10 pCl. korting
10 pCt. korting
Hr Ms „Breskens'
Land- en Tuinbouw
ZONDER GELUK
vaart niemand wel
Fa. Gebr. Cruson opent bedrijfsgebouwen
aan de Wesilandsiraai ie Breskens.
SLECHTS 1 WEEK.
10 pCt. korting
E SCHAKEL
ALGEMEEN NIEUWS EN ADVERTENTIEBLAD VOOR WEST ZEEUWSCH-VLAANDEREN
9e Jaargang Nummer 493
Vrijdag 2 Juli 1954
Drukkers-Uitgeverij: Firma SMOOR DE HULSTER - Dorpsstraat 10 - BRESKENS - Telefoon 27 - Giro 358296
Verschijnt iedere Vrijdag
Abonnementsprijs:
f 1,10 per kwartaal; franco
per post f 1,25
Prijs der advertentiën:
10 cent per m.m.;
bij abonnement korting
Advertenties met „brieven
onder nr. of bij ons te
bevragen" 10 cent extra,
overgenomen
en in dienst gesteld
Te San Francisco in de Amerikaanse
staat Californië is onlangs door de
Koninklijke Nederlandse Marine over
genomen en in dienst gesteld Hr Ms
„Breskens", de tiende van de zgn
„B"-serie kustmijnenvegers, die Neder
land overeenkomstig het programma
voor wederzijdse militaire bijstand (M.
D.A.P.) van de Verenigde Staten zal
ontvangen. De Luitenant ter Zee 2e
Klasse Charles Huysman uit Haarlem
heeft het bevel over deze nieuwe aan
winst van de Koninklijke Marine. De
„Breskens" heeft vroeger, toen nog
varend onder Amerikaanse vlag, AMS
148 geheten.
De serie, waarvan de „Breskens
deel uitmaakt, is bewapend met 20
millimeter luchtdoelgeschut en verder
uitgerust met de nodige mijnenveeg-
apparatuur en de modernste navigatie-
instrumenten. De schepen hebben een
standaard waterverplaatsing van onge
veer 400 ton en een grootste lengte
van 138 voet (42,32 meter). Bij de
constructie is in hoofdzaak gebruik
gemaakt van niet-magnetische metalen.
De bemanning bestaat uit drie officieren
en zeven en dertig onderofficieren,
korporaals en manschappen. De twee
officieren, door wie commandant Huys
man wordt bijgestaan, zijn de Luitenant
ter Zee 3e klasse Robert Kopp (oudste
officier) uit Hilversum en de Luitenant
ter Zee 3e klasse Joseph Willem Voet
uit Rotterdam, welke laatste bij de
overdracht van de „Breskens" nog de
rang van Adelborst ie klasse bekleedde.
Luitenant ter Zee 2e klasse Charles
Huysman was ook commandant van
Hr Ms „Borculo", de derde van de
„B"-serie, toen dit schip op 20 Oct.
van het vorige jaar te New Orleans in
Louisiana door Nederland van Amerika
werd overgenomen.
Electrische kracht in da landbouw.
In de loop der jaren is de electrici-
teit ook op vrijwel alle boerderijen,
die eertijds er van verstoken moesten
blijven door hun afgelegen ligging, bron
van licht en warmte geworden. In de
meest uiteenlopende toepassingen ge
niet nu ook de landbouw van haar
zegeningen vooral in de electrische
kracht schuilen voor de bedrijfsarbeid
nog vaak onbekende mogelijkheden,
die algemene aandacht verdienen.
De moderne electromotor is hier de
krachtbron en kan allerlei vermoeiend
en tijdrovend werk verrichten als dor-
FEUILLEÏOm
43
door HENK VAN HEESW1JK
De rest van het gesprek ging voor
de beide jongelui verloren, want het
tweetal verwijderde zich en toen Joop
opstond om door de heesters te turen,
zag hij, dat ze het gesprek beëindigd
hadden en elk een kant uitgingen.
Greet kwam nu ook uit haar schuil
plaats vandaan en sloeg enkele blade
ren van haar rok.
„Wat zou dat allemaal te betekenen
hebben?" vroeg ze verbaasd.
Hij haalde de schouders op. „Ik heb
wei een vermoeden, maar ik heb na
tuurlijk geen enkel bewijs, dus houd
ik het liever voorlopig voor me. In
ieder geval zullen wij verstandig doen,
als wij die graaf in de gaten houden
want ik vertrouw hem voor geen cent.
Wat zou hij bedoeld hebben met die
sen, stro- en bietensnijden, malen,
pompen, zagen, enz. De voortschrij
dende techniek heeft onvermoeid ge
streefd naar perfectionnering en ver
betering van de electromotor. Een
voorbeeld van wat men bereikte is de
Heemaf S.K.A.-motor, een uitvinding,
die het gebruik van electriciteit voor
krachtdoeleinden zeer hetft bevorderd.
De reden van dit succes schuilt in de
eerste plaats in eigenschappen van de
motor, die vooral ook voor land- en
tuinbouw als eisen worden gesteld.
Voorbeelden hiervan zijnde een
voud van uitvoering en bediening, zo
dat, waar een krachtwerktuig nodig is,
practisch gebruik direct mogelijk is
de druipwaterdichte uitvoering zorgt
er voor, dat geen neervallend water
in de motor kan dringen de lager-
schilden hebben nl. slechts aan de
onderzijde een opening voor de lucht-
circulatie. Een bijzonderheid is ook de
rotorconstructie, die doordat hij op
een speciale manier werd uitgevoerd,
de rotor vrijwel onverwoestbaar maakt.
De electromotor verdient een ruime
toepassing in land- en tuinbouw. Hij
heeft die reeds gevonden, maar bij de
voortgang van de motorisatie in het
moderne landbouwbedrijf kan aan de
electrische krachtbron nog een grotere
plaats worden ingeruimd.
Hierdoor verkrijgt de ondernemer
immers de beschikking over een onge
kend aantal paardekrachten, dat naast
bedrijfszeker en voordelig ook vlug en
veilig is.
Op Woensdag 7 Juli a.s. hoopt de
firma Gebr, Cruson de aan de West-
landstraat te Breskens gelegen, van de
N.V. Kon. Maatschappij „De Schelde"
te Vlissingen overgenomen fabrieks
gebouwen, officieel te openen.
Het is ongetwijfeld interessant de
ontwikkeling van dit voor Breskens
niet onbelangrijke bedrijf bij deze ge
legenheid eens wat nader te bezien.
Vastgesteld moet dan worden, dat
het bedrijf, zoals het zich thans heeft
ontwikkeld, min of meer ontstaan is
uit de nood der tijden zoals die zich
rond de jaren 1930 in Nederland mani
festeerde.
De beide firmanten van de huidige
firma vonden het in die tijd, toen over
al in het land de gevolgen van een
economische crisis voelbaar waren,
maar beter om, inplaats van afhanke
lijk te zijn van het wel en wee van
eventuele werkgevers, zelf de handen
uit de mouwen te steken en kozen
daarbij als uitgangspunt de smederij
van hun vader. Door aan deze op oude
leest geschoeide hoefsmederij een
moderne motor-reparatieinrichting te
verbinden werd het bedrijf automatisch
aangepast aan de eisen van de moderne
tijd.
In 1938 werd aanvankelijk met
zeer primitieve middelen begonnen
met het moffelen van rijwiel- en motor
onderdelen ten behoeve van de cliënten
uit Breskens en omgeving.
Door de oorlog werd de normale
ontwikkeling van het bedrijf voor enige
tijd onderbroken, doch niet zodra was
de bevrijding een feit geworden of de
firmanten zetten zich tot het herstel
van hun door de oorlogshandelingen
vernietigde bedrijf. Vrijwel zonder mid
delen werd in eigen beheer een moffel-
afgesproken plaats en tijd? Jammer,
dat hij niet duidelijker is geweest".
„Ik vind dat hij vrij vertrouwelijk
met zijn chauffeur omgaat. Als wij er
bij zijn, buigt die roodhaar als een
knipmes voor de graaf en je had hem
nu eens moeten horen".
„Ja," bevestigde de jongeman, „zui
vere koffie is het niet. Zou het niet
verstandig zijn om je vader voor hem
te waarschuwen?"
Greet schudde het hoofd. „Onbe
gonnen werk. Vader kan geen kwaad
van hem horen, dus zou je waarschijn
lijk een slechte beurt maken. En dat
mag niet op deze dag. Kom, Joop, we
gaan naar binnen. Ik moet me trou
wens verkleden. Eindelijk zul je dan
m'n verlovingsjapon zien".
„Ik ben werkelijk benieuwd," zei hij,
maar zijn gedachten verwijlden nog
bij het gesprek dat hij zoeven had ge
hoord.
De verlovingsreceptie verliep geani
meerd. Er was veel bezoek en Greet
straalde in haar zilvergrijze japon en
deed niets anders dan complimentjes
en geschenken in ontvangst nemen.
inrichting opgebouwd met behulp waar
van het mogelijk bleek een aan hoge
eisen beantwoordend product af te
leveren.
Een versnelde ontwikkeling volgde
toen begonnen werd met het onaf
brandbaar lakken (emailleren) van
kachels, een onderdeel van het bedrijf,
waarvan de productie later, wegens
gebrek aan bedrijfsruimte, tijdelijk
moest worden gestaakt.
Doordat de vraag naar moftelwerk
als regel vergezeld ging van aanvragen
om nikkel- en chroomwerk, ontstond
voor deze vorm van metaaloppervlak-
veredeling uiteraard grote belangstel
ling. Doordat de N.V. Koninklijke
Maatschappij „De Schelde" in Vlis
singen, te Breskens een galvanische in
richting exploiteerde, ontstonden in de
loop der tijd contacten die er tenslotte
toe hebben geleid, dat de firma de
kans kreeg om die inrichting van ge
noemde Mij. over te nemen. Activiteit
van het bedrijf en aantal van het per
soneel ondergingen daardoor een ver
dubbeling.
Na de overname van de Galvanische
inrichting per 1 Juli 1952, volgde be
gin Januari 1953 de oprichting van de
Rijwielgroothandel terwijl in de loop
van de eerste helft van dat jaar te
vens de afdeling vatenrevisie werd op
gebouwd.
Door een samenloop van allerlei fac
toren kreeg de firma - juist toen uit
breiding van de gebouwen van het
bedrijf onvermijdelijk was geworden -
de kans om het inmiddels vrijgekomen
gebouwencomplex van de N.V. Ko
ninklijke Maatschappij „De Schelde" te
Vlissingen, aan te kopen, yan welke
gelegenheid dankbaar gebruik is ge
maakt. Het vraagstuk van het ruimte-
Joop was trots op zijn schat. „Je
lijkt wel een Singeltje," had hij bewon
derend gezegd, toen ze zich voor hem
had vertoond; „alleen de vleugels ont
breken nog".
Ze draaide een paar malen rond en
Joop had schier ogen tekort om haar
te bekijken.
„Vindt je de japon mooi?" vroeg ze
nogmaals.
„Een sprookje," was zijn definitie.
„Maar ik vind jou toch veel mooier.
Laat ik mijn sprookjesprinses eens even
kussen". Maar toen hij haar in zijn
armen wilde nemen, week ze haastig
terug. „Dat gaat niet, malle jongen,
dan komen er immers kreukels in".
„Waarin? In je mond?" vroeg hij
ondeugend.
„Nee, in de japon natuurlijk". Het
meisje schaterde het uit.
Joop keek beteuterd. „Dat is wat
moois," zei hij. „Dus kan ik je de
rest van de dag niet eens meer zoe
nen? Maar dat houd ik nooit uit!"
Ze streek hem even over zijn haar.
„Och, jij arme stakker. Ik heb werke
lijk medelijden met je. Nou, als je heel
Vanaf VRIJDAG 2 JULI tol en met
DONDERDAG 8 JULI a.s. geven wij
op al onze ZOMERMANTELS, SWAG
GERS, MANTELCOSTUUMS en TOPPERS
Wij hebben geen oude voorraden.
Alle modellen zijn van dit seizoen.
Doe deze week uw voordeel.
UW MODEHUIS
COOSJE BUSKENSTR. 63, VLISSINGEN
De bus van boot en trein stopt voor onze zaak
gebrek werd hierdoor opgelost, terwijl
bovendien nog reserve beschikbaar
blijft voor verdere uitbouw van het
bedrijf.
In het gebouwencomplex aan de
Westlandstraat zijn thans ondergebracht:
1. het moffel-, zandstraal- en metalli-
seerbedrijf „Record";
2. de Galvanische inrichting „Schelde-
chroom";
3. de afdeling vatenrevisie en vaten-
handel, en
4. magazijn en showroom van de rij
wielgroothandel.
In dit complex van bedrijven vinden
ca. 40 man een goed bestaan.
BURGERLIJKE STAND.
Gemeente BRESKENS
over de maand Mei 1954
GEBOREN 2, Candida Huberdina Fran-
sisca Vicentina, d. van Rudolf N. A.
Veerman en van Cornelia F. Gabriels;
13, Jozina Reijnilda Stephanie, d. van
Izaak J. van den Broecke en van Maria
V. Steijaert; 21, Suzanna Jansje, d. van
Marinus W. Verschelling en van Eliza-
beth J. Brakman; 26, Marie José Cor-
rie Colette, d. van Franciscus G. M.
Goethals en van Prudentia A. F. de
Bakker; 28, Cornells Jacob, zn. van
Hendrik Marijs en van Wilhelmina E.
S. de Jonge.
HUWELIJKEN: 10, Johannes A. van
de Sande, oud 36 j., wonende te
Vlissingen en Sara M. du Bois, oud 31
j., wonende te Breskens.
OVERLEDEN: 18, Pieter Luchtmeijer,
oud 66 j., winkelier, wonende te Bres
kens; 24, David de Visser, oud 70 j.,
zonder beroep, wonende te Breskens.
INGEKOMEN 2, Pieter Jacobus Klaaij-
gen, van Haamstede naar Haven West
zijde 5; 7, Adriana F. Roos, geb. Ver-
planke, van Biervliet naar Vogelenzang
23; 7, Cornelis J. Babijn en gezin, van
Philippine naar Noodplan L 9; 11, Jo-
hannis van de Woestijne en gezin, van
Sas van Gent naar Ph. van Kleefstraat
67; 13, Pieter M. van Poelje, van Rot
terdam naar le Zandstr. 9 a/b „Grietje";
20, Nelly E. Vermeulen, geb. de Groot,
van IJzendijke naar 3e Zandstr. 7; 22,
Geertruida A. Ubels, van Bedum naar
Scheldekade 14; 28, Arnoldus M. J.
van der Heijden, van Roosendaal naar
Dorpsstr. 74; 26, Arnoldus J. Chr. van
den Hurk en gezin, van 's-Gravenhage
naar Scheldekade 25; 31, Maarten P.
Meeusen, van Utrecht naar Kon. Em-
mastraat 8-
VERTROKKEN 3, Honoré Danckaert,
van Ph. van Kleefstr. 55 naar Rotter
dam; 3, Jurjen Huisman en echtgenote,
van Noodplan K 7 naar Groede; 4, Jan
C. van Oostenbrugge, van 2e Zandstr.
19 naar Stellendam; 17, Hendrik de
Haan en gezin, van Noodplan L 8
naar Werkendam; 31, Sara M. van de
Sande, geb. du Bois, van Boulevard 88
naar Vlissingen; 31. Marie Launspach
en gezin, van Nieuwstr. 19 naar Goes.