Caranval van Venetië: Hier stond de jury voor een zeer mdeilijke beoordeling. De jury staat im mers op het standpunt, dat er alles voor te zeggen is om de onderwerpen zo te kiezen, dat er sprake is van binding met de plaats of streek. Toch moeten we dit ook weer niet te eng zien. Het ging in dit geval toch ook om een boot en om varen. Voor het overige: niets dan waardering. Een prachtige wagen, zo wel van vorm als van plaatsing der fi guranten als van afwerking. De jury leden ontdekten eigenlijk tot hun eigen verbazing, dat de wagen werd voorbij gestreefd door de „garnaal", zij het dan met neuslengte. De verklaring voor de ze uitslag ligt in het feit van de hoge notering voor het originele idee bij wa gen 3 en in het niet meedoen van de factor kleur. In elk geval, een prach tige le prijs, met een apart compliment voor de rand met de letters. 8. Mijn Nederland: Zoals men deze wagen op zich toe zag komen, maakte hij een uitstekende in druk. De trapsgewijze opbouw en de fi guratie, dat was met overleg gedaan. Er waren mooie details te bewonderen en vooral de achterwand van de wagen vertoonde een zeer mooi staaltje bloe- menkunst. Voor de afwerking een hoge notering. Wat de opbouw betreft, hierbij was de symmetrie nogal strak doorge voerd en dit komt in het algemeen aan de levendigheid van aanblik niet ten goede. Bovendien is het onderwerp: „Mijn Nederland" een uitgesproken traditioneel gegeven, reeds veelvuldig in optochten en corso's behandeld en daardoor wat minder attractief gewor den. Een 2e prijs. 9. Tonnen vis, bijdragen tot uw dis: Het idee bood misschien wel mogelijk heden, maar deze waren niet met vol doende fantasie uitgebuit. De ene grote ton met de visjes er tegenaan en de en kele kleine tonnetjes leverden niet het gewenste effect op. De vormgeving was nogal nuchter, de plaatsing der verschil lende delen niet erg overtuigend. De jury is wel unaniem vol lof geweest voor de prachtige randversiering met het vis" motief. Dat was goed gedaan. Om dit mooie stukje werk vooral vond de jury het verantwoord een 2e prijs toe te ken nen. 10. Spelevaren: Een goed idee voor de Breskens-fees- ten. Spelevaren, dat is: varen als spel. Het spel-element. is een wezenlijk deel van de cultuur. Bovendien een wagen van zeer gelukkige vormgeving. Zó moet het. Hebben we bij „Mijn Nederland" de symmetrie wat al te strak gevonden, bij „Spelevaren" werd het gevaar van een al te symmetrische compositie om zeild door de ongelijke plaatsing van de beide zeepaardjes. Goed gezien. De zeepaardjes deden het prachtig. Logisch en direct vierden de leidsels de aan dacht naar de schelp met het bijzon der goed aangepaste figuurtje. Geen storende bijkomstigheden, geen versnip pering van de compositie, een prima ruimtelijk effect, van alle kanten een bevredigend aanzicht. Ware de schelp van een afwijkende kleur geweest, de wagen zou er nog door gewonnen heb ben. De wagen kwam met een royale meerderheid aan het hoogste aantal punten. Er is geen moment twijfel ge weest aan wie de Koninklijke medaille moest worden toegekend. 11. Visventer anno 1900: Ook weer een aardig idee. Eigenlijk iets te gewoon en iets te klein uitge werkt. Hier was een mooie kans geweest om ook eens iets van humor te laten meespelen. De wagen was mooi afge werkt en het is een moeilijke opgave geweest om de twee honden zo helemaal van bloemen te maken. Dat beseft de jury wel. Maar was het nu niet net iets te veel een tweeling voor de kar ge spannen? Is de fantasie niet teveel stief kind geweest bij het uitwerken van dit motief? En ook bij de behandeling van de zijkanten? Een 2e prijs. Slotopmerkingen Het is een goede gewoonte, de optocht van de praalwagens aan te vullen met harmonieën, drumbands, groepen. De optocht wordt er door verlevendigd, maar tevens wordt tussen de bloemen wagens enige afstand verkregen, waar door ze meer afzonderlijke aandacht krijgen. Het is als met de schilderijen aan de wand van een museum: als ze te dicht bij elkaar hangen, gaat 't ene schilderij het an dere hinderen. Mede werking van clubs en verenigingen moet om die redenen welkom zijn. Nogmaals wil de jury adviseren zo veel mogelijk die motieven te kiezen, welke passen in de sfeer van de plaats en van de streek. We denken aan de visserij met al wat daarbij hoort, aan de haven, de Schelde, de zee, aan het veer, de watersport. Verder aan het aquarium, het strand, de scheepsbouw, maar ook aan sprookjesvissen of won- dervissen, zeemeerminnen, zeeslangen en dolfijnen; desnoods nog aan kik vorsmannen. Ook aan de geschiedenis van Breskens. Al deze onderwerpen zijn, zo dunkt ons. niet zo gauw uitgeput, j Heeft niet de Amerikaanse schrijver He- mingway wereldnaam gemaakt met z'n I verhaal: The old man and the sea? Het moet niet zo zijn. dat Breskens Zundert of Aalsmeer nadoet in het klein. Juist door de specifieke eigen onderwerpen, geput uit leven en streven van de eigen streek, moet en kan Breskens een corso presenteren met een eigen gezicht en een eigen stijl, zodat men na Zundert en Aalsmeer ook Breskens gezien meet hebben. Iets dergelijks doet immers ook Goes met z'n fruitcorso. Wij geven U in overweging dit speci fieke eigen karakter ook uit te spelen FEUILLETON door TOM LODEWIJK 16 Wanneer ze nog niet geweten had wat ze wist, zou ze eenvoudig gezegd hebben: „Ik blijf liever bij jullie bij jou". Maar zomin als Bert's opmerking argeloos had geklonken, zo min kon zij argeloos daarop antwoorden. „Ben je me beu?" vroeg ze en tracht te door een scheve glimlach de vraag wat te verzachten. Bert zag haar gezicht en voelde zich diep ellendig. Dat hij Mathilde dit moest aandoen! Mathilde, die zo spon taan het offer had gebracht, Mathilde, die hem in zijn moeilijkste tijd had bij gestaan als de beste kameraad die een man zich denken kan Mathilde, een vrouw uit duizend en hij aou het als een eer beschouwd hebben wanneer zii zijn vrouw had willen worden, kort ge leden nog, toen hij ernstig met net plan rondliep haar dat te vragen. Maar nu was er, opeens, iets in zijn leven geko men dat alles had verandert. Opeens zag hij weer de kamer van Annie Mar cus, haar gezicht aandachtig naar hem toegekeerd, hoorde hij haar stem. voel de hij haar in zijn armen. Nee, het kon niet. Hoe hard het ook was, hij moest tegenover Mathilde eerlijk zijn. ~,Beu herhaalde hij schamper. „Nee, Mathilde, zo moet je niet-praten. Dat weet je net zo goed als ik. Maar „Het wordt toch tijd dat ik verdwijn". O. waarom was ze zo scherp. Ze hoorde hoe totaal verkeerd ze dit aanpakte, maar het leek of een duiveltje haar aanporde. „Hoe kom je daarbij?" vroeg hij ont hutst. Het initiatief was hem uit de handen geglipt. Hij zag geen kans het moeilijke onderwerp geleidelijk en tact vol op het tapijt te brengen. „Waarcim zit je me te adviseren om weer naar school te gaan?" vroeg ze terug. „Je denkt misschien heel tactvol te zijn, maar ik heb geen olifantenhuid. Als jij dit dit niet langer wilt als jij iets anders wilt. een ander wilt mis schien Het hoge woord was er uit. Bert probeerde zijn gedachten te or denen. Zo moest dit niet gaan „Thilde", begon hij, „wil je even naar me luisteren?" Ze knikte stom, zakte terug in haar stoel. Hij durfde haar niet aanzien. „Thilde, wat jij voor mij. voor ons ge- weest bent al die tijd, dat kan ik niet in woorden uitdrukken. Zonder iouwas ik er onder door gegaan, ons gezin ook, denk ik. Ik heb het meer gewaardeerd dan ik ie zeggen kan, dat je je baan en je studie opgaf voor ons. En ik meen het ook als ik zeg, dat je dat offer niet kunt blijven brengea". „Het was geen offer", zei ze zacht. Het sloeg hem uit zijn lood. Liever zag hij haar scherp in de aanval, dan zo zo terneergeslagen, gebroken bijna. „Maar je hebt gelijk", ging hij moei lijk verder, „het is niet alleen dat, wat me zo even die opmerking over Lorié liet maken. Het is voor mij heel moei lijk je dit te zeggen, j-uist jou maar ik ik heb iemand leren kennen „De winkeljuffrouw uit de Mercuur". Haar stem had weer de scherpe klank van zo-even. Hij kromp ineen. „Wat weet jij daarvan?" „Meer dan je denkt. Het is de hele stad al door dat je achter haar aan loopt". Het was hem als kreeg hij een klap in het gezicht. Een wilde woede steeg in hem op. WaalburgenKletsnestWie Maar hij kreeg geen tijd zich te her stellen. „Ik begrijp best", opeens stond ze achter haar stoel, haar handen om de leuning geklemd, haar knokkels wit, „ik begrijp best. dat je niet altijd alleen kunt blijven. En wanneer jij weer weer een vrouw hier wilt brengen dan is dat je goed recht. En dan stap ik terug. Maar had het me dan gezegd, had me gezegd wat je van plan was en wie het was. Maar dat ik nu van een stelletje roddelaarsters moet horen dat mijn zwager Bannink achter een win keljuffie uit de Mercuur aanloopt je bent toch niet van plan dat sehep- ..Je kent haar niet eens", onderbrak hij. „Nee en ik voel ook helemaal geen behoefte. Je bent met Lydia van We- drighem getrouwd geweest, het zijn haar kinderen hier in je huis. Als jij meent te encannailleren mei zoiets dan is dat jou zaak. dan ben je diep in je hart toch altijd een proleet geble ven, Albert Bannink!" Hij sprong op uit zijn stoel. Het oude zeer, zijn eenvoudige afkomst tegenover de deftige, rijke Van Wedrighem's schrijnde opeens heftig. ..Ze heeft misschien meer hart In d'r pink dan jullie In je hele lichaam!" schreeuwde hii. ..Je moet je natuurkunde van het men selijk lichaam nog eens doornemen", sneerde ze. Hij met een gezicht rood van woede, zij lijkwit stonden ze tegen over elkaar. Opeens kreeg Bert oog voor de krank zinnige situatie. Hij liet zich terugvallen in zijn stoel. „Thilde", zei hij en zijn stem klonk pleitend, verzoenend, „toe, laten wij zo niet tegenover elkaar staan. Fr. vergeef me wat ik daarnet heb gezegd. Ik heb niet het recht niet tegenover jou na alles ik heb dit ook niet. zo gewild. Ik kan het niet helpen dat de mensen kletsen ik wou niet dat jij het zo hoorde maar ik vond het zo moeilijk

Krantenbank Zeeland

De Schakel | 1962 | | pagina 1