van Onderwijs vrij veel kosten mee
brengt.
Toch hebben mijn man en ik geen
van beiden spijt dat wij de stad ver
lieten. Er zijn gemakken die wij mis
sen, maar hoewel wij beiden een volle
dagtaak hebben is ons leven nooit ge
haast en kunnen wij binnen rede
lijke grenzen vrij over onze tijd
beschikken. De gemoedsrust daaruit
gewonnen is zeker de prijs waard die
wij er voor betaald hebben.
Zij die over Australië teleurgesteld
zijn, meten het dan ook te vaak met
maten, ontleend aan het land van her
komst of vergeten dat hier niet alles
oud en beproefd is, maar dat alles
zich hier nog in een stadium van
proefnemingen bevindt.
Geen immigrant heeft mijn raad ge
vraagd. Ik geef echter ongevraagd de
volgende raad laat vergelijkingen zo
veel mogelijk varen, maar maak zoveel
als gij kunt uit het leven in Australië
zelf en beoordeel de winsten uit dat
nieuwe leven naar wat die zelf waard
zijn. Uw kinderen zullen hiervan pro
fiteren, ook al acht gij die winsten
voor uzelf niet bijster groot.
DUIVENSPORT.
Duiven-Mij. „Nog Sneller" te Breskens.
Uitslag prijsvlucht uit Chimay op Zondag
25 April. Los 10 u. Aank. ie duif 12 u. 29
min. 8 sec., snelh. 1081 m. per min.
1, 3 Versprille-H. 2, 21, 37, 53 P. Buize.
4, 11, 43, 48 M. Quaars. 5 A. Boekhout. 6,
22 I. Porreij. 7, 31 W. Klaaijsen Zn. 8 lx.
Quaars. 9, 23, 29 A. Hamclijnck. 10, 30, 33
J. Vermeulen. 12, 38 J. Klaassen. 13, 20
Dierx-Hartog. 14 A. de Jonge. 15 Rijkaart-
Wiersm. 16, 41 J. Carels. 17, 45 H. Ooster
ling. 18, 52 Gebr. Pleijte. 19 R. van Quekei-
berghe. 24, 35, $4 J. Jacobs. 25 Dierendonck.
26 E. van Zeele. 27, 51 J. Risseeuw. 28
Quaars-L. 32 A. Ekkebus. 34, 36 L. Ver-
straate. 39, 44, 50 W. Bruijnooge. 40 A. de
Hulster. 42 M. Faas. 46 J. Buize. 47, 49
Seekles. ie overduif M. de Visser.
„De Getrouwe Duif" te Cadzand
Uitslag prijsvlucht uit Chimay. Los 10 u.
Aank. ie duif 12 u. 26 min. 4 sec., snelh.
1097 m. per min.
1 J. A. Vasseur. 2, 11, 21 P. C. de Meij.
3, 5, 19, 22 Iz. Porreij. 4 Iz. v. d. Vijver. 6,
12, 14 A. de Putter. 7 A. P. Vasseur. 8, 17 Gebr.
Misilje*. 9 W. v. d. Voorde. 10 W. v. Acker.
13, 15 en ie overduif A. Mabelis. 16 D. de
le Lijs. 18 L. Fremouw. 20 A Duininck.
Duivenver. „Strijd in Vrede" te Groede.
Uitslag prijsvlucht uit Chimay op Zondag
25 April. Los 10 u. Aank. ie duif 12 u. 33
min. 9 sec., snelheid 1036 m. per min.
1, 7, 13, 16 D. Morel. 2, 19 Iz. Vermeulen.
3 J. P. Risseeuw. 4 M. Geluk. 5 en ie over
duif J. van Hanegherri. 6, 11 Joz. v.d. Wege.
8 Ras-v.d. Wege. 9 J. v. d. Wege. 10 J. den
Dekker. 12 C. Brakman. 14 P. de Visser. 15,
18 J. de Roeck. 17 J. Stokkerman. 20 J. Ras.
Zondagsdienst doktoren.
Breskens, Groede, Schoondiike
Zondag 2 Mei 1954
Dr. Ossewaarde, Breskens, tel. 91
Aardenburg, Oostburg:
Dr. Rijk, Aardenburg, tel. 104
Zondagsdienst
Centram Kraamzorg West Z.-VI.
Zondag 2 Mei 1954
Zr. de Graag, Groede, tel. 52
ter zijn grote bureau, dat eigenlijk
helemaal niet stond in dit grote ver
trek, maar dit was nu eenmaal een
gril van hem. Een aparte studeerkamer
wilde hij niet hebben, dus bleef het
grote bureau in de salon staan. Ter
wijl Joop op dit ongewone uur bin
nentrad, legde de heer Van der Berg
zijn pen neer, want hij constateerde,
dat de jongeman in gala was en een
bos bloemen in zijn hand hield. Nieuws
gierig keek hij hem aan.
„Zo, Joop," begroette hij joviaal als
altijd, „je bent er vroeg bij vandaag.
Ga zitten en vertel eens, wat er aan
de hand is".
Joop zette zich in een der fauteuils
naast het bureau, schraapte zijn keel,
trok zijn broekspijpen een eindje om
hoog en frunnikte wat aan zijn das.
En sprak: „Mijnheer Van der Berg,
Greet en ik zijn het volkomen eens
met elkaar. Ik vraag U bij deze uw
toestemming tot een officiële verloving.
Als U er geen bezwaar tegen hebt
willen wij het volgend voorjaar trou
wen".
De heer Van der Berg legde zijn
Hydraulische Robot-kraan bij
K.L.M. in gebruik genomen.
„Hat schaap met vijf poten" een
unicum, dat vele lasten opheft
Een hydraulische robot-kraan, - die
zich al de bijnaam „het schaap met de
vijf poten" verworven heeft - werd aan
het uitgebreide materiaal van het interne
transport van de K.L.M. op Schiphol
toegevoegd. Reeds geruime tijd had de
K L.M behoefte aan een kraanwagen,
die in de hanger in kleine ruimten zijn
arbeid kan verrichten zonder dat daar
door andere revisiewerkzaamheden
worden vertraagd.
Met het oog hierop heeft men zich
gewend tot de Unicum bedrijven te
Weert. De opgave was, een kraan te
vervaardigen waarmede men onder de
meest ongunstige omstandigheden van
ruimte en plaats, motoren met een ge
wicht van 2800 kg. uit het vliegtuig
kan lichten en weer op hun plaats kan
brengen zonder dat daardoor enige ver
traging in andere revisiewerkzaamheden
van het in een dok staand vliegtuig
worden veroorzaakt. Voorts moest de
kraanwagen ingeschakeld kunnen worden
bij het in- en uitladen en het transpor
teren van vrachten tot een maximum
van 4000 kg Hiervoor werden de vol
gende eisen gesteld aan de kraaneen
hijshoogte van 6V2 meter, een opvouw
bare mast, een omvang die het rijden
onder de dokken niet belemmert, de
mogelijkheid om het eigen middelpunt
te kunnen draaien en om bovendien met
een redelijke snelheid dwarsuit te rijden.
Precies twee jaar nadat hierover de
eerste contacten waren gelegd, is thans
een kraanwagen afgeleverd die aan al
deze eisen voldoet en die een unicum
in de wereld genoemd kan worden.
De manier van aandrijving is geheel
anders dan tot nu toe gebruikelijk. De
aandrijfassen, differentieels en schakel
kast met fricticplaten, ontbreken in de
hydraulische robot-kraan geheel, even
als de wielassen. De vier wielen draaien
individueel. De aandrijving, zowel als
het hijsen geschiedt geheel hydraulisch.
Hiervoor is op de twee voorwielen een
hydromotor gekoppeld.
Het „opvouwen" en neerhalen van
de mast geschiedt eveneens geheel hy
draulisch. De giek (het schuifbare ge
deelte) wordt op en neer gehaald door
dezelfde kabel als waarmede de last
verplaatst wordt. De drie hydraulische
pompen die voor de druk van het ge
hele systeem zorgdragen, worden aan
gedreven door een 6 cylinder diesel
motor. De genoemde drie pompen zor
gen als het ware voor de drie versnel
lingen in de rijsnelheid, welke maximaal
10 km/u bedraagt. Deze snelheid ver
mindert niet bij het nemen van hellin
gen en bij het om het middelpunt
draaien en dwarsuit rijden.
Een moeilijkheid bij de ontwikkeling
die plaats had in nauwe samenwerking
met K.L.M.-technici, was het feit, dat
de voorwielen een grotere spoorbreedte
moesten hebben dan de achterwielen,
opdat bij het draaien om het eigen
middelpunt de wagen in zijn sporen
blijft. Om het draaien met een ge-
pijp uit de mond en schoof zijn bril
omhoog.
„Wel, wel," zei hij eindelijk, duide
lijk van zijn verrassing blijk gevend,
„daar hoor ik van op. Werkelijk, daar
hoor ik van op. Dus jullie willen zich
verloven? Tja, wat moet ik daarop
zeggen? Greet is een bijdehandje en
jij bent ook niet op je mondje geval
len, dat weet ik, dus er zal weinig aan
te doen zijn, denk ik. Als jullie van
elkaar houden, welnu, dan zal ik de
laatste zijn om een spaak in het wiel
te steken. Maar vooraf één ding: Ben
je in staat, beste jongen, om een huis
gezin te beginnen en te onderhouden?
Ik bedoelBrengt jullie garage al zo
veel op, dat jij en je vrouw er vol
gend jaar behoorlijk van zullen kunnen
leven?"
„Jawel, mijnheer," antwoordde Joop
gelukkig lachend, omdat hij voelde het
pleit reeds gewonnen te hebben, iets,
waarvan hij tot op het ogenblik dat
hij hier had plaats genomen, nog lang
niet zeker was geweest. „Ons bedrijf
loopt op het ogenblik uitstekend en ik
heb al uitgerekend dat ik het volgend
wicht van vier ton te vergemakkelijken
zijn op de beide voorwielen vijzels
aangebracht die deze ontlasten van de
druk welke door het zware gewicht
ontstaat.
Met dit product is men wel zeer
diep doorgedrongen in de practische
mogelijkheden van de hydraulica. Elke
transmissie, as of tandwieloverbrenging
ontbreekt in deze robot. Alle krachten
worden overgebracht door buizen,
buisjes en slangen, alles nagenoeg be
wegingloos en geluidloos.
In de hangars wordt thans tussen
de dokken, de Super Constellations en
de DC-óB's druk gebruik gemaakt van
de robot, die met een druk op de
knop de 2800 kg. zware motoren uit
de gondels licht of inbrengt, opdat de
vliegtuigen binnen de kortst mogelijke
tijd weer kunnen uitvliegen over het
215.000 km. lange luchtnet van de
K.L.M.
Voetbal
3e klasse D.
Nw. BorgvlietHulst 1 1; Zee-
landiaDe Zeeuwen o2; R.K F.C.
R.C S. afg.; Corn BoysBreskens 5
1; AxelBiervliet 6o; OdioMeto
3—0.
De stand is nu
Hulst
20
13
6
1
32
54-
-28
R.C.S.
20
12
2
6
26
53-
-31
Axel
21
10
3
8
*3
53-
-35
Odio
21
9
5
7
23
47-
-35
De Zeeuwen
20
10
2
8
22
40-
-30
R.K.F.C.
20
7
6
7
20
47-
-36
Nieuw Borgvliet
20
7
5
8
19
29-
-38
Zeelandia
21
6
6
9
18
20-
-38
Biervliet
19
7
3
9
17
24-
-49
Corn Boys
21
6
4
11
16
31-
-4i
Meto
19
5
5
9
15
25-
-35
Breskens
20
3
5
12
11
22-
-49
Programma voor Zondag a.s.
HulstOdio; De ZeeuwenNieuw
Borgvliet; R.C.S.Zeelandia; Biervliet
Corn Boys; MetoAxel; Breskens
R.K.F.C.
Ook nu zullen de kampioenen zich
niet te veel inspannen, zodat er voor
Odio een winstkansje in zit.
De Zeeuwen en R.C.S. zullen beide
wel met de bezoekende clubs afrekenen.
Corn Boys heeft nog één puntje
nodig om zich definitief veilig te stel
len. Het benodigde puntje zou tegen
Biervliet wel eens behaald kunnen
worden.
Meto geven we tegen Axel niet veel
kans en ook Breskens kan de dans niet
meer ontspringen. Ook al zou Breskens
winnen, dan nog zou het niet helpen.
Theoretisch kan Breskens nog gelijk
komen met Corn Boys, maar dan moet
Breskens alle resterende wedstrijden
winnen en Corn Boys moet ze verlie
zen. Practisch is er geen kans dat
Breskens zich in de derde klasse zal
kunnen handhaven.
Breskens II speelt om 12 uur tegen
R.C.S. II. Abe.
Gevonden voorwerpen.
Drie portemonnaies met inhoud.
Oorbel, muntbiljet, huissleutel.
Een paar regenpijpen.
Inlichtingen Rijkspolitie Groede.
voorjaar zoveel opgespaard kan hebben,
dat ik een huisje kan inrichten
„Heb je er al een op. het oog ook?"
„Nee, dat niet. Maar mij dunkt, er
gens in het dorp zal dan toch wel eens
een huisje te huur zijn. En hoewel ik
het Greet niet zo royaal zal kunnen
geven als zij het tot nu toe gewend is,
ben ik er van overtuigd, dat ze in
ieder geval geen zorgen zal hebben".
„Zorgen zijn er altijd in een huwe
lijk, beste jongen en als ze er in het
begin niet zijn, dan komen ze er later.
Maar laten we eerst even die drom
melse meid hierheen halen".
Van der Berg stond op, opende de
deur en riep in de gang„Greet, waar
ben je?"
„Joeklonk het, ergens in de wo
ning.
„Kom eens even bij me, ik heb een
verrassing voor je!"
Glimlachend keerde hij naar zijn
stoel terug en nam weer plaats. Enkele
seconden later stormde Greet op haar
gewone onstuimige manier naar binnen
en keek verheugd op, toen ze Joop
zag. Ze snelde in zijn armen en keek
FILMNIEUWS
Luxor Theater te Breskens vertoont
op Zaterdag 1 Mei de dolkomische
film „Wij gaan uit toveren" met Stan
Laurell en Oliver Hardy. Zij zullen U
weer behoorlijk laten lachen door hun
nooit vervelend wordende avonturen.
Ditmaal zijn zij gecharterd om een lijk
te vervoeren. Lukt het hun
Waar komen ze mee thuis Een
onvergetelijke avond is U gegarandeerd.
Zaterdagavond slechts een voorstelling
om acht uur.
Zondag wordt U om half zeven en
om half negen vertoond de vermake
lijke film „De Vader van de Bruid"
met Spencer Tracy en Joan Bennett.
Wie denkt dat het gaan trouwen maar
zo een gezellig onderonsje is, moet be
slist eens gaan praten met vader Tracy.
Hij dacht ook dat trouwen iets een
voudigs was, maar hij vergiste zich
deerlijk, hij vergat de bruiloft. Een
dol vermakelijke film waaraan U nog
geruime tijd met genoegen zult terug
denken.
Plaatselijk Nieuws.
Groede
Gouden huwelijksfeest.
Woensdag j.l. herdacht het echtpaar
Jac. le Grand-Verdouw zijn 50-jarig
huwelijksfeest.
Mooie prestatie.
In de ronde van Belgisch West-
Vlaanderen, waaraan door 121 renners
werd deelgenomen, w.o. Nederlanders,
Fransen, Duitsers, Engelsen en Belgen,
bezette P. van der Lijke te Groede in
het eindklassement de 7e plaats.
Verder is onze dorpsgenoot Woens
dag j.l. vanaf Schiphol vertrokken om
deel te nemen aan de wegwedstrijd in
13 etappen, voor amateurs, Warschau-
Berlijn-Praag. Hieraan nemen 108 ren
ners deel u t 18 landen. Een hele eer
dus voor P. van der Lijke om hier
voor aangezocht te zijn en deel uit te
maken van een sterke Nederlandse
ploeg, waaun o.a. Daan de Groot, Wim
Rusman, Gijs Pauw, Henk v. d. Broek,
e.a.
Afschoid Da. Stol.
Zondagmiddag nam Da M. P.
Stol, Evang Luth. predikante te Groede,
afscheid van haar gemeente. Na ge
meenschappelijk zingen en Schriftlezing
sprak Da Stol woorden van dank tot
het bestuur der burgerlijke gemeente
voor de steeds ondervonden medewer
king, tot burgemeester Everaars voor
de persoonlijke belangstelling en tot de
ingezetenen van Groede, met wie zij
heeft samengewerkt. Zij dankte voorts
ook de kerkeraad der Herv. Kerk en
in het bijzonder Ds. Boere voor de
samenwerking, het bestuur der Chr.
school, het hoofd van deze school, de
heer J. J. Je Jonge en de onderwijzeres,
mej. Blok, de leden der meisjesvereni
gingen, de Zondagschool, de kerkbe
sturen der Evang. Luth. gemeenten in
Viissingen en Middelburg en Ds. H.
Johannes te Viissingen, thans consulent
te Groede, en diens vrouw. Hierna
toen haar vader verwachtend aan.
„Heeft Joop het verteld, vader? En
vindt U het goed?"
Van der Berg, die veel van zijn
beide dochters hield, knikte toestem
mend. ,,ln principe geef ik jullie mijn
zegen. Alleen heb ik één voorwaarde-
We kennen onze Joop pas sedert korte
tijd. Weliswaar heeft hij hier in ons
dorp getoond, dat hij een kerel is die
van aanpakken weet, maar verder we
ten wij niets van hem dan dat hij twee
jaar in de Ooit is geweest als O.V.W.-er.
Ik wil eerst eens informeren in zijn
vroegere woonplaats en dat zal hij me
niet kwalijk kunnen nemen Evenwel
wil ik jullie niet langer laten wachten
en geef ik dus mijn toestemming voor
jullie verloving. Wees gelukkig met el
kander, kinderen".
Greet liet Joop los en ging naar haar
vader. Ze legde haar armen om hem
heen en drukte een hartelijke kus op
zijn wang. „Paps, je bent de beste op
één na. Dank je wel, lieve schat; ik
wist wel, dat je niet zoudt weige
ren".
(Wordt vervolgd).