CORSETTEN
Winierdiensi
bij, de ïPjiaoAw-exgeti
ZONDER GELUK
vaart niemand wel
OOSTBUR G
Luchtvaartverbindingen
fyondeA it.Eeug.eii.
zijn nog sneller 1
ROZENOORD
E SCHAKEL
ALGEMEEN NIEUWS EN ADVERTENTIEBLAD VOOR WEST ZEEUWSCH-VLAANDEREN
8e Jaargang Nummer 453
Vrijdag 25 SEPT. 1853
Drukkers-Uitgeverij: Firma SMOOR DE HULSTER - Dorpsstraat 10 - BRESKENS - Telefoon 27 - Giro 358296
Verschijnt iedere Vrijdag
Abonnementsprijs
f 1,— per kwartaal; franco
per post f 1,25
Prijs der advertentiën
10 cent per m.m.;
bij abonnement korting
Advertenties met „brieven
onder nr. of bij ons te
bevragen", 10 cent extra
De winterdienstregeling 1953-54 van
de Nederlandse Spoorwegen, die op
Zondag 4 October a.s. wordt ingevoerd,
brengt voor de stad Rotterdam de
sluiting van het Maasstation, de opening
van een nieuw station Rotterdam Noord
en een wijziging van de stationsnamen
Rotterdam Delftse Poort in Rotterdam
Centraal Station en Rotterdam Feijen-
oord in Rotterdam Zuid.
Ter ontlasting van het verkeer op
de oude lijn" AmsterdamHaarlem
Den HaagRotterdam komt er een
uurdienst over de „nieuwe lijn" Amster
damWoerdenGouda—Rotterdam.
Langs deze route zal men in 62 min.
van Amsterdam CS naar Rotterdam
CS kunnen reizen en in 64 min. in
tegengestelde richting. Op één uitzon
dering in de ochtenduren na van Rot
terdam vertrekken deze treinen om 24
minuten na het hele uur van Rotter
dam CS en om 13 minuten na het hele
uur van Amsterdam CS.
De winterdienstregeling brengt voorts
een aantal wijzigingen van over het
algemeen bescheiden betekenis op tal
var. lijnen in het gehele land.
In Zeeland wordt de snelheid van de
treinen tussen Krabbendijke en Krui-
ningen-Ierseke weer opgevoerd, waar
door de reisduur enkele minuten kan
worden bekort.
Het feit, dat Nieuwjaarsdag 1 Janu
ari 1954 op een Vrijdag valt, heeft
ongetwijfeld tot gevolg, dat op Zaterdag
2 Januari d.a.v. het bedrijfsleven zal
blijven stilliggen. Daar vervoer van
enige omvang op die dag dus niet te
verwachten is, zullen de treinen rijden
als op Zondag, dat wil zeggen een
trein, die volgens de dienstregeling
alleen des Zaterdags rijdt of stopt, rijdt
niet of stopt niet op Zaterdag 2 Janu
ari 1954. Daarentegen zal een trein,
die volgens de dienstregeling dagelijks,
behalve des Zaterdags rijdt, wel rijden
op Zaterdag 2 Januari 1954. Als boven
gezegd zal een trein, die volgens de
dienstregeling alleen op Zon- en feest
dagen rijdt, ook op Zaterdag 2 Januari
rijden met enige uitzonderingen tijdens
de avonduren. Een en ander is in de
nieuwe gids nauwkeurig bij de tabellen
vermeld.
De nieuwe binnenlandse reisgids ver
schijnt in een formaat, dat 2 cm. min-
FEUiLLETON
door HENK VAN HEESW1JK
3-
„Tja," zei de man achter de deur.
„als U de schuur gehuurd hebt, dan
heeft mijnheer vast en zeker verzuimd
mij hiervan op de hoogte te stellen.
Mijnheer van der Berg is namelijk
enigszins vergeetachtig, ziet U?"
„Dat-heb ik in de gaten," antwoord
de Joop sarcastisch, maar inwendig
verheugde hij zich over het feit, dat
de bewoner vergeetachtig was. Liep
het hem mee of niet?
De ander nam hem gedurende en
kele ogenblikken scherp op, maar Joop
blikte noch bloosde en de huisbewaar
der slaakte een tevreden zucht.
„Nogmaals," zei hij, „ik weet er niks
van - 0, dacht Joop, het gaat toch
mis - maar U ziet er betrouwbaar en
eerlijk uit - dat is een compliment,
MEDISCHE
Langestraat 38 a
der hoog is dan die van de zomer
dienstregeling. Het gevolg hiervan is,
dat het boekje 16 pagina's meer bevat.
De dienstregeling van de extra treinen,
die ter gelegenheid van Kerstmis,
Nieuwjaar en Pasen zullen rijden, is
weer in de betrokken tabellen tussen
vette lijnen opgenomen.
Schiphol, de Amsterdamse lucht
haven, is niet alleen het knooppunt
van een groot aantal internationale
luchtlijnen en de bakermat van de K.
L.M., het is eveneens het middelpunt
van een berichtenverkeer dat de gehele
wereld omvat en dat noodzakelijk is
voor een goede dienstuitvoering der
„Vliegende Hollanders", die met hun
vliegtuigen over een luchtnet met een
lengte van 215.000 km., omvattende
102 steden in 66 landen, de passagiers
af en aan brengen.
Een van de voornaamste vereisten
voor een luchtvaartmaatschappij met
een dergelijke omvang is een berichten
verkeer dat vele malen sneller is dan
de snelheid waarmede de vliegtuigen
zich verplaatsen.
De verbindingsdienst van de K.L.M.
is belast met het over en weer bren
gen van de ettelijke duizenden berichten
welke dagelijks worden gewisseld tussen
het berichtenknooppunt Schiphol, waar
deze dienst is gevestigd en de vele
buitenstations der K.L.M. waar zich
telexposten van de verbindingsdienst
bevinden.
Dat het telexverkeer de voornaamste
rol speelt behoeft geen betoog. Immers
het is de snelste en meest efficiënte
wijze van contact tussen de verst af
gelegen plaatsen ter wereld. Vandaar
ook, dat de verbindingsdienst jaarlijks
een 3 millioen telexberichten alleen
al in het Schiphol-centrum krijgt
te verzorgen. Aan elkaar gelegd vor
men deze een telexbericht van 600 km.
dacht hij, dat eigenlijk maar half ver
diend is - en ik kan U daarom wel
aan de sleutels van de schuur helpen.
Als U even wacht, ik ben zo terug".
De deur werd gesloten en Joop
stak een sigaret op, inwendig verheugd
over zijn succes tot nu toe.
Hij keek eens naar zijn vriend, die
op een afstand nieuwsgierig de woor
denwisseling had gevolgd, maar er na
tuurlijk niets van had kunnen verstaan.
Doch Joop knikte even bevestigend,
zodat Fred tevreden achterover ging
zitten om een sigaret te draaien.
Een paar minuten verstreken voor
dat de huisbewaarder om de villa heen
kwam met een ring met drie sleutels
in zijn hand.
„Kijk eens, mijnheer van Kampen,
dit zijn de sleutels van de schuur. De
grote is van de voordeur, de middel
ste is van de achterdeur en de kleinste
is van het kantoortje boven".
Tjonge, dacht Joop, nog een kan
toortje ook. Boffen wij even
Neerbuigend nam hij de ring met
sleutels aan en antwoordde: „Voor
Uw behulpzaamheid ben ik U zeer
lengte of ruwweg de afstand Amster-
dam-Berlijn. Stapelt men deze berichten
op elkaar dan geeft het een papier
kolom, hoger dan de Eiffeltoren, name
lijk van 450 meter.
86 stations in 32 landen zijn aange
sloten aan het telexnet, terwijl het
bedienende telexpersoneel 165 personen
omvat. Buiten de telexverbindingen
een directe verbinding naar stations
met een groot berichtenverkeer be
schikt men bij de verbindingsdienst
over radioteletypeverbindingen met een
lengte van 10.000 km., namelijk een
naar Curasao en een naar New York.
35 telexapparaten en 22 automatische
zenders staan op de eerste verdieping
van het hoge „Gebouw 114" opgesteld,
die met rappe hand worden bediend
door een 30-tal telexistes. De eigenlijke
verzending geschiedt echter door mid
del van de automatische zenders, welke
de berichten op top-snelheid (400 tekens
per minuut) naar alle windstreken uit
sturen. In deze telexkamer, door Dr.
Plesman, President-Directeur van de
K.L.M., menigmaal het zenuwstelsel
van de maatschappij genoemd, beschikt
men over de modernste apparatuur, die
de grootste snelheid in het verzenden
en afleveren der berichten waarborgt,
niet alleen naar de vele buitenstations,
maar ook in het bedrijf zelf.
De grote afstanden op de lucht
haven hebben het namelijk noodzake
lijk gemaakt, dat ook de verschillende
afdelingen van de K.L.M., zoals de
Centrale Boeking, de Stationsdienst, de
Inlichtingendienst en de Technische
Diensten rechtstreeks met de telex
kamer verbonden zijn, terwijl er even
eens een intensief berichtenverkeer is
tussen Schiphol en het Hoofdkantoor
van de K.L.M. in Den Haag.
Een luidsprekende telefooninstallatie
verbindt de telexkamer met verschil
lende secties van de Boeking, zodat,
wanneer bijvoorbeeld uit Zwitserland
via de telex de vraag binnenkomt of
in het vliegtuig dat 's avonds naar
New York zal vertrekken, nog een
aantal plaatsen beschikbaar zijn, de
vrager binnen drie minuten het ant
woord heeft ontvangen. Het is uitslui-
dankbaar. Ik zal niet nalaten Uw goede
zorgen in deze aan mijnheer van der
Berg te vertellen als hij terug is van
zijn vacantie. Apropos, wanneer komt
hij weer?"
„O, pas aan het einde van deze
maand, mijnheer. De familie blijft vier
weken weg".
Hebben wij vier weken de tijd om
de zaak op te bouwen, dacht Joop
verheugd en hij vervolgde: „Wij vesti
gen ons in Doornenberg, zoals U
weet. O nee, dat weet U natuurlijk
niet. Kijk eens, wij hebben die schuur
gehuurd omdat wij er een garage van
gaan maken. Een bedrijf, dat in dit
dorp zeer nodig en nuttig zal blijken
te zijn. En waarmee mijnheer van der
Berg het volkomen eens was. Zodra
de familie weer thuis is, laat U het
me wel weten, nietwaar? Opdat ik
mijn opwachting kan maken".
„Ik zal er voor zorgen, mijnheer. Ik
kan U zeker altijd in de schuur, par
don, de garage vinden?"
„Overdag altijd," antwoordde de
nieuwe garagehouder zelfverzekerd.
Tien minuten later stond de jeep
tend „snelheid" waar de Verbindings
dienst mee te maken heeft.
Er is een hele tijd verlopen, sinds
we de laatste keer een verantwoording
hadden van giften voor Rozenoord. Met
vriendelijke vrijmoedigheid durven we
opnieuw aandringen uw giften en gaven
te zenden. Het is nog altijd nodig.
Ik ontving in de loop van onze
komkommertijd van de £v. Luth.
Gemeente te Groede f 5,
N. N. te Knokke f ro,
D. D. te Waterlandkerkje f 25,
P. G. te Breskens f 2,
Totaal f 42,
Mijn mede-belangstellenden in onze
mooie zaak, ik stel u voor met dit
bedrag opnieuw te starten. Het vorige
is met de penningmeester verrekend.
Laten we nu eens afwachten in welke
tijd we opnieuw de 5000 bereikt heb
ben. Maar laat ons vooral niet in de
steek, dat zou een blunder zijn tegen
over de critische toeschouwers. Wij
hebben tegenover onze oude mensen
een ereplicht en tegenover ons protes
tants volksdeel een morele plicht, dat
Rozenoord zo goed mogelijk aan de
gestelde eisen en de te stellen eisen
voldoet.
Straks is het algemene vergadering.
Misschien is er gelegenheid op een en
ander ten deze in te gaan.
Het plan is ook nog dit seizoen een
bazar te houden. Waar, dat is nog een
vraag, die nader bekeken wordt. Maar
thans reeds kunt u nagaan hoe en
waarmee U helpen kunt, om de bazar
te doen slagen.
Met grote dnnk hebben we boven
staande giften ontvangen. We rekenen
er op, dat velen dit voorbeeld zullen
volgen, of weer zullen volgen.
In enkele plaatsen is een actie gaande
voor nieuwe donateurs of verhoging
van bestaande donaties. Dit doorkruist
de bovenstaande oproep, doch dat is
minder, want alles komt toch ten
goede aan hetzelfde doel. Te IJzen-
dijke heeft de kerkeraad zich met ijver
voor Rozenoord ingezet. Het resultaat
was mooi en wij danken de kerkeraads-
leden hartelijk voor hun bemoeienissen.
Straks zal ook in andere plaatsen
een beroep op de goedwillenden wor
den gedaan. Laat men dan niet achter
blijven.
In een vakje van ons achterhoofd
dient er bij voortduring een gedachte
te zijn aan de zorg voor onze bejaarden.
Namens het Bestuur,
M. Maas te Biervliet - Giro 84634
opnieuw voor de schuur slil. Onder
weg vertelde Joop aan zijn vriend op
welke wijze hij aan de sleutels was
gekomen en eindigde: „Ziezo, beste
jongen, de eerste vier weken hebben
we in ieder geval geen huur te beta
len. Dat staat als een paal boven wa
ter. Ach ja, zonder geluk vaart nie
mand wel".
Op plechtige wijze nam Joop de
grote sleutel in de hand en opende de
dubbele voordeur.
„Inwoners van Doornenberg," zei
hij, staande in de deuropening, „wees
getuige van dit historisch ogenblik,
waarop de firma Strijbos en van Kam
pen de sleutel in het slot heeft gesto
ken als symbolische handeling van de
opening van hun nieuwe bedrijf. Een
maal zal Nederland de firma Strijbos
en van Kampen eren om het initiatief,
dat zij heden, de tweede Augustus,
heeft genomen. Ik heb gezegd".