CORSETTEN Vulpen J tot verkeersvlieger ZONDER GELUK De schakel ALGEMEEN NIEUWS- EN Drukkers-UitgeverijFirma SMOOR DE HULSTER ADVERTENTIEBLAD VOOR WEST ZEEUWSCH-VLAAN DEREN 9e Jaargang Nummer 475 Vrijdag 26 Febr. 1954 Dorpsstraat 10 - BRESKENS - Telefoon 27 - Giro 358296 Verschijnt iedere Vrijdag Abonnementsprijs f 1,per kwartaal; franco per post f 1,25 Prijs der advertentiën 10 cent per m.m.; bij abonnement korting Advertenties met „brieven onder nr. of bij ons te bevragen", 10 cent extra Op 8 April 1946 begon de Rijkslucht vaartschool met de practische opleiding tot verkeersvlieger een opleiding, die hier in Nederland dus geheel van rijks wege wordt verzorgd. Motieven daartoe zijn onder meer de grote verantwoordelijkheid van de opleiding gezien onze positie in de internationale luchtvaart alsmede de mogelijkheid tot een gunstige financiële regeling van de opleiding, temeer daar het verschuldigde schoolgeld in feite een fractie van de werkelijke opleidings- kosten vormt en het de mening van de overheid is, dat het beroep van Nederlands verkeersvlieger voor elke geschikte Nederlandse jongen moet openstaan. Reeds thans hebben meer dan 256 piloten de school verlaten. Al deze piloten zijn in dienst ge nomen door de K.L.M., behalve één, die speciaal voor de Sabena werd op geleid. Voor het opleiden van deze ruim 256 verkeersvliegers is heel wat nodig geweest. De beide schoolbedrijven van de Rijksluchtvaartschool Ypenburg en Gilze-Rijen, hebben sinds de oprichting ruim 90.000 uren gevlogen. In deze tijd is een afstand van 16 millioen km. afgelegd, hetgeen neerkomt op 402 maal de omtrek van de aarde. Per jaar maken de beide schoolbedrijven onge veer 63000 starts en landingen. De Rijksluchtvaartschool heeft de beschikking over een vloot van 64 vliegtuigen, namelijk 23 Tiger Moth en 2 Fokker S-ii toestellen, welke ge bruikt worden bij de elementaire oplei ding, 19 Harvard en 8 Saab-Safir vlieg tuigen voor de voortgezette opleiding en 12 2-motorige Beechcraft machines voor de eindopleiding. De leerling vliegt gedurende zijn gehele opleiding 302 uren Na de i-motorige toestellen krijgt de leerling 88 uur les op de 2-motorige Beechcraft. Dit toestel is voorzien van dezelfde uitrusting als de moderne ver keersvliegtuigen. De leerling krijgt dan onderricht in het zuivere „lijnvliegen". Uiteraard krijgt hij ook theoretisch onderricht, terwijl zijn vliegbekwaam- heid tevens wordt ontwikkeld op het „droogvliegapparaat" de zogenaamde linktrainer. De toegang tot de Rijksluchtvaart school staat vrij voor hen, die in het (FEUiLLËTO vaart niemand wel door HENK VAN HEESWIJK >5 „Een prettige dag gehad?" vroeg Fred belangstellend. „Reuzeverklaarde de ander enthou siast. „Jong, ik ben de gelukkigste sterveling ter wereld!" En hij vertelde in het kort van zijn belevenissen die dag. Fred, die een geheel andere aard had als zijn vriend, dacht een poosje na en vroeg toen langs zijn neus weg „Zou je denken dat Annie een beetje om mij geeft?" Joop dacht een ogenblik kwasi-diep- zinnig na en keek daarna zijn vriend aan, die min of meer in spanning op het antwoord wachtte. Toen schudde Joop langzaam ontkennend het hoofd. „Nee, ik geloof het niet," antwoordde hij Spijtig. r- Uj O O MEDISCHE Burchtstraat 13 OOSTBURG bezit zijn van het einddiploma H.B.S.-B, Gymnasium, of M.T.S. afd. vliegtuig bouw- of werktuigbouwkunde en vol doende cijfers voor wis- en natuur kunde hebben. Tevens moet de adspirant-leerling de Nederlandse natio naliteit bezitten en mag hij niet jonger dan 17 en niet ouder dan 20 jaar zijn. Hij moet goed gezond zijn en mag geen bril dragen. Adspirant-leerlingen moeten zich reeds aanmelden wanneer zij in de hoogste klassen van de hierboven ge noemde scholen zitten, en wel van 15 September tot 1 Maart d. o. v. De candidaten mogen zich niet later dan in deze periode opgeven, omdat met de selectieprocedure, waaraan iedere candidaat zich moet onderwerpen, nogal veel tijd gemoeid is. Deze selectieprocedure bestaat uit een lichamelijke keuring, persoonlijk heidsonderzoek en een onderzoek naar vliegaanleg. Het onderzoek naar de vliegaanleg duurt 2 a 3 weken. De beide andere keuringen duren slechts één dag. Zij worden reeds gehouden tijdens het laatste schooljaar. Zodra de candidaat het schoolexamen met goed gevolg heeft afgelegd, wordt hij opgeroepen door de Rijksluchtvaart school om op Ypenburg het onderzoek naar zijn vliegaanleg te ondergaan. Gedurende deze periode is hij gast van de R. L. D. De school betaalt trouwens alle onkosten verbonden aan keuringen, dus ook het reisgeld. Op het vliegveld Ypenburg krijgt de candidaat ongeveer 10 uren vlieginstructie op de Tiger Moth en ook nog theoretische instructie. De Rijksluchtvaartdienst juicht het zeer toe, wanneer de candidaat reeds een zweefvliegopleiding heeft gevolgd. In de eerste plaats vergroot het de kans op toelating en in de tweede plaats voorkomt het dikwijls teleurstellingen. De candidaat weet immers lang van tevoren of hij vliegaanleg heeft. De gehele opleiding duurt 2V2 jaar. Het eerste jaar wordt uitsluitend be steed aan het theoretische gedeelte en geschiedt op Ypenburg. Ook de lessen op de Tiger-Moth en de Fokker S-11 Fred's gezicht betrok meteen. „Ach, dat dacht ik ook al," zei hij treurig. „Je meent wel eens, dat Zijn vriend onderbrak hem evenwel met een homerisch gelach. „Idioot!" schold hij op hartgrondige toon; „de hele wereld kan immers zien, dat An nie stapel op je is! Dat jij dat nu nog niet opgemerkt hebt. Je kunt toch wel begrijpen, dat ze niet met je zou uit gaan, als ze een hekel aan je had!" „Nou ja, een hekel," antwoordde de belaagde, „dat is ineens zo'n groot woord". Joop werd nu ernstig. „Tja, hoor eens beste jongen, als jij ziende blind bent, dan kan ik dat niet helpen. Laat ik je echter één ding mogen zeggen: ze is gek op je. Zo, en profiteer daar van. Als je eenmaal ergens met haar bent, neem je haar doodgemoedereerd in je armen en je geeft haar een klin kende zoen op haar mond. Lieve help, moet ik je nu nog vrijen lerenJe zult het gauw genoeg bemerken of je een draai om je oren krijgt, of dat ze je terug zoent". En daarmede moest de verlegen jon worden daar gegeven. De voortgezette en eindopleiding vindt plaats op het vliegveld Gilze-Rijen. De kosten van de gehele opleiding bedragen f 3600,Hierin zijn begre pen lesge'd, uniformkleding, voeding, huisvesting, leermiddelen en bovendien nog f 4,zakgeld per week. De leerling kan dit lesgeld ineens voldoen. Voor velen zal dit echter een bezwaar zijn en daarom staat de moge lijkheid open het in termijnen en na de voltooiing van de studie te betalen. Dit is een uiterst gunstige regeling, want de afgestudeerde leerling komt na zijn opleiding bij de K.L.M. in dienst als vlieger 3e klas, met een aanvangssalaris van f 485,netto in de maand. Hij kan dan tenslotte op klimmen tot een jaarsalaris van f 26000, Wanneer de leerling besluit achteraf in termijnen zijn studie aan de Rijks luchtvaartschool te betalen, dan moet hij zich verplichten na zijn opleiding tenminste 10 jaren bij de K.L.M. als piloot dienst te doen. De afbetaling moet in 6 jaar ge schieden. Het eerste jaar betaalt de jonge piloot f 25,per maand. Dit bedrag wordt echter overeenkomstig zijn salaris ieder jaar verhoogd, zodat hij tenslotte het laatste jaar f 1000, betaalt. Indien de opleidingskosten direct worden voldaan, dan is dienstneming bij de K.L.M. niet noodzakelijk. Wel kan de leerling, wanneer hij is afge studeerd, altijd bij de K.L.M. worden geplaatst. Hij behoeft ook niet bang te zijn voor werkloosheid, want de toelating tot de Rijksluchtvaartschool houdt nauw verband met de behoeften van de K.L.M. Voor een goede Smoor de Hulster, Breskens geling het doen. Eenzelfde gesprtk vond ook plaats in huize „Ruimzicht". Greet gaf een getrouw verslag van haar uitje, echter zonder bepaalde finesses, want die waren alleen voor haar en Joop en besloot met de woorden„Joop is een schat, ik bei. blij dat hij hier woont, want ik ga nu iedere dag een poosje naar hem toe". „Ja, Joop," zei haar zuster peinzend; „maar hoe zou het mei Fred zijn? Hij is nogal stil en teruggetrokken, vind je niet? Zou hij mij een beetje aardig vinden?" Greet keek haar zuster een beetje spottend aan. „Meid, heb je dan nog nooit goed in zijn ogen gekeken? Dom kindHij aanbidt gewoonweg de voet stappen, die jij geplaatst hebt. Je be hoeft hem maar een klein beetje aan te moedigen en hij neemt je in zijn armen. Enfin, dat moet je morgen zelf maar in orde maken. Ik heb mijn Joop; zie jij nu maar, dat je Fred krijgt". De volgende dag bevonden zich twee stille, schuchtere mensenkinderen aan het strand. Joop had Fred instruc- De Technische School te Oostburg Er is een algemeen streven om het onderwijs vanaf de lagere school tot de universiteit te vernieuwen en aan te passen aan de tegenwoordige levens behoeften. Ook bij het nijverheidsonderwijs heerst deze vernieuwingsgedachte. Daartoe is een commissie samengesteld, de „Com missie Faber", welke de leerplannen van de Technische scholen herziet. Momenteel wordt in Nederland aan een 100-tal Nijverheidsscholen les ge geven volgens de richtlijnen gegeven door bovengenoemde commissie. Ook aan de Technische school te Oostburg geeft men deze lessen. Het doel van dit onderwijs is, gezien de gewijzigde levensbehoefte, door toepassing van de inzichten van de moderne psychologie, de ontwikkeling van het inzicht en het zelfstandig denken, de gevoels- en wils vorming op de voorgrond te stellen, waardoor alle kanten van de persoon lijkheid in het vormingsproces zijn be trokken. Voor het stimuleren van de belang stelling en de activiteit van de leerling wordt de leerstof van de verschillende leervakken, welke vakken ook in aan tal zijn uitgebreid, in organisatorisch verband met het arbeidsgebied gebracht zodat het een doelgericht en zinvol karakter krijgt. Het onderwijs wordt hierdoor ge grondvest op de behoefte aan doen, aan werken, aan zoeken en proberen. Op Woensdag 3 Maart a.s. 's avonds half acht, zal in het gebouw van de Technische school een bijeenkomst ge houden worden, waar mede zijn uitge nodigd de gemeentebesturen, onder wijzend personeel en vakbondbesturen in West Zeeuws-Vlaanderen. Op deze bijeenkomst zal de directeur der school, de heer W. P. v. d. Beukei, een inleiding houden over ie. Aan welke eisen moet het nij verheidsonderwijs voldoen. 2e. Aansluiting van het nijverheids onderwijs aan het uitgebreid technisch onderwijs en M.T.S. 3e. Plaatsingsmogelijkheden van de leerlingen. 4e. Het experimentonderwijs. Aan deze bijeenkomst zal een ten toonstelling van de gemaakte weik- stukken van de leerlingen worden ver bonden. (Zie de advertentie elders in dit blad.) ties gegeven„Daar en daar kun je je wagen plaatsen en als je linksaf het strand opgaat, vind je ai spoedig een rustig plekje en daar kun je ook de duinen in. Nou, wees niet al te sloom en probeer eens of je weet, wat een kus is". Dit tweetal was practischer en had badpakken meegenomen. Nu lagen ze te zonnen. Tred vertelde van zijn jeugd jaren, van zijn vriendschap met Joop en van hun werk in de stad voor de oorlog, van hun diensttijd op Java en van hun garage. En Annie gaf een relaas van de vacantieweken, die ze met haar vader en zuster in Luxem burg had doorgebracht. Dat haar moe der al jaren dood was en dat zij met haar zusje thans het huishouden deed, bijgestaan door een oude dienstbode, die al jaren bij de familie was. En Fred luisterde belangstellend naar het meisje, maar verder kwam hij niet. 's Middags gingen ze in het zeedorp eten en daarna maakten ze een wan deling naar een dennenaanplant, die dicht bij het dorp lag. En Fred dacht: lieve help, zou ik het wagen of niet?

Krantenbank Zeeland

De Schakel | 1954 | | pagina 1