BRILLEN
De vlaggen oil! De Koningin komt naar Zeeuws-Vlaanderen.
-\
2örHIemaefter'
Vacaniieoord voor
blinden
Nieuw onderzoekingsvaartuig voor t
visserij op de Noordzee
ZONDER GELUK
vaart niemand wel
E SCHAK
ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR
Drukkers-UitgeverijFirma SMOOR DE HULSTER - Dorpsstraat 10
WEST ZEEUWSCH-VLAAN DEREN
9e Jaargang Nummer 477
Vrijdag 12 Maart 1054
BRESKENS - Telefoon 27 - Giro 358296
Versch'jnt iedere Vrijdag
Abonnementsprijs
f 1,per kwartaal; franco
per post f 1,25
Prijs der advertentiën
10 cent per m.m.;
bij abonnement korting
Advertenties met „brieven
onder nr. of bij ons te
bevragen", 10 cent extra
VJ
Op ij Maart 1945, des middags om
12.19 uurbetrad Hare Majesteit
Koningin Wilkelminana een afwezig-
heid van vijf jaarbij Eede weerom
de vaderlandse bodem. In het door de
oorlog zo zwaar getroffen Zeeuws-
Vlaander en ging een jubel van vreugde
op; vreugde van het iv eer zien, vreugde
van de bevrijding.
Veel is er nadien veranderd en ten
goede gekeerd. De wederopbouw van
onze gemeenten is reeds heel ver ge
vorderd. Nieuw gebouwde huizen, nieuwe
moderne dorpskerne7i verrezen. Zij heb
ben het beeld van de chaos vervaagd.
Het veleniet te herstellen, persoonlijke
leed echter zal steeds in onze gedachte7i
blijven.
Koningin f7tlia7ia zal nu a.s. Zater-
dag ij dezer om 12.29 uur *e Eede
het 77io7iu7nent 07ithidle7i, dat werd op
gericht op dezelfde plaats, waar Haar
Ko7ii7iklijke Moeder 9 jaar geleden
Zeeuws- Vlaa7idere7i bi7ine7ikwam. Het
stemt 07is alle7i tot vreugde, tot dank-
baarheid, dat 07ider het 7iiet aflatende
77iedeleve7i en de bezielende kracht van
07is Vorste7ihuis het „Landje va7i Cad-
za7idzich weer heeft kiÏ7i7ie7i her
stellen. Onze Landsvrouwe roepen
wij ee7i hartelijk welko7n toe.
O
Hare Majesteit arriveert rond
11 uur met een extra boot te
Breskens. Aan de aanlegplaats zal
Zij begroet worden door de
burgemeester, de wethouders en
de gemeente-secretaris. Zij zal
zich daarna langs de opgestelde
schoolkinderen - het dochtertje
van de gemeente-secretaris, Anneke
Woittiez, zal haar dan bloemen
aanbieden - naar de wachtende
auto's begeven. De stoet rijdt
langs Scheldekade, Spuiplein en
Dorpsstraat.
OOSTBURG
De Nederlandse Blindenbond, die
sedert 1895 op de bres staat voor de
belangen van zijn leden, gaat zijn 60-
jaiig jubileum tegemoet.
Nu de bond zich op de voorbereiding
van dit jubileum bezint, is hij reeds
een actie begonnen, waarvan het resul
taat, mits de actie door medewerking
van vele belangstellenden tot een suc
ces wordt, het levensgeluk van vele
blinden kan helpen bevorderen.
Voor hard werkende blinden is het
een behoefte, die iedereen begrijpen
zal, tenminste éénmaal in het jaar in
een daarvoor geschikte omgeving een
onbezorgde vacantie te kunnen door
brengen. Maar ook voor hen die zon
der de voldoening van de arbeid dik
wijls zeer geïsoleerd leven, is het van
onschatbare betekenis zich lichamelijk
en geestelijk te kunnen verkwikken
temidden van de natuur en door de
gezellige omgang met oude en nieuwe
vrienden.
De snel toenemende belangstelling
voor het bondskamp, dat ieder jaar
wordt georganiseerd, heett het verlan
gen doen ontstaan naar een eigen
vacantiecentrum, dat voor onze blinden
aan alle redelijke eisen voldoet.
Daarom is door de Nederlandse
Blindenbond een lepeltjesactie georga
niseerd. Een zwaar verzilverd thee
lepeltje dat door de Solafabriek is ver
vaardigd, is verkrijgbaar voor f 2,25.
Wanneer U dit bedrag stort op giro
978 van de Nederlandse Blindenbond,
Ananasstraat 17 te Den Haag, met
vermelding „voor lepeltje", zal per om
gaande franco toezending volgen.
Eind September 1955 zal het nieuwe
onderzoekingsvaartuig voor de visserij
op de Noordzee in bedrijf komen. De
bouw van het vaartuig is - zoals be
kend - mogelijk gemaakt door gelden
uit de tegenwaarde-rekening van het
Marshall-plan.
Het vaartuig zal, evenals bet eerste
onderzoekingsvaartuig de „Antoni van
Leeuwenhoek," dat sedert begin 1949
in de vaart is, worden gebruikt om de
visstand in de Noordzee te onderzoe
ken. Het Rijksinstituut voor Visserij-
onderzoek, dat met dit onderzoek is
belast, zal tevens andere biologische
problemen bestuderen, waarbij ook aan
de voer ons land zo belangrijke haring
meer aandacht zal worden besteed dan
tot nu toe met de „Antoni van
Leeuwenhoek" mogelijk was. De In
spectie der Visserijen in het ie District
zal het vaartuig gebruiken voor het
technische visserij-onderzoek. Zij zal
tevens ais „rederij" van het schip
fungeren.
Na uitvoerige proeven in de golf-
sleeptank van de Subafdeling der
Scheepsbouwkunde van de Technische
Hogeschool te Delft ter bepaling van
de stabiliteit en het gedrag bij wind
en zeegang van het vaartuig, is thans
besloten tot de bouw over te gaan.
Dit zal geschieden op de scheepsbouw-
werf „De Dageraad" te Woubrugge.
De voortstuwings- en elects ische instal
laties worden geleverd door Van der
Leun's Technische Onderneming te
Sliedrecht.
Het vaartuig heeft het model van
een kotter, doch is feitelijk een kleine
trawler met een waterverplaatsing van
ongeveer 287 ton. De lengte over alles
is 35.05 m., de breedte 7.20 m., de
holte 3.70 m., terwijl de grootste diep
gang 3-3° m- bedragen. Het schip
wordt diesel-electrisch aangedreven door
twee MWM-motoren van 187 pk. Voor
het vissen met plankton-netten kan
zodoende een snelheid van o1 mijl
worden gelopen. Het vaartuig zal vrij
varend een maximum-snelheid van on
geveer 9 mijl per uur kunnen lopen.
De trekkracht wordt ruim 3.500 kg.
bij een vaart van 5 mijl. Volle kracht
varende kan het schip tien dagen op
zee zijn.
Er is gerekend op logiesruimte voor
twaalf man in één-, twee- en drieper-
soonshutten met messroom en voor
zes leden van de staf in 2 éénpersoons-
en 2 tweepersoonshutten, beneder.deks
resp. voor de brug en achteruit. In
alle hutten bevinden zich wasbakken.
Het dagverblijf voor de staf is onder
gebracht in het dekhuis. Een ruim la
boratorium, dat volgens de moderne
eisen zal worden ingericht, zal vóór
in het dekhuis een plaats krijgen. In
het midden van dit dekhuis bevinden
zich de kombuis en de sanitaire in
richtingen.
Het vaartuig wordt geschikt gemaakt
zowel voor trawlen, als voor drijfnet
visserij. Een nettenruim, groot genoeg
voor het bergen van 40 drijfnetten en
een reepruim wordt aangebracht. Het
visruim is klein gehouden, omdat het
er om gaat monsters vis te bergen en
geen grote vangsten.
De trawlwinch, die ook geschikt is
voor de drijfnetvisserij, wordt electrisch
aangedreven door een electromotor, die
zijn stroom krijgt van een winchmotor
van 90 pk, die tevens stroom kan le
veren aan het scheeps(licht)net.
Een 20 pk haven-aggregaat zorgt
voor licht en de brandbluspomp-be-
diening in de haven.
Aan bakboord worden twee kleine elec-
trische winches opgesteld voor gebruik
bij de hydrografische apparaten, waar
voor ook twee davits aan bakboord
worden geplaatst.
Achter het ruime stuurhuis is de
hut van de schipper en de kaarten-
kamer aangebracht. In de kaartenkamer
worden, behalve een ruime kaarter*-
tafel, de radiotelefonie, richting-zoeker
en het Decca-navigatic-apparaat onder
gebracht, benevens een electrische log.
Verder wordt het schip uitgerust met
een stel moderne echoloden en een
luid-sprekende installatie voor commu
nicatie zowel binnenboord als met
schepen. Tevens wordt rekening ge
houden met de mogelijkheid een vis
serij Asdic-echolood, dat in Noorwegen
in ontwikkeling is, aan te brengen.
FILMNÏEUWS
In het Luxor Theater te Breskens
zal Zondag 14 Maart vertoond worden
de schitterende kleurenfilm „De arend
van Madagaskar". Toegang 14 jaar.
Aanvang der voorstellingen half zeven
en half negen.
Een spannende zeeroversfilm, met
Errol Flynn en Maureen O'Hara.
Een zeer groots opgezette film, uit
gevoerd in schitterende kleuren.
FiUfLLnON
door HENK VAN HEESWIJK
17
Na een kwartiertje zei Greet: „Zeg
zuilen we eens kijken, hoe of ze het
boven maken?"
„Vooruit," besloot Joop, opstaande,
„laten we eens poolshoogte nemen.
Maar zachtjes, dat ze ons niet horen!"
Voor de trap trokken ze hun schoe
nen uit en als twee stoute kinderen
slopen ze voetje voor roetje naar
boven.
Met de armen om elkaar heen schui
felden ze naar de deur, waaronder een
kier licht vandaan kwam. Voorzichtig
keek eerst Joop, daarna het meisje
door het sleutelgat, maar het kwar
tiertje eenzaamheid had de beide dom
me mensenkinderen nog niet nader tot
elkaar gebracht. Fred zat nog steeds
in zijn stoei, rookte een sigaret en
tikte nerveus met zijn linkerhand op
het tafelkleed. Het meisje zat op een
der bedden, die weer tot divan waren
gemetamorphoseerd. Af en toe zeiden
ze wat tegen elkaar, maar wat het
was kon aan de andere kant niet
verstaan worden.
„Zou je ze niet door elkaar ramme
len?" fluisterde Joop; „wat een stel
houten klazen. Wacht eens, ga mee
naar beneden. Ik weet raad".
Voorzichtig aanvaardden ze weer de
terugtocht en in de garage trokken ze
hun schoenen aan. Joop prutste aan
een paar draden, die langs de muur
liepen en enkele ogenblikken later keek
hij triomfantelijk zijn meisje aan, dat
nieuwsgierig naar zijn manipulaties had
gekeken.
„Zo," zei hij tevreden, terwijl er een
ondeugende flonkering in zijn ogen
glinsterde, „nu zitten ze in het donker
Als dit niet helpt, geef ik het op. Dan
zijn ze niet te helpen
Greet proestte het uit. Even luister
den beiden, maar van boven werden
geen protesten vernomen. Wel werd
gepoogd de deur te openen, maar
daarna was het weer stil.
„Ik mag lijen, dat bij in het donker
de weg naar zijn stoel niet meer kan
vinden eri op de schoot van Annie
verzeild raakt. Kom mee, Greet, we
gaan nog een poosje op het bankje
zitten. Zo'n avond als deze is goud
waard voor twee jonge mensen, die
van elkaar houden". En daarmee was
Greet het roerend eens.
„Wat zou jij gedaan hebben als ik
zo verlegen was als Fred?" informeerde
Joop nieuwsgierig.
Greet hem even aan en begon toen
te lachen. Ze keek even naar de teen
van haar schoen, waarmede ze figuren
irok in het zand en antwoordde:
„Waarschijnlijk had ik je, zodra het
me begon te vervelen, stil aan het
sirand laten liggen en was ik in mijn
eentje naar huis gegaan. Ik houd nu
eenmaal niet van verlegen jongens".
„Bof ik dan even!" riep de jongen
verheugd uit. „Kom op m'n knie zit
ten, m'n kind. Ik mag niet verlegen
zijn, heb je gezegd. Zo en laat me je
nu eens lekker zoenen
Op hetzelfde moment echter, dat hij
zijn lippen op de hare drukte, klonk
het geluid van een claxon voor de
garage.
Joop slikte nog net op tijd een lelijk
woord in en keek door de openstaan
de achterdeur naar voren. Er stond
een wagen bij de benzinepomp.
„Een ogenblikje, schat," zei hij
zuchtend, „er is een klant om benzine".
Vlug drukte hij nog een kus op
haar mond en zette haar toen naast
zich neer. „Zaken zijn zaken en klan
ten mag je nooit laten wachten, noch
voor zoenen, noch voor benzine". Dus
hielp hij de dorstige wagen, maar
moest en passant een defecte lichtlei-
ding repareren en bovendien de olie
voorraad aanvullen. Hiermee ging een
kwartiertje heen en gedurende deze
tijd stond Greet belangstellend naar
Joop's werkzaamheden te kijken. Toen
de wagen weggereden was, liepen ze
gearmd de garage binnen en op dit
ogenblik herinnerde het meisje zich,
dat haar zuster nog steeds in het
donker met Fred op de kamer zat.
„Joop," riep ze uit, „we hebben ze
boven vergeten