Verplaatsing veerhaven te Breskens ja, zo'n tailleur is al ALG. NIEUWSBLAD VOOR WEST ZEEUWS-VLAANDEREN J e u i liet o n Liefde's nazomer de (cha kei sae Jaar zang - Nr. 638 Vrijdag 19 april 1957 Verschijnt iedere vrijdag Abonnementsprijs f 1,10 p. kw.franco p. post f 1,25 Prijs der advertenties 10 ct. p. mm.bij abonn. korting Advertenties met brieven onder nr. of bij ons te bevragen 10 ct. extra Telefoon 429 DRUKKERS-UITGEVERS f' SMOOR DE HULSTER - DORPSSTRAAT 10 - BRESKENS - TEL., Rapport van hat Economisch Technologisch Instituut voor Zeeland In verband met de aanstaande ver plaatsing van de veerhaven van Bres kens, heeft het Economisch Technolo gisch Instituut voor Zeeland, in overleg met het Provinciaal Bestuur en in op dracht van het gemeentebestuur een on derzoek ingesteld naar de economische gevolgen van de omlegging van de ver keersweg buiten de kom van Breskens om en naar de mogelijkheden van com pensatie. Dit onderzoek is samengevat in een rapport, hetgeen dezer dagen is versche nen. Het motief tot het thans ingestelde onderzoek is o.m. gelegen in een uitla ting van de Minister van Economische Zaken bij de Memorie van Antwoord in zake de behandeling van hoofdstuk X van de Rijksbegroting (Economische Zaken) voor het dienstjaar 1957. De bewindsman zegt hierin o.m.: ,,De moeilijkheden, welke de plaatselijke mid denstand te Breskens vreest te zullen ondervinden door de voorgenomen ver plaatsing van de haven, zijn de onderge tekende bekend. Ook hij meent, dat er reden is, de gedupeerden, waar mogelijk, tegemoet te komen. In welke mate en op welke wijze dat t.z.t. zal moeten geschie den. valt thans nog niet te beoordelen, daarover "uilen ook zeker de autoritei ten in Zeeland voorstellen doen". Het valt niet te ontkennen, dat door de snelle ontwikkeling van het huidige verkeer ieder initiatief, dat op de ver zorging van dit verkeer is gericht, zoals benzine-stations, café's, restaurants e.d. het gevaar loopt door wegomleggingen te worden afgesneden of bedreigd. Doch waar het rannort zo zeer de nadruk op legt, is het feit, dat de situatie in Bres kens hiervan essentieel afwijkt. Immers, de neringdoenden, die na de vernietiging van Breskens in 1944 hun bedrijven heb ben herbouwd, deden zulks op grond van het door het Minsterie van Wederop bouw en Volkshuisvesting goedgekeurde herbouwplan en in de verwachting dat zij gedurende lange tijd van het verkeer zouden kunnen profiteren. Reeds na enige jaren bleek evenwel de verkeers stroom over de Westerschei de zo te zijn toegenomen, dat deze thans buiten t Breskens om moet worden geleid. Tal- loze zaken worden daardoor van de ver keersader waarop zij zich hadden ge oriënteerd afgesneden, nog voordat zij zijn afgeschreven. Voor Breskens als ge heel kan deze ontwikkeling als catastro faal v/orden gekenschetst. Het rapport van het E.T.I. beoogt geenszins zich in individuele gevallen te verdiepen, maar is er op gercht, een benadering te geven van de omvang van de schade, die door de verplaatsing der veerhaven voor het dorp Breskens als geheel ontstaat. Men komt tot de conclusie, dat de ont wikkeling tot nu toe heeft aangetoond dat Breskens op het gebied van zijn ha ven- en verkeersfunctie, de industrie ontwikkeling, de visserij en het toerisme een duidelijk meer dan lokale taak ver vult. Maatregelen die tot heroriëntering door HENK VAN HEESWIJK 10. „Hoe oud is ze geworden, Tom? O, sorry, dat ik je bij je voornaam noem „Geeft niks, zuster. We zijn oude schoolkameraden. Elly? laat eens kijken, volgende maand zou ze negen en dertig geworden zijn. Ja, en in de kracht van haar leven „Kanker stoort zich niet aan een leeftijd. Tom. Dat is een kwaal, waar tegen nog maar weinig kruid is gewas sen. En hoe gaat het nu in de zaak?" Hij haalde zijn schouders op. „Och, zo goed en zo kwaad als het kan, hé? Greet is van school. Die had geen zin om te leren en thuis is ze in haar element. Voor de rest heb ik een knecht in dienst geno men voor de reparaties en zo. En ik neem ook een winkelmeisje." De vrouw keek een beetje verwonderd. „Is Bep Peetoom, die schoonzuster van je, dan weg?" Hij knikte. „Ja, die is al meer dan een week geleden vertrokken. Weer terug naar de stad." „O, juist." Tom keek haar aan en kneep een oog moeten leiden, bieden, gezien in dit perspectief, een goede kans van slagen. De directe jaarlijkse inkomensschade voor het bedrijfsleven te Breskens, voort vloeiend uit het verplaatsen van de veer dienst op en van Vlissingen, kan worden gesteld op f 300.000,- a f 350.000,- p. jaar. Compensaties voor Breskens als ge heel genomen, aldus het rapport, liggen in de openlegging van het strand, de aanleg van een nieuw zwembad en een wandelpad naar destrekdam, de aan trekking en uitbreiding van industrieën en de verbetering van de havenaccomo- datie. Op deze punten zullen speciale financiële regelingen moeten worden ge troffen om de gemeente hiertoe in staat te stellen. Voor het treffen van compenserende maatregelen wordt een inzicht vereist in de economische ontwikkeling van de gemeente, met als achtergrond haar huidige en toekomstige positie in West Zeeuws-Vlaanderen. Daarbij komen de volgende punten aan de orde: 1. De bevolking; 2. De middelen van bestaan: a. industrie en handel (waaronder ambacht en detailhandel) b. de visserij c. de landbouw; d. de haven van Breskens; e. verkeer en toerisme; 3. De arbeidsmarkt. Interessant is het uit het rapport de gegevens na te gaan over het verloop van het inwonertal der gemeente: Het in wonertal van Breskens nam van 1880 t m 1955 toe met ruim 2100 personen, terwijl de gehele toeneming in West Z. Vlaanderen over die periode (dus alle gemeenten samen) 2460 personen be droeg. Het groeicijfer van de bevolking van Breskens lag in de periode 1880 t|m 1955 aanmerkelijk hoger dan dat voor Zee land in zijn geheel en nadert het ciifer van het Rijk. In de periode 1950 t'm 1955 is de bevolkingsontwikkeling van Breskens gunstiger dan die van geheel Nederland. West Zeeuws-Vlaanderen zag in die 6 jaren zijn zielental met 80 ver minderen, dat van Breskens steeg daar entegen met 34. Uit het onderzoek is voorts gebleken, dat Breskens tot op heden geen wel vaartsbronnen genoeg had, om de eigen groeiende bevolking te kunnen opvan gen. Een vertrekoverschot is hiervan t'm 1950 het gevolg geweest. Thans is er echter een vestigingsoverschot. Zeer tegen onze verwachting in, blijkt, dat de jongere leeftijdsklassen iets min der bezet zijn dan in overig Zeeland. Omtrent de gang van zaken in de in dustrie over de periode 1930-1950 zegt het rapport, dat het aantal werknemers in de bouwnijverheid en de metaalnijver heid resp. van 47 tot 216 en van 34 tot 195 toenam. Doch in de voedings- en genotmidde lenindustrie liep het aantal terug van half dicht. „Ik begrijp best, wat je denkt, zuster. Je bent verwondert, dat ze niet gebleven is, hé? „Och. wij dachten allemaalja, dat ze zou blijven." „Neen," antwoordde Tom droog, „ze heeft haar eigen bedrijf. Ze is min of meer baas van de fabriek van haar va der en dat brengt werk genoeg mee." Hij dronk zijn thee leeg en stond op. „Nou. we gaan maar weer eens huis waarts. Hoe is het? Druk met de zieken? ,,'t Gaat op 't ogeblik. Het is wel druk ker geweest, 't Gaat op en neer met het weer: Mooi weer, weinig zieken. Storm en regen, dan begint het weer." „Een paar gemakkelijke dagen zijn ook de moeite waard. Bedankt voor de thee en tot kijk." „En nog eens bedankt voor de spoedi ge hulp." „Kom nou, een wijkverpleegster kun ie toch niet in de steek laten 's Zaterdagsmorgens kwam de krant uit en reeds om tien uur kwam de eerste sollicitante voor de betrekking van win kelmeisje. Het was een spichtig, schraal kind. met een paar brutaal kijkende ogen in haar hoofd en Tom had binnen twee seconden bij zichzelf beslist, dat zij niet voor de baan in aanmerking kwam. Desondanks stond hij haar even te woord. Doch de jongedame draaide de rollen om en vertelde kort. en bondig wat ze wilde verdienen, waarop Tom beleefd doch beslist meedeelde, dat hij bepaal 332 op 93. Dit wel in hoofdzaak door het vertrek van de Fa. van Melle naar Rot terdam. Er valt voor de periode 1950-1956 an dermaal een toename van het werkne mers in de bouwnijverheid te constate ren en wel met 50 man. De handel in winkels is sedert 1950 zeer sterk gestegen. Het is ons allen bekend, dat het be roepsvervoer in de economie van Bres kens een belangrijke plaats inneemt. In 1956 waren er te Breskens niet min der dan 15 bedrijven in deze sector werkzaam met een gezamenlijk laad vermogen van 340 ton. Uitvoerig wijdt het rapport uit over de visserij te Breskens. Behalve de eigen vissersvloot die momenteel pl.m. 30 schenen tolt. hebben nog een 7-tal vis sersvaartuigen uit Oost Zeeuws-Vlaan deren Breskens als vaste aanvoerhaven gekozen. Daarenboven maken geduren de de winterperiode van eind October tot begin Maart ruim 70 schepen uit Urk, Texel, Den Helder, IJmuiden en Scheveningen van de Breskense haven gebruik. Het zou te ver voeren, de verschillende facetten en gegevens van de visserij in dit bestek onder de loep te nemen, al is het rannort, van het E.T.I. dienaangaan de zeer interessant. Hoe gunstig de vis serij zich de laatst*3 jaren te Breskens heeft ontwikkeld, blijkt o.m. uit het feit, dat in 1956 voor ruim vier millioen gul den werd aangevoerd. De visserij vormt voor Breskens een belangrijke bron van werkgelegenheid, behalve de bemanningen van de vissers- schenen vinden circa 100 mannen direct of indirect een bestaan in de visserij. Wij denken hier aan de losploegen, die vooral in de oeriode van de haringvangst handen vol werk hebben. Verder aan de transportbedrijven, de oliehandel, de netteuboeteriien. de bedrijven wplke het benodigde zout en ijs verschaffen en de vismijn. In vergelijking met het overwegend agrarisch georiënteerde West Zeeuws- Waanderen is de landbouw te Breskens als middel van bestaan van onderge schikte betekenis. De gemeente Breskens bestaat uit slechts twee polders - Oud en Jong Breskens - met een totale op- nervlakte van ongeveer 520 ha. Bij de in deze nolders gelegen boerderijen was volgens het teeltplan van 1955 ruim 411 ha. (gemeten maat) landbouwgrond in gebruik, waarvan 57,5 ha. grasland. Het belang van de haven van Bres kens blijkt o.m. uit de aanzienlijke hoe veelheid landbouwproducten, die jaar lijks via. Breskens worden verscheept, alsmede de aanwezigheid van een gun stige aanleginrichting voor coasters. In de westelijke haven is 260 meter kade bruikbaar voor deze schepen, terwijl in de oostelijke haven 250 meter hiervoor geschikt is. Sedert kort heeft de haven betekenis gekregen voor de zeilsport. Zo zijn er in 1955 in totaal 520 zeiljachten de haven van Breskens binnengelopen. Na uitvoerig aandacht te hebben ge schonken aan de verkeersintensiteit op het veer Vlissingen-Breskens, het ver keer en het toerisme in het algemeen en de. hoe groot het loon zou zijn. Binnen vijf minuten stond de jongedame weer op straat, met de zekerheid, dat zij niet in aanmerking kwam. De tweede sollicitante had meer weg van een filmster dan van een winkel meisje. Een lopende schilderij, stelde Tom vast toen hij haar verzocht plaats te nemen. De jongedame kruiste met zorg haar benen en zorgde er voor, dat Tom ze behoorlijk kon bewonderen. Hoe mooi ze misschien ook waren, hem in teresseerde op dit ogenblik meer haar capaciteiten als winkeljuffrouw. Ze had een stroom van parfum meegebracht - i°ts, waarvan Tom in het geheel niet hield en zodoende stond bij hem al vast, dat ook deze dame geen kans maakte. Beleefd zag hij haar getuigschriften in die weliswaar klonken als een klok. ..Ik ben tot nu toe altijd typiste ge weest," zei ze met geaffecteerde stem, maar ik wil nu eens in een winkel." Daarbij ontplooide ze haar liefste glim lach en Tom begreep, dat ze voor een flink salaris tot meer dan alleen winkel juffrouw bereid zou zijn. Ook deze dame stond binnen vijf mi nuten weer op straat, kansloos. Intussen zette Tom deur en raam wijd open om de parfumlucht uit zijn kantoor te krijgen. Die morgen kwam er niemand meer en 's middags begon Tom al te wanho pen Dan volgende week maar eens een advertentie in een andere krant. Doch net met sluitingstijd Greet hielp de Kwaliteit CreatieService In modellen die door zéér be kwame kleermakers, speciaal voor onze firma werden gemaakt, tonen wij U een uitgebreide sortering. In moderne stoffen en prachtige nieuwe tinten. Ook in grote maten. f115.— f 129,- f 145,— f 175,- Voor Uw betere damesconfectie eerst kijken bij uw MODEHUIS COOSJE BUSKENSTR. 63, VLISSINGEN De bus van boot en trein stopt voor onze zaak de werkgelegenheid in Breskens, gewaagt het rapport van het E.T.I. van de econo mische gevolgen voor Breskens van de verplaatsing van de veerhaven. Voor het bedrijfsleven in Breskens is de aanwezigheid van de veerdienst van moeilijk te onderschatten betekenis. Van de tienduizenden, die jaarlijks van het veer naar Vlissingen gebruik maken, zijn er velen die in Breskens inkopen doen of een bezoek aan één van de horeca bedrijven brengen. Dit verschijnsel wordt in de hand gewerkt doordat men in drukke tijden nogal eens moet wachten, alvorens door de pont te worden over gezet. Het is voor een ieder duidelijk, dat de verplaatsing van de veerdienst naar de nieuwe veerhaven ten westen van de be bouwde kom der gemeente, in de eerste plaats voor de horeca-bedrijven en ver der voor de levensmiddelenbedrijven, de winkels in galanterieën en souvenirs en dergelijke, een aanmerkelijke verminde ring van inkomsten met zich zal bren gen. De verkeersstroom zal in de toe komst immers geheel buiten Breskens om worden geleid. Naast de genoemde bedrijven zijn er nog andere, die nadeel van de verlegging van de verkeersstroom zullen ondervinden, zoals de garagebe drijven en de reparatie-inrichtingen voor rijwielen en motoren. Hjet is dus zeker dat een groot aantal bedrijven van de verplaatsing van de veerdienst nadeel zal ondervinden. (Slot volgt) laatste klanten kwam de derde solli citante. Een knappe brunette, doch niet opgemaakt. Ook geen parfumlucht en dat waren al twee feiten, die Tom mild stemden. Ze stelde zich voor als Annie de Leeuw en ze bleek in de nieuwe woonwijk aan de Zuidkant van het dorp te wonen. Maar Tom's eerste gedachte was: die is toch veel te oud! Hii had in de krant gezet: circa 18 jaar. Deze was minstens een jaar of 22. Tom schreef enkele bijzonderheden op en vroeg haar leeftijd. „Ik ben bijna 18. meneer. De derde van de volgende maand ben ik jarig." Hij keek haar verbaasd aan en het meisje begon te lachen ..Ja. ik weet het, rlat ik er veel ouder uitzie, maar het is toch heus waar. Hier hebt u mijn rente- kaart." Ze overhandigde hem de kaart en Tom keek naar de geboortedatum. Ja, dat klopte. ..Waar hebt u gewerkt?" vroeg hij, ziende, dat er zegels op de kaart waren geplakt. ..Bij een boekhandel in de stad, me neer." „Hebt u er lang gewerkt?" .Ongeveer een half jaar. meneer" Hij gaf dp routekaart, terug en keek haar aan. ..Tot wannper?" „Vorige wpek Zaterdag ben ik er weg gegaan „Ruzie gehad? Of stonden die boeken u met meer aan?" „Och, is het nodig, dat ik het ver-

Krantenbank Zeeland

De Schakel | 1957 | | pagina 1