de Schakel
itelen Ie Breskens
ALG. NIEUWSBLAD
VOOR WEST ZEEUWS-VLAANDEREN
Feuilleton
Liefde's nazomer
ue Jaar zang - Nr. 6j6
Vrijdag 23 aug. 1957
Verschijnt iedere vrijdag
Abonnementsprijs
f 1,10 p. kw.franco p. post f 1,25
Prijs der advertenties
10 ct. p. mm.bij abonn. korting
Advertenties met brieven onder nr.
of bij ons te bevragen 10 ct. extra
Telefoon 429
DRUKKERS-UITGEVERS
SMOOR DE HULSTER - DORPSSTRAAT 10 - BRESKENS
I - GiftO 3S8296
De Visserijfeesten liggen weer achter
ons en terugblikkend kunnen we zeggen:
„het was schitterend!" Duizenden men
sen zijn naar Breskens gekomen en heb
ben met grote bewondering de optocht
van praalwagens één der mooiste die
ooit in Zeeland te zien was gade ge
slagen.
De Breskense Visserijfeesten zijn, on
danks het feit, dat zij nog- maar vijf jaar
gehouden worden, uitgegroeid tot een
jaarlijks gebeuren, dat niet alleen in
Zeeland, maar ver daarbuiten, ja zelfs
in het buitenland, bekendheid geniet.
Dit alles is te danken aan de voortref-
felyke organisatie door het comité Vis
serij dagen, die onder voorzitterschap
van de heer J. Carels, maanden van in
spannende arbeid hiervoor heeft verricht
Aan deze heren dan ook alle hulde.
Jammer is, dat mede door het slechte
weer, de opkomst der betalende bezoe
kers tijdens het optreden der radio-ca
baret-artisten op alle drie de avonden,
niet zo groot was als men er van had
mogen hopen. Dit is des te meer jammer,
omdat uit deze inkomsten grotendeels
de feestelijkheden gefinancierd moesten
worden.
Aan het verslag in ons vorig nummer,
waarin we de eerste dag van het feest
beschreven, alsmede de opening der Vis
serijtentoonstelling, dient nog toege
voegd te worden de bezichtiging van de
miniatuur-veerhaven aan het eind van
de Boulevard, vervaardigd door de be
woners van die straat. Deze miniatuur
haven, die nog enige tijd ter bezichtiging
blijft liggen, geeft tot in alle details de
nieuwe veerhaven met de toegangswegen
weer, waar op het ogenblik hard aan
gewerkt wordt. Ook zij nog gemeld, dat
Donderdag, na afloop van de opening
der visserij tentoonstelling door de com
missaris der Koningin in de Prov. Zee
land, Jhr. Mr. A. F. C. de Casembroot, de
ieder jaar traditioneel beschikbaar ge
stelde wimpel voor de bemanning van
het schip, dat in het afgelopen seizoen
de hoogst gemiddelde prijs ontvangt voor
de garnalen, werd uitgereikt aan de be
manning van de BR 20, schipper A. de
Baare.
Wat het verdere verloop der feestelijk
heden betreft, Vrijdagmiddag werd op
het Oranjeplein een grote jaarmarkt ge
houden. waar ruim 80 marktkooplieden
en een zestal standwerkers hun waren
probeerden aan de man te brengen. Men
kon, bij wijze van spreken „over de
koppen lopen". Des avonds gaf de mu
ziekvereniging „O.K.K." uit Schoondijke
een prachtig concert op het Spuiplein,
waarvoor eveneens veel belangstelling
bestond.
Zaterdagmorgen arriveerde met de
boot van 10,45 uur de muziekvereniging
„E.M.M." uit Maasdijk, die er al dadelijk
de feeststemming in bracht door met
marsmuziek naar het gem. verenigings
gebouw te marcheren, waar Breskense
gastheren een groot deel der muzikan
ten opwachtte, om hen tot Maandag
gastvrijheid te verlenen. Des middags
stonden de toeschouwers weer rijen dik
langs de weg geschaard om de optocht
te zien, waarin muziekgezelschappen uit
Maasdijk, Breskens, Yerseke, een tweetal
door
HENK VAN HEESWIJK
28
Het onderhoud met Van Vliet, de ac
countant, duurt ook niet lang. Tom ver
telt van de opdracht, die hij heeft ont
vangen. „Ik wil precies weten, hoe de
fabriek er financiëel voorstaat. En hoe
de laatste jaren er geboerd is. Aan de
hand daarvan zal ik mijn conclusies
trekken."
Reeds Dinsdag begint Van Vliet aan
zijn omvangrijke taak. Met zijn mede
werkers zit hij iedere dag in één der
kantoren van de fabriek te cijferen. Tom
zetelt dagelijks in het privékantoor en
probeert zich in de voor hem onbekende
materie in te werken. Dagelijks maakt
hij een rondgang door de fabriek en hij
ziet dingen, die hem lang niet aanstaan.
De bedrijfsleider is een vleier en na een
paar weken staat het bij Tom vast, dat
deze man in hoofdzaak de belangen van
de arbeiders behartigt en in het minst
niet die van de fabriek.
Tom heeft van matrassenfabricage
geen verstand, maar begrijpt na die 14
dagen wel zoveel van het werk, dat mins
ujt Vlissingen,. alsmede een kinder
drumband uit Breda voor de nodige af
wisseling zorgden.
Na afloop van de optocht werd door
de muziekgezelschappen geconcerteerd
op het Spuiplein, terwijl ook de kinder
drumband haar kunnen toonde op het
Oranj eplein.
Om 8 uur 's avonds volgde het optre
den van prominente radio- en cabaret-
artisten, o.a. Sonja Oosterman, Willy Ré,
Charles Aerts en vele anderen, die het
publiek enige gezellige uren bezorgden.
Tot slot van de dag volgde accordeon-
muziek op het Spuiplein. Mede door de
mooi versierde straten en aangebrachte
verlichting, bleef het tot middernacht
druk in de straten.
Zondag, de laa.tste dag der feestelijk
heden, werd ingezet met een voetbalwed
strijd tussen „Breskens" en „Esperance"
uit Nangissiene (Frankrijk), welke spe
lers tijdens de feestdagen bij de Bresken
se voetballers en supporters onderge
bracht waren. De rust ging in met een
voorsprong van 21 voor Breskens. Na
de pauze wisten de Fransen de gelijk
maker te scoren. De muziekvereniging
„E.M.M." uit Groede zorgde voor vrolijke
muziek. Tijdens de pauze trad de Franse
folkloristische groep „Les sans souci"
uit Lille op.
Des middags trok voor de laaste maal
de optocht door de straten en weer ston
den de belangstellenden rijen dik ge
schaard langs de route. Hier waren de
volgende muziekgezelschappen aanwe
zig: „De Unie" uit Breda; de „Harmonie"
uit Hulst; de „Postharmonie" uit Gent;
„E.M.M." uit Groede en de Breskense
muziekvereniging.
Vóór de stoet vertrok werden de prij
zen der praalwagens bekend gemaakt
en iedere wagen voorzien van een kaart
met de behaalde prijs er op. Na afloop
van de rondgang concerteerde op het
Spuiplein de Kon. Gentse Postharmonie,
waarna waterskiën volgde in de haven,
waarvoor veel belangstelling bestond.
Tevens gaf de „Harmonie" uit Hulst
hierbij vrolijke muziek ten beste.
Het was de Kon. Harmonie „De Unie"
uit Breda, die vervolgens concerteerde
op het Spuiplein, waarbij zich vele mu
ziekliefhebbers rond de tent hadden ge
schaard.
Om half acht volgde wederom het op
treden van radio- en cabaret-artisten,
w.o. Maria Zamora, Harry Bordon en
Nicky Noble, de muzikale dwaas no. één.
Het programma moest tengevolge van
een regenbui nog even onderbroken wor
den. doch gelukkig duurde dit niet lang.
Evenals twee jaar geleden werd ook nu
weer door „De Unie" op schitterende
wijze een taptoe ten beste gegeven op het
Oranjeplein.
Het hoogtepunt van deze dag was on
getwijfeld het vuurwerk op de West
haven. Hier waren duizenden mensen
samengestroomd om dit waarlijk groot
se slot der feestelijkheden te aanschou
wen. We hebben reeds dikwijls vuurwerk
gezien tijdens de visserijfeesten, maar
dit overtrof al het vorige, het was fan
tastisch. Vooral het slotstuk met het
embleem en de jaartallen, geheel in
diamantlicht uitgevoerd, had ieders be
tens tien man overbodig zijn. Hij zwijgt
evenwel en laat de bedrijfsleider praten.
Al ontgaat hem niets.
Ook de vertegenwoordiging laat te
wensen over. Er blijken vijf mensen da
gelijks op pad te zijn om orders te ver
zamelen. Zaterdagsmorgens deponeren
ze hun bestellingen, maar van een rap
port is geen sprake.
Voorlopig ziet To mdit alles rustig aan.
Als er een maand verstreken is, heeft hij
een lang gesprek met Van Vliet, die aar
dig opschiet met zijn werk. Maar wat de
man reeds nu weet is niet bepaald hoop
vol.
Zes weken zijn verlopen, sedert Tom
zijn mandaat kreeg. En dan is hij klaar.
Van Vliet heeft een lijvig rapport samen
gesteld en Tom is ook aan het werk ge
weest. Hij roept op korte termijn de aan
deelhouders op ter vergadering. En als
de dag aanbreekt, dat hij mededelingen
zal doen over de toestand van de fabriek,
zetelt hij wel op de voorzittersstoel.
Alle heren hebben een afschrift ge
kregen van het rapport van accountant
Van Vliet. Bovendien ee nafschrift van
de bevindingen, die hij zelf heeft samen
gesteld.
De vergadering duurt de gehele mor
gen en middag. En het gaat er heet toe.
Tom zegt kort en bondig, dat hij niet
van plan is verder te gaan. Uit het rap
port van Van Vliet blijkt, dat de laatste
jaren een wanbeleid is gevoerd. Orders
Miniatuur van de nieuwe veerhaven, vervaardigd door de
buurtvereniging Boulevard te Breskens. De foto toont de 2 haven-
dammen met in het midden de aanlegplaats met windscherm,
daarachter de toegangswegen met opstelterrein voor voertuigen
alsook de dienstgebouwen.
wondering.
Met een slotwoord door de voorzitter
van het Comité Visserijdagen op de mu
ziektent en het spelen van het Wilhel
mus door de Breskense muziekvereniging
werden de feestelijkheden besloten.
Breskens kan weer terugzien op een
schitterend geslaagd visserijfeest.
UITSLAG PRIJZEN PRAALWAGENS.
Groep: Scheepvaart en Visserij:
le pr. Hospitaalschip „De Hoop" (Ph.
van Kleefstraat)
2e pr. „Schip met zeedieren" (Juliana-
straat)
3e pr. „Baggermolen" (Spuiplein);
4e pr. „Vissersschip" (Visserijstraat)
5e pr. „Een sloep" (Scheepvaartstraat).
Groep: Diverse wagens:
le pr. „Wapen van Breskens" (Dorps
straat)
2e pr. „Gondel" (Verlengde Dorpsstr.)
3e pr. „Bloem met vlinder" (De Bloemen-
wijk)
4e pr. „Geloof, Hoop en Liefde" (Hullu-
straat)
5e pr. „Een spin met web" (Boulevard)
6e pr. „Vogelnest" (Vogelenzang)
7e pr. „Sjors en Sjimmie" (Oranje
plein)
8e pr. „Reuzen-pan met groep" (Visserij
vereniging)
De wisselbeker werd toegekend aan de
eerste prijs-winnaar uit de groep: Di
verse wagens „Het Wapen van Breskens,"
Dorpsstraat, wegens beste artistiek,
mooiste fantasie-combinatie, mooie kleu
ren-combinatie en zorgvuldige afwer
king.
De jury bestond uit: mevr. Jacobs-
Heyndrikx en de heer Joh. C. den Broe
der uit Vlissingen.
voldoende, maar alles wordt tegen veel
te lage prijzen geleverd. Het winstper
centage is in feite geen voordeel meer,
maar een nadeel. Het tekort bedraagt
ruim een millioen. De reserves kunnen
het op geen stukken na dekken. De ma
chines zijn verouderd en er is teveel
personeel. De bedrijfsleider is onbe
trouwbaar, de vertegenwoordigers reizen
hoogstens twee of drie dagen per week
en voor de rest doen ze niets, behalve
hoge onkostenrekeningen schrijven. De
electriciteitszaak, die juffrouw Peetoom
met het geldvan de N.V. in zijn dorp is
begonnen, heeft ook niets dan verlies
opgeleverd. In feite is het gehele bedrijf
bankroet. De schuldeisers dringen aan
op betaling. Bij tal van fabrieken zijn
geen grondstoffen meer te krijgen dan
tegen contante betaling. Het is practisch
een failliete boel. Tom zegt dit alles
duidelijk en kernachtig en hij besluit
met zijn conclusie, dat hij er geen gat
meer in ziet. Wie zal er nog geld durven
steken in dit bedrijf?
Er wordt lag en breed over de kwestie
gesproken. En er vallen harde woorden
onderling. Waarom, zegt Tom, heeft men
niet eerder rekening en verantwoording
gevraagd van het beleid van juffrouw
Peetoom? Dan had het nooit zover hoe
ven te komen. Maar uit het antwoord der
heren blijkt, dat ze allemaal, stuk voor
stuk. een beetje bang waren voor de
grootste aandeelhoudster, die tevens di
BEOORDELING PRAALWAGENS
Groep: Scheepvaart en Visserij:
„Hospitaalschip De Hoop": Deze wa
gen viel op door een bizonder fraaie uit
voering. De kleuren waren eenvoudig en
rustig gehouden, de kleurcombinaties
waren mooi. De gehele wagen was goed
en vol bezet. De voortbeweging was uit
stekend gecamoufleerd. Een aardige bi-
zonderheid was de rokende schoorsteen,
wat het idee van varend schip zeer goed
weergaf.
Toegekend: Eerste prijs.
„Schip met zeedieren": Een fraaie wa
gen, die opviel door zijn fijne artistiek.
Zeer goed uitgebeeld waren het zeilschip
en de fantasie-dieren uit het rijk der
zee. Vooral het zeilschip was fijn van
uitvoering met mooie kleurcombinaties.
De zeedieren hadden met een fijne
blauw-groene diepzeetint wellicht aan
levendigheid gewonnen tegen het grijs
der zee. De bezetting van de wagen was
goed en de voortbeweging niet storend.
Toegekend: Tweede prijs.
„Baggermolen": Een interessante en
mooie wagen, die opviel door de groots
heid van opzet. Het geheel getuigde van
het vele en geduldige werk dat er aan
besteed is. De gehele wagen was goed en
vol van bezetting. De kleuren waren in
mooie rustige grijze en donkere tinten
gehouden. Iets meer kleurschakering
hier en daar had het geheel wellicht
nog meer ten goede gekomen. De voort
beweging was prima gecamoufleerd en
goed gekozen.
Toegekend: Derde prijs.
„Vissersschip": Een mooie wagen, die
zeer zeker niet had mogen ontbreken als
symbool van de visserij. De wagen viel
rectrice was van het bedrijf.
Het wordt avond en nog is er niets be
sloten. De aandeelhouders doen een drin
gend beroep op hem om te blijven. Alleen
hij kan de fabriek van een algehele on
dergang redden. Iemand, die m ruim 20
jaar een behoorlijke electriciteitszaak
kan opbouwen en het bovendien ook nog
een paar jaar uihoudt tegen een felle
concurrent, is iemand, die organiseren
kan. Zo iemand hebben ze nodig. Wil hij
het bedrijf nu in de steek laten?
En de financiën zijn van minder zorg.
De heren zijn bereid nog wat geld in de
fabriek te steken, als de heer Boornber-
ger bijvoorbeeld voorlopig voor een jaar
de algehele leiding op zich wil nemen
Met radicale verandering van de werk
methoden en vermindering van perso
neel moet het toch mogelijk zijn de fa
briek rendabel te maken.
Tom vraagt een paar dagen bedenk
tijd. En dat wordt natuurlijk toegestaan.
Hij krijgt ook de beschikking over een
kleine auto, die Bep Peetoom altijd ge
bruikte. De wagen is het eigendom van
de N.V.
Het is al laat, als Tom terug gaat naar
het dorp. Nu in de auto van de fabriek.
Inplaats van naar huis te rijden gaat hij
naar zijn aanstaande vrouw. Ans heeft
tot half acht in de zaak gewacht, maar
is toen naar huis gegaan.
Vader en moeder De Leeuw, die nu
weten, dat hun dochter van Tom houdt,