Vulpen KarakorumHimalaya-expeditie CIRKELGANG Land- en Tuinbouw DE SCHAKEL ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR WEST ZEEUWSCH-VLAAN DER EN 9e Jaargang Nummer 509 Vrijdag 22 October !S54 Drukkers-Uitgeveri)Firma SMOOK DE HULSTER Dorpsstraat 10 - BRESKENS - Telefoon 27 - Oiro 358296 Verschijnt iedere Vrijdag Abonnementsprijs: f 1,10 per kwartaal; franco per post f 1,25 Prijs der advertentiën: 10 cent per m.m.; bij abonnement korting Advertenties met „brieven onder nr. of bij ons te bevragen' 10 cent extra, na zware tocht in onbekende streken terug in Europa. Een Duits-Oostenrijkie groep dokters, natuurkundigen, metereologen en karto- grafen onder leiding van Matthias Rebitsch ia zojuist teruggekeerd van een expeditie naar de Himalaya. Gedurende vier maanden hebben deze mensen, op uitnodiging van de Pakistaanse regering een gebied onder zocht, waar tot dusver nog geen toch ten naar waren ondernomen, en het heelt hen waarlijk niet meegezeten, wat de weersomstandigheden aangaat. Doch, zoals de heer Rebitsch op een persconferentie heeft verteld, men is tevreden. Daar komt nog iets bij, want de gehele uitrusting bestond uit perion- fabrikaten (een geschenk van de ge zamenlijke Duitse nylon-industrie en iedereen was reusachtig benieuwd, hoe zulk een experiment zou uitvallen. Wel, het is uitstekend gegaan, en (alle ondergoed was van perion) niemand heeft bevroren ledematen gehad Het belangrijkste vond de heer Rebitsch, dat het gewicht van de anders toch al omvangrijke bepakking, hierdoor met meer dan 50 pCt. was verminderd. Wat het verloop van de tocht be treft, is men begonnen met een groot scheepse poging de toppen van de Raka Poshi (7900 meter), Oostelijk van de plaats Gilgit, te bereiken. Dit is mislukt ten gevolge van aanhoudende lawines op de laatste toegangsweg. Hierop ging het onder steeds slech ter wordende weersomstandigheden naar de Balta-GIetscher, met drie nog naam loze toppen in de onmiddellijke nabij heid (6000 meter), doch dichtbij het doel nadat de sneeuwval al was toegenomen tot 70 centimeter per dag 1 -kwam men in een orkaan terecht. De Pakistaanse gids, Hunza, zei nog FEUILLETON Een Westfriese roman door MAARTJE ZELDENR1JK 7 Daar lag ook de „Heemskerck," dat oorlogsschip. Misschien, had de baas gezegd, moesten ze daar ook nog aan werken. Het was nu zeker al voor driekwart klaar. Over een maandje zou het allicht in de verf gaan. Het bootje meerde bij de „Neder land" en een aantal mannen sprong aan wal. De rest ging verder, naar de Dokmaatschappij. Daar hadden ze nog een week of drie werk, want dan wa ren ze zeker klaar. Enfin, wat er dan weer aan de beurt kwam, zagen ze dan wel weer. Hoewel, er werd ge mompeld, dat het met het schilderwerk ook minder werd. Ja, wat werd te genwoordig nu niet minder? Maar het moest gek gaan als hij dan op de keien kwam. Hem zouden ze wel hou nooit zoiets verschrikkelijks meegemaakt te hebbenmen moest dus opnieuw opgeven. De derde tocht, alleen ondernomen door de arts Dr. Berent met enige gid sen, werd met succes bekroond. Zon der moeilijkheden bereikte hij in de streek van Dastogil de Hispar-Gletscher. Hierdoor aangemoedigd, besloten allen de streek van Batura te gaan verkennen, in vier etappes. Het eerste tentenkamp op 4100 meter hoogte, het tweede op 4850 meter, het derde op 5300 meter en het vierde op 6100 meter. Van hieruit bestegen de Alpi nisten van het gezelschap, de Duitsers Schliessler en Meyer, de eerste nog naamloze top (7300 meter), die zij be reikten en de naam van „Eisspitz" hebben gegeven. Bij een poging van de hele expeditie om de tweede top te beklimmen raakte men bijna bedolven onder een lawine. De beide Alpinisten hebben echter doorgezet en kwamen langs een omweg op de top (7800 meter), die de naam „Augustus" kreeg. De temperatuursverschillen in het bezochte gebied zijn buitengewoon groot, 's Nachts daalde het kwik twintig gra den onder nul, overdag steeg het tot zestig er boven (graden Celsius). Hier om werden de moeilijkste delen van de tocht 's nachts afgelegd of in ieder geval zo vroeg mogelijk in de ochtend (men stond meestal om drie uur op) tot uiterlijk 10 a 11 uur voormiddag. Jack P. de Klerk. Van de weide naar de stal. Nu wij weer met rasse schreden het tijdstip naderen, waarop het vee in de stal wordt geplaatst, willen wij even stil staan bij een nieuwe mogelijkheid om onze dieren èn de stal zindelijker te houden. Verschillende veehouders maken reeds gebruik van de zogenaamde staartbin der in de vorm van een touw, dat aan een looplijn is bevestigd. Dit lijkt een goede manier, maar er zijn enkele op vallende nadelen aan te wijzen. Een touw, op zichzelf al moeilijk te bevestigen, knelt spoedig en door het schuren en trekken van de dieren is het zeer wel mogelijk, dat wondjes ontstaan. Ook een combinatie van touw en leer is niet ideaal. Beide materialen den. s Middags kwam mijnheer Zwarts zelf op het werk. Het schildersperso- neel zat net op het dek te schaften, genietend van het heerlijk zonnige voorjaarsweer. De baas riep de voor man bij zich die met haastige stappen, de mond nog half vol, naar hem toe liep. Wim, die zijn brood al op had en een sigaret rookte, keek half be langstellend naar het gesprek tussen die twee. Een nieuw karwei soms? Of zou er ontslag vallen? Dat gebeurde wel eens meer op Vrijdag. Je wist nooit of het iets goed betekende, als de baas zelf op Vrijdag kwam. En in deze nare tijd kon je van alles ver wachten. Wim zag dat de baas en de voor man het personeel, dat op een kluitje bij elkaar zat, monsterden. Er'werd gewezen. Verroest, dacht Wim, het lijkt wel of hij ook op mij wijst. Stel je voor, dat hij werkloos raakte Maar stempelen ging hij niet. Dan pakte hij maar van alles aan, wat hij krijgen kon Toen de fluit van één uur ging stonden de schilders op, de een wat hebben namelijk zeer te lijden van de dampen van urinezuur. Toch wil "men in ieder geval voor komen, dat het vuil door de zwiepende staart overal heen wordt geslagen, tot op de uiers toe. Het is ons verschillende malen ge bleken, dat de rubber staartbinder in dit geval een eenvoudige oplossing is. De grote elasticiteit van rubber geeft al direct een voorsprong op touw, dat rekbaarheid volkomen mist. Deze staart binder heeft een speciaal geconstrueerde lus, waardoor afknellen van de staart niet voor kan komen. Bij het liggen zal de koe geen last hebben van de staartbinder, omdat deze steeds voldoende meegeeft. Hij wordt met één handgreep aan de loopring vastgehaakt en de band zelf kan op iedere lengte worden afgesteld. Er zijn altijd nog veehouders, die het opbinden van staarten overbodig vinden. Maar laat men zich de moeite eens getroosten tegelijk met het op stallen de staarten op te binden dan zal men zien wat een profijt men daarvan heeft. BURGERLIJKE STAND. Gemeente BRESKENS over de maand September 1954 GEBOREN: 17, Mathea Adriana, d. van Sierd de Roos en van Adriana F. Verplanke: 20, Wicher Jan Hero, zn. van Jan W. Moorlag en van Elizabeth Verhage; 26, Judith, d. van Marinus P. Ph- van Endhoven en van Rina E. Verschelling. HUWELIJKEN: 9, Cornelis D. de Jonge, oud 28 j., wonende te Utrecht en Maria C. Dusebout, oud 20 jwo nende te Breskens: 23, lzaak J. Ver- duijn, oud 27 j. en Janneke S. Bruij- nooge, oud 23 j., beiden wonende te Breskens. OVERLEDEN: 19, Francois I. van den Berge, oud 81 j., zonder beroep, wo nende te IJzendijke; 10, Jacobus J Keijmel, oud 46 j„ lichtwachter, wo nende te Breskens. INGEKOMEN3, Maria C. Dusebout, van Baarn naar de Hulluitraat 19; 3, Hans van Leeuwen, van Amsterdam naar van Zuijenstraat 4; 8, Clement A. Blaakman en echtgenote, van Biervliet naar Scheldekade 29; 10. Jacoba Brood man, van Middelburg naar Dorpsstraat 87a; 6, Elizabeth P. Haartsen, van kwieker dan de ander en elk ging weer aan zijn eigen taak verder Maar twee mannen werden door de voor man tegengehouden. Dat waren Broeks- ma, een volslagen schilderen hij, Wim. Een bang voorgevoel maakte zich van hem meester Toch ontslag? Maar dat kon haast niet, zeker niet wat Broeksma betrof. Die was al zo veel jaren bij Zwarts in dienst. Ver telde hij af en toe niet van de oude heer Zwarts, waar hij al bij gewerkt had indertijd in Leeuwarden? Nee, dat kon niet. En dat zou helemaal schan dalig wezen, een man van tegen de zestig met nog een aantal kinderen thuis Het viel evenwel mee. De baas keek de twee schilders met belangstelling aan. „Dit zijn ze, mijn heer," zei de voorman. „Juist, Broeksma en Spaans, niet?" „Jawel, mijnheer". „Mooi, trekken jullie je overali's eens uit en wast de handen. Ik heb een karwei voor jullie buiten de stad. Dat gaan we even bekijken. Een karwei van een maand of zo". Rheden naar Vogelenzang 16; 15, Jan W. Altena. van Soest naar Ph. van Kleefstraat 17; 17, Pieter J. Porreij en gezin, van Groede naar Noodplan A 4: 20, Vina Jansen, van Biervliet naar Noodplan H 10; 28, lzaak J. Duininck en echtgenote, van Groede naar Voge lenzang 8; 28, Jacobus M. Poissonnier en echtgenote, van Breda naar Spui- plein 17. VERTROKKEN: 2, lzaak J. van de Sande, van Scheldekade I naar Wage- ningen; 6, Bertha J. M. Goossen, van van Zuijenstraat 17 naar Bergen op Zoom; 16, Maarten P. Meeusen, van Kon- Emmastraat 18 naar Terneuzen; 18, Maria J. C. Vroon, van Grote Kade 28 naar Rijswijk; 22, Jan P. van den Boomgaard en gezin, van Nood plan G 18 naar Middelburg; 24. Pieter M. Jongman, van Steenoven 7 naar Groede; 24, Geertruida A. Ubels, van Scheldekade 14 naar Bedum; 28, Su- zanna F. Klaassen, van de Hullustraat 8 naar Biggekerke; 29. lzaak J. Ver- duijn, van J. H. van Dalestraat 18 naar Vlissingen; 29, Janneke S. Verduijn- Bruijnooge, van Langeweg 7 naar Vlis singen: 30, Arnoldus M. J. van der Heijden, van Dorpsstraat 74 naar Hulst. Moeilijkheden voor lange wagens op Schouwen- Duiveland Traverse door Zierikzee te smal. Nu de veerdienst Anna Jacoba Polder- Zijpe wordt uitgevoerd door een boot met koplading, bezoeken ook lange autobussen en wagens met opleggers en aanhangwagens Schouwen-Duiveland Men dient er echter rekening mede te houden, aldus waarschuwt de A.N.W.B., dat de traverse door Zierikzee zó smal is, dat hier grote moeilijkheden te wachten zijn. Wel is er een weg buiten de stad om, doch ook deze is te smal, terwijl er daarenboven twee scherpe en onoverzichtelijke bochten in voor komen. In feite is het dan ook zo, dat men met een lange wagen of combinatie te Zierikzee in de val loopt en zich de weg versperd ziet. Smoor de Hulster, Breskens Josie, dacht Wim verheugd, is dat even wat? Hij kon zijn vreugde nauwe lijks verbergen. Waarschijnlijk een par ticulier klutsje, want daar pikte de baas van tijd tot tijd een paar man voor uit. En dan had je het altijd goed. Bofte hij even Vlug trok hij zijn overall uit. Wat een geluk, dat hij toch maar steeds een bovenbroek onder zijn werkkleding droeg. Anders had hij in die smoeze lige overall mee moeten gaan. Het handen wassen was het werk van een ogenblik. Vlug haalde hij even een kam door zijn haar en controleer de zichzelf in een zakspiegeltje. Hm, dat ging best. Met de overall, drink- kruik en de lege broodzak onder zij» arm stond Wim klaar om met de baas mee te gaan. Een paar schilders, die de railing aan het meniën waren, ke ken met afgunstige blikken naar het tweetal, dat nu achter de baas aan de trappen van het grote dok afliep. Op het terrein, vlak bij het hek, stond de wagen van de baas, een nieuwe Ford. Nou, er werd dan toch nog wel ver diend in het schildersbedrijf

Krantenbank Zeeland

De Schakel | 1954 | | pagina 1