10 pCl. korting 10 pCt. korting Hr Ms „Breskens' Land- en Tuinbouw ZONDER GELUK vaart niemand wel Fa. Gebr. Cruson opent bedrijfsgebouwen aan de Wesilandsiraai ie Breskens. SLECHTS 1 WEEK. 10 pCt. korting E SCHAKEL ALGEMEEN NIEUWS EN ADVERTENTIEBLAD VOOR WEST ZEEUWSCH-VLAANDEREN 9e Jaargang Nummer 493 Vrijdag 2 Juli 1954 Drukkers-Uitgeverij: Firma SMOOR DE HULSTER - Dorpsstraat 10 - BRESKENS - Telefoon 27 - Giro 358296 Verschijnt iedere Vrijdag Abonnementsprijs: f 1,10 per kwartaal; franco per post f 1,25 Prijs der advertentiën: 10 cent per m.m.; bij abonnement korting Advertenties met „brieven onder nr. of bij ons te bevragen" 10 cent extra, overgenomen en in dienst gesteld Te San Francisco in de Amerikaanse staat Californië is onlangs door de Koninklijke Nederlandse Marine over genomen en in dienst gesteld Hr Ms „Breskens", de tiende van de zgn „B"-serie kustmijnenvegers, die Neder land overeenkomstig het programma voor wederzijdse militaire bijstand (M. D.A.P.) van de Verenigde Staten zal ontvangen. De Luitenant ter Zee 2e Klasse Charles Huysman uit Haarlem heeft het bevel over deze nieuwe aan winst van de Koninklijke Marine. De „Breskens" heeft vroeger, toen nog varend onder Amerikaanse vlag, AMS 148 geheten. De serie, waarvan de „Breskens deel uitmaakt, is bewapend met 20 millimeter luchtdoelgeschut en verder uitgerust met de nodige mijnenveeg- apparatuur en de modernste navigatie- instrumenten. De schepen hebben een standaard waterverplaatsing van onge veer 400 ton en een grootste lengte van 138 voet (42,32 meter). Bij de constructie is in hoofdzaak gebruik gemaakt van niet-magnetische metalen. De bemanning bestaat uit drie officieren en zeven en dertig onderofficieren, korporaals en manschappen. De twee officieren, door wie commandant Huys man wordt bijgestaan, zijn de Luitenant ter Zee 3e klasse Robert Kopp (oudste officier) uit Hilversum en de Luitenant ter Zee 3e klasse Joseph Willem Voet uit Rotterdam, welke laatste bij de overdracht van de „Breskens" nog de rang van Adelborst ie klasse bekleedde. Luitenant ter Zee 2e klasse Charles Huysman was ook commandant van Hr Ms „Borculo", de derde van de „B"-serie, toen dit schip op 20 Oct. van het vorige jaar te New Orleans in Louisiana door Nederland van Amerika werd overgenomen. Electrische kracht in da landbouw. In de loop der jaren is de electrici- teit ook op vrijwel alle boerderijen, die eertijds er van verstoken moesten blijven door hun afgelegen ligging, bron van licht en warmte geworden. In de meest uiteenlopende toepassingen ge niet nu ook de landbouw van haar zegeningen vooral in de electrische kracht schuilen voor de bedrijfsarbeid nog vaak onbekende mogelijkheden, die algemene aandacht verdienen. De moderne electromotor is hier de krachtbron en kan allerlei vermoeiend en tijdrovend werk verrichten als dor- FEUILLEÏOm 43 door HENK VAN HEESW1JK De rest van het gesprek ging voor de beide jongelui verloren, want het tweetal verwijderde zich en toen Joop opstond om door de heesters te turen, zag hij, dat ze het gesprek beëindigd hadden en elk een kant uitgingen. Greet kwam nu ook uit haar schuil plaats vandaan en sloeg enkele blade ren van haar rok. „Wat zou dat allemaal te betekenen hebben?" vroeg ze verbaasd. Hij haalde de schouders op. „Ik heb wei een vermoeden, maar ik heb na tuurlijk geen enkel bewijs, dus houd ik het liever voorlopig voor me. In ieder geval zullen wij verstandig doen, als wij die graaf in de gaten houden want ik vertrouw hem voor geen cent. Wat zou hij bedoeld hebben met die sen, stro- en bietensnijden, malen, pompen, zagen, enz. De voortschrij dende techniek heeft onvermoeid ge streefd naar perfectionnering en ver betering van de electromotor. Een voorbeeld van wat men bereikte is de Heemaf S.K.A.-motor, een uitvinding, die het gebruik van electriciteit voor krachtdoeleinden zeer hetft bevorderd. De reden van dit succes schuilt in de eerste plaats in eigenschappen van de motor, die vooral ook voor land- en tuinbouw als eisen worden gesteld. Voorbeelden hiervan zijnde een voud van uitvoering en bediening, zo dat, waar een krachtwerktuig nodig is, practisch gebruik direct mogelijk is de druipwaterdichte uitvoering zorgt er voor, dat geen neervallend water in de motor kan dringen de lager- schilden hebben nl. slechts aan de onderzijde een opening voor de lucht- circulatie. Een bijzonderheid is ook de rotorconstructie, die doordat hij op een speciale manier werd uitgevoerd, de rotor vrijwel onverwoestbaar maakt. De electromotor verdient een ruime toepassing in land- en tuinbouw. Hij heeft die reeds gevonden, maar bij de voortgang van de motorisatie in het moderne landbouwbedrijf kan aan de electrische krachtbron nog een grotere plaats worden ingeruimd. Hierdoor verkrijgt de ondernemer immers de beschikking over een onge kend aantal paardekrachten, dat naast bedrijfszeker en voordelig ook vlug en veilig is. Op Woensdag 7 Juli a.s. hoopt de firma Gebr, Cruson de aan de West- landstraat te Breskens gelegen, van de N.V. Kon. Maatschappij „De Schelde" te Vlissingen overgenomen fabrieks gebouwen, officieel te openen. Het is ongetwijfeld interessant de ontwikkeling van dit voor Breskens niet onbelangrijke bedrijf bij deze ge legenheid eens wat nader te bezien. Vastgesteld moet dan worden, dat het bedrijf, zoals het zich thans heeft ontwikkeld, min of meer ontstaan is uit de nood der tijden zoals die zich rond de jaren 1930 in Nederland mani festeerde. De beide firmanten van de huidige firma vonden het in die tijd, toen over al in het land de gevolgen van een economische crisis voelbaar waren, maar beter om, inplaats van afhanke lijk te zijn van het wel en wee van eventuele werkgevers, zelf de handen uit de mouwen te steken en kozen daarbij als uitgangspunt de smederij van hun vader. Door aan deze op oude leest geschoeide hoefsmederij een moderne motor-reparatieinrichting te verbinden werd het bedrijf automatisch aangepast aan de eisen van de moderne tijd. In 1938 werd aanvankelijk met zeer primitieve middelen begonnen met het moffelen van rijwiel- en motor onderdelen ten behoeve van de cliënten uit Breskens en omgeving. Door de oorlog werd de normale ontwikkeling van het bedrijf voor enige tijd onderbroken, doch niet zodra was de bevrijding een feit geworden of de firmanten zetten zich tot het herstel van hun door de oorlogshandelingen vernietigde bedrijf. Vrijwel zonder mid delen werd in eigen beheer een moffel- afgesproken plaats en tijd? Jammer, dat hij niet duidelijker is geweest". „Ik vind dat hij vrij vertrouwelijk met zijn chauffeur omgaat. Als wij er bij zijn, buigt die roodhaar als een knipmes voor de graaf en je had hem nu eens moeten horen". „Ja," bevestigde de jongeman, „zui vere koffie is het niet. Zou het niet verstandig zijn om je vader voor hem te waarschuwen?" Greet schudde het hoofd. „Onbe gonnen werk. Vader kan geen kwaad van hem horen, dus zou je waarschijn lijk een slechte beurt maken. En dat mag niet op deze dag. Kom, Joop, we gaan naar binnen. Ik moet me trou wens verkleden. Eindelijk zul je dan m'n verlovingsjapon zien". „Ik ben werkelijk benieuwd," zei hij, maar zijn gedachten verwijlden nog bij het gesprek dat hij zoeven had ge hoord. De verlovingsreceptie verliep geani meerd. Er was veel bezoek en Greet straalde in haar zilvergrijze japon en deed niets anders dan complimentjes en geschenken in ontvangst nemen. inrichting opgebouwd met behulp waar van het mogelijk bleek een aan hoge eisen beantwoordend product af te leveren. Een versnelde ontwikkeling volgde toen begonnen werd met het onaf brandbaar lakken (emailleren) van kachels, een onderdeel van het bedrijf, waarvan de productie later, wegens gebrek aan bedrijfsruimte, tijdelijk moest worden gestaakt. Doordat de vraag naar moftelwerk als regel vergezeld ging van aanvragen om nikkel- en chroomwerk, ontstond voor deze vorm van metaaloppervlak- veredeling uiteraard grote belangstel ling. Doordat de N.V. Koninklijke Maatschappij „De Schelde" in Vlis singen, te Breskens een galvanische in richting exploiteerde, ontstonden in de loop der tijd contacten die er tenslotte toe hebben geleid, dat de firma de kans kreeg om die inrichting van ge noemde Mij. over te nemen. Activiteit van het bedrijf en aantal van het per soneel ondergingen daardoor een ver dubbeling. Na de overname van de Galvanische inrichting per 1 Juli 1952, volgde be gin Januari 1953 de oprichting van de Rijwielgroothandel terwijl in de loop van de eerste helft van dat jaar te vens de afdeling vatenrevisie werd op gebouwd. Door een samenloop van allerlei fac toren kreeg de firma - juist toen uit breiding van de gebouwen van het bedrijf onvermijdelijk was geworden - de kans om het inmiddels vrijgekomen gebouwencomplex van de N.V. Ko ninklijke Maatschappij „De Schelde" te Vlissingen, aan te kopen, yan welke gelegenheid dankbaar gebruik is ge maakt. Het vraagstuk van het ruimte- Joop was trots op zijn schat. „Je lijkt wel een Singeltje," had hij bewon derend gezegd, toen ze zich voor hem had vertoond; „alleen de vleugels ont breken nog". Ze draaide een paar malen rond en Joop had schier ogen tekort om haar te bekijken. „Vindt je de japon mooi?" vroeg ze nogmaals. „Een sprookje," was zijn definitie. „Maar ik vind jou toch veel mooier. Laat ik mijn sprookjesprinses eens even kussen". Maar toen hij haar in zijn armen wilde nemen, week ze haastig terug. „Dat gaat niet, malle jongen, dan komen er immers kreukels in". „Waarin? In je mond?" vroeg hij ondeugend. „Nee, in de japon natuurlijk". Het meisje schaterde het uit. Joop keek beteuterd. „Dat is wat moois," zei hij. „Dus kan ik je de rest van de dag niet eens meer zoe nen? Maar dat houd ik nooit uit!" Ze streek hem even over zijn haar. „Och, jij arme stakker. Ik heb werke lijk medelijden met je. Nou, als je heel Vanaf VRIJDAG 2 JULI tol en met DONDERDAG 8 JULI a.s. geven wij op al onze ZOMERMANTELS, SWAG GERS, MANTELCOSTUUMS en TOPPERS Wij hebben geen oude voorraden. Alle modellen zijn van dit seizoen. Doe deze week uw voordeel. UW MODEHUIS COOSJE BUSKENSTR. 63, VLISSINGEN De bus van boot en trein stopt voor onze zaak gebrek werd hierdoor opgelost, terwijl bovendien nog reserve beschikbaar blijft voor verdere uitbouw van het bedrijf. In het gebouwencomplex aan de Westlandstraat zijn thans ondergebracht: 1. het moffel-, zandstraal- en metalli- seerbedrijf „Record"; 2. de Galvanische inrichting „Schelde- chroom"; 3. de afdeling vatenrevisie en vaten- handel, en 4. magazijn en showroom van de rij wielgroothandel. In dit complex van bedrijven vinden ca. 40 man een goed bestaan. BURGERLIJKE STAND. Gemeente BRESKENS over de maand Mei 1954 GEBOREN 2, Candida Huberdina Fran- sisca Vicentina, d. van Rudolf N. A. Veerman en van Cornelia F. Gabriels; 13, Jozina Reijnilda Stephanie, d. van Izaak J. van den Broecke en van Maria V. Steijaert; 21, Suzanna Jansje, d. van Marinus W. Verschelling en van Eliza- beth J. Brakman; 26, Marie José Cor- rie Colette, d. van Franciscus G. M. Goethals en van Prudentia A. F. de Bakker; 28, Cornells Jacob, zn. van Hendrik Marijs en van Wilhelmina E. S. de Jonge. HUWELIJKEN: 10, Johannes A. van de Sande, oud 36 j., wonende te Vlissingen en Sara M. du Bois, oud 31 j., wonende te Breskens. OVERLEDEN: 18, Pieter Luchtmeijer, oud 66 j., winkelier, wonende te Bres kens; 24, David de Visser, oud 70 j., zonder beroep, wonende te Breskens. INGEKOMEN 2, Pieter Jacobus Klaaij- gen, van Haamstede naar Haven West zijde 5; 7, Adriana F. Roos, geb. Ver- planke, van Biervliet naar Vogelenzang 23; 7, Cornelis J. Babijn en gezin, van Philippine naar Noodplan L 9; 11, Jo- hannis van de Woestijne en gezin, van Sas van Gent naar Ph. van Kleefstraat 67; 13, Pieter M. van Poelje, van Rot terdam naar le Zandstr. 9 a/b „Grietje"; 20, Nelly E. Vermeulen, geb. de Groot, van IJzendijke naar 3e Zandstr. 7; 22, Geertruida A. Ubels, van Bedum naar Scheldekade 14; 28, Arnoldus M. J. van der Heijden, van Roosendaal naar Dorpsstr. 74; 26, Arnoldus J. Chr. van den Hurk en gezin, van 's-Gravenhage naar Scheldekade 25; 31, Maarten P. Meeusen, van Utrecht naar Kon. Em- mastraat 8- VERTROKKEN 3, Honoré Danckaert, van Ph. van Kleefstr. 55 naar Rotter dam; 3, Jurjen Huisman en echtgenote, van Noodplan K 7 naar Groede; 4, Jan C. van Oostenbrugge, van 2e Zandstr. 19 naar Stellendam; 17, Hendrik de Haan en gezin, van Noodplan L 8 naar Werkendam; 31, Sara M. van de Sande, geb. du Bois, van Boulevard 88 naar Vlissingen; 31. Marie Launspach en gezin, van Nieuwstr. 19 naar Goes.

Krantenbank Zeeland

De Schakel | 1954 | | pagina 1