BRILLEN De vlaggen oil! De Koningin komt naar Zeeuws-Vlaanderen. -\ 2örHIemaefter' Vacaniieoord voor blinden Nieuw onderzoekingsvaartuig voor t visserij op de Noordzee ZONDER GELUK vaart niemand wel E SCHAK ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR Drukkers-UitgeverijFirma SMOOR DE HULSTER - Dorpsstraat 10 WEST ZEEUWSCH-VLAAN DEREN 9e Jaargang Nummer 477 Vrijdag 12 Maart 1054 BRESKENS - Telefoon 27 - Giro 358296 Versch'jnt iedere Vrijdag Abonnementsprijs f 1,per kwartaal; franco per post f 1,25 Prijs der advertentiën 10 cent per m.m.; bij abonnement korting Advertenties met „brieven onder nr. of bij ons te bevragen", 10 cent extra VJ Op ij Maart 1945, des middags om 12.19 uurbetrad Hare Majesteit Koningin Wilkelminana een afwezig- heid van vijf jaarbij Eede weerom de vaderlandse bodem. In het door de oorlog zo zwaar getroffen Zeeuws- Vlaander en ging een jubel van vreugde op; vreugde van het iv eer zien, vreugde van de bevrijding. Veel is er nadien veranderd en ten goede gekeerd. De wederopbouw van onze gemeenten is reeds heel ver ge vorderd. Nieuw gebouwde huizen, nieuwe moderne dorpskerne7i verrezen. Zij heb ben het beeld van de chaos vervaagd. Het veleniet te herstellen, persoonlijke leed echter zal steeds in onze gedachte7i blijven. Koningin f7tlia7ia zal nu a.s. Zater- dag ij dezer om 12.29 uur *e Eede het 77io7iu7nent 07ithidle7i, dat werd op gericht op dezelfde plaats, waar Haar Ko7ii7iklijke Moeder 9 jaar geleden Zeeuws- Vlaa7idere7i bi7ine7ikwam. Het stemt 07is alle7i tot vreugde, tot dank- baarheid, dat 07ider het 7iiet aflatende 77iedeleve7i en de bezielende kracht van 07is Vorste7ihuis het „Landje va7i Cad- za7idzich weer heeft kiÏ7i7ie7i her stellen. Onze Landsvrouwe roepen wij ee7i hartelijk welko7n toe. O Hare Majesteit arriveert rond 11 uur met een extra boot te Breskens. Aan de aanlegplaats zal Zij begroet worden door de burgemeester, de wethouders en de gemeente-secretaris. Zij zal zich daarna langs de opgestelde schoolkinderen - het dochtertje van de gemeente-secretaris, Anneke Woittiez, zal haar dan bloemen aanbieden - naar de wachtende auto's begeven. De stoet rijdt langs Scheldekade, Spuiplein en Dorpsstraat. OOSTBURG De Nederlandse Blindenbond, die sedert 1895 op de bres staat voor de belangen van zijn leden, gaat zijn 60- jaiig jubileum tegemoet. Nu de bond zich op de voorbereiding van dit jubileum bezint, is hij reeds een actie begonnen, waarvan het resul taat, mits de actie door medewerking van vele belangstellenden tot een suc ces wordt, het levensgeluk van vele blinden kan helpen bevorderen. Voor hard werkende blinden is het een behoefte, die iedereen begrijpen zal, tenminste éénmaal in het jaar in een daarvoor geschikte omgeving een onbezorgde vacantie te kunnen door brengen. Maar ook voor hen die zon der de voldoening van de arbeid dik wijls zeer geïsoleerd leven, is het van onschatbare betekenis zich lichamelijk en geestelijk te kunnen verkwikken temidden van de natuur en door de gezellige omgang met oude en nieuwe vrienden. De snel toenemende belangstelling voor het bondskamp, dat ieder jaar wordt georganiseerd, heett het verlan gen doen ontstaan naar een eigen vacantiecentrum, dat voor onze blinden aan alle redelijke eisen voldoet. Daarom is door de Nederlandse Blindenbond een lepeltjesactie georga niseerd. Een zwaar verzilverd thee lepeltje dat door de Solafabriek is ver vaardigd, is verkrijgbaar voor f 2,25. Wanneer U dit bedrag stort op giro 978 van de Nederlandse Blindenbond, Ananasstraat 17 te Den Haag, met vermelding „voor lepeltje", zal per om gaande franco toezending volgen. Eind September 1955 zal het nieuwe onderzoekingsvaartuig voor de visserij op de Noordzee in bedrijf komen. De bouw van het vaartuig is - zoals be kend - mogelijk gemaakt door gelden uit de tegenwaarde-rekening van het Marshall-plan. Het vaartuig zal, evenals bet eerste onderzoekingsvaartuig de „Antoni van Leeuwenhoek," dat sedert begin 1949 in de vaart is, worden gebruikt om de visstand in de Noordzee te onderzoe ken. Het Rijksinstituut voor Visserij- onderzoek, dat met dit onderzoek is belast, zal tevens andere biologische problemen bestuderen, waarbij ook aan de voer ons land zo belangrijke haring meer aandacht zal worden besteed dan tot nu toe met de „Antoni van Leeuwenhoek" mogelijk was. De In spectie der Visserijen in het ie District zal het vaartuig gebruiken voor het technische visserij-onderzoek. Zij zal tevens ais „rederij" van het schip fungeren. Na uitvoerige proeven in de golf- sleeptank van de Subafdeling der Scheepsbouwkunde van de Technische Hogeschool te Delft ter bepaling van de stabiliteit en het gedrag bij wind en zeegang van het vaartuig, is thans besloten tot de bouw over te gaan. Dit zal geschieden op de scheepsbouw- werf „De Dageraad" te Woubrugge. De voortstuwings- en elects ische instal laties worden geleverd door Van der Leun's Technische Onderneming te Sliedrecht. Het vaartuig heeft het model van een kotter, doch is feitelijk een kleine trawler met een waterverplaatsing van ongeveer 287 ton. De lengte over alles is 35.05 m., de breedte 7.20 m., de holte 3.70 m., terwijl de grootste diep gang 3-3° m- bedragen. Het schip wordt diesel-electrisch aangedreven door twee MWM-motoren van 187 pk. Voor het vissen met plankton-netten kan zodoende een snelheid van o1 mijl worden gelopen. Het vaartuig zal vrij varend een maximum-snelheid van on geveer 9 mijl per uur kunnen lopen. De trekkracht wordt ruim 3.500 kg. bij een vaart van 5 mijl. Volle kracht varende kan het schip tien dagen op zee zijn. Er is gerekend op logiesruimte voor twaalf man in één-, twee- en drieper- soonshutten met messroom en voor zes leden van de staf in 2 éénpersoons- en 2 tweepersoonshutten, beneder.deks resp. voor de brug en achteruit. In alle hutten bevinden zich wasbakken. Het dagverblijf voor de staf is onder gebracht in het dekhuis. Een ruim la boratorium, dat volgens de moderne eisen zal worden ingericht, zal vóór in het dekhuis een plaats krijgen. In het midden van dit dekhuis bevinden zich de kombuis en de sanitaire in richtingen. Het vaartuig wordt geschikt gemaakt zowel voor trawlen, als voor drijfnet visserij. Een nettenruim, groot genoeg voor het bergen van 40 drijfnetten en een reepruim wordt aangebracht. Het visruim is klein gehouden, omdat het er om gaat monsters vis te bergen en geen grote vangsten. De trawlwinch, die ook geschikt is voor de drijfnetvisserij, wordt electrisch aangedreven door een electromotor, die zijn stroom krijgt van een winchmotor van 90 pk, die tevens stroom kan le veren aan het scheeps(licht)net. Een 20 pk haven-aggregaat zorgt voor licht en de brandbluspomp-be- diening in de haven. Aan bakboord worden twee kleine elec- trische winches opgesteld voor gebruik bij de hydrografische apparaten, waar voor ook twee davits aan bakboord worden geplaatst. Achter het ruime stuurhuis is de hut van de schipper en de kaarten- kamer aangebracht. In de kaartenkamer worden, behalve een ruime kaarter*- tafel, de radiotelefonie, richting-zoeker en het Decca-navigatic-apparaat onder gebracht, benevens een electrische log. Verder wordt het schip uitgerust met een stel moderne echoloden en een luid-sprekende installatie voor commu nicatie zowel binnenboord als met schepen. Tevens wordt rekening ge houden met de mogelijkheid een vis serij Asdic-echolood, dat in Noorwegen in ontwikkeling is, aan te brengen. FILMNÏEUWS In het Luxor Theater te Breskens zal Zondag 14 Maart vertoond worden de schitterende kleurenfilm „De arend van Madagaskar". Toegang 14 jaar. Aanvang der voorstellingen half zeven en half negen. Een spannende zeeroversfilm, met Errol Flynn en Maureen O'Hara. Een zeer groots opgezette film, uit gevoerd in schitterende kleuren. FiUfLLnON door HENK VAN HEESWIJK 17 Na een kwartiertje zei Greet: „Zeg zuilen we eens kijken, hoe of ze het boven maken?" „Vooruit," besloot Joop, opstaande, „laten we eens poolshoogte nemen. Maar zachtjes, dat ze ons niet horen!" Voor de trap trokken ze hun schoe nen uit en als twee stoute kinderen slopen ze voetje voor roetje naar boven. Met de armen om elkaar heen schui felden ze naar de deur, waaronder een kier licht vandaan kwam. Voorzichtig keek eerst Joop, daarna het meisje door het sleutelgat, maar het kwar tiertje eenzaamheid had de beide dom me mensenkinderen nog niet nader tot elkaar gebracht. Fred zat nog steeds in zijn stoei, rookte een sigaret en tikte nerveus met zijn linkerhand op het tafelkleed. Het meisje zat op een der bedden, die weer tot divan waren gemetamorphoseerd. Af en toe zeiden ze wat tegen elkaar, maar wat het was kon aan de andere kant niet verstaan worden. „Zou je ze niet door elkaar ramme len?" fluisterde Joop; „wat een stel houten klazen. Wacht eens, ga mee naar beneden. Ik weet raad". Voorzichtig aanvaardden ze weer de terugtocht en in de garage trokken ze hun schoenen aan. Joop prutste aan een paar draden, die langs de muur liepen en enkele ogenblikken later keek hij triomfantelijk zijn meisje aan, dat nieuwsgierig naar zijn manipulaties had gekeken. „Zo," zei hij tevreden, terwijl er een ondeugende flonkering in zijn ogen glinsterde, „nu zitten ze in het donker Als dit niet helpt, geef ik het op. Dan zijn ze niet te helpen Greet proestte het uit. Even luister den beiden, maar van boven werden geen protesten vernomen. Wel werd gepoogd de deur te openen, maar daarna was het weer stil. „Ik mag lijen, dat bij in het donker de weg naar zijn stoel niet meer kan vinden eri op de schoot van Annie verzeild raakt. Kom mee, Greet, we gaan nog een poosje op het bankje zitten. Zo'n avond als deze is goud waard voor twee jonge mensen, die van elkaar houden". En daarmee was Greet het roerend eens. „Wat zou jij gedaan hebben als ik zo verlegen was als Fred?" informeerde Joop nieuwsgierig. Greet hem even aan en begon toen te lachen. Ze keek even naar de teen van haar schoen, waarmede ze figuren irok in het zand en antwoordde: „Waarschijnlijk had ik je, zodra het me begon te vervelen, stil aan het sirand laten liggen en was ik in mijn eentje naar huis gegaan. Ik houd nu eenmaal niet van verlegen jongens". „Bof ik dan even!" riep de jongen verheugd uit. „Kom op m'n knie zit ten, m'n kind. Ik mag niet verlegen zijn, heb je gezegd. Zo en laat me je nu eens lekker zoenen Op hetzelfde moment echter, dat hij zijn lippen op de hare drukte, klonk het geluid van een claxon voor de garage. Joop slikte nog net op tijd een lelijk woord in en keek door de openstaan de achterdeur naar voren. Er stond een wagen bij de benzinepomp. „Een ogenblikje, schat," zei hij zuchtend, „er is een klant om benzine". Vlug drukte hij nog een kus op haar mond en zette haar toen naast zich neer. „Zaken zijn zaken en klan ten mag je nooit laten wachten, noch voor zoenen, noch voor benzine". Dus hielp hij de dorstige wagen, maar moest en passant een defecte lichtlei- ding repareren en bovendien de olie voorraad aanvullen. Hiermee ging een kwartiertje heen en gedurende deze tijd stond Greet belangstellend naar Joop's werkzaamheden te kijken. Toen de wagen weggereden was, liepen ze gearmd de garage binnen en op dit ogenblik herinnerde het meisje zich, dat haar zuster nog steeds in het donker met Fred op de kamer zat. „Joop," riep ze uit, „we hebben ze boven vergeten

Krantenbank Zeeland

De Schakel | 1954 | | pagina 1