BOBBE Drie mannen in de sneeuw CORSETTENoo ALG. NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR WEST ZEEUWS-VLAANDEREN Een vaste oeververbinding voor Z.-Vlaanderen van Nationale betekenis geacht. Feuilleton lie Jaar gang - Nr. 613 Vrijdag 26 oktober1956 Verschijnt iedere vrijdag Abonnementsprijs f 1,10 p. kw.franco p. post f 1,25 Prijs der advertenties 10 ct. p. mm.bij abonn. korting Advertenties met brieven onder nr. of bij ons te bevragen 10 ct. extra Telefoon 429 DRUKKERS-UITGEVERS. SMOOR DE HULSTER - DORPSSTRAAT 10 - BRESKENS - TEL.,3» - GIRO 358296 Burgerlijke Stand GEMEENTE SCHOONDIJKE over de maand September 1956. GEBOORTEN: 9, Jacob Abraham, z. van J. J. van Hee en W. J. de Hullu 28, Pe trus Johannes, z.van C. de Witte en P. K. Huigh. HUWELIJKEN: 25, J. I. Kools, 25 j. en J M. M. Dekker, 21 j. OVERLIJDEN: 12, S. E. van Hoeve, 88 j., wed. van J. Roose; 23, C. Willemsen, 78 j., (te Oostburg). INGEKOMEN: 4, L. Kooijman, van Aus tralië, naar Prinses Beatrixstraat 114; 7, H. van Vlijmen en zoon, van Rotter dam, naar Van der Slikkestraat 17, E. Reijnhoudt en dochter, van Rotter dam, naar Van der Slikkestraat 1; 10, P. A. Koens, van Den Helder, naar W 97 17, M. J. de Reu, van IJzendijke, naar O 28b; 21, J. Soselisa, van Indonesië, naar Dorpsstraat 16; 24, Wed. J. J. C. Wollrabe en gezin, van Middelburg, naar Koningin Julianastraat 28; 28, P. Harte en gezin, van Terneuzen, naar Midwoud- sestraat 8. VERTROKKEN: 3, C. W. Anthonijsz en gezin, van Koningin Julianastraat 28, naar Epe; 3, M. L. L. Blondeel, van Lan ge Heerenstraat 22, naar Hulst; 3, P. den Hamer, van W 36, naar Delft; 5, R. Joosse en gezin, van Midwoudsestraat 8, naar Breskens; 7, J. A. Luteijn-de Zwart en gezin, van Dorpsstraat 24, naar Ber- kenwoude; 8, A. J. Blaakman, van O 27c, naar Haarlem; 15, I. Guiran, van W 84, naar Sluis; 17, A. C. Quist, van Prinses Beatrixstraat 61, naar Rotterdam; 20, P. J. Jansen en gezin, van Lange Heeren straat 40, naar Terneuzen (Sluiskil)20, A. F. H. de Lijser, van Prins Bernhard- straat 35, naar Zuidzande; 20, M. E. de Lijser, van Prins Bernhardstraat 35, naar Rotterdam. MEDISCHE In opdracht van de Kamer van Koop handel en Fabrieken voor Zeeuws-Vlaan deren, heeft Prof. Haccoü het vraagstuk van het verkeer in Z.-Vlaanderen bestu deerd; deresultaten van deze studie zijn neergelegd in het rapport Haccoü. uit gebracht door de Stichting voor Econo misch Onderzoek der Universiteit van Amsterdam. Op uitnodiging van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Z.-Vlaan deren kwamen de vele belanghebbende instanties vorige week in hotel „Rotter dam" te Terneuzen bijeen, om mede naar aanleiding van het rapport hun visie kenbaar te maken. Nadat de vergadering geopend was door de voorzitter der Z.-Vl. Kamer, Ir. C. A. L. Horstmann uit Sas van Gent, leidde de Commissaris der Koningin in de Prov. Zeeland, Jhr. Mr. A. F. C. de Casembroot, de vergadering verder, door welk feit het grote Zeeuwse belang bij dit probleem werd onderstreept. Voorts waren aanwezig bijna het voltallige Col lege van G.S. en de leden van Prov. Sta ten, alle gemeentebesturen uit Oost en West Z.-Vlaanderen vertegenwoordigd door ERICH KASTNER 30 „Beste Eduard," sprak Fritz. „Je moet haar eerst maar eens leren kennen. Zo dra je haar ziet, weet je gewoon niet waar je blijft!" Hagedorn ging in de hal zitten en hield voortdurend de lift en het trap penhuis in het oog. Zijn eerste geestdrift was geweken, terwijl hij ongeduldig op het meisje en op zijn toekomst zat te wachten en had plaats gemaakt voor een diepe neerslachtigheid. Het was hem plots te binnen geschoten, dat er om te trouwen geld moest zijn en dat hij niets bezat. Vroeger toen hij geld verdiende had hij nooit het ware meisje ontmoet. En nu, nu hij zijl* hart was kwijt geraakt aan het nichtje van tante Juichen, was hij zonder werk en hield men hem bo vendien nog voor een kroonprins! ,.U ziet er nu net naar uit, alsof u het plan had opgevat om in een klooster te gaan," zei een stem achter zijn rug. Hij vloog op van zijn stoel. Het was het nichtje van tante Juichen. Terwijl hij Burchtstraat 13 STBU RG door de burgemeesters, secretarissen en- of wethouders en vele vertegenwoordi gers uit het bedrijfsleven, bedrijfsorgani saties, Prov. en Rijkswaterstaat, ver voerswezen enz. Ir. Horstmann begon zijn openings woord met er op te wijzen, dat de aan wezigheid van het College van G.S. haar grote belangstelling bewijst voor dit on derwerp. Sedert Prof. Haccoü werd ver zocht het vraagstuk van het verkeer voor ons gebied te bestuderen, is reeds geruime tijd verlopen, terwijl de ramp van Febr. 1953 de statistieken van 1953 en 1954 der veerdiensten voor ons doel onbruikbaar heeft gemaakt. Hij bracht hulde aan Prof. Haccoü en zijn mede werkers dat zij er in slaagden een prog nose voor de toekomst te maken. Spr. zei, dat het probleem in twee delen uit eenvalt, n.l. „Op welke wijze moet de verbinding tot stand worden gebracht op het ogenblik dat dit niet meer door de veerdiensten kan geschieden, dus na 1970" en „op welke wijze moet tot aan die datum voorzien worden in het steeds toenemende aanbod van vervoer over de Westerschelde". Dhr. Hostmann voerde enkele statistische gegevens aan, waar uit een ontstellende toename van het vervoer over de veren Breskens-Vlissin- gen en Perkpolder-Kruiningen tot uit drukking komt, terwijl de snelle toename van het autopark de ernst van het pro bleem nog onderstreepte. In de overtui ging dat de hoogste instantie in de Pro vincie er voortdurend naar streeft haar gebied tot een eenheid te smeden en de verbindingen zo intens en frequent mo gelijk te ontwikkelen, zei spr. dat het Deltaplan voor het gebied boven de Wes terschelde de oplossing hiervoor geeft. Het wordt thans tijd, aldus spr., dat voor het gebied beneden de Westerschel de afdoende maatregelen worden gtrof- fen. Nadat de Commissaris der Koningin de voorzittershamer had aangenomen, zei deze dat het Prov. Bestuur wil vech ten voor goede verbindingen in Zeeland en dat is ook de reden, dat het Prov. Be stuur is gekomen om te luisteren en stof te verzamelen waaraan zij aandacht wil schenken. Als eerste spreker kreeg de burge meester van Terneuzen. mr. P. H. W. F. Teilegen, het woord, die een warm plei dooi hield om de vaste verbinding, in te genstelling tot het voorstel van Prof. Haccoü, niet in het Saeftinge-gebied te leggen maar meer westelijk, liefst zo dicht mogelijk bij Terneuzen als snel groeiende en steeds belangrijker wor dende havenstad. Mr. K. A. M. Bastiaansen, secretaris van de K. v. K. te Breda, trok een pa- rellel tussen vele Brabantse en Zeeuwse problemen, waarvan die van het ver keer welsprekend is. Immers zonder de M.oerclijkbrug zou Brabant nooit die ont wikkeling hebben kunnen doormaken als nu het geval is geweest. Wijzende op was opgesprongen, nam zij plaats en ging verder: „Wat scheelt er aan?" Hij keek haar lang aan, zodat zij haar oogleden moest neerslaan. Hij kuchte en legde toen uit: „Buiten meneer Kes- selhut en Eduard weet het in 't hotel- niemand. U wil ik het echter liever zeg gen. Men houdt mij hier voor een milli- onnair of volgens Eduard's opinie voor de kroonprins van Albanië. Hoe dat komt daar heb ik geen flauw vermoeden van. In werkelijkheid ben ik een academicus zonder baan." „Waarom hebt u dit misverstand dan niet opgehelderd?" vroeg ze. „Dacht ik het niet," riep hij uit. „Ik had het moeten doen. Dat was ik immers van plan. Och, ik ben een idioot! Bent u boos? Eduard vond, ik moest die ver gissing maar laten voor wat ze was. Vooral om die drie Siamese poesjes. Hij mag zo graag met ze spelen." „Wie is dat eigenlijk die vriend Edu ard?" vroeg ze. „Eduard en ik hebben een prijsvraag gewonnen. Als beloning daarvoor, wor den we hier gratis vetgemest." „Ik heb in de krant over die prijsvraag gelezen," vertelde ze. Het is immers die prijsvraag van de Toblerfabrieken?" Hij knikte. „Dan bent u dus Dr. Hagestolz?" „Hagedorn," verbeterde hij. „Fritz is mijn voornaam". ,En heet uw vriend niet Lehmann?" de steeds grotere toename van het ver keer in West-Brabant, zei spr., dat de K. v. K. van Breda een vaste oeverver binding van Z.-Vlaanderen met Bra bant zeer zou toejuichen. Drs. H. J. P. Verschaffel, voorzitter van de Kring van Werkgevers in de Ka naalzone Z.-Vlaanderen, wees er op, dat in 1970 het verkeer door de tunnel te Antwerpen zowel als over de Wester schelde, volkomen zal zijn vastgelopen. Hij achtte een vaste verbinding van Z.- Vl. met overig Zeeland uiterst belang rijk voor de kanaalzone en de uitbrei ding van het interprovinciaal verkeer. Burgemeester A. L. S. Lockefeer van Hulst stelde dat de noodzaak van een vaste oeververbinding buiten kijf staat, maar dan moet deze verbinding in de Saeftinge-sector komen. De opheffing van het isolement van ons gewest is noodzakelijk, ja wij hebben er recht op. Als wij dit niet steeds onder de aandacht brengen missen we de boot, die onder stoom ligt. Spr. noemde het voor ons Prov. Bestuur een bijzondere taak Z. Vlaanderen te breien aan de Deltakous. Hij wees er op, dat men de vaste ver binding van Z.-Vlaanderen moet zien in het nationale kader en Frankrijk en België hiervan mee te laten profiteren, waarom hij dan ook stelling nam tegen de wens van de burgemeester van Ter neuzen de vaste verbinding meer weste lijk te creëren. Burgemeester F. A. van Rosevelt van Schoondijke, sprekende namens de Ver eniging van Ned. Gemeenten, Afd. Zee land, zei in deze kwestie nog geen alge meen Zeeuws standpunt te kunnen for muleren, daar dit de zaak is van de technici om vast te stellen, uiteraard re kening houdende met de totaliteit van Z.-Vlaanderen, waarbij het nationaal zowel als het Zeeuws belang in het oog gehouden dient te worden. Drs. R. Cambier te Goes, vert, van ..Zevibel," meende dat de conclusie van de Saeftinge-verbinding te snel is ge trokken. Hij wees op het grote belang van de visserij, b.v. die van Breskens op een meer westelijk gelegen verbin ding. De heer J. Duvekot, voorz. van de E.V.O. te Goes, zei, dat het niet aan zijn organisatie is te bepalen waar de verbin ding dient te komen, maar uit een oog- nunt van algemeen Zeeuws belang met betrekking tot de handel en industrie légde spr. als zijn mening neer, dat de 'vaste verbinding zo centraal mogelijk zal dienen te worden gekozen. De heer L. P. van Oorschot, lid van G.S., wees er op dat men dit probleem niet plaatselijk of regionaal mag stellen. Het probleem ligt er als een Zeeuws- en nationaal vraagstuk, waarvoor men moet trachten een algemeen Zeeuwse visie te krijgen. De heer Cr. Kars, secretaris van de N.O.B. Wegtransport, afd. Zeeland, zei verheugd te zijn over het initiatief Z.- „Neen," antwoordde hij. „Dat is Schul- ze". Hierop zwegen ze een poosje. Zij kreeg een kleur, toen ze zei: „Ik heet Hilde- gard". „Heel aangenaam," sprak hij. „Het is de mooiste voornaam, die ik ken". „Neen," verklaarde ze heel gedeci deerd. „Mij bevalt Fritz beter". „Ik bedoel als meisjesnaam". Ze lachte. „Nu, dan zijn we het samen eens". Hij pakte haar hand, doch liet die ver legen, onmiddellijk weer los. En zei: „Dat is reusachtig fijn!" Eindelijk kwam Schulze uit de lift. Hagedorn knikte hem reeds uit de verte toe en vertelde de nicht van tante Jui chen: „Kijk, daar komt Eduard!" Zij keek niet op. De jongeman liep op zijn vriend toe en (luisterde: „Dat is ze nu". „Wat je zegt!" antwoordde Schulze .spottend. „Ik dacht dat het al weer de volgende zou zijn". Hij liep op de tafel toe. Het jonge meisje hief haar hoofd op, lachte en merkte op: „Dat is zeker uw vriend Eduard, meneer Hagedorn? Zo heb ik me hem precies voorgesteld". Hagedorn knikte opgewekt. „Ja, ze ker, dat is Eduard. Een ruwe bolster, blanke pit. En dit is een zekere juffrouw Hildegard". Schulze was als door de donder getrof fen en hij hoopte maar steeds, dat het Kwaliteit Creatie Service Verleden weck in Parijs vervaar digd, NU verkrijgbaar in Vlissingen bij BOBBE. Dat men, na ome shows, veel belangstelling zou heb ben voor onze exclusieve Parijse creaties was te verwachten, maar dat die belangstelling zó enorm groot zou zijn, hadden we niet kunnen denken. DAAROM COMPLETEER DEN WIJ DEZE WEEK ONZE WINTERMANTEL COLLECTIE met een aantal fonkelnieuwe, bijzondere Parijse modellen in de nieuwe modetinten O.a. Camel en leverbruin. OOK VOOR U IS ER EEN APARTE CREATIE!!! Prijzen f 89,50 - f 295,— Voor Uw jietere damesconfectie eerst kijken bij UW MODEHUIS COOSJE BUSKENSTR. 63, VLISSINGEN De bus van boot en trein stopt voor onze zaak Vlaanderen uit haar isolement te ver lossen. Het vervoer loopt misschien reeds vóór 1970 volkomen vast. Spr. be twijfelde de doeltreffendheid van de verbinding door Saeftinge. Dan zou Z.- Vl. nog in een isolement verkeren bij een alsdan stiefmoederlijke behandeling van de veren. De veerdienst Breskens- Vlissingen mag in geen geval aan capa citeit inboeten. Door de verbinding Saef- tinge zou Zeeuws-Vlaanderen los kun nen raken van Zeeland, evenals dit het geval is geweest met Schouwen en Tho- len, die zich resp. oriënteren op Rotter dam en Bergen op Zoom. Voorts bepleit te spr. de mogelijkheid van 2 vaste oever verbindingen. Burgemeester C. van Hootegem van Hontenisse, zei, dat men er met zijn al len voor moeten zorgen een vaste ver binding te krijgen, waar, dat is een kwestie van de deskundigen. Mr. J. F. G. Schlingemann betoogde, dat het landbouwschap groot belang een hallucinatie zou zijn. Het meisje vroeg hem te gaan zitten. Hij nam de uitnodiging aan, zonder het zich bewust te zijn en het scheelde niet veel, of hij had naast de stoel plaats genomen. Hagedorn moest er om lachen. „Doe toch niet zodwaas, Fritz!" mom pelde Schulze. Maar Fritz hield niet op met lachen. „Wat scheelt je, Eduard? Je ziet er pre cies uit als een slaapwandelaar die men hardop heeft geroepen". „Geen slechte vergelijking," viel het meisje hem bij. Daarvoor kreeg zij een vernietigende blik van Schulze. Hagedorn schrok en dacht: „Dat kan plezierig worden!" In één stuk door was hij aan het woord, bijna zonder één adempauze. Hij vertelde over het vage bondenbal en waarom Schulze geen prijs voor z'n costuum had gekregen en over de eerste ski-les van Kesselhut en over de eigenschappen van Berlijn tegenover de schoonheid van het leven in de na tuur en dat zijn moeder hem geschre ven had of er in Bruckbeuren ook lawi nes waren te vrezen, en „Wil je me een genoegen doen, m'n jongen?" vroeg Eduard. „Haal dan even het flesje valeriaan van m'n kamer! Wil je? Het staat op m'n wastafel. Ik heb zo'n maagpijn". Hagedorn stond onmiddellijk op, wenk te een liftboy en verdween naar boven.

Krantenbank Zeeland

De Schakel | 1956 | | pagina 1