Pas op de dieren recht te Oostl ALG. NIEUWS- EN AD ADVERTENTIEBLAD VOOR WEST ZEEUWS-VLAANDEREN Feuilleton DE OUDE STRIJD Plaatselijk Nieuws de fchakel ue Jaargang - Nr. S7S Vrijdag 3 februari 1956 Verschijnt iedere Vrijdag A bonnementsprijs f 1,10 p. kw.franco p. post 1,25 Prijs der advertenties 10 ct. p. mm.; bij abonn. korting Advertenties met brieven onder nr. of bij ons te bevragen 10 ct. extra DRUKKERS-UITGEVERS: F" SMOOR DE HULSTER' - DORPSSTRAAT 10 - BRESKENS - TEL. 27 - GiRtFSb8296 1. Bij het invallen van vorst denke men er aan de dieren zoveel mo gelijk op stal te zetten. Schapen kunnen beter buiten blijven, maar dan moet er wel voor gezorgd wor den voor drinkwater en bijvoede- ring. 2. Het verdient aanbeveling om koeien die nog buiten zijn van een dek kleed te voorzien. Bij voedering en drinkwater moeten worden ver strekt. De dieren moeten ook een beschuttende plek kunnen vinden (schuur of onderdak). 3. Het hakken van bijten is voor de vogels dringend noodzakelijk. Ze hebben soms meer behoefte aan water dan aan voedsel. Evenwel dat laatste is ook belangrijk. 4. Werp geen voedsel voor de vogels op de grond. Ze worden anders zo gemakkelijk een prooi voor de kat ten. Een voedertafeltje kan gemak kelijk worden geplaatst door een paaltje van 1.75 m. in de grond te zetten en een plankje er op met een richeltje er om heen. Rotte ap pelen en klokhuizen van appelen en peren zijn vitamine voor de vo gels. Geef de vogels ook gelegen heid om vet tot zich te nemen, b.v. door de z.gn. „vetbollen," een klompje schapenvet, met wat vo gelzaad er doorheen vermengd. Ook een halve cocosnoot aan een draadje opgehangen, zal dankbaar worden geaccepteerd. 5. Watervogels kan men ook dienen met fijngesneden groenvoer (b.v. boerenkool). Wij denken aan de meerkoeten. 6. Bij gladde wegen: zet Uw paarden scherp. 7. Let op de waakhond. Haal hem bij hevige kou 's avonds en 's nachts in huis of in de schuur en als hij op de dag buiten is, geef hem dan zo veel mogelijk bewegingsvrijheid. Door de stormvloed van 1 Februari 1953 werden rond 50.000 panden, meest woningen, herstelbaar beschadigd en ruim 2000 woningen verwoest. Thans kan worden medegedeeld, dat het herstel van eerstgenoemde groep vrijwel is voltooid, doch dit is lang niet het geval met de herbouw van de 2de categorie. In dit verband dienen belanghebben den te bedenken, dat, wat het herstel betreft, men zijn aanspraak op een bij drage in de herstelkosten verliest wan neer uiterlijk 1 Januari 1957 nog geen begin is gemaakt met het herstel. Ten aanzien van de verwoeste pan den hebben de gemeenten weliswaar op zeer voortvarende wijze in de be hoefte aan woonruimte van vele eige- Een verhaal van de water vloed op een Z.-H. eiland, door HENK VAN HEESWIJK 26 En als de wagen gelost was, kon men die gebruiken voor het afvoeren van de mensen. Hij begreep zeer wel, dat ook Idadorp niet lang meer veilig zou zijn. Om half negen arriveerde de roei boot met de elf mensen aan de ring dijk. Van de boot van Willems had men niets meer gezien. Wellicht waren ze de andere kant op geroeid. Zwijgend werd de tocht naar het dorp onderno men en daar aangekomen, gaf de po litie opdracht hen van droge kleren te voorzien, warm drinken en dan meteen weg te voeren. Voorlopig naar Mun- nikenoord. Voordat van Vliet in de wagen stap te, ging hij naar Klaas en drukte hem de hand. „Dank je wel, Klaas, voor het geen je gedaan hebt en vergeef me, dat ik je verdacht hebt van iets, waar je part noch deel aan had". Toen de auto was weggereden, liepen Klaas en Douwe naar het dorp, waar hun wagen nog altijd moest staan. naren van verwoeste woningen voor zien door het in voldoende mate be schikbaar stellen van woningwetwo ningen, en hebben ook de geschenkwo ningen een grote rol gespeeld, terwijl verscheidene geëvacueerde eigenaren momenteel naar hun genoegen gehuis vest zullen zijn, doch zij allen moeten er rekening mede houden, dat zij, in dien zij uiterlijk 1 Januari 1957 nog geen aanvang hebben gemaakt met de vervanging van hun verwoeste panden, slechts aanspraak kunnen maken op een vergoeding door het Rijk ten be drage van de verkoopwaarde dezer on roerende goederen vlak vóór de ramp, verminderd met de verkoopwaarde der restanten. Een tegemoetkoming van het Rijk kunnen zij bij eventuele latere her bouw niet meer verwachten, waardoor hun een belangrijke en bij de huidige prijzen onmisbare steun zou kunnen ontgaan. Het Kantongerecht te Oostburg kwam vorige week voor haar gebruikelijke maandelijkse zHting bijeen; kanton rechter Mr P. C. C. M. van Meerwijk, ambtenaar O.M. Mr T. Lebret. Ditmaal was het aantal zaken zo groot, dat alles niet in een morgenzit ting behandeld kon worden maar ook een middagzitting nodig was. R. E. uit St. Gillis (R.), vertegenwoor digd door Mr F. W. Adriaanse, zou bij het achteruitrijden en het daarna weer vooruit rijden een verkeersovertreding begaan hebben. Mr Adriaanse betoogde, dat verdachte wel degelijk voorrang had. De eis was f 30,- s. 6 d. De kanton rechter achtte het ten laste gelegde niet bewezen en concludeerde tot vrij spraak. G. B. C., arbéider te Oostburg, ver tegenwoordigd door Mr H. A. R. de Mul, was in kennelijke staat aangetroffen. De kantonrechter wees er op, dat dit de tweede herhaling betrof, wat niet zo mooi was voor verdachte. Mr de Mul noemde een reeks verzachtende om standigheden op waarbij o.m. gezins moeilijkheden. Verdediger zei voorts, dat verd. zich vrijwillig heeft onder worpen aan een kuur in het ziekenhuis te Vlissingen. Een en ander was aan leiding voor de kantonrechter de zaak in afwachting van een reclasserings- rapport voor onbepaalde tijd aan te houden. Bij werkzaamheden aan de Rijksweg naar Breskens had de ambtenaar van de Rijkswaterstaat F. S. G. uit Terneu- zen opdracht, met een jeep het ver keer over bedoeld wegvak te leiden, om te voorkomen, dat het verkeer ter plaat se harder zou rijden dan 15 km. Achter op de jeep was een bord aangebracht, waarop vermeldt was, dat inhalen ver boden was. Desondanks wilde een auto mobilist toch passeren. De heer G. wilde dit passeren verhinderen door deze automobilist de doortocht te versperren, waarbij ongelukkigerwijs de heer N. in de linkerberm van de weg terecht Doch die was verdwenen. Dijkstra haal de zijn schouders op. „Iemand zal hem wel nodig gehad hebben," veronder stelde hij. „We zullen onder de gegeven omstandigheden maar niet zo nauw kijken". Ze gingen naar het gemeentehuis en daar zag Klaas zijn verloofde. „Joke!" riep hij uit. Het meisje, dat juist bezig was een kind pap te voeren, zette het op de grond en meteen liep ze naar Klaas toe. Ze omhelsden elkaar, doch meteen vroeg Joke: „Heb je al wat ge hoord van vader, Klaas?" „Maak je geen zorgen, Joke," ant woordde hij op ernstige toon, „ze zijn allemaal gered: je vader, Harm en Jan- nie. Ze zijn onderweg naar Munniken- oord". Ze slaakte een zucht van verlichting, maar meteen viel de paplepel, die ze nog altijd in haar hand had. kletterend op de grond en als Klaas haar niet bliksemsnel had opgevangen, zou het meisje dezelfde weg gegaan zijn. Joke was flauw gevallen. De spanning was te groot geweest. Dijkstra sprong meteen toe en samen legden ze het meisje op een der ban ken, die langs de kant in het vertrek stonden. De arts, die bezig was een ver band om te leggen, had de consterna tie bemerkt en liet dit werk verder door een verpleegster doen. Hij ging naar het bewusteloze meisje en knikte even kwam. De hoofdambtenaar J. A. K. uit Breskens trad als getuige op, terwijl Mr. H. G. Breuker van het Min. van Financiën als verdedigeroptrad. Deze verdediger betoogde, dat inge volge de richtlijnen, uitgegeven door het Ministerie, ter plaatse het verkeer aldus een door zijn superieuren bevolen opdracht uit. De ambtenaar O. M. had tegen F. S. G. f 15,— s. 3 dagen geëist. De kantonrechter concludeerde tot ont slag van rechtsvervolging. Voor verkeersdelicten werden o.m. veroordeeld de heren R. A., houtbewer ker te Zuidzande conform de eis f 20,- s. 3 d. (geen voorrang verleend)A. J. O., aardappelhandelaar te Oostburg, voor hetzelfde feit f 30,- s. 3 d.C. A. C., schilder te Oostburg, rijdende met bestelauto aan motorrijder op het Le- delplein geen voorrang verleend, con form f 35,- s. 7 d.; I. C., landbouwer te Cadzand, gaf rijdende op een bromfiets geen richting aan, conform f 10,- s. 2 d.; J. C. van M., chauffeur te Sluis, ver oorzaakte bij het wegrijden met zijn auto een ongeval, conform f 30,- s. 6 d.; P. W. K., monteur te Oostburg, reed met onverlicht kenteken, conform f 3,- s. 1 d. A. W. V., chauffeur te Breskens, par keerde te Groede in een bocht, conform f 10,- s. 2 d. A. G., graankoopman te Aardenburg, reed in een pas gekochte auto zonder kentekenbewijs in zijn bezit te hebben, confonn f 10,- s. 2 d. J. W. K„ landbouwer te Sluis, be vond zich met tractor en aanhangwa gens op de openbare weg zonder de ver eiste afstandsdriehoeken en 6 km.- bord. Eis f 20,- s. 4 d. en f 10,- s. 2 d. De uitspraak luidde voor beide over tredingen elk f 10,- s. 2 d. G. M. T., landbouwer te Biervliet, be reed nabij zijn boerderij een weg welke op dat moment slechts open was voor verkeer uit de tegenovergestelde rich ting. De heer G. H. F. T., landbouwer te Hoofdplaat, die voor zijn broer als ge machtigde optrad, betoogde, dat het bedrijf door deze afsluiting ernstig ge dupeerd was en te beschikken over een vergunning om een gedeelte van ge noemde weg te berijden naar de boer derij toe. De Kantonrechter zei hiervan op de hoogte te zijn maar meende, dat genoemde vergunning geen betrekking had op het bereden gedeelte en ook niet voor het bietenvervoer. Conform werd verd. tot f 5,- s. 1 d. veroordeeld. Doordat Ch. R., landbouwer te Hoofd plaat, 5 koeien over de openbare weg dreef met slechts twee geleiders, ont stond een aanrijding tussen een trac tor en een auto. R. werd conform tot f 15,- s. 3 d. veroordeeld. J. P. de F. grossier te Aardenburg, was verbaliseerd omdat hij in de Kapel- lestraat te Sluis een straat voor één richtingsverkeer, niet goed rechts ge reden zou hebben. Verd. betoogde, dat dit niet mogelijk is vanwege de vele geparkeerde auto's en de voetgangers die ter plaatse van de rijweg gebruik moeten maken. Eis f 15,- s. 3 d. De kan tonrechter achtte verd. niet schuldig. C. J. H., kapper te Hoek, werd even- tegen Klaas. Hij voelde haar pols en knikte opnieuw, ,,'t Betekent niets," zei hij op kalme toon; „ze zal zo wel weer bijkomen". Inderdaad kwam ze na enkele minu ten weer bij en toen ze eindelijk over eind zat, nog een beetje duizelig, wilde ze weer met haar werk verder gaan, doch Klaas verbood het. „Kom nou, we brengen je netjes naar huis en daar ga je eerst een paar uurtjes rusten. Dan kunnen we wel verder zien". Dijkstra, die inmiddels naar buiten was gegaan om te informeren, waar zijn wagentje was gebleven, kreeg te horen, dat de burgemeester het geleend had omdat zijn wagen defect was. Doch de burgemeester kwam er juist aan en verontschuldigde zich. Dijkstra wuifde met zijn hand. „Als U het goed vindt, zal ik de wagen benutten om mensen te evacueren". „Uitstekend," zei de burgemeester, „want het wordt hoog tijd. Ik vrees het ergste voor een der binnendijken. Heb je van der Waal misschien ook gezien?" „Hij is binnen, bij jzijn verloofde". Op aandringen van Klaas ging het meisje met Dijkstra mee in de wagen. De jongeman nam nog een paar vrou wen mee en reed weg, terwijl Klaas nog even nawuifde. Toen ging hij met de burgemeester naar het critieke punt kijken. Het water stond gelijk met de buitendijk van het Lage Veen en er was eens vrijgesproken voor de aanrijding met een fietsend meisje aan de z.gn. Lentedijk te Groede. C. N. den H., landbouwer te Schoon- dijke, werd wegens een aanrijding tot f 20,- s. 4 d. veroordeeld. J. V., landarbeider te Aardenburg, werd met een klem in een weide aange troffen. Ontkennen dat de klem niet van hem was hielp niets. Conform werd verd. veroordeeld tot f 50,- s. 10 d. met inbeslagname der klem. J. D„ koopman te Groede, had geen functionerende ruitenwissers op zijn auto. Conform f 15,- s. 3 d. A. V., molenaar te Waterlandkerkje, had geen brandende stoplichten. Conf. f 20,- s. 4 d. A. A., molenaar te Aardenburg, had geen wettelijk toegestaan knipperlicht. Eis f 15,- s. 3 d., uitspraak f 5,- s. 1 d. De kruising te Schoondijke werd door de ambtenaar O.M. als bijzonder ver warrend aangemerkt en daardoor bij zonder gevaarlijk. De weggebruikers uit de richting Oostburg en Breskens heb ben beide voorrang omdat zij zich op een voorrangsweg bevinden, waardoor Fen gevaarlijke situatie aanwezig is. Dit bemerkten de heren D. uit Assenede en de wachtmeester der Rijkspolitie A. R., gelukkig had een en ander geen aanrijding tot gevolg. Gezien de situ atie moest de ambtenaar O. M. en de kantonrechter tot vrijspraak aonclu deren. Men moet die stappen onderne men. welke tot spoedige verbetering van genoemde verwarrende toestand zullen leiden, aldus de ambtenaar O. M. Tot slot zag de heer B. R. G., lom penhandelaar te Schoondijke, zich ver oordeeld tot f 10.s. 2 dagen, omdat zijn paard niet goed vast had gestaan en zodoende zich dwars over de weg had kunnen zetten. Breskens Raadsvergadering De Raad der gemeente Breskens kwam Maandag j.l. in vergadering bijeen. De Voorzitter houdt bij deze eerste vergadering in het nieuwe jaar een rede, waarbij hij memoreert, wat in het afgelopen jaar tot stand kwam en de verschillende punten naar voren haalt, die nog op afwerking wachten, zoals de plannen voor een nieuw gemeentehuis, badhuis en gymnastieklokaal. De aan dacht wordt er op gevestigd, dat Bres kens één der weinige gemeenten in W. Z.-Vlaanderen was, die in 1955 een stij gend bevolkingscijfer te zien gaf. Ook het toegekende bouwvolume passeerde de loupe, dat voor een periode van 3 jaar slechts 5 woningen omvatte. Bij de ingekomen stukken is een schrijven, waarin de heer Seuss ver zoekt hem ontslag te verlenen als lid der adviescommissie maatschappelijke verzorging ouden van dagen. Conform het advies van B. en W. wordt hem het gevraagde ontslag verleend. De heer de Feijter belicht de aanleiding van de ze ontslagkwestie nader, die gelegen is in het feit, dat de heer van der Hooft reeds een groot stuk uit de dijk gevre ten door de golfslag. Klaas keek bedenkelijk. „Die houdt het geen uur meer, burgemeester," was zijn oordeel. „En dan loopt het lage deel van het dorp onherroepelijk geheel onder. Laat de mensen zo spoedig mo gelijk vertrekken". De burgemeester knikte. „Zo denk ik er ook over," antwoordde hij. „Ik zal onmiddellijk maatregelen nemen". Enkele minuten later kregen de be woners van de laag gelegen delen van het dorp de aanzegging, dat ze onmid dellijk moesten vertrekken, omdat ieder ogenblik de dijk van het Lage Veen kon doorbreken. Er waren er die weigerden, doch de meesten begrepen, dat het bit tere ernst was en pakten inderhaast wat kleding bij elkaar en bonden dat op hun fietsen. Zij, d^e over geen ver voermiddel beschikten, moesten zo lang naar het hogere deel van het dorp gaan: daar zouden ze dan met auto's voorlopig naar Munnikenoord worden gebracht. Nog waren verschillende bewoners bezig met het opbergen van meubels op de bovenverdiepingen, toen de dijk be zweek en een grote golf water stroom de het dorp binnen. Ook Idadorp werd voor een deel overstroomd. Ondanks de waarschuwingen, die meerdere malen gegeven waren, werden er achterblij- venden het slachtoffer. Idadorp zou

Krantenbank Zeeland

De Schakel | 1956 | | pagina 1