CORSETTEN
Vulpen
J
tot
verkeersvlieger
ZONDER GELUK
De schakel
ALGEMEEN NIEUWS- EN
Drukkers-UitgeverijFirma SMOOR DE HULSTER
ADVERTENTIEBLAD VOOR WEST ZEEUWSCH-VLAAN DEREN
9e Jaargang Nummer 475
Vrijdag 26 Febr. 1954
Dorpsstraat 10 - BRESKENS - Telefoon 27 - Giro 358296
Verschijnt iedere Vrijdag
Abonnementsprijs
f 1,per kwartaal; franco
per post f 1,25
Prijs der advertentiën
10 cent per m.m.;
bij abonnement korting
Advertenties met „brieven
onder nr. of bij ons te
bevragen", 10 cent extra
Op 8 April 1946 begon de Rijkslucht
vaartschool met de practische opleiding
tot verkeersvlieger een opleiding, die
hier in Nederland dus geheel van rijks
wege wordt verzorgd.
Motieven daartoe zijn onder meer
de grote verantwoordelijkheid van de
opleiding gezien onze positie in de
internationale luchtvaart alsmede de
mogelijkheid tot een gunstige financiële
regeling van de opleiding, temeer daar
het verschuldigde schoolgeld in feite
een fractie van de werkelijke opleidings-
kosten vormt en het de mening van
de overheid is, dat het beroep van
Nederlands verkeersvlieger voor elke
geschikte Nederlandse jongen moet
openstaan. Reeds thans hebben meer
dan 256 piloten de school verlaten.
Al deze piloten zijn in dienst ge
nomen door de K.L.M., behalve één,
die speciaal voor de Sabena werd op
geleid.
Voor het opleiden van deze ruim
256 verkeersvliegers is heel wat nodig
geweest. De beide schoolbedrijven van
de Rijksluchtvaartschool Ypenburg en
Gilze-Rijen, hebben sinds de oprichting
ruim 90.000 uren gevlogen. In deze
tijd is een afstand van 16 millioen km.
afgelegd, hetgeen neerkomt op 402
maal de omtrek van de aarde. Per jaar
maken de beide schoolbedrijven onge
veer 63000 starts en landingen.
De Rijksluchtvaartschool heeft de
beschikking over een vloot van 64
vliegtuigen, namelijk 23 Tiger Moth en
2 Fokker S-ii toestellen, welke ge
bruikt worden bij de elementaire oplei
ding, 19 Harvard en 8 Saab-Safir vlieg
tuigen voor de voortgezette opleiding
en 12 2-motorige Beechcraft machines
voor de eindopleiding. De leerling vliegt
gedurende zijn gehele opleiding 302 uren
Na de i-motorige toestellen krijgt
de leerling 88 uur les op de 2-motorige
Beechcraft. Dit toestel is voorzien van
dezelfde uitrusting als de moderne ver
keersvliegtuigen. De leerling krijgt dan
onderricht in het zuivere „lijnvliegen".
Uiteraard krijgt hij ook theoretisch
onderricht, terwijl zijn vliegbekwaam-
heid tevens wordt ontwikkeld op het
„droogvliegapparaat" de zogenaamde
linktrainer.
De toegang tot de Rijksluchtvaart
school staat vrij voor hen, die in het
(FEUiLLËTO
vaart niemand wel
door HENK VAN HEESWIJK
>5
„Een prettige dag gehad?" vroeg
Fred belangstellend.
„Reuzeverklaarde de ander enthou
siast. „Jong, ik ben de gelukkigste
sterveling ter wereld!" En hij vertelde
in het kort van zijn belevenissen die
dag.
Fred, die een geheel andere aard
had als zijn vriend, dacht een poosje
na en vroeg toen langs zijn neus weg
„Zou je denken dat Annie een beetje
om mij geeft?"
Joop dacht een ogenblik kwasi-diep-
zinnig na en keek daarna zijn vriend
aan, die min of meer in spanning op
het antwoord wachtte. Toen schudde
Joop langzaam ontkennend het hoofd.
„Nee, ik geloof het niet," antwoordde
hij Spijtig.
r-
Uj
O
O
MEDISCHE
Burchtstraat 13
OOSTBURG
bezit zijn van het einddiploma H.B.S.-B,
Gymnasium, of M.T.S. afd. vliegtuig
bouw- of werktuigbouwkunde en vol
doende cijfers voor wis- en natuur
kunde hebben. Tevens moet de
adspirant-leerling de Nederlandse natio
naliteit bezitten en mag hij niet jonger
dan 17 en niet ouder dan 20 jaar zijn.
Hij moet goed gezond zijn en mag
geen bril dragen.
Adspirant-leerlingen moeten zich
reeds aanmelden wanneer zij in de
hoogste klassen van de hierboven ge
noemde scholen zitten, en wel van 15
September tot 1 Maart d. o. v. De
candidaten mogen zich niet later dan
in deze periode opgeven, omdat met
de selectieprocedure, waaraan iedere
candidaat zich moet onderwerpen, nogal
veel tijd gemoeid is.
Deze selectieprocedure bestaat uit
een lichamelijke keuring, persoonlijk
heidsonderzoek en een onderzoek naar
vliegaanleg.
Het onderzoek naar de vliegaanleg
duurt 2 a 3 weken. De beide andere
keuringen duren slechts één dag. Zij
worden reeds gehouden tijdens het
laatste schooljaar.
Zodra de candidaat het schoolexamen
met goed gevolg heeft afgelegd, wordt
hij opgeroepen door de Rijksluchtvaart
school om op Ypenburg het onderzoek
naar zijn vliegaanleg te ondergaan.
Gedurende deze periode is hij gast van
de R. L. D. De school betaalt trouwens
alle onkosten verbonden aan keuringen,
dus ook het reisgeld. Op het vliegveld
Ypenburg krijgt de candidaat ongeveer
10 uren vlieginstructie op de Tiger
Moth en ook nog theoretische instructie.
De Rijksluchtvaartdienst juicht het
zeer toe, wanneer de candidaat reeds
een zweefvliegopleiding heeft gevolgd.
In de eerste plaats vergroot het de
kans op toelating en in de tweede plaats
voorkomt het dikwijls teleurstellingen.
De candidaat weet immers lang van
tevoren of hij vliegaanleg heeft.
De gehele opleiding duurt 2V2 jaar.
Het eerste jaar wordt uitsluitend be
steed aan het theoretische gedeelte en
geschiedt op Ypenburg. Ook de lessen
op de Tiger-Moth en de Fokker S-11
Fred's gezicht betrok meteen. „Ach,
dat dacht ik ook al," zei hij treurig.
„Je meent wel eens, dat
Zijn vriend onderbrak hem evenwel
met een homerisch gelach. „Idioot!"
schold hij op hartgrondige toon; „de
hele wereld kan immers zien, dat An
nie stapel op je is! Dat jij dat nu nog
niet opgemerkt hebt. Je kunt toch wel
begrijpen, dat ze niet met je zou uit
gaan, als ze een hekel aan je had!"
„Nou ja, een hekel," antwoordde de
belaagde, „dat is ineens zo'n groot
woord".
Joop werd nu ernstig. „Tja, hoor
eens beste jongen, als jij ziende blind
bent, dan kan ik dat niet helpen. Laat
ik je echter één ding mogen zeggen:
ze is gek op je. Zo, en profiteer daar
van. Als je eenmaal ergens met haar
bent, neem je haar doodgemoedereerd
in je armen en je geeft haar een klin
kende zoen op haar mond. Lieve help,
moet ik je nu nog vrijen lerenJe
zult het gauw genoeg bemerken of je
een draai om je oren krijgt, of dat ze
je terug zoent".
En daarmede moest de verlegen jon
worden daar gegeven. De voortgezette
en eindopleiding vindt plaats op het
vliegveld Gilze-Rijen.
De kosten van de gehele opleiding
bedragen f 3600,Hierin zijn begre
pen lesge'd, uniformkleding, voeding,
huisvesting, leermiddelen en bovendien
nog f 4,zakgeld per week.
De leerling kan dit lesgeld ineens
voldoen. Voor velen zal dit echter een
bezwaar zijn en daarom staat de moge
lijkheid open het in termijnen en na
de voltooiing van de studie te betalen.
Dit is een uiterst gunstige regeling,
want de afgestudeerde leerling komt
na zijn opleiding bij de K.L.M. in
dienst als vlieger 3e klas, met een
aanvangssalaris van f 485,netto in
de maand. Hij kan dan tenslotte op
klimmen tot een jaarsalaris van
f 26000,
Wanneer de leerling besluit achteraf
in termijnen zijn studie aan de Rijks
luchtvaartschool te betalen, dan moet
hij zich verplichten na zijn opleiding
tenminste 10 jaren bij de K.L.M. als
piloot dienst te doen.
De afbetaling moet in 6 jaar ge
schieden. Het eerste jaar betaalt de
jonge piloot f 25,per maand. Dit
bedrag wordt echter overeenkomstig
zijn salaris ieder jaar verhoogd, zodat
hij tenslotte het laatste jaar f 1000,
betaalt.
Indien de opleidingskosten direct
worden voldaan, dan is dienstneming
bij de K.L.M. niet noodzakelijk. Wel
kan de leerling, wanneer hij is afge
studeerd, altijd bij de K.L.M. worden
geplaatst. Hij behoeft ook niet bang
te zijn voor werkloosheid, want de
toelating tot de Rijksluchtvaartschool
houdt nauw verband met de behoeften
van de K.L.M.
Voor een
goede
Smoor de Hulster, Breskens
geling het doen.
Eenzelfde gesprtk vond ook plaats
in huize „Ruimzicht". Greet gaf een
getrouw verslag van haar uitje, echter
zonder bepaalde finesses, want die
waren alleen voor haar en Joop en
besloot met de woorden„Joop is een
schat, ik bei. blij dat hij hier woont,
want ik ga nu iedere dag een poosje
naar hem toe".
„Ja, Joop," zei haar zuster peinzend;
„maar hoe zou het mei Fred zijn? Hij
is nogal stil en teruggetrokken, vind
je niet? Zou hij mij een beetje aardig
vinden?"
Greet keek haar zuster een beetje
spottend aan. „Meid, heb je dan nog
nooit goed in zijn ogen gekeken? Dom
kindHij aanbidt gewoonweg de voet
stappen, die jij geplaatst hebt. Je be
hoeft hem maar een klein beetje aan
te moedigen en hij neemt je in zijn
armen. Enfin, dat moet je morgen zelf
maar in orde maken. Ik heb mijn Joop;
zie jij nu maar, dat je Fred krijgt".
De volgende dag bevonden zich
twee stille, schuchtere mensenkinderen
aan het strand. Joop had Fred instruc-
De Technische School
te Oostburg
Er is een algemeen streven om het
onderwijs vanaf de lagere school tot
de universiteit te vernieuwen en aan
te passen aan de tegenwoordige levens
behoeften.
Ook bij het nijverheidsonderwijs heerst
deze vernieuwingsgedachte. Daartoe is
een commissie samengesteld, de „Com
missie Faber", welke de leerplannen
van de Technische scholen herziet.
Momenteel wordt in Nederland aan
een 100-tal Nijverheidsscholen les ge
geven volgens de richtlijnen gegeven
door bovengenoemde commissie. Ook
aan de Technische school te Oostburg
geeft men deze lessen. Het doel van
dit onderwijs is, gezien de gewijzigde
levensbehoefte, door toepassing van de
inzichten van de moderne psychologie,
de ontwikkeling van het inzicht en het
zelfstandig denken, de gevoels- en wils
vorming op de voorgrond te stellen,
waardoor alle kanten van de persoon
lijkheid in het vormingsproces zijn be
trokken.
Voor het stimuleren van de belang
stelling en de activiteit van de leerling
wordt de leerstof van de verschillende
leervakken, welke vakken ook in aan
tal zijn uitgebreid, in organisatorisch
verband met het arbeidsgebied gebracht
zodat het een doelgericht en zinvol
karakter krijgt.
Het onderwijs wordt hierdoor ge
grondvest op de behoefte aan doen,
aan werken, aan zoeken en proberen.
Op Woensdag 3 Maart a.s. 's avonds
half acht, zal in het gebouw van de
Technische school een bijeenkomst ge
houden worden, waar mede zijn uitge
nodigd de gemeentebesturen, onder
wijzend personeel en vakbondbesturen
in West Zeeuws-Vlaanderen.
Op deze bijeenkomst zal de directeur
der school, de heer W. P. v. d. Beukei,
een inleiding houden over
ie. Aan welke eisen moet het nij
verheidsonderwijs voldoen.
2e. Aansluiting van het nijverheids
onderwijs aan het uitgebreid
technisch onderwijs en M.T.S.
3e. Plaatsingsmogelijkheden van de
leerlingen.
4e. Het experimentonderwijs.
Aan deze bijeenkomst zal een ten
toonstelling van de gemaakte weik-
stukken van de leerlingen worden ver
bonden.
(Zie de advertentie elders in dit blad.)
ties gegeven„Daar en daar kun je
je wagen plaatsen en als je linksaf
het strand opgaat, vind je ai spoedig
een rustig plekje en daar kun je ook
de duinen in. Nou, wees niet al te
sloom en probeer eens of je weet, wat
een kus is".
Dit tweetal was practischer en had
badpakken meegenomen. Nu lagen ze
te zonnen. Tred vertelde van zijn jeugd
jaren, van zijn vriendschap met Joop
en van hun werk in de stad voor de
oorlog, van hun diensttijd op Java en
van hun garage. En Annie gaf een
relaas van de vacantieweken, die ze
met haar vader en zuster in Luxem
burg had doorgebracht. Dat haar moe
der al jaren dood was en dat zij met
haar zusje thans het huishouden deed,
bijgestaan door een oude dienstbode,
die al jaren bij de familie was. En
Fred luisterde belangstellend naar het
meisje, maar verder kwam hij niet.
's Middags gingen ze in het zeedorp
eten en daarna maakten ze een wan
deling naar een dennenaanplant, die
dicht bij het dorp lag. En Fred dacht:
lieve help, zou ik het wagen of niet?