CORSETTEN Winierdiensi bij, de ïPjiaoAw-exgeti ZONDER GELUK vaart niemand wel OOSTBUR G Luchtvaartverbindingen fyondeA it.Eeug.eii. zijn nog sneller 1 ROZENOORD E SCHAKEL ALGEMEEN NIEUWS EN ADVERTENTIEBLAD VOOR WEST ZEEUWSCH-VLAANDEREN 8e Jaargang Nummer 453 Vrijdag 25 SEPT. 1853 Drukkers-Uitgeverij: Firma SMOOR DE HULSTER - Dorpsstraat 10 - BRESKENS - Telefoon 27 - Giro 358296 Verschijnt iedere Vrijdag Abonnementsprijs f 1,— per kwartaal; franco per post f 1,25 Prijs der advertentiën 10 cent per m.m.; bij abonnement korting Advertenties met „brieven onder nr. of bij ons te bevragen", 10 cent extra De winterdienstregeling 1953-54 van de Nederlandse Spoorwegen, die op Zondag 4 October a.s. wordt ingevoerd, brengt voor de stad Rotterdam de sluiting van het Maasstation, de opening van een nieuw station Rotterdam Noord en een wijziging van de stationsnamen Rotterdam Delftse Poort in Rotterdam Centraal Station en Rotterdam Feijen- oord in Rotterdam Zuid. Ter ontlasting van het verkeer op de oude lijn" AmsterdamHaarlem Den HaagRotterdam komt er een uurdienst over de „nieuwe lijn" Amster damWoerdenGouda—Rotterdam. Langs deze route zal men in 62 min. van Amsterdam CS naar Rotterdam CS kunnen reizen en in 64 min. in tegengestelde richting. Op één uitzon dering in de ochtenduren na van Rot terdam vertrekken deze treinen om 24 minuten na het hele uur van Rotter dam CS en om 13 minuten na het hele uur van Amsterdam CS. De winterdienstregeling brengt voorts een aantal wijzigingen van over het algemeen bescheiden betekenis op tal var. lijnen in het gehele land. In Zeeland wordt de snelheid van de treinen tussen Krabbendijke en Krui- ningen-Ierseke weer opgevoerd, waar door de reisduur enkele minuten kan worden bekort. Het feit, dat Nieuwjaarsdag 1 Janu ari 1954 op een Vrijdag valt, heeft ongetwijfeld tot gevolg, dat op Zaterdag 2 Januari d.a.v. het bedrijfsleven zal blijven stilliggen. Daar vervoer van enige omvang op die dag dus niet te verwachten is, zullen de treinen rijden als op Zondag, dat wil zeggen een trein, die volgens de dienstregeling alleen des Zaterdags rijdt of stopt, rijdt niet of stopt niet op Zaterdag 2 Janu ari 1954. Daarentegen zal een trein, die volgens de dienstregeling dagelijks, behalve des Zaterdags rijdt, wel rijden op Zaterdag 2 Januari 1954. Als boven gezegd zal een trein, die volgens de dienstregeling alleen op Zon- en feest dagen rijdt, ook op Zaterdag 2 Januari rijden met enige uitzonderingen tijdens de avonduren. Een en ander is in de nieuwe gids nauwkeurig bij de tabellen vermeld. De nieuwe binnenlandse reisgids ver schijnt in een formaat, dat 2 cm. min- FEUiLLETON door HENK VAN HEESW1JK 3- „Tja," zei de man achter de deur. „als U de schuur gehuurd hebt, dan heeft mijnheer vast en zeker verzuimd mij hiervan op de hoogte te stellen. Mijnheer van der Berg is namelijk enigszins vergeetachtig, ziet U?" „Dat-heb ik in de gaten," antwoord de Joop sarcastisch, maar inwendig verheugde hij zich over het feit, dat de bewoner vergeetachtig was. Liep het hem mee of niet? De ander nam hem gedurende en kele ogenblikken scherp op, maar Joop blikte noch bloosde en de huisbewaar der slaakte een tevreden zucht. „Nogmaals," zei hij, „ik weet er niks van - 0, dacht Joop, het gaat toch mis - maar U ziet er betrouwbaar en eerlijk uit - dat is een compliment, MEDISCHE Langestraat 38 a der hoog is dan die van de zomer dienstregeling. Het gevolg hiervan is, dat het boekje 16 pagina's meer bevat. De dienstregeling van de extra treinen, die ter gelegenheid van Kerstmis, Nieuwjaar en Pasen zullen rijden, is weer in de betrokken tabellen tussen vette lijnen opgenomen. Schiphol, de Amsterdamse lucht haven, is niet alleen het knooppunt van een groot aantal internationale luchtlijnen en de bakermat van de K. L.M., het is eveneens het middelpunt van een berichtenverkeer dat de gehele wereld omvat en dat noodzakelijk is voor een goede dienstuitvoering der „Vliegende Hollanders", die met hun vliegtuigen over een luchtnet met een lengte van 215.000 km., omvattende 102 steden in 66 landen, de passagiers af en aan brengen. Een van de voornaamste vereisten voor een luchtvaartmaatschappij met een dergelijke omvang is een berichten verkeer dat vele malen sneller is dan de snelheid waarmede de vliegtuigen zich verplaatsen. De verbindingsdienst van de K.L.M. is belast met het over en weer bren gen van de ettelijke duizenden berichten welke dagelijks worden gewisseld tussen het berichtenknooppunt Schiphol, waar deze dienst is gevestigd en de vele buitenstations der K.L.M. waar zich telexposten van de verbindingsdienst bevinden. Dat het telexverkeer de voornaamste rol speelt behoeft geen betoog. Immers het is de snelste en meest efficiënte wijze van contact tussen de verst af gelegen plaatsen ter wereld. Vandaar ook, dat de verbindingsdienst jaarlijks een 3 millioen telexberichten alleen al in het Schiphol-centrum krijgt te verzorgen. Aan elkaar gelegd vor men deze een telexbericht van 600 km. dacht hij, dat eigenlijk maar half ver diend is - en ik kan U daarom wel aan de sleutels van de schuur helpen. Als U even wacht, ik ben zo terug". De deur werd gesloten en Joop stak een sigaret op, inwendig verheugd over zijn succes tot nu toe. Hij keek eens naar zijn vriend, die op een afstand nieuwsgierig de woor denwisseling had gevolgd, maar er na tuurlijk niets van had kunnen verstaan. Doch Joop knikte even bevestigend, zodat Fred tevreden achterover ging zitten om een sigaret te draaien. Een paar minuten verstreken voor dat de huisbewaarder om de villa heen kwam met een ring met drie sleutels in zijn hand. „Kijk eens, mijnheer van Kampen, dit zijn de sleutels van de schuur. De grote is van de voordeur, de middel ste is van de achterdeur en de kleinste is van het kantoortje boven". Tjonge, dacht Joop, nog een kan toortje ook. Boffen wij even Neerbuigend nam hij de ring met sleutels aan en antwoordde: „Voor Uw behulpzaamheid ben ik U zeer lengte of ruwweg de afstand Amster- dam-Berlijn. Stapelt men deze berichten op elkaar dan geeft het een papier kolom, hoger dan de Eiffeltoren, name lijk van 450 meter. 86 stations in 32 landen zijn aange sloten aan het telexnet, terwijl het bedienende telexpersoneel 165 personen omvat. Buiten de telexverbindingen een directe verbinding naar stations met een groot berichtenverkeer be schikt men bij de verbindingsdienst over radioteletypeverbindingen met een lengte van 10.000 km., namelijk een naar Curasao en een naar New York. 35 telexapparaten en 22 automatische zenders staan op de eerste verdieping van het hoge „Gebouw 114" opgesteld, die met rappe hand worden bediend door een 30-tal telexistes. De eigenlijke verzending geschiedt echter door mid del van de automatische zenders, welke de berichten op top-snelheid (400 tekens per minuut) naar alle windstreken uit sturen. In deze telexkamer, door Dr. Plesman, President-Directeur van de K.L.M., menigmaal het zenuwstelsel van de maatschappij genoemd, beschikt men over de modernste apparatuur, die de grootste snelheid in het verzenden en afleveren der berichten waarborgt, niet alleen naar de vele buitenstations, maar ook in het bedrijf zelf. De grote afstanden op de lucht haven hebben het namelijk noodzake lijk gemaakt, dat ook de verschillende afdelingen van de K.L.M., zoals de Centrale Boeking, de Stationsdienst, de Inlichtingendienst en de Technische Diensten rechtstreeks met de telex kamer verbonden zijn, terwijl er even eens een intensief berichtenverkeer is tussen Schiphol en het Hoofdkantoor van de K.L.M. in Den Haag. Een luidsprekende telefooninstallatie verbindt de telexkamer met verschil lende secties van de Boeking, zodat, wanneer bijvoorbeeld uit Zwitserland via de telex de vraag binnenkomt of in het vliegtuig dat 's avonds naar New York zal vertrekken, nog een aantal plaatsen beschikbaar zijn, de vrager binnen drie minuten het ant woord heeft ontvangen. Het is uitslui- dankbaar. Ik zal niet nalaten Uw goede zorgen in deze aan mijnheer van der Berg te vertellen als hij terug is van zijn vacantie. Apropos, wanneer komt hij weer?" „O, pas aan het einde van deze maand, mijnheer. De familie blijft vier weken weg". Hebben wij vier weken de tijd om de zaak op te bouwen, dacht Joop verheugd en hij vervolgde: „Wij vesti gen ons in Doornenberg, zoals U weet. O nee, dat weet U natuurlijk niet. Kijk eens, wij hebben die schuur gehuurd omdat wij er een garage van gaan maken. Een bedrijf, dat in dit dorp zeer nodig en nuttig zal blijken te zijn. En waarmee mijnheer van der Berg het volkomen eens was. Zodra de familie weer thuis is, laat U het me wel weten, nietwaar? Opdat ik mijn opwachting kan maken". „Ik zal er voor zorgen, mijnheer. Ik kan U zeker altijd in de schuur, par don, de garage vinden?" „Overdag altijd," antwoordde de nieuwe garagehouder zelfverzekerd. Tien minuten later stond de jeep tend „snelheid" waar de Verbindings dienst mee te maken heeft. Er is een hele tijd verlopen, sinds we de laatste keer een verantwoording hadden van giften voor Rozenoord. Met vriendelijke vrijmoedigheid durven we opnieuw aandringen uw giften en gaven te zenden. Het is nog altijd nodig. Ik ontving in de loop van onze komkommertijd van de £v. Luth. Gemeente te Groede f 5, N. N. te Knokke f ro, D. D. te Waterlandkerkje f 25, P. G. te Breskens f 2, Totaal f 42, Mijn mede-belangstellenden in onze mooie zaak, ik stel u voor met dit bedrag opnieuw te starten. Het vorige is met de penningmeester verrekend. Laten we nu eens afwachten in welke tijd we opnieuw de 5000 bereikt heb ben. Maar laat ons vooral niet in de steek, dat zou een blunder zijn tegen over de critische toeschouwers. Wij hebben tegenover onze oude mensen een ereplicht en tegenover ons protes tants volksdeel een morele plicht, dat Rozenoord zo goed mogelijk aan de gestelde eisen en de te stellen eisen voldoet. Straks is het algemene vergadering. Misschien is er gelegenheid op een en ander ten deze in te gaan. Het plan is ook nog dit seizoen een bazar te houden. Waar, dat is nog een vraag, die nader bekeken wordt. Maar thans reeds kunt u nagaan hoe en waarmee U helpen kunt, om de bazar te doen slagen. Met grote dnnk hebben we boven staande giften ontvangen. We rekenen er op, dat velen dit voorbeeld zullen volgen, of weer zullen volgen. In enkele plaatsen is een actie gaande voor nieuwe donateurs of verhoging van bestaande donaties. Dit doorkruist de bovenstaande oproep, doch dat is minder, want alles komt toch ten goede aan hetzelfde doel. Te IJzen- dijke heeft de kerkeraad zich met ijver voor Rozenoord ingezet. Het resultaat was mooi en wij danken de kerkeraads- leden hartelijk voor hun bemoeienissen. Straks zal ook in andere plaatsen een beroep op de goedwillenden wor den gedaan. Laat men dan niet achter blijven. In een vakje van ons achterhoofd dient er bij voortduring een gedachte te zijn aan de zorg voor onze bejaarden. Namens het Bestuur, M. Maas te Biervliet - Giro 84634 opnieuw voor de schuur slil. Onder weg vertelde Joop aan zijn vriend op welke wijze hij aan de sleutels was gekomen en eindigde: „Ziezo, beste jongen, de eerste vier weken hebben we in ieder geval geen huur te beta len. Dat staat als een paal boven wa ter. Ach ja, zonder geluk vaart nie mand wel". Op plechtige wijze nam Joop de grote sleutel in de hand en opende de dubbele voordeur. „Inwoners van Doornenberg," zei hij, staande in de deuropening, „wees getuige van dit historisch ogenblik, waarop de firma Strijbos en van Kam pen de sleutel in het slot heeft gesto ken als symbolische handeling van de opening van hun nieuwe bedrijf. Een maal zal Nederland de firma Strijbos en van Kampen eren om het initiatief, dat zij heden, de tweede Augustus, heeft genomen. Ik heb gezegd".

Krantenbank Zeeland

De Schakel | 1953 | | pagina 1