BRILLEN DOORLOPEND HOOG BEZOEK Twaalf Convairs 340 voor de K.L.M.-vlooi ZONDER GELUK vaart niemand wel Spriüeniaelkr" SCHAKEL ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR Drukkers-Uitgeverij: Firma SMOOR DE HULSTER - Dorpsstraat 10 WEST ZEEUWSCH-VLAAN DEREN 8e Jaargang Nummer 451 Vrijdag 11 SEPT. 1953 BRESKENS - Telefoon 27 - Giro 358296 Versehljnt iedere Vrijdag Abonnementsprijs f 1,per kwartaal; franco per post f 1,25 Prijs der advertentiën 10 cent per m.m.; bij abonnement korting Advertenties met „brieven onder nr. of bij ons te bevragen", 10 cent extra Het werk van een Secretaris-Generaal der Verenigde Naties brengt mee, dat hij doorlopend hoog bezoek ontvangt in zijn werkkamer. Dag Hammarskjöld is er in de vier maanden, die hij nu in functie is te New York reeds aan gewend geraakt. Dezer dagen begroette hij b.v. het nieuwe hoofd van de Philippijnse dele gatie bij de V.N., Mr. Salv. P. Lopex (links op de foto), in gezelschap van Mevrouw A. A. Perez, die presidente is van het comité dat onder de in woners van haar land de goederen ver deelt, die worden verstrekt door de UNICEF, het Kinder-Noodfonds der Verenigde Naties. (d. K.). Na de Super Constellations en de nieuwe viermotorige „Liftmaster" zullen binnenkort ook een aantal Convairs 340 aan de vloot van de Vliegende Hollan ders worden toegevoegd, gedeeltelijk ter vervanging van bestaand materieel, gedeeltelijk ook voor de uitbreiding van de luchtvloot. De eerste van de twaalf bestelde Convairs 340 wordt in de loop van deze maand op de Amster damse luchthaven Schiphol verwacht. De Convair 340 is een grotere en nieuwe uitvoering van de Convair 240, waarvan de K.L.M. sinds 1948 er elf op haar Europese luchtnet in dienst heeft. Door de verlenging van de romp en het grotere vleugeloppervlak heeft de Convair 340 een laadvermogen van vijf ton, dit is een ton meer dan de FEUILLETON door HENK VAN HEESWIJK 1. Op de zon-overgoten, heetgebjakerde betonweg reed een min of meer aftands vehikel, puffend en kuchend. En alsof het wagentle ook last van de warmte kreeg, opeens gaf de motor nog een paar malen een reutelend geluid en toen was het stil. De jongeman, die languit met zijn benen gedeeltelijk over de rand van de auto lag te slapen, werd wakker en keek naar de chauffeur, die inmid dels was uitgestapt en naar de achter kant van de wagen was gelopen. Hij draaide de dop van de bezinetank, keek er even in en constateerde lako- niek: „Leeg." De tweede inzittende rekte zich uit en diepte toen een bus met benzine van de bodem op, waarmee hij uit Convair 240. Bovendien is het vlieg- bereik door de grotere benzinetanks in de vleugels aanzienlijk groter nl. 3000 km. tegenover de Convair 240 plm. 1800 km. De spanwijdte is 32.08 m., de lengte van de romp 24.12 m. en de hoogte 8.59 m. Voorts telt de Convair 340 aan weerszijden van de romp een raam meer, terwijl de passagiers-ingang thans voor de vleugels is geplaatst, direct achter de stuurhut. De passagiers ingang heeft een eigen in het vlieg tuig ingebouwde trap, welke nadat de deur naar boven is opengeklapt auto matisch naar buiten komt. Direct tegenover de ingang bevindt zich de garderobe, waarachter een vrachtruim van 4.32 m3. Aan de rech terzijde van de ingang is een ruimte van 2.39 m3 voor het opbergen van de bagage. De passagierscabine biedt plaats aan 44 (eerste klasse) of 48 (toeristen klasse) passagiers. Achter de passa- stapte. Een ogenblik later klonk het klokkend geluid van het stromen der brandstof in het reservoir. „Nog twee volle bussen, Fred," zei hij op droge toon „en dan is het uit". „In de eerste de beste plaats, stad, dorp of gehucht, waar we nu komen, moeten we maar eens proberen een baan te krijgen," meende de ander. „Er zal niets anders opzitten, Joop, of we zullen ons wagentje moeten verkopen." „Dat nooit," antwoordde de met Fred aangesprokene beslist, „dan nog liever met Van Speijk de lucht in!" „Och," constateerde de ander zorge loos, „zonder geluk vaart niemand wel. We zijn nu ongeveer aan het eind van ons Latijn gekomen en dus zal er wel weer wat voor ons in 't zicht zijn. Vooruit, de tank is weer voi. Laten we eens gaan zien in wat voor nest of we nu terecht zullen komen". Het wagentje werd gestart en ge hoorzaam ging het weer vooruit, de toekomst tegemoet. Doornenberg was een slaperig dorp. OOSTBURG g.erscabine bevinden zich de toiletten en de pantry. In d staart is nog een vrachtruim van 5.63 m3, terwijl bovendien onder de vloer ook nog een ruimte is van 2.21 in3 voor het opbergen van vracht. Evenals bij de Super Constellation is ook hier bij de constructie rekening gehouden met het eventueel laten in bouwen van turboprops. Zes van deze nieuwe vliegtuigen zuilen op het Europese luchtnet wor den ingezet en krijgen de namen van bekende Nederlandse schilders, nl. Pieter Breughel, Jeroen Bosch, Willem van der Velde, Nicolaas Maes, Ferdi nand Bol, Vincent van Gogh. De zes toestellen, die in West-Indiè dienst zullen doen, ontvangen de naam van de zes West-Indische eilanden Aruba, Bonaire, Curasao, St. Eustatius, St. Maarten, Saba. BURGERLIJKE STAND. Gemeente OOSTBURG over de maand Augustus 1953 GEBOORTEN4, Johannes Gerard, z. van G. J. Mullie en van E. M. Ph. van den Bekke te Oostburg; 8, Johan Mau- rits, z. van J. J. van Luijk en van M. A. B. Hoffmann te Breskens; 9, Rudi, z. van J. J. de Caluwé en van M. C. Bouman te Groede; 12, Marie Jeanne, d. van R. Plasschaert en van A. M. M. van den Hauwe te Sluis; 14, Wil- helmina Hendrika, d. van A. Stolk en van M van der Ster te Breskens; 14, Andries Wilhelmus, z. van A. W. Kenbeek en van W. Jansen te Aarden- burg; 13, Louisa, d. van J. Pattinama en van L. Risakotta te Aardenburg; 17, M>ria Hermana, d- van A. A. vanTer- heijden en van J- A. C. van Giels te Oostburg; 20, Petrus Loduvicus Maria, z. van E. M. Verdurmen en van E. M. L. van de Poele te Aardenburg; 20, Truusje Charlotta, d van C. Licu- mahwa en van M. Titahena te Aar- denburg; 23, Jacoba Johanna, d. van A. C. Ossewaarde en van S. C. Rie- mens te Breskens; 25, Jan Adriaan, z. van A. J. den Hamer en van L. J. Maas te Aardenburg; 25, Johannes Mar- tinus Maria, z. van H A. van Tilborg Dat was de eerste conclusie van de beide automobilistische gelukzoekers, toen ze het dorp inreden. Het was omstreeks twaalf uur en het plaatsje leek wel uitgestorven. In de kom van Doornenberg stopten ze en keken over het grote plein met zijn reusachtige, schaduwrijke bomen. Toen de klok van het kerkje het middaguur had ge meld, werd er ergens vanuit een ver borgen hoekje van het plein een deur geopend en een schare schooljeugd kwam naar buiten. Enkele van hen kekennieuwsgierig naar de beide globetrotters, die uit een papieren zak broederlijk hun laatste belegde brood jes deelden, maar vijf minuten later waren de kinderen in verschillende richtingen verdwenen en nadat een lange magere man en een lelijke jonge vrouw, die de beide vrienden kwalifi ceerden als onderwijzer en onderwij zeres, het plein overgestoken waren, was de omgeving weer net zo uitge storven als enkele minuten tevoren. De beide jongelui in de auto keken elkaar even aan, zuchtten en reden daarna verder. en van A. van Pamelen te Schoondijke; 24, Walter Charles Leopoldus, z van M. E. van Hee en van M. M. de Poorter te Oostburg; 26, Pieternella Jo hanna, d. van J J Guiran en van J. H. Verpianke te Oostburg; 26, Adriana Magdalena Juliana, d. van J. S&hertian en var; M. N. Nanlogy te Aardenburg; 31, Myriam Emerentia Johanna, z van A Steijaert en van A M- Mornout te Schoondijke. OVERLIJDEN5, Johanna Hoebeeke, oud 88 j., d. van W. Hoebeeke en van A. Boonman te Oostburg; 6, Pieter Ja- cobus van Aartsen, oud 93 j., gehuwd geweest met J. S. Bril ie Oostburg; 8, Isabella Jozina van de Velde, oud 53 j., echtg. van 1. B. Woitriez te Bres kens; 13, Roger Leopoldus De Hon, oud 2 j., z. van L. J. De Hon en van M. J Torbijn te Aardenburg; 15, Cor- nelis Martinis Quaak, oud 75 j echtg. van E. Scheele te Oostburg; 21, Elisa beth Cornelia van Antwerpen, oud 71 j., wed. van A. Koster te Nieuwerkerk; 25, Hermanus Riemens, oud 85 j., wedn. van C. Verpianke te Schoon dijke; 30, Johannes Keijmel, oud 67 j., echtg. van J. Schrier te Zuidzande; 31, Cornelia Lena van den Berge, oud 82 j wed. van P. de Dreu te Oostburg. HUWELIJKEN; 27, Adriaan Johannes Hendrik Moerman, oud 27 j te Oost- burg en Wilhelmina Catharina Boeye, oud 23 j. te Biervliet. Zondagsdienst doktoren. 13 Sept. 1953 Breskens, Groede, Schoondijke Dr. Eggink, Schoondijke, tel. 6. Aardenburg, Oostburg: Dr. de Bruijckere, Oostburg. Zondagsdienst Centrum Kraamzorg West Z.-VI. 13 Sept. 1953 Zr. de Jong, Cadzand, tel. 65. Afwezig wegen» vacantie van 5 t/m 21 September Zr. DE GRAAG. De dienst wordt waargenomen door Zr. DE JONG, Cadzand, tel. 65. „Ook niks," zei Joop en hij klom weer over de leuning om zich opnieuw op de leren kussens van de achterbank te installeren. „Rij op," commandeerde hij, „vol gende gat". Nog niet geheel aan de buitenkant van het dorp gekomen, nam de auto wraak. Wie de spijker of het stuk glas er had neergelegd en welke schikgodin besliste dat de toch niet al al te best meer zijnde voorband er juist in moest rijden, is niet bekend geworden, maar op een gegeven ogenblik sprong de band en de jeep hobbelde nog een eindje verder op drie banden en een velg. Fred, die achter het stuur zat, stapte uit en keek eens zwaar zuch tend naar de brandende Augustusz-, n. Toen trok hij zijn jas uit en bliktfa-j 0 even veelbetekend naar zijn vriend*. 3 -» 2 Deze beantwoordde de blik lyegeerig ja geamuseerde glimlach. „Zal jkM^hgl-g'S; pen?" bood hij minzaam a#r3 jjf g g 5 -n S.. Fred trok rimpels in .zi jS- Soöfaiofcg 5' „Als ik je tenminste j woordde hij sarcasti&h. rec::jF;ï;

Krantenbank Zeeland

De Schakel | 1953 | | pagina 1