de Schakel itelen Ie Breskens ALG. NIEUWSBLAD VOOR WEST ZEEUWS-VLAANDEREN Feuilleton Liefde's nazomer ue Jaar zang - Nr. 6j6 Vrijdag 23 aug. 1957 Verschijnt iedere vrijdag Abonnementsprijs f 1,10 p. kw.franco p. post f 1,25 Prijs der advertenties 10 ct. p. mm.bij abonn. korting Advertenties met brieven onder nr. of bij ons te bevragen 10 ct. extra Telefoon 429 DRUKKERS-UITGEVERS SMOOR DE HULSTER - DORPSSTRAAT 10 - BRESKENS I - GiftO 3S8296 De Visserijfeesten liggen weer achter ons en terugblikkend kunnen we zeggen: „het was schitterend!" Duizenden men sen zijn naar Breskens gekomen en heb ben met grote bewondering de optocht van praalwagens één der mooiste die ooit in Zeeland te zien was gade ge slagen. De Breskense Visserijfeesten zijn, on danks het feit, dat zij nog- maar vijf jaar gehouden worden, uitgegroeid tot een jaarlijks gebeuren, dat niet alleen in Zeeland, maar ver daarbuiten, ja zelfs in het buitenland, bekendheid geniet. Dit alles is te danken aan de voortref- felyke organisatie door het comité Vis serij dagen, die onder voorzitterschap van de heer J. Carels, maanden van in spannende arbeid hiervoor heeft verricht Aan deze heren dan ook alle hulde. Jammer is, dat mede door het slechte weer, de opkomst der betalende bezoe kers tijdens het optreden der radio-ca baret-artisten op alle drie de avonden, niet zo groot was als men er van had mogen hopen. Dit is des te meer jammer, omdat uit deze inkomsten grotendeels de feestelijkheden gefinancierd moesten worden. Aan het verslag in ons vorig nummer, waarin we de eerste dag van het feest beschreven, alsmede de opening der Vis serijtentoonstelling, dient nog toege voegd te worden de bezichtiging van de miniatuur-veerhaven aan het eind van de Boulevard, vervaardigd door de be woners van die straat. Deze miniatuur haven, die nog enige tijd ter bezichtiging blijft liggen, geeft tot in alle details de nieuwe veerhaven met de toegangswegen weer, waar op het ogenblik hard aan gewerkt wordt. Ook zij nog gemeld, dat Donderdag, na afloop van de opening der visserij tentoonstelling door de com missaris der Koningin in de Prov. Zee land, Jhr. Mr. A. F. C. de Casembroot, de ieder jaar traditioneel beschikbaar ge stelde wimpel voor de bemanning van het schip, dat in het afgelopen seizoen de hoogst gemiddelde prijs ontvangt voor de garnalen, werd uitgereikt aan de be manning van de BR 20, schipper A. de Baare. Wat het verdere verloop der feestelijk heden betreft, Vrijdagmiddag werd op het Oranjeplein een grote jaarmarkt ge houden. waar ruim 80 marktkooplieden en een zestal standwerkers hun waren probeerden aan de man te brengen. Men kon, bij wijze van spreken „over de koppen lopen". Des avonds gaf de mu ziekvereniging „O.K.K." uit Schoondijke een prachtig concert op het Spuiplein, waarvoor eveneens veel belangstelling bestond. Zaterdagmorgen arriveerde met de boot van 10,45 uur de muziekvereniging „E.M.M." uit Maasdijk, die er al dadelijk de feeststemming in bracht door met marsmuziek naar het gem. verenigings gebouw te marcheren, waar Breskense gastheren een groot deel der muzikan ten opwachtte, om hen tot Maandag gastvrijheid te verlenen. Des middags stonden de toeschouwers weer rijen dik langs de weg geschaard om de optocht te zien, waarin muziekgezelschappen uit Maasdijk, Breskens, Yerseke, een tweetal door HENK VAN HEESWIJK 28 Het onderhoud met Van Vliet, de ac countant, duurt ook niet lang. Tom ver telt van de opdracht, die hij heeft ont vangen. „Ik wil precies weten, hoe de fabriek er financiëel voorstaat. En hoe de laatste jaren er geboerd is. Aan de hand daarvan zal ik mijn conclusies trekken." Reeds Dinsdag begint Van Vliet aan zijn omvangrijke taak. Met zijn mede werkers zit hij iedere dag in één der kantoren van de fabriek te cijferen. Tom zetelt dagelijks in het privékantoor en probeert zich in de voor hem onbekende materie in te werken. Dagelijks maakt hij een rondgang door de fabriek en hij ziet dingen, die hem lang niet aanstaan. De bedrijfsleider is een vleier en na een paar weken staat het bij Tom vast, dat deze man in hoofdzaak de belangen van de arbeiders behartigt en in het minst niet die van de fabriek. Tom heeft van matrassenfabricage geen verstand, maar begrijpt na die 14 dagen wel zoveel van het werk, dat mins ujt Vlissingen,. alsmede een kinder drumband uit Breda voor de nodige af wisseling zorgden. Na afloop van de optocht werd door de muziekgezelschappen geconcerteerd op het Spuiplein, terwijl ook de kinder drumband haar kunnen toonde op het Oranj eplein. Om 8 uur 's avonds volgde het optre den van prominente radio- en cabaret- artisten, o.a. Sonja Oosterman, Willy Ré, Charles Aerts en vele anderen, die het publiek enige gezellige uren bezorgden. Tot slot van de dag volgde accordeon- muziek op het Spuiplein. Mede door de mooi versierde straten en aangebrachte verlichting, bleef het tot middernacht druk in de straten. Zondag, de laa.tste dag der feestelijk heden, werd ingezet met een voetbalwed strijd tussen „Breskens" en „Esperance" uit Nangissiene (Frankrijk), welke spe lers tijdens de feestdagen bij de Bresken se voetballers en supporters onderge bracht waren. De rust ging in met een voorsprong van 21 voor Breskens. Na de pauze wisten de Fransen de gelijk maker te scoren. De muziekvereniging „E.M.M." uit Groede zorgde voor vrolijke muziek. Tijdens de pauze trad de Franse folkloristische groep „Les sans souci" uit Lille op. Des middags trok voor de laaste maal de optocht door de straten en weer ston den de belangstellenden rijen dik ge schaard langs de route. Hier waren de volgende muziekgezelschappen aanwe zig: „De Unie" uit Breda; de „Harmonie" uit Hulst; de „Postharmonie" uit Gent; „E.M.M." uit Groede en de Breskense muziekvereniging. Vóór de stoet vertrok werden de prij zen der praalwagens bekend gemaakt en iedere wagen voorzien van een kaart met de behaalde prijs er op. Na afloop van de rondgang concerteerde op het Spuiplein de Kon. Gentse Postharmonie, waarna waterskiën volgde in de haven, waarvoor veel belangstelling bestond. Tevens gaf de „Harmonie" uit Hulst hierbij vrolijke muziek ten beste. Het was de Kon. Harmonie „De Unie" uit Breda, die vervolgens concerteerde op het Spuiplein, waarbij zich vele mu ziekliefhebbers rond de tent hadden ge schaard. Om half acht volgde wederom het op treden van radio- en cabaret-artisten, w.o. Maria Zamora, Harry Bordon en Nicky Noble, de muzikale dwaas no. één. Het programma moest tengevolge van een regenbui nog even onderbroken wor den. doch gelukkig duurde dit niet lang. Evenals twee jaar geleden werd ook nu weer door „De Unie" op schitterende wijze een taptoe ten beste gegeven op het Oranjeplein. Het hoogtepunt van deze dag was on getwijfeld het vuurwerk op de West haven. Hier waren duizenden mensen samengestroomd om dit waarlijk groot se slot der feestelijkheden te aanschou wen. We hebben reeds dikwijls vuurwerk gezien tijdens de visserijfeesten, maar dit overtrof al het vorige, het was fan tastisch. Vooral het slotstuk met het embleem en de jaartallen, geheel in diamantlicht uitgevoerd, had ieders be tens tien man overbodig zijn. Hij zwijgt evenwel en laat de bedrijfsleider praten. Al ontgaat hem niets. Ook de vertegenwoordiging laat te wensen over. Er blijken vijf mensen da gelijks op pad te zijn om orders te ver zamelen. Zaterdagsmorgens deponeren ze hun bestellingen, maar van een rap port is geen sprake. Voorlopig ziet To mdit alles rustig aan. Als er een maand verstreken is, heeft hij een lang gesprek met Van Vliet, die aar dig opschiet met zijn werk. Maar wat de man reeds nu weet is niet bepaald hoop vol. Zes weken zijn verlopen, sedert Tom zijn mandaat kreeg. En dan is hij klaar. Van Vliet heeft een lijvig rapport samen gesteld en Tom is ook aan het werk ge weest. Hij roept op korte termijn de aan deelhouders op ter vergadering. En als de dag aanbreekt, dat hij mededelingen zal doen over de toestand van de fabriek, zetelt hij wel op de voorzittersstoel. Alle heren hebben een afschrift ge kregen van het rapport van accountant Van Vliet. Bovendien ee nafschrift van de bevindingen, die hij zelf heeft samen gesteld. De vergadering duurt de gehele mor gen en middag. En het gaat er heet toe. Tom zegt kort en bondig, dat hij niet van plan is verder te gaan. Uit het rap port van Van Vliet blijkt, dat de laatste jaren een wanbeleid is gevoerd. Orders Miniatuur van de nieuwe veerhaven, vervaardigd door de buurtvereniging Boulevard te Breskens. De foto toont de 2 haven- dammen met in het midden de aanlegplaats met windscherm, daarachter de toegangswegen met opstelterrein voor voertuigen alsook de dienstgebouwen. wondering. Met een slotwoord door de voorzitter van het Comité Visserijdagen op de mu ziektent en het spelen van het Wilhel mus door de Breskense muziekvereniging werden de feestelijkheden besloten. Breskens kan weer terugzien op een schitterend geslaagd visserijfeest. UITSLAG PRIJZEN PRAALWAGENS. Groep: Scheepvaart en Visserij: le pr. Hospitaalschip „De Hoop" (Ph. van Kleefstraat) 2e pr. „Schip met zeedieren" (Juliana- straat) 3e pr. „Baggermolen" (Spuiplein); 4e pr. „Vissersschip" (Visserijstraat) 5e pr. „Een sloep" (Scheepvaartstraat). Groep: Diverse wagens: le pr. „Wapen van Breskens" (Dorps straat) 2e pr. „Gondel" (Verlengde Dorpsstr.) 3e pr. „Bloem met vlinder" (De Bloemen- wijk) 4e pr. „Geloof, Hoop en Liefde" (Hullu- straat) 5e pr. „Een spin met web" (Boulevard) 6e pr. „Vogelnest" (Vogelenzang) 7e pr. „Sjors en Sjimmie" (Oranje plein) 8e pr. „Reuzen-pan met groep" (Visserij vereniging) De wisselbeker werd toegekend aan de eerste prijs-winnaar uit de groep: Di verse wagens „Het Wapen van Breskens," Dorpsstraat, wegens beste artistiek, mooiste fantasie-combinatie, mooie kleu ren-combinatie en zorgvuldige afwer king. De jury bestond uit: mevr. Jacobs- Heyndrikx en de heer Joh. C. den Broe der uit Vlissingen. voldoende, maar alles wordt tegen veel te lage prijzen geleverd. Het winstper centage is in feite geen voordeel meer, maar een nadeel. Het tekort bedraagt ruim een millioen. De reserves kunnen het op geen stukken na dekken. De ma chines zijn verouderd en er is teveel personeel. De bedrijfsleider is onbe trouwbaar, de vertegenwoordigers reizen hoogstens twee of drie dagen per week en voor de rest doen ze niets, behalve hoge onkostenrekeningen schrijven. De electriciteitszaak, die juffrouw Peetoom met het geldvan de N.V. in zijn dorp is begonnen, heeft ook niets dan verlies opgeleverd. In feite is het gehele bedrijf bankroet. De schuldeisers dringen aan op betaling. Bij tal van fabrieken zijn geen grondstoffen meer te krijgen dan tegen contante betaling. Het is practisch een failliete boel. Tom zegt dit alles duidelijk en kernachtig en hij besluit met zijn conclusie, dat hij er geen gat meer in ziet. Wie zal er nog geld durven steken in dit bedrijf? Er wordt lag en breed over de kwestie gesproken. En er vallen harde woorden onderling. Waarom, zegt Tom, heeft men niet eerder rekening en verantwoording gevraagd van het beleid van juffrouw Peetoom? Dan had het nooit zover hoe ven te komen. Maar uit het antwoord der heren blijkt, dat ze allemaal, stuk voor stuk. een beetje bang waren voor de grootste aandeelhoudster, die tevens di BEOORDELING PRAALWAGENS Groep: Scheepvaart en Visserij: „Hospitaalschip De Hoop": Deze wa gen viel op door een bizonder fraaie uit voering. De kleuren waren eenvoudig en rustig gehouden, de kleurcombinaties waren mooi. De gehele wagen was goed en vol bezet. De voortbeweging was uit stekend gecamoufleerd. Een aardige bi- zonderheid was de rokende schoorsteen, wat het idee van varend schip zeer goed weergaf. Toegekend: Eerste prijs. „Schip met zeedieren": Een fraaie wa gen, die opviel door zijn fijne artistiek. Zeer goed uitgebeeld waren het zeilschip en de fantasie-dieren uit het rijk der zee. Vooral het zeilschip was fijn van uitvoering met mooie kleurcombinaties. De zeedieren hadden met een fijne blauw-groene diepzeetint wellicht aan levendigheid gewonnen tegen het grijs der zee. De bezetting van de wagen was goed en de voortbeweging niet storend. Toegekend: Tweede prijs. „Baggermolen": Een interessante en mooie wagen, die opviel door de groots heid van opzet. Het geheel getuigde van het vele en geduldige werk dat er aan besteed is. De gehele wagen was goed en vol van bezetting. De kleuren waren in mooie rustige grijze en donkere tinten gehouden. Iets meer kleurschakering hier en daar had het geheel wellicht nog meer ten goede gekomen. De voort beweging was prima gecamoufleerd en goed gekozen. Toegekend: Derde prijs. „Vissersschip": Een mooie wagen, die zeer zeker niet had mogen ontbreken als symbool van de visserij. De wagen viel rectrice was van het bedrijf. Het wordt avond en nog is er niets be sloten. De aandeelhouders doen een drin gend beroep op hem om te blijven. Alleen hij kan de fabriek van een algehele on dergang redden. Iemand, die m ruim 20 jaar een behoorlijke electriciteitszaak kan opbouwen en het bovendien ook nog een paar jaar uihoudt tegen een felle concurrent, is iemand, die organiseren kan. Zo iemand hebben ze nodig. Wil hij het bedrijf nu in de steek laten? En de financiën zijn van minder zorg. De heren zijn bereid nog wat geld in de fabriek te steken, als de heer Boornber- ger bijvoorbeeld voorlopig voor een jaar de algehele leiding op zich wil nemen Met radicale verandering van de werk methoden en vermindering van perso neel moet het toch mogelijk zijn de fa briek rendabel te maken. Tom vraagt een paar dagen bedenk tijd. En dat wordt natuurlijk toegestaan. Hij krijgt ook de beschikking over een kleine auto, die Bep Peetoom altijd ge bruikte. De wagen is het eigendom van de N.V. Het is al laat, als Tom terug gaat naar het dorp. Nu in de auto van de fabriek. Inplaats van naar huis te rijden gaat hij naar zijn aanstaande vrouw. Ans heeft tot half acht in de zaak gewacht, maar is toen naar huis gegaan. Vader en moeder De Leeuw, die nu weten, dat hun dochter van Tom houdt,

Krantenbank Zeeland

De Schakel | 1957 | | pagina 1