I BRILLEN Al fi NIEUWS BLAD ALG. NIEUWS BLAD VOOR WEST ZEEUWS-VLAANDEREN Feuilleton „Liefde ziel geen Lichaamsgebrek." ,®e SSrlHemaefter" Plaatselijk Nieuws de fchakel DRUKKERS-UITGEVERS; FA SMOOR DE HULSTER - DORPSSTRAAT 10 - BRESKENS 15e Jaargang - Nr. 777 Vrijdag 12 Aug. 1960 Verschynt iedere vrijdag A bonnementsprijs f 1,10 p.kw.; franco p. post fi,*5 Prijs der advertenties io ct. per m.m.; by abonn. korting Advertenties m. brieven onder nr. of bij ons te bevragen 10 ct. extra Telefoon 419 GiRO 368296 HET VLIEGTUIG SPEELT EEN BELANGRIJKE ROL IN DE KOMENDE OLYMPISCHE SPELEN TE ROME. Vele leden van de Nederlandse Olym pische Ploeg zullen binnenkort met lijn- en extra vliegtuigen van de K.L.M. naar Rome reizen. In de periode van 15 Aug. t.e.m. 2 Sept. a.s. zullen officials, schoonspringers, kanovaarders, hockey ers, zwemsters en zwemmers, boksers, wielrenners, worstelaars, roeiers, athle- ten, schermers, ruiters, gymnasten en een marathonloper met een 15-tal lijn- of extra vluchten van Schiphol naar de Italiaanse hoofstad vertrekken. Het is geen wonder, dat in de organi satie van de komende Olympische Spe len te Rome het verkeersvliegtuig een zeer belangrijke rol speelt. Het aloude gezegde „Alle wegen leiden naar Rome" zou in deze tijd van het straalvliegtuig evengoed kunnen luiden: „Alle lucht wegen leiden naar Rome". Immershonderden vliegtuigen uit tientallen deelnemende landen brengen de deelnemende teams naar Italië, om over de vele duizenden bezoekers nog maar te zwijgen. Dat zovele teams het modernste transportmiddel verkiezen is voor de hand liggend. Immers: het meest in het oog lopend voordeel van het vliegtuig, de snelheid, is juist voor sportmensen van groot belang. De deel nemers aan de Spelen zijn amateurs en velen kunnen zich moeilijk permitteren om langdurige reizen te maken. Minstens even belangrijk is het, dat de korte reistijd de sportmensen geen ge legenheid biedt uit vorm en concentra tie te geraken. Men kan zich voorstel len, dat b.v. athleten of een ruiter- equippe uit Australië die enkele weken zouden moeten reizen om in Rome te komen, niet tot maximale prestaties zullen komen. Het is dan ook voor de hand liggend, dat sportmensen en luchtvaart elkaar vanaf het begin ge vonden hebben. Toen 's werelds oudste luchtvaartmij., de K.L.M., veertig jaar geleden een luchtdienst vloog met hou ten Fokker-vliegtuigjes, behoorden b.v. de Nederlandse zwemsters, die toen al een wereldreputatie genoten, tot de ge regelde passagiers. Uit die tijd dateert nog het historische verhaal, dat één van hen, wat angstig geworden van de remous, maar vast het zwemvest had opgeblazen dat toen aan de passagiers voor de „oversteek" over het nauwste stukje van Het Kanaal van Galais naar Dover, werd verstrekt. Het resultaat was, dat toen het vliegtuig in Londen aankwam, de betrokken passagiere in haar haast in de deuropening bleef steken, omdat haar omvang door het opgeblazen vest plotseling was verdub beld. Dat alles is wel enorm veranderd. Snelle, boven het weer vliegende luxu euze DC-8 straalvliegtuigen brengen nu een sportman in 7 uur van de Nieu we naar de Oude Wiereld, naar Amster dam, vanwaar geheel Europa binnen uurbereik van de eveneens vliegens vlugge Viscounts en Electra's ligt. Tegenwoordig weet ook het Bedrijf Bijzondere Vluchten van de K.L.M. over het vervoer van sportteams mee door Maart je Zeldenrijk. 17 Enige sympathie had zelfs Nel nooit voor hem gevoeld. En wie kon het haar eigenlijk kwalijk nemen? Als Berend voor de spiegel in zijn kamer stond en rond draaide om zijn gestalte te bekij ken, zei hij wel eens tegen zijn spiegel beeld: „Je bent ook maar een akelig gedrocht, jongetje. Geen wonder, dat de mensen een eindje opzij gaan als jij er aan komt". Wat Aaltje betreft, van de eerste dag- had hij haar spottende blik op zijn rug gevoeld. En haar gedachtengang gera den: „Grote gut, is dat nou m'n baas? Dat kleine kriekje?" Maar met Gootje was dat anders ge weest, vanaf de eerste dag. Gootje maakte voor niemand onderscheid. Niet voor de klanten, niet voor de kok, niet voor de bedrijfsleider en niet voor de baas. Evenmin voor de leveranciers. Ze had voor iedereen een vriendelijk woord en als de bakker soms in de volle mand met broodjes onderaan een tien tal van de vorige dag gestopt had, zei ze hem dat de volgende morgen op OOSTBURG te praten. Zo organiseerde zij ten be hoeve van het zo juist beëindigde 12 Landen Voetbaltoernooi, gehouden op de Polo Grounds van New York en in het Roosevelt Stadion te Jersey, een ware „luchtbrug" van befaamde voet balteams. Red Star uit Joegoslavië, Ra pid uit Oostenrijk, Sampdoria uit Ita lië, Sporting Club uit Portugal, Bayern München uit Duitsland, Kilmarnock uit Schotland, Burnley uit Groot-Brittan- nië, Norrkoping uit Zweden vlogen per „Vliegende Hollander". Het zijn echter niet alleen de men sen, ook de dieren die bij de sport be trokken zijn, worden vaak door de lucht vervoerd. Zo heeft de Nederlandse luchtvaartmij., die zich sins 1928 met het vervoer van dieren bezig houdt en die daar zelfs een speciaal dierenhotel voor op de Amsterdamse luchthaven heeft ingericht voor het vervoer van edele, kostbare renpaarden, een vin ding toegepast, die zo doeltreffend is, dat sindsdien al vele honderden edele viervoeters door haar zijn vervoerd. Het is n.l. een speciale paardenbox, die - in uitgeklapte toestand - tevens een loopbrug vormt. Op 31 Aug. a.s. zullen per speciale K.L.M. DC-6A 11 ruiters en oppassers en 8 paarden, alsmede 2 K.L.M. dieren- stewards van Montreal naar Rome vlie gen, waar deze officiële Canadese rui- terequippe hoopt een eervolle plaats op de Spelen te behalen. Zo zullen straks deelnemers uit zeer vele landen ter we reld met vele luchtvaartmaatschappijen naar Rome vliegen: een gelukkige com binatie, want zowel de sport als de luchtvaart hebben verschillende din gen gemeen: beiden proberen tot maxi male prestaties te komen, beiden dra gen op hun manier bij tot het tot el kander brengen van de volkeren! „WERELDRECORDHOUDER" FRANS VAN MARLE VERLAAT K.L.M. Een in de burgerluchtvaart uniek ju bileum zal plaats hebben op 15 Aug. a.s. Dan zal de heer Frans van Marle (66) veertig jaar in dienst zijn van één luchtvaartmaatschappij, de K.L.M.: zonder twijfel een wereldrecord. Op zijn fiets kwam hij in Aug. 1920 aanpeddelen op de simpele vliegweide Schiphol nabij Amsterdam. „Er waren een paar vliegers en meccanos aan het boksen en gymnastieken en ik werd prompt voor algemene werkzaamheden aangenomen. Het was in zekere zin een „Wild-West tijd," ik heb de K.L.M. zien groeien van een klein zaakje tot een wereldbedrijf met 17.000 employé's," al dus Van Marle. Hoewel hij leerling mecanicien was, werd hij door de grond legger van de K.L.M., Dr. Plesman, op een gegeven ogenblik benoemd tot be heerder van de cantine, die men in middels op de drassige poldergrond had vriendelijke, maar besliste toon. „Dat gebeurt niet meer, Toon, want er zijn nog meer bakkers in Purmerend. En anders is er ook nog wel een in de Beemster". Dit laatste dreigement was niet mis te verstaan, want ze was de dochter van een bakkersknecht en Bos was een bekwaam vakman. Nee, Gootje hoefde je niet voor de gek te houden. Nel geloofde het nog wel eens en Aaltje had de leveranciers altijd aan de be drijfsleider overgelaten om te beoor delen. Maar Gootje bekeek alles cri- tisch en zakelijk. Wat niet deugde, gaf ze resoluut terug. „Dit is een eerste klas zaak," had ze eens tegen een groenteboer gezegd, die een stelletje voze tomaten had proberen kwijt te raken „en daarom moeten we uitslui tend eerste klas grondstoffen hebben. Onze klanten moeten er steeds van op- aan kunnen, dat ze hier prima con sumpties krijgen". Berend had het gezien van achter zijn kijkglas. Instemmend had hij ge knikt. Juist, dat was het systeem voor zijn zaak. Hij draaide zich om in zijn bed. Dat hij nu niet slapen kon Dat gebeurde anders vrijwel nooit. Maar steeds weer hoorde hij de woorden van het meisje: „Er is niks te bedanken, We zijn toch zeker in de wereld om elkaar te hel pen?" Wie had dat ooit tegen hem gezegd? neergezet. Later kwam Van Marle bij de vracht afdeling en was hij o.a. begeleider van goudzendingen. Met schrik denkt hij nog terug aan de tijd, dat hij - gewa pend met een pistool - een lading goud van acht ton, die per vrachtauto van de Bank naar het vliegtuig werd ver voerd, begeleidde. Nabij het vliegveld moesten ze over een brug, die een maxi maal gewicht van drie ton toestond. De zending moest op tijd zijn, dus reed de chauffeur met open deur langzaam over de brug, terwijl Van Marle er achteraan liep. De brug hield het en de zending kwam op tijd. In Mei 1940, toen Schiphol in de eerste oorlogsda gen volledig werd verwoest, zag Van Marle kans de f 60.000,- die in de KLM- brandkast lagen, te redden. Er ontbra ken 44 centen. „Waar die gebleven zijn, heb ik nooit begrepen," verzucht Van Marle nu nog. Op 15 Aug. gaat Frans van Marle met pensioen. Hij zal dan - na veertig jaar met hart en ziel voor de Nederlandse burgerluchtvaart gewerkt te hebben - meer tijd kunnen besteden aan zijn hobbies: hengelen, bridgen, biljartenen naar voetbalwedstrijden kijken. Maar iedere over zijn woonplaats Amsterdam koersende „Vliegende Hollander" zal bij hem een wereld van herinneringen blij ven oproepen aan een aan gebeurtenis sen rijke loopbaan in een boeiend be drijf. Groede Kinderspelen op het strand. Zaterdag j.l. werden door de V.V.V. te Groede kinderspelen georganiseerd op het strand. Voor deze kinderspelen, welke begunstigd werden door goede weersomstandigheden, bestond dan ook een zeer grote belangstelling. De spelen, welke om drie uur een aanvang namen, waren verdeeld in hoogspringen, zaklopen, balwerpen en hardlopen met hindernissen. Vooral het zaklopen in het mulle zand leverde vele deelnemers druppels zweet op. Het geheel is een zeer goed geslaagd strandfeest geworden. Nleuwvliet Muziekconcert. Door de muziekvereniging „Nut en Genoegen" te Nieuwvliet werd Zater dag j.l. des avonds half acht een con cert gegeven op de muziektent in de kom der gemeente. Aan dit concert, hetwelk vooral van de zijde der bad gasten druk bezocht werd, was na af loop een lampionoptocht verbonden waarvoor zowel door de jongere als oudere badgasten grote belangstelling bestond. Dat was boekentaal. Hij hief zijn hoofd omhoog en keek in het nachtelijk duis ter naar de boekenplank boven zijn bed, die iets verlicht werd door een der straatlantaarns op de hoek van de markt. Daarin kon je zoiets vaker le zen. Maar in het werkelijke leven kwam zoiets toch immers niet voor! En nu had Gootje het tegen hem ge zegd. Toen hij van dank en van een ex traatje had gesproken, had het meisje een kleur gekregen en was wat in de war geweest. Maar haar woorden klon ken spontaan: We zijn toch zeker in de wereld om elkaar te helpen Er was dus nog iemand in de wereld, die behalve zijn moeder dan, hem wilde helpen. Vroeger, als hij huilende thuis was gekomen, had zijn moeder hem in haar armen genomen en hem gewiegd en getroost. „Jij blijft toch me knecht, hoor Berend? Jij blijft toch me knecht". Hoeveel malen had hij dat niet ge hoord uit de mond van zijn moeder. Tijdens zijn ziekte had hij geen betere verzorging kunnen hebben. Het kon niet zo druk beneden zijn, maar om de paar uur kwam Gootje even boven aan wippen, controleerde of hij wel zijn natje en droogje op tijd naar binnen werkte en als dat niet het geval was, bleef ze er net zo lang bij zitten tot alles op was. Ze had hem vet gemest al die dagen. En die eerste dag, toen de werkster Retranchement Ongeluk. Dezer dagen viel de bejaarde land arbeider Sch. van een met graan be laden wagen, waarschijnlijk doordat de zakken wegschoven. In bewusteloze toestand werd hij naar het ziekenhuis te Oostburg overgebracht. Zijn toe stand is ernstig. Kinderzorg Gedurende het tweede kwartaal van dit jaar werd te Retranchement voor een bedrag van f 52,31 gecollecteerd voor „Kinderzorg" te Middelburg. Zioinbloemen. In het natuurreservaat het Zwin staat het limoenkruid thans weer in volle bloei. Veel toeristen nemen er een bouquetje vdn mee als herinnering aan hun vacantie. In België worden de bloe men ook verhandeld. Concert. Het muziekgezelschap „Ons Genoe gen" gaf een concert op de Markt, on der leiding van de heer Alfred v. d. Bussche. Medewerking verleende de drumband „De Jantjes van Sluis" uit Sluis. Voor het concert bestond grote be langstelling, ook van de zijde der va- cantiegangers. Tot slot volgde een mu zikale wandeling door de gemeente, waarbij het marcheren van de drum band de aandacht trok. Breskens Garnalen-Koningin. Tot garnalen-Koningin tijdens de Visserijfeesten te Breskens is gekozen mej. Jane E. Jacobs, terwijl als hofda mes zullen fungeren Ria van Haneghem en Ria de Lobel. Rei- en volksdansen. Zaterdagavond werden door de kin deren van het „Pinksterblom"-kamp, verblijf houdende op de Napoleon-hoeve van de heer A. Cappon te Nieuwe Sluis, rei- en volksdansen uitgevoerd op het Oranjeplein. De kinderen, pl.m. 60 in getal, die allemaal gecostumeerd en gesminkt wa ren, werden aan de Boulevard opge wacht door de drumband van de plaat selijke muziekvereniging, waarna men ih optocht naar het Oranjeplein trok. Een en ander bracht veel volk op de been, terwijl ook de belangstelling op het Oranjeplein, waar de dansen met aandacht werden gadegeslagen, zeer groot was. Na afloop maakten de deelnemers met lampions nog een kleine rond gang door de gemeente. Mooi resultaat op hondententoonstelling. Op de Zondag j.l. te Terneuzen ge houden hondententoonstelling voor Zeeland, wist de heer P. van Houte te Breskens met zijn hond „Tarzano van gouden schild," een Schotse herder, een le prijs Z.G. te behalen. Deze hond zal nu mededingen naar een landelijke prijs op de te houden tentoonstelling in Breda op 18 Sept. a.s. gekomen was Berend had vol verba zing geluisterd toen Gootje opgesomd had, wat er allemaal moest gebeuren. De werkster had het meisje ontzet aangekeken, maar Gootje had zich (Zonder meer omgedraaid en was weer naar beneden gegaan, aan haar eigen werk. Terwijl de werkster te verbluft was geweest om te protesteren. Maar haar werk was die dag met de grootste nauwkeurigheid verricht. 's Avonds had Berend zwakjes ge protesteerd: ze was tenslotte geen on dergeschikte van Gootje. Het meisje had hem met haar blauwe ogen ver baasd aangekeken. „Nou, wat zou dat, meneer? U bent ziek en u hebt zelf ge zien dat ze er maar met de pet naai: gooit. Iemand moet het haar eens een keer zeggen en een man doet dat toch niet. Overigens, ze wordt er toch voor betaald?" Tegen deze logica was Berend niet opgewassen. En hij had dan ook geen woord meer over het geval gezegd. Nog minder, toen Gootje de kamer doorwas gegaan, hier en daar eens met haar vinger overheen gestreken had en goedkeurend had geknikt. „Nou ziet het er toch zeker netjes uit? En voor het zelfde geld. We moeten allemaal wer ken, laat zij d'r handen ook maar uit de mouwen steken'. En ook tegen deze logica kon Berend geen weerwoord vinden.

Krantenbank Zeeland

De Schakel | 1960 | | pagina 1